Avioero
Alue: Avioliitto ja perhe
|
22.9.2009 klo 9:42 |
Ensimmäiseksi pahoittelut, jos vastaava ketju on olemassa. Etsin, mutta löysin vain uudelleenaviotumista ja eronneena elämistä koskevia ketjuja, en siis varsinaista avioeron syyt -keskustelua. Meillä nähkäättens oli tänään "avioeropäivä" koulussa :). Eli käsittelimme 1. Korinttolaiskirjeen lukua 7, opettajana meillä on tämän viikon pastori Peter Prothero Lontoosta. Lähinnä kirjoitan nämä mielenkiintoiset ajatukset ylös, jotta en itse unohtaisi niitä, ja samalla toki olisi mielenkiintoista kuulla muiden näkemyksiä. Eli, kristikunnassa on aikalailla ollut vallalla kolme näkemystä avioerosta. Joko a) se ei ole ollenkaan sallittua Prothero kannattaa vaihtoehtoa c), ja perustaa näkökulmansa seuraaviin sananpaikkoihin. Matteus 19:3 "Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa, ja he kiusasivat häntä sanoen: 'Onko miehen lupa hyljätä vaimonsa mistä syystä tahansa?'" Tässä kohdassa ei ole kyse yleisellä tasolla kysytystä kysymyksestä "Onko avioero sallittu?", vaan Prothero sanoi (David Instone-Brewerin kirjoitusten pohjalta), että tuohon aikaan oli kaksi rabbikuntaa, jotka kiistelivät yhdestä lauseesta, joka löytyy kohdasta: 5. Mooseksen kirja 24:1: "Jos joku ottaa vaimon ja nai hänet ja vaimo ei häntä enää miellytä, sentähden että mies on tavannut hänessä jotakin häpeällistä..." Tuo "häpeällistä" on hebreaksi 'ervah' ja tarkoittaa "a cause for nakedness". Hillel-nimistä rabbia seuranneet väittivät, että tuo kohta tarkoitti kahta eri asiaa; "a cause" ja "nakedness", ja tulkintaa oli venytetty niin, että avioeron syyksi kelpasi aivan mikä tahansa "cause". S'nimmei-rabbin opetuslapset taasen sanoivat, että tuo kohta tarkoittaa vain seksuaalisuuteen liittyvää moraalittomutta eli aviorikosta. Kun siis fariseukset tulevat Jeesuksen luokse, he eivät kysy avioerosta yleensä, vaan nimenomaan näiden kahden rabbin tulkinnoista. Kumpaa Jeesus kannattaa? Jeesuksen mielestä S'nimmein koulukuntalaiset ovat oikeassa: vaimoa ei saa hylätä siksi, että hän nyt tänään sattuu ärsyttämään. Mitä sitten Jeesus olisi vastannut yleiseen kysymykseen avioerosta? Protheron mukaan tuon ajan rabbit sovelsivat juutalaisen ajattelutavan mukaista lighter-heavier-ajattelua. Eli, jos jokin asia on totta ei-niin-tärkeässä yhteydessä, se on todella totta tärkeään asiaan liitettynä. Seuraava jae onkin mielenkiintoinen tästä näkökulmasta: 2 Mooseksen kirja 21:10-11 "Jos hän ottaa itselleen toisen vaimon, niin älköön vähentäkö ensimmäiseltä tämän ravintoa, vaatetusta ja aviollista oikeutta. Jos hän ei tee hänelle näitä kolmea, niin lähteköön vaimo pois maksutta ja rahakorvauksetta." Tässä puhutaan siis orjan asemassa olevasta naisesta. Lighter-heavier-ajattelun mukaan, jos orjana vaimoksi myyty nainen saa ottaa eron miehestään, jos tämä ei takaa hänelle a) ravintoa b) vaatetusta ja c) rakkautta, läheisyyttä, seksiä --- niin kuinka paljon enemmän vapaalla naisella on tällainen oikeus?! Ja samalla logiikalla, jos naisella on tämä oikeus, on se myös miehellä (toki miehellä oli erilainen vastuu perheensä elättämisestä)! Protheron mukaan Jeesus oman aikansa rabbina olisi ilman muuta hyväksynyt tämän avioeron syyksi. Tämän LISÄKSI, aviorikos oli hyväksyttävä syy, mitä tuo keskustelu fariseusten kanssa koski. Ja jos joku tuohon "toinen vaimo" -kohtaan tarttuu, Prothero herätteli meitä ajattelemaan provosoivilla kysymyksillä: Onko meidän ota-ja-jätä-kulttuurimme todellakin parempi Jumalan silmissä kuin Raamatun ajan moniavioisuus? Miksi vaikkapa Daavidia ja Jaakobia ei kutsuta avionrikkojiksi, vaikka heillä oli useampi vaimo? Jumala vihaa hylkäämistä ja lupauksien rikkomista - miksi me emme ota näitä asioita vakavammin nykyaikana? Eli, vaikka Protheron mukaan avioero on sallittu näistä edellä mainituista syistä, on tietenkin ehdottomasti parempi pysyä yhdessä. Erimielisyykset hoidetaan Matteus 18. luvun mallin mukaisesti. Ja rakkautta ja romantiikkaa pitää vaalia. Avioliitto ON elinikäinen LIITTO, jota ei heppoisin perustein pidä mennä purkamaan. Mutta Prothero ei tuomitse niitä, jotka näistä vakavemmista syistä joutuvat avioeron partaalle ja jopa sen läpi käymään, vaan hän haluaa pastorina kulkea heidän rinnallaan. Minusta tässä oli paljon hyvää ajateltavaa ja mietittävää :). Viestiä muokattu 22.9.2009 klo 9:45, muokkaaja: Kiwi |
|
22.9.2009 klo 13:05 |
Mielenkiintoisia ja hyviä ajatuksia. Aika niukalle jää edelleen mahdollisuus erota, niinkuin pitääkin olla, mutta ei epäinhimillisiä vaatimuksia. Rakkauden kaksoiskäskyn mukainen opetus - kannatan! |
|
22.9.2009 klo 14:48 |
En ehdi lukemaan aloitusta - kommentoin vaikka myöhemmin uudelleen, mutta mun mielestä tuota avioerokäskyä ei tavallaan voi nostaa rakastamisen käskyä ylemmäksi - siis jos mulla olis vaimo ja se lopettais mun rakastamisen ja olis sanotaan pari-kolme vuotta rakkaudeton mua kohtaan - ei kunnioittais, ei arvostais vaan arvostelis ja tuomitsis joitain keksittyjä juttuja sekä purkais muhun jotain kipujaan vihan kautta eikä keskustelis, niin kyllä mä voisin erota vedoten siihen, että hän ei mua rakastanut, vaikka Jumala käskee rakastamaan lähimmäisiä, joista lähimmäisin on puoliso. |
|
22.9.2009 klo 14:56 |
Tämä on hieman provokatiivinen heitto. Mutta. Fundamentalistienkin valossa eroaminen on kovin helppoa. Pettämissäännöt ovat niin tiukat, ettei kukaan niitä voi noudattaa. Siispä kuka tahansa aviopari voi erota luvallisesti. No leikki leikkinä. Tuossa oli hienoja ja avartavia ajatuksia. Ongelmallisin juttu on se, että tuossa otetaan 'lainomaisesti' ohjenuoraa vanhasta testamentista (ei päde enää) vieden ajatukset pohdinnan ja oheistietämyksen kautta ohjeeksi/laiksi. Suoritetaan siis puhdasoppinen eisegeesi. Tästäkin huolimatta - minusta tuo oli oikein hyvää ja arvokasta tekstiä. Kiitos avauksesta. |
|
22.9.2009 klo 21:38 |
Minulla on itselläni sellainen vakaumus, etten eroa mutta jos toinen eroaa ja jättää minut , niin pysyn naimattoman loppuelämäni. Ainoastaan jos mieheni kuolee niin sitten on eri juttu. |
|
23.9.2009 klo 3:57 |
Jännää että aina puhutaan avioerosta, vaikka kihloissa oleminen on periaatteessa sama kuin avioliitto, sillä kihlaus on lupaus avioliitolle. Sama myös seurustelu. Sekin on jollain tapaa lupaus avioliitolle. Monet päättää seurustelun ja sanoo syyks "no kun en tuntenut sitä kunnolla". Miksi siis alkaa seurustella jos ei tunne tarpeeksi hyvin? Myönnän, että itse olen syyllistynyt samoihin asioihin joskus nuorempana. Nyt on onneks tullu "vähän" järkee lisää :P Itse en hyväksy avioeroja. Ihmiseen pitää tutustua ensin pitkään ja kunnolla, enneku ottaa sen suuren askeleen ja päättää jakaa elämänsä toisen kanssa. |
|
23.9.2009 klo 8:58 |
Minulla on itselläni sellainen vakaumus, etten eroa mutta jos toinen eroaa ja jättää minut , niin pysyn naimattoman loppuelämäni. Ainoastaan jos mieheni kuolee niin sitten on eri juttu. Luomumummo. Miten siis suhtaudut viestin avaustekstiin? Jännää että aina puhutaan avioerosta, vaikka kihloissa oleminen on periaatteessa sama kuin avioliitto, sillä kihlaus on lupaus avioliitolle. Sama myös seurustelu. Sekin on jollain tapaa lupaus avioliitolle. KokoDino. Tämä menee hurjaksi. Pystytkö kenties perustelemaan mielipiteesi? |
|
23.9.2009 klo 9:17 |
Lupaus avioliitosta ei kyllä ole todellakaan sama kuin avioliitto. Lupaus, sanotaan nyt vaikka, että se kihlaus, on ehkä aiesopimus, sovitaan siitä, että aiotaan (ehkä?) avioitua, mutta ei se ole millään tapaa sitova sopimus. Ja vielä vähemmän sitova on seurustelu. Viestiä muokattu 23.9.2009 klo 9:17, muokkaaja: Maryel |
|
23.9.2009 klo 9:18 |
Miksi siis alkaa seurustella jos ei tunne tarpeeksi hyvin? Eikö se nimenomaan ole seurustelun tarkoitus, oppia tuntemaan toinen? |
|
23.9.2009 klo 9:42 |
Joo, ihan hyvä avaus muuten, mutta esimerkit, varsinkin c). esimerkki kaukana nykyhetkestä. |
|
23.9.2009 klo 10:57 |
KokoDino, eikös seurustelussa pikemminkin kokeilla että sovitaanko yhteen? Kyllähän itsekin tunnen hyvin muutamia miespuolisia henkilöitä, mutta seurustelu näiden kanssa voisi vain osoittaa että tuntemisesta huolimatta ei vain sovita yhteen. Ei toisen tunteminen tarpeeksi hyvin ja toisesta välittäminen automaattisesti tarkoita, että myös suhde toimii. Siksi seurustellaan ensin eikä mennä suoraan naimisiin. |
|
23.9.2009 klo 11:03 |
One. väkivaltahan nimenomaan menee tuohon kohtaan c. Jos hakkaa puolisoaan, ei silloin todellakaan pidä hänestä huolta avioliiton vaatimalla tavalla (ruoka, vaatteet ja seksi ovat tietenkin paljon muuta kuin ruokaa, vaatteita ja seksiä - ne symboloivat kokonaisvaltaista huolenpitoa, elämän eri puolien takaamista). C:n mukaan eroon oikeuttavat syyt olisivat siis näiden aviovelvollisuuksien laiminlyöminen ja aviorikos. Ja tietenkään ei voi antaa mitään aikarajaa, "joo, nyt olet ollut rakkaudeton minua kohtaan 11 kuukautta, se on eron paikka". Jokainen tapaus on erilainen ja Peter Prothero korosti nimenomaan sitä että yhdessä pysyminen on se ainoa tavoiteltava vaihtoehto. Siihen laitetaan kaikki energia ja aika kun isompi kriisi iskee. Mutta jos tilanne menee siihen että sopua ei enää synny, hän kieltäytyy tuomitsemasta niitä jotka eroavat kun "kaikki" on kokeiltu. Viestiä muokattu 23.9.2009 klo 11:06, muokkaaja: Kiwi |
|
23.9.2009 klo 11:10 |
Ongelmallisin juttu on se, että tuossa otetaan 'lainomaisesti' ohjenuoraa vanhasta testamentista (ei päde enää) vieden ajatukset pohdinnan ja oheistietämyksen kautta ohjeeksi/laiksi. Suoritetaan siis puhdasoppinen eisegeesi. Minä en tiedä mikä on eisegeesi. Mutta mielestäni tuossa ei tehdä ohjetta Vanhasta testamentista, vaan nimenomaan Jeesuksen sanoista. Jos tuon ajan rabbit hyväksyivät tuon 2. Mooseksen kirjan kohdan lighter-heavier-ajattelun mukaisesti avioeron syyksi, ja Jeesus ei saarnannut sitä vastaan, miksi meidän pitäisi ajatella että Jeesus ei olisi hyväksynyt tätä ajattelutapaa? Nuo VTn kohdat antavat kontekstin Jeesuksen ja fariseusten keskustelulle, ja juuri kontekstin luomisessa VT on korvaamaton - se on se maailmankatsomus jossa Jeesus ja apostolit elivät. Laki ei meitä enää sido, mutta ei se muuta sitä että VTkin on Jumalan Sanaa. |
|
23.9.2009 klo 17:02 |
(sorry mutta aan pisteet on kadonneet) Olen sita mielta etta avioliitto on Jumalan siunaus ja lahja, seka turva lapselle kasvaa ym. Kuitenkin nayttaa sille etta jotkut ovat tehneet avioliitosta opinkappaleen ja jopa taivaaseen paasemattomuussynnin. |
|
23.9.2009 klo 19:54 |
Boromir, ei A:ssa ole pisteitä. Itse en hyväksy avioeroja. Ihmiseen pitää tutustua ensin pitkään ja kunnolla, enneku ottaa sen suuren askeleen ja päättää jakaa elämänsä toisen kanssa. Aika harva liitto varmaan päättyy sen takia, ettei olisi tuntenut toista tarpeeksi hyvin naimisiinmenohetkellä. |
|
23.9.2009 klo 21:42 |
Aika harva liitto varmaan päättyy sen takia, ettei olisi tuntenut toista tarpeeksi hyvin naimisiinmenohetkellä. Usea liitto päättyy siihen, ettei ole tuntenut itseään tarpeeksi naimisiinmenohetkellä. Tai tukkinut korvat itsensä huudolle, että haluaa jotain muuta. Se on sääli, varsinkin jos alkaa lapsia värkätä. |
|
24.9.2009 klo 1:58 |
Luomumummo. Miten siis suhtaudut viestin avaustekstiin? Avioero on sallittu aviorikoksen takia ja hylkäämisen takia, mutta raamattu sanoo että erotkaa mutta pysykää naimattomana. Seurakunnassani saa erota ja mennä uudestaan naimisiin jos kysymys on aviorikoksesta, mutta minä en pysty siihen että menisin uudestaan naimisiin jos puolisoni ottaisi uuden kumppanin. Raamatussa se kielletään, enkä voisi tehdä sitä ettei se omaatuntoani soimaisi.' Ps. tämä on vain minun henkilökohtainen juttuni. Muita en mene neuvomaan tämän asian tiimoilta. Mitä tulee perheväkivaltaan , niin kai sekin olisi syy eroamiseen mutta itse en ole tehnyt niin.Viestiä muokattu 24.9.2009 klo 2:23, muokkaaja: luomumummo |
|
24.9.2009 klo 11:51 |
|
24.9.2009 klo 16:16 |
Usea liitto päättyy siihen, ettei ole tuntenut itseään tarpeeksi naimisiinmenohetkellä. Indeed. Hyvin kiteytetty. |
|
24.9.2009 klo 16:19 |
Tää on harmillista, mutta useasti, en sano, että aina, mutta USEASTI nuoret ovat liian nuoria, kun menevät naimisiin.. Uskovaiset varsinkin. Avioliitto on niin pyhä asia, että sitä olis hyvä harkita mitä suurimmalla varovaisuudella ja AJAN kanssa. |
|
24.9.2009 klo 17:31 |
Eli avoliittoon siis Viestiä muokattu 24.9.2009 klo 17:32, muokkaaja: __ |
|
24.9.2009 klo 18:05 |
Ite en kyllä ymmärrä, et miks pitäis jäädä liittoon, jos se ei sit loppujen lopuksi toimikkaan. Ja itse suosin kyllä avoliittoa, ennen ku mennään naimisiin.. |
|
24.9.2009 klo 18:22 |
Ihanko olet tosissasi nyt? |
|
24.9.2009 klo 18:24 |
Jaa mää vai? Joo ihan kyllä tosissaan oon.. :) |
|
24.9.2009 klo 18:27 |
Edustat varmaankin ihan yleistä mielipidettä, jonka toki itsekin jaan, mutta tämähän on kristittyjen foorumi ja täällä varmaankaan mielipiteesi ei kovin yhdyttävä noin yleisesti ole. Myöskin kantsisi jotenkin pohtia asioita kristilliseltä kantilta. Tätä ei siis millään pahalla, mutta kun täällä on nähty vähän väliä aika kitkerää menoa aiheesta avoliitto. |
|
24.9.2009 klo 18:33 |
Ai, okei.. En oo ehtiny ihan kaikkia tosiaan lukee vielä läpi, et mitä on kirjoteltu ja mitä ei. :) Mutta siis, itselleni ei vaan oo selventyny, et mikä kohta nimenomaan kieltää avioeron? Et mihin vedotaan sillon ku avioero kielletään? |
|
24.9.2009 klo 18:54 |
Mutta siis, itselleni ei vaan oo selventyny, et mikä kohta nimenomaan kieltää avioeron? Et mihin vedotaan sillon ku avioero kielletään? Jokainen joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, jne. Ulkomuistista, mutta kummiskin. Jeesuksen sanoja. Itse en pidä eroamista (tai mitään muutakaan) syntinä, mutta mielestäni ihmiset eroavat liian helposti. Unohdetaan, että joskus on oltu niin rakastuneita, että on päätetty mennä naimisiin. Harvoin siihen länsimaissa pakotetaankaan. Sitten hölmöillään tai ollaan muuten vain hölmöjä, ja kuvitellaan että "avioitumisemme oli virhe". Hohhoijaa. |
|
24.9.2009 klo 19:19 |
Usea liitto päättyy siihen, ettei ole tuntenut itseään tarpeeksi naimisiinmenohetkellä. Tai tukkinut korvat itsensä huudolle, että haluaa jotain muuta. Se on sääli, varsinkin jos alkaa lapsia värkätä. Minä uskon, että moni liitto päättyy, koska sitä ei osata pitää yllä. |
|
24.9.2009 klo 19:29 |
Avioero on sallittu aviorikoksen takia ja hylkäämisen takia, mutta raamattu sanoo että erotkaa mutta pysykää naimattomana. Luomumummo, on oikeastaan harhaanjohtavaa sanoa, että raamattu kieltäisi haureuden tähden eronneiden uudelleenavioitumisen. Sen verran mitä itse olen lueskellut, aihe jää juurikin sen verran auki, että jää vähän tulkinnanvaraiseksi onko se kiellettyä vai ei. |
|
24.9.2009 klo 20:19 |
Jokainen joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, jne. Ulkomuistista, mutta kummiskin. Jeesuksen sanoja. No muistaiskohan joku et miten se tarkalleen ottaen menee? Ja et missä kohtaa niin sanotaan.. |