Läppärit

Alue: Media ja tekniikka

16.12.2009 klo 11:51

fons et origo
Käyttäjä

Kiwi tuskin tarvitsee mihinkään kovin tehokasta prosessoria. Itekin kyl ottaisin isomman näytön kuin 13,3".

Samaa mieltä. Prosessorin sijasta näyttöä ja muistia tarpeeksi jos sitä kuvankäsittelyä tarvitsee rankemmin harrastaa. Jaetulla muistilla olevien näytönohjainten kanssa ei ole kuin pulassa rankemmissa kuvahommissa, ja näytönohjaimen prosessori näyttelee tärkeämpää roolia kuin itse keskusyksikön.

Oletan, että Windows on hakusessa. 64-bittisessä Windows Vistassa ja 7ssa on helppo ja todella halpa lisätä käyttömuistin määrää käytännössä rajatta muistitikulla, ja se toimiikin ihan kiitettävästi kunhan jaksaa parin vuoden välein sitten uusia tikun. Se menee hommassa ihan rusinaksi. Saman asian saa kyllä linuxeihinkin jos vähän jaksaa säätää. Pienikokoisen tikun voi rauhassa unohtaa ikiajoiksi koneen kylkeen jos USB-portteja vain on tarpeeksi, kunhan ajelee sille silloin tällöin eheytyksen eikä käytä muuhun tallentamiseen.

16.12.2009 klo 14:16

JamesBond007
Käyttäjä

Mut ei siitä prosessoritehosta varmaan haittaakaan ole - lisäks tuossa Vaiossa on just toi erillinen kelpo näytönohjainkin. Tuosta muistitikkuhommasta en tiennyt mitään :0

Kuinkas nopeita noi USB-tikut on kun niitä käyttää keskusmuistina - tuskin toimii peleissä, jos ne vaatii nopeaa toimintaa muistilta?

No USB3 on tulossa kohta ja Applelta ja Inteliltä mahdollisesti joku optinen tms. USB-seuraaja, joka tulee kai kanssa kohta joskus ja on todella nopea.. silloinhan noi voi olla ihan kelpo juttuja jo.

16.12.2009 klo 17:34

fons et origo
Käyttäjä

Kuinkas nopeita noi USB-tikut on kun niitä käyttää keskusmuistina - tuskin toimii peleissä, jos ne vaatii nopeaa toimintaa muistilta?

Onhan se koneen muisti olemassa. Se toimii kuitenkin hyyyyvin paljon nopeammin kuin tavallinen HD swap, ja käyttöjärjestelmä optimoi vähän sitä mitä asioita on RAMissa ja mitä siellä tikulla. Itse en ole pelannut PC:llä joitakin klassikoita lukuunottamatta reilusti yli viiteen vuoteen, joten en osaa sanoa miten se sellaisessa toimisi. Itse käytän tikkumuistia kun teen 3D-mallinnusta tai musiikkia. Ainakaan musiikin soittamisessa suoraan muistista en ole havainnut mitään ongelmia USB-tikun kanssa, ja minulla saattaa sampleja olla useita gigoja kerrallaan.

(Ja siis toimiihan se USB-tikku muistina 32-bitisissäkin Windowseissa, niissä vain ei ole juurikaan käytännön hyötyä yli 3 Gb muistista ilman käyttiksen puukottamista.)

17.12.2009 klo 9:01

littlest
Käyttäjä

Mun piti ostaa läppäri, mutta olen huomannut, että elämä on paljon mukavampaa, kun käyttää tietokonetta vaan töissä. Vois luopua kännykästäkin.

17.12.2009 klo 10:53

Kiwi
Käyttäjä

Teidän täytyy nyt taas suomentaa mulle: mikä on prosessori? Ja miksi sen ylitehokkuudesta on haittaa? Ja minkälainen olisi sitten "sopivampi"?

Näytönohjain ei myöskään sano mulle mitään :D.

En siis tee mitään vaativia kuvajuttuja, en edes osaisi. Kunhan leikin ajankuluksi :).

Pientä kokoa ja kevyttä painoa arvostan enemmän kuin kaksi tuumaa isompaa ruutua. Liikun paikasta ja jopa maasta toiseen, joten 1,7 kg paino ja lupailtu jopa 12 h tunnin akku kuulostavat loistavalta. Enkä tule järjestämään mitään läppärini ympärille rakennettuja leffailtoja, ja itse katson sujuvasti vaikka miniltä. Eli siksi tuo 13-tuumainen tuommoisena kivana keskikokona houkuttelee.

Viestiä muokattu 17.12.2009 klo 10:54, muokkaaja: Kiwi

17.12.2009 klo 11:08

JamesBond007
Käyttäjä

Ei prossori voi olla ylitehokas - se on vähän kuten sen tietokoneen sydän tms. mitenhän sitä kuvailis tällainen amatööri :) se laskee niitä laskutoimituksia joita sun käyttämät ohjelmat sille lähettää, tietokoneen nopeuteen vaikuttaa moni asia ja yksi oleellinen juttu on toi prosessori.. ja toi VAIO.n prosessori on selvästi nopeampi kuin tuo Asuksen.. tosin sun käyttötarkoituksessa sillä ei välttämättä ole suurta merkitystä, mutta saattaa olla ja ainakaan sitten ei kone jumita varmasti tuon osan takia, eli jos haluaa varman päälle pelata, niin..

Mutta tosiaan, jos sulle riittää pienempi näyttö ja paino on tosi olleellista (Sony painaa 2,7 kg) niin silloin pärjäät kai hyvin tuolla Asuksellakin. Sony on vaan hienompi ja tietokonehan olis mulle tyttöystävän korvike, joten siks ottaisin sen sievemmän <3 - varsinkin jos se käy vielä kuumempanakin prosessorin osalta :F

edit: Ja erillinen ei-integroitu näytönohjain nyt vaan on kiva lisä just jos käyttää jotain kuvankäsittelyhommelia tms. joka käyttää sitä hyväkseen. Näytönohjaimen avulla vois myös pelata jotain hienompia pelejä - jos vaikka niistä joskus sattuisit innostumaan :P

Viestiä muokattu 17.12.2009 klo 11:14, muokkaaja: JamesBond007

17.12.2009 klo 11:19

oceansoul
Käyttäjä

Kiwi: Ei näytönohjaimista ja prosessoreista tarvi välittää, jos vain tuommoiseen peruskäyttöön ostaa konetta itselleen. Kaikissa ihan riittävän hyvät. Eri asia, jos pelaa tai käyttää jotain muuten raskaita ohjelmia tms.
Mutta Wikipedia auttaa, jos kiinnostaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4yt%C3%B6nohjain
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suoritin

17.12.2009 klo 11:28

Kiwi
Käyttäjä

Kiittää ja kumartaa hän :)!

17.12.2009 klo 20:50

Tertzi
Käyttäjä

Läppärien kehitys on mennyt muutamassa asiassa huonompaan suuntaan. Yksi merkittävin juttu mikä nykyläppäreissä on pielessä on näyttö. Minulla on yksi ensimmäisiä Fujitsun laajakuvanäytöllä varustettuja kannettavia, jota harkitsin vaihtaa uudempaan. Vanha kuvasuhde taisi olla 16:10 ja resoluutio 1280x800. Uusissa läppäreissä on kuvasuhde 16:9 ja resoluutio 1366x768. Televisioissa tuo kuvasuhdemuutos oli tarpeen, koska suurin osa elokuvista oli jo valmiiksi tuossa suhteessa, sen sijaan kannettavassa tietokoneessa tuo on typerä kuvasuhde kun nettiä selatessa suurin osa informaatiosta on pystysuunnassa ja ei ole kiva tinkiä siitä. Vaakaresoluutio 16:10 näytössä on riittävä elokuvienkin katseluun ja pystysuunnassa on enemmän tilaa nettikäytössä.

Toinen mikä on mennyt huonompaan suuntaan on kun on siirrytty mattapintaisesta kiiltäväpintaisiin näyttöihin. Kuvaputkinäytöissä minua häiritsi näytön kiiltävän peilaava pinta josta pääsi eroon lcd-näytöissä. Nyt tuo riesa on palannut takaisin ja tullut läppäreihinkin.

Mitä on saatu tilalle, numeronäppäimistö, jota muutenkin hyvin harvoin tarvitsee. Akkukesto isommissa kannettavissa on edelleen samalla tasolla kuin aina ennenkin 2-3 tuntia, ja hädintuskin sitäkään jos vaikka katsoo DVD:tä.

Laitteisto on aika vakio ollut jo vuosia, WLAN, bluetooth, tallentava DVD, näissä ei taida olla muuta eroa kuin joidenkin mallien WLAN nopeus on päivitetty nopeampaan n versioon. Sisäänrakennettu 3G taitaa isommissa läppäreissä olla vieläkin harvinaisempi kuin miniläppäreissä.

Prosessoritehoa ehkä hieman enemmän, paitsi ihan halvimmissa taitaa siitäkin olla säästetty ja näytönohjaimella ei voi pelata.

Kovin vähän siis on kehitystä tapahtunut jos ollenkaan. No onhan se uusi kone aina alussa tuntunut vähän nopeammalta, mutta pikkuhiljaa sekin yleensä hidastuu, ainakin windows xp koneet, en tiedä onko vistassa tai seiskassa jo päästy tuosta riesasta eroon että kone hidastuu hidastumistaan ja lopulta windows pitää asentaa uusiksi.

Minulla on kokemusta vain kahdesta fujitsun koneesta joista omani on tuntunut aika jämäkkärakenteiselta, akku kestää vieläkin lähes kaksi tuntia ja mekaanisesti koneessa ei näy juuri käytönjälkiä, paria pikkujuttua lukuunottamatta. Paria vuotta uudempi fujitsu sen sijaan oli heikompaa tekoa, akku lakkasi toimimasta heti takuuajan jälkeen ja näytön saranat hajosivat. Akku piti ostaa itse, takuu ei korvannut mutta näytön sai korjautettua takuuseen.

Omasta fujitsustani on nyt vajaan viiden vuoden käytön jälkeen hiiren napit kuluneet rikki. Sama vika oli myös uudemmassa Asus miniläppärissä joka oli vain puoli vuotta vanha. Hiiren nappeihin löytyi onneksi omassa tapauksessani halpa korjauskeino, mutta koneen purkaminen ja kokoaminen teetti hieman töitä. Varaosat sai vanhan kännykän nappuloiden alta löytyneistä metallilätkistä joista osa on enemmän ja osa vähemmän kuluneita sen mukaan mitä nappia on tullut enemmän painettua. Käytettyyn koneeseen windows kannattaa heti ensitöikseen asentaa uusiksi ja varmistaa että asennuslevyt ovat mukana tai koneessa on sisäinen uudelleenasennustoiminto. Uudemmissa koneissa windowsin asennuslevyt joutuu itse polttamaan koneeseen esiasennetulla ohjelmalla, eikä mitään asennuslevyjä tule mukana. Myöskään miniläppärin mukana ei tullut käyttökelpoista asennusmediaa vaan siihen piti etsiä netistä ohjeet että sai tehtyä asennuksen muistitikulta.

Saahan uuden koneen mukana windows seiskan jos siitä tykkää, en tiedä kun en ole kokeillut.

En mene kehumaan tai haukkumaan mitään merkkiä, yksilökohtaista kauanko kone kestää ja jotkut kuluvat osat voivat tulla nopeasti tiensä päähän ns. merkkikoneissakin. Olen tykännyt tuosta Asus pikkuläppäristä mutta mekaanisestihan sekin on aika muovilelu ja ikävää että esimerkiksi nuo hiirennapit kuluu niin äkkiä loppuun. Toisesta samanlaisesta eee pc:stä hajosi näppäimistö, sen sai tilattua ruotsista hintaa jotain viisikymppiä. Melkein tarvii jonkinlaisia teeseitsemiehen taitoja tai sitten pitää olla varaa ostaa vaikka se 399 euron aceri parin vuoden välein. En laskisi ollenkaan sen varaan että uusi läppäri kestää paria vuotta pitempään, olipa merkki mikä tahansa.

Viestiä muokattu 17.12.2009 klo 21:13, muokkaaja: Tertzi

17.12.2009 klo 23:21

JamesBond007
Käyttäjä

Ihmeellisesti vedän kuudetta vuotta fujitsu/siemensin halpismallilla.

Ainut ongelma on ollut tuuletin, joka piti avata ja öljytä kun se alkoi rahisemaan, mutta se oli pikkujuttu.. lisäksi muistia on nyt 512 megan sijaan 756 tms. megatavua ja tämä konehan on hidas kuin mikä, mutta itse ajattelin ostaa uuden kannettavan puolen vuoden sisään tms. kun USB3 tulee ja uuden sukupupolven DX11 näyttikset kannettaviin sekä mahdollisesti ssd-kovalevy.

18.12.2009 klo 6:55

oceansoul
Käyttäjä

"pikkuhiljaa sekin yleensä hidastuu, ainakin windows xp koneet, en tiedä onko vistassa tai seiskassa jo päästy tuosta riesasta eroon että kone hidastuu hidastumistaan ja lopulta windows pitää asentaa uusiksi."

Nii, no tästä ongelmasta pääsee, kun käyttää linux-käyttöjärjestelmää.. :) Koneeni ei ole lainkaan hidastunut kahden vuoden aikana - päinvastoin.
Sen sijaan Vistaa (rinnalla kun oli) käytin muutaman hassun kerran kokeilumielessä ja onnistuin saamaan blue screenin jonkun päivityksen jälkeen. Että se siitä; 7 on nyt rinnalle asennettuna kokeilumielessä; onhan se parempi kuin Vista, mutta eipä tee lainkaan mieli Windowsien seuraan palata.

"En laskisi ollenkaan sen varaan että uusi läppäri kestää paria vuotta pitempään, olipa merkki mikä tahansa."

Nii-i, semmoista se tuppaa olemaan.

20.12.2009 klo 21:22

Anskutin
Käyttäjä

Edesmenneen Fujitsu-Siemensin jälkeen surffailen ekaa iltaa uudella Toshiba SATL350262:lla. Gigantista 499€ plus asennukset ja virusturva. Voi että tää on ihana, ihan eri luokkaa kuin se aiempi! Ääntä lähtee, näyttö on kirkas, kaikki toimii nopeasti ja kaikki asennusjutut sun muut kulkee helposti. Vistaa käyttäneenä Windows 7 ei tunnu miltään isolta erolta. Rakastan. Ja suosittelen näin yhden päivän kokemuksella.

22.12.2009 klo 3:05

dzam
Ylläpitäjä

Kiwi: Sori, en oo kattonu alusta asti tätä keskustelua, mutta jos oot valmis vajaan tonnin koneeseen panostamaan niin älä edes kattele PC:itä, vaan osta suoraan  MacBook. PC:n kanssa menee hermot 110 kertaa siinä ajassa, kun mäkillä oot jo hoitanut homman kotiin.

22.12.2009 klo 17:42

minavaan2
Käyttäjä

Jos haluaa saada Laatua halvalla, niin IBM Thinkpad käytettynä. Erinomainen näppäimistö ja muutenkin laadukas. Myös asuksen eeepc:t ovat ihan toimivia.

Viestiä muokattu 22.12.2009 klo 17:43, muokkaaja: minavaan2

24.12.2009 klo 16:23

Kiwi
Käyttäjä

Kiitos ehdotuksesta mutta Mac ei tule kysymykseenkään. Raivostuttavampaa laitetta en ole vielä tavannut :).

24.12.2009 klo 16:31

hensu
Käyttäjä

Itekki myyn oman maccini pois :). Mut on tää oikeesti loistava kone, mutta tässä ei vaan toimi kaikki ohjelmat... siks myyn :(.

24.12.2009 klo 22:04

Anskutin
Käyttäjä

Oma uusi koneeni jaksaa ihastuttaa joka päivä. Onni on isonäyttöinen Toshiba.

29.12.2009 klo 9:48

miicah
Valvoja

Kiwi mikä ihme raivostuttaa?

hensu, mitkä ohjelmat eivät toimi? Miksi et voi jotakin aivan marginaaliohjelmaa varten asentaa virtuaalikonetta?

29.12.2009 klo 12:29

hensu
Käyttäjä

virtuaali koneet on testattu, se oikean wintoosan asentaminen ois tarkottanu koko kovalevyn tyhjäystä siis jos ois os x:n rinnalle. Mm. valojen ohjaus ohjelmat ei toimi oikeen macissa tai jos toimii nii niissä on sitten rajotteita hirveesti. Sitten mm. ez drummer rumpusarja ohjelma ei toimi. Meijän tulostin ei toimi :). Ja moni muu enemmän tai vähemmän tarpeellinen. Sitten muutenki se mitä oon virtuaalikonetta käyttäny nii varsinki vähän isommat softat ei jaksa yhtään pyöriä. Muutenki virtuaalikone hakee hirveen hitaasti niitä kansioita saatika sitten jos on jaettava kansio. Pari kertaa oon myös saanu kaadettua koko virtuaali koneen (kesken konsertin jossa ohjasin valoja sillä ;)

6.1.2010 klo 12:15

lihahyytelö
Käyttäjä

"Jaetulla muistilla olevien näytönohjainten kanssa ei ole kuin pulassa rankemmissa kuvahommissa, ja näytönohjaimen prosessori näyttelee tärkeämpää roolia kuin itse keskusyksikön. "

Olen tästä eri mieltä. Omat kokemukset on siirtyessä Photoshop cs3:sta cs4:seen joka osaa 3D-kiihdytyksen. Läppärissä näytönohjain on nvidia g105m (prossu t4200) ja perus-pc:ssä ati 5770 (prossu phenom 2 550 BE). Kummassakaan tapauksessa en huomannut mainittavaa eroa kun 3D-kiihdytysominaisuudet tuli käyttöön. Eli, prossulla ja muistilla pärjää oikein hyvin kuvankäsittelyssä. Muistia sais olla vähintään se 2 gigaa, mieluiten 4 (sehän on halpaa). Tiedä sitten mitä fons et origo tarkoitti "rankemmalla käsittelyllä".

Tehokkaasta näytönohjaimesta ei valitettavasti ole vielä hyötyä kuin hyvin marginaalisissa jutuissa, pois lukien pelit ja HD-leffojen rautapurku (ja sekin vain niissä tapauksissa kun prossu ei yksin jaksaisi).

Viestiä muokattu 6.1.2010 klo 12:16, muokkaaja: lihahyytelö

9.1.2010 klo 22:42

fons et origo
Käyttäjä

Tiedä sitten mitä fons et origo tarkoitti "rankemmalla käsittelyllä".

No vaikkapa 3D-mallinnuksessa reaaliaikainen mallien pyörittely tekstuurien kanssa tukehduttaa tuollaisen GeForcen aika hyvin. Mulla on yhdessä läppärissä 1680x1050-resoluutio ja muistia vain 2G josta näytönohjaimelle siivu. Ei sillä esitteitäkään taiteta.

25.3.2010 klo 17:05

adjpg
Käyttäjä

Itseltä ääni Applen kannettaville. Niitä saa jo alle tonnilla, sekä jälleenmyyntiarvo on PC-konetta parempi. Käyttis voi alkusi tuoda kysymyksiä, mutta jälkeen päin huomaa, että opettelu/totuttelu oli vaivansa väärti eli saat "voiko asiat näin helposti tehdä kokemuksia?".

I bit the Apple!

26.3.2010 klo 10:57

JamesBond007
Käyttäjä

Mulla ei ole Applesta mitään hyvää sanottavaa, ekat päivitykset kun koneen piti tehdä, niin se jumittui tuohon ja piti nappulasta sammuttaa. Kaverilla Macbook air, joka oli hidas... toisen tutun mäkki meni kaksi kertaa takuuhuoltoon... taitaa olla verrattavissa uskontoon tuo, että mäkit olis jostain kotoisin... käyttiskään ei ole kovin erityisen tuntuinen ja toi "magic mouse" on paljon huonomman tuntuinen, kuin tämä logitech mx mikä onkaan laser mitä tässä käytän.

26.3.2010 klo 10:59

raakel
Käyttäjä

^ oho.

MacBook ollut omistuksessa reippaan vuoden. Ei sinä aikana ole tullut mitään ongelmia.

26.3.2010 klo 15:07

Aycea
Käyttäjä

Itselläkin on mäkki, vieläpä mainittu macbook air. En jaksa kiihkoilla käyttöjärjestelmien osalta, toisessa läppärissä on wintoosa ja kolmannessa koneessa kubuntu. Kaikissa puolensa ja haittansa.

Airin kanssa ei ole ollut mitään muuta ongelmaa kuin yksi päivitys jumi hetkeksi safarin, mutta sekin korjaantui. Kaverilla rantapallon jatkuva hyrrääminen johtui kiintolevyn hajoamisesta.

Oma kokemus on, että on ollut suhteellisen varma peli ja mitä arvostan unix-pohjaisissa muutenkin: ohjelmat poistuvat, kun ne poistaa eikä tarvitse penkoa rekisteritiedostoja ja kone menee kiinni samantien, kun tahdon, kyselemättä. Windowsissa välillä tuli rasittavia virheilmoituksia tyyliin: en voi sulkea, koska sulkeutumisessa tapahtui virhe. Uh.

Applen hiiristä en tiedä, käytän airissakin pelkästään trackpadia. On siinä se haitta kyllä, jos pidempään on airilla ja vaihtaa konetta, että ihmettelee hetken miksi se toinen kone ei tottele tiettyjä näppäinyhdistelmiä tai miksi tää ei skrollaakaan kahdella sormella ruutua ;)

Edellisessä windows-läppäristä lahosi viiden vuoden jälkeen kiintolevy, ei olisi kallis tikki vaihtaa mutten ole jaksanut vielä operaatioon, oli HP. Airin lisäksi on nyt käytössä Acer, ei ole ollut valittamista. Pikkuveljen fujitsu-siemensissä on kosahtanut parin vuoden aikana näytönohjain, emolevy, kiintolevy...

26.3.2010 klo 18:02

Lihahyyteloe
Käyttäjä

No vaikkapa 3D-mallinnuksessa reaaliaikainen mallien pyörittely tekstuurien kanssa tukehduttaa tuollaisen GeForcen aika hyvin. Mulla on yhdessä läppärissä 1680x1050-resoluutio ja muistia vain 2G josta näytönohjaimelle siivu. Ei sillä esitteitäkään taiteta.

95% ihmisistä kuvankäsittely tarkoittaa kuitenkin valokuvien kanssa värkkäämistä photoshopissa tai vastaavassa ohjelmassa, ja omien kokemuksieni mukaan näytönohjaimen teholla ei ole käytännössä ollenkaan merkitystä tässä käytössä. Sellaiset, jotka 3D-mallinnusta tms. renderöintiä harrastaa yleensä tietää koneista riittävästi ostaakseen itse sopivan. Taitto-ohjelmatkin toimii hyvin integroidullakin näyttiksellä. Tästäkin on kokemusta.

Molemmissa käytöissä näytönohjain suorittaa lähinnä kuvan piirtämisen ruudulle, ei mitään raskaita laskutoimituksia. Siksi minusta on vähän kummallista neuvoa ostamaan läppäri kalliilla näytönohjaimella sen sijaan, että panostaisi muistiin ja prosessoriin. Tämmöinen on minun kokemus ja vääräksi saapi osoittaa.

PS. Ei tuo minun geförssi niin huono kortti ole. Pelasi sillä GTA: San Andreastakin melko hyvillä graffoilla. :)

Viestiä muokattu 26.3.2010 klo 18:17, muokkaaja: Lihahyyteloe

14.7.2010 klo 22:09

Babaii_
Käyttäjä

Kamala läppäri kuume eikä osaa ostaa konetta. Voi voi :/ Mitä mä nyt teen, mut toi macbook olis aikas hieno.