Lapsia nuorena vai vanhana?
Alue: Avioliitto ja perhe
|
29.8.2009 klo 11:01 |
^onko vauvan odotus jo kuinka pitkällä? =)
|
|
29.8.2009 klo 13:47 |
Oiskohan vk15 jos en ihan kujalla ole. |
|
29.8.2009 klo 15:27 |
^niin just :) T. Muusaska joka ei osaa kirjautua omalla nimimerkillään :-D Viestiä muokattu 29.8.2009 klo 15:28, muokkaaja: Yoki |
|
30.8.2009 klo 11:57 |
ala-arvoista henkilökohtaisuuksiin menevää haukkumista. Vaikka hän muuta väittää, en ole itse koskaan tehnyt vastaavaa. Minä en ole haukkunut ketään enkä mennyt henkilökohtaisuuksiin koskaan. Uskotaan... *silmienpyörityshymiö* http://www.radikaali.net/foorumi/aihe/1719/8#msg-53264 Oot kyllä aika klovni aikuiseksi sedäksi. Ai niin mutta sinähän vain puolustit silloin Jumalan totuutta :o |
|
30.8.2009 klo 12:12 |
^aika hyvä veto :-D |
|
30.8.2009 klo 16:21 |
Nuori_jellona, hauskaa kuulla, että sinulla on jäänyt jotain hampaan koloon! :-) |
|
31.8.2009 klo 0:48 |
Nuori_jellona, hauskaa kuulla, että sinulla on jäänyt jotain hampaan koloon! :-) Tuohan on vahingoniloa joka kaiketi on syntiä. |
|
31.8.2009 klo 23:08 |
^ Ei se ole jos sen tekee HERRAN NIMEEN. Kaikki on sallittu silloin. |
|
6.9.2009 klo 0:15 |
Ideaalimpaa kuin se oma ikä on se oma perhetilanne. Kun kaikki kotona harmonista ja selkeästi tulevaisuutta ajatellen ok, lapsi saa tulla oli ikä mikä hyvänsä. Jos lapsi ei ole toivottu ei niitä pidä tehdäkään, olen aborttia vastaan. |
|
7.9.2009 klo 22:48 |
Voi, minä haluaisin lapsia jo kohta.. Olen nyt sellainen noin neljännesvuosisadan paikkeilla oleva humanisti. Haluaisin lapsia nuorena. Toisaalta.. sitten otin kissan, ja jo siinä oli minulle tarpeeksi hoitamista oman rähjäisen elämäni ohella.. En jaksaisi nyt kyllä yhtään lapsia. Haluan ensin hoitaa pois alta opiskelut. ^herra auta^ |
|
7.9.2009 klo 23:59 |
Voi, minä haluaisin lapsia jo kohta.. Olen nyt sellainen noin neljännesvuosisadan paikkeilla oleva humanisti. Haluaisin lapsia nuorena. Toisaalta.. sitten otin kissan, ja jo siinä oli minulle tarpeeksi hoitamista oman rähjäisen elämäni ohella.. En jaksaisi nyt kyllä yhtään lapsia. Haluan ensin hoitaa pois alta opiskelut. ^herra auta^ Kyllä Herra auttaa ja näin vanhana konkarina sanon että kannattaa hoitaa ne opiskelut ensin pois, ettei tarvii ikäloppuna lähteä opiskelemaan enää. Minä vasta valmistuin keväällä puutarhuriksi. Nuorempana jäi opinnot kesken kun aloin tekee lapsia ja no minä elämässä on tapahtunut muutoinkin niin paljon vastoinkäymisiä ettei nuo opiskelut ole onnistuneet. Kävin minä kauppaopistoakin 1 1/2 vuotta kun lapset olivat pieniä mutta sitten sairastuin itse fyysiseen sairuteen ja opinnot jäi. Murrosiässä jäi koulut kesken ja kävin myöhemmin 3-vuotisen iltakeskikoulun ja lukiotakin olen käynyt puoli vuotta mutta lopetin sen kun ei ollut rahaa jatkaa opiskeluja kun oli perhettä. |
|
8.9.2009 klo 0:11 |
kiitti luomumummo; tällaista palautetta olen muiltakin saanut. Välillä vaan tuntuu, että miten jaksan odottaa. Joskus minua alkaa itkettää, kun ajattelen, että minulla ei ole omaa lasta. Minulla ei ole miestä, eikä olisi tilaisuuttakaan alkaa perustamaan perhettä. On jotenkin outoa, miten sitä huomaa, että jostain syvältä se perheenperustamis ja suvunjatkamistarve vain tulee! Äiti on jopa ehdottanut, että ostaisin nuken ja hoitaisin sitä. Eeeiii.. En halua sellaista :D No, sitten Herra johdatti minulle kissan! Sitä olen hoitanut. Mutta entä jos en koskaan löydä miestä???? |
|
8.9.2009 klo 0:38 |
Mutta entä jos en koskaan löydä miestä???? Löydät sinä. Noin minun vanhinkin tyttäreni aina sanoi ja niin löysi vielä yhteisestä harrastuksesta musiikista. Hänen miehensä soitti ja lauloi bändissä siis gosbelbändissä ja tyttäreni oli solisti sekä soitti bianoa. Hän on opiskellut lapsena 8 vuotta musiikkiopistossa bianon soittoa ja hänellä on aivan mahtava ääni, oikeesti. Eikä siinä kaikki tämä nykyinen puoliso kuului vielä samaan seurakuntaankin kuin hän eli heillä oli yhteiset sävelet jo heti alussa ja niipä heidän hääautossaankin luki takalasissa yhteisin sävelin. |
|
8.9.2009 klo 0:43 |
Joskus minua alkaa itkettää, kun ajattelen, että minulla ei ole omaa lasta. Minulla ei ole miestä, eikä olisi tilaisuuttakaan alkaa perustamaan perhettä. Kyllä sinä vielä lapsia kerkiät saamaan koska en usko että olet vielä niin vanha että vaikka vielä opiskeletkin opinnot loppuun ensin. Kuinka kauan sinun opiskelusi kestää? Muuten vanhimmalla tyttärellä on jo 1-vuotias poika. |
|
8.9.2009 klo 1:01 |
Onpa ihana kuulla.. Opinnot kestäävät jokseenkin yhteensä 6 vuotta, siitä 2 vuotta jäljellä. Sitten olisin valmis. :-) Minullakin olisi täysin sama haave: soitan pianoa ja olen monta vuotta opiskellut yksinlaulua ja seurakunnassakin laulanut eri kokoonpanoissa. Minä vaan mietin, että toivottavasti löytys sellainen musikaalinen mies, joka soittas joko pianoa tai kitaraa. Heh :-) Viestiä muokattu 8.9.2009 klo 1:02, muokkaaja: One |
|
8.9.2009 klo 1:17 |
Onpa ihana kuulla.. Opinnot kestäävät jokseenkin yhteensä 6 vuotta, siitä 2 vuotta jäljellä. Sitten olisin valmis. :-) Minullakin olisi täysin sama haave: soitan pianoa ja olen monta vuotta opiskellut yksinlaulua ja seurakunnassakin laulanut eri kokoonpanoissa. Minä vaan mietin, että toivottavasti löytys sellainen musikaalinen mies, joka soittas joko pianoa tai kitaraa. Heh :-) Eihän tuo ole pitkäkään aika ja jos siinä samalla löytys joku musikaallinen mies johon tutustua niin perheen perustamiseen kun opiskelut on lopussa ja kyllä niitä töitäkin kerkee siinä välissä tehdä . |
|
8.9.2009 klo 1:30 |
Totta puhut. Olen nyt vaan ihan rauhassa vielä, ja odotan, että saisin sen tutkinnon päätökseen. |
|
9.9.2009 klo 22:04 |
Voi, minä haluaisin lapsia jo kohta.. Haluaisin lapsia nuorena. En jaksaisi nyt kyllä yhtään lapsia. Haluan ensin hoitaa pois alta opiskelut. ^herra auta^ Täysin sama tilanne täällä (vielä on gradu tekemättä). Ahdistavaa kun ei oikein tiedä uskaltaisiko lopettaa heti vain pitäisikö vielä odottaa.. Onko kellään kokemuksia siitä, sujuuko opinnot lapsen saannin jälkeen vai jääkö ne roikkumaan? Onko lapsi ja opiskelu mahdoton yhtälö? |
|
9.9.2009 klo 22:29 |
^Ei ole kokemusta, mutta ajattelin vain, että jos gradua tekee määrätietoisesti (eli ei niinkun allekirjoittanut), niin eihän siihen nyt kamalan kauaa tarvi mennä. Pillereiden lopettamisen jälkeen taas ei todennäköisesti tule ihan heti saman tien raskaaksi. Itselläni pillereiden lopettamisen jälkeen kuukautiset tulivat milloin tulivat - jos tulivat - melkein vuoden verran, joten tuskinpa kovin tehokkaasti olisin raskautunutkaan tuona aikana. Eli ehkäpä voisit tehdä sitä gradua vaikka 3-6 kuukautta ja sitten heivata pillerit, näin ehtisit hyvin todennäköisesti valmistua ennen mahdolliselle äitiyslomalle jäämistä. |
|
9.9.2009 klo 22:36 |
Kiitos tiedosta Paratiisi! :) |
|
13.9.2009 klo 21:48 |
Itse tulin äidiksi (ja vaimoksi) 21-vuotiaana. Saman ikäisenä, kun äitini oli minut saadessaan. Hienosti kaikki on mennyt. Aloitin juuri unelmieni opiskelupaikassa, josta valmistun jo kahdessa vuodessa aiempien opintojeni vuoksi. Toinen lapsi on haaveissa. Kunhan koulusta pääsen niin sitten. ;) |
|
13.9.2009 klo 23:45 |
Lapsia nuorena vai vanhana? Tai sitten ei ollenkaan... |
|
14.9.2009 klo 1:06 |
Itse haluaisin lapsia jossain siinä 30 +/- ikävuoden paikkeilla ... aikaisemmin en, sillä aikomukseni ei ole elättää perhettäni kelan & sossun turvin. ^^ Paratiisi ; Onko lapsi ja opiskelu mahdoton yhtälö? On. Toki on mahdollista "tasapainotella" näiden kahden välillä, mutta siinä kärsii vain kummatkin ja myös itse henkisesti (mahdollinen "burnout"), ellei siten kylmästi lykkää lasta vanhemmilleen kasvatettavaksi tai joillekin muille; mikäli omatunto antaa myöten, kuten yleensä nyky-nuorisolla on tapana; johtuen siis juuri opinnoista. Itse synnyin juuri ennen äitini yo-kirjoituksia, joskus 20+ kun hän kävi iltalukiota ... tosin hän meinasi reputtaa takiani, vaikka olikin muuten 9 oppilas. :P testify ; Ei tahdottu lähteä siihen junaan, että odotellaan parempaa taloudellista tilannetta, ikävuosia (lähinnä minulle ;)), valmistumista tai muuta vastaavaa. No eihän se mitään haittaa jos vain talous on muuten turvattu ... tai on vain muuten rikkaat vanhemmat. Itse en kuitenkaan missään tapauksessa ottaisi sellaista riskiä, missä perheeni talous ei olisi turvattu säännöllisillä tuloilla ennen perheenlisäystä ... voi tulla muuten kylmä talvi. Siunausta teille, että kaikki menee hyvin. testify ; Toinen lapsi on haaveissa. Kunhan koulusta pääsen niin sitten. Omana henkilökohtaisena mielipiteenäni sanon, että älä kuitenkaan laita liian suuria paineita miehellesi, perheenne elättämisestä. ... omasta mielestäni hyvä "nyrkkisääntö" on se, että mikäli lapsia haluaa nuorena, kannattaa unohtaa jatko-opinnot ja keskittyä siihen olennaiseen, eli ko. lapsen kasvattamiseen. Myöhemmin sitten vaikka hanttihommiin tai osa-aikaiseen työhön; kokoaikaisesta ei kannata uneksiakaan, mikäli mielii lastaan auttaa koulunkäynnissä & läksyissä, harrastuksista puhumattakaan. "Nimimerkillä sivusta seurannut". Viestiä muokattu 14.9.2009 klo 1:31, muokkaaja: Sir JoN |
|
14.9.2009 klo 1:50 |
Joo. Eikös opiskelu ole kuitenkin lepsumpaa kuin työnteko noin yleisesti (siis verraten korkeakouluopiskelua ja korkeakoulututkintoa vastaavaa työpaikkaa)? Mikä ihmeen burn-out siinä voi tulla? Eiku joo! Nyt puhuttiin rahasta! Rahallahan kasvatetaan oikein mallikelpoisia kansalaisia: kaikki on hyvin, kun on turvattu talous ja on rahaa jolla ostaa kultaiset krusifiksit, hienot Raamatut ja gourmet-hengenravintoa. Halleluja! |
|
14.9.2009 klo 1:51 |
Sivuhuomautus: tulen rikkaasta perheestä. Siitä huolimatta olen häiriintynyt luuseriääliö. Pureskelkaa sitä. Oikein jauhaen. |
|
14.9.2009 klo 2:22 |
kokoaikaisesta ei kannata uneksiakaan, mikäli mielii lastaan auttaa koulunkäynnissä & läksyissä, harrastuksista puhumattakaan. Tästä on pakko olla eri mieltä. Oman kokemuksen valossa. Uskon, että nämä asiat ovat yksilö- ja perhekohtaisia eikä niistä voi vetää kauhean pitkälle meneviä yleistyksiä. Jokainen tehköön kuten parhaaksi itselleen ja perheelleen näkee, toisten hyvääkin tarkoittavat mielipiteet aiheuttavat usein turhaa mielipahaa. Ja mitä tulee hanttihommiin...kaikki työ on arvokasta. Valitettavan usein näkee käytettävän termejä hanttihomma, paskaduuni tms. Enkä näe kovin hyväksi tehdä sellaista työtä vain työn tähden, josta ei saa mitään tyydytystä ja jossa ei viihdy yhtään. Se syö vain omaa jaksamista ja kiristää ihmissuhteita. Been there, done that. |
|
14.9.2009 klo 9:02 |
slslsl että sä oot hyvä jätkä :) |
|
14.9.2009 klo 9:08 |
Useinhan lastenlaittoa lykätään juuri taloushuolien tähden. Se on aika hassua sikäli, että taloushan on turvattu oikeasti vasta eläkkeellä, eikä silloin voi kuin hädin tuskin adoptoida, jos sitäkään. |
|
14.9.2009 klo 9:28 |
"aikaisemmin en, sillä aikomukseni ei ole elättää perhettäni kelan & sossun turvin." Noo.. Vaikka kuinka yrittäisi hankkia lapsia juuri silloin, kun taloudellinen tilanne on hyvä, niin ei se nyt välttämättä silti onnistu. Aina voi jäädä työttömäksi / sairastua vakavasti / tms., jolloin voi joutua hakemaan sosiaaliavustuksia. Oli ikää 20 tai 30 tai 60 vuotta. "On. Toki on mahdollista "tasapainotella" näiden kahden välillä, mutta siinä kärsii vain kummatkin ja myös itse henkisesti (mahdollinen "burnout"), ellei siten kylmästi lykkää lasta vanhemmilleen kasvatettavaksi tai joillekin muille; mikäli omatunto antaa myöten, kuten yleensä nyky-nuorisolla on tapana; johtuen siis juuri opinnoista." Yhtälailla se lapsi on laitettava päivähoitoon töiden ajaksi.. Toki opiskelu ei lopu siihen, kun luento yliopistolla loppuu, mutta mitä pahaa siinä on, jos vaikka omat vanhemmat välillä (mielellään) lasta katsoisi? Ei se tarkoita, että niille lapsensa kasvatettavaksi antaa. "omasta mielestäni hyvä "nyrkkisääntö" on se, että mikäli lapsia haluaa nuorena, kannattaa unohtaa jatko-opinnot ja keskittyä siihen olennaiseen, eli ko. lapsen kasvattamiseen.-- Myöhemmin sitten vaikka hanttihommiin tai osa-aikaiseen työhön; kokoaikaisesta ei kannata uneksiakaan, mikäli mielii lastaan auttaa koulunkäynnissä & läksyissä, harrastuksista puhumattakaan." :D Aivan... Sitten ei tule elämään sossun rahoilla? Kyllä se kuule niin on, että kun lapsi täyttää sen 3 vuotta, niin kyllä sitä sitten on töihin lähdettävä. Viestiä muokattu 14.9.2009 klo 9:30, muokkaaja: oceansoul |
|
14.9.2009 klo 18:21 |
Kyllä mä tunnen opiskelevia äitejä, jotka ovat onnistuneet opiskella lapsien ohessa. Esim. kaverini äiti vei yliopistonluennolle aina välille kaverini ja hänen pikkusiskonsa. Siellä he piirsivät kaikessa rauhassa, kun äiti istuu luennolla lääkiksessä. |