Mediamaksu

Alue: Media ja tekniikka

2.12.2009 klo 1:04

slslsl
Käyttäjä

Jos vajaan parin sadan euron vuosittainen maksu tuottaa suuria ongelmia, kannattaa keskustella asiasta taloudesta edes pikkuisen tietävän ihmisen kanssa, mikä omassa rahankäytössä on oikein pielessä.

2.12.2009 klo 1:10

luomumummo
Käyttäjä

Yrittäjille se ei ole vajaa parinsadan maksu.

2.12.2009 klo 1:13

slslsl
Käyttäjä

Yrittäjille se ei ole vajaa parinsadan maksu.

Täh?

2.12.2009 klo 1:15

luomumummo
Käyttäjä

Niin se vain on. Jos sinulla olis yrittäjänä liikevaihdolliset tulot neljäsataatuhatta euroa niin sä maksaisit 750e mediamaksua ,esim.

2.12.2009 klo 1:16

slslsl
Käyttäjä

Mä en tiedä taloudesta juuri mitään, mutta "liikevaihdolliset tulot 400 000 e" kuulostaa vähän siltä, että se mediamaksu ei ole välttämättä mikään talouden kaatava juttu, vaikka olisi 750 euroakin.

2.12.2009 klo 1:49

slslsl
Käyttäjä

Vaan poistaako mediamaksusta luopuminen nämä kaikki ongelmat? Tai edes suurtakaan osaa?

Koska jauhat tuosta työttömyydestä, lienee tämä pienyrittäjyys kuitenkin peruspäivärahaa kannattavampaa? Turha silloin valittaa... ko?

2.12.2009 klo 1:51

slslsl
Käyttäjä

Ja mähän sanoin että uskikset miettii vaan rahaa ja sen haalimista. Mä olin niin oikeessa taas.

2.12.2009 klo 1:52

luomumummo
Käyttäjä

Enpä tiedä, koska silloinhan saisi asumistukea ja toimeentulotukea ja ehkä se sossu maksaisi mediamaksun ja ei tarvitsisi tappaa itseään työllä , vois vaikka harrastaa, talvella pilkkimistä ja kesällä mennä marjamehtään polkupyörällä.

2.12.2009 klo 2:15

luomumummo
Käyttäjä

No meillä ei jää nykyään siihenkään, ellei ihmeitä tapahdu. Me ollaan nyt jo karsittu pois kaikki lehtimaksut ja ruuassa on säästelty,netti on pakko olla hänen yrityksensä vuoksi ja puhelin, että asiakkaat saa yhteyttä, vaatteita ei ole ostettu,ym. kotitaloustarvikkeita.Mistähän vielä voisi pihistää? Itse kuljen linja-autolla kun pyörällä on liian pitkä matka 15 km lähimpään kauppaan ja lääkäriin.Itse kasvatan perunat ja juurekset ja kerään marjat , teen mehut.

2.12.2009 klo 11:06

oceansoul
Käyttäjä

luomumummo: Asumistuki? Toimeentulotuki?

2.12.2009 klo 12:44

welzu
Päävalvoja

Kuten keskustelun aktiiviset seuraajat huomannevat, poistin läjän aiheeseen liittymättömiä viestejä. Luomumummo lopettaa välittömästi off-topicin jauhamisen ja muut lopettavat hänen mahdollisiin off-topiceihin vastaamisen (se on turhaa, koska poistan ne kuitenkin).

6.12.2009 klo 22:32

skereettu
Käyttäjä

Go welzu! :D

Miusta mediamaksu on parempi kuin tv-maksu, jota sitäkään ei tällä hetkellä kovin moni telkkarinkäyttäjä maksa. Saadaan paremmin rahat Ylelle, joka työllistää suomalaisia ja tarjoaa monipuolista ohjelmaa eri ikäisille ja eri ryhmiä edustaville katselijoille/kuuntelijoille.

Suomen talous nousee taantumasta, telkkaria katsomattomat farisealaiset uskovat saavat pitkän nenän kun jäävän kiinni rahanahneudestaan, oma tv-maksuni vaihtuu halvempaan vastaavaan ja kaikki kirmaavat (lumettomalla ja viheriöivällä ilmastonmuutos-) niityllä onnellisina ja vapaina!

7.12.2009 klo 1:27

luomumummo
Käyttäjä

Ei kakilla ole motiivina raha. On muitakin syitä olla katsomatta telkkaria.

7.12.2009 klo 1:43

slslsl
Käyttäjä

Ei kakilla ole motiivina raha. On muitakin syitä olla katsomatta telkkaria.

Kuten raha.

7.12.2009 klo 2:08

luomumummo
Käyttäjä

Meillä se ei ollut raha, koska meillä ei ole ollut moneen vuoteen telkkaria. Me ei vain haluta olla telkkarin orjia ja mieskin sanoo että sieltä tulee niin huonoa ohjelmaa, eli on liikaa väkivaltaa, sexiä jne.
Itsekkin tunnustan että jäin koukkuun moniin saippuasarjoihin ja otti niin pannuun kun ei voinut lähteä edes kauppaan tms. Nyt on ollut mukava kun on jäänyt aikaa muuhunkin yhdessäoloon vaikka se yhdessäoloaika on kortilla kun miehellä on pitkät työpäivät ja illallakin on toimistotöitä mutta silti näin on parempi.
Itseasiassa siitä vois vaikka maksaakin ettei tarvi katsoa telkkaria.

Viestiä muokattu 7.12.2009 klo 2:10, muokkaaja: luomumummo

7.12.2009 klo 2:10

slslsl
Käyttäjä

Rahasta tässä mediamaksussa on kumminkin ollut kyse. Ootte ahneita paskoja. Afrikka on täynnä kohtaloita, jotka ei teitä kiinnosta, kunhan ei tarvii maksaa turhasta.

7.12.2009 klo 2:18

luomumummo
Käyttäjä

Ei ole aiemmin ollut kyse rahasta koska meillä on ollut tosi hyviä vuosia rahallisesti, mutta on kyse ihan siitä mitä me halutaan elämässä tehdä ja harrastaa. Me ei haluta välttämättä sitä mitä suurin osa kansasta haluaa tehdä ja hekin vain siksi kun yhteiskunta suorastaan pakottaa heidät katsomaan telkkaria. Me osataan ajatella omillakin aivoilla ja tehdä omat valintamme siitä mikä on meille mielekästä ja hyödyllistä ja varsinkin meidän parisuhteelle.

7.12.2009 klo 2:20

slslsl
Käyttäjä

Kuka pakottaa katsomaan telkkaria?

Eikö tuota maksua nyt voisi ajatella vaikkapa talkoona. Talkoo, jos tiedät, on sellaista epäitsekästä toimintaa. En kyllä nyt yhtään oleta, että tiedät mitä tarkoittaa "epäitsekkyys", olethan uskovainen.

7.12.2009 klo 2:30

luomumummo
Käyttäjä

slslsl minä voisin vaikka ennen itse yrittää avustaa sellaista henkilöä suoraan muutamalla kolikolla että hän saa katsoa sitä telkkaria jos hänellä ei ole rahaa, mutta kun ei minullakaan ole paljoa antaa kun saan niin vähän työmarkkinatukea.
Minusta on tämä on vain niin väärin ja vastoin minun oikeustajuani.
Uskon että tuokin asia vielä tulee muuttumaan kun valitaan taas uusi hallitus ja tuo mediamaksu ei mene läpi tai se muutetaan. Tulee olemaan vielä mielenosoituksia tuon asian vuoksi.Kansa ei kaikkea niele.

7.12.2009 klo 2:32

slslsl
Käyttäjä

Joku telkkari ja parin sadan vuosittainen maksu. Herranjumala, mielenosoituksia? Voi jeesus, tätäkö on kristinusko nykyään?

7.12.2009 klo 2:56

luomumummo
Käyttäjä

En minä ole sinne mielenosoitukseen menossa. Sanoin että siitä tulee mielenosoituksia. Me maksettiin monta vuotta tv-maksua vaikkei meillä ollut etes koko töllötintä ja sitten irtisanottiin vuosi sitten.
Miksei kaikki muutkin voisi maksaa kiinteistöveroa vaikka eivät omista omakotitaloa. Ihan sama juttu. Itse maksetaan auraus ja tien kunnossapito, jätemaksut, ekomaksut, likakaivomaksut ym. Kun kaikki maksaisivat niin kiinteistöveroakin vois pienentää.

7.12.2009 klo 12:32

welzu
Päävalvoja

Minusta on tämä on vain niin väärin ja vastoin minun oikeustajuani.

Jos sinun oikeustajuasi loukkaa se, että yhteiskunta pyrkii takaamaan jokaiselle kansalaiselle samanlaiset palvelut, niin suosittelen muuttamista vaikkapa Yhdysvaltoihin. Sieltä voinet löytää moniakin samanmielisiä.

Me ei haluta välttämättä sitä mitä suurin osa kansasta haluaa tehdä ja hekin vain siksi kun yhteiskunta suorastaan pakottaa heidät katsomaan telkkaria.

Kukaan ei pakota minua katsomaan telkkaria. Ei, vaikka olen valmis maksamaan mediamaksun, vaikka en edes omista tv:tä saati aio hankkia sellaista. Mutta saattaa olla, että minäkään en tällä valmiudellani halua samaa kuin suurin osa kansasta. Tässäkin ketjussa suurin osa tuntuu vastustavan mediamaksua, joten ei se mediamaksun vastustaminen nyt kovin suurta oman ajattelun osoittamista ole :D

7.12.2009 klo 15:22

oceansoul
Käyttäjä

Kuuluuko hyvinvointiin (jota nyt pyritään takaamaan sillä, että myös köyhillä on mahdollisuus erilaisiin peruspalveluihin) se, että saa katsoa YLEn tv-kanavia tai kuunnella sen radiokanavia? (Tai muukaan kulttuuri, mihin YLE rahojaan pistää.)
Miksei vaikka samalla kustanneta verorahoin kaikille matka kerran vuodessa etelään? Kyllä suomalaiset vähän aurinkoa näin pimeänä talvena tarvitsee!

7.12.2009 klo 15:37

welzu
Päävalvoja

Kuuluuko hyvinvointiin (jota nyt pyritään takaamaan sillä, että myös köyhillä on mahdollisuus erilaisiin peruspalveluihin) se, että saa katsoa YLEn tv-kanavia tai kuunnella sen radiokanavia? (Tai muukaan kulttuuri, mihin YLE rahojaan pistää.)

En tiedä, enkä asiaa lähde tuosta näkökulmasta edes kerimään. Juttu kuitenkin on niin, että yhteiskunta ylläpitää verorahoilla yleisesti kulttuuria. Minusta tämä on hyvä juttu. Sitä en ymmärrä, miksi juuri Ylen tuottama, ylläpitämä ja tallettama kulttuuri on vähemmän hyvää kuin muu kulttuuri, mihin niitä yhteiskunnan rahoja pistetään.
Eikä kyse ole vain köyhistä. Peruspalveluihin kuuluu myös eri kieliryhmien palveleminen. Niinpä esimerkiksi aiemmin kritisoitu Ylen ruotsinkielinen tuotanto tarjoaa merkittävää peruspalvelua, koskapa kaupalliset kanavat eivät tarjoa sellaista käytännössä yhtään.

7.12.2009 klo 15:49

oceansoul
Käyttäjä

No eihän tää tiedosta riipukaan - ei oo mitään yhtä määritelmää, mitä kaikkea hyvinvointiin kuuluu.

"Juttu kuitenkin on niin, että yhteiskunta ylläpitää verorahoilla yleisesti kulttuuria. Minusta tämä on hyvä juttu."

Niin? Munkin mielestä, mutta eri asia ottaa sama summa kaikilta (tyyliin mediamaksu) kuin ottaa veroja tulojen mukaan.
Eihän tässä jutussa olis suurtakaan ongelmaa, jos YLE sais rahansa valtion budjetista.

"Eikä kyse ole vain köyhistä"

Missä kohtaa mä niin väitin? Sanoin "myös"... Kyllähän palvelut ihan kaikille on.

Viestiä muokattu 7.12.2009 klo 15:50, muokkaaja: oceansoul

9.12.2009 klo 13:20

PPAK
Käyttäjä

Kyllä tää on kusetusta koko touhu!

9.12.2009 klo 18:37

oceansoul
Käyttäjä

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1808960
"Viestintäministeri Suvi Linden (kok.) ei ryhtynyt arvioimaan, miten suureksi Yle-maksu lopulta määrätään. Apua antoi puoluetoveri Timo Heinonen (kok.), joka muiden edustajien Yleltä vaatimien palveluiden perusteella arvioi maksun olevan vuonna 2015 jo yli 300 euroa."

9.12.2009 klo 19:02

Vinku
Käyttäjä

Huomenna olisi mielenilmaisu mediamaksua vastaan, joten tulkaahan isolla joukolla mukaan - ja tuokaa kaveritkin. On aika tehdä jotain näkyvää tämän asian puolesta. Puhujiakin löytyy ainakin torstaille. Ensimmäiset puheet alkavat kello 13. Tilaisuus kestää 12-18.

http://mediamaksu.org/mielenosoitukset/

Ja tosiaan olen ennenkin sanonut tuon mitä Occun uutinen näyttää toteen. Olenhan sanonut jo monesti, että hinta ei jää siihen 175 euroon mitä nyt on monessa paikassa mainostettu vaan se nousee roimasti - ja aina enemmän kuin palkansaajien palkka nousee.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/79334-mita-yle-maksu-voi-olla-jopa-300-e...
http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id...

10.12.2009 klo 18:26

Vinku
Käyttäjä

Oli hiukan pettymys kyl tämä mielenosoitus, koska yli 300 lupautuneesta paikalle tuli ehkä noin 30 henkilöä. Kuvia ja video tuli tietenkin otettua sieltä. Weltto sentään pisti hienon musiikkiesityksen. Ja tuossa 4:20 jälkeen videossa on jopa raamatullista sanomaa.

http://winku.fi/tapahtumat/mediamaksu-2009/

Mahtaako huominen olla vielä enemmän pettymys vai tuleekos se menestys vasta huomenna kylään - en tiedä, mutta en varmaan jaksa paikalle mennä. Piraattinuoria oli suurin osa tuolla mielenosoituksessa vaikka Facebook-yhteisöllä oli 107665 kannattajaa. *tsk*

11.12.2009 klo 2:58

luomumummo
Käyttäjä

http://www.youtube.com/watch?v=--_e9aAIOSU&feature=related
Niin nappipeliä.
Suvi Lindén esittelee nappikokoelmansa.
Kertoo kyllä aika paljon meidän "viisaasta" viestintäministeristä.

Viestiä muokattu 11.12.2009 klo 3:01, muokkaaja: luomumummo