Mediamaksu

Alue: Media ja tekniikka

6.10.2009 klo 18:10

Atte
Käyttäjä

Mä en nyt ihan ymmärtänyt tuota Aten puskissa ja kinttupoluilla kulkemis -juttua - miten se liittyy autoveroon?

Siis sillä rahalla kustannetaan teiden kunnossapitoa (joka on kyllä aika retuperällä). Pointtina siinä oli, että teitä käyttävät nekin jotka eivät siitä mitään maksa. Sama on myös sen asian laita, että tv-luvalla kerättyä rahaa on käytetty myös sellaisiin asioihin, joita jokainen käyttää, vaikka ei välttämättä suoranaisesti.

6.10.2009 klo 18:30

mangoliini
Käyttäjä

vastaan. ei ole reilua jos täytyy maksaa vaikkei itse televisiota katsokaan. uskon etten koskaan tule telkkaria itselleni hankkimaan ku täältä kotoa lähden lätkimään...

6.10.2009 klo 20:05

Yoki
suljettu käyttäjätili

En aio maksaa, kun en käytä.

6.10.2009 klo 22:31

luomumummo
Käyttäjä

Yhtä nerokas idea tuo mediamaksu, kuin se, että kaikki maksaisivat autoveroa vaikkei autoa olisikaan.

Niin osaltaan kyllä. Vaikka et autoa omistakkaan, et sinäkään puskissa ja kinttupoluilla ennemmin kulje kuin teillä ;)

Autovero oli suunnitelu vain väliaikaiseksi maksuksi, mutta katos peijakkaa sehän jäikin pysyväksi.

6.10.2009 klo 22:43

luomumummo
Käyttäjä

Olen sitä mieltä että tästä mediamaksusta pitää nostaa häly ja vastustaa , jos kerta ei käytä niitä palveluja niin ei tarvitse myöskään maksaa tyhjästä. Yle on vain haukannut liian ison palan. Ylen ei olisi pitänyt mennä digiaikaan kun ei ole ollut varaa siihen. Yle maksaa vain omia töppäyksiään kansalaisillaan, niilläkin joille se ei kuulu.Se on vähän niinkuin tuo jätemaksukin, eli me maksetaan siitä kun jäteauto käy tyhjentää roskiksen ja sitten maksetaan erikseen ekomaksua joka tulee kaupungilta joka vuosi kuin Manulle illallinen, eikä me edes koskaan viedä mitään jätteitä sinne ekopisteisiin joka on 15 km päässä. Me poltetaan osa roskista ja osa laitetaan kompostiin.

7.10.2009 klo 20:53

Atte
Käyttäjä

Ylen ei olisi pitänyt mennä digiaikaan kun ei ole ollut varaa siihen. Yle maksaa vain omia töppäyksiään kansalaisillaan, niilläkin joille se ei kuulu

Tämä ei nyt sinällään koske "teeveettömiä" ihmisiä, mutta ei se digiaika nyt vissii ihan pelkästään ylen humputus ollut. Eiköhän maikkarikin siinä aika aktiivisesti mukana hässännyt, että tämä saadaan Suomeen ajettua läpi.

8.10.2009 klo 2:17

luomumummo
Käyttäjä

Minusta on oikein että ne maksaa jotka käyttääkin, eikä mitään päällekkäisiä maksuja, esim nettimaksut maksetaan jokatapauksessa.

8.10.2009 klo 7:48

Yoki
suljettu käyttäjätili

Sanotaan, että meidän tilanteessa tuo mediamaksu on kyllä aika rasittava ajatus, kun emme omista tvtä, tietokonetta ja radio on päällä max tunnin kuukaudessa :) kännykällä emme ylen palveluita ole käyttäneet, lukuunottamatta uutisia, mutta niitä on tarjolla muidenkin tahojen puolesta. Eli itse näen mediamaksun omalla kohdallani täysin turhaksi, enkä tosiaan aio sitä maksaa. Vähän sinänsä harmi kun noin rajun vedon ovat kehittäneet, että kaikkien pitää maksaa tämä käytti palveluita tai ei ja vielä tuloista riippumatta. Ei ihan loppuun saakka ajateltu mielestäni. Paras olisi tosiaan siirtää palvelut maksullisiksi nimenomaan käyttäjille. Se maksaa joka käyttää, ja jos ei maksa, ei voi käyttää. Kenties hankala toteuttaa kaikkeen tarjolla olevaan, mutta voisi sitä kai luoda ilmais ja maksullisen puolen erikseen.

8.10.2009 klo 20:12

littlest
Käyttäjä

Pitää sit varmaan hankkia telkkari ja nopeempi laajakaista. Ja sit pitäis varmaan jäädä työttömäks, niin ehtis käyttää noita Ylen palveluita. Vaik ei mua kyl urheilu ja MM-kisat kiinnostais sittenkään.

Viestiä muokattu 8.10.2009 klo 20:13, muokkaaja: littlest

9.10.2009 klo 0:17

luomumummo
Käyttäjä

Minun vanha eläkkeellä oleva äitini ei omista telkkaria eikä tietokonetta ja kännykkääkin käyttää vain puhumiseen. Hänellä on radio josta kuuntelee uutiset ja luontoohjelmia.Hänelle tulee sanomalehti josta lukee mitä maailmalla tapahtuu.Sanoisin että hänen olemattomasta eläkkeestään se on niin iso lovi että eihän tulle toimeen kun pitäisi jäädä asumiseen, ruokaan ja lääkkeisiinkin rahaa.Ihan sairasta hommaa Yle:ltä ja päättäjiltä. Minun äitini ei kyllä lähde mihinkään sossuun ja eikä hän sieltä edes saisi mitään koska siellä vain sanottas että myy talo ensin pois jne.

9.10.2009 klo 13:03

TeofilusTeofilus
Käyttäjä

Uskon tämän olevan se väistämätön paha, josta Ilmestyskirjan 14. luku meille kertoo.

9.10.2009 klo 17:32

welzu
Päävalvoja

Sanoisin että hänen olemattomasta eläkkeestään se on niin iso lovi että eihän tulle toimeen kun pitäisi jäädä asumiseen, ruokaan ja lääkkeisiinkin rahaa.

Mites pieni se äitisi eläke oikein on, että n. 50 sentin päivämaksu kaataa koko talouden? Jos tuon maksamisen jälkeen ei jää enää rahaa asumiseen, ruokaan ja lääkkeisiin, niin eipä sitä ole tainnut olla sitä ennenkään tarpeeksi niihin.

9.10.2009 klo 18:02

slslsl
Käyttäjä

Aina voi kans myydä sen talon pois jne.

9.10.2009 klo 18:20

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^hyvä idea! Mutta epäilen vahvasti että kukaan ei ostaisi taloa jossa ei ole mitään nykypäivän hienouksia. Ja itseasiassa.. Aikoinaan kun kaverit ei tiennyt et se on mun mummola, niin ne kysy et mikähän kummitustalo tuokin on :-D eli ei nykyajanihmiset ihan heti sitä ostaisi.

10.10.2009 klo 2:10

luomumummo
Käyttäjä

Mites pieni se äitisi eläke oikein on, että n. 50 sentin päivämaksu kaataa koko talouden? Jos tuon maksamisen jälkeen ei jää enää rahaa asumiseen, ruokaan ja lääkkeisiin, niin eipä sitä ole tainnut olla sitä ennenkään tarpeeksi niihin.

noin 700e . Hän ei saa asumistukea. Maksaa kiinteistöveron ym mitä tulee omakotitalon ylläpitoon. Hänellä ei ole ollut telkkaria 20 vuoteen ja kännykänkin hän hommasi vasta vanhoilla päivillä että voi tilata ambulanssin ja soittaa lapsilleen.Tila on perikunnan nimissä eli meidän mutta asunnosta eli kiinteistöstä ja siihen liittyvistä maksuista hän itse huolehtii koska asuu siinä.Lopullinen perinnönjako tulee vasta sitten kun äitini kuolee, koska perikunta päättää siitä.
Paremminhan äitini pärjäsi silloin kun isäni eli ,koska isälläni oli parempi eläke kuin äidilläni joka ei ole ollut tai pystynyt olemaan suurperheen vuoksi ansiotyössä, niin pitkään että se olisi kartuttanut hänen eläkettään.Meitä oli 7 lasta.Ps. Isäni kuoli 2 vuotta sitten syöpään.

Viestiä muokattu 10.10.2009 klo 2:17, muokkaaja: luomumummo

10.10.2009 klo 2:26

luomumummo
Käyttäjä

Kyllä meillä olikin paljon köyhyyttä kun olin lapsi ja isäni oli aina välillä työttömänäkin mutta eihän työläisen tulot niin isoja olleet. Voin sanoa että joskus oli puutetta ruuastakin ja nälkä oli mutta sossusta ei siihen aikaan helpolla saanut rahaa, eikä sitä vanhemmat edes ilenneet mennä pyytämäänkään kuin vain kerran äitini nöyrtyi menee, mutta ei saanut mitään apua. Kaikki kesät me lapset ja vanhemmat keräsimme marjoja ja myötiin ne marjat sitten ja saatiin kouluvaatteet ja sukset.Minäkin olin urheiluseurassa ja hiihdin kilpaa ja sain jopa 3 palkintoa ensimmäisen . toisen ja kolmannen. Minä keräsin marjoilla myöskin rippivaatteni ja myöhemmin kun kuljin tansseissa niin sinnekkin piti bilevaatteet ja meikit tienata. Vähäm myöhemmin kun olin keskikoulussa niin kaikki kesät olin töissä joko piikana tai nykyisellä UPM:lla ja sain taas kouluun vaatteet jne.
Ps. olin 13 vanha kun olin eka kerran virallisessa työssä koko kesän piikana. Työhöni kuului, viikkosiivoukset eli lattioiden imurointi, luutuaminen, pölyjen pyyhintä, mattojen ja petivaatteiden tamppaus. Joka päivä piti imuroida, laittaa ruoka 11.oo kun herra ja rouva tulivat syömään plus lapselle jota hoidin. Pyykkien pesu ja silitys.Ruoka piti laittaa myöskin siksi kun pariskunta tuli töistä. Alussa rouva laittoi yhden ruuan että kerkesin pestä kaikki ikkunat ja siivota kaapit eli kaikki kaappien hyllyt piti pestä ja laittaa hyllypaperit.

Viestiä muokattu 10.10.2009 klo 2:36, muokkaaja: luomumummo

10.10.2009 klo 2:52

luomumummo
Käyttäjä

Aina voi kans myydä sen talon pois jne.

Taloa ei voi myydä pois koska se on perikunnan nimissä ja pitäähän hänen jossakin asua eikä se ole yhtään sen edullisempaa.

10.10.2009 klo 2:58

luomumummo
Käyttäjä

Ps. Vaikka olin kesät töissä niin viikonloput keräsin marjoja koska esim. piianpalkka oli 100mk/kk. Niin ja 100:lla markalla ei saanut paljon mitään silloinkaan.

Viestiä muokattu 10.10.2009 klo 3:00, muokkaaja: luomumummo

10.10.2009 klo 9:50

welzu
Päävalvoja

Taloa ei voi myydä pois koska se on perikunnan nimissä

Eli eivät voisi sossussa vaatia myymään taloa.
Mutta ehkä en vain osaa samaistua, kun olen tottunut elämään vähillä varoilla.

Mutta joo, alkuperäiseen aiheeseen. Mun mielestä kaikille yhteinen maksu on ihan hyvä juttu. Tietenkin on niitä marginaaliin kuuluvia, jotka eivät pahemmin käytä Ylen hyödykkeitä missään muodossa (joille voisi mahdollistaa jonkinlaisen maksuvapauden jollakin tavalla). Toisaalta verorahoilla rahoitetaan paljonkin sellaista, jota koko kansa ei käytä. Lisäisin vielä, että meillä ei ole telkkaria, radiota kuunnellaan hyvin harvoin ja silloinkin kaupallisia kanavia. Netistä katotaan harvoin jotain Areenassa olevia juttuja. Itse käyn päivän uutiset lukemassa Ylen sivuilla, mutta sen voisi korvata jollakin mulla, jos haluaisi. Taloudellisesti ollaan nipin napin köyhyysrajalla (johtuen poikkeuksellisen hyvästä tilanteesta just nyt, kun molemmilla on työtä, vaikka olenkin myös opiskelija). Siltikään en vastusta mediamaksua.

10.10.2009 klo 11:32

oceansoul
Käyttäjä

"Toisaalta verorahoilla rahoitetaan paljonkin sellaista, jota koko kansa ei käytä."

Toki, mutta niitä ei veloiteta kaikilta samana summana, vaan riippuu tuloista. Toisekseen, kyllä mä mieluusti rahoitan vaikkapa terveydenhuoltoa ja koulutusta (käytän niitä toki itsekin, mutta vaikken käyttäisikään), mutta joku tv-kanava on asia erikseen. Laittakoon vaikka mainoksia.

Jos et itsekään juuri käytä Ylen palveluita, niin miksi sitä rahoittaa haluat?

10.10.2009 klo 11:57

Jimi
Käyttäjä

Olen Welzun kanssa jokseenkin samoilla linjoilla; Minäkään en käytä niitä.
Ratkaisuni perustuu seuraaviin näkökohtiin:

-Ylen palvelut ovat tarkoituksella kaikkien saatavilla ja "en maksa vaikka katson"-ihmiset ovat mielestäni henkisesti warettajien tasolla.
-Tuleva maksu vähentää tv-lupien byrokratiaa ja selventää sitä; "kaikille sama"
-"kaikille sama" tarkoittaa sitä että ne vuosikymmenien "en maksa"-ihmiset joutuvat viimeinkin maksamaan -> maksujen korkeus kuvastaa käsittääkseni oletettujen saatavien määrää tästä joukosta
-elämme keskiraskaassa tietoyhteiskunnantapaisessa, joten verojen tulee loogisesti olla korkeat kannattamaan keskiraskasta infrastruktuuria
-maksu ennakoi oikeansuuntaista tietoyhteiskunnallista panostusta; se on keino päästä yhä parempaan tietoyhteiskuntaan

Viestiä muokattu 10.10.2009 klo 11:58, muokkaaja: Jimi

10.10.2009 klo 12:36

luomumummo
Käyttäjä

-maksu ennakoi oikeansuuntaista tietoyhteiskunnallista panostusta; se on keino päästä yhä parempaan tietoyhteiskuntaan

Niin ja köyhät vielä suurempaan ahdinkoon. Köyhät kyykkyyn.

10.10.2009 klo 12:39

luomumummo
Käyttäjä

Äitini elää köyhyydessä jo nyt. Talossa ei ole vesijohtoja vaan vesipostista hakee kaiken veden ruoan laittoon , pyykin pesuun ym. Taloa hän lämmittää puilla ja kaasuhella on ja hella leivinuunilla. Ulkovessa ja ulkosauna on. Voiko alkeellisemmin elää.
Monet eivät ota huomioon sitäkään että vanhuksilla menee lääkkeisiin ja terveyden hoitoon paljon rahaa.
Äidin vaatekauppa on kirpputori josta hän ostaa kaikki vaatteensa.
Moni ei ymmärrä että omakotitalossa on paljon erilaisia maksuja, kuten kotivakuutus joka on isompi kuin esim. vuokra-asunnossa, kiinteistövero, ekomaksut, jätemaksut, maksaa hän vesipostistakin ja täytyy taloa aina jostain kohtaa hieman paikatakkin jne.
Jos talo maineen on perikunnan nimissä niin silloin yleensä sovitaan kirjallisesti kaikesta ja äidilläni on asumisoikeus taloon niin kauan kun hän elää ja kaikki omistaa tilan, Me maksamme kaiken mitä tulee maihin mutta äitini maksaa talossa olevat kulut sähköt, vaakutukset jne.
Eli talolle ei tehdä mitään niin kauan kun äitini elää.

Viestiä muokattu 10.10.2009 klo 12:51, muokkaaja: luomumummo

10.10.2009 klo 12:48

Atte
Käyttäjä

^ Ikävää kyllä, mutta tämän ketjun aiheen kannalta relevanssi lähentelee nollaa.

10.10.2009 klo 12:57

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Hmm.. Jos mediamaksu on pakollinen, niin pitäisiköhän tietyn tulorajan alittavien henkilöiden mediamaksu periä suoraan sossusta? Koska pahimmillaanhan se voi tarkoittaa sitä että sossu ruuhkautuu entisestään tämän maksun takia.

10.10.2009 klo 14:42

welzu
Päävalvoja

Toisekseen, kyllä mä mieluusti rahoitan vaikkapa terveydenhuoltoa ja koulutusta (käytän niitä toki itsekin, mutta vaikken käyttäisikään), mutta joku tv-kanava on asia erikseen.

Yle on muutakin kuin tv-kanava (tai kanavia). Sillä on myös radiokanavia ja nettituotantoa. Tämän lisäksi Yle tuottaa muutakin kulttuuria niin musiikin, teatterin, kuvataiteen kuin elokuvienkin saralla.

Jimillä oli hyviä perusteita. Lisäksi haluan olla tukemassa suomalaista kulttuuria, vaikka en sitä kaikilta osin kuluttaisikaan.

Luomumummo voisi ehkä lopettaa jo äidistään kirjoittamisen.

10.10.2009 klo 15:27

luomumummo
Käyttäjä

Olen sitä mieltä että kaikki asiat ja asiakasryhmät kannattaa ottaa huomioon ennenkuin mitään radikaalisia ratkaisuja tehdään, suuntaan tai toiseen.

10.10.2009 klo 18:07

oceansoul
Käyttäjä

"Koska pahimmillaanhan se voi tarkoittaa sitä että sossu ruuhkautuu entisestään tämän maksun takia."

Enpä usko, että se summa monellekaan - joka ei vielä toimeentulotukea saa - olisi mahdoton.

Itse vastustan tätä ihan muista kuin rahallisista syistä, vaikka elänkin pelkällä opintotuella (no, tietysti meitä olisi kaksi maksamassa, joista toisella vakituinen työ..).

"-Ylen palvelut ovat tarkoituksella kaikkien saatavilla ja "en maksa vaikka katson"-ihmiset ovat mielestäni henkisesti warettajien tasolla."

Mullakin on nettisivut ja blogeja, jotka on tarkoituksella kaikkien saatavilla; joten vaikkette nyt niillä koskaan vierailisikaan, niin maksatte silti (ei ole mainoksia, joista saisin tuloja).

Monella, joka jättää tv-luvan maksamatta, on kyllä tosiaan telkkari. Mutta varmasti nämä ihmiset voisivat hyvin luopua YLEn kanavista (ja kaikista muista ylen jutuista, kuten Areenasta ja radiokanavista); ehkäpä nämä ihmiset eivät niitä nytkään katso.
Jos meillä olisi telkkari, niin en maksaisi tv-lupaa. Ei kukaan voi pakottaa minua "ostamaan" joitakin kanavia.

Pitäisikö minun maksaa kirkollisveroakin, vaikken kirkkoon kuulu, enkä koskaan sen palveluita käytä?
Vertaatko welzu ihan tosissasi esim. terveydenhuoltoa ja ylen palveluita? (Että molemmille on siis mielestäsi yhtä hyvät syyt, miksi kaikki niistä joutuvat maksamaan..) Ei se suomalainen kulttuuri kuole, vaikkei YLEä edes olisi.

Viestiä muokattu 10.10.2009 klo 18:07, muokkaaja: oceansoul

10.10.2009 klo 18:56

welzu
Päävalvoja

Vertaatko welzu ihan tosissasi esim. terveydenhuoltoa ja ylen palveluita?

En, mutta sinä näytät vertaavan. Ennemminkin voisin verrata Yleä ja kirjastoa tai vaikkapa museoita (joita myös tuen maksamalla veroa, vaikka en itse käy kaikissa kirjastoissa ja museoissa). Yle ei tuota terveyspalveluita, joten sitä ei voi verrata terveydenhuoltoon.

10.10.2009 klo 19:09

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Ei varmasti 15? kaikille ole paha.. Mutta on niitäkin joilla kuukaudessa tulot alittuvat jo muutamalla kympillä eikä sen muutamankympin takia kehtaa sossuun mennä. Sit kun tulee tuo mediamaksu niin se summa saattaa ollakin yhtäkkiä sellainen, että alkaa se sossun ovi enemmän kiinnostaa. Eli lopputulos tässä on se, että valtio/joku mistä ne rahat tulee voisi joutuakin maksamaan enemmän rahaa. Koska meilläkin on monta kertaa tulot alittunu mut ei olla just jonku muutaman kympin takia menty sossuun.. Vasta sit ku se menee tietyn pisteen yli et on oikeesti jo tosi vaikea selviytyä niin sitten.

Mitä jos tällaisia muutaman kympin tuloalitus tapauksia alkaakin tuon mediamaksun jälkeen menemään vaikka 10kpl per kaupunki sossunluukulle? Lopputulos on se, että rahaa per kaupunki menisi 400?/kk enemmän. Hmm.. Mistä sossun rahat menee? Valtioltako? Ehkä tosiaan olisi järkevämpää tehdä niin että tietyn tulorajan alittavilta henkilöiltä ei ollenkaan perittäisi mediamaksua.