Mihin kirkkokuntaan kuulut?

Alue: Uskonelämä ja rukousaiheet

22.6. klo 10:14

welzu
Päävalvoja

Toinen mietintämyssy päässä asia on se, että mitkä kaikki suuntaukset vaativat kasteen liittymisen ehtona.

Riippuu, mitä tarkoitat. Käytännössä kaikki kirkkokunnat ja suuntaukset ovat sillä Raamatusta löytyvällä linjalla, että kastamatonta kristittyä ei ole. Kaste on siis oleellinen osa kristityksi tulemista riippumatta siitä, miten kasteen merkitys yleensä tulkitaan kussakin suuntauksessa.
Oletankin, että tarkoitat kastetta seurakuntaan liittymisen yhteydessä eli hyväksytäänkö aiempi kaste. Entisenä luterilaisena sinut on ilmeisesti kastettu lapsena. Tämä riittää ainakin luterilaiseen seurakuntaan, vapaaseurakuntaan ja esimerkiksi metodistiseurakuntaan liittymisessä. Tosin vapaaseurakunnilla ei sitä ole niin kiveen hakattu, joten paikkakuntakohtaisia eroja voi olla. Käytännössä vapikseen ei kuitenkaan yhdyskuntajärjestyksen mukaan liitytä kasteessa, kuten vaikkapa yleisesti helluntaiseurakunnissa (eikä hellaritkaan kasta uudelleen aikaisemmin uskovien kasteella käynyttä). Vastaavasti helluntaiseurakunnissa saattaa myös paikoin olla tiukempaa seulaa siinäkin, kuka pääsee seurakunnan toimintaan mukaan.

Se on panettelua siksi että Jehovan todistajat ovat erittäin kaukana siitä mitä kristillinen kirkkomme opettaa. He uskovat vain vanhaan testamenttiin ja uutta testamenttia he eivät hyväksy jne.

Kyllä Jehovan todistajat yhtä lailla hyväksyvät Uudenkin testamentin. Mutta edelleenkään en ymmärrä, miksi ihan tunnustettujen historiallisten tosiasioiden sanominen olisi panettelua. Jehovan todistajilla on juurensa adventismissa, eikä siitä mihinkään pääse. Eikä se tee adventismista harhaoppista.

22.6. klo 10:26

Isabella
Käyttäjä

Tuo, että miikael olisi Jeesus ei kyllä tule raamatusta esiin. Jeesus on Sana, sana on Jumala, Jeesus, eli sana oli ennen kaikkea ja kaikki on Hänen kauttaan luotu, joten kerran kaikki on luotu Hänen kauttaan, myös enkelit siis, niin miten Hän olisi enkeli, koska enkelit ovat luotuja? Enkelit siis ovat Jumalan luomia, eivätkä ole aina olleet olemassa. Jumala on ainoa, joka on aina ollut. Miikael on enkeli, Jeesus ei ole enkeli, vaan Hän on Jumala. Mikäli toisin olisi, niin sana toisin sanoisi.

Amen!

Se on eksytystä, jos uskoo Jeesuksen olevan enkeli.

1. Joh. 4:2-3
2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.

Se, että uskoo Jeesuksen olevan Kristus, uskoo samalla Jeesuksen jumaluuteen.

Matt 16: 16,17
16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika".
17 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.

Luomumummo rukoile, että Jumala voisi kirkastaa sinulle tämän asian. Rukoile avoimesti ja kysy Jumalalta, että onko asia näin vai ei ole. Jumala kyllä vastaa rukoukseesi ja antaa varmuuden siitä, mikä on totuus.

22.6. klo 11:07

piiskalinko
Käyttäjä

"Siinä mitä olen kirjoittanut on yksi luotettava totuuden ketju, ilman yhtäkään harhaoppista lausetta.” ― Ellen G. White, Letter 329A, 1905.

22.6. klo 12:46

mii
Käyttäjä

minä olen helluntailainen. miksi olen helluntailainen, luterilaisuus ei tuntunut omalta (kastettu pienenä) ja ajauduin sitten helluntaihin. :o en kadu mitään. :o

22.6. klo 13:46

Yoki
Käyttäjä

Oletankin, että tarkoitat kastetta
seurakuntaan liittymisen
yhteydessä eli hyväksytäänkö
aiempi kaste. Entisenä
luterilaisena sinut on ilmeisesti
kastettu lapsena. Tämä riittää
ainakin luterilaiseen
seurakuntaan,
vapaaseurakuntaan ja
esimerkiksi
metodistiseurakuntaan
liittymisessä. Tosin
vapaaseurakunnilla ei sitä ole
niin kiveen hakattu, joten
paikkakuntakohtaisia eroja voi
olla. Käytännössä vapikseen ei
kuitenkaan
yhdyskuntajärjestyksen mukaan
liitytä kasteessa, kuten vaikkapa
yleisesti helluntaiseurakunnissa
(eikä hellaritkaan kasta
uudelleen aikaisemmin uskovien
kasteella käynyttä). Vastaavasti
helluntaiseurakunnissa saattaa
myös paikoin olla tiukempaa
seulaa siinäkin, kuka pääsee
seurakunnan toimintaan
mukaan.

Oikein oletit ja kiitän vastauksesta.

22.6. klo 13:56

luomumummo
Käyttäjä

luomumummolla menee lujaa... Olen pikkaisen huolissani. Nimim. welzun kirjoituksista ei saa hyökkääviä kuin itse tekemällä, ja se tässä on hieman huolestuttavaa.

Sinä oletkin mies ,eli putkiaivo etkä voi sitä ymmärtääkään.

Ei ole ensimmäinen kerta kohdallani.

22.6. klo 14:02

slslsl
Käyttäjä

Eh. Okei. Tää menee jo pikkasen pelottavaksi...

22.6. klo 14:05

luomumummo
Käyttäjä

Kyllä Jehovan todistajat yhtä lailla hyväksyvät Uudenkin testamentin. Mutta edelleenkään en ymmärrä, miksi ihan tunnustettujen historiallisten tosiasioiden sanominen olisi panettelua. Jehovan todistajilla on juurensa adventismissa, eikä siitä mihinkään pääse. Eikä se tee adventismista harhaoppista.

Minä olen jutellut Jehovan todistajien kanssa ja he ovat sanoneet että eivät käytä uutta testamenttia koska heidän Jeesuksensa on jo tullut takaisin maanpäälle ja hän ei tule enää.

Jos joskus vuonna kirves ja vasara siis liikkeen alkuaikana onkin ollut jotain yhteistä niin se ei tarkoita että se historia olisi kovinkin merkittävä ja eikä lainkaan tunnettu ja sillä ei ole mitään merkitystä meidän nykyiseen seurakuntaan.
Voin kysäistä entiseltä Jehovalaiselta lisää tästä jehovalaisuudesta koska hän asustelee tässä luonani .

22.6. klo 15:25

welzu
Päävalvoja

Minä olen jutellut Jehovan todistajien kanssa ja he ovat sanoneet että eivät käytä uutta testamenttia koska heidän Jeesuksensa on jo tullut takaisin maanpäälle ja hän ei tule enää.

Mistäköhän ovat tuollaista kuulleet? Eivät ainakaan Vartiotorni-lehdestä tai muutenkaan Jehovan todistajien opista. Esimerkiksi Suomessa Jehovan todistajat julkaisivat omasta käännöksestään aivan ensimmäiseksi Uuden testamentin 1970-luvulla. Nykyisin on jo koko Raamattu julkaistu heidän omana käännöksenään suomeksi.
Esimerkiksi kirjassa Mitä Raamattu todella opettaa on yksi luku Raamatusta ja siinä siitä puhutaan kokonaisuutena, joka kattaa sekä Vanhan että Uuden käännöksen. Lisäksi luvussa olevat perustelut Raamatun oikeellisuudesta ja jumalisuudesta suuri osa on Uudesta testamentista.

Jos joskus vuonna kirves ja vasara siis liikkeen alkuaikana onkin ollut jotain yhteistä niin se ei tarkoita että se historia olisi kovinkin merkittävä ja eikä lainkaan tunnettu ja sillä ei ole mitään merkitystä meidän nykyiseen seurakuntaan.

On ihan yleisesti tunnetti tosiasia, että Jehovan todistajien juuret ovat adventismissa. Koska Jehovan todistajat kuitenkin ovat lähtöisin lähinnä Russelin toiminnasta, ei voi sanoa, että se olisi irtaantunut adventisteista. Kuitenkin juuri adventistinen oppi antoi Russelille monia niistä erityisopeista, joita Jehovan todistajilla on tänäänkin ja jotka ovat johtaneet nykyisiin oppeihin. Adventismin merkitystä ei siis voi Jehovan todistajien kohdalla vähätellä. Mutta tämä ei myöskään ole mikään moite adventismia kohtaan, kuten tunnut olettavan. Asiat vain tapahtuivat näin, eikä sille oikein jälkikäteen enää mitään voi.

22.6. klo 19:30

luomumummo
Käyttäjä

^Olen kuullut että heillä nämä opit muuttuvat jatkuvasti. Silloin kun minä juttelin heidän kanssaan niin he sanoivat että he käyttävät vain vanhaa testamenttia ja kävimme keskustelua mm. Jeesuksen takaisin paluusta jne. Nyt ei ole ollut tarvetta kysellä heidän opetuksestaan koska siitä ei ole minulle mitään hyötyä. He voivat toki ottaa mallia muista seurakunnista ja heidän opetuksistaan. Minulla ei ole suinkaan mitään heitä vastaan henkilökohtaisella tasolla.

22.6. klo 19:41

welzu
Päävalvoja

Olen kuullut että heillä nämä opit muuttuvat jatkuvasti. Silloin kun minä juttelin heidän kanssaan niin he sanoivat että he käyttävät vain vanhaa testamenttia

Heillä muuttuu opit, mutta tämä ei ole muuttunut. Missään vaiheessa Jehovan todistajat eivät ole pitäytyneet vain Vanhaan testamenttiin. Ehkä he tarkoittivat, että käyttävät vanhaa käännöstä, mutta eivät ollenkaan uutta. Se voisi jo kuulostaa oikealta, vaikka Jehovan todistajat eivät sinällään otakaan kantaa yleisten käännösten laatuun. Paitsi tietenkin niin, että heidän oma käännöksensä on tietenkin parempi. Ihmisten kanssa puhuessaan he kuitenkin useimmiten käyttävät Kirkkoraamattua.

22.6. klo 21:58

KokoDino
Käyttäjä

Siis mitä?? Etkai oikeasti luomumummo usko, että enkeli olisi sama kuin Jeesus? Raamatussahan sanotaan, että Jeesus on itse Jumala. Ei mikään luotu, vaan aina ollut. Yoki kirjoittikin jo, että enkelit on luotuja, mutta Jeesus on ollut aina.
Olisiko siis niin, että itse Herra olisi enkeleiden tasoinen? Raamattu ei missään nimessä tue tuota ajatusta.

Käänny pois luomumummo sieltä, missä tuommoista ajattelua puolustetaan, sillä KUKAAN ei ole Jumalaa luonut, eikä Jeesus ole koskaan ollut Miikael, eikä tule koskaan olemaankaan.

22.6. klo 22:55

Milleniar
Käyttäjä

Veden kanssa säästeliäästi toimivaan.

23.6. klo 2:43

luomumummo
Käyttäjä

Siis mitä?? Etkai oikeasti luomumummo usko, että enkeli olisi sama kuin Jeesus? Raamatussahan sanotaan, että Jeesus on itse Jumala. Ei mikään luotu, vaan aina ollut. Yoki kirjoittikin jo, että enkelit on luotuja, mutta Jeesus on ollut aina.
Olisiko siis niin, että itse Herra olisi enkeleiden tasoinen? Raamattu ei missään nimessä tue tuota ajatusta.

Käänny pois luomumummo sieltä, missä tuommoista ajattelua puolustetaan, sillä KUKAAN ei ole Jumalaa luonut, eikä Jeesus ole koskaan ollut Miikael, eikä tule koskaan olemaankaan.

Jeesus oli alussa ylienkeli Miikael ja tottakai Hän on Jumalakin. Eikä tämä kantani muutu vaikka en kuuluisi mihinkään seurakuntaan. Niin ja se on raamatullista . Nämä asiat vain pitää itsekukin tutkia Pyhän hengen johdattamana.

Viestiä muokattu 23.6. klo 2:45, muokkaaja: luomumummo

23.6. klo 2:49

luomumummo
Käyttäjä

Miikael tarkoittaa Kristusta .
1.
a. Juud. 9 nimittää Miikaelia ylienkeliksi.
b. 1.Tees. 4:16 mainitsee, että kuolleet nousevat haudoistaan kuullessaan ylienkelin äänen
c. .Joh.5:27-29 kertoo, että kuolleet nousevat haudoistaan kuullessaan Jeesuksen äänen.

2. Kristus on jumaluuden toinen persoona
3. Kristus ei ole luotu olento, vaan hän on ollut olemassa ikuisesti. Joh.1:1-3,10,14
4. Kristus on taivaallisten sotajoukkojen ylipäällikkö, siitä nimitys ylienkeli. Joosua kohtasi kerran olennon joka sanoi olevansa Herran sotajoukon päämies, Joosua heittäytyi hänen eteensä kasvoilleen. Tämä osoittaa että siinä oli itse Jeesus Kristus. Joos.5:14,15
5. Luotuja olentoja ei tule palvoa. Kol. 2:18. Enkelitkin kumartava vain Kristusta.
6. Nimitystä enkeli (sanansaattaja) käytetään raamatussa useissa kohdin tarkoittamassa Kristusta: ”Herran enkeli” 2.Moos.3:2; ”Jumalan enkeli” 2.Moos.14:19; ”Liiton enkeli” Mal.3:1; ”Enkeli” Dan.3:28.

Jaakob taisteli enkelin=Jumalan kanssa : Hoos.12:4,5; 1.Moos.32:30
Enkeli=Jeesus poisti Joosuan pahat teot: Sak.3:1-10

7. ”Ruhtinasten ruhtinas” Dan.8:25, ”sotajoukon ruhtinas” Dan.8:11, ”Miikael, se suuri enkeliruhtinas” Dan.12:1 ja ”Voideltu ruhtinas” Dan.9:25 viittaavat kaikki samaan olentoon, Herraan Jeesukseen Kristukseen. Katso myös: Apt.3:15; 5:31; Ilm.1:5.

23.6. klo 7:43

Yoki
Käyttäjä

Dan. 10:13
Persian valtakunnan
enkeliruhtinas seisoi
vastustamassa minua
kaksikymmentäyksi päivää,
mutta katso, Miikael, yksi
ensimmäisistä enkeliruhtinaista
,
tuli minun avukseni, sillä minä
olin jäänyt yksin sinne, Persian
kuningasten tykö.

Dan. 12:1
Siihen aikaan nousee Miikael, se
suuri enkeliruhtinas
, joka
seisoo sinun kansasi lasten
suojana. Ja se on oleva
ahdistuksen aika, jonka kaltaista
ei ole ollut siitä saakka, kuin
kansoja on ollut, hamaan siihen
aikaan asti. Mutta siihen aikaan
pelastetaan sinun kansasi, kaikki,
jotka kirjaan kirjoitetut ovat.

Pelkästään tästä voi jo huomata, että miikael on yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, huomaa monikko "ensimmäisistä" pitäisikö tästä päätellä, että onkin monta Jeesusta, Jumalan ainokaista Poikaa? Sillä jos Jeesus on miikael, yksi ensimmäisistä, niin keitä ovat muut ensimmäiset?

1. Tess. 4:16
Sillä itse Herra on tuleva alas
taivaasta käskyhuudon,
ylienkelin äänen ja Jumalan
pasunan kuuluessa, ja
Kristuksessa kuolleet nousevat
ylös ensin;

Itse Herra, siis Jumala, Jeesus Kristus on tuleva alas. Ylienkelin äänen ja pasuunan kuuluessa. Ei niin, että "itse Herra on tuleva alas oman äänensä kuuluessa". Selkeää minusta.

Apt.3:15; 5:31; Ilm.1:5...
15 mutta elämän ruhtinaan te
tapoitte; hänet Jumala on
herättänyt kuolleista, ja me
olemme sen todistajat.
- Elämän ruhtinaan, ei enkeliruhtinaan-

31 Hänet on Jumala oikealla
kädellänsä korottanut
Päämieheksi ja Vapahtajaksi,
antamaan Israelille parannusta ja
syntien anteeksiantamusta.
- Miten tästä tulee esiin, että Jeesus olisi miikael?-

5 ja Jeesukselta Kristukselta,
uskolliselta todistajalta, häneltä,
joka on kuolleitten esikoinen ja
maan kuningasten hallitsija!
Hänelle, joka meitä rakastaa ja on
päästänyt meidät synneistämme
verellänsä
- Entä tästä?-

23.6. klo 8:25

Isabella
Käyttäjä

Hyvin sanottu Yoki!

Lisäksi tämä raamatunkohta:

Juud. 1:9
Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!"

Jeesusko eli Jumala joutuis tässä väittelemään perkeleen kanssa eikä rohjennut sanoa perkeleelle vastaan? Ja kukas tämä Herra sitten tässä on joku Jumalaa ylempänä oleva jumala vai kuka?

Ei kyllä Miikael ja Jeesus ovat kaksi eri asiaa.

Tämän kohdan opetus on, että ylienkeli sanoi perkeleelle: ”Rangaiskoon sinua Herra!” Tämä Herra tarkoittaa samaa Herraa eli Jeesusta, joka on kysymyksessä 1 Tess 4:16:n jakeessa olevasta Herrasta Jeesuksesta (kyrios), joka laskeutuu taivaasta alas. 1Tess 4:16:n Herra on sama kuin Jeesus. Joten Jeesus ja ylienkeli Miikael on kaksi eri asiaa.

Tässä siis
1Tess 4:16
16 Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina.

Viestiä muokattu 23.6. klo 8:51, muokkaaja: Isabella

23.6. klo 9:00

Isabella
Käyttäjä

6. Nimitystä enkeli (sanansaattaja) käytetään raamatussa useissa kohdin tarkoittamassa Kristusta: ”Herran enkeli” 2.Moos.3:2; ”Jumalan enkeli” 2.Moos.14:19; ”Liiton enkeli” Mal.3:1; ”Enkeli” Dan.3:28.

Mal 3:1 Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot.

Tämä jae kertoo meille sanansaattajasta, joka valmistaa tien Herralle eli Jeesukselle. Johannes Kastaja on tämä sanansaattaja ja liiton enkeli. Herra, joka äkisti tulee temppeliinsä on Jeesus Kristus.

VT:ssa on sana Malakh, joka tarkoittaa joko Jumalan enkeliä tai ihmistä, joka toimii viestinviejänä, eli sanansaattajana. Malakh sanaa käytetään siis myös Raamatussa ihmisestä, joka toimii viestinviejänä, seuraavista Raamatun kohdasta tämä käy selvästi ilmi.

Lisäksi vielä tämä raamatunkohta, joka taisi tulla jo kertaalleen esille:

Hebr 1:1-8: Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta, on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa, tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän. Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"? Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit". Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi"; mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

Alussa Jumala loi maan ja taivaan, eli Isä ja Poika yhdessä loivat maan ja taivaan. Raamattu opettaa enkelien oleva luotuja ja ylienkelikin on luotu. Raamattu ei opeta, että Isä ja ylienkeli loivat maan ja taivaan, koska Jeesus on Jumalan Poika eikä ylienkeli Miikael. Jeesus on enkeleitä korkeampi ja Hänen nimensä on paljon jalompi kuin enkelien. Jumala ei ole koskaan sanonut kenellekään enkelille (sanonta sisältää myös ylienkelin, koska ylienkeli on myös enkeli) sinä olet minun Poikani. Mutta, Jeesukselle Isä on sanonut; Sinä olet Minun Poikani. Ylienkeli Miikael ja Jeesus ovat kaksi eri asiaa. Raamattu opettaa myös, että kaikkien enkelien (mukaan luettuna ylienkeli) on kumarrettava Jeesukselle. Eihän Jeesus voi itselleen kumartaa. Ylienkeli ja Jeesus ovat siis Raamatun opetuksessa selvästi kaksi eri asiaa.

Jeesus käyttää useassa yhteydessä Jumalan omaa nimeä ”Minä olen”, nimeä, jonka Jumala ilmoitti Moosekselle palavasta pensaasta. Jeesus käyttää sitä itsestään:

Joh. 8:24
24 Siksi sanoin teille, että te kuolette synteihinne. Ellette usko, että minä olen se joka olen,* te kuolette synteihinne." [Tekstin ilmaus "minä olen se joka olen" viittaa Jumalan nimeen "Minä-olen", 2. Moos. 3:14. Ks. myös Joh. 8:28, 13:19.]

Jeesus sanoi, että te hukutte, koska ette usko minua siksi, kuka Minä olen. Jos uskot Jeesuksen olevan vain ylienkeli, niin sinä kuolet synneissäsi, koska Jeesus on Jumalan poika eikä ylienkeli.

Viestiä muokattu 23.6. klo 9:11, muokkaaja: Isabella

23.6. klo 11:05

Yoki
Käyttäjä

4. Kristus on taivaallisten
sotajoukkojen ylipäällikkö, siitä
nimitys ylienkeli. Joosua kohtasi
kerran olennon joka sanoi
olevansa Herran sotajoukon
päämies, Joosua heittäytyi
hänen eteensä kasvoilleen. Tämä
osoittaa että siinä oli itse Jeesus
Kristus. Joos.5:14,15
5. Luotuja olentoja ei tule palvoa.
Kol. 2:18. Enkelitkin kumartava
vain Kristusta.

Entä nämä seuraavat tapahtumat? Tuon logiikan valossa mitä esitit, niin Kristus on ollut myös daavid etc.

Tuom. 13:20
liekin kohotessa alttarilta
taivasta kohti kohosi Herran
enkeli alttarin liekissä ylös
Maanoahin ja hänen vaimonsa
nähden, ja he heittäytyivät
kasvoilleen maahan;
1. Moos. 42:6
Mutta Joosef oli vallanpitäjänä
maassa; hän myi viljaa kaikelle
maan kansalle. Niin Joosefin
veljet tulivat ja kumartuivat
hänen edessään kasvoilleen
maahan.
4. Moos. 22:31
Niin Herra avasi Bileamin silmät,
niin että hän näki Herran enkelin
seisovan tiellä, paljastettu
miekka kädessänsä. Silloin hän
kumartui ja heittäytyi
kasvoilleen.
1. Sam. 24:8
(24:9) Senjälkeen Daavid myös
nousi, lähti luolasta ja huusi
Saulin jälkeen: "Minun herrani,
kuningas!" Kun Saul katsahti
taaksensa, kumartui Daavid
kasvoilleen maahan ja osoitti
kunnioitusta.
1. Sam. 25:23
Mutta kun Abigail näki Daavidin,
laskeutui hän kiiruusti aasin
selästä maahan, lankesi
kasvoilleen Daavidin eteen ja
kumartui maahan.
2. Sam. 14:33
Silloin Jooab meni kuninkaan
tykö ja kertoi hänelle tämän. Ja
hän kutsui Absalomin, ja tämä
tuli kuninkaan tykö ja kumartui
kasvoilleen maahan kuninkaan
eteen. Ja kuningas suuteli
Absalomia.
1. Aik. 21:21
Mutta Daavid meni Ornanin luo,
ja kun Ornan katsahti ylös ja
näki Daavidin, lähti hän
puimatantereelta ja kumartui
Daavidin eteen kasvoilleen
maahan.

23.6. klo 11:17

Yoki
Käyttäjä

Tämän kaiken valossa mitä tässä on nyt raamatusta esille tuotu, niin Jeesus ei ole miikael. Isabella hyvä huomio oli tämä:

Juud. 1:9
Mutta ei ylienkeli
Miikaelkaan, kun riiteli ja
väitteli perkeleen kanssa
Mooseksen ruumiista,
rohjennut lausua herjaavaa
tuomiota, vaan sanoi:
"Rangaiskoon sinua Herra!"

Kääntykäämme rukoillen Herran eteen ja pyytäkäämme Häneltä viisautta ja Pyhän Hengen voimaa ja johdatusta. Meille on luvattu, että Henki johtaa meidät kaikkeen totuuteen. Rukoillaan myös toistemme puolesta :) rauhaa.

23.6. klo 11:28

Isabella
Käyttäjä

Luomumummo sanon vielä sen verran, että en ole tuonut näitä edellä mainitsemia asioita esille siksi, että haluaisin väitellä kanssasi ja yrittää olla oikeassa. Edellä kirjoittamani viestit kirjoitin sinulle siksi, että olen itsekin ollut joskus siinä harhaluulossa ja eksytyksessä, että Jeesus olisi ylienkeli Miikael. Mutta Jumala avasi silmäni asiasta. Rukoilin avoimesti Jumalan edessä, että Herra näytä minulle mikä on totuus ja anna siitä Pyhän Hengen varmuus. Jumala osoitti minulle sekä raamatusta pyhän sanansa kautta että Pyhän Hengen avulla antaen sydämeen varmuuden asiasta, että totisesti Jeesus ei ole ylienkeli Miikael. Jeesus on Kristus Jumalan Poika eli siis Jumala, eli ei missään tapauksessa enkeli. Haluan sinulle luomummo hyvää, en halua, että eksyisit tämän asian suhteen. Toivon, että astut Jumalan eteen avoimesti tämän asian suhteen ja rukoilet Jumalalta johdatusta ja ymmärrystä, että Hän valaisisi sinulle totuuden. Tiedän itsekin, että on vaikea päästää irti omista uskomuksistaan, mutta elämässä täytyy sietää epävarmuutta ja irrottautua kaikista omista uskomuksistaan ja koetella kaikki ja anoa, että Jumala näytä sinä minulle mikä tässä asiassa on totta. Ihmisen täytyy myös pyytää Jumalalta, että Hän osoittaisi myös sen, että missä asioissa on erehtynyt ja väärässä. Itse olen uskon taipaleeni aikana monta kertaa erehtynyt ja ollut väärässä,.olen rukoillutkin Jumalalta, että Herra näytäthän aina, jos olen menossa väärään suuntaan tai jos olen erehtynyt tässä tai tässä asiassa. Silloin Jumala pääsee näyttämään totuutensa, kun ihminen ensin luopuu Hänen edessään omista uskomuksistaan ja on valmis antautumaan Jumalan johdatukseen.

Siunausta sinulle luomumummo!

Viestiä muokattu 23.6. klo 11:29, muokkaaja: Isabella

23.6. klo 11:31

Yoki
Käyttäjä

Amen.

23.6. klo 11:52

piiskalinko
Käyttäjä

16. Herra itse on näet tuleva alas taivaasta *kliks* käskyhuudon *kliks* ylienkelin äänen *kliks* ja Jumalan pasunan*kliks* kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin.

Miikael peesailee Jeesusta.

Viestiä muokattu 23.6. klo 11:55, muokkaaja: piiskalinko

23.6. klo 15:56

Apina
Käyttäjä

Erosin kirkosta kuukaus pari sitten.

23.6. klo 17:07

luomumummo
Käyttäjä

Luomumummo sanon vielä sen verran, että en ole tuonut näitä edellä mainitsemia asioita esille siksi, että haluaisin väitellä kanssasi ja yrittää olla oikeassa. Edellä kirjoittamani viestit kirjoitin sinulle siksi, että olen itsekin ollut joskus siinä harhaluulossa ja eksytyksessä, että Jeesus olisi ylienkeli Miikael. Mutta Jumala avasi silmäni asiasta. Rukoilin avoimesti Jumalan edessä, että Herra näytä minulle mikä on totuus ja anna siitä Pyhän Hengen varmuus. Jumala osoitti minulle sekä raamatusta pyhän sanansa kautta että Pyhän Hengen avulla antaen sydämeen varmuuden asiasta, että totisesti Jeesus ei ole ylienkeli Miikael.

Meillä menee näkemykset ristiin ja minä olen 100% varma että Jeesus on myöskin Ylienkeli Miikael. Nuo edellä olevat kommentit eivät todista muutakuin sen että asia on näin.
Toivottavasti teillekkin tämä asia joskua valkenee, vaikka eihän sillä asialla ole mitään tekemistä pelastuksen kanssa.
Jeesusta on kutsuttu muillakin nimillä raamatussa.

Jeesus Kristus, Jumalan rakas poika, oli erinomaisin koko enkeli joukossa. Hän oli yhtä Isän kanssa ennenkuin enkelit luotiin. Lusifer oli kateellinen Kristukselle, ja vähitellen hän anasti itselleen käskyvallan, mikä kuului yksinomaan Kristukselle. Tämän jälkeen Jumala sijoitti Pojan istumaan valtaistuimelleen kanssaan. Hän antoi Pojalleen vallan hallita enkeleiden taivaallista joukkoa. Erikoisesti Hänen Poikansa oli toimiva yhdessä Hänen kanssaan maan ja kaiken sen elollisen suunnittelussa ja luomisessa, mitkä maan päällä oli tuleva olemaan. Isän tahto tuli täytettäväksi Hänessä.

Viestiä muokattu 23.6. klo 17:30, muokkaaja: luomumummo

23.6. klo 18:38

JFreak316
Käyttäjä

Lopetetaan tähän mormonismista keskustelu. Jos sitä halutaan jatkaa, niin aloittakaa sille uusi ketju. Sama koskee muitakin lafkoja. Pitäydytään tässä ketjussa aiheessa eli siinä mihin itse kukin kuuluu.

KRHM!!!

23.6. klo 18:48

welzu
Päävalvoja

Miikael tarkoittaa Kristusta .

Niinkö?

1.
a. Juud. 9 nimittää Miikaelia ylienkeliksi.

Näin on. Hän myös tekee selvän eron Mikaelin ja Jeesuksen välillä. Jakeen tekstiyhteydessä Juudas kirjoittaa ihmisistä, jotka halveksivat Herraa eli Jeesusta. Sitten hän sanoo, että se on paha ja että jopa henkiolennot ja heistä suurin eli ylienkeli Mikaelkaan, ei halveksi häntä, vaan odottaa Herran (eli Jeesuksen) tuomitsevan myös saatanan. Jotta Juudaan mainitsemasta Mikaelista saisi jotenkin Jeesuksen, pitäisi kokonaan hylätä se, mitä hän itse asiassa kirjoittaa.

b. 1.Tees. 4:16 mainitsee, että kuolleet nousevat haudoistaan kuullessaan ylienkelin äänen
c. .Joh.5:27-29 kertoo, että kuolleet nousevat haudoistaan kuullessaan Jeesuksen äänen.

Nyt viittaat väärin 1. Tess 4:16:a. Siinä sanotaan, että ylienkelin äänen kuuluessa Jeesus saapuu (teksti selvästi osoittaa, että ylienkeli ja Jeesus ovat eri henkilöitä samaan tapaan kuin taivaan pasuunatkin, jotka jakeessa mainitaan). Jeesuksen paluun johdosta kuolleet sitten nousevat kuolleista. Jakeen ylienkelin ääntä ei voi samaistaa Johanneksen mainitsemaan Jeesuksen äänen kuulemiseen.

2. Kristus on jumaluuden toinen persoona
3. Kristus ei ole luotu olento, vaan hän on ollut olemassa ikuisesti. Joh.1:1-3,10,14

Miten nämä todistavat, että Jeesus olisi Mikael? Ennemminkin ne puhuvat aivan muusta.

4. Kristus on taivaallisten sotajoukkojen ylipäällikkö, siitä nimitys ylienkeli. Joosua kohtasi kerran olennon joka sanoi olevansa Herran sotajoukon päämies, Joosua heittäytyi hänen eteensä kasvoilleen. Tämä osoittaa että siinä oli itse Jeesus Kristus. Joos.5:14,15

Missäköhän sanotaan, että Jeesus olisi taivaallisten sotajoukkojen ylipäällikkö? Miksi näin olisi, kun Jumalaa kutsutaan sotajoukkojen herraksi (Herra Sebaot)? Kumartamisella osoitettu kunnioitus ei läheskään aina kohdistunut Jumalaan. Kumartaen kunnioitettiin myös ihmisiä. Viittaamassasi jaejaksossa Herran sotajoukon päällikkö (jota muuten kutsutaan mieheksi, joten automaattisesti ei voi todeta, että kyseessä olisi ollut jokin muu kuin ihminen) käskee Joosuaa ottamaan kengät jalastaan, koska paikka on pyhä. Tämä viittaisi selvästi siihen, että Joosuan kunnioituksenosoitus ei kohdistunut Jumalaan, sillä muutenhan olisi ollut outoa, että Joosuaa erikseen kehotetaan kunnioittamaan Jumalaa ottamalla kengät pois jaloistaan.

5. Luotuja olentoja ei tule palvoa. Kol. 2:18. Enkelitkin kumartava vain Kristusta.

Mainitsemassasi Joosuan kohdassa Joosua ei palvo ketään, vaan osoittaa kunnioitustaan. Joosuan reaktion tulkitseminen palvomiseksi olisi sama kuin nykyaikana joku kohdatessaan arvohenkilön ottaa päästään hatun ja seisten kättelee ja pokkaa/niiaa ja sanoisi, että siinä palvotaan arvohenkilöä.

Nämä kaikki pitäisi käydä erikseen läpi ja perustella, miksi niissä viitattaisiin Kristukseen. Esimerkiksi Danielin kavereiden tulinen pätsi -kertomus ei vaadi minkäänlaista kristuskuvaa. Siinä puhutaan kaiken aikaa enkelistä, eikä ole mitään erityistä syytä olettaa, että kyseessä olisi mikään muu kuin Jumalan lähettämä enkeli, joka Danielin kavereita varjeli palamiselta.
Muutenkin Vanhan testamentin enkeli-ilmestykset ovat moniselitteisempiä kuin ehkä ajattelisi. Mitä ilmeisimmin Jumala ilmestyi ja puhui ihmisille enimmäkseen enkelien välityksellä. Nämä enkelit puhuivat usein minä-muodossa, mikä toki helposti sekoittaa ajattelemaan, että kyseessä olisi Jumala. Jeesuksen sijoittaminen näihin enkeli-ilmestyksiin ja kohtaamisiin alentaisi hänet lähinnä lähetiksi.

Enkeli=Jeesus poisti Joosuan pahat teot: Sak.3:1-10

Enkeli poisti myös Jesajan synnit. Tai tarkemmin sanoen molemmissa tapauksissa enkeli oli välittämässä Jumalan armoa.

7. ”Ruhtinasten ruhtinas” Dan.8:25, ”sotajoukon ruhtinas” Dan.8:11, ”Miikael, se suuri enkeliruhtinas” Dan.12:1 ja ”Voideltu ruhtinas” Dan.9:25 viittaavat kaikki samaan olentoon, Herraan Jeesukseen Kristukseen. Katso myös: Apt.3:15; 5:31; Ilm.1:5.

Minkä takia ne viittaisivat samaan henkilöön? Siksikö, että niissä käytetään samaa sanaa? Sitten voisi samaa menetelmää käyttäen päätellä, että aina kun jotakuta kuvaillaan leijonaksi, tarkoitetaan Jeesusta, koska hän on Juudan leijona. Näin saataisiin aikaan oppi, jonka mukaan Jeesus ja Saatana ovat sama henkilö, koska molempia kuvataan saman vertauskuvan avulla.
Mitä tulee Danieliin, niin mielenkiintoista, että jätit 10 jakeen enkeliruhtinas-maininnat välistä. Luku on mielenkiintoinen, koska Daniel näyttää kumartelevan enkeli Gabrielia (ehkä hänkin on Kristus?). Sitten luvussa kerrotaan useista enkeliruhtinaista (erityisesti mainitaan Persian ja Kreikan), joista Mikael on selvästi yksi. Tämä näyttäisi viittaavan lähinnä siihen, että jokaisella kansakunnalla on oma enkeliruhtinaansa (en tästä kuitenkaan lähtisi tekemään mitään erityistä oppia). Mikael on Israelin enkeliruhtinas. Jakeessa 13 sanotaan, että Mikael on yksi suurimmista enkeliruhtinaista. Hän ei ole suurin, vaan yksi suurimmista. On siis muitakin hänen kaltaisiaan. Tarkoittaako tämä siis sitä, että kolminaisuus ei olekaan kolminaisuus, vaan jotakin muuta ja Jumalalla on useampikin poika? No ei tietenkään. Se tarkoittaa vain sitä, että Mikael on luotu enkeli, joka on jonkinlaisen enkelihierarkian korkeimmilla tasoilla.

23.6. klo 19:53

Isabella
Käyttäjä

minä olen 100% varma että Jeesus on myöskin Ylienkeli Miikael

hepr. 1:5
5 Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: -- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin: -- Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani.

1. Joh. 4:15
15 Joka tunnustaa Jeesuksen Jumalan Pojaksi, hänessä Jumala pysyy, ja hän pysyy Jumalassa.

23.6. klo 21:32

luomumummo
Käyttäjä

Turha tästä asiasta on väitellä , pitäkää te sen minkä uskotte olevan teidän mielestänne oikein . Minä pidän sen minkä Pyhä Henki on opettanut raamatun totuudesta.
Minä uskon näin, eikä se siitä muuksi muutu.

24.6. klo 0:46

Sir JoN
Käyttäjä

Pyhä Henki ei kyllä opeta vastoin sitä, mitä kirjoitettu on ... Jeesus ei ole enkeli, ei edes ylienkeli tai Mikael, vaan paljon enemmän, kuin yksikään ylienkeli ja enkeli. Kaikki enkelit ovat Jeesukselle Kristukselle alamaisia, kuin myös kaikki enkelit ovat luotuja; Jeesus Kristus ei. Se, että Jeesus Kristus olisi ylienkeli Mikael, on Jehovan Todistajien harhaoppia.

Asiasta lisää; http://www.kotiposti.net/~raamattu/jt/oppi/opinkappaleet/#kuka_oli_jeesu...

"Jeesuksen erikoisasemasta muihin nähden Raamattu kertoo, että Jeesuksella on kaikki valta (Matt. 28:18; Joh. 6:37, 16:14, 15; Ilm. 3:7, 3:21; vrt. Dan 7:13, 14) ja Jeesukselle on kaikki alistettu (Fil. 3:21; 1. Kor. 15:27, 28; Ef 1:20, 21, 22; Hepr. 2:8), erityisesti kaikki enkelit (1. Piet. 3:22). Lisäksi Raamattu sanoo, että nimenomaan enkeleille ei maailma voi olla alistettu (Hepr. 2:5).

... Jos luemme vielä Heprealasikirjettä lisää, Raamattu vahvistaa että Jeesuksen on mahdotonta olla enkeli, sillä enkeleille Jumala ei anna valtaa (Hepr. 2:5). Jeesus hallitsee kaikkia enkeleitä, valtoja ja voimia mm. Saatanaa (1. Piet. 3:22). Raamattu kertoo, että Jeesus oli ylempi kaikkia enkeleitä (Hepr. 1:4). Vasta Jeesuksen tullessa ihmiseksi maan pinnalle, hänen olemuksensa tuli hetkellisesti alemmaksi. "

Viestiä muokattu 24.6. klo 0:57, muokkaaja: Sir JoN