ihmeet ja evankeliumi

Alue: Uskonelämä ja rukousaiheet

5.6.2009 klo 0:23

Zarvin
Käyttäjä

Miknius sanoi"Jos ymmärrän sinua oikein, niin aika kurjaa. Kristus ei riitä.
Ei taida kyllä riittää Tv7:ään, koska Hän on aika pienessä osassa kanavalla."

Ai Kristus ei riitä? Herra Jeesus Kristus sanoo Raamatussa:

"15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."" Markus 16:15

Usein pysähdytään tuohon pariin ensimmäiseen jakeeseen. Kuolleessa kirkossa pysähdytään niihin. Koko lähetyskäskyyn kuuluvat, myös merkit. Missään vaiheessa Jumala ei ole sanojaan peruuttanut. Kuolleen kirkon edustajat vaan puhuvat roskaa, koska heidän keskellään ei ihmeitä tapahdu! Kristus riittää ehdottomasti minulle! Hänen sovitustyönsä kautta elän! Mutta minä palvon elävää Jumalaa, en kuollutta Jumalaa!

Miknius kirjoitti:
"Meidän kirkossa tapahtuu ihmeitä aina. Ei vaan tuollaistta sekoilua kuin jossain piireissä.
Siteeraamassasi kohdassa ei myöskään mitenkään kehoiteta ihmeisiin vaan se vaan todetaan."
Jep todetaan, että nämä merkit seuraavat.

"Haluatko lähteä nostelemaan kanssani käärmeitä?"
Paavali nosti käsin käärmeen, joka puraisi häntä, eikä Paavali kuollut. Väitätkö ettei sellaista tapahtunut. Ei tuossa kehoteta tätä yhtä asiaa nostamaan yli muiden. Jos tarve vaatii, voi käsin käärmeen nostaa, vaikka omassa voimassani tulen aina pysymään noista elikoista todella kaukana. :)

Näkemyksesi on muuten myös todella epähistoriallinen. Kirkkoa ei ollut yli 1500 vuoteen, jos ihmeistä tehdään sen olemisen ehto"

Minä uskon Raamattuun enemmän kuin munkkien kirjoittamaan historiaan.

Tämä "kirkko" on vainonnut todellisia uskovia koko kirkollisen olemassaolonsa aikana. Toki protestantit veivät uskoa oikeaan suuntaan, kun katolliset olivat vieneet pimeällä keskiajalla kaiken täysin metsään. Kaikki jotka puhuivat "kirkon" outoja oppeja vastaan tapettiin tai kidutettiin ja tapettiin. Protestantitkin kyllä vainosivat todellisia uskovaisia. Anababtisteja tapettiin hukuttamalla Sveitsissä, koska he opettivat Raamatullista kastetta. Todellisia Jeesuksen seuraajia on onneksi ollut myös "kirkon" piirissä, ja todellisten uskovien parissa on aina tapahtunut ihmeitä ja tulee aina tapahtumaan. Ihmeet eivät ole pääasia, Jeesus on. Mutta jos ihmeitä ei tapahdu, Jeesuksen sanat tehdään tyhjäksi. Jeesus todistaa tänä päivänäkin olemassaolonsa Pyhän Henkensä kautta. Minulla on ihmeistä omakohtaisia kokemuksia, joten turha minulle on tulla sanomaan, ettei niitä tapahdu.

Sinänsä en halua lähteä kiistelemään sen enenpää aiheesta. Haluan sanoa vaan mitä mieltä olen. Olen siis sitä mieltä, että Jumala on ikuinen ja että hänen sanansa on tänä päivänäkin voimassa. Meidät on kutsuttu seuraamaan Jeesusta, eikä jotain kuolleen "kirkon" sakramentteja. Vastaanpuhuja voi näyttää Raamatusta kohdan, missä peruutetaan Jeesuksen lähetyskäsky, armolahjojen toiminta. Ei löydy.

5.6.2009 klo 7:28

anci
Käyttäjä

Evankeliumin suurimpia ihmeitä ovat mielestäni, että ihminen syntyy uudesti ylhäältä, tulee uskoon ja tulee tuntemaan totisen Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen. Ihmeet itsessään eivät saa aikaan uskoa (Joh. 7:1-5), vaan Henki ja Jumalan sana. Se että joku todella uskoo evankeliumin hullutuksen on Jumalan ihme.

Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovatt: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
Mark. 16:17

Ihmeet siis seuraavat jo Kristuksessa olevia, mutta kukaan ei tule yksin niiden kautta uskoon, vaan Jumalan sana ja Henki antavat uskon.

Viestiä muokattu 5.6.2009 klo 7:29, muokkaaja: anci

5.6.2009 klo 9:15

Miknius
Käyttäjä

Ihan hyvää tekstiä anci.

Zarvin, kirjoituksesi munkkien kirkkohistoriasta ja vainoista on surkuhupaista protestanttista propagandaa.
Lisäksi on hyvin surullista kuulla jonkun sanovan Jumalan asetuksia ja armoa kuolleeksi.

Jos seisot sanojesi takana, haluan sopia ajan, että menemme yhdessä ostamaan myrkkykäärmeen ja sitten voit todistaa uskosi todeksi.

6.6.2009 klo 0:54

Paganakristitty
Käyttäjä

Hyvä kommentti Anci :)

Mutta Miknius hyvä miksi et voi hyväksyä sitä tosi asiaa että jopa sunnuntai päivän viettämättömyydestä on uskovia tapettu ev.lut kirkon piirissä Eli en ymmärrä että jos siitä on historiallisyta faktaa -miksi nillittää siitä- ? Samoin on Katolinen kirkkokin pyrkinyt omalla vasta progandallaan

Näivettämään esim Lutherin työn - hyvä esimerkki on vaikkapa virret joita jotkut katoliset oppineet tekivät ja mitä tulee elävinpään todistusaineistoon -niin tiedät varmaan Italiassa olevat valdolaiset -heitä yritettiin tappaa talvella , nälällä -mutta eivät kuolleet. Heitä on tänäänkin vielä Italiassa.

sanotaan näin yksiselitteisesti aina missä on uskonollinen ihminen on suuri mahdollisuus sille että se oma ryhmittymä alkaa vainoamaan omiaan -siis myös kristittyjen keskuudessa yli kirkkokunta"raajojen" ----- hengellinen ylpeys tulee tuhomaan vielä monta kirkkoa ja kirkkokuntaa - kristityt tulevta olemaan todella "pistaleisena" ryhmittyminä ympäri Suomea ja maailmaa.

jos käyttäisin kielillä rukoilua sinun läsnäolessa -Uskoisitko että se on Jumalan antama armolahja??

6.6.2009 klo 0:58

Paganakristitty
Käyttäjä

ja Zarvin :) ei siellä ole edes kehoitusta rakentaa mitään Kirkkoja:) no sitä voi sitten miettiä että mitä tämän laitoksen rakentaminen on anatnut vaikkapa esim helluntailaisuudelle?

minusta 2 eri ryhmää kirkolliset ja kirkottomat -- onko se sitten Herrasta?

6.6.2009 klo 1:04

Johanniitta
Käyttäjä

Evankeliumia ja ihmeitä ei saa laittaa vastakkain, sillä ihmeet ja merkit ovat osa evankeliumia. Jeesuksessa Jumalan valtakunta murtautui maailmaan sanojen lisäksi myös voimana, joka ilmeni sairaiden parantumisina ja kuolleiden heräämisinä.

"Evankeliumi ei tullut teidän luoksenne vain sanoina vaan myös Pyhän Hengen voimana, kun me täynnä varmuutta sitä julistimme." (1. Tess. 1:5)

Pelastuminen ja parantuminen kuuluvat yhteen Raamatun mukaan. Nämä yhdessä muodostavan "täyden evankeliumin" (full gospel):

"Hän antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi." (Ps. 103:3)

6.6.2009 klo 1:32

Johanniitta
Käyttäjä

Niin ja Mikniukselle tiedoksi, että TV7:ltä voi myös STLK ostaa ohjelma-aikaa, mikäli kanavan nykyinen tarjonta tuntuu liian yksipuoliselta.

6.6.2009 klo 7:40

anci
Käyttäjä

Pelastuminen ja parantuminen kuuluvat yhteen Raamatun mukaan. Nämä yhdessä muodostavan "täyden evankeliumin" (full gospel):

"Hän antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi." (Ps. 103:3)¨

Ei Jumala aina paranna fyysisesti tässä ajassa, mutta Hän parantaa ihan varmasti meitä moraalisesti ja hengelliseti synnistä. Suurin parantuminen on, että saamme tuntea Jumalan ja nähdä Hänet kasvoista kasvoihin.

6.6.2009 klo 10:03

Anskutin
Käyttäjä

Aamen, anci!

6.6.2009 klo 12:23

Miknius
Käyttäjä

Paganakristitty, en ymmärrä miten kommenttisi liittyy aiheeseen.
Olen ollut monesti tilanteissa, joissa rukoillaan kielillä enkä usko enkä silloin uskonut, että se on Jumalasta.

Niin ja Mikniukselle tiedoksi, että TV7:ltä voi myös STLK ostaa ohjelma-aikaa, mikäli kanavan nykyinen tarjonta tuntuu liian yksipuoliselta.

Antaisi pahan kuvan kirkosta.

7.6.2009 klo 2:24

Paganakristitty
Käyttäjä

Paganakristitty, en ymmärrä miten kommenttisi liittyy aiheeseen.
Olen ollut monesti tilanteissa, joissa rukoillaan kielillä enkä usko enkä silloin uskonut, että se on Jumalasta.
Niin juuri tätä tarkoitin miksi -veivata samaa keskustelua kun asettelusi ja sinun ongelmasi on jo selvillä sinusta Jumala ei vaikuta armolahjojen kautta -miten ylipäätään mitenkään voidaan asiasta keskustella? :=0

Ainoa Joka voi sinut herättää väärästä käsityksestä on Jumala Pyhän Hengen kautta -ei kukaan muu voi vakuuttaa sinua tässä asiassa, ------- eli jso armolahjat eivät toimi tässä ajassa enää -miten selität sitten esim vaikka pappeuden , evankelistat , opettajat -ja huomaa tässäkin Jumala on reilu kaikille kirkkokunnille -niissä kaikissa on jokin noista armoituksista.

Eli miten ihmeessä ylipäätään koko seurakuntatyö on mahdollista ilman armolahjoja -huomaa että jopa palveleminen on armolahja . antaminen jne.

eli kerro minulle Miksi armolahjat eivät sinusta toimi tai kuulu tälle ajalle?
Mutta miksi niitä sitten esiintyy? Mitkä armolahjat ovat sinusta olemassa ja minkä tähden vain ne? Onko tuolla yhtymäkohtaa sen kanssa että Jumala saattaa mysö tehdä työtään muiden kirkkokuntien kautta -ja siellä ne armolahjat on tärkeitä ja tietyssä mielessä ne kasvattaa seurakuntaa...

7.6.2009 klo 9:54

Miknius
Käyttäjä

Kyllä Jumala vaikuttaa vieläkin armolahjojen kautta. Kysymys on enemmänkin siitä, että vaikuttaako ihmeenomaisten armolahjojen kautta vääräoppisissa piireissä.

7.6.2009 klo 10:19

Indiana_
Käyttäjä

Jos käyttäisin kielillä rukoilua sinun läsnäolessa -Uskoisitko että se on Jumalan antama armolahja?

Minä en uskoisi. Olen kuullut valtavasti karismaattisten ja helluntailaisten harrastamaa "kielillä rukoilua" ja olen ollut seuraamassa kun innokkaimmat ovat yrittäneet opettaa sitä uutukaisille. Kaunistelematon johtopäätökseni on, että se on liian helposti innostuvien harrastamaa tolkutonta ja refleksinomaista höpötystä.

Johtopäätös jatkuu, että sitä harrastavat eivät siitä mitään hyödy. Muuta kuin sen pienen itsevarmuuden, ettei tarvitse olla kiusallisesti hiljaa kun muut ympärillä tekevät samaa. Eikä tässä ole kyse siitä, että minä kieltäisin jonkin raamatullisen armolahjan. Kyse on siitä, että asiasta mitään ymmärtämättömät menevät ja väärentävät asian, josta eivät mitään ymmärrä.

Raamattu itsessään kertoo, mikä kielten merkitys ja tarkoitus oli. Jos kaiken asiaan liittyvän lukee tekstin historiallisesta asiayhteydestä lähtien, muodostuvaan kuvaan ei jää mitään epäselvää. Mutta jos lähtee siitä, että ensin on hurmoksellinen kokemus, ja sille pitää hakea tukea Raamatusta, niin päätyy helluntailaisten ja karismaattisten harrastamiin "eri kieliin" ja "tulkittaviin kieliin" ja "rukouskieliin" ja "salaisuuksiin Hengessä" ja mitä kaikkea.

Raamattu antaa kielille oikean, todellisen merkityksen. Jos karismaattiset tietäisivät sen, ihan vain lukemalla Raamattua, heillä olisi melkoinen kynnys enää kehittää siihen päälle sen laatuisia omia oppeja kuin nykyään näemme.

Kokonaisuutena tässä on kyse siitä, että todellinen hengellisyys on vaikeaa. Koska se vaatii ihmistä menemään itseensä ja kipeisiin asioihinsa ja käsittelemään niitä. Kun taas "kielillä puhuminen" on helppoa. Se ei vaadi mitään muuta kuin kerran opitun refleksin aktivoimista.

Viestiä muokattu 7.6.2009 klo 10:25, muokkaaja: Indiana_

7.6.2009 klo 10:56

Paganakristitty
Käyttäjä

Kyllä Jumala vaikuttaa vieläkin armolahjojen kautta. Kysymys on enemmänkin siitä, että vaikuttaako ihmeenomaisten armolahjojen kautta vääräoppisissa piireissä.

Niin sama juttu alkaa -armolahjat ei toimi teillä ... armolahjat toimii meillä..

Minusta ainoa jolla on tuo antamisen ja armolahjojen -optio on Jumala joka Pyhän Hengen välityksellä -runsaasti jakaa niitä Jeesukseen Krsitukseen uskoville , ei siellä ole mitään rajaa että nyt tuo kalvinisti tai tuo helluntaisisar jää ilman -tämä Joulupukki on sellainen että Tietää mikä lahja on paras millekin uskovalle.

Eli hyvä Miknius - Miten sinulla voi olla arvovaltaa "tuomita" että tuolla ja tuolla ei armolahjat toimi -joskin jotkut asiat eivät ole samalla tavalla kuin Stlk:ssa.

7.6.2009 klo 11:06

Paganakristitty
Käyttäjä

Minä en uskoisi.
HEH :) No entä sitten Raamatussa olevaan lupaukseen .... he puhuvat uusin kielin...?

Olen kuullut valtavasti karismaattisten ja helluntailaisten harrastamaa "kielillä rukoilua" ja olen ollut seuraamassa kun innokkaimmat ovat yrittäneet opettaa sitä uutukaisille. Kaunistelematon johtopäätökseni on, että se on liian helposti innostuvien harrastamaa tolkutonta ja refleksinomaista höpötystä.

Toki on hyvä muistaa että on oikeaakin tapaa käyttää kilillä rukoilun lahjaa -huomaa että Paavali EI KEHOITA käyttämään sitä niinkuin se tehdään pienemmissä "vapaissa suunnissa"

eli jos henkilö ei osaa hiljaa mielessä rukoilla -voi jo kysyä onko hämn saanuyt koskaan raitista /" oikeaa" opetusta vaikkapa pastorilta/vanhimmalta. Eli minusta ei saa tässäkään yleistää ei kaikissa vapaissa suunnissa ole asiat noin huonosti :) Eihän joten rohkeasti katsomaan mitä tpahtuu vaikka naapuri kaupunkgin muissa srk:ssa -voiot jopa yllättyä.

Eli en kylläkään ymmärrä tuosta sinun loppu kirjoituksesta mitään.

Raamattu itsessään kertoo, mikä kielten merkitys ja tarkoitus oli. Jos kaiken asiaan liittyvän lukee tekstin historiallisesta asiayhteydestä lähtien, muodostuvaan kuvaan ei jää mitään epäselvää.
eli olet sinäkin sillä linnjalla että ne olivat vain tietyyn hetkeen asti voimassa? ymmärsinkö oikein?

ja edelleen jos ne jotka ovat opetusvastuussa -heittävät tulkinta "yli kirjoitusten" on turhaa syyttää siitä laumaa -nehän määkii tasan sen ohjeen mukaan minkä saa 2johdolta.

:) mutta onneksi Jumala antoi viisautta että voimme itse lukea Raamatusta miten asia on:)

7.6.2009 klo 11:07

Miknius
Käyttäjä

Kiitos Indiana_! Aika napakasti ilmaisit tuon ajatuksen, jonka jaan kanssasi.

Minusta ainoa jolla on tuo antamisen ja armolahjojen -optio on Jumala joka Pyhän Hengen välityksellä -runsaasti jakaa niitä Jeesukseen Krsitukseen uskoville , ei siellä ole mitään rajaa että nyt tuo kalvinisti tai tuo helluntaisisar jää ilman -tämä Joulupukki on sellainen että Tietää mikä lahja on paras millekin uskovalle.

Ihmeenomaisten armolahjojen tarkoitus on vahvistaa julistettu sana. Jos opetus on harhaoppista, ei voi olla ihmeitä. Ihan sama onko sitten helluntailainen tai kalvinisti.

Eli hyvä Miknius - Miten sinulla voi olla arvovaltaa "tuomita" että tuolla ja tuolla ei armolahjat toimi -joskin jotkut asiat eivät ole samalla tavalla kuin Stlk:ssa.

Siten, että armolahjat eivät täytä niissä piireissä kriteerejä, jotka Raamattu niille asettaa

7.6.2009 klo 11:12

Paganakristitty
Käyttäjä

Käytetänpä vaikka Pontusta esimerkkinä -Jeesus voi vierailla vaikka sairaalassa -itse tietän Jumalan valtakunnan työntekijän jonka Jeesus paransi leukemiasta -itse tiedän henkilön joka heräsi - 90% varmasta kuolmasta oli koomassa -4 lääkäriä sanoo että ihme on tapahtunut.

Että silleen :) Mutta tuosakin tuon koomassa olleen puolesta Jeesukseen Kristukseen uskovat rukoili -ei niinkään mikää yksi organisaatio-

:) On se vaan kumma, onko tuon mies nyt sitten itse beelsebulin voimalla parantunut?

7.6.2009 klo 11:19

Miknius
Käyttäjä

En minä sano, että ihmeet eivät ole mahdollisia. Jumala voi tehdä ihmeitä.
Sen sijaan kiellän sen, että nykykarismaattisuus olisi Jumalasta.

Mainitsemiisi tapauksiin voi olla jokin luonnollinen selitys. Kuka tietää. Jokatapauksessa ne ovat täysin eri tasolla kuin se hölötys, jota kielillä puhumiseksikin sanotaan.

7.6.2009 klo 11:21

Paganakristitty
Käyttäjä

Ihmeenomaisten armolahjojen tarkoitus on vahvistaa julistettu sana. Jos opetus on harhaoppista, ei voi olla ihmeitä. Ihan sama onko sitten helluntailainen tai kalvinisti.

Heh :) ( no mitä sitten on se kasteopetus?)
kyllä siellä on kehoittaminen , opettaminen , rakentaminen , tulevaisuuteen näkeminen (profetaalliset lahjat) eli minusta sinulla on niin kapea katsomisala -ettet erota muut kuin oman puljun taimet , metsässä on muitakin risuja ja puita. elikkä tietyssä mielessä olet hyvin lähellä Katolisen alkuaikojen tulkintaa , kaikki lahjat on yhdellä porukalla ja vain yhdellä on oikeus oikein opettaa mitä Kirkko opettaa ja mikä on harhaoppista ------- eli miten oikeastaan eroat Katolisista näkemyksistä: esim on vain yksi oikea oppi ja opin tulkinta , ja yksi seurakunta.....

Siten, että armolahjat eivät täytä niissä piireissä kriteerejä, jotka Raamattu niille asettaa
eli mitä kriteereitä ne ei täytä? elikkä kun Jumala antaa lapsilleen leivän -sinusta se onkin käärme? ei kyllä minun käsitys Jumalasta on paljon erilaisempi Hän jakaa KAIKILLE hyviä lahjoa kellään ei ole yksin oikeutta armolahjoihin.

Hyvä Miknius et sinä voi jakaa kellekään armolahjoja!

7.6.2009 klo 11:30

Paganakristitty
Käyttäjä

En minä sano, että ihmeet eivät ole mahdollisia. Jumala voi tehdä ihmeitä.
Sen sijaan kiellän sen, että nykykarismaattisuus olisi Jumalasta.

Mitä tarkoitat sanalla "nykykarsimaattisuus"

Todd Benteleyn tyyliä?
Mennareiden?
väärin opetettujen helluntailaisten?
Koivistolaisuus?
"vain yhdelle seurakunnalle on varattu kaikki lahjat -oppi muut itkeköön kun on ilman"?

Eli ystävä hyvä EI NOITA VOI NIPUTTAA YHTEEN JA sanoa nyt KAIKKI karismaattisuus on huonoa ja epätervettä -eli minusta sinun olisi syytä TUTUSTUA -ja vasta sitten Tuomita.

Eli oletko sille rehellinen ettei saa YLEISTÄÄ -KAIKKI TEKEE TON SAMOIN SE EI OLE Raamatusta....

Eli esim vaikkapa Todd Bentleyn käsitys enkeleistä on outo ja Raamatullisuus on vähän niin ja näin.

Mainitsemiisi tapauksiin voi olla jokin luonnollinen selitys. Kuka tietää. Jokatapauksessa ne ovat täysin eri tasolla kuin se hölötys, jota kielillä puhumiseksikin sanotaan.
no kysytään näin käytätkö itse rukous kieltä rukoilessasi? ja miksi et käytä?

A. joku on opettanut heitä käyttämään väärin ehkä oikeaakin lahjaa
B. he käyttävät sielullista voimaan "imitoimaan" että puhuisivat kielillä
C. kuka kantaa vastuun: Vierailja voi koetella kuulensa ja hylätä väärän , mutta ei tuomitsemalla ihmistä! ja lopussa opettjat jotka väärin opettivat kantavat vastuun.
D. on hyvä viedä asia esim srk:n kokoukseen ja vaikka rukoilla sen edestä :)
e. Jossain piireissä voi olla hyvä valmistua "ulossavustukseen" :)

Viestiä muokattu 7.6.2009 klo 11:33, muokkaaja: Paganakristitty

7.6.2009 klo 11:42

Paganakristitty
Käyttäjä

Huomaatko että menet aika pussiin -eikö kun evankeliumia julistetaan niin -sen hedelmä on Uskoon tulo ?

1. Saavatko muutkin "vapaat suunnat" vuosittain uusia uskovia seurakuntiinsa?
Eli jos nämä tulevat uskoon on tapahtunut jo ihme -uskomaton kääntyy Jumalan puoleen.
2. ei mitennkään voida kiistää sitä että ko.henkilöt eivät olisi tulleet uskoon.
3. ja taitaa olla oppikin ihan kunnossa koska Jumala todella antaa niitä armolahjoja muillekin kuin Stlk:n seurakunnille:=0

7.6.2009 klo 12:12

anci
Käyttäjä

Minä itse puhun kielillä, sain tuon lahjan kun Pyhä Henki täytti minut, joka on mielestäni eri asia kuin syntyä Hengestä. Ymmärrän, että olin tullut uskoon jo aikaisemmin.

Henki tekee paljon muutakin kuin vain antaa yliluonnollisia lahjoja. Hän antaa meille Jumalan itsensä, siinä on yliluonnollisuutta kerrakseen. Hän avaa meidät näkemään Kristuksen arvon sanastaan.

Mikniuksen näkökulma on kyllä aika ylpeä. Korinttoilaiskirjeet hyvin kuvastavat, että vaikka ihmiset olisivatkin lihallisia ja opillisesti hakoteillä, niin Jumala silti voi toimia heidän kauttaan ja luettuani Tuomareiden kirjan ja Vanhaa testamenttia muutenkin asia vain vahvistuu. Jumala käyttää kypsymättömiä ihmisiä.

Mutta ei kaikkea tarvitse niellä (esim. Lakeland :D ), pitää vain tarkkaavaisesti koetella opetusta ja miettiä saako se aikaa todellista kiintymystä Raamatun Jumalaan. Kannattaisi lukea Jonathan Edwardsin Treatise on Religious Affections tai Distinguishing Marks of the Spirit of God, on kyllä erittäin ajankohtaisia.

7.6.2009 klo 12:19

Indiana_
Käyttäjä

No entä sitten Raamatussa olevaan lupaukseen .... he puhuvat uusin kielin...?

Se lupaus ei tarkoita siellä sitä, mitä tämän päivän ihminen ensimmäiseksi ajattelee siitä, kun lukee sen. Vaan se lupaus tarkoittaa siellä sitä, mitä sen ajan ihminen ymmärsi sen tarkoittavan kun luki tai kuuli sen.

Sitä lupausta siellä ei myöskään annettu mitään turhaa tarkoitusta tai revittelyä varten. Jos ei uskova ymmärrä, mihin Jeesus pyrki noilla lupauksilla ja mikä Jumalan päämäärä yleensäkin on niiden antamisessa, niin niitä on turha odottaa saavansa huvittelukäyttöön. Tai mihinkään "kato, mä osaan taikoa" tyyliseen kokeilemiseen.

Jokainen meistä tietää, että tuo lupaus ei tarkoita sitä, että minä voin (tai kuka tahansa muu uskova voi) pelkän rukouksen seurauksena puhua täydellistä venäjää, opiskelematta sitä hetkeäkään.

Jos tuolla lupauksella viitataan "kielillä puhumiseen" niin silloin siihen pätee kaikki muu kielillä puhumisesta muualla Raamatussa sanottu. Eli, olen kuullut karismaattisten "kielillä puhumista" useamman tunnin edestä useassa eri tilanteessa, useissa eri ihmisjoukoissa. Mikään niistä ei vaan ole ollut tämän lupauksen toteutuminen.

Kaikki ovat sen sijaan olleet kaikissa hurmoksellisissa liikkeissä esiintyvää refleksinomaista höpötystä.

huomaa että Paavali EI KEHOITA käyttämään sitä niinkuin se tehdään pienemmissä "vapaissa suunnissa"

Paavali ei kehoita käyttämään sitä niinkuin se tehdään kaikissa "vapaissa suunnissa".

eli olet sinäkin sillä linnjalla että ne olivat vain tietyyn hetkeen asti voimassa?

Voisitko, kun keskustelet, yrittää arvostaa vastapuolen argumenttia? Se tarkoittaa sitä, että et etsi siitä heikointa mahdollista tulkintaa, jotta sinun olisi helppo kumota se. Et todista sillä yhtään mitään. Arvostaminen tarkoittaa sitä, että etsit siitä vahvimman mahdollisimman tulkinnan. Jos sen voit kumota, olet ehkä todistanut jotain.

Jos minä pystyn ennakoimaan keskustelun kulun mutta sinä et, niin mitä se kertoo? Että olen käynyt saman keskustelun aikaisemminkin, ja ottanut opiksi sen, mitä siitä voi ottaa opiksi. Ja että sinä et, etkä ole ottanut opiksi.

Seuraavaksi oletat minun vastaavan että "kyllä, ne olivat voimassa vain tiettyyn hetkeen asti". Jonka sinä kumoat esittämällä että "käsittämätöntä" ja "ei Raamatussa missään niin sanota" ja "ei Jumala lahjojaan ja kutsumistaan kadu".

Mutta jos olisit lukenut tekstiäni tarkasti, niin sanoin jo, että kielet olivat olemassa tiettyä tarkoitusta varten. Minä sanon, että sitä tarkoitusta ei enää ole.

Totesin myös sen, että helluntailaiset ovat, omista kokemuksistaan lähtien, keksineet kielille joukon uusia tarkoituksia. Näitä Raamattu ei kielille anna. Mutta koska helluntailaiset eivät tiedä Raamatun antamaa tarkoitusta, he ovat vapaita "uusiokäyttämään" valikoituja jakeita saadakseen aikaan "yliluonnolliset rukouskielet" ja oman versionsa "salaisuuksista Hengessä".

7.6.2009 klo 12:20

Isabella
Käyttäjä

Ei Jumala aina paranna fyysisesti tässä ajassa

Tuo pitää paikkaansa, Paavalikaan ei parantunut "lihan piikistä, vaikka pyysi sitä kolme kertaa.
..

Mutta se askarruttaa, että kun raamatussa ei mainita, että Jeesus olisi kieltäytynyt parantamasta joitakin ihmisiä?

Ja tässäkin raamatunkohdassa, jossa hän aluksi vähän niin kuin kieltäytyy, hän kuitenkin tekee ihmeen, kun henkilö jatkaa sen anelemista häneltä:
Mark. 7:27-29
mutta Jeesus sanoi: "Anna lasten ensin syödä kyllikseen. Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille."
28 Nainen vastasi tähän: "Herra, saavathan koiratkin pöydän alla syödä lapsilta putoilevia palasia."
29 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Kun noin sanot, mene. Paha henki on lähtenyt tyttärestäsi."

Jeesus kylläkin kieltäytyi näyttämästä fariseuksille merkkiä, mutta fariseukset eivät edes pyytäneet sitä vilpittömin sydämin:

Matt. 12:38-39
Silloin muutamat lainopettajat ja fariseukset sanoivat Jeesukselle: "Opettaja, anna tässä meidän nähtemme merkki!" [12:38-42: Matt. 16:1-4; Mark. 8:11,12; Luuk. 11:29-32]
39 Mutta Jeesus vastasi heille: "Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki.

7.6.2009 klo 12:40

Indiana_
Käyttäjä

tulevaisuuteen näkeminen (profetaalliset lahjat)

Tässä mennään metsään ihan täyttä vauhtia. Oi jospa helluntailaisuus ymmärtäisi oikeasti, mitä profetiat, profeetat ja "profeetallisuus" oikeasti on.

esim on vain yksi oikea oppi ja opin tulkinta, ja yksi seurakunta

Sinä puhut hirveästi asian vierestä. Ja täysin lapsellisia heittoja, kuten tuollaiset "et sinä ole välttämättä ainoa joka on oikeassa" ja sen lukuisat eri versiot.

Mitä sitten, jos muutama eri taho on oikeassa, ja STLK on sattumalta yksi niistä, mutta helluntailaisuus ei? Tällainen entäs-jossittelu ei ratkaise mitään. Joten älä tee sitä. Jolloin minun ei tarvitse tehdä sitä.

Käsitit väärin ja teit väärinkäsityksestäsi ison porun.

Vierailja voi koetella kuulensa ja hylätä väärän, mutta ei tuomitsemalla ihmistä!

Mitä ihmettä tarkoittaa "tuomitsemalla ihmistä"? Ei mitään. Se on sitä, että jos joku näyttää olevan harhassa, niin siitä ei saa puhua? Se ei lisäksi ole edes suomea.

"Vierailija voi koetella kuulemansa ja hylätä väärän, mutta ei vetämällä ihmisiä turpaan!"

"Tässä on 80 kiloa painava äijä kyseessä. Tuomitaan ihmistä nyt vaikka 10 kiloa. Silloin jää 70 kiloa parannusta tekemään tai muiden tuomittavaksi."

Esität syytöksen, josta ainakaan minä en tajua, mitä se edes tarkoittaa tai kuka sen on tehtyt.

Viestiä muokattu 7.6.2009 klo 12:42, muokkaaja: Indiana_

7.6.2009 klo 12:42

anci
Käyttäjä

Mutta jos olisit lukenut tekstiäni tarkasti, niin sanoin jo, että kielet olivat olemassa tiettyä tarkoitusta varten. Minä sanon, että sitä tarkoitusta ei enää ole.

Totesin myös sen, että helluntailaiset ovat, omista kokemuksistaan lähtien, keksineet kielille joukon uusia tarkoituksia. Näitä Raamattu ei kielille anna. Mutta koska helluntailaiset eivät tiedä Raamatun antamaa tarkoitusta, he ovat vapaita "uusiokäyttämään" valikoituja jakeita saadakseen aikaan "yliluonnolliset rukouskielet" ja oman versionsa "salaisuuksista Hengessä".

No mikä on kielilläpuhumisen tarkoitus Raamatun mukaan?

Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
1. Kor. 14:2-5

Kielilläpuhumiselle on vieläkin tarkoitus, henkiläkohtaisen rukouselämän ja Jumalan palvonnan edistäminen.

Olen kyllä ihan samaa mieltä siitä, ettei seurakunnassa pitäisi pölöttää mitään, jos ei myös kykene selittämään ja rakentamaan muita. Muutenhan siitä tulee vain sellaista oman "hengellisyytensä" esittelyä ja ylpeilyä. Mutta samaan kyllä voi sortua kaikkien armolahjojen kanssa (opettaminen jne.)

Viestiä muokattu 7.6.2009 klo 12:43, muokkaaja: anci

7.6.2009 klo 12:53

Indiana_
Käyttäjä

Lyhyt, nopea vastaus. Minulla on myöhemmin ehkä aikaa palata tähän tarkemmin. Luku 4.

http://withchrist.org/MJS/line.htm
Miles J. Stanford: The Line Drawn

7.6.2009 klo 12:59

Miknius
Käyttäjä

Heh :) ( no mitä sitten on se kasteopetus?)

Miten voit olla noin piihalla? Kasteopetus ei liity tähän mitenkään. Pysy aiheessa!!

eli miten oikeastaan eroat Katolisista näkemyksistä: esim on vain yksi oikea oppi ja opin tulkinta , ja yksi seurakunta.....

Näistä kyseisistä kohdista:

1) On vain yksi oikea oppi, mutta kaikkien opin kohtien totena pitäminen ei ole pelastuksen ehto
2) On vain yksi oikea tulkinta ja se vastaa kirjoittajien tarkoitusta, ei sitä, mitä paavi sanoo
3) On vain yski seurakunta ja se on kaikki Kristukseen turvaavat. Ei kat. kirkko.

eli mitä kriteereitä ne ei täytä? elikkä kun Jumala antaa lapsilleen leivän -sinusta se onkin käärme? ei kyllä minun käsitys Jumalasta on paljon erilaisempi Hän jakaa KAIKILLE hyviä lahjoa kellään ei ole yksin oikeutta armolahjoihin.

Selitin jo.

Hyvä Miknius et sinä voi jakaa kellekään armolahjoja!

Ja missä olen sellaista tehnyt?

Huomaatko että menet aika pussiin -eikö kun evankeliumia julistetaan niin -sen hedelmä on Uskoon tulo ?

Tarkoitan yliluonnollisia lahjoja, jotka hämmästyttävät ihmisiä.

anci: Mikniuksen näkökulma on kyllä aika ylpeä. Korinttoilaiskirjeet hyvin kuvastavat, että vaikka ihmiset olisivatkin lihallisia ja opillisesti hakoteillä, niin Jumala silti voi toimia heidän kauttaan ja luettuani Tuomareiden kirjan ja Vanhaa testamenttia muutenkin asia vain vahvistuu. Jumala käyttää kypsymättömiä ihmisiä.

Varmasti kaikessa tekemisessäni on ylpeyttä, koska vanha aatu vaivaa. Mielestäni Kristuksen turhentava karismaattisuus ei kuitenkaan ole missään mielessä rinnastettavissa Korinton seurakuntaan, jossa kyseessä oli lähinnä vaelluksen heikkous eikä Kristusta turhentavat harhaopit.

Ap. t. 2

7.6.2009 klo 14:45

Johanniitta
Käyttäjä

"Lahjoittaako Jumala teille Hengen ja antaako hän voimatekojen tapahtua teidän keskuudessanne sen tähden, että te noudatatte lain käskyjä, vai sen tähden, että te uskotte kuulemanne evankeliumin?" (Gal. 3:5)

Tästä voidaan päätellä, että mikäli Pyhällä Hengellä täyttymistä ja voimatekoja ei tapahdu jossain piireissä lainkaan, ei siellä ole myöskään oikeaa evankeliumin julistusta, koska voimateot ovat seurausta oikeasta evankeliumista. Tunnustuksellisissa luterilaisissa piireissä on täysin kuivaa eikä lainkaan ihmeitä ja merkkejä, joten herää epäilys, onko siellä oikea evankeliumi lainkaan vai vääräoppinen evankeliumi?

7.6.2009 klo 14:48

Miknius
Käyttäjä

Samaa voit sitten kysyä koko 2000 vuotiselta kirkolta poislukien hurmahenkiset piirinne