Masennus
Alue: Terveys
|
17.5.2008 klo 13:29 |
On myös kynnys tunnustaa... että on sairas. Siitä se lähtee pitäisi tunnustaa itselle, että on avun tarpeessa. |
|
17.5.2008 klo 13:30 |
Lucil, olet oikeilla jäljillä. Hyvä viesti sinulta. Itse uskallan tunnustaa masennuksetani koko maailmalle: http://www.rollemaa.org/avainsana/masennus/ Yritän parantua ja käyn terapiassa säännöllisesti. Kuten sanoin, aika taitaa olla se paras lääke. |
|
17.5.2008 klo 14:30 |
Jedidja87: olet osittain (huom osittain) oikeassa. Tyylisi ilmaista kantasi ei vain ole kovin kannustava. Sairaudet johtuvat synnistä ja masennus on sairaus! |
|
17.5.2008 klo 15:52 |
Jos masennus olisi vain pelkistä hengellisistä vaikeuksista johtuvaa, niin miksi ihmiset sitten saavat apua esim. lääkkeistä? Kaikkiahan nekään eivät tietenkään auta. Psykiatri totesi tuossa muutama päivä sitten, että pienet määrät SSRI-lääkkeitä on usein vain placeboa. Tosi kannustavaa tietää. Ei ihme, ettei niillä ole oikein ollut vaikutusta. Omasta mielestä masennukseen auttaa just toi aika. On ihanaa huomata vuosien päästä, kun kerran tunteekin jotakin. Se mikä ei ole ennen tuntunut miltään, herättääkin kerran vahvan tunteen. En ymmärrä, miten tai miksi se tapahtuu, mutta uskoisin, että se tapahtuu ihmisen kohdalla, joka jaksaa odottaa. Niin kauan kuin rimpuilee vastaan, hirttosilmukka kaulan ympärillä vain kiristyy. Uskon että hengellisyydellä ja Jumalalla on ollut merkitystä paranemisessani. Olen saanut profetioita siitä, että pääsen vielä tämän yli ja näiden sanojen avulla en ole luovuttanut, vaikka kaikki on tuntunut välillä täysin turhalta. Täytyy todeta, että masennus voi johtua myös synneistä, jotka painavat mieltä tai muista hengellisistä syistä, mutta ymmärtääkseni tässä ketjussa puhutaan enemmänkin masennuksesta diagnoosina ja lääketieteellisenä sairautena, mikä mielestäni myös alkoholismi voi olla. Ihmisellä voi olla alttiutta geeneissä, joka saattaa helpommin johtaa alkoholismiin kuin toisilla ihmisillä. |
|
17.5.2008 klo 16:48 |
Natan, emme ole hengellisesti, henkisesti emmekä fyysisesti täydellisiä tässä maailmassa. Ei kukaan voikaan vaatia täydellistä hengellisyyttä. |
|
17.5.2008 klo 23:42 |
Minulla pistää korvaan todella pahasti tuo, että "masennus on synnin seurausta". Voiko ihmisten syntejä laittaa pahemmuusjärjestykseen? Ovatko henkilön X synnit suurempia kuin henkilön Y, mikä selittää X:n masentuneisuuden? Tuolla "masennus on synnin seurausta"-logiikallahan me kaikki olisimme enemmän tai vähemmän masentuneita, sillä kaikki me olemme syntisiä. |
|
18.5.2008 klo 0:46 |
Mä ainakin uskon, että masennuskin on synnin tai epäuskon aiheuttamaa ( toisaalta riippuu tapauksesta)... Mutta se ei ole sen masentuneen vika tai syy... vaan se ympäristö. Kuitenkin masennus tulee jostain, joka sen aiheuttaa. Ja se aiheuttaja on synti tai epäusko. |
|
18.5.2008 klo 2:38 |
Olen ollut useinkin masentunut ja yhden kerran aika pahasti. Tämä oli viime keväänä ja kävin lääkärillä ja sain lääkkeet. Uskon, että masennukseni oli osaltaan myös työuupumusta. Muistan että se oli aivan kauheaa. Ei kertakaikkiaan jaksanut tehdä mitään, vaikka halusinkin, niin en pystynyt. Tuntui siltä, että olin jotenkin sumussa. Ei jaksanut ajatellakaan mitään. Söin lääkkeitä vain kuukauden vaikka lääkäri oli ehdottanut kuukauden lääkkeiden syönnin jälkeen jatkaa lääkitystä. Itse tunsin, että kuukauden jälkeen lääkkeet auttoivat, enkä halunnut syödä enää niitä. Rukoilin myös Jumalaa, että masennukseni loppuisi, eikä sitä ole tullut enää sen jälkeen ainakaan niin pahana. Itse olen ihminen, joka ajattelee ja pohtii paljon. Usein masennun siitä jos tiedän jonkun kärsivän enkä voi auttaa, silloin rukoilen Jumalaa, se kyllä helpottaa. Opiskelen tällä hetkellä lähihoitajaksi ja koulutus kestää 2 vuotta, joten tahti on tosi nopea. Tässä kuussa on ollut joka viikko kokeet ainakin yhdet, jonakin viikkona kahdet tai kolmet. Tämä on itselleni erittäin stressaavaa, kun olen muutenkin stressaaja ihminen. Olen tosissani miettinyt miten tulen selviämään tästä koulusta. Onneksi voin kertoa kaikki huoleni Jumalalle, Hän kyllä näkee. Elämäni on ollut muutenkin aika vaikeaa. Kotiolosuhteet ovat olleet vaikeat johtuen äidistäni, jolla on mielenterveysongelmia. Minua on kiusattu koulussa ja vieläkin huomaan että pelkään esim. luokan edessä esiintymistä. En ole koskaan kuitenkaan tosissani miettinyt itsemurhaa. Olen viillellyt itseäni 16-vuotiaana. Olin todella pahasti masentunut ennen uskoontuloani. Tulin uskoon 20-vuotiaana. Nyt olen 23-vuotias. Kaikki kokemani ei enää tunnu niin pahalta, se on mennyttä. Olen rukoillut tätä Jumalalta, koska kun ennen nämä pahat muistot tulivat mieleen tuli erittäin ahdistunut ja surullinen olo. Nyt kun muistan asiat, niin ne ei saa aikaan enää tällaista vaikka ne muistankin. Tästä kiitän Jumalaa. Ja muutenkin ajattelen näin, että en katso siihen mitä minulla ei ole ja mitkä asiat ei ole hyvin, vaan siihen mitä minulla on, ja kiitän siitä Jumalaa. Jumalan siunausta kaikille masentuneille. Jumala on voimallinen nostamaan teidät masennuksesta. Jumala rakastaa siitä huolimatta, vaikka olisikin masentunut. Tämän sanon siksi koska itselläni vuosi sitten oli sellaisia ajatuksia, että voiko uskovainen olla masentunut. Nyt tajuan, että kyllä voi ja Jeesus on myös siellä teidän kanssa kaikki jotka on masentuneita. |
|
19.5.2008 klo 18:48 |
Sanooko Raamattu itsetuhoisuudesta mitään muuta, kuin Viidennessä Mooseksen kirjassa luku 14 Kielletyt surumerkit? |
|
19.5.2008 klo 18:50 |
Viides käsky ainakin... ÄLÄ TAPA koskeee myös itseään. |
|
19.5.2008 klo 21:45 |
Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, masentuneet, uupuneet, yksinäiset, väsyneet, toivonsa menettäneet niin minä annan teille levon ja rauhan. Siunausta kaikille! |
|
20.5.2008 klo 11:22 |
Lähtökohtahan on että vastaukset löytyvät Jumalan sanasta jos ette löydä Jumalan sanasta tukea ajatuksillenne tai se on jotenkin ristiriidassa niin se pitää myös hylätä! Ei Raamatussa kielletä sitä etteikö lääkkeitä vois käyttää tai lääkäreille vois käydä. Kyllä pelkkä rukouskin voi parantaa masentuneen ja Jumala haluaakin parantaa!! 1.Mooseksen kirja: Tuossa Jumala paransi koska Abraham nimenomaan RUKOILI! Ei Jumala ole muuttunut vaan on eilen,tänään ja iankaikkisesti sama Jumala! On epäraamatullista ajatella niin ettei pelkkä rukoilu auta! Toisaalta täytyy ottaa tässä asiassa monia asioita huomioon koska voi olla monia esteitä parantumiselle ja sen takia rukous ei autakkaan. Jos esteet parantumisen tieltä on pois niin ihminen parantuu kun rukoillaan myös masennuksesta tai mistä tahansa sairaudest. Puhun tässä siitä masennuksesta joka riippuu aivojen kemiallisesta tasapainosta. Mutta myös sellaisen ihmisen voi Jumala vapauttaa masennuksen vankilasta jonka masennus ei riipu aivojen kemiasta. Ps Ps Jumala haluaa myös parantaa meidän kaikki sairautemme. Parantumiseen voi olla esteitä ja se voi olla ehkä rukouksen puute ettei olla paastottu tarpeeksi. Kuulin kerran sellaisen mielenkiintoisen jutun kun Michael Howard puhui että ne jotka saivat aidsin ja tulivat myöhemmin uskoon ja paastosivat 21 päivää niin Jumala paransi heidät aidsistaan!!! En ole vielä sellaista juttua kuullu että eikö Jumala olisi parantanut jos vaikka 40 päivää paastotaan tai 21 päivää. Paastosin 40 päivää yhden ihmisen sairauden puolesta eikä parantunut! Ei sellaisia juttuja ole olemassakaan. 17:14 Paranna minut, Herra, niin minä parannun, auta minua, niin olen autettu. Sillä sinä olet minun ylistyksen Tuossakin vaan uskon näkökulmasta ajateltiin että paranna minut niin minä parannan.Ei siinä ajateltu etteikö se olis ollu Jumalan tahto.Jumalan tahto on vaan parantaa. Ihmisillä on kuitenkin taipumus tehdä mutkia matkaan! Jumalan sana ratkaisee! Ei ihmisten mielipiteet vaan Jumalan mielipide :)!!! Haun laajuus 1.Mooseksen kirja: 2.Mooseksen kirja: 3.Mooseksen kirja: 4.Mooseksen kirja: 5.Mooseksen kirja: 2.Kuningasten kirja: 2.Aikakirja: Job: Psalmit: Saarnaaja: Jesaja: Jeremia: Valitusvirret: Hesekiel: Hoosea: Miika: Naahum: Sakarja: Malakia: Matteuksen evankeliumi: Markuksen evankeliumi: Luukkaan evankeliumi: Raamatussa Jesajan kirjassa myös sanotaan että Hän kantoi meidän sairautemme ristin puulle!! Uskon kuitenkin ett monesti se on vaan rukouksen puute ett me lopetetaan liian äkkiä rukoileminen eikä Jumala voi puhua sitten ett miks tämä ihminen ei mahdollisesti parane jne...Jos teil on lähimmäinen sairaana niin paastotkaa pitkä paasto esim 21 päivää vedellä ja rukoilkaa tän sairaan puolesta ja tulkaa sitten sanomaan jos Jumala ei ole parantanut :) Perustelkaa Raamatulla miksi parantuminen ei olisi Jumalan tahto!! Raamatussa on monesti kohtia että parantakaa sairaat eikä siinäkään tehdä eroa kenenkään välill.Jeesus itse sanoi että parantakaa sairaat.ei hän sanonut että jättäkää osa sairaaks sillä se on minun tahtoni! Yks hyvä vertaus on se ettei kukaan vanhempi halua että lapsi sairastaa jotain hengen vaarallista tautia tai jotain muuta keskimääräistä kuumetta kovempaa tai ettei kukaan vanhempi haluais lastansa opettaa sairauden kautta. Miksi sitten Jumala haluaisi? |
|
20.5.2008 klo 11:23 |
Tuli vähän liikaa raamatun kohtia... |
|
20.5.2008 klo 11:27 |
Vieläkään en kiellä lääkärille menemistä tai lääkkeiden ottamista mutta suosittelen myös rukousta oman sairauden puolesta että Jumala voi ne parantaa. Maalaisjärkeä voi käyttää!! |
|
23.5.2008 klo 15:08 |
Kuunnelkaahan mitä Todd Bentley opettaa parantamisesta... http://www.youtube.com/watch?v=Ece6L0UvfFs En vaan löydä siittä puheesta mitään joka ei olisi epäraamatullista... |
|
23.5.2008 klo 15:36 |
Vitsi onkin siinä, että masennus sairautena sisältää juurikin tämän aivojen kemiaongelman, ja on siis hieman eri asia mitä masentuneisuus. Kyllähän masentuneisuus varmaan paraneekin pikaisella rukouksella, mutta masennus nyt taitaa painia vähän eri sarjassa. |
|
23.5.2008 klo 22:44 |
Musta tuntuu että uskoa/uskontoa ei kannattaisi sotkea masennukseen (kts. http://fi.wikipedia.org/wiki/Masennus) millään tavalla. Esim. jos ihminen saa kuvan että masennus johtuu synnistä etc., voi (mahdollinen) paranemisprosessi häiriintyä tai keskeytyä. Masennukseen liittyy muutenkin vakavaa syyllisyydentuntoa, joten en näkisi mitään järkeä lisätä tätä ylimääräisellä "synnintunnolla". |
|
25.5.2008 klo 9:12 |
Ei usko Jeesukseen ole mikään uskonto vaan elävä suhde!!! Jeesus on oikeasti vastaus masennukseenkin koska ei turhaan sanota raamatussa että ilo herrassa on meidän väkevyytemme tai iloitkaa AINA herrassa,vieläkin minä sanon iloitkaa!Uskossaan kasvaneiden uskovien tunnusmerkkinä on ilo,rauha ja lepo joka ei riipu olosuhteista! Kun uskovan elämä syvenee ja etsii todella Herran kasvoja niin että herra kohtaa niin yksi uskovan tunnus 1.Piet 4: 1.Tess Gal Fil 2.Kor Ja monesti noissa aiemmissa raamatun kohdissa on suoraan sanottuna käskymuoto,ILOITKAA! Ihminen ei voi itsessään iloita mutta Herrassa voi niinkuin sana sanoo :). Itsekkin voin iloita herrasa vaikka välil masentaa,olen huomannu sen kun olen lähtenyt etsimään Jumalan kasvoja niin Jumala on täyttänyt sen jälkeen ilolla ja rauhalla.Masennus on lähtenyt pois..Läheine nsuhde Jumalan kanssa pitää masennuksen loitolla :)!!! Oo ja muut: Filippiläiskirje: Pitää myös muistaa että kaikki ongelmat mitä tässä maailmassa on niin johtuvat siittä että IHMINEN LANKESI SYNTIIN! Synti on saanut nää asiat aikaan.Psykologit ei usko siihen eikä tiedosta sitä.On psykologiassa joitakin hyviä juttuja mutta on aika paljon huonojakin.Jumalan sanalla pitää erottaa myös kaikki idealogiat,teoriat tai toimintamallit mitä psykologiassa on.. http://www.saarna.net/saarna.php?id=610 Tässä on väkevä todistus miten Jumala on eheyttänyt tätä naista! Kyllä masennus voi johtua synnistäkin mutta niin ei AINA ole! On monia asioita mistä masennus voi johtua.Jumalalla on vastaus niihinkin! |
|
26.5.2008 klo 1:05 |
Ja se Jumalan vastaus on se ammattiapu =) |
|
26.5.2008 klo 6:03 |
Jedidja87: Metsään menee että rytisee, mutta masennus on SAIRAUS. Pahinta on tuollainen "otat vain itseäsi niskasta kiinni" tai "oot tehny jotain syntiä, että masennus tuli"-puheet masentuneelle. Siinä ei auta vaikka kuinka yrittää toista piristää raamatunpaikoilla: "iloitkaa aina". Mutta laitetaan tämä vaikka nuoruuden piikkiin... |
|
26.5.2008 klo 11:29 |
En kyllä näe Ceriumillakaan yhtään Raamatun jakeita tekstissään ;D!!! En ole puhunut,enkä väittänytkään että masennus olisi sairaus vaan voi olla ihan masennus johon sisältää itsetuhoisia ajatuksia ja niin pois päin.. Enkä ole väittynyt sitäkään että kaikki masennus johtuisi synnistä.Se on sinun oma johtopäätöksesi jonka olet saanut tekstissä.. Mutta ne Raamatun paikat ovat todellisuutta meidän elämässämme.Ei Jumala meiltä täällä maanpäällä mahdottomia vaadi jos sanoo että olkaa aina iloiset :)!!! Täytyy muistaa että kaiken minä voin hänessä joka minua vahvistaa.Lue Fil 4:13!! Hänessä siis me voimme olla iloiset. En ole edelleenkään kieltänyt ammatti apua mutta tiedän monia uskovia jotka eivät ole saaneet mitään apua esimerkiksi psykologeilta. Nappi naamaan ja menoks taitaa olla psykologien tunnuslause :D!!! Itsekkään psykologeilla istuneena en ole saanut apua.Kuitenkin olen huomannut että uskova viisas sielunhoitaja on paljon parempi kuin psykologi koska ei uskon asioita voi erottaa mielen terveydestä. Ihminen on henki,sielu,ruumis ja kaikki asiat vaikuttaa kaikkeen. Uskovat sielunhoitajat ymmärtää paljon syvemmin asioita kun psykologit jotka eivät usko Jumalan parantavaan voimaan tai ihmisten syntisyyteen. Suosittelen USKOVIA psykologeja ja sielunhoitajia joille Jeesus Kristus on ykkös asia :) ja he on rakastuneita Kristukseen. 1.Kor 2: Ei jumalattomat psykologit tiedä että ihminen on osaksi henki.Kuinka jumalattomat psykologit voi tietää syvällä tasolla mitä ihmsessä on niinkuin tämä jae tässä opettaa. 14 jakeessa kuvaa hyvin miten Jumalattomat psykologit pitävät uskon asioita hullutuksena! Jakeessa 15 niin ei psykologit voi ymmärtää uskovaa ihmistä koska uskovan asioita pitää myös osata tutkia hengellisesti ja ottamalla myös huomioon henkimaailman vaikutukset ihmisen elämään...Henkimaailman vaikutus ihmisen elämään voi olla yksi monista syistä masennukseen,en väitä että aina olisi siittä kysymys. Olen saanut paljon apua uskovilta viisailta sielunhoitajilta.He ovat saaneet tiedonsanoja ja profetioita ja jotenkin Jumala on heitä armottanut monella muulla lahjalla. Nämä on kuitenkin Jumalan antamia välineitä myös sielunhoito työhön. Armolahjojakin voi niissä käyttää :)!!! Ei jumalattomasta psykologista voi puhua samana päivänä samaan kollegaan jonka sydämessä asuu Jeesus Kristus tai sitten sielunhoitajaan ja heidän sydämensä vielä palaa Jeesukselle!! Vaikka Jumala vois kokonaan poistaa masennuksen ja sen masennuksen joka johtuu kemiallisesta tasapainosta. Masennus ei ole sairaus joka johtuu aina kemiallisesta tasapainosta aivoissa.Kyllä se voi johtua nimenomaan muistakin asioista.Elämän kokemuksita yms! |
|
26.5.2008 klo 11:31 |
Korjaan tuota ekaa lausetta ett olen sitä mieltä että masennus on sekä sairaus, että myös monien tapahtuneiden asioiden summa elämässä. |
|
26.5.2008 klo 11:32 |
Ja on siinä monia muitakin tekijöitä esim.henkimaailma... |
|
26.5.2008 klo 11:33 |
Kuitenkin toiset ihmiset ei paranna täysin ihmistä vaan JUMALA ON SE JOKA PARANTAA TÄYSIN IHMISEN HAAVOISTA psyykkeen alueella. |
|
26.5.2008 klo 11:41 |
Itse kyllä tiedän ihmisiä, jotka ovat parantuneet masennuksesta ilman Jumalaa. Ja useimmat uskovaiset tuttavani, joilla on jotain masennusta tai vastaavaa, ovat menneet vain huonompaan kuntoon, kun hakevat apua rukousjonoista eivätkä ammattiauttajilta. |
|
26.5.2008 klo 11:59 |
Sielunhoitajia on monenlaisia uskovissa..Käyttävätkö nämä ihmiset mieliala lääkkeitä säännöllisesti ? |
|
26.5.2008 klo 12:01 |
Jotkut käyttävät, jotkut taas eivät. Ja sekin on jännä juttu, että tiedän enemmän masentuneita (tai muista mielenterveydellisistä ongelmista kärsiviä) uskovaisia kuin ei-uskovaisia. |
|
26.5.2008 klo 13:01 |
No saattaa olla, että masentuneita ihmisiä on eikkareidenkin joukossa paljon enemmän kuin näyttää. He eivät vain uskalla myöntää ja näyttää sitä, koska tämän maailman pinnallisuus armotonta. Uskovaisilla masentuneilla on ainakin kirkkauden toivo Jumalassa. |
|
26.5.2008 klo 13:01 |
korjaus: on armotonta |
|
26.5.2008 klo 13:03 |
anci, itse ainakin olen huomannut, että ei-uskovaisten piirissä saa olla enemmän ihminen ja heikko kuin uskovaisten piireissä. Omat kokemukseni "maailmasta" ovat enemmän positiivisia kuin negatiivisia ja aivan lähes päinvastaisia kuin millaiseksi "maailma" uskovaisten piirissä kuvaillaan. |