Niskajumi
Alue: Terveys
|
24.5.2009 klo 17:27 |
Jees.. Onkos muilla? Mulla ollu kersasta saakka.. Ilmeisesti astman sivuseuraus tai jotain.. En tiiä.. Mun pitäs ehkä opetella hengittää niinku normaali ihmiset. Toisaalta, mul on niin herkät niskat et kauppakassin kantaminenkin saattaa ärsyttää niitä niin paljon että menevät ihan jumiin ja kipeiksi. Hierojalla sillon tällön oon käyny ja ai että se tuntuu taivaalliselta! Ehkä ois pakko etsiä joku hieroja täältä oulun seudulta. Ehdotuksia? Suosituksia? Ja niin, muita hyviä niskajumin esto vinkkejä :-) |
|
24.5.2009 klo 21:24 |
Minulla on rintarangan kohdalle jaettu maanantaikappale eli saan rintarangan nikamat suurinpiirtein ajattelemalla lukkoon (sille ainakin tuntuu). Ja kun rintaranka on lukossa, niin sitten on hartiatkin jumissa. TOS on lukenut myös muutamassa paperissa. Magneettikuvista selvisi myös, että minulla on niskanikamissa kuivahtanut välilevynpullistuma, joka ei varsinaisesti koko ajan vaivaa, mutta jolla on osansa niska-hartiaseudun kipuihin. Selvisi samaisessa tulkintatilaisuudessa sekin, että minulla tuskin on tenniskyynärpäätä vaikka sellaisena sitä on hoidettu vuosia ja että todellinen käden hermojen kipeyttäjä on nimenomaan tuo nikamaväli, joka hermottaa yläraajaa. Itse olen todennut hyväksi elvyttäjäksi kaikki ne liikunnalliset jutut, joissa lapaluut liikkuvat laajalla liikeradalla. Soutuliikkeitä, selkäuintia, venyttelyä (paljon), pyörityksiä yms. Uinnin aloitettuani vuosien tauon jälkeen ei ole niskat pahemmin enää vaivanneet :) Hieroja on sen sortin luksusta nykytilanteessa, että on toistaiseksi ollut pakko säästää niistä menoista. Pitäisi vain aina muistaa, että ennemmin vähemmän hierojalle useammin kuin kerralla fysioterapeutille huomattavasti enemmän... |
|
25.5.2009 klo 8:57 |
auts. Oon kuullu että nuo välilevynpullistuma jutut ois aika kipeitä. Joo.. uinti ois kyllä hyvä. Ihan jo astmaakin ajatellen. En tiedä miten kestän nuita uimahallien kloorivesiä, mutta.. Ehkä sitäkin vois jossain vaiheessa kokeilla. Iho ku on atoppinen.. Myönnän, olen älyttömän huono venyttelemään. Pitäs keksiä siihen joku motivaatio :-D jos salille pääsisi niin se voisi motivoida. Tai sit iha jotai kotona tehtyä settiä. Tulis ainakin pitemmän päälle halvemmaksi jos ostais jotai pieniä treeni juttuja. Hierojat on kyllä luksusta! Pitäs laittaa oma mies hieroja kouluun niin sais ilmaset hieronnat :-D |
|
25.5.2009 klo 11:18 |
Mulla on joskus niska jumissa myös. Not fun. Voi pahimmillaan aiheuttaa vaikka huimausta ja muita omituisia tuntemuksia päässä. Jos tilanne sulla Muusaska on paha, niin voit mennä terveyskeskukseen ja pyytää lähetettä fysioterapiaan. Mulla se ainakin auttoi tosi paljon. Siellä hierottiin ja tehtiin kaikenlaisia jumppaliikkeitä. Mulla on sellainen jumppakuminauha, jolla voi tehdä hyviä juttuja ja saa hartiaseutuun elämää. Sekään ei ole kallis. Uinti mulle ei oikein sovi niskojen puolesta, pitäisi olla hyvä tekniikka ja usein pää veden alla ettei vaan pahenna asiaa. Hierontaopistojen yhteydessä on muuten usein halpoja hierontapaikkoja, saa opiskelijatyönä. |
|
26.5.2009 klo 1:52 |
Hyvä kun huomasitte tuon uinnin tekniikan merkityksen, unohdin kokonaan sen. Itse opettelemalla opettelin uimaan rintaa pinnan alla kenotussammakon sijaan ja vot! mikä ero hartioidenkin suhteen, puhumattakaan sulavammasta uinnista. Kirjottaessa taisi olla enemmän mielessä selkäuinti. Minulla ei ole harmainta aavistusta tuon niskan pullistuman suhteen, osasivat vain kertoa, että se on vuosia vanha. Ihan muun syyn takia kävin magneettikuvissa ja sitten sieltä löytyi tuollainen. Itse epäilen sen olevan mahdollisesti niinkin wanhaa perua kuin tokaluokalta, jolloin tipuin rekiltä niskoilleni. Ei sitä sen tarkemmin tutkittu kai silloin, kun se ei ole koskaan _niskaa_ vaivannut. Epämääräisiä yläraajaoireita on kyllä ollut. Jumppakummari on hyvä ja astetta vaativampi (ja vähän kalliimpi) versio on gymstick, sillä saa samalla lihastreeniäkin :) Minua on auttanut myös ovirekissä roikkuminen, taisi maksaa 9,90 tavaratalossa. Ovenkarmeihin tarraamalla löytää myös mukavan helliä venytyskohtia niin hartioista, rintalihaksista kuin kyljistäkin. |
|
26.5.2009 klo 7:43 |
Anskutin, tuo fysioterapia ei varmaan ois yhtään hassumpi. Lapsena itseasiassa kävin sellaisessa.. Joskus aikuisena yritin saada lähetettä mut ilmeisesti johtu kaupungin heikosta tilanteesta ku sieltä ei millään sitä meinannut saada :-/ ainoastaan yksityiselle. Mut se olikin pieni kaupunki ja nykyään siellä on vielä heikompi tilanne, mutta täältä oulusta voisi ehkä jo paremmin saadakin! Hmm.. Mä en muute osaa edes kunnolla uida muuta ku selkää :-D tai ku mulla toi rasitusastma ottaa heti vastaan mut selkäuinnissa ei tarvii ku kellua.. kuminauhoja en ole testannut mutta se voisi kyllä olla edullinen investointi. Ja sillä voisi ehkä tehdä jotain muutakin harjoitusta. Aycea, siis sellainen tanko mikä laitetaan oven väliin? Olen nähny ku jotku roikkuu sellasessa :-D |
|
26.5.2009 klo 9:15 |
Joo meikä hierojakouluun :) kyllä lähtee. |
|
26.5.2009 klo 17:53 |
itse omistan juminiskan, joka vaivaa koko ajan. En tiiä parannuskeinoja. |
|
26.5.2009 klo 19:00 |
Perhepiiristä löytyy fysioterapeutti, joka sanoo, että hieronta on aina vain väliaikainen apu ja jos pysyvää muutosta haluaa, täytyisi korjata asentoa ja tehdä jumppaliikkeitä. Taatusti osaisi kertoa senkin, mitä liikkeitä pitäisi tehdä, mutta mie luultavasti en osais niitä tähän selostaa. Ei kun fysioterapeutille, toverit. =) |
|
26.5.2009 klo 19:22 |
Minulle taas ft suositteli hierontaa nimenomaan ylläpitoon niiden jumppa- ja venyttelyliikkeiden ohella. Ikuinen työmaa tässä mun rintarangassa/niskassa onkin, ja otan hieronnan yhtenä lihashuollon osana. Tällaisen kattavahkon paketin löysin hieronnan vaikutuksesta: http://www.levikeskus.fi/hieroja/vaikutukset.htm |
|
28.5.2009 klo 23:11 |
Sieltä voi olla muutama nikamakin huonossa asennossa, voidaan rasautella ne oikeisiin asentoihin, se voi helpottaa pahinta jumia ja sitten muuten kyllä kannattaisi mennä hierojalle, venytellä ja jos on oikein pahasti tulehtuneet ja kipeet niskat, silloin suositellaa sellasta lyhyttä kipulääkekuuria, mutta sä olet allerginen niille vissiin... |
|
28.5.2009 klo 23:28 |
^mahdollisesti allerginen.. Tai sanotaanko että ei tee ihan heti mieli alkaa testaa :-D |
|
30.5.2009 klo 0:11 |
Kokeile muusaska jos joskus pääset Alexandertekniikan kurssille. Vois olla apua. |
|
6.6.2009 klo 2:25 |
OK nyt on itelläki niskat jumissa. Liikaa dataamista. Huoh. |
|
6.6.2009 klo 10:36 |
kousuke, onhan noita fysioterapeutteja kokeiltu useitakin, vielä ei ole löydetty parantajaa. |
|
13.1.2011 klo 1:51 |
uskotteko, että teininä rukoilin jumalalta että antais mulle isot tissit ja se todella antoi. no, ainakin mies tykkää ;) mutta hintana sitten niistä boopseista saa kärsiä niskahartiajumituksesta 24/7... jos ei muista harrastaa liikuntaa ni johan jumittaa. sellasta se on. :D |
|
7.2.2011 klo 18:46 |
Itsellä on ollut niskat jumissa nyt yläasteen alkamisesta tähän päivään asti. Hieronnassa käyty, ei auta. Pienestä asti terveydenhoitajat sanoneet, että mun hartiat on eri korkeudella, kukaan ei kuitenkaan koskaan tutkinut asiaa sen paremmin. No, skolioosihan se, joka oman teorian mukaan aiheuttaa myös niskajumeja. Ja liika koneella istuminen toki pahentaa asiaa.. Nyt vain yritän muistaa pyöritellä hartioita välillä koneella istuessa, jotten aivan jumiudu, ja kun ei enää pää käänny tai saan mahdottomat päänsäryt seurakseni, varaan ajan hierojalle, joka saa pahimmat jumit auki hetkeksi. Kallista lystiä vain tuo hierojalla käyminen... |
|
7.2.2011 klo 19:33 |
phale: oletko uimista kokeillut?? |
|
7.2.2011 klo 20:09 |
Hyviä vinkkejä täällä, mutta kysyn vaan, että millä tavalla astma aiheuttaa niskajumia? o.O |
|
10.2.2011 klo 12:30 |
Vetoa kannattaa välttää, helpommin sanottu kuin tehty tietysti näillä keleillä. Ja katsoa, että tyyny on juuri sopivan korkuinen nukkumisasentoon nähden. Olen naureskellut, että vanhemmiten pitää varmaan raahata oma tyyny mukana vieraisiin yöpaikkoihin ja valitettavan todelle tuntuu nykyään. |
|
10.2.2011 klo 22:20 |
onko kellä iskias-vaivoja/särkyjä? |