muita syömishäiriöisiä?

Alue: Terveys

28.9.2009 klo 20:11

autumn
Käyttäjä

Onko täällä kohtalotovereita jotka sairastavat jonkin tyyppistä sh:ta? kyseinen sairaus on paljon muutakin kun se mikä näkyy ulospäin,se tappaa ihmistä myös henkisesti! Jeesus auta <3

28.9.2009 klo 20:54

olento
Käyttäjä

Ollut joskus pienimuotoista, kerittiin puuttua siihen, ennenkuin meni enemmän huonoon suuntaan...

28.9.2009 klo 20:54

olento
Käyttäjä

Tosin, silloin tällöin, vaikuttaa edelleen.

28.9.2009 klo 21:08

Aycea
Käyttäjä

Syömishäiriö on kuin alkoholismi: se kulkee mukana aina. Olen sairastanut syömishäiriötä 17-vuotiaasta saakka ja saattaa mennä vuosia, jolloin suhde ruokaan ja ruokailuun on normaali ja sitten se räjähtää käsiin ja opetellaan uudestaan syömään oikein. Stressaava elämäntilanne on suorastaan herkullinen alusta oireille.

Tämän kanssa eletään, ja toivutaan. Toivon eniten, etten sitä mahdolliselle jälkikasvulle siirrä.

28.9.2009 klo 23:13

autumn
Käyttäjä

Ollut joskus pienimuotoista, kerittiin puuttua siihen, ennenkuin meni enemmän huonoon suuntaan...

Mistä sait eniten apua/tukea? kävitkö avohoidossa jossain?

29.9.2009 klo 11:12

Atte
Käyttäjä

Niin, onko syömishäiriö itsessään sairaus vai oireilua jostakin muusta asiasta?

29.9.2009 klo 13:42

nappi
Käyttäjä

Atte; Mulla se ainakin oli oireilua muista asioista, ja uskosin et se on aina niin, koska ei se fyysisestä sairaudesta johdu vaikka yksi oire/ilmenimistapa onkin fyysinen esim. laihtuminen.Ja vaikka laihtuis ns. jonkun sairauden takia niin jos siitä tulee syömishäiriö niin se on silloinkin psyykkistä!

29.9.2009 klo 14:11

nappi
Käyttäjä

Niin eli kun piti muuten vastata aloitukseen niin olen sairastanut syömishäiriön, joka kesti ehkä noin.3-4 vuotta ja oli aika paha..vaikka mulla olikin vain lievä alipaino, Oli/on masennus myös mikä siihen yleensä kylkiäisenä 'kuuluu' ja pakko-oireet hiipi samalla kuvioihin voimakkaammin pikkuhiljaa.

Mun syömishäiriötä kutsuin vain syömishäiriöksi koska se ei ollut tyypillinen anoreksia tai bulimia tai mikään muukaan.Vaan jos nyt pitää diagnosoida niin anoreksian piirteitä, mutta muuten vain syömishäiriö..jos joku ymmärtää mitä tarkoitan..lopulta aika tarkotuksen hakuista kituutusta jne..

Se alko vähän puoli vahingossa kun ei muka ehtiny syömään, mutta eniten siihen vaikutti elämän tilanne ja etenkin ystäväni elämän tilanne..

Nyt syömishäiriön parantumisesta on noin.2-3 vuotta, välillä on ollu vähän hetkellisiä oloja ja tekoja mikkä muistuttaa siitä ajasta..mutta voivat liittyä ihan tähän mun muuhunkin sairastamiseen..Mutta voisin sanoa, ettei se syöntipuoli ole enää varsinaisesti ongelma..

Mulla varmaan syömishäiriöstä irtaantumista 'helpotti' se et noi pakko-oireet otti haltuunsa sen paikan..ja en halunnut enää olla syömishäiriöinen..Mut mut pakko-oireet, onkin sit vallannu mun elämän aika kokonaisvaltasesti et parempi tapa ois ollu molemista irti pääseminen..et näin..

Viestiä muokattu 29.9.2009 klo 14:19, muokkaaja: nappi

29.9.2009 klo 22:22

olento
Käyttäjä

oli oreilua muusta, luulisin. läheisen kuolemasta ja siitä aiheutuvasta vaikka mistä.

apua sain, kun menin kaverille kertomaan eikä kaveri jättänyt asiaa siihen. myöhemmin kaksi eri terapiaa. ja äiti autto kans. ja Jumala eniten.

ja totta, eihän se ikinä jätä rauhaan, jos ei ihmettä tapahdu. viimeksi vuosi sitten oli oikeesti hankala aika syömisen kanssa, sen jälkeen ei oo ollu mitään kauheen ongelmallista.

30.9.2009 klo 0:34

Aycea
Käyttäjä

Minulla se tuli masennuksen kylkiäisenä. Nykyään se on minulla vahvasti stressioire, jota vuosien väännöllä oman itsen kanssa pystyn suht hyvin hallitsemaan.

Näin oman kokemuksen mutulla heitän, että monelle nimenomaan ruoka ja syöminen on juuri se kulminoitumispiste oireilussa. Se on jokin asia, jota hallitsee täysin ja kokonaan itse. Ja se tuottaa sen vallankäytöllisen mielihyvän itsessä. Tarpeeksi pitkälle mennessä se sitten kokonaisvaltaistuu suoranaiseksi häiriöksi.

27.8.2011 klo 20:42

Syntinen
Käyttäjä

Pakko kai se on myöntää, että mulla on jonkinlainen syömishäiriö. Lasken kaloreita ja liikun pakonomaisesti. :( Tätä on nyt kestänyt 2 vuotta ja olen ollut uskossa vajaa 3, joten en tajua miten voin tehdä näin Jumalalle ja itselleni... Surettaa kovasti, sillä liikunta on vienyt ensimmäisen sijan elämässä, suunnittelen kaiken sen mukaan. Haluaisin, että Jumala saisi olla ensimmäisellä sijalla, joka Hänelle totisesti kuuluu! Ja minä itsekäs, pinnallinen vaan mietin, miten olisin laiha ja paremman näköinen, sijoitan tähän rapistuvaan ulkokuoreeni enkä sieluuni. :(

Olen miettinyt sitäkin, voiko tämä olla rangaistus Jumalalta synneistäni, joista en ole kyennyt parannusta tekemään? Synnistähän yleensä seuraa kai sairauksia. Vai onko tämä jonkinlainen testi Jumalalta?

Olen rukoillut, että Jumala parantaisi minut, mutta toisaalta pelkään sitä muutosta, että entä kun ei olisikaan enää noita pakonomaisia toimintoja elämässä... Niin, tuskinpa siis parantaa. Mutta miten kauan Jumala jaksaa katsella tätä minun touhuani oikeasti ennen kuin irrottaa otteensa, kun en kuitenkaan pysy Hänelle kuuliaisena?

Jeesus auta.

27.8.2011 klo 21:53

Lucil
Käyttäjä

^Sen sijaan että murehtisit yksin tilaasi, soita terveyskeskukseen tai vaikkapa syömishäiriöliittoon http://www.syomishairioliitto.fi/ ja hanki itsellesi apua. Syömishäiriö on sairaus siinä missä vaikkapa keuhkokuume, ja siitä on mahdollista parantua, jos vain otat vastaan apua. Sinun ei tarvitse kärsiä yksin vakavasta sairaudesta ja syytellä itseäsi, vaan sinua voidaan auttaa. Kaikesta ei tarvitse selvitä yksin.

28.8.2011 klo 5:13

nuori_jellona
Käyttäjä

Olen miettinyt sitäkin, voiko tämä olla rangaistus Jumalalta synneistäni, joista en ole kyennyt parannusta tekemään?

Joh. 9:2-3 kertoo meille, kuinka Jeesus sanoutui irti jo aikansa juutalaisuudessa vaikuttaneesta ajattelusta, jossa ihmisen elämässä olevien ongelmien uskottiin olevan Jumalan rangaistusta yksilön tai tämän vanhempien synneistä. Itseään on hyvä nykyäänkin muistuttaa tästä, kun kyseinen oppi tuntuu putkahtelevan esiin lähinnä tietyissä kristillisissä piireissä (hellarit?).
Mutta miten kauan Jumala jaksaa katsella tätä minun touhuani oikeasti ennen kuin irrottaa otteensa, kun en kuitenkaan pysy Hänelle kuuliaisena?

Ennemmin vuoret väistyvät ja kukkulat horjuvat (Jes. 54:10) kuin hän sinusta luopuu. Jumala on Kristuksessa ottanut sinut lapsekseen, eikä sinun kuuliaisuutesi voi tuoda siihen mitään lisää sen kummemmin kuin ottaa siitä mitään poiskaan. Avaavana ajatuksena tarjoan tämän: Jumalan ei tarvitse jaksaa rakastaa sinua - Hän on rakkaus. Jeesuksen sijaiskuolemassa ja ylösnousemuksessa meille syntisille - isolla tai pienellä s:llä - hankittu sovitus peittää syntimme oireineen. Itsekkyyden, pinnallisuuden, syömishäiriön, kaiken.

Lucilin neuvoa suosittelen myös noudattamaan. Terveydenhuollon ammattilaisilta saadun avun saa ottaa vastaan Jumalan lahjana siinä, missä ihmeparantumisetkin.

28.8.2011 klo 11:58

leena
chat-valvoja

komppaan täysin nuorta jellonaa. Hyvin sanottu! Ja niin totta.

28.8.2011 klo 12:10

5PAc
cAP5 poistunut alter-ego

Veli jakaa kyllä väkevästi armon evankeliumia.

30.8.2011 klo 1:06

Ranska
Käyttäjä

Siskolla oli syömishäiriö, mut onneks sai apua. Nykyään pärjäileepi hyvin.