ihmeet ja evankeliumi

Alue: Uskonelämä ja rukousaiheet

8.6.2009 klo 11:50

Miknius
Käyttäjä

Minusta siinä selvästi kuvataan Pyhällä Hengellä täyttymistä.

Enkä minä ole missään ollut sitä vastaan.

Totta, Wesleylla oli toki jotain epäterveitä teesejä, esim. täydellinen pyhitys, mutta hän luopui noista ajatuksista myöhemmin. Mutta et voi olla niin hengellisesti ylpeä, että väität Wesleyn saarnaamista riivaajien opiksi.

...

Paljon haittaa hänen opetuksestaan on jokatapauksessa ollut.

Onhan niitä tapahtunut, viimeiset 500 vuotta.

Missä?

8.6.2009 klo 12:41

anci
Käyttäjä

Missä?

Tämä oli aika mielenkiintoinen artikkeli:

http://www.enjoyinggodministries.com/article/gifts-in-church-history/

One other example of some note is Augustine (354-430), who early on espoused cessationism. However, in his later writings he retracted his denial of the ongoing reality of the miraculous and carefully documented no fewer than 70 instances of divine healing in his own diocese during a two-year span (see his City of God, Book XXII, chps. 8-10).

8.6.2009 klo 12:51

Paganakristitty
Käyttäjä

Sinuna en nauraisi. Aikamoinen todistamisen taakka osoittaa joku hurmahenkinen suksessio apostoleista tähän päivään.
Kyllä nuot suksessiot on täysin ihmisten keksimiä höpöjä - tiesitkö sitä että luopumus alkoi jo kun Jeesus naulittiin ristiin -samoin kun Paavali oli vangittuna monet -lupui uskostaan -rahan tähden yms ja minusta ihminen ei aseta ketään mihinkään virkaan tai asemaan vaan Jumala,

Voitko osoittaa tämän joihinkin hitoriallisiin lähteisiin perustuen? Yhtään vuotta ei saa jäädä väliin.
On siinä kanssa todistaminen luot raamit joiden sisälle pitää todistaa -Jumala on selvästi kun katsoo historiaa taaksepäin toiminut aina tiettynä aikana -:)

Todista itse ettei Jumala ole toiminut:) siinäpä sulla todistamista:)

ja mitä tulee wesleyhyb niin ei emokirkko pitäny hyvänä joten muodostui uusi kirkko.

näinhän on oma kotikirkkosikin perustettu ---- et miten kään eroa esim -vaikka vapaistasuunista -teet tulkintaa monista asioista- niinkin tekee monet muutkin:)

Miksi muslimieja vainotaan Intiassa? Ovatko muslimit nyt siis Jumalan omia lapsia? EI ei ei. Logiikkasi on taas suorastaan hurmaavaa.
Ihmisiä vainotaan. Joskus syystä. Joskus ilman syytä. Vainoaminen ei aina ole mikään merkki varsinkaan mennoniittojen kohdalla. Hehän ovat yksi lakihenkisimmistä ryhmittymistä, joita on vaan olemassa.
aijaa on vain minusta nekin tekevät lähetystyötä ja ovat saavuttaneet ns "suljettuja kansoja" juuri heidän elämätyylinsä on purrut:) eli taaskaan ei voi nillittää:) Jumala käyttää sitä herätysliikettä ja uskovaa kun haluaa.

ja sitten aikojen saatossa käy näin kun ev.lut esiaikana kävi -kun ei ymmärrä oppia ei voi hyväksyä toisten "tulkintaa"
http://opsti.japo.fi/mjt/osina5/saksan.htm

8.6.2009 klo 12:59

Paganakristitty
Käyttäjä

Bla bla bla... Kuinka jaksatte vääntää kättä samoista asioista. Jeesus on sama eilen tänään ja iankaikkisesti ja sitä rataa. Eikös nää asiat oo raamatussa aika selvästi sanottu. Raamatullinen fakta on että ihmeitä tapahtuu, mutta jos ihminen on päättäny olla uskomatta niin ei sitä usko vaikka näkisi.

Juu eikun sitä itsekin tässä ihmettelen että Mikniuksen kirkon oppi on peräisin apotoleilta mutta sitten onkin niin ettei armolahjat toimikaan , mutta kuitenkaan M ei kiellä että Jumala tekee ihmeitä -näyttää siltä että Miknius ei osaa päättää mitä hän tuosta asiasta ajattelee:)

Minua ihmettyttää se että ollaa mukamas Raamatullsia ja Apostolinen oppi mutta sitten vaan istutaan "pyhien niskakokouksessa" :=0 se on ihmeellistä , en ymmärrä sitä mmiten voi saada noi ristiriitaisen tulkinnan -simppelistä asiasta-:)?

Miknius

Miksi ihmeitä ei tapahtunut 2000 vuoteen? Vastausta en ole saanut.
Ja kun niitä sitten muka tapahtuu, miksi niitä ei käytetä Raamatun mukaan?

Kuule mene vaikka kirjastoon ja lukase muutama vaikka ordoksinen pappi jotka tekivät ihmeitä :)
ja eikö siinäkin ole jo ihmettä kun se Jumala Lutherinkin pelasti :) samalla voit ihmetellä sitä että sulla on suomenkielinen Raamattu -olisko ilman Lutheria sitäkään.

Eli kyllä niitä on tapahtunut ja tapahtuu :) Mutta jos et usko -niin ainoa joka voi herättää sut unestasi on Jumala ja Pyhä Henki -sitä odotellessa:)

8.6.2009 klo 13:10

Miknius
Käyttäjä

Tämä oli aika mielenkiintoinen artikkeli:

Ei riitä. Ensinäkin maallinen teksti olisi parempi. Toiseksi, silti ainakin 1000 vuoden aukko.

Kyllä nuot suksessiot on täysin ihmisten keksimiä höpöjä - tiesitkö sitä että luopumus alkoi jo kun Jeesus naulittiin ristiin -samoin kun Paavali oli vangittuna monet -lupui uskostaan -rahan tähden yms ja minusta ihminen ei aseta ketään mihinkään virkaan tai asemaan vaan Jumala,

Sulla on kyllä ihmeellinen taito olla vastaamatta toisen kirjoituksiin ja kirjoittaa niiden vierestä. Sinun hommasi on osoittaa, että aina on ollut ihmeitä.

Todista itse ettei Jumala ole toiminut:) siinäpä sulla todistamista:)

Sinulla on todistamisen taakka, koska yleinen historian kirjoitus on tukenani.

aijaa on vain minusta nekin tekevät lähetystyötä ja ovat saavuttaneet ns "suljettuja kansoja" juuri heidän elämätyylinsä on purrut:) eli taaskaan ei voi nillittää:) Jumala käyttää sitä herätysliikettä ja uskovaa kun haluaa.

Kiitos siitä, että pistit vaihteeksi aivot narikkaan.

>Juu eikun sitä itsekin tässä ihmettelen että Mikniuksen kirkon oppi on peräisin apotoleilta mutta sitten onkin niin ettei armolahjat toimikaan , mutta kuitenkaan M ei kiellä että Jumala tekee ihmeitä -näyttää siltä että Miknius ei osaa päättää mitä hän tuosta asiasta ajattelee:)

Asia on hyvin selvä: ihmeitä voi tapahtua, mutta nykykarismaattisuus ei ole Jumalasta.

Kuule mene vaikka kirjastoon ja lukase muutama vaikka ordoksinen pappi jotka tekivät ihmeitä :)
ja eikö siinäkin ole jo ihmettä kun se Jumala Lutherinkin pelasti :) samalla voit ihmetellä sitä että sulla on suomenkielinen Raamattu -olisko ilman Lutheria sitäkään.

Todella huono heitto. Luulisi olevan selvää, että tarkoitamme ihmeillä tässä keskustelussa, esim. kielillä puhumista ja parantamista. Emme ihmisen pelastumista yms.

Minä en tule koskaan uskomaan, että sellainen hölötys on Jumalasta.

8.6.2009 klo 16:33

piiskalinko
Käyttäjä

Minä en tule koskaan uskomaan, että sellainen hölötys on Jumalasta.

Minäkään en uskonut, tai olin jo pitkiä aikoja (vuosia) uskonut ettei se ole minulle tarkoitettu juttu, kunnes kotonas sängyssä Raamatun karttaa lukiessa (eli mahdollisimman paljon perinteisesti ajateltuna pois "otollisesta" tilanteesta) kielet vain pulpahtivat (se on paras kuvaamaan sitä tilannetta) ja homma oli siinä. Alusta asti on ollut selvää että tämä kielillä rukoilu on vain minun ja Herran välinen juttu, eikä ole tarkoitettu mitenkään "julkiseen" tilanteeseen.

Itse koin että homma tuli siksi juuri näin ettei jäisi epäselväksi; ettei kyseessä ollut sielullisen pumppauksen tms:n tulos, vaan Jumalan taivaasta antama lahja. Kiitos Herralle!

8.6.2009 klo 16:58

anci
Käyttäjä

Ei riitä. Ensinäkin maallinen teksti olisi parempi. Toiseksi, silti ainakin 1000 vuoden aukko.

Miksi maallinen teksti olisi parempi? Objektiivisyyden takiako? Sehän tässä onkin ongelma, me emme voi olla kovin objektiivisia kun on kyse asioista joita ei voi luonnontieteellisesti selittää. Olihan tuossa myös 1800-luvultakin Spurgeonista esimerkki, mutta ei taida kelvata, koska on baptisti.

Viestiä muokattu 8.6.2009 klo 17:07, muokkaaja: anci

8.6.2009 klo 17:11

piiskalinko
Käyttäjä

Miknius. Taidat muuten pitää minun "lempi luterilaista", Urho Muromaa, aikalailla epä-luterilaisena??

8.6.2009 klo 17:14

Miknius
Käyttäjä

Miksi maallinen teksti olisi parempi? Objektiivisyyden takiako? Sehän tässä onkin ongelma, me emme voi olla kovin objektiivisia kun on kyse asioista joita ei voi luonnontieteellisesti selittää. Olihan tuossa myös 1800-luvultakin Spurgeonista esimerkki, mutta ei taida kelvata, koska on baptisti.

Kyllähän maallinen tutkimuskin voi puhua siitä, miten Augustinus koki jotkin asiat, ottamatta kantaa siihen ovatko ihmeet mahdollisia.
Spurgeonin tapaukseen minulla ei ole paljoakaan sanottavaa. En sitten tiedä, onko tuo tiedon sanojen raamatullinen merkitys.

8.6.2009 klo 17:14

Miknius
Käyttäjä

Miknius. Taidat muuten pitää minun "lempi luterilaista", Urho Muromaa, aikalailla epä-luterilaisena??

Ei ole luterilaista nähnytkään. Jos joku on nimiluterilainen, niin hän.

8.6.2009 klo 17:20

piiskalinko
Käyttäjä

Harvoinpa on niin suurta Jumalan miestä Suomessa nähty. Mutta se siitä. Anteeksi OT.

8.6.2009 klo 17:24

Miknius
Käyttäjä

OT: Kyllä minä keksin monta suurempaa: Agricola, Juusteen, Svenonius.
Jos haluaa lähempää, niin vaikka Hedberg ja sitten erityisesti Uppala, Valve, Salonen :) ja vielä uusimmista Särelä ja Närhi

8.6.2009 klo 22:09

Paganakristitty
Käyttäjä

Sulla on kyllä ihmeellinen taito olla vastaamatta toisen kirjoituksiin ja kirjoittaa niiden vierestä. Sinun hommasi on osoittaa, että aina on ollut ihmeitä.

No laiton yhden linkin jossa kuvattiin miten anababtisteihin suhtauduttiin -ev.lut kirkon alkutaipaleella ja sitten siinä on myös vastaus siihen karismaattisuuteen.

ja minusta sinun o todistettava minulle Raamatusta että armolahjat päättyi -ja mielellään tarkka vuosi :) ymmärrätkö että tääläisen "todostamis taakan annoit minulle" joten hyvä Miknius vastaa sitten tuohon jos pystyt -
( samalla voit osoittaa että kuka on sellainen historian kirjoittaja / kirjoittajat jotka ovat kirjanneet kaiken tapahtuneen armolahjoista...)

eli minusta ei kukaan ihminen kykene tähän foorumiin kirjoittaamaan että näin tapahtui päivälllee vuodesta 30 -2009 -ei edes historian kirjoittajat:) eli en ymmärrä onko tarkoitus tehdä todella vaikeaksi asemani vai mikä on tuossa takaajatuksena.

Eli Raamatusta näemme että vast sitten kun Jeesus palaa hakemaan omiaan -ei Pyhällä Hengellä ole sen jälkeen oletettavasti tehtävää :) toki tämäkin on vajaa tulkinta.

Kiitos siitä, että pistit vaihteeksi aivot narikkaan.

miten krisstinuskossa tehdään lähetystyötä - armoituseten kautta hyvä Miknius -lähetystyöntekijä on elävä esimerkki siitä että armoitukset toimii ( ellei sitten se ole väärin esim vapailta suunnilta?)

Asia on hyvin selvä: ihmeitä voi tapahtua, mutta nykykarismaattisuus ei ole Jumalasta.
määrittele nykykarismaattisuus ! Mitä tarkoita sillä pyysin sitä jo aiemmin. kiitos.

Todella huono heitto. Luulisi olevan selvää, että tarkoitamme ihmeillä tässä keskustelussa, esim. kielillä puhumista ja parantamista. Emme ihmisen pelastumista yms.
Heh -tarkoitin että juri ortodoksien keskuudessa tapahtui parabntumisihmeitä! ja tänään jos jotain voimalahjoja saadaan käyttää Jumalan kunniaksi on ordoksien linja -ulospäin ei kerrota mitään , siis niin on hyvä silloin ei lähdetä elämyksiä hakemaan. Tiesitkö muuten tästä linjauksesta?

Armolahja kuin armolahja. sama antaja yhtä tärkeitä ja arvoikkaita.

8.6.2009 klo 22:10

Paganakristitty
Käyttäjä

Harvoinpa on niin suurta Jumalan miestä Suomessa nähty. Mutta se siitä. Anteeksi OT.
Niilo ylivainio :)

9.6.2009 klo 0:43

Ernesti
Käyttäjä

Niilo ylivainio :)

Arkkimandriitta Simforian ;-)

Viestiä muokattu 9.6.2009 klo 0:43, muokkaaja: Ernesti

9.6.2009 klo 9:45

Miknius
Käyttäjä

No laiton yhden linkin jossa kuvattiin miten anababtisteihin suhtauduttiin -ev.lut kirkon alkutaipaleella ja sitten siinä on myös vastaus siihen karismaattisuuteen.

Ja minusta se oli erittäin huvittava. Et voisi vielä jotain enemmän hurmahenkisträ löytää?
Todella luotettavat lähteet sinulla.

ja minusta sinun o todistettava minulle Raamatusta että armolahjat päättyi -ja mielellään tarkka vuosi :) ymmärrätkö että tääläisen "todostamis taakan annoit minulle" joten hyvä Miknius vastaa sitten tuohon jos pystyt -
( samalla voit osoittaa että kuka on sellainen historian kirjoittaja / kirjoittajat jotka ovat kirjanneet kaiken tapahtuneen armolahjoista...)

Älä koita livistää vastustaastasi. Jos armolahjat ja evankeliumi kuuluvat ehdottomasti yhteen, miksi ei ole ollut armolahjoja 2000 vuoteen?
Minä vastaan sinulle vaan niin, että jo vanhasta testamentista löydämme sen, että tiettyn murrosaikana ihmeillä oli aivan erityinen tehtävä. Näin myös uudessa testamentissa.

eli minusta ei kukaan ihminen kykene tähän foorumiin kirjoittaamaan että näin tapahtui päivälllee vuodesta 30 -2009 -ei edes historian kirjoittajat:) eli en ymmärrä onko tarkoitus tehdä todella vaikeaksi asemani vai mikä on tuossa takaajatuksena.

Mutta jos voit suunilleen antaa sellaisia henkilöitä pitkin kirkon historiaa joilla oli armolahjoja. Minä voin vastineeksi antaa jonkun jolla ei ole ja joka todisti erittäin kauniisti Kristuksen armosta.

miten krisstinuskossa tehdään lähetystyötä - armoituseten kautta hyvä Miknius -lähetystyöntekijä on elävä esimerkki siitä että armoitukset toimii ( ellei sitten se ole väärin esim vapailta suunnilta?)

Jumalan sana synnyttää uskon. Ei kielillä puhuminen tai parantaminen.

määrittele nykykarismaattisuus ! Mitä tarkoita sillä pyysin sitä jo aiemmin. kiitos.

Eiklhän osa niistä herroista ole tullut jo keskustelussa esille, mutta aika yleisesti kaikki armolahjapainotteinen julistus.

Heh -tarkoitin että juri ortodoksien keskuudessa tapahtui parabntumisihmeitä! ja tänään jos jotain voimalahjoja saadaan käyttää Jumalan kunniaksi on ordoksien linja -ulospäin ei kerrota mitään , siis niin on hyvä silloin ei lähdetä elämyksiä hakemaan. Tiesitkö muuten tästä linjauksesta?

Miksi Jumala haluaisi vahvistaa sanansa kirkossa, jossa virallisesti sekä köäytännössä opetetaan teoilla pelastumista? Miksi Hän haluaisi tehdä sellaisia ihmeitä, että kirkkokansa alkaa kunnioittaa esineitä elävän Jumalan sijasta? Jos tämä on sinusta Jumalan mielen mukaista, niin ok.

9.6.2009 klo 9:59

Miknius
Käyttäjä

Pitääpä käydä ostamassa popcornia!
Sen verran hauskaa luettavaa tämä P:n linkki: http://opsti.japo.fi/mjt/osina5/saksan.htm

lisäys: tässä voi samalla ihan wikipedian avulla löytää lukuisia ja lukuisia asiavirheitä.

Viestiä muokattu 9.6.2009 klo 10:06, muokkaaja: Miknius

9.6.2009 klo 10:12

Miknius
Käyttäjä

Aloitin uuden ketjun aiheesta: http://www.radikaali.net/foorumi/aihe/2110

9.6.2009 klo 10:46

Paganakristitty
Käyttäjä

Ja minusta se oli erittäin huvittava. Et voisi vielä jotain enemmän hurmahenkisträ löytää?
Todella luotettavat lähteet sinulla.
No ovatko sitten wikipedian sivut luotettavat? huomautan edelleen että Kirkkohistoria kirjoitetaan aina voittajan näkökulmasta -vaikkapa esim Rooman oli "historian mukaan sivistynyt kansa" ja keltit olivat niitä jotka oli barbaareja... uusi turkimus osoittaa että pahimpiin raakuuksiin päätyi usein Roomalaiset (vaikka historian kirjat ovat pullollaan että keltit olivat barbaareja) eli eiko se vaikuta että kenen pussiin histrian kirjoittaja pelaa . Onkohan puolueetonta historiankirjoittajaa?

Jos armolahjat ja evankeliumi kuuluvat ehdottomasti yhteen, miksi ei ole ollut armolahjoja 2000 vuoteen?
Minä vastaan sinulle vaan niin, että jo vanhasta testamentista löydämme sen, että tiettyn murrosaikana ihmeillä oli aivan erityinen tehtävä. Näin myös uudessa testamentissa.
pelkästään kun serk perustetaan ihan mihin maahan tahansa ihan minkä suunnan edustjaien kautta tahansa -siellä on armolahjoja :) esim vaikka opettaja , palvelu -siinä se ne keskeidet asiat myös seurakunnissa -mitenkään etä voi kiistää että opetjjan tai palevlijan armoitus oli väheisempi -kuin vaikka kilillä puhuminen tai profetoiminen -kaikilla on samaa päämäärä Rakentaa seurakuntaa! ei se ole niin vaikeea.

Ks. anabanbtistien kekuskuudessa tapahtuneita ihmeitä , katso ordoksi kirkon keskuudessa tapahtuneita ihmeitä. -esim ihan sama savy kuin sillä että Pietari käyttää uskonkon rukousta ja dorkas herää henkiin , tai parantaa halvaantuneen - Miksi sinun Jumala kuvasi on että Jumala ei sittenkään tee tuollaisia tekoja -tänäänkin?

Mutta jos voit suunilleen antaa sellaisia henkilöitä pitkin kirkon historiaa joilla oli armolahjoja. Minä voin vastineeksi antaa jonkun jolla ei ole ja joka todisti erittäin kauniisti Kristuksen armosta.
joternkin turhauttavaa, kirjoittaa niistä tänne mene kirjastoon ja lue suoraan eri kirkkokuntien kirjoista :) eli miksi se täytyy tehdä niin vaikeasti? :=0

Jumalan sana synnyttää uskon. Ei kielillä puhuminen tai parantaminen.
Katso mitä Pietari puhuu miten Jeesus toimi apt 7- 9 jossa puhuu että Jeesuksen esimerkin mukaan apostolit ja muu vainojen takia hajaantunut seurakunta teki ihmeitä ja Ennen sitä julisti evankeliumia -en taaskaan käsitä miten oikein ymmärrät minua noin vinoon -TOKI SITÄ EVANKELIUIMIA JULISTETAAN mutta myös tapahtuu niitä ihmeitä -ne on ihan Raamatun ja Apostolisen opin mukaisia -jos koroittavat Jeesusta Kristusta (sinulla on tässä ikäänkuin se että sillä koroitetaan ihmistä -siinä olet väärässä, ehkä joidenkin mennariseurakuntien tai uuskarismaattisten seurakunnissa , mutta esim. vapaakirkko on aina perinteikäs ja konsevatiivinen....)

Eiklhän osa niistä herroista ole tullut jo keskustelussa esille, mutta aika yleisesti kaikki armolahjapainotteinen julistus.
No sitten on syytä estää kaikkien pappien/evankelistojen/diakonien/vanhimpien -opettamasta seurakuntia - eli nyt äkkiä kirjoittamaan teesit kaikkien kirkkojen oviin -älkää käyttäkä armoitustanne -se ei ole Raamatullista! eli samalla kun lyö kaikki samaan nippuun , niputa koko luterilaisuuden sinne. oletko ihan varmasti tätä mieltä? kysy omaltasi srk papilta onko hän saanut kustun Jumalalta työhönsä? onko se armolahja ja mikä on sen armolahjan tarkoitus?

Eli olen ollut täällä uudella paikkakunnalla uudessa seurakunnassa 3 x yhdelläkään kertaa ei opetus ollut "armolahjapainotteinen" eli minusta yleistämisen vimmassa heitä paljon hyvää menemään.. Miksi?

Miksi Jumala haluaisi vahvistaa sanansa kirkossa, jossa virallisesti sekä köäytännössä opetetaan teoilla pelastumista? Miksi Hän haluaisi tehdä sellaisia ihmeitä, että kirkkokansa alkaa kunnioittaa esineitä elävän Jumalan sijasta? Jos tämä on sinusta Jumalan mielen mukaista, niin ok.
No edelleenkin hae se kirja siinä se heppu aloittaa opeskelun "papiksi" vasta 50 vuotiaana ja jopa pelkästään saarnaamalla eräs kuuro tulee kuulevaksi:) no mitenkä sitten länsimaalainen kristillisyys -rakennuksen nimeltä Kirkko "palvominen" jopa pahojen henkien suojaamisen asteelle , tai toisinaan esin vauvakasteen "maaginen" suoja demoneja vastaan. ksäittämätön hierarkisuus eri kirkkokunnissa -ja siinä sivussa ohitetaan Paavalin ohjeistus vanhimpien asettamisesta seurakuntiin - niin miten tämän sitten laittaa kansakunta uskoo mystisten riittien pelastavan/ suojelevan etc. elämme todella jälkikristillistä aikaa -ja se tässä huvittaakin. ollaan kauhistuneita siitä että Jumala käyttää armolahjoa - mutta silti niitä tapahtuu.

9.6.2009 klo 10:50

Paganakristitty
Käyttäjä

Miksi Hän haluaisi tehdä sellaisia ihmeitä, että kirkkokansa alkaa kunnioittaa esineitä elävän Jumalan sijasta?

Juuri tässä on hyvä Miknius se ongelma -koetat ikäänkuin ohjata Jumala tekemään oikein sinun tahtosi mukaan -mutta on hyvä muistaa että Jumala nostaa sen jonka haluaa ja käyttää vaikka aasia jotta sanoma menee perille? eli minusta on syytä kerrata vaikka Raamatusta mitä Jumala voi tehdä -ja miksi? :) itse vain ihmettelen että Jumala on niin hyvä -esim vaikka muuttaessamme -eräs nainen sai Jumalalta kehoituksen antaa 50 euroa (juuri se puuttui takuuvuokrasta) Jumala on hyvä!

9.6.2009 klo 11:19

Miknius
Käyttäjä

No ovatko sitten wikipedian sivut luotettavat? huomautan edelleen että Kirkkohistoria kirjoitetaan aina voittajan näkökulmasta -vaikkapa esim Rooman oli "historian mukaan sivistynyt kansa" ja keltit olivat niitä jotka oli barbaareja... uusi turkimus osoittaa että pahimpiin raakuuksiin päätyi usein Roomalaiset (vaikka historian kirjat ovat pullollaan että keltit olivat barbaareja) eli eiko se vaikuta että kenen pussiin histrian kirjoittaja pelaa . Onkohan puolueetonta historiankirjoittajaa?

Wikipedia ei ole mitenkään ehdoton, mutta mielestäni se on paljon luotettavampi kuin tuo tekstisi. Uskon, että tämä on jo selvinnyt tuossa anabapstimi-ketjussa.

pelkästään kun serk perustetaan ihan mihin maahan tahansa ihan minkä suunnan edustjaien kautta tahansa -siellä on armolahjoja :) esim vaikka opettaja , palvelu -siinä se ne keskeidet asiat myös seurakunnissa -mitenkään etä voi kiistää että opetjjan tai palevlijan armoitus oli väheisempi -kuin vaikka kilillä puhuminen tai profetoiminen -kaikilla on samaa päämäärä Rakentaa seurakuntaa! ei se ole niin vaikeea.

Mikä on serk? Ja miten tämä liittyy siihen, että sinun pitäisi todistaa armolahjojen historiallisuus?

Ks. anabanbtistien kekuskuudessa tapahtuneita ihmeitä , katso ordoksi kirkon keskuudessa tapahtuneita ihmeitä. -esim ihan sama savy kuin sillä että Pietari käyttää uskonkon rukousta ja dorkas herää henkiin , tai parantaa halvaantuneen - Miksi sinun Jumala kuvasi on että Jumala ei sittenkään tee tuollaisia tekoja -tänäänkin?

Anabaptistit on käsitelty jo. Ortodokseilla ihmeet taitavat liittyä enemmänkin reliikkeihin ja en usko, että sinäkään tuet sellaista.

joternkin turhauttavaa, kirjoittaa niistä tänne mene kirjastoon ja lue suoraan eri kirkkokuntien kirjoista :) eli miksi se täytyy tehdä niin vaikeasti? :=0

Hoh hoh. Ajatukseni on juuri, että kirjastosta ei sellaista löydy. Siksi sinun pitäisi juuri osoittaa, että missä on todisteet.

No sitten on syytä estää kaikkien pappien/evankelistojen/diakonien/vanhimpien -opettamasta seurakuntia - eli nyt äkkiä kirjoittamaan teesit kaikkien kirkkojen oviin -älkää käyttäkä armoitustanne -se ei ole Raamatullista! eli samalla kun lyö kaikki samaan nippuun , niputa koko luterilaisuuden sinne. oletko ihan varmasti tätä mieltä? kysy omaltasi srk papilta onko hän saanut kustun Jumalalta työhönsä? onko se armolahja ja mikä on sen armolahjan tarkoitus?

OIlen jo moneen kertaan määritellyt, mitä tarkoitan armolahjalla tässä keskustelussa.
EN voi sille mitään, jos se ei uppoa pikku päähäsi.

Juuri tässä on hyvä Miknius se ongelma -koetat ikäänkuin ohjata Jumala tekemään oikein sinun tahtosi mukaan -mutta on hyvä muistaa että Jumala nostaa sen jonka haluaa ja käyttää vaikka aasia jotta sanoma menee perille? eli minusta on syytä kerrata vaikka Raamatusta mitä Jumala voi tehdä -ja miksi? :) itse vain ihmettelen että Jumala on niin hyvä -esim vaikka muuttaessamme -eräs nainen sai Jumalalta kehoituksen antaa 50 euroa (juuri se puuttui takuuvuokrasta) Jumala on hyvä!

Minusta sinun olisi hyvä kerrata Raamatusta, mikä oli ihmeiden tarkoitus.

9.6.2009 klo 11:38

Paganakristitty
Käyttäjä

Wikipedia ei ole mitenkään ehdoton, mutta mielestäni se on paljon luotettavampi kuin tuo tekstisi. Uskon, että tämä on jo selvinnyt tuossa anabapstimi-ketjussa.

No edelleen vastaan kuten tuolla vastasin -ihminen saattaa erehtyä - ja edelleen on kriittisesti luettava jokainen historian kirjoitus olkoon se kenen tahansa.

Mikä on serk? Ja miten tämä liittyy siihen, että sinun pitäisi todistaa armolahjojen historiallisuus?
serk = srk :) ja edelleen se liitty siihen että kun seurakunta muodostuu SE ON PYHÄN HENGEN TYÖTÄ! en käsitä että ihan perus asioita pitää sulle kirjoittaa (ei jaksa) ja edelleen osoita sinä Raamatyusta tukea sille että armolahjat ovat vain tiettyyn aikaan asti:) eli miksi et osoita sitä? ja mene sinne kirjastoon -mitä järkeä on uudelleen kirjoittaa tänne mitä minäkin vuosisatana tapahtui ? en ymmärrä

Anabaptistit on käsitelty jo. Ortodokseilla ihmeet taitavat liittyä enemmänkin reliikkeihin ja en usko, että sinäkään tuet sellaista
Ei taida olla käsitelty. ja sinäkö sen sitten päätät yksin? onko elävä Jeesukseen uskova pappi joku reliikki? no ihan samaa reliikki uskomuksia on ev.lut kirkossa? :=0 eikö olekin? eli jotain samaa siis on ev.lut , Kat ja Ord kirkoissa (ne on lähtosin samasta yhdestä Kirkosta...)

Hoh hoh. Ajatukseni on juuri, että kirjastosta ei sellaista löydy. Siksi sinun pitäisi juuri osoittaa, että missä on todisteet.

katsos nyt siellä jokaisesta suuresta kirkko kunnasta hyllyt täynnä kirjoja - joten ne on eri kirjoissa -en mitenkään tähän voi loihtia yhtä kirjaa tai lähdettä. eli kirjastoon.Olen juuri osittanut että Kirjastossa :) miksi ei kelpaa?

OIlen jo moneen kertaan määritellyt, mitä tarkoitan armolahjalla tässä keskustelussa.EN voi sille mitään, jos se ei uppoa pikku päähäsi.
heh heh opettaminen papin ominaisuudessa on sitä samaa armolahja settiä jonka Jumala antoi jo vuonna 33+ :) miten se on niin vaikeaa tajuta -ja vielä antoi saman lahjan kaikille seurakunnille -Iskämme on rikas. kertaaminen voi antaa lisävaloa:)

ja määrittelyssä teet aika tiukan rajauksen "oikeaoppiseen seurakuntaan" entä miten se näkyy seurakunnan kasvuna tässä -eli harhassa ja väärää oppia opettavat saa "enemmän" mitens e voi olla mahdollista ( nillä on veisillä tehokkaammat verkot:)

Minusta sinun olisi hyvä kerrata Raamatusta, mikä oli ihmeiden tarkoitus.
Mielenkiintoista sanot noin "karismaattiselle anababtistille"

9.6.2009 klo 12:09

Ernesti
Käyttäjä

Miknius:

. Ortodokseilla ihmeet taitavat liittyä enemmänkin reliikkeihin

Liittyvät vissiin niihinkin, mutta liittyvät myös ihan eläviinkin ihmisiin. Esimerkkeinä Suomesta voi mainita vaikkapa arkkipiispa Paavalin ja skeemaigumeni Johanneksen, joidenka on sanottu omanneen eläessään erinäisiä armolahjoja.

9.6.2009 klo 12:20

Miknius
Käyttäjä

serk = srk :) ja edelleen se liitty siihen että kun seurakunta muodostuu SE ON PYHÄN HENGEN TYÖTÄ! en käsitä että ihan perus asioita pitää sulle kirjoittaa (ei jaksa) ja edelleen osoita sinä Raamatyusta tukea sille että armolahjat ovat vain tiettyyn aikaan asti:) eli miksi et osoita sitä? ja mene sinne kirjastoon -mitä järkeä on uudelleen kirjoittaa tänne mitä minäkin vuosisatana tapahtui ? en ymmärrä

Osoitin jo. Sinun pitäsi nyt osoittaa se, että armolahjoja on aina ollut. Toivon, että et enää välttelisi tätä vaan vastaisit siihen

katsos nyt siellä jokaisesta suuresta kirkko kunnasta hyllyt täynnä kirjoja - joten ne on eri kirjoissa -en mitenkään tähän voi loihtia yhtä kirjaa tai lähdettä. eli kirjastoon.Olen juuri osittanut että Kirjastossa :) miksi ei kelpaa?

Siksi, että jos väität täällä, mitä väität sinulla pitäisi olla minulle muutakin annettavaa kuin käsky kirjastoon

heh heh opettaminen papin ominaisuudessa on sitä samaa armolahja settiä jonka Jumala antoi jo vuonna 33+ :) miten se on niin vaikeaa tajuta -ja vielä antoi saman lahjan kaikille seurakunnille -Iskämme on rikas. kertaaminen voi antaa lisävaloa:)

"OIlen jo moneen kertaan määritellyt, mitä tarkoitan armolahjalla tässä keskustelussa.EN voi sille mitään, jos se ei uppoa pikku päähäsi."

ja määrittelyssä teet aika tiukan rajauksen "oikeaoppiseen seurakuntaan" entä miten se näkyy seurakunnan kasvuna tässä -eli harhassa ja väärää oppia opettavat saa "enemmän" mitens e voi olla mahdollista ( nillä on veisillä tehokkaammat verkot:)

Mites Islam on maailman nopeiten leviävä uskonto? Loogiikasi taas kerran ei vaan toimi. Mitä muuta voikaan odottaa.

Mielenkiintoista sanot noin "karismaattiselle anababtistille"

Ei ollenkaan. Juuri karismaatikot tarvitsevat eniten opetusta armolahjoista, koska he ovat ymmärtäneet ne niin väärin ja Raamatun vastaisesti

9.6.2009 klo 14:33

Paganakristitty
Käyttäjä

Osoitin jo. Sinun pitäsi nyt osoittaa se, että armolahjoja on aina ollut. Toivon, että et enää välttelisi tätä vaan vastaisit siihen
Siihen asti kun Jeesus tulee takaisin Kaikki armolhajat toimivat -tämä on Raamatun selvä linja kumoa se jos pystyt.

KUKAAN HISTORIAN KIRJOITTAJA EI OLE KIRJOITTANUT SELLAISTA YHTÄ KIRJAA JOSSA ON JOKAINEN PÄIVÄ YLHÄÄLLÄ-miten ja missä Jumala teki mitä ja miksi. käsitätkö?

ne on pieninä palasina eri Kirkkokuntia kasittelevissä kirjoissa -en omista niistä 0000.% miten siis voin kirjoitta mitä vaadit -sama kun pyydät tyhjentävästi kirjoita tähän Jumalan olemus , luonne tahto -en osaa kirjoittaa äärettömän Jumalan tomintaa rajallisena uskovana ihmisenä-

Tiedän jotain omasta kokemuksesta että Jumala toimii ja joidenkin muiden "silminnäkijöiden" kertomina esim vaikkapa Risto Santala , elvä esimerkki siitä että koomasta ihminen voi nousta - muutama exhuumeiden käyttjä tekee Jumalan valtakunnan työtä. Tämä vakuuttaa minut , mutta ei sinua- joten pallo on sinulla.

Siksi, että jos väität täällä, mitä väität sinulla pitäisi olla minulle muutakin annettavaa kuin käsky kirjastoon
annan yhden kirjan joka käsittelee armolahjat arjessa seppo Hämäläinen -käsittelee kirjan alussa näkemyksiä ja suhtautumnista armolahjoihin. no edelleen en mitenkään voi tänne kirjoittaa suurimpien kirkkokuntien tapahtumista helpoiten teet sen kun luet kirjoista.

Ei ollenkaan. Juuri karismaatikot tarvitsevat eniten opetusta armolahjoista, koska he ovat ymmärtäneet ne niin väärin ja Raamatun vastaisesti

ahaa elikkä sinä sitten tiedät -ok :) no saavatko naiset profetoida seurakunnassa?

9.6.2009 klo 14:42

Paganakristitty
Käyttäjä

Ihmeitä tapahtuu ja sielun vihollinekin tekeytyy valkeuden enkeliksi -miksi saatana on ylipäätän sitten "imitoitava" Jumalan tekemiä ihmeitä jos niitä ei sitten olekaan? :=0 onko se niin tyhmä?

9.6.2009 klo 16:36

Miknius
Käyttäjä

Siihen asti kun Jeesus tulee takaisin Kaikki armolhajat toimivat -tämä on Raamatun selvä linja kumoa se jos pystyt.

Missä näin lukee?

KUKAAN HISTORIAN KIRJOITTAJA EI OLE KIRJOITTANUT SELLAISTA YHTÄ KIRJAA JOSSA ON JOKAINEN PÄIVÄ YLHÄÄLLÄ-miten ja missä Jumala teki mitä ja miksi. käsitätkö?

Ei niin, mutta esim. minulla on useista eri lähteistä tietoa siitä, että ihmiset uskoivat, että armolahjojen aika on ohi esim. 400-luvulta, 1100-luvulta ja 1500-luvulta. Siksi haluaisin sinulta vastineen, joka osoittaisi, että näin ei ole.

ahaa elikkä sinä sitten tiedät -ok :) no saavatko naiset profetoida seurakunnassa?

Riippuu siitä, mitä sillä tarkoitetaan. Minkäänlaista auktoriteettia he eivät saa harjoittaa.

9.6.2009 klo 16:37

Miknius
Käyttäjä

Jumalan tekemiä ihmeitä jos niitä ei sitten olekaan? :=0 onko se niin tyhmä?

Aivokuollut logiikka kunniaan!

9.6.2009 klo 19:54

Paganakristitty
Käyttäjä

Missä näin lukee?

Mietitäämpä kun Jeesus tulee hakemaan omansa ketä tänne jää? :)?

Ei niin, mutta esim. minulla on useista eri lähteistä tietoa siitä, että ihmiset uskoivat, että armolahjojen aika on ohi esim. 400-luvulta, 1100-luvulta ja 1500-luvulta. Siksi haluaisin sinulta vastineen, joka osoittaisi, että näin ei ole.

ja samoihin aikohin oli Äiti kirkon ja siitä erottuvan kirkon kiista -

200-400 luvulla donatolaiset ja valdolaiset
1000 luvulla 1054 kirkko jakaantui
1500 luvulla luther toteuttu uskon puhdistuksen
1900 helluntailasuus ja vapaakristilisyys
2000 Kotiseurakunnat :) ( samalla ev.lutissa tehtiin positiivinen asenne karismaattisuuteen) mutta sitten kun sitä tapahtui Koviston kautta se oli perkeleestä. Eihän vallan kahvassa oleva kirkko ole yhtään muuttunut -se on vain muuttanut nimeään:)

Huomaan että ne on uskovien imhmisten tulkintoja -jotka voivat erehtyä tulkinnoissa -ei Raamatussa ole mitää tukea sille että armolahjojen aika on ohi -eikä se "tulkinta" poista armolahjoja -eihän ihminen voi estää Jumalaa toimimasta -toki voi niin että kieltää että Pyhällä Hengellä on jaettavana armolahjoja :) eli tiettssä mielessä ko.henkilön omassa uskonelmässä on joku vailla:)

Riippuu siitä, mitä sillä tarkoitetaan. Minkäänlaista auktoriteettia he eivät saa harjoittaa.
? minkäälaista auktoriteettia heh kyllä olet ihan hukassa - länsimaiden lähetystyöntekijöistä yli puolet on naisia -ja kenenköhän valtuutuksella ne sitä kutsua tekee? :=0

Aivokuollut logiikka kunniaan!

Eli miksi saatana imitoi vääriä lahjoja jos niitä ei sitten ensinkään ole:) vai harhauttaako tämä viitahäntä molempia ryhmiä uskomaan että armolahjojen aika on ohi -hmm

eli ei saa esittää edes kysymyksiä? mielenkiintoista

minusta sinun käsitystäsi on vaikea seurata -on ja ei ole ja sitten tarvitaan oikea oppi ja oikea seurakunta ( aivan samalla tavalla kirkko isät loivat hierarkisuuden esim kaste ei ole pätevä jos ei ole piispa läsnä jne )

elio jos kielletään kokonaan armolahjojen olemassa olo on seurakuntien asema aika kyseenalainen.

eli viitahäntä valehtelee.

Viestiä muokattu 9.6.2009 klo 19:56, muokkaaja: Paganakristitty

9.6.2009 klo 21:09

Miknius
Käyttäjä

Mietitäämpä kun Jeesus tulee hakemaan omansa ketä tänne jää? :)?

Vaihdatko vaihteeksi taas tietämättäsi aihetta? Voitko opetella lukemaan tarkkaavaisemmin pliis.

200-400 luvulla donatolaiset ja valdolaiset
1000 luvulla 1054 kirkko jakaantui
1500 luvulla luther toteuttu uskon puhdistuksen
1900 helluntailasuus ja vapaakristilisyys
2000 Kotiseurakunnat :) ( samalla ev.lutissa tehtiin positiivinen asenne karismaattisuuteen) mutta sitten kun sitä tapahtui Koviston kautta se oli perkeleestä. Eihän vallan kahvassa oleva kirkko ole yhtään muuttunut -se on vain muuttanut nimeään:)

Ja mitä haluat näillä sanoa? Et puhu mitään ihmeistä.

? minkäälaista auktoriteettia heh kyllä olet ihan hukassa - länsimaiden lähetystyöntekijöistä yli puolet on naisia -ja kenenköhän valtuutuksella ne sitä kutsua tekee? :=0

Paavalikin oli varmaan sitten hukassa:

1. Tim. 2:12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.

Minua hetkauttaa enemmän, mitä Pyhä Raamattu sanoo kuin, että mitä tänä jumalattomana maailman aikana tapahtuu.

Eli miksi saatana imitoi vääriä lahjoja jos niitä ei sitten ensinkään ole:) vai harhauttaako tämä viitahäntä molempia ryhmiä uskomaan että armolahjojen aika on ohi -hmm

Siksi, että osa uskoo aina ihmeisiin. Oli niiden aika ohi tai ei. Siksi kaiken maailman Ameriikan väärät profeetat saavat massoittain opetulapsia.