Mediamaksu
Alue: Media ja tekniikka
|
10.10.2009 klo 19:42 |
Meidän sossussa ei ole ainakaan hyväksytty telkkarilupa maksua toimeentulossa. Tiedän kun eräs läheinen ihminen oli yrittänyt saada tv-lupa maksua sossun kautta , siellä oli sanottu että se on huvitusta eikä välttämätöntä elämisen kannalta. |
|
10.10.2009 klo 20:27 |
Muusaska: Muistaakseni perustoimeentulotuen maksaa puoliksi kunta ja puoliksi valtio. |
|
12.10.2009 klo 18:07 |
Meidän sossussa ei ole ainakaan hyväksytty telkkarilupa maksua toimeentulossa. Tiedän kun eräs läheinen ihminen oli yrittänyt saada tv-lupa maksua sossun kautta , siellä oli sanottu että se on huvitusta eikä välttämätöntä elämisen kannalta. Tv-maksu on laskettu sisältyväksi toimeentulotuen perusosaan. |
|
12.10.2009 klo 18:09 |
Omasta mielestäni köyhyydestä valittaminen Suomessa on sellaista, jota en soisi tähän ketjuun enkä yhtään mihinkään. On täysin absurdia, että kun kaksi ihmistä saa tasan saman verran käteen rahaa, toisen rahat eivät riitä mihinkään ja toisella jää säästöön - jonka jälkeen valitetaan surkeaa yhteiskuntaa, joka ei pidä huolta. Mediamaksu ei kaada kenenkään taloutta. Kenenkään. Se ei ole peruste vastustaa sitä. Muita perusteita löytyy toki. |
|
12.10.2009 klo 18:22 |
^meillä on ollut tilanne, jolloin olemme saaneet enemmän kuin aiemmin mutta emme ole tulleet toimeen. Mieti tilannetta jossa allergiaruokavalion takia kuukausittaiset ruokakulut kolminkertaistuvat. Eikä siinä kukaan taho tullut ainakaan meitä auttamaan. Nyt on käynyt sama juttu, tosin tällä kertaa kohteena on vaatteet, tekstiilit, pesuaineet jne. Jne.. |
|
12.10.2009 klo 18:31 |
Tokihan on näitä harvinaisia poikkeuksia. Vaan tokihan sossusta saa myös harkinnanvaraista tukea, luulisin tai ainakin toivoisin että lääkärintodistusta vastaan noita allergian aiheuttamia lisäkuluja avitettaisiin. Itse tarkoitin kahta ainakin fyysisesti tervettä ihmistä. |
|
12.10.2009 klo 20:53 |
"Omasta mielestäni köyhyydestä valittaminen Suomessa on sellaista, jota en soisi tähän ketjuun enkä yhtään mihinkään. On täysin absurdia, että kun kaksi ihmistä saa tasan saman verran käteen rahaa, toisen rahat eivät riitä mihinkään ja toisella jää säästöön - jonka jälkeen valitetaan surkeaa yhteiskuntaa, joka ei pidä huolta." Kenellä toimeentulotuella elävällä muka jää säästöön rahaa? |
|
12.10.2009 klo 21:49 |
Kenellä toimeentulotuella elävällä muka jää säästöön rahaa? Jos saa toimeentulotukea, niin saa todennäköisesti myös työmarkkinatukea tai vastaavaa sekä asumistukea. Se tarkoittaa yhtä henkilöä kohden jo reilusti yli 500 euron tuloa (oletettavasti lähemmäs 1000 euroa, siitä on pitkä aika, kun viimeksi sain toimeentulotukea). Jos ei ole lainoja, vaan vain peruslaskut, niin niistä pitäisi tuolla kyllä suoritua ihan hyvin ja jäädä säästöönkin ehkä vähän. Ainakin itse olen suoriutunut. On myös kokemusta useammalta vuodelta siitä, että kaksi opintotukea asumislisineen (yhteensä noin 750 euroa kuussa) riittää kahdelle hengelle elämiseen, vaikka asuisi esimerkiksi Tampereen keskustassa. Tietenkin rahankulutus on niin yksilöllistä, että mitään yleispätevää mallia ei varmaan voi tehdä. Mutta ehkä voitaisiin keskittyä enemmän keskustelun aiheeseen. Jos köyhyydestä halutaan keskustella, niin aloittakaa joku siitä ihan oma keskustelunsa. |
|
12.10.2009 klo 22:51 |
Kenellä toimeentulotuella elävällä muka jää säästöön rahaa? Niin no ei mulla ainakaan jäänyt kun piti kuukausittainen pleikkaripeli ostaa! Epäreilua scheissea tuo mediamaksu! |
|
13.10.2009 klo 1:03 |
Eihän se mediamaksu hyvätuloisen kukkaroa rasita mutta köyhän se voi viedä perikatoon. Siinäpä sitten mieti että jättäisinkö lääkkeet ostamasta vai olisinko kaksi viikkoa syömättä , että saisin mediamaksun maksettua. |
|
13.10.2009 klo 21:36 |
Mediamaksu on ihan hanurista... No tämä on vain politiikkaa, mitä meidän porvarihallituksemme teettää... |
|
13.10.2009 klo 23:42 |
Mediamaksu on ihan hanurista... Perusteluja, kiitos. |
|
14.10.2009 klo 2:44 |
Atte voitko sä hyvällä omallatunnolla katsella telkkaria halvemmalla lupamaksulla jos tiedät että joku vanha mummo maksaa mediamaksun pienestä eläkkeestään, jättäen esim osan lääkkeistään ostamatta tai syö vain silakkaa ja kaurapuuroa , eikä hänellä ole telkkaria, ei nettiä, ei kännykkää ja ainoastaan radio josta hän kuuntelee uutiset ja sään ja Jumalan palvelukset? Minun omatuntoni ei kyllä hyväksyisi tuollaista touhua. Jos minulla olisi Telkkari niin ennen maksaisin sitä isompaa maksua kuin että maksattaisin osan siitä köyhillä. |
|
14.10.2009 klo 10:28 |
Atte voitko sä hyvällä omallatunnolla katsella telkkaria halvemmalla lupamaksulla jos tiedät että joku vanha mummo maksaa mediamaksun pienestä eläkkeestään, jättäen esim osan lääkkeistään ostamatta tai syö vain silakkaa ja kaurapuuroa , eikä hänellä ole telkkaria, ei nettiä, ei kännykkää ja ainoastaan radio josta hän kuuntelee uutiset ja sään ja Jumalan palvelukset? Voin, koska en _tiedä_ tuollaista tapahtuvan. Näinhän sinä väität, mutta en nyt ihan täysin tuota purematta niele, että esim. lääkkeet jäisi ostamatta mediamaksun takia. Tämä nyt menee kuitenkin ehkä jo enemmän sen köyhyyskeskustelun piikkiin. Tässä maassa ei nälkään kuolla, jos ei sitä tietoisesti halua. Itse näen mediamaksun osapuilleen näin: Oletetaan, että tv:tä katsovat ihmiset jotka eivät maksa, ovat rikollisia. Nyt yhteiskunta yhdessä osallistuu (rikoksen tekijät myös) laittomasta tv:n katselusta johtuvien kulujen pienentämiseen ja se on kaikille edullista. Poikkeuksena on tietysti nämä, jotka eivät mukamas mitään ylen palveluita käytä ja mielestäni se kirjallinen todistus siitä, että ei käytä näitä palveluita, olisi hyvä vaihtoehto. |
|
14.10.2009 klo 14:11 |
Paljon on esim. vanhuksia joilla ei ole telkkaria, nettiä, eikä kännykkää, vain lankapuhelin on josta he soittavat apua kun tarvitsevat sitä.Meilläkin on lankapuhelin vain sitä varten että mieheni vanhemmat voivat soittaa siihen omalla lankapuhelimellaan jos tarvitsevat apua. Kännyköitä he eivät osaisi tai osaa käyttää ja tämä meidän lankanumero on heillä muistissa niin osaavat vain siihen soittaa. Laskut he käyvät maksamassa pankin tiskillä, joten ei ole nettiäkään. |
|
14.10.2009 klo 15:22 |
^ Offtopic. |
|
14.10.2009 klo 21:17 |
Welzulta, Atelta ja Jimiltä on tullut hyviä pointteja, ja allekirjoittaneen aluksi niin äärimmäisen kielteinen suhtautuminen mediamaksuun on osoittanut lieventymisen ja murtumisen merkkejä. Kommentoin muutamia tässä keskustelussa nousseita huomioita. Jimi: ”-elämme keskiraskaassa tietoyhteiskunnantapaisessa, joten verojen tulee loogisesti olla korkeat kannattamaan keskiraskasta infrastruktuuria ” Mediamaksun kohdalla tietääkseni on painotettu sitä, että kyseessä nimenomaan ei ole vero. Yleisradion tapauksessa on unohtunut infrastruktuurin kannattelemisen toinen puoli, nimittäin tehostaminen ja rationalisointi. ”-maksu ennakoi oikeansuuntaista tietoyhteiskunnallista panostusta; se on keino päästä yhä parempaan tietoyhteiskuntaan ” Mediamaksu vääristää mediamarkkinoita ja kilpailua pahemmin kuin tv-lupamaksu koskaan. Minulle ”Syyt-hankkia-tv-Top-3” -listalta löytyy nimenomaan mediamaksu: Maksan television käytöstä omistin sitä tai en, käytin sitä tai en, joten parempi omistaa se, niin mediamaksu ei mene kohdallani ihan hukkaan. Näinollen Ylelle maksamani mediamaksu on suoraan pois muilta medioilta, kuten aikakauslehdiltä ja sanomalehdiltä, joihin liittyvät tilauspäätökset joutuvat käymään ylimääräisen hankintapuntarin läpi, jota ei olisi olemassa ilman mediamaksua. Mediamaksu opettaa YLEn siihen, että rahat tulevat kuin manulle illallinen ilman, että asiakkaista tarvitsisi kilpailla. Siitä huolimatta Yleisradio tunkee yksityisten mediamarkkinoiden reviirille ostamalla kaupallisten TV-sarjojen esitysoikeuksia. Tämän laskun maksavat yksityiset tv-kanavat ja palveluntajoajat menetettyinä asiakkaina. Welzu: ”Ennemminkin voisin verrata Yleä ja kirjastoa tai vaikkapa museoita (joita myös tuen maksamalla veroa, vaikka en itse käy kaikissa kirjastoissa ja museoissa). ” Kirjastovertaus löytyi myös tuolta Aten linkittämältä Liikenne- ja viestintäministeriön sivulta, ja pidän sitä lähtökohtaisesti epäreiluna. Ylen rahoitusmalli edustaa mallia, jossa palvelu työnnetään ja tungetaan kattamaan koko valtakunta, jotta voidaan sitten sanoa, että palvelu kaikkien kansalaisten saatavilla, ja että kaikkien tulee siitä siksi maksaa. Kirjastojen rahoituksesta ja pyörittämisestä vastaavat kunnat, ja kunnan tehtävänä on mitoittaa palvelut vastaamaan kunnan asukkaiden tarpeita. Kolmanneksi kirjaston kustannus- ja ylläpitomaksut ovat taskurahoja Ylen budjettiin verrattuna. Pelkästään Yleisradion johtoryhmä nettosi palkkaa 1,3 miljoonaa ja Mikael Jungner n. 190 000 vuonna 2008. Firman poistot ja kulut olivat jotain 400 miljoonaa. Yoki: ”En aio maksaa, kun en käytä. ” Minä olen periaatteessa tätä mieltä, ja se toimi kohdallani myös positiiviseen suuntaan. Tänä vuonna siirryin television (ja PS3:n <3<3<3 ) omistajaksi, ja siksi päädyin maksamaan tv-lupamaksunkin. Ylen rahoitusongelmiin suosittelisin lääkkeeksi sitä toimintojen tehostamista ja rationalisointia, sekä tv-lupamaksujen maksamisen valvonnan kehittämistä. YLE on tässä maassa varmaan ainoa keisari, joka ei saa sitä, mikä keisarille kuuluu. KELA, verottaja ja kumppanit perii omansa viimeistä euroa myöten. Mediamaksun olen kuitenkin valmis nielemään, jos sitä vastaan YLE oikeasti kehittää ohjelmistoaan ja palveluitaan, eli tarjoaa sille maksulle jotain vastinetta. Lisäksi jos mediamaksulla taataan Yleisradion riippumattomuus, niin se maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Ilman YLEä meininki menisi Suomessa samaan, mihin se on mennyt Italiassa tai Yhdysvalloissa: Joko mediavalta keskittyy parille oligarkille tai sitten tv-kanavat myyvät itsensä eri sidosryhmien ja faktioiden äänenkantajiksi, joiden kuuntelijat eivät koskaan kohtaa toisistaan ja yhteiskunnan jakautuminen ja luokkaistuminen voi alkaa. Viestiä muokattu 14.10.2009 klo 21:21, muokkaaja: Myrkynsekoittaja |
|
21.10.2009 klo 19:38 |
En halua tuollaista. Yle on paisuttanut itsensä ihan ihme sfääreihin noissa mediajutuissansa. Yleltä ei tarvitsis tulla mitään urheilua tai kalliita amerikkalaisia viihdeohjelmia. Miksi koko suomea maksatetaan pienen porukan viihteellä? Itsellä ei ole televisiota, enkä ole penkkiurheilusta kiinnostunut. Myös Ylen radaiokanava, ainoa jota olen kuunnellut, eli ylex on laadultansa huonontunut niin paljon, että olen ajatellut lopettavani sen kuuntelun kokonaan. Voisin maksaa laadukkaista ajankohtaisohjelmista jotakin. Sitten muut kanavat tuottakoon viihdettä ja sitä kaipaavat maksakoon niistä kanavista. |
|
21.10.2009 klo 21:07 |
Ei kuulu sinänsä aiheeseen, mutta kun welzu mainitsi noiden tukien määrästä, niin... En tiedä onko systeemi sitten muuttunut parissa vuodessa, mutta itse en ole ainakaan saanut rahaa yhtä aikaa sekä työkkäristä että sossusta, vaan vain jommasta kummasta puljusta plus asumistukea. Kyllä se elämiseen riittää - tai riitti silloin - mutta ei yhtään mihinkään ylimääräiseen. Nyt jos jäisin tukien varaan, joutuisin pihistelemään, koska on velkaa maksettavana. Sinänsä kyllä on turha puhua köyhyydestä, jos tosiaan on kyseessä terve, velaton ihminen, mutta minä tiedän monia, joilla menee esim. lääkkeisiin tai pelkästään asumiseen niin paljon, että jokainen euro on tarkkaan kaupassa laskettava. Itse saan palkkaa osa-aikatyöstä, mutta joudun silti tinkimään esim. asumisen laadusta, matkustamisesta, elektroniikasta jne. Yksi syy näennäiseen köyhyyteen voi tietysti olla se, että ihmiset ovat tottuneet niin korkeaan elintasoon ja erinäisten viihdykkeiden ja hyödykkeiden sun muiden valtavaan määrään, etteivät osaa niistä tinkiä. Ja toisaalta, on kyllä huomattavasti mukavampaa syödä laadukasta, hyvää ruokaa kuin jotain perusmössöä jatkuvasti, vaikka siihenhän se yleensä menee, kun rahat eivät muuhun riitä. |
|
21.10.2009 klo 23:09 |
"itse en ole ainakaan saanut rahaa yhtä aikaa sekä työkkäristä että sossusta" Kukaan nyt ei saa rahaa (työttömyyskorvausta) työkkäristä, vaan Kelasta (tai liiton kassasta). :P Ensinhän haetaan ensisijaisia etuuksia (työttömyystuki, asumistuki, jne.), ja jos ne ei riitä (tähän on oma laskutapansa, mutta sitä en jaksa selitellä) / niitä ei saa syystä X (esim. työttömyysturvan kohdalla jos työssäoloehto tai työmarkkinatuessa muut ehdot ei täyty), niin silloin voi hakea toimeentulotukea. Viestiä muokattu 21.10.2009 klo 23:12, muokkaaja: oceansoul |
|
23.10.2009 klo 2:09 |
http://www.youtube.com/watch?v=f8KzJA2Ujm4&feature=related |
|
27.10.2009 klo 21:50 |
|
27.10.2009 klo 21:50 |
|
28.10.2009 klo 13:34 |
Jos nyt ihan vain ajattelen itseäni ja meidän perhettä, niin vähänhän se ärsyttää maksaa. Tähän mennessä on ollut ihan tietoinen päätös ettei meillä ole telkkaria, ja onhan se ollut säästöäkin (vaikkei säästö olekaan pääsyy) ettei ole tv-lupamaksuakaan tarvinnut maksaa. Jos olisi ollut tv, olisimme maksunkin maksaneet. Nyt tulemme maksamaan mediamaksun mutta tv:tä silti emme hanki. Ja tiedän, ettei tv nyt tässä ole enää ilmeisestikään se pääjuttu, mutta jos saisi valita, jättäisin mielummin kaikki ylen palvelut käyttämättä kuin maksaisin maksun. Sen verran vähän yle elämääni hetkauttaa verrattuna maksun määrään. Kyllä me se pystytään maksamaan mutta onhan se kohtalaisen iso raha ylimääräistä menoa. Ymmärrän toki, että maksut täytyy jotenkin hoitaa mutta joku tässä nyt kuitenkin mättää. |
|
29.10.2009 klo 17:36 |
TV-lupamaksu on maksettu aina ja kyllä tässä taloudessa töllöä katotaankin. En ole ajatellutkaan jättää maksamatta, kun kerran katsonkin. Mediamaksu menee sitten siinä samaan putkeen, ei tarvitse kelata sen maksamista toiseen kertaan. |
|
30.10.2009 klo 2:49 |
Minä maksan nettimaksua 70e/3kk ja siinä on kyllä jo ihan tarpeeksi mitä netin käytöstä tai mediasta tarvii maksaa. Telkkaria ei ole ollut moneen vuoteen ja radiosta kuuntelen vain uutiset, luonto-ohjelmat, kansanradion ja jos on jotain tärkeitä tiedotuksia. |
|
30.10.2009 klo 15:51 |
^ No eihän toi vielä mitään. Me maksetaan netistä ~50e/kk. ;p (Joojoo, halvemmallakin sais, mutta nopeus on kivaa.) |
|
7.11.2009 klo 11:32 |
Niin no joo. Kyllä mä oon ylen nettipalvelua joskus käyttänyt... Eli olen areenalta katsonut jotakin vanhoja pätkiä jostakin vanhoista jutuista. Se on ihan hieno palvelu, mutta aika heikkoa silti tämä ylen käyttäminen. Voisivat eritellä palvelunsa. |
|
7.11.2009 klo 22:13 |
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.erimagazine.fi/wp-conte... Mediamaksu? Eikö se ollutkaan jo unohtunut? Ei, vaan kansa alkaa vähitellen nousta barrikadeille: 10. ja 11. joulukuuta järjestetään mielenosoitukset eduskuntatalon edessä. Tule sinne, senkin hippi. Facebookissa liki 100000 jäsentä houkuttaneen Täysimittainen kapina mediamaksua vastaan -ryhmän välityksellä ollaan nyt järjestämässä mielenosoituksia mediamaksua vastaan eduskuntatalon edessä Helsingissä. Tarvittavat ilmoitukset viranomaisille ja eduskunnalle on tehty lokakuun aikana. Lue lisää tapahtumista niiden Facebook-tapahtumasivuilla: * Mielenosoitus 10.12.2009: www.facebook.com/event.php?eid=181990533437 Kuluttajaliitto: Mediamaksu lisäisi maksuhäiriömerkintöjä |
|
7.11.2009 klo 22:29 |
Hmh, meiltä ei televisiota löydy, joten sinänsä tuo mediamaksu ärsyttää, mutta toisaalta käytän kyllä radiota, ylen kanavat kyllä aikas olemattomalla käytöllä (tosin sieltä tulee kyllä ihan hyviäkin ohjelmia, ei vaan koskaan muista). Tosin sinänsä outoa ottaa radioverkon ylläpito yheksi perusteeksi, kun radiomaksuhan poistettiin jo vuosikymmeniä sitten... |