Kemialliset ja biologiset altisteet!
Alue: Terveys
|
28.11.2009 klo 15:08 |
Darwinin ruoska, niin ihan tiedoksi vaan että me poltetaan lisäaineetonta tupakkaa :-) mä olen sellainen kemikaali tunnistin, että kovinkaan moni kemikaali ei jää minulta huomaamatta :-) ps. Tästä on olemassa jo keskustelu. Käytäpä haku toimintoa. Viestiä muokattu 28.11.2009 klo 15:10, muokkaaja: Muusaska |
|
29.11.2009 klo 23:38 |
Minulla on sellanen fantsu kutina, että jossain olisi tutkittu noita "additive free" -tupakoita päästen tulokseen, että kemikaalejapa niissäkin. Tärkeimpänä terva ja häkä, joita luomuröökimummot imevät näistä luonnontuotteista merkittävästi enemmän itseensä. |
|
29.11.2009 klo 23:51 |
^onko ne ihmisen tekemiä synteettisiä kemikaaleja jos ne tulevat luonnollisesti? Hmm.. Eli luonnollisesti palamalla.. Eikö ne silloin ole luonnontuotteita? Minä ainakin käsitän sanan kemikaali sellaisena että se on keinotekoisesti tehty.. Eli tällaista synteettistä mössöä. Mutta joka tapauksessa, haluaisin nähdä nuo tutkimukset jos satut muistaa missä ne on :-) edit. Näköjään tuon kemikaali sanankin voi käsittää monella eri tavalla. http://fi.wikipedia.org/wiki/Kemikaali ja vielä tarkennus kaikille, minä tarkoitan sanalla kemikaali, sitä että se aine on ihmisen valmistama, ei puhdas luonnontuote. Esimerkkinä tästä vaikka hmm.. Synteettisesti valmistettu sitruunan tuoksu joka on mielestäni kemikaali ja sitten sama tuoksu suoraan sitruunassa tai sitruunasta saatuna on taas mielestäni luonnontuote. |
|
29.11.2009 klo 23:57 |
Minä ainakin käsitän sanan kemikaali sellaisena että se on keinotekoisesti tehty.. No sitten käsität väärin. Monet "luonnontuotteet" ovat haitallisia ja turhia, kuten vaikkapa sokeri. Tai tupakka. |
|
30.11.2009 klo 0:02 |
^sokeri? Mistä sokerista puhumme? |
|
30.11.2009 klo 0:03 |
Siitä perinteisestä. |
|
30.11.2009 klo 0:17 |
Niin siis valkoinen sokeri.. Sehän on ihmisen "puhdistamaa". Ruokosokeri on paljon parempaa koska siinä on kaikki? hyödyllinen tallella. Tässä on ihan mielenkiintoinen vertailutaulukko. http://www.intiaanisokeri.fi/data/intiaanisokeri/vertailutaulukko.html edit. Lisäsin kaikki sanan perään kysymysmerkin, koska en voi tietää onko siinä kaikki hyödyllinen tallella, mutta kuitenkin siinä on sellaisia hyödyllisiä aineita mitä ei valkoisessa sokerissa ole. Viestiä muokattu 30.11.2009 klo 0:20, muokkaaja: Muusaska |
|
30.11.2009 klo 0:32 |
joita luomuröökimummot imevät näistä luonnontuotteista merkittävästi enemmän itseensä. slslsl Ei kait sinulla ole jotain luomumummoa vastaan? Minulla ei ainakaan ole mitään sinua vastaan. Minä tykkään sinusta, oikeesti.Sinä et vain tunne minua, etkä sitä että minä haluan vain auttaa kaikkia koska minä tykkään teistä kaikista radilaisista. Minä olen suorasukainen ja rehellinen ja kaikki ei siitä pidä mutta en ala valehtelemaankaan. slslsl minä pidän sinusta erikoisesti ja siksi sinun kettuilut eivät pure minuun koska olen tottunut saamaan niitä aikoinani omiltanikin lapsiltani. |
|
30.11.2009 klo 1:04 |
Terva ja häkä... No niin no. Eikös nuo ole ihan tavallisia palamisen tuotoksia. Kysymys tuon additive free tupakan kohdalla on siis näiden makuun, hajuun, savun väriin, palamisen nopeuteen etc vaikuttavista kemikaaleista, joita lisätään esim askitupakkaan. Paljon haitattomampaa siis tuo additive free on. Ihminen osaa kyllä lisätä ties mitä paskaa ties ja minne. Kuin myös vähän "puhdistaa" kuten juuri sokeria ja suolaa ja vettä etc. Voi voi. Monissa kirjoituksissani olenkin jo rakennustaidoista puhunut. Siitä kertoo kyllä olemassa oleva kosteusvaurio-ongelma kaikkialla. Oujea |
|
30.11.2009 klo 1:09 |
Terva ja häkä... No niin no. Eikös nuo ole ihan tavallisia palamisen tuotoksia. Joita hengittäessä kuolee. En jaksa enempää. |
|
30.11.2009 klo 1:13 |
^ joo :) mee hermosavuille! |
|
30.11.2009 klo 1:25 |
Hmm.. Oikeastaanhan juuri minkään liikakäyttö ei ole hyväksi. |
|
30.11.2009 klo 15:40 |
Darwinin ruoska, niin ihan tiedoksi vaan että me poltetaan lisäaineetonta tupakkaa :-) mä olen sellainen kemikaali tunnistin, että kovinkaan moni kemikaali ei jää minulta huomaamatta :-) OK. Ei minun pitäisi olla terveyspoliisi, mutta kun saarnaat kemikaaleja vastaan ja samalla poltat, niin se tuntuu vähän epäloogiselta. Lisäaineettomassa tupakassa on kemikaaleja kenties vähän vähemmän, mutta tuhansista puhutaan siinäkin. Vai että kemikaalitunnistin. Minäpä kysyn tämän - maistuuko sinulle kaali tai banaani? |
|
30.11.2009 klo 16:23 |
^banaania en ole about pariin vuoteen syönyt. Syystä että se alkoi jossain vaiheessa tekemään oireita.. Tosin, niin moni muukin ja luomubanaania en ole tainnut edes maistaa. Kaali taas.. Sen kanssa minulla on hyvin mielenkiintoinen suhde. Yhdessä vaiheessa se kuului pääsääntöiseen ravintooni. Kunnes.. Se alkoi tökkimään ja pahemman kerran :-/ tuli vissiin joku limitti vastaan? Sit kunnon tauko ja taas kesti, kunhan ei syö liikaa.. Nyt syön kaalia silloin kun kroppa tuntuu sitä kaipaavan. |
|
30.11.2009 klo 19:13 |
Darwin, voisitko kertoa minulle mitä ihmisen luomia/tekemiä kemikaaleja/lisäaineita lisäaineettomassa tupakassa on? Sitten tuo banaani homma.. Mitä ajoit takaa? Tarkoititko kenties tätä http://fi.wikipedia.org/wiki/Eteeni |
|
1.12.2009 klo 15:17 |
Kuinka niin? No siksi kun tuolla toisessa yhteydessä pelkäsit niin kovin rokotteen sisältämää formaldehydiä. Sadassa grammassa kaalta on sata kertaa enemmän formaldehydiä kuin rokotteessa. Darwin, voisitko kertoa minulle mitä ihmisen luomia/tekemiä kemikaaleja/lisäaineita lisäaineettomassa tupakassa on? Luonto on luonut ihan riittävästi kemiallisia yhdisteitä siihen tupakkaan ja poltettaessa syntyy näiden yhdisteiden palamistuotteina paljon uusia. Suurin osa niistä n. 4000 yhdisteestä, joita tavallisessa askitupakassa on, on siellä ihan luonnostaan. Nicotiana-suvun lajit muodostavat varsin ärmäköitä alkaloideja. |
|
1.12.2009 klo 16:39 |
^voisitko antaa minulle jonkun linkin tuosta että kaali sisältää formaldehydiä? Jos se pitää paikkansa, se voisi selittää sen miksi Yoki ei siedä yhtään kaalia.. Mutta, mutta.. Jokatapauksessa, luonnossa on monia haitalliseksikin luoteltuja yhdisteitä, mutta kun luonnossa olevat tuotteet sisältävät yhtä aikaa niin montaa erilaista yhdistettä, niin uskon että niiden yhteisvaikutus on hieman erilainen, kuin että ottaa sieltä tuotteesta yhden aineen, luo sen teollisesti ja vetää napaansa. Tästä edelleen hyvänä esimerkkinä aikoinaan minulla ollut thyroxin yliherkkyys.. Kuivatusta siankilpirauhasesta valmistettu kilpirauhaslääke sisältää samaa vaikuttavaa ainetta kuin mikä on thyroxiinissa, mutta se on vain luonnollisessa muodossa + että siinä on vielä muitakin hyviä kilpirauhashormoneja. Ja tämä valmiste mikä oli luonnollisessa muodossa ja sisälsi enemmän kuin pelkkä thyroxin, toimi minulla ilman mitään yliherkkyysoireita tai haittavaikutuksia. |
|
1.12.2009 klo 17:04 |
Tyroksiiniin ja sen puhtauteen/sivuvaikutuksiin en ota kantaa sen kummemmin, mutta tuo on yksittäistapaus, eikä siitä voi yleistää. Tuon kaali-esimerkin oli tarkoitus demonstroida, miten monia pelottavan kuuloisia aineita on ihan luonnostaan erilaisissa luonnontuotteissa eikä ne aiheuta sellaisina pitoisuuksina mitään oireita. Taisi kyllä mennä ojasta allikkoon, kun nyt alatte pitämään kaalia jotenkin pahana..... :C No kirjoita googleen: cabbage formaldehyde |
|
1.12.2009 klo 17:15 |
Olemme törmänneet hyvin usein siihen asiaan, että ei pidä yleistää. Meidän terveydentilamme ja herkkyystasomme on jotain sellaista, joka ei taivu yleiseen yhtälöön. Toisinpäin toimiva yleistys, eli tyyliin "ei tämä yleensä tee oireita" ei toimi meillä, kuin myös se, ettei yleensä kukaan saa oireita siitä mistä me saamme, senvuoksi on hyvin kiusallista keskustella asioista, jotka kokemuksemme perusteella ovat hyvin oireita aiheuttavia meidän kohdallamme, mutta yleisesti ottaen äärimmäisen hyvin siedettyjä. Täysin ymmärrettävää on se, ettei kyetä ymmärtämään näitä täysin omaa luokkaansa olevia herkkyyksiä, koska tämähän on naurettavan epätavallista. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö tämä kaikki ole valitettavan totta. |
|
1.12.2009 klo 17:43 |
Darwin, kirjoitin tuon googleen ja ainakin ensimmäisenä se rupesi tarjoamaan kosmetiikkajuttuja.. Mutta! Ensin linkki http://fi.wikipedia.org/wiki/Formaldehydi mistä kaikkialta me tätä rakasta formaldehydiä saammekaan? Tuosta yllä olevasta linkistä poimin mm. tekstiilit, kosmetiikan, liimat ja selluloosan. Mutta olisiko vielä jotain muuta mikä ei välttämättä ole yhtä helposti välteltävissä? Hmm.. no kuinkahan paljon ihminen sitten loppujen lopuksi tuota formaldehydiä itseensä saa? Siinäpä vasta kysymys.. Kun näyttää siltä että sitä on joka puolella, vaikka sen käytössä pitäisi olla äärimmäisen tarkka! Kyllä varmaan ollaankin. Ostat vaatteen, ei ylitä sallittuja pitoisuuksia. Ostat vähän kosmetiikkaa, liimoja.. Yms. Ja sitten vielä muutat asuntoon jossa on formaldehydiä. Hmm.. Koska mennään ihmiselle haitallisiin pitoisuuksiin kun lasketaan kaikista formaldehydin lähteistä tulevat pitoisuudet mitkä yksittäin kyllä varmasti useimmiten ovat "sallituissa rajoissa".. Hmm.. Siinäpä vasta miettimistä. Itse en kyllä ihan heti tuuttaisi itseeni yhtään lisää formaldehydiä mikäli sen välttäminen vain mitenkään on mahdollista. Jännä sinänsä että tuossa ihmiselle vaarallisessa pitoisuudessa oli aika paljon niitä oireita mitä minä olen tietyistä erittäin käsittelyaineelle haisevista vaatteista saanut. Hmm.. Hmm.. |
|
1.12.2009 klo 18:09 |
http://www.adressit.com/formaldhyd |
|
1.12.2009 klo 19:02 |
mistä kaikkialta me tätä rakasta formaldehydiä saammekaan? Tuosta yllä olevasta linkistä poimin mm. tekstiilit, kosmetiikan, liimat ja selluloosan. Mutta olisiko vielä jotain muuta mikä ei välttämättä ole yhtä helposti välteltävissä? Hmm.. On jotain, mikä on helposti vältettävissä. Tupakansavusta saa formaldehydiä huomattavia määriä. Yhdessä savukkeessa on 10-100 mikrogrammaa formaldehydiä. Aktiivista ja passiivista polttamista pidetään suurimpana formaldehydialtistuksen aiheuttajana. Lähde on lääketieteellinen julkaisu: Miten se menikään se tuuttaaminen itseen ja vapaaehtoisuus? Muuta kivaa mietittäväksi. Syaanivety on yksi myrkyllisistä kaasuista, jota työilmassa saa olla 5 ppm. Tupakansavussa sitä on 25-900 ppm. Viestiä muokattu 1.12.2009 klo 19:05, muokkaaja: Darwinin ruoska |
|
1.12.2009 klo 19:10 |
Onko tuo tulos tehty additive free tupakalla vai tällä kaikkien tuntemalla "tehdas" tupakalla? |
|
1.12.2009 klo 21:39 |
http://www.adressit.com/formaldhyd Minäkin allekirjoitin. |
|
1.12.2009 klo 22:56 |
Darwinin ruoska: Kauanko poltit tupakkaa ennen kuin lopetit? |
|
2.12.2009 klo 9:34 |
Darwinin ruoska: Kauanko poltit tupakkaa ennen kuin lopetit? Kunniamaininta terävästä huomiokyvystä ja papukaijamerkki! ;) Olet aivan oikeassa -- poltin useita vuosia, ennen kuin viimein pääsin eroon. Ja se varmaan heijastuu vähän moralisoivana asenteena. Eikös tuoreet käännynnäisetkin ole aina kiivaimpia uskonsotureita. :) Tässä ketjussa olen kuitenkin mielestäni halunnut tulkuttaa pelkästään Yokille ja Muusaskalle tupakan vaaroista, koska he selvästi muissa yhteyksissä ovat tuoneet esille yliherkkyytensä erilaisille kemikaaleille. Toki elämäntapavalinnat on jokaisen oma asia. Tupakointi oli sosiaalisena kuviona ihan kivaa, mutta siihen meni tolkuttomasti rahaa ja se heikensi terveyttä. |
|
2.12.2009 klo 10:07 |
Kyllä se valistuksesi on huomattu dr, kuin myös se, että ihmettelet sitä kun puhumme altisteista, jotka ovat haitallisia ja tekevät oireita ja silti poltamme tupakkaa. Yritä hetki ajatella sitä, että mistä kummasta voi johtua sellainen asia, että askitupakka tekee oireita, mutta additive free ei! Tupakan haitat meidän tilanteessamme ovat jäävuoren huippu. Mikäli tupakka tekisi samat oireet ja ongelmat, mitä nämä altisteet, joista olemme paljon puhuneet, niin luulisi älyn välähtävän ja kellojen kilisevän ymmärrykseen, että poishan se jäisi, kuten askitupakkakin jäi pois! Tässä on lievästi sanottuna rajuja asioita tapahtunut meille, mikäli olet myös nämä lukiessasi huomannut? Kokonaisuutta tarkastelemalla ja erilaisten altisteiden aiheuttamien oireiden mukaan haitallisuuden määrittäminen on aika tärkeä asia, vai mitä? Itse sitä teemme päivittäin. Joudumme jatkuvasti tekemään äärimmäisen hankalia päätöksiä sellaisten asioiden suhteen, jotka ovat täysin itsestäänselvyyksiä lähes kaikille ihmisille, kuin myös juuri sinulle, uskoisin. Eli ei välttämättä kannata olla aivan sokeankaltainen ja napittaa tämän kaiken keskellä additive free tupakan haittavaikutuksia, jotka luulisi jo loogisestikin pystyvän hahmottamaan selkeästi lievemmiksi mitä askitupakan, puhumattakaan kosteusvauriomikrobien aineenvaihduntatuotteista, kuin myös järkyttävästä määrästä erilaisia kemikaaleja, jotka aikaansaavat massiivisia välittömiä reaktioita. Toistan itseäni nyt aikaansaadakseni älynvälkkeen, eli mikäli tämä additive free tupakka aiheuttaisi edellämainittujen altisteiden tavoin oireita, kuten askitupakka selvästi on meille aiheuttanut, niin... Joko kellot soi? Kemiallisten altisteiden määrä ympäröivässä elintilassa on käsittämätön. Mikäli on pokkaa lähteä kokeilemaan omaa huomiokykyä näiden suhteen, niin isken pöytään haasteen, se menee näin: Poista asunnostasi kaikki tuoksuvat ja synteettiset kemikaalit, kuten pesuaineet, shampoot, suihkusaippuat, deodorantit, partavedet, hajuvedet, huuhteluaineet, partavaahdot, hammastahnat, liuottimet jne! Hanki tilalle hajusteettomia ekologisia tuotteita. Poista myös hajukynttilät, vahvasti tuoksuvat vaatteet etc sisätiloista. Myös tietokone ja tv pois, koska nämä tuottavat huoneilmaan päästöjä. Ruokapuolella valitse ainoastaan luomutuotteita ja tuotteita, joissa ei ole mitään lisäaineita. Sokeri vaihda ruokosokeriin ja suola luonnonsuolaan, kuten himalajansuola. Tarkista hyvin tarkkaan kaikkien tuotteiden sisältö ja poista lisäaineelliset. Tämän kun teet ja elät kuukauden pari tällaisessa ympäristössä, niin huomaat hajut ja asiat mitä nyt et turtuneilla aisteillasi kykene havaitsemaan. Suosittelen. |
|
2.12.2009 klo 10:33 |
Lisään vielä, että meidän on nämä kaikki pitänyt jättää pois juuri näistä aiheutuneiden oireiden vuoksi, ei siis omasta vapaasta tahdosta tai eettisistä jne syistä, vaan nimenomaan pakon edessä, vastoin omaa tahtoamme ja tämä on tuonut mukanaan vielä lisäksi kiusallisen tunnepuolen, jonka kanssa eläminen ei kovin hauskaa ole aina ollut. Yritys palata takaisin ns normaaliin elämään edes pienissä määrin on aiheuttanut lievästi sanottuna ongelmia useammin kuin kerran. Niillä eväillä on mentävä, mitä käsiin on jäänyt. |
|
3.12.2009 klo 18:40 |
Särähti vain tuo väittämä, ettäkö tupakoinnin lopettaminen olisi jotenkin helppoa. Toki se voi sitä olla, mutta tämä riippuu ihmisestä eikä ole suoraan verrannollinen kova jätkä -indeksin kanssa. Jotkut vaan jää koukkuun johonkin helpommin kuin toiset, ja irtautuu vaikeammin. Itsekin olisin jo valaistunut ilman tupakkariippuvuutta. |
|
3.12.2009 klo 18:46 |
Kyllä varmasti tupakan lopettaminen voi olla aika vaikeaakin. Itse olen kaksi kertaa pitänyt vuoden mittaiset nollalinjaukset tupakan suhteen. Ensimmäisen kerran kun tulin uskoon, toisen kerran kun tulin raskaaksi. Eli hmm.. Mulla on kyllä kieltämättä ollut aika hyviä motivaation aikaansaajia. Etenkin raskaus.. Kun se et ole enää sinä vaan pieni lapsi myös..? Raskausaikana kielletään muutenkin paljon asioita mitkä aikuiselle ei merkitse oikeastaan juuri mitään. Muistaakseni jotkut ruoka-aineetkin ovat raskausaikana kyseenailaisia. En vaan millään muista enää mitkä oli niitä ruoka-aineita.. |