Mihin kirkkokuntaan kuulut?

Alue: Uskonelämä ja rukousaiheet

16.12.2009 klo 19:19

Ernesti
Käyttäjä

piiskalinko:

ja sitten nro. kolme, "vanhana ainoana alkuperäisenä", joka kumminkin vain on sellainen sekametelisoppa että hattu pois päästä, jonkinsortin saavutus kun tuohon asemaan onkin; Jeesuksen maanpäällisine sijaisineen, taivaan kuningattarineen ja pyhimyksineen on päässyt.... Sama kakku, eri paketeissa.

Jouduit juuri julkiseen häpeään.

Viestiä muokattu 16.12.2009 klo 19:19, muokkaaja: Ernesti

16.12.2009 klo 19:25

Hartzi
Käyttäjä

piiskalinko:

ja sitten nro. kolme, "vanhana ainoana alkuperäisenä", joka kumminkin vain on sellainen sekametelisoppa että hattu pois päästä, jonkinsortin saavutus kun tuohon asemaan onkin; Jeesuksen maanpäällisine sijaisineen, taivaan kuningattarineen ja pyhimyksineen on päässyt.... Sama kakku, eri paketeissa.

Jouduit juuri julkiseen häpeään.

Laitetaanko jalkapuuhun kirkon eteiseen?

16.12.2009 klo 19:33

Ernesti
Käyttäjä

^Ei itseasiassa laisinkaan huono vaihtoehto.

Adventtikirkkoa ei voi millään määritelmällä verrata ... Jehovan todistajiin.

Miksei voi? Ok ok, onhan adventistit kolminaisia ja kaikkea, mutta niillähän on käsittääkseni yhteistä historiaakin.

Viestiä muokattu 16.12.2009 klo 19:36, muokkaaja: Ernesti

16.12.2009 klo 19:55

Kousuke
Käyttäjä

Sikäli kun tiedän niin jehovan todistajat ovat seitsemänne päivän adventisteista eronnut lahko. Yleisesti adventistit luetaan kristittyihin ja jehovan todistajat kristillisperäisiin, mutta ei kristittyihin.

16.12.2009 klo 19:59

luomumummo
Käyttäjä

Juu. Suvussani taitaa olla myöskin sellaisia jotka ovat olleet ennen Jehovan todistajia mutta ovat myöhemmin herätyksen kokeneena kastettu Adventtiseurakuntaan ja ovat näin liittyneet Adventtikirkkoon.

16.12.2009 klo 20:07

Jaque
Käyttäjä

"Myöhempien aikojen pyhien (MAP) kirkkoon kuuluvat, eli mormonit, ei myöskään ole perinteisestä kristillisyydestä käsin tarkasteltuna kristittyjä. Heillä pelastus ei ole yksin armosta, ja kaiken kukkuraksi tavoitteena on päästä jumalaksi ja saada oma planeetta haltuun ja mitä vielä. Kaikkien kristittyjen kannattais kuitenkin tutustua näihin JT:n ja mormonien oppiin ollen kuitenkin erittäin varovainen! Siinä on sitä salakavalaa opetusta kerrakseen, joka vie ihmisen turmioon"

Jos tarkoituksena oli siis tehdä referaatti MAP - kirkon opeista, niin kutsuisin tuota vähintäänkin puutteelliseksi. Mielenkiitoista on kuitenkin miten päätit valita tietyt aiheet, joista siis aina saa kuulla ihmisten taivastelevan. Luulen, että tässä on aika turhaa alkaa korjailemaan tai ylipäätään selittämään kirkkomme kantaa näihin oppeihin, sillä ne eivät sitä juuri ole. Mutta mielelläni listaan kuitenkin ne perusasia, joihin me uskomme:

1. Uskomme Jumalaan (Taivaalliseen Isään), Jeesukseen Kristukseen (maailman Lunastaja) ja Pyhään henkeen.
2. Uskomme, että ihminen tuomitaan hänen omien tekojensa perusteella, eikä Aadamin ja Eevan lankemisen johdosta.
3. Uskomme kasteeseen, joka on liitto ihmisen ja Jumalan välillä, sekä Pyhän hengen lahjaan (joka annetaan samalla tavalla kuin Uudessa testamentissa kuvataan eli kättenpäälle panolla ja pappeuden valtuudella)
4. Uskomme, että Kristus on maailman Vapahtaja. Hän on pelastanut maailman ihmiset kuolemalta uhraamalla itsensä meidän syntien tähden. Uskomme kuitenkin, että ihminen ei voi välttyä hengelliseltä kuolemalta ilman, että hyväksyy Kristuksen Vapahtajakseen ja pyrkii elämään elämäsnä Kristuksen evankeliumin mukaisesti.
5. Uskomme, että Jumalan kirkko on järjestyksen kirkko ja, että sitä on aina johdettu ilmoituksen hengellä Jumalan valitseman profeetan kautta (ja jos Pietari ei ollut Kristuksen kirkon johtaja niin Paavikaan ei ole Katolisen).
6. Uskomme niihin liittoihin ja lupauksiin, jotka Jumala on ihmiselle antanut ilmoituksensa kautta (Raamattu on hyvä esimerkki tästä "ilmoituksesta")

Tuossa nyt joitain esimerkkejä. Mitä tulee keskusteluun armosta niin siinä riittää ihmisillä riitelemisen aihetta ihan kaikissa kirkkokunnissa sen verran, että en taida jaksaa alkaa kommentoimaan sitä. Todettakoon vain, että ihminen EI VOI pelastua ilman kristuksen sovitusta. Ihminen ei voi myöskään pelastua "omalla" vahurskaudellaan tai omien suoritustensa turvin.

Siinä mielessä olet kyllä oikeassa, että kirkkomme ei ole "kristillinen" perinteisessä mielessä. Oletan, että viittaat Nikean kokouksessa päätettyihin kriteereihin? Toisaalta, sitten ei ole kyllä suuri osa protestanttisista kirkoistakaan. Se ei kuitenkaan itseäni ole koskaan vaivannut, sillä uskoni ei perustu muiden ihmisten mielipiteeseen itsestäni tai uskostani (näin ainakin toivon). Se olenko kristitty on kiinni Kristuksen mielipiteestä ja siitä, mitä hän ajattelee minusta. Hyvällä omatunnolla voin todeta, että hän arvostaa minua ainakin siinä määrin, että on siunannut minua äärettömän isoilla asioilla eli ihan metsään ei tässä olla menty. Parannusta on kuitenkin tehtävä monesta asiasta :D. Elämä opettaa.

16.12.2009 klo 20:19

Hartzi
Käyttäjä

Se olenko kristitty on kiinni Kristuksen mielipiteestä ja siitä, mitä hän ajattelee minusta.

Jeesuksen vai herra smithin mielipide?

Voisitko aloittaa uuden aiheen vaikka "map-kirkon oppi" tai joku sellanen. Tääl ei tästä ole ollut alun alkaenkaan tarkoitus puhua.

16.12.2009 klo 20:32

karuskaja
Käyttäjä

Lutku oon virallisesti, mutta en koe olevani mikään -lainen. Jos ois olemassa yhteiskristillinen kirkko, niin siihen kokisin kuuluvani, en tiedä onko (?). Helluntaiseurakunnan koukouksissa, jutuissa sekä kansanlähetyksen tapahtumissa tulee pääasiassa käytyä.

16.12.2009 klo 20:38

welzu
Päävalvoja

Lopetetaan tähän mormonismista keskustelu. Jos sitä halutaan jatkaa, niin aloittakaa sille uusi ketju. Sama koskee muitakin lafkoja. Pitäydytään tässä ketjussa aiheessa eli siinä mihin itse kukin kuuluu.

29.12.2009 klo 3:01

Darkelth
Käyttäjä

Luterilaiseen kirkkoon kuulun. Käyn kuitenkin monessa eri paikassa aina oman paikkakuntani nuoren seurakunnan jutuista (joka on kyllä kotiseurakunta) Tampereen Salemin wake up -iltoihin, ja ympäri Tamperetta muutenkin. En koe olevani erityisesti luterilainen, en helluntailainen, enkä mikään muukaan.

Koen olevani kristitty, tai kuten Lehtisen Kalevi sanoo, koionia-kristitty. Teinkin itselleni sitoomuksen sen suhteen, joka muistuttaa itseäni aina myös kyllä siitä, kuinka huonosti välillä toteutan sitä. Pyrin rakastamaan jokaista, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Herrakseen ja uskoo Raamatun auktoriteettiin, siitä huolimatta onko hän hellari, luterilainen, adventisti, pelastusarmeijalainen yms. Jokainen Jeesuksessa Kristuksessa on minun veljeni ja sisareni. Ja tähän pyrin.

Tämä maailma sais kokea paljon ihmeitä, ylipäätänsä tämä Suomen maa, jos hellari rakastais adventistia, adventisti pelastusarmeijalaista, pelastusarmeijalainen katolilaista, katolilainen ortodoksia, ortodoksi luterilaista... tai jos luterilainen rakastais luterilaista. Lähetyskentillä yhteistyö on arkipäivää, mutta lähettäjämaissa kiistellään pikkukysymyksistä. Hyvä me!

29.12.2009 klo 3:02

KokoDino
Käyttäjä

Kas Darkelth on kans täällä :)

29.12.2009 klo 14:41

appleseed
Käyttäjä

Hell.seurakunta. (Hykertelen aina tälle verrattomalle lyhennykselle!)
En aina oikein käsitä ihmisten seurakuntasurffailua, siis sitä, että erotaan ja liitytään ja erotaan taas. Mutta toki ymmärrän sen, että joskus tulee seinä vastaan eikä se seurakunta johon kuuluu, ole koti. Mutta usein se on ihan yrityksen puutetta. Näiden 7 vuoden aikana, kun olen helluntaiseurakuntaan kuulunut, olen usein uhonnut, että eroan, mutta en ole sitä vieläkään tehnyt, sillä tahdon taistella kotiseurakuntani rinnalla, en sitä vastaan. Aina ei mene oman perheen kanssa niin kympillä, mutta eikö se kuulu asiaan?

Ehkäpä ihmisten seurakuntaeroilut liittyvät enemmänkin paikallistason ongelmiin? Vai onko se ihan totaalista kyllästymistä ja luottamuksen loppumista seurakunnan/kirkkokunnan/mikälie oppeihin ja arvopohjaan?
Tosin, en voi sietää sitä naurettavaa vastakkainasettelua eri porukoiden välillä. Mielestäni luterilainen voi käydä meillä ja minä heillä. Se kuuluu jopa asiaan. Enemmän seurakuntien ja USKOVIEN (ISOLLA) yhteyttä, rekistereistä viis. Olen Darkelthin kanssa samaa mieltä. Hän esitti asian erinomaisen hyvin!

29.12.2009 klo 16:10

tulipossu
Käyttäjä

Vapaakirkko kotiseurakunta mutta kyllähän tuolla helluntaissa tullee kans käytyä. Ois muutes siisti käyä iha uteliaisuuesta joskus luterilaisessa nuorteillassa.

30.12.2009 klo 15:46

Memmi
Käyttäjä

Luthersäätiöön kuulun (ja taidankin olla ainoa täällä), ja kirkkoon vielä toistaiseksi.

20.1. klo 14:36

Roope
Valvoja

helluntai+Luterilainen, tosin eroan kummastakin lähitulevaisuudessa.

Miksi eroat?

Luterilaista oppia en tunnusta täysin, olin aikanani töissä kyseisessä SRK:ssa, ja silloin liityin. Ja HelluntaiSRK johon kuulun, ei ole tällä hetkellä paikka jossa käyn, enkä näe syytä kuulua seurakuntaan, jossa en käy. Tosin koitan löytää sen 'oikean' seurakunnan minulle, mutta ei ole viellä löytynyt.

21.1. klo 13:04

Satakieli
Käyttäjä

Kuulun S:t Thomaksen srk:aan, joka vaikuttaa Motalassa, Ruotsissa. Se on vasta perustettu tunnustuksellinen luterilainen seurakunta.

Näin helppoa se oli, heti kiinnostuin. Oisko jotain kotisivua tai muuta lisää infoa sisältävää linkkiä? Kiitos! Siis tack ;)

8.2. klo 20:29

Höntti
Käyttäjä

täytynee laittaa tänne että katolinen olen : )
olen siihen aina kuulunut, kuulun nyt ja tulen kuulumaan aina.

8.2. klo 22:44

karuskaja
Käyttäjä

Darkelth:

Koen olevani kristitty, tai kuten Lehtisen Kalevi sanoo, koionia-kristitty. Teinkin itselleni sitoomuksen sen suhteen, joka muistuttaa itseäni aina myös kyllä siitä, kuinka huonosti välillä toteutan sitä. Pyrin rakastamaan jokaista, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Herrakseen ja uskoo Raamatun auktoriteettiin, siitä huolimatta onko hän hellari, luterilainen, adventisti, pelastusarmeijalainen yms. Jokainen Jeesuksessa Kristuksessa on minun veljeni ja sisareni. Ja tähän pyrin.

Tämä maailma sais kokea paljon ihmeitä, ylipäätänsä tämä Suomen maa, jos hellari rakastais adventistia, adventisti pelastusarmeijalaista, pelastusarmeijalainen katolilaista, katolilainen ortodoksia, ortodoksi luterilaista... tai jos luterilainen rakastais luterilaista. Lähetyskentillä yhteistyö on arkipäivää, mutta lähettäjämaissa kiistellään pikkukysymyksistä. Hyvä me!

Samalla linjoilla mennään.

Veit sanat suustani..:P

Viestiä muokattu 8.2. klo 22:49, muokkaaja: karuskaja

20.3. klo 12:57

Huokaus
Käyttäjä

Luulin olevani orpo,koska minulla oli sellainen tunne,että minulla on koti?

20.3. klo 13:21

Honkkis
Käyttäjä

Sleyn piireissä pyörinyt ev. lut. ihminen. Kaikkea en allekirjoita oman piirinkään sisältä, mutta lähimpänä sitä mitä ajattelen.

17.6. klo 16:42

JFreak316
Käyttäjä

En kuulu mihinkään kirkkokuntaan, sillä kotini on siellä, missä on muita uskovia ja minne hattuni lasken. Olivatko PietaritPaavalit kirjoilla jossain? No olivathan he, Taivaan kirjoissa! =) Ne kirjat riittävät minulle. Yhteistyö pelaa mainiosti näin. =) Ihan hyvin olen saanut osallistua niin hellarien, luterilaisten kuin vapistenkin toimintaan, vaikka olenkin kieltäytynyt allekirjoittamasta minkään tietyn suunnan oppeja. =]

Mä koin niin valtavaa henkien taistelua yhdessä ortodoksiluostarissa Virossa, että suljen sen poppoon kokonaan pois. Valtavaa ahdistusta! Onneksi Jeesuksen nimi tepsii. =) Siellä yhden riivatun, kiljuvan nunnan laittoi jokin hiljaiseksi aina siksi aikaa kun olin tietyn matkan päässä..

Tuosta, että paavi saa aikaan kylmiä väreitä.. Niin minullakin! Kun käväisin Portugalissa kahdessa katolilaisessa kirkossa, olotilat olivat aika lähellä em. ortodoksikokemuksia. Ja muutamien hyvin selvien tapauksien vuoksi minä olen varma siitä, että näitä tuntemuksia on tämän likan kuunneltava, kun ne ovat minulle armosta mahdollisiksi tulleet.

17.6. klo 18:57

marru
Käyttäjä

Olen ev.lut, mutta tällä hetkellä minulla ei ole hengellistä kotia täällä maan päällä. Kotipaikkakunnallani se oli luterilainen kirkko ja nuorten toiminta,mutta elämä vei minut pois sieltä ja nyt olen hieman tuuliajolla,ilman säännöllistä seurakuntayhteyttä. Mutta etsiminen jatkuu..
Yksi organisaatio mihin olen alkanut luottaa, on Evankeliumin opintoyhdistys, heidän "oppinsa" vaikuttaa menevän aika yksiin omieni kanssa. Toki se ei ole mikään erillinen seurakunta.

17.6. klo 20:01

Rabiljus
Käyttäjä

Varmaan tulen liittymään Jyväskylän helluntaiseurakuntaan mihin äitinikin kuuluu.

17.6. klo 22:06

cloud86
Käyttäjä

EVL kirkko :)
Tällä hetkellä yritän saada kosketusta seurakuntaani, täälläpäin vain ei oikein ole nuorille aikuisille suunnattuja seurakunta juttuja, ollaan niin liikkuvaista sorttia.
Kaipaisin lisää uskovia ihmisiä ympärilleni.

19.6. klo 0:02

KokoDino
Käyttäjä

Harmi Cloud ettei asuta lähempänä. Tullaan hyvin juttuun toistemme kanssa ja yhteinen harrastuskin on :) Kaipaan myös uskovia ihmisiä lisää ympärilleni.

19.6. klo 21:34

Rosmariini
Käyttäjä

hellari aina ja ikuisesti :)

19.6. klo 23:13

cloud86
Käyttäjä

Harmi Cloud ettei asuta lähempänä. Tullaan hyvin juttuun toistemme kanssa ja yhteinen harrastuskin on :)
Kiitos että sanoit noin :)
Emme asu toisiamme lähellä mutta kuten sanoit yhteinen harrastus on samalla siunaus ja olenkin kiittänyt Jumalaa siitä ja siitä että keskustelemme uskon asioista välimatkasta huolimatta.

Koitas nyt ruveta pitämään niitä raamattu piirejä niin koitan saapua paikalle kuulemaan :)

Pitäkäämme uskovat yhtä, välimatkoista huolimatta. Unohdetaan suomalainen jurous ja erakoituminen.

19.6. klo 23:21

Yoki
Käyttäjä

^ Amen!

20.6. klo 3:18

luomumummo
Käyttäjä

Ps. Jehovan todistajat eivät ole olleet ennen Adventisteja mutta adventisteiksi on tullut myöskin Jehovan todistajia, helareita ja suomessa ainakin suurin osa on entisiä lutkuja kuten minäkin olin melkein 30 vuotta, ym. muistakin seurakunnista on tullut sekä myöskin ateistia.

Viestiä muokattu 20.6. klo 3:19, muokkaaja: luomumummo

20.6. klo 3:21

luomumummo
Käyttäjä

Sikäli kun tiedän niin jehovan todistajat ovat seitsemänne päivän adventisteista eronnut lahko. Yleisesti adventistit luetaan kristittyihin ja jehovan todistajat kristillisperäisiin, mutta ei kristittyihin.

Tämä viitaus puuttui yllä olevasta kommentistani.