Lapsia nuorena vai vanhana?

Alue: Avioliitto ja perhe

25.8.2009 klo 20:37

Juan Pablo Gomez Esteban
Käyttäjä

Ihan vihoviimeinen idea on hankkia lapsia 25-40 vuotiaana. Aikaisin hankitut ovat myös aikaisin pois jaloista, ja myöhään hankittuja voi sitten hoitaa hankitun kokemuksen ja omaisuuden avulla. Parhaan aikuisuuden kynnyksellä menee vain se paras aikuisuus hukkaan.

25.8.2009 klo 20:46

ghettoRouva
Käyttäjä

Oho, muakin yllättää tuo Aten uutinen?

Ite oon toivonut että kaikki lapset ois maailmassa ennen kolmekymppistä ja tähän mennessä hyvällä mallilla on :P
23v. olin kun poika syntyi ja 25 just täyttänyt kun tuli tyttö. Tosin nuo "haluisin lapset sen ja sen ikäisenä"- jutut on ollut vaan sellaisia vähemmän vakavia ajatuksia ja toiveita, koska eihän sitä aina tiedä miten asiat menee, eikä iän perusteella kannata lapsia suunnitella.

Mä ite pidän tärkeenä sitä ainakin meidän kohdalla, että ehdittiin olla useampi vuosi yhdessä ensin miehen kanssa ja rakentaa omalle suhteelle hyvä pohja. Se on varmasti helpottanut kohdattuja haasteita. Ja toisaalta, ei tässä lasten aikana ois samalla tavalla ehtinytkään RAKENTAA suhdetta, nyt sitä pääasiassa pidetään yllä :)

En ois ollut valmis vielä esim. naimisiinmennessä enkä oo koskaan potenut sellaista kroonista vauvakuumetta mitä jotkut kokee, vaikkei oo miestäkään. Mulle "vauvakuume" tuli jotenkin meidän suhteen kehittymisen myötä, että tämän ihmisen kanssa minä ne lapsetkin haluan :) Vähän niin kuin piste iin päälle. Ja ihan mielettömän ihania pisteitä siinä ne siinä iin päällä onkin.

26.8.2009 klo 20:22

Atte
Käyttäjä

^no minä ku luulin että Atte on näitä ei seksiä ennen avioliittoa tyyppejä :-D

Se on hieno periaate, josta kannattaa pitää kiinni. Tässä vaiheessa ehkä vähän turha alkaa kiistämäänkään mitään, enkä ala tässä purkamaan meidän sukupuolielämää sen tarkemmin. Virallisesti perhe Nieminen on sitä mieltä, että syntiä tehtiin. Ei tässä paaduttu olla kuitenkaan. Seks...siis synnitön heittäköön ensimmäisen kiven :P

26.8.2009 klo 20:36

Saana
Käyttäjä

^Mitä? Ei yksityiskohtia puutt.. synnistä puhtaina eläville uskonveljille?

27.8.2009 klo 11:36

Massive
Käyttäjä

Enpä tiiä...pohdiskelen vain.

Ainakin jos on sen verran vanha, että on tottunut työhönsäkin, niin on sitten lasten kanssa yksi stressitekijä vähemmän. Toisaalta, hampaita saattaa alkaa kiristelemään ja putoilemaan, jos lapsosen teini-ikä sijoittuu oman keski-iän tai varhaisvanhuuden aikoihin.

27.8.2009 klo 14:04

luomumummo
Käyttäjä

Ihan vihoviimeinen idea on hankkia lapsia 25-40 vuotiaana. Aikaisin hankitut ovat myös aikaisin pois jaloista, ja myöhään hankittuja voi sitten hoitaa hankitun kokemuksen ja omaisuuden avulla. Parhaan aikuisuuden kynnyksellä menee vain se paras aikuisuus hukkaan.
Ei se ainakaan minulle ja miehelleni ollut. Olin leski ja miehlläni ei ollut omia lapsia ja me oltais haluttu yhteisiä lapsia + se että minä en saanut kun lääkäri oli tarkoituksella tehnyt minulle sterilisaation ilman minun lupaani.Niin sitten ollaan käyty monia vuosia surutyötä siitä ettemme saaneet lasta ja kait se on vielä tuolla sisällä isona mustana möykkynä.

27.8.2009 klo 17:02

luomumummo
Käyttäjä

kiristelemään ja putoilemaan, jos lapsosen teini-ikä sijoittuu oman keski-iän tai varhaisvanhuuden aikoihin.

Kun on jo niinkin vanhaa että lapsen teini-ikä on silloin kun ns." varhaisvanhuus" On muuten väärä sana, siis puhutaan keski-iästä eli vähän yli 50 vuotta niin silloin ei ainakaan äidillä ole murrosikää eli vaihdevuosien aiheuttavaa kriisiä koska se on jo takanapäin. . Varhaisvanhuus alkaa siitä kun jäädään eläkkeelle noin 65 vuotiaana. Nykyajan 40 vuotiaat ovat kun entisajan 30 vuotiaat.

27.8.2009 klo 17:06

luomumummo
Käyttäjä

Minunkin yksi miehestäni oli iltatähti. Hänen äitinsä oli saanut pojan alle viisikymppisenä. Niin vain kävi että poika kuoli paljon ennemmin kuin äitinsä. Äiti eli melkein 90- vuotiaaksi.

27.8.2009 klo 17:08

miimar
Käyttäjä

No mun ei ole enää mahdollista saada lapsia nuorena. Jos nyt saan niitä koskaan. Kokemuksella en siis voi puhua. Mutta tunnen ihmisiä, jotka on saaneet lapsensa alle ja vähän yli kakskymppisenä, siinä 25-30 tai yli kolmekymppisenä. En ole tehnyt empiiristä tutkimusta asiasta, mutta sen voin sanoa, että asiaan vaikuttaa paljolti varmasti muutkin asiat kuin pelkkä ikä.

Itse en ole kokenut vielä koskaan olevani valmis saamaan omaa lasta, vaikka olenkin harjoitellut paljon toisten ihmisten lasten kanssa. Ehkä on ollut kysymys omasta epäkypsyydestä, ja toisaalta siitä, ettei minulla ole ollut turvallista parisuhdetta, joten en ole kokenut, että olisin voinut tarjota lapselle kunnollisen kodin. En siis koe olevani valmis vieläkään, mutta olen myös käsittänyt, ettei kukaan ole täysin valmis, että vanhemmuuteen kasvetaan. Jos kasvetaan. Olipa siten minkä ikäinen tahansa.

27.8.2009 klo 18:05

luomumummo
Käyttäjä

Eräs tuttavani kertoi, että hänen tätinsä oli vanhapiika ja sitten rakastua repsahti ja meni naimisiin ja alkoi odottamaan ensimmäistä lastaan 50- vuotiaana ja niin vain tuli terve poika ja odotusaikana ei ollut mitään ongelmia ja synnytys oli helppo.Tämä pari ei ollut edes odattaneet että saisivat enää lapsia mutta olivat iloisesti yllättyneitä.

27.8.2009 klo 18:25

luomumummo
Käyttäjä

Tuon mukaanhan kaikki jotka ovat täyttäneet 25- vuotta voivat heittää lapsien hankinnan mielestänsä pois ja elää vain itselleen koko elämänsä. Vanhin tyttäreni joka meni vasta tuon ikäisenä naimisiin ja sai ensimmäisen lapsensa melkein 26- vuotiaana ja heillä olisi tarkoitus tehdä vielä lisää lapsia.

27.8.2009 klo 18:47

Massive
Käyttäjä

Kun on jo niinkin vanhaa että lapsen teini-ikä on silloin kun ns." varhaisvanhuus" On muuten väärä sana, siis puhutaan keski-iästä eli vähän yli 50 vuotta niin silloin ei ainakaan äidillä ole murrosikää eli vaihdevuosien aiheuttavaa kriisiä koska se on jo takanapäin. . Varhaisvanhuus alkaa siitä kun jäädään eläkkeelle noin 65 vuotiaana. Nykyajan 40 vuotiaat ovat kun entisajan 30 vuotiaat.

OK. Ajattelin keski-ikäisinä ehkä noin 45-55 -vuotiaina ja varhaisvanhoina n. 55-65-vuotiaita. Pointtini oli kuitenkin se, että vaikka vaihdevuosia tai muuta murrosikää ei vanhemmalla olisikaan, niin jo tuossa iässä voi alkaa olla väsymystä ym., jolloin ei ole murkun kanssa niin hyvässä terässä kuin nuorempana.

27.8.2009 klo 19:26

luomumummo
Käyttäjä

Tunnen erään mummon siis keski-ikäisen naisen joka on adoptoinut tyttärensä lapsen kun tytär ei jaksanut hoitaa vaan halusi viiletellä pitkin maailmaa.. Lapsi taitaa olla jo koulussakin. Lisäksi tälle mummolle oli tullut jo avioerokin ja hän kasvattaa lasta yksin. Varsinainen biologinen äiti ei osallistu millään tavoin lapsen hoitoon tai kasvatukseen.

27.8.2009 klo 19:58

Massive
Käyttäjä

Onko luomumummo suivaantunut sanamääritelmistäni tai jotain, vai käyttääkö hän muuten vain sanaa mummo tekstissään?

27.8.2009 klo 22:23

luomumummo
Käyttäjä

Onko luomumummo suivaantunut sanamääritelmistäni tai jotain, vai käyttääkö hän muuten vain sanaa mummo tekstissään?
En ole suivaantunut. Hän on mummo ja minäkin olen mummo kun on noita lapsenlapsia. Minusta mummo sana on paikallaan jos on mummo.Minusta on mukava kun lapsenlapset sanoo että he haluaa tulla mummon luokse.

27.8.2009 klo 22:24

luomumummo
Käyttäjä

Minulla on ihania lapsenlapsia.Aivan mahtavia.

27.8.2009 klo 23:56

luomumummo
Käyttäjä

Vaikka tokihan jonkun keskustelijan mielestä ihmiset eivät tule missään raskaaksi alle 15-vuotiaina ;) Ihan varmasti poikkeuksia löytyy sen suhteen, että teiniäiti voi olla henkisesti huomattavasti kypsempi kasvattamaan lapsia kuin 15 vuotta vanhempi vertaisensa, mutta löytyy niitäkin, joiden jälkikasvu jää bilevaiheessa mummon hoidettavaksi.

Siihen aikaan kun kävin keskikoulua niin minusta nuoremman veljeni luokalla oli seurusteleva pari (kansalaiskoulussa) Ikää oli heillä kummallakin 13 vuotta ja he olivat kovin rakastuneita toisiinsa. Tyttö tuli raskaaksi ja pari meni naimisiin presidentin luvalla. He saivat yhteensä kolme lasta ja sitten tämä nuori nainen kuoli sairauteen 20 vuotiaana.Ehkä Se oli tarkoitettu että tämä nuori nainen sai rakastua ,mennä avioliittoon ja perustaa perhe ja kuolla sitten pois mutta aika oli tämä minä hän eli koko elämänsä tärkeimmät hetket.

Viestiä muokattu 27.8.2009 klo 23:58, muokkaaja: luomumummo

28.8.2009 klo 10:18

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Atte, ette kai te nyt mene sen takia naimisiin ku lapsi on tulossa..?
Mietin vaan et toivottavasti se ei ole syynä vaan ihan oma tahto :-)

edit. Minusta vaan on niin kamalaa jos ihmiset menevät ainoastaan lapsen takia naimisiin tai jostain "hengellisestä" pakotteesta..

Viestiä muokattu 28.8.2009 klo 10:22, muokkaaja: Muusaska

28.8.2009 klo 10:46

Rukoilijasirkka
Valvoja

Atte! Onnea kovasti ja ihanaa vauvan odotusta!:-) Muistahan olla ahkera vaipanvaihtaja, synnytyksen jälkeen nainen voi olla väsynyt.

28.8.2009 klo 10:55

Atte
Käyttäjä

Atte, ette kai te nyt mene sen takia naimisiin ku lapsi on tulossa..?
Mietin vaan et toivottavasti se ei ole syynä vaan ihan oma tahto :-)

Heh no ei todellakaan =) Häitä suunniteltiin jo ja luonnollisesti kihlatkin oli hoidossa, kun saimme tiedon tästä uutisesta. Eihän raskaus tietenkään suunniteltu ollut, mutta nyt vain kävi näin. Olen sitä miettinyt kyllä, että onneksi teimme päätöksen yhteisestä elämästä jo ennen tätä uutista, jottei se pääse liikaa vaikuttamaan päätöksiin, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Atte! Onnea kovasti ja ihanaa vauvan odotusta!:-) Muistahan olla ahkera vaipanvaihtaja, synnytyksen jälkeen nainen voi olla väsynyt.

Jawohl! Olen vaippoja vaihtanut monta kertaa aikoinaan kun pikkuveikkaa olen hoitanut. Olisi pitänyt tosin ehkä kuunnella siellä äitiyshoitotyön tunneilla enemmän. En ajatellut, että tämä ihan näin nopeasti tulee vastaan :D

28.8.2009 klo 11:03

Rukoilijasirkka
Valvoja

Ei se vauvanhoito ole vaikeaa, se on vaan sitä, että uskaltaa. Ihana uutinen aina, vauvan tulo.
Vaikka ei ole suunniteltu raskaus, niin kannattaa vaan olla pää pystyssä. Lapsihan on tietty haluttu. Ja noin meilläkin kävi.;-)

28.8.2009 klo 12:54

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Anteeksi nyt mutta en voi millään vastustaa kiusausta 8-) atte miksi ette menisi vaikka jo tänään maistraatissa naimisiin ja lopettaisi sitä synnin tekoa?

• Muusaska on oppinut tavoille* 8-) :-P kjähkjäh!

Edit. Loppuun kuuluisi vielä kuolemantuomio mikäli parannusta ei ala välittömästi tapahtua ja liuta Johanniitta linkkejä ym. halubazuiba skeidaaa!

Edit2. Kylläpä mä nyt ymmärrän Johanniittaa paremmin! Toisten tuomitseminen ja haukkuminen olisi ihan sairaan hyvää hupia! Ensimmäistä kertaa laitan aivojani edes hieman Johanniitta mooviin ja jos olisin täysi mielipuoli niin tästä voisi saada suuretkin kiksit. Hmm.. Oiskohan sittenkin pitäny suositella ne seroquelit johanniitalle.. Tai oikeastaan attekin olisi voinut niistä hyötyä. Ois jääny se kiimasuus vähän vähemmälle.
Nyt lopetan tai suustani alkaa tulee sellaista tekstiä ettei ole tosikaan. Anteeksi! Olen puhunut!

Viestiä muokattu 28.8.2009 klo 13:04, muokkaaja: Muusaska

28.8.2009 klo 14:01

Miknius
Käyttäjä

Mielestäsi kommenttisi Johanniittaa vastaan on ala-arvoinen. Tuskin Johanniittaa tuomitsee sen tähden, että se toisi kiksejä. Uskon, että hänen motivaationsa tulee kristillisestä rakkaudesta, jonka yksi piirre on synnistä varoittaminen. Varsinkin kuoleman synnistä.

Olen lukevinani rivien välistä, että pidät Johanniittaa mielipuolena. Ellet tunne henkilöä, sinulla ei voi olla oikeutta vihjailla tuollaista. Johanniitta on selvästi älykäs ja yksi oppineimmista tällä foorumilla, vaikka hänen jotkut mielipiteet olisivatkin armottoman väärässä ;)

28.8.2009 klo 14:18

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^kyllä aivan yksi "oppineimmista". Sillä taas ei ole välttämättä mitään tekemistä todellisen Jumalan kanssa. Etenkään kun tämä oppi perustuu ihmisten tulkintoihin.

Onko Miknius oppi sinun Jumalasi vai oletko koskaan kohdannut Jumalaasi? Löysää vähän ja jätä ne oppijumalat syrjään ja yritä löytää TODELLINEN JUMALA(SI)!

28.8.2009 klo 14:19

Maryel
Käyttäjä

Muusaska, käyttäytymisesi osoittaa, että et ole yhtään sen parempi kuin Johanniitta, joten kaikki kommenttisi hänestä voisit tämän perusteella kohdistaa itseesi, koska käyttäydyt oikeastaan samalla tavalla kuin hän. Eikö olisi parempi olla kaiken tuollaisen yläpuolella eikä edes alentua sellaiseen käytökseen, jota paheksuu itse?

28.8.2009 klo 14:23

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^luulin kaikkien ymmärtävän että mä vinoilin ;-)

mutta jokatapauksessa osuit asian ytimeen! Se mistä toisen tuomitsee, siihen itsensä tuomitsee vai miten se nyt menikään.

Ps. Mulla ei ole mitään kynnystä olla vaikka maailman ala-arvoisin matonen. Ei hetkauta suuntaan eikä toiseen :-D mieluummin olen mikä olen niin ei tarvi ees yrittää pyhistellä ja olla "jotain" sössönsöötä.

Edit. Olen hyvin tyytyväinen itseeni tällaisena enkä usko että kukaan on ketään parempi. Ihmiset vaan yleensä kuvittelevat olevansa jotain toista parempia kunnes todellisuus iskee päälle ja harhakuvat romahtavat.

Viestiä muokattu 28.8.2009 klo 14:25, muokkaaja: Muusaska

28.8.2009 klo 14:24

Maryel
Käyttäjä

Vinoilunkin toi tehdä olematta ala-arvoinen toisia kohtaan.

28.8.2009 klo 14:27

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^missä kohtaa olin ala-arvoinen ketään kohtaan? Mä vaan puhuin tosiasioita 8-) jos ei kestä totuutta itsestään niin minkä mä sille mahdan!

28.8.2009 klo 14:29

Maryel
Käyttäjä

No jos todellakin olet tuota mieltä, niin... Minkäpäs sille sitten voi. Kyllä toisen haukkuminen ja toiselle esim. lääkkeiden suositteleminen eriävien mielipiteiden vuoksi, menee jo vähän ala-arvoiseksi.

28.8.2009 klo 14:35

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^otan vain teistä mallia 8-) kyllä uskovista sisarista ja veljistä pitäisi voida esimerkkiä ottaa. Nehän ovat esikuvia!

Edit. Siinä voi sitten jokainen miettiä minkälaisen esimerkin on itsestään antanut. Eihän se esimerkki voi olla vaikuttamatta kun "me uskovaiset" ollaan niin "hengessä yhtä" 8-)

Viestiä muokattu 28.8.2009 klo 14:36, muokkaaja: Muusaska