Mediamaksu

Alue: Media ja tekniikka

5.10.2009 klo 19:41

Atte
Käyttäjä

Mitäs ihmiset ovat mieltä tästä kaavaillusta mediamaksusta tv-lupamaksun sijaan? Itselleni se sopii oman tilanteeseeni nähden oikein hyvin, kun maksu luonnollisesti halpenee maksajamäärien kasvaessa. Vastapainona onkin sitten, että tämä tutkimuksen mukaan 1 prosentti suomalaisista, jotka eivät kuulu Ylen vaikutuksen piiriin, joutuu maksamaan ns. "turhasta", vai onko asia näin?

Itse tiedän moniakin, jotka kitisevät etteivät käytä ylen palveluita ollenkaan ja eivät tästä syystä maksa tv-lupamaksua, mutta kummasti vaan lätkän MM-kisat tai muut isot urheilutapahtumat kiinnostavat. Tiedän joitakin, jotka eivät maksa jo ihan pelkästään sen takia, koska on helppo olla maksamatta ja, koska osa ei maksa, eivät hekään ala rahoittaa toisten tv:n katselua.

Yksi iso epäkohta mielestäni tuossa uudessa maksussa on se, että se on kaikille sama, tuloista riippumatta. Mielestäni sen voisi jotenkin suhteuttaa tuloihin tai edes ainakin niin, että opiskelijoille ja työttömille se olisi halvempi kuin "normaaleille" kansalaisille, joilla on jopa tuloja. Opiskelijan kannalta tilanne ei ole ihan niin yksiselitteinen kuin nyt. Nykyisellään tv-lupaa pitää maksaa opiskelija-asunnossakin vaikka olisit edelleen kirjoilla kotipaikkakunnallasi. Uuden mediamaksun myötä tämä muuttuu niin, että maksat vain sinne missä olet kirjoilla ja, että maksu on talouskohtainen, ei tv tai vastaanotin kohtainen. Eli yhdessä asunnossa maksetaan vain yhdestä luvasta.

Kannattaa lukea tämä linkki ennen kuin kunnolla kastaa lusikkaansa soppaan. http://www.lvm.fi/web/fi/250

Puolesta vai vastaan ja ennen kaikkea MIKSI?

Viestiä muokattu 5.10.2009 klo 19:49, muokkaaja: Atte

5.10.2009 klo 19:50

Anskutin
Käyttäjä

Periaatteessa enemmän puolesta kuin vastaan. Kuitenkin mielestäni pitäisi olla mahdollista saada vapautus mediamaksusta, mikäli ei käytä Ylen palveluita nimeksikään ja on vähävarainen. Näitä ihmisiä on olemassa. Jos ja kun mediamaksu on 100% pakollinen, sitä vastaan koska se ei ole reilua.

5.10.2009 klo 19:54

Atte
Käyttäjä

Kuitenkin mielestäni pitäisi olla mahdollista saada vapautus mediamaksusta, mikäli ei käytä Ylen palveluita nimeksikään ja on vähävarainen.

Yep, Vanhasen mukaanhan tästä voisi kirjallisella todistuksella välttyä. Jos tällainen mahdollisuus olisi, niin silti mielestäni tarkastukset tulisi säilyttää ja kiinni jäädessä isompaa sanktiota kehiin kuin 100e sakkoa.

5.10.2009 klo 19:59

Muusaska
suljettu käyttäjätili

En maksa koska en omista edes telkkaria. Jos se maksu tulee kotiin niin annan sen vaikka mennä ulosottoon mutta en maksa. Mulla on rahalle parempaakin käyttöä :-) etenki ku telkkaria ei ole eikä ole myöskään tulossa..
Niin joo ja jos kerran kuussa radion kuuntelu maksaa niin lopetan sen.

Ei ku siis joo.. Mä vien sen laskun sossuun 8-) jos sossu ei sitä maksaisi, niin se ei kuulu ihmisten maksettavaksi.

Viestiä muokattu 5.10.2009 klo 20:02, muokkaaja: Muusaska

5.10.2009 klo 20:00

Atte
Käyttäjä

^ Maksu koskee myös muutakin kuin tv:tä esimerkiksi radiota ja ylen tuottamia netti- sekä mobiilipalveluja. Et ole missään muodossa niiden käyttäjä?

5.10.2009 klo 20:04

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Radiota tosiaan kuuntelen ehkä kerran kuukaudessa. Yleensä silloin radiodein pirkon iltaa. Sit netti.. Sit voin alkaa katsomaan uutiset vaikka iltalehden sivuilta. En tosiaan aio maksaa siitä jos pari kertaa kuussa katon ylemobin uutiset. Eli lopetan sen.

5.10.2009 klo 20:07

Sir JoN
Käyttäjä

Vastaan yksinkertaisesti siksi, että ei ole mitään todisteita, että 100% jokainen Suomalainen edes käyttäisi YLE:n palveluita ... ja kun palveluista on kyse, niin oman näkemykseni mukaan vain niistä pitäisi maksaa, mitä käyttää. Itse henkilökohtaisesti en käytä mitään YLE:n palveluita ... ennen kyllä käytin mm. Elävää-arkistoa ja Areenaa, en enää. Periaatteen vuoksi en katso edes Pasilaa YouTubesta.

... mielestäni on sikäli outoa, että tällainen tulee TV-luvan _tilalle_, vaikka tällä ei ole enää mitään tekemistä TV:n kanssa varsinaisesti.

Viestiä muokattu 5.10.2009 klo 20:10, muokkaaja: Sir JoN

5.10.2009 klo 20:09

Atte
Käyttäjä

ja kun palveluista on kyse, niin oman näkemykseni mukaan vain niistä pitäisi maksaa, mitä käyttää

Yep tähän menisin itsekin heti kun tekniikka sen mahdollistaa. Niistä maksetaan mitä käytetään, vaikkapa minuuttiveloituksella tai muulla. Valitettavasti se ei taida olla vielä mahdollista.

5.10.2009 klo 20:13

Sir JoN
Käyttäjä

... sitähän on moni kysellyt, että miksi YLE:n palveluita ei voida siirtää "maksukortille".

5.10.2009 klo 20:16

Atte
Käyttäjä

itähän on moni kysellyt, että miksi YLE:n palveluita ei voida siirtää "maksukortille".

Ai muutkin kuin pelkät kanavat maksukortille? Ja mitenkähän se olisi mahdollista? Kysehän on maksukortin kohdalla pelkistä tv-kanavista. Valitettavasti valtaosa suomalaisista ei arvosta hyviä ohjelmia (rehellisesti mielestäni yleltä tulee kehittävimmät ohjelmat) ja varmaankin jättäisi maksukortin hankkimatta, jolloin taas ei saataisi rahaa näiden muiden palveluiden ja esimerkiksi koko televisioverkon ylläpitoon.

5.10.2009 klo 20:19

Sir JoN
Käyttäjä

Atte ; Ai muutkin kuin pelkät kanavat maksukortille? Ai muutkin kuin pelkät kanavat maksukortille? Ja mitenkähän se olisi mahdollista? Kysehän on maksukortin kohdalla pelkistä tv-kanavista.

Niin niin, ihan vain TV-kanavista puhuin ... se mitä tapahtuu Internetissä taas, niin tietääkseni kaikki maksavat jo Internetin käytöstä palvelimentarjoajalleen. Siksi YLE voisikin laittaa verkossa tapahtuvat palvelunsa maksulliseksi, olisi sikäli paljon helpompaa.

Atte ; Valitettavasti valtaosa suomalaisista ei arvosta hyviä ohjelmia (rehellisesti mielestäni yleltä tulee kehittävimmät ohjelmat) ja varmaankin jättäisi maksukortin hankkimatta,

Niin, mielestäni ei ole oikeudenmukaista periä maksua niiltä, jotka eivät pidä YLE:n palveluita arvossa, kuin taas jotkut muut. Ne maksavat, jotka niitä haluavat ylläpitää ja arvostaa ... tai pikemminkin jotka niitä tarvitsevat.

Viestiä muokattu 5.10.2009 klo 20:23, muokkaaja: Sir JoN

5.10.2009 klo 20:25

Sir JoN
Käyttäjä

... mutta näillä näkyminkin mikäli haluaa hyviä tuloja, niin vielä ehtii järjestämään Perintäyrityksen. ^^

5.10.2009 klo 20:28

Atte
Käyttäjä

^ :D

5.10.2009 klo 20:28

oceansoul
Käyttäjä

Olen vastaan, koska en halua maksaa sellaisesta, mitä en käytä.
Meillä ei siis oikeasti ole telkkaria, eikä oo tarvetta. Radiosta tulee kuunneltua vain Radio Rockia. Enkä oo katsonut kuin ehkä 2 kertaa joskus jotain Areenasta. Että semmoista.

"Valitettavasti valtaosa suomalaisista ei arvosta hyviä ohjelmia"

Mun täytyy maksaa siitä, että sinä saat katsoa SINUN mielestäsi hyviä ohjelmia?

Ja mitä nettiin tulee... voinhan mäkin perustaa jonkun hienon palvelun ja alkaa vaatia maksua siitä, että jokainenhan saattaa käyttää sitä! :o Pistäköön YLE siis palvelunsa maksulliseksi.

5.10.2009 klo 20:31

Atte
Käyttäjä

Mun täytyy maksaa siitä, että sinä saat katsoa SINUN mielestäsi hyviä ohjelmia?

Enhän mä niin sanonut :D Totesin vain, että minun mielestä ne on hyviä ohjelmia. Ei se ole mun asia maksatteko vai ette. Joka tapauksessa tää systeemi on mun mielestä parempi kuin nykyinen tv-lupamaksu. Ei paras, mutta parempi.

5.10.2009 klo 21:00

Yoki
suljettu käyttäjätili

Yhtä nerokas idea tuo mediamaksu, kuin se, että kaikki maksaisivat autoveroa vaikkei autoa olisikaan.

5.10.2009 klo 21:12

Atte
Käyttäjä

Yhtä nerokas idea tuo mediamaksu, kuin se, että kaikki maksaisivat autoveroa vaikkei autoa olisikaan.

Niin osaltaan kyllä. Vaikka et autoa omistakkaan, et sinäkään puskissa ja kinttupoluilla ennemmin kulje kuin teillä ;)

5.10.2009 klo 21:23

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Mutta tosiaan, olisi hyvä se mediamaksu! Tällä tavalla sossun pitäisi lisätä toimeentulotukea ja minä voisin tyytyväisenä heittää ne laskut roskiin ja antaa mennä ulosottoon. (vitsi :-D )

Olen muuten sitä mieltä että pitäisi olla oma homekämppävero. Yleisestä sisäilmansaastuttamisesta pitäisi verottaa vuokrafirmoja.

5.10.2009 klo 22:36

KokoDino
Käyttäjä

Yle saa muuten maksaa mun nettimaksutki mikäli tää homma nyt toteutuu. Otan kyllä vielä sit kaikkein nopeimmat yhteydet :P

Mää oon kyllä täysin tota mediamaksua vastaan. Siinä ei oikeasti oo mitään järkeä, että kaikki joutuu maksaa siitä. Sit vielä opiskelioiden tilannetta huononnetaan. Ihan niinkuin niillä ois varaa maksaa jotai paskaa mediamaksua, kun kaikilla ei edes ole telkkareita tai tietokoneita.

Nyt pitäs vaan oikeesti nousta vastaan ja sanoa ei. Suomessa kaikki hyväksytään, eikä mihinkään sanota ei. Porukka luulee että jos valtio päättää jotain, ni se on laki, eikä rikos. Itse pidän mediamaksua kiristyksenä, koska ihmisiä pakotetaan ottamaan se vastaan.

5.10.2009 klo 22:56

oceansoul
Käyttäjä

Kuka opiskelija pärjää muka ilman tietokonetta nykypäivänä, kun osa tehdään verkkotyöskentelynä ja jutut pitää koneella kirjoittaa jne.

5.10.2009 klo 23:02

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^helposti pärjää ilman omaa tietokonetta. Onhan kouluissa kuitenkin tietokoneet yleensä. En minä ainakaan omistanut tietokonetta kun ensimmäisen ammattikouluni kävin..

5.10.2009 klo 23:43

__
Käyttäjä

Olisi hyvä jos tuollainen maksusysteemi otettaisiin käyttöön nettilatausten kohdalla

6.10.2009 klo 0:52

luomumummo
Käyttäjä

Meillä ei ole ollut telkkaria vuosiin ja vain radiota on kuunneltu ja minä yksin käytän nettiä yleensä laskujen maksuun ja näillä foorumeilla tulee pöljäiltyä mutta mitään elokuvia en katso tai muuta vastaavaa. Netistä maksan vähän yli 70e /3kk. En ymmärrä miksi vielä pitäisi maksaa lisää siitä että käyttää nettiä , vai jääkö nettimaksu pois?. Aika kallista on maksaa radion kuuntelusta.

6.10.2009 klo 0:59

luomumummo
Käyttäjä

^helposti pärjää ilman omaa tietokonetta. Onhan kouluissa kuitenkin tietokoneet yleensä. En minä ainakaan omistanut tietokonetta kun ensimmäisen ammattikouluni kävin..

Eihän sulla ole nytkään tietokonetta.

6.10.2009 klo 12:29

Aycea
Käyttäjä

Minä käytän Yleisradion palveluita paljon: kuuntelen YLE Puhetta, katson kaikkia Ylen tv-kanavia säännöllisesti sekä Areenaa että luen YLEn tuottamia uutisia. Tulen maksamaan maksun, jos sellainen tulee, mutta hammasta purren. Itse näkisin ennemmin YLEn toiminnan maksettavan yleisistä varoista kuin yleisellä pakkokönttätasasummalla, joka on epäoikeudenmukainen pienituloisia kohtaan. Itsekin odottelen tekniikan kehittymistä siiheksi, että maksetaan oikeasti siitä mitä käyttää. Minusta halvennusta hintoihin pitäisi saada myös niiltä katvealueilta, jonne digisignaali ei ulotu.

Tässä omaa näkemystä sivuava artikkeli maksun ongelmapuolista: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/57978-tassa-yle-maksun-suurimmat-ongelmat

6.10.2009 klo 12:49

Atte
Käyttäjä

Minusta halvennusta hintoihin pitäisi saada myös niiltä katvealueilta, jonne digisignaali ei ulotu.

Minun mielestä koko digiaika oli turha vaihe, koska HD-tekee aika vahvasti tuloaan.

6.10.2009 klo 13:40

Aycea
Käyttäjä

Minen oikeasti ymmärrä, miksi Suomessa piti runnoa digi niin kauhean kiihkeällä aikataululla läpi. Kai siinä oli jotain kilpailun makuakin, mutta Hollanti ehti ensin ja aivan erilaisella tasolla, koska maassa on 16 miljoonaa asukasta ja 94% talouksista oli kaapelitalouksia. Pikkaisen erilainen lähtökohta kuin Suomessa oli. EUn yleinen tavoite oli saada analogiset lähetykset loppumaan vuoden 2012 loppuun mennessä ja esmes Iso-Britannia on toteuttamassa hankkeen vasta silloin kuten suurin osa muistakin jäsenmaista.

6.10.2009 klo 15:37

Olyphant
Käyttäjä

Mitäs ihmiset ovat mieltä tästä kaavaillusta mediamaksusta tv-lupamaksun sijaan? Itselleni se sopii oman tilanteeseeni nähden oikein hyvin, kun maksu luonnollisesti halpenee maksajamäärien kasvaessa.

Niin siis halpenee, mutta kuinka pitkäksi aikaa? Aluksihan sen piti olla se maksu 175€. Ja nythän siitä kaavaillaan 199€ suuruista summaa. Ja pian ollaan sit taas nostamassa..

6.10.2009 klo 15:42

slslsl
Käyttäjä

Mun maksu ei paljoa halpene, kun olen katsonut niin telkkarista ylen kanavia kuin intternetistä elävää arkistoa ja areenaa kuulkaatten aivan ilmaiseksi.

Tosin on minulla se varmaankin varaa maksaa. Eipähän ole huonoa omatuntoa ja pääsee ehkä taivaaseenkin. Kai.

6.10.2009 klo 17:44

miimar
Käyttäjä

En todellakaan aio moista maksua maksaa - en välttämättä siinäkään tapauksessa, että tulot vaikka kaksinkertaistuis, sillä en luultavasti siltikään hankkisi telkkaria tai nettiä kotiin. Sitten jos oikeasti käyttäisin YLEn palveluita kotona, niin maksaisin, mutta koska en todellakaan käytä, niin ei ei ei. Älyttömältä tuntuu, kun näilläkin tuloilla juuri selviän laskuistani, ja köyhempiäkin kuitenkin löytyy paljon.

Mä en nyt ihan ymmärtänyt tuota Aten puskissa ja kinttupoluilla kulkemis -juttua - miten se liittyy autoveroon? Jos verotetaan teiden käyttöä, eikös sen pitäisi silloin olla tievero..? Vaikka minä kyllä henk koht sisukkaana sissinä voisin vaikka rämpiäkin joka paikkaan mettän läpi, harmi vaan, että tie tulee silti vastaan väistämättä asutuilla alueilla kuitenkin. Muutan siis korpeen ja alan metsästää/keräillä ruokani..? :P

Viestiä muokattu 6.10.2009 klo 17:46, muokkaaja: miimar