Masennus

Alue: Terveys

17.5.2008 klo 13:29

Babaii_
Käyttäjä

On myös kynnys tunnustaa... että on sairas. Siitä se lähtee pitäisi tunnustaa itselle, että on avun tarpeessa.
Sitä on helpompi vihata itseään kuin muita ympärillä olevia. Sitten kun on vain tajunnut että noidankehä on ympärillä... Sitten voi hakea sitä.

17.5.2008 klo 13:30

Rolle
Käyttäjä

Lucil, olet oikeilla jäljillä. Hyvä viesti sinulta. Itse uskallan tunnustaa masennuksetani koko maailmalle: http://www.rollemaa.org/avainsana/masennus/

Yritän parantua ja käyn terapiassa säännöllisesti. Kuten sanoin, aika taitaa olla se paras lääke.

17.5.2008 klo 14:30

patajan
Käyttäjä

Jedidja87: olet osittain (huom osittain) oikeassa. Tyylisi ilmaista kantasi ei vain ole kovin kannustava. Sairaudet johtuvat synnistä ja masennus on sairaus!

17.5.2008 klo 15:52

Natan
Käyttäjä

Jos masennus olisi vain pelkistä hengellisistä vaikeuksista johtuvaa, niin miksi ihmiset sitten saavat apua esim. lääkkeistä? Kaikkiahan nekään eivät tietenkään auta. Psykiatri totesi tuossa muutama päivä sitten, että pienet määrät SSRI-lääkkeitä on usein vain placeboa. Tosi kannustavaa tietää. Ei ihme, ettei niillä ole oikein ollut vaikutusta. Omasta mielestä masennukseen auttaa just toi aika. On ihanaa huomata vuosien päästä, kun kerran tunteekin jotakin. Se mikä ei ole ennen tuntunut miltään, herättääkin kerran vahvan tunteen. En ymmärrä, miten tai miksi se tapahtuu, mutta uskoisin, että se tapahtuu ihmisen kohdalla, joka jaksaa odottaa. Niin kauan kuin rimpuilee vastaan, hirttosilmukka kaulan ympärillä vain kiristyy. Uskon että hengellisyydellä ja Jumalalla on ollut merkitystä paranemisessani. Olen saanut profetioita siitä, että pääsen vielä tämän yli ja näiden sanojen avulla en ole luovuttanut, vaikka kaikki on tuntunut välillä täysin turhalta. Täytyy todeta, että masennus voi johtua myös synneistä, jotka painavat mieltä tai muista hengellisistä syistä, mutta ymmärtääkseni tässä ketjussa puhutaan enemmänkin masennuksesta diagnoosina ja lääketieteellisenä sairautena, mikä mielestäni myös alkoholismi voi olla. Ihmisellä voi olla alttiutta geeneissä, joka saattaa helpommin johtaa alkoholismiin kuin toisilla ihmisillä.

17.5.2008 klo 16:48

patajan
Käyttäjä

Natan, emme ole hengellisesti, henkisesti emmekä fyysisesti täydellisiä tässä maailmassa. Ei kukaan voikaan vaatia täydellistä hengellisyyttä.

17.5.2008 klo 23:42

Merope
Tunnus poistettu

Minulla pistää korvaan todella pahasti tuo, että "masennus on synnin seurausta". Voiko ihmisten syntejä laittaa pahemmuusjärjestykseen? Ovatko henkilön X synnit suurempia kuin henkilön Y, mikä selittää X:n masentuneisuuden? Tuolla "masennus on synnin seurausta"-logiikallahan me kaikki olisimme enemmän tai vähemmän masentuneita, sillä kaikki me olemme syntisiä.

18.5.2008 klo 0:46

Babaii_
Käyttäjä

Mä ainakin uskon, että masennuskin on synnin tai epäuskon aiheuttamaa ( toisaalta riippuu tapauksesta)... Mutta se ei ole sen masentuneen vika tai syy... vaan se ympäristö. Kuitenkin masennus tulee jostain, joka sen aiheuttaa. Ja se aiheuttaja on synti tai epäusko.
Mutta se että masentunut on saanut aikaan sairautensa on väärä käsitys, koska on asioita joille ei voi mitään. Sellaisia, että ei ole kenenkään vika, syy tai seuraus.

18.5.2008 klo 2:38

Avrim
Käyttäjä

Olen ollut useinkin masentunut ja yhden kerran aika pahasti. Tämä oli viime keväänä ja kävin lääkärillä ja sain lääkkeet. Uskon, että masennukseni oli osaltaan myös työuupumusta. Muistan että se oli aivan kauheaa. Ei kertakaikkiaan jaksanut tehdä mitään, vaikka halusinkin, niin en pystynyt. Tuntui siltä, että olin jotenkin sumussa. Ei jaksanut ajatellakaan mitään. Söin lääkkeitä vain kuukauden vaikka lääkäri oli ehdottanut kuukauden lääkkeiden syönnin jälkeen jatkaa lääkitystä. Itse tunsin, että kuukauden jälkeen lääkkeet auttoivat, enkä halunnut syödä enää niitä. Rukoilin myös Jumalaa, että masennukseni loppuisi, eikä sitä ole tullut enää sen jälkeen ainakaan niin pahana. Itse olen ihminen, joka ajattelee ja pohtii paljon. Usein masennun siitä jos tiedän jonkun kärsivän enkä voi auttaa, silloin rukoilen Jumalaa, se kyllä helpottaa. Opiskelen tällä hetkellä lähihoitajaksi ja koulutus kestää 2 vuotta, joten tahti on tosi nopea. Tässä kuussa on ollut joka viikko kokeet ainakin yhdet, jonakin viikkona kahdet tai kolmet. Tämä on itselleni erittäin stressaavaa, kun olen muutenkin stressaaja ihminen. Olen tosissani miettinyt miten tulen selviämään tästä koulusta. Onneksi voin kertoa kaikki huoleni Jumalalle, Hän kyllä näkee. Elämäni on ollut muutenkin aika vaikeaa. Kotiolosuhteet ovat olleet vaikeat johtuen äidistäni, jolla on mielenterveysongelmia. Minua on kiusattu koulussa ja vieläkin huomaan että pelkään esim. luokan edessä esiintymistä. En ole koskaan kuitenkaan tosissani miettinyt itsemurhaa. Olen viillellyt itseäni 16-vuotiaana. Olin todella pahasti masentunut ennen uskoontuloani. Tulin uskoon 20-vuotiaana. Nyt olen 23-vuotias. Kaikki kokemani ei enää tunnu niin pahalta, se on mennyttä. Olen rukoillut tätä Jumalalta, koska kun ennen nämä pahat muistot tulivat mieleen tuli erittäin ahdistunut ja surullinen olo. Nyt kun muistan asiat, niin ne ei saa aikaan enää tällaista vaikka ne muistankin. Tästä kiitän Jumalaa. Ja muutenkin ajattelen näin, että en katso siihen mitä minulla ei ole ja mitkä asiat ei ole hyvin, vaan siihen mitä minulla on, ja kiitän siitä Jumalaa. Jumalan siunausta kaikille masentuneille. Jumala on voimallinen nostamaan teidät masennuksesta. Jumala rakastaa siitä huolimatta, vaikka olisikin masentunut. Tämän sanon siksi koska itselläni vuosi sitten oli sellaisia ajatuksia, että voiko uskovainen olla masentunut. Nyt tajuan, että kyllä voi ja Jeesus on myös siellä teidän kanssa kaikki jotka on masentuneita.

19.5.2008 klo 18:48

kuriton
Käyttäjä

Sanooko Raamattu itsetuhoisuudesta mitään muuta, kuin Viidennessä Mooseksen kirjassa luku 14 Kielletyt surumerkit?

19.5.2008 klo 18:50

Babaii_
Käyttäjä

Viides käsky ainakin... ÄLÄ TAPA koskeee myös itseään.

19.5.2008 klo 21:45

teme247
Käyttäjä

Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, masentuneet, uupuneet, yksinäiset, väsyneet, toivonsa menettäneet niin minä annan teille levon ja rauhan.
Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."
Matteus 11:28-30

Siunausta kaikille!

20.5.2008 klo 11:22

Jedidja87
Käyttäjä

Lähtökohtahan on että vastaukset löytyvät Jumalan sanasta jos ette löydä Jumalan sanasta tukea ajatuksillenne tai se on jotenkin ristiriidassa niin se pitää myös hylätä!

Ei Raamatussa kielletä sitä etteikö lääkkeitä vois käyttää tai lääkäreille vois käydä.

Kyllä pelkkä rukouskin voi parantaa masentuneen ja Jumala haluaakin parantaa!!

1.Mooseksen kirja:
20:17 Mutta Aabraham rukoili Jumalaa, ja Jumala paransi Abimelekin ja hänen vaimonsa ja hänen orjattarensa, niin että he synnyttivät lapsia.

Tuossa Jumala paransi koska Abraham nimenomaan RUKOILI! Ei Jumala ole muuttunut vaan on eilen,tänään ja iankaikkisesti sama Jumala!

On epäraamatullista ajatella niin ettei pelkkä rukoilu auta! Toisaalta täytyy ottaa tässä asiassa monia asioita huomioon koska voi olla monia esteitä parantumiselle ja sen takia rukous ei autakkaan. Jos esteet parantumisen tieltä on pois niin ihminen parantuu kun rukoillaan myös masennuksesta tai mistä tahansa sairaudest. Puhun tässä siitä masennuksesta joka riippuu aivojen kemiallisesta tasapainosta.

Mutta myös sellaisen ihmisen voi Jumala vapauttaa masennuksen vankilasta jonka masennus ei riipu aivojen kemiasta.

Ps
30:3 Herra, minun Jumalani, sinua minä huusin, ja sinä paransit minut.
Tässäkin kohdassa kun Daavid vaan huusi Jumalan puoleen niin Jumala PARANSI hänet! Voi olla sellaisia tilanteita jossa lääketiede ei auta mitään niin Jumala voi parantaa ja haluaakin :)!!!

Ps
103:3 hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi,
107:20 Hän lähetti sanansa ja paransi heidät ja pelasti heidät haudasta.
147:3 Hän parantaa ne, joilla on särjetty sydän, ja sitoo heidän haavansa.

Jumala haluaa myös parantaa meidän kaikki sairautemme. Parantumiseen voi olla esteitä ja se voi olla ehkä rukouksen puute ettei olla paastottu tarpeeksi. Kuulin kerran sellaisen mielenkiintoisen jutun kun Michael Howard puhui että ne jotka saivat aidsin ja tulivat myöhemmin uskoon ja paastosivat 21 päivää niin Jumala paransi heidät aidsistaan!!! En ole vielä sellaista juttua kuullu että eikö Jumala olisi parantanut jos vaikka 40 päivää paastotaan tai 21 päivää. Paastosin 40 päivää yhden ihmisen sairauden puolesta eikä parantunut! Ei sellaisia juttuja ole olemassakaan.

17:14 Paranna minut, Herra, niin minä parannun, auta minua, niin olen autettu. Sillä sinä olet minun ylistyksen

Tuossakin vaan uskon näkökulmasta ajateltiin että paranna minut niin minä parannan.Ei siinä ajateltu etteikö se olis ollu Jumalan tahto.Jumalan tahto on vaan parantaa. Ihmisillä on kuitenkin taipumus tehdä mutkia matkaan!
Jer
33:6 Katso, minä kasvatan umpeen ja lääkitsen sen haavat, ja minä parannan heidät ja avaan heille rauhan ja totuuden runsaude

Jumalan sana ratkaisee! Ei ihmisten mielipiteet vaan Jumalan mielipide :)!!!
Matt
4:24 Ja maine hänestä levisi koko Syyriaan, ja hänen luoksensa tuotiin kaikki sairastavaiset, monenlaisten tautien ja vaivojen rasittamat, riivatut, kuunvaihetautiset ja halvatut; ja hän paransi heidät.
8:16 Mutta illan tultua tuotiin hänen tykönsä monta riivattua. Ja hän ajoi henget ulos sanalla, ja kaikki sairaat hän paransi;
9:12 Mutta kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. 12:15 Mutta kun Jeesus huomasi sen, väistyi hän sieltä pois. Ja monet seurasivat häntä, ja hän paransi heidät kaikki, 14:14 Ja astuessaan maihin Jeesus näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, ja hän paransi heidän sairaansa. 14:36 Ja he pyysivät häneltä, että vain saisivat koskea hänen vaippansa tupsuun; ja kaikki, jotka koskivat, paranivat.
15:30 Ja hänen tykönsä tuli paljon kansaa, ja he toivat mukanaan rampoja, raajarikkoja, sokeita, mykkiä ja paljon muita, ja laskivat heidät hänen jalkojensa juureen; ja hän paransi heidät, 21:14 Ja hänen tykönsä pyhäkössä tuli sokeita ja rampoja, ja hän paransi heidät.Mark 6:13 Ja he ajoivat ulos monta riivaajaa ja voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät.
Luuk4:40 Auringon laskiessa kaikki, joilla oli sairaita, mikä missäkin taudissa, veivät ne hänen tykönsä. Ja hän pani kätensä heidän itsekunkin päälle ja paransi heidät. 5:17 Ja eräänä päivänä, kun hän opetti, istui siinä fariseuksia ja lainopettajia, joita oli tullut kaikista Galilean ja Juudean kylistä ja Jerusalemista; ja Herran voima vaikutti, niin että hän paransi sairaat.

Haun laajuus
Hakuehto

1.Mooseksen kirja:
20:17 Mutta Aabraham rukoili Jumalaa, ja Jumala paransi Abimelekin ja hänen vaimonsa ja hänen orjattarensa, niin että he synnyttivät lapsia.

2.Mooseksen kirja:
15:26 Hän sanoi: "Jos sinä kuulet Herraa, Jumalaasi, ja teet, mikä on oikein hänen silmissänsä, tarkkaat hänen käskyjänsä ja noudatat kaikkea hänen lakiansa, niin minä en pane sinun kärsittäväksesi yhtäkään niistä vaivoista, jotka olen pannut egyptiläisten kärsittäviksi, sillä minä olen Herra, sinun parantajasi."
21:19 niin olkoon, jos hän tointuu ja voi mennä ulos sauvaansa nojaten, lyöjä vapaa rangaistuksesta; korvatkoon ainoastaan hänen sairastamisaikansa ja pitäköön huolta hänen paranemisestaan.

3.Mooseksen kirja:
13:18 Ja jos jonkun ihoon tulee paise, joka paranee jälleen,
13:37 Mutta jos syyhelmä hänestä näyttää pysyneen entisellään ja jos siihen on kasvanut mustia karvoja, on syyhelmä parantunut; hän on puhdas, ja pappi julistakoon hänet puhtaaksi.
14:3 ja pappi menköön leirin ulkopuolelle; ja jos pappi tarkastaessaan pitalista huomaa, että hän on parantunut pitalitaudista,

4.Mooseksen kirja:
12:13 Silloin Mooses huusi Herran puoleen sanoen: "Oi, Jumala! Paranna hänet!"

5.Mooseksen kirja:
28:27 Herra lyö sinua Egyptin paiseilla ja ajoksilla, ihottumalla ja ruvella, joista et parannu.
28:35 Herra lyö sinuun, sinun polviisi ja pohkeisiisi, pahoja paiseita, joista et parannu, kantapäästä kiireeseen asti.
32:39 Katsokaa nyt, että minä, minä olen, eikä yhtäkään jumalaa ole minun rinnallani. Minä kuoletan ja minä teen eläväksi, minä lyön ja minä parannan; eikä ole sitä, joka pelastaisi minun käsistäni.

2.Kuningasten kirja:
2:21 Niin hän meni vesien lähteelle ja heitti siihen suolat, sanoen: "Näin sanoo Herra: Minä olen parantanut tämän veden; siitä ei enää tule kuolemaa eikä keskenmenoa."
8:29 Niin kuningas Jooram tuli takaisin parantuakseen Jisreelissä haavoista, joita aramilaiset olivat iskeneet häneen Raamassa hänen taistellessaan Hasaelia, Aramin kuningasta, vastaan. Ja Ahasja, Jooramin poika, Juudan kuningas, tuli Jisreeliin katsomaan Jooramia, Ahabin poikaa, koska tämä oli sairas.
9:15 Mutta kuningas Jooram oli tullut takaisin parantuakseen Jisreelissä haavoista, joita aramilaiset olivat iskeneet häneen hänen taistellessaan Hasaelia, Aramin kuningasta, vastaan. Ja Jeehu sanoi: "Jos se teille kelpaa, niin älkää päästäkö pakoon kaupungista ketään, joka menisi ilmoittamaan tätä Jisreeliin."
20:1 Niihin aikoihin Hiskia sairastui ja oli kuolemaisillansa; ja profeetta Jesaja, Aamoksen poika, tuli hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Näin sanoo Herra: Toimita talosi; sillä sinä kuolet etkä enää parane."
20:5 "Palaja takaisin ja sano Hiskialle, minun kansani ruhtinaalle: 'Näin sanoo Herra, sinun isäsi Daavidin Jumala: Minä olen kuullut sinun rukouksesi, olen nähnyt sinun kyyneleesi. Katso, minä parannan sinut: jo kolmantena päivänä sinä menet Herran temppeliin.
20:7 Ja Jesaja sanoi: "Toimittakaa tänne viikunakakkua." Niin he toivat sitä ja panivat paiseen päälle; ja hän parani.
20:8 Ja Hiskia sanoi Jesajalle: "Mikä on merkkinä siitä, että Herra on parantava minut, niin että minä kolmantena päivänä voin mennä Herran temppeliin?"

2.Aikakirja:
21:18 Ja kaiken tämän jälkeen Herra rankaisi häntä parantumattomalla sisusvaivalla.
22:6 Niin hän tuli takaisin Jisreeliin parantuakseen, sillä hänessä oli haavat, jotka häneen oli isketty Raamassa hänen taistellessaan Hasaelia, Aramin kuningasta, vastaan. Ja Juudan kuningas Ahasja, Jooramin poika, tuli Jisreeliin katsomaan Jooramia, Ahabin poikaa, koska tämä oli sairaana.

Job:
5:18 Sillä hän haavoittaa, ja hän sitoo; lyö murskaksi, mutta hänen kätensä myös parantavat.

Psalmit:
6:3 Herra, armahda minua, sillä minä olen näännyksissä; paranna minut, Herra, sillä minun luuni ovat peljästyneet,
30:3 Herra, minun Jumalani, sinua minä huusin, ja sinä paransit minut.
41:5 Minä sanoin: "Herra, ole minulle armollinen, paranna minun sieluni, sillä minä olen tehnyt syntiä sinua vastaan."
41:9 "Jokin parantumaton paha on häneen tarttunut, ja siitä, missä hän makaa, hän ei enää nouse."
103:3 hän, joka antaa kaikki sinun syntisi anteeksi ja parantaa kaikki sinun sairautesi,
107:20 Hän lähetti sanansa ja paransi heidät ja pelasti heidät haudasta.
147:3 Hän parantaa ne, joilla on särjetty sydän, ja sitoo heidän haavansa.

Saarnaaja:
3:3 Aika on surmata ja aika parantaa. Aika on purkaa ja aika rakentaa.

Jesaja:
6:10 Paaduta tämän kansan sydän, koveta sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se näkisi silmillään, ei kuulisi korvillaan, ei ymmärtäisi sydämellään eikä kääntyisi ja parannetuksi tulisi."
17:11 istuttamispäivänä sinä saat ne isonemaan, ja aamulla saat kylvösi kukoistamaan - mutta poissa on sato sairauden päivänä, ja parantumaton on kipu.
19:22 Herra lyö egyptiläisiä, lyö ja parantaa; he palajavat Herran tykö, ja hän kuulee heidän rukouksensa ja parantaa heidät.
30:26 Ja kuun valo on oleva kuin auringon valo, ja auringon valo on oleva seitsenkertainen, oleva niinkuin seitsemän päivän valo, sinä päivänä, jona Herra sitoo kansansa vammat ja parantaa siihen isketyt haavat.
38:1 Niihin aikoihin sairastui Hiskia ja oli kuolemaisillaan; ja profeetta Jesaja, Aamoksen poika, tuli hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Näin sanoo Herra: Toimita talosi; sillä sinä kuolet etkä enää parane."
39:1 Siihen aikaan Merodak-Baladan, Baladanin poika, Baabelin kuningas, lähetti kirjeen ja lahjoja Hiskialle, kun oli kuullut hänen olleen sairaana ja parantuneen.
57:18 Minä olen nähnyt hänen tiensä, mutta minä parannan hänet ja johdatan häntä ja annan jälleen lohdutuksen hänelle ja hänen surevillensa.
57:19 Minä luon huulten hedelmän, rauhan, rauhan kaukaisille ja läheisille, sanoo Herra, ja minä parannan hänet.

Jeremia:
3:22 Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, niin minä parannan teidän luopumuksenne." - "Katso, me tulemme sinun tykösi, sillä sinä olet Herra, meidän Jumalamme.
6:14 He parantavat minun kansani vamman kepeästi, sanoen: "Rauha, rauha!" vaikka ei rauhaa ole.
7:5 Vaan jos te todella parannatte vaelluksenne ja tekonne, jos te todella teette oikeuden niin toiselle kuin toisellekin,
8:11 He parantavat kepeästi tyttären, minun kansani, vamman, sanoen: 'Rauha, rauha!' vaikka ei rauhaa ole.
8:15 "Odotetaan rauhaa, mutta hyvää ei tule, paranemisen aikaa, mutta katso, tulee peljästys!
8:22 Eikö Gileadissa ole palsamia, eikö siellä ole parantajaa? Vai miksi eivät tyttären, minun kansani, haavat kasva umpeen?
14:19 Oletko sinä kokonaan hyljännyt Juudan, vierooko sielusi Siionia? Minkätähden olet lyönyt meitä, niin ettemme voi parantua? Odotetaan rauhaa, mutta hyvää ei tule, paranemisen aikaa, mutta katso, tulee peljästys!
15:18 Miksi kestää minun kipuni ainiaan ja haavani on paha eikä tahdo parantua? Sinä olet minulle kuin ehtyvä puro, kuin vesi, joka ei pysy.
17:14 Paranna minut, Herra, niin minä parannun, auta minua, niin olen autettu. Sillä sinä olet minun ylistykseni.
18:11 Sano siis nyt Juudan miehille ja Jerusalemin asukkaille: Näin sanoo Herra: Katso, minä hankin teille onnettomuutta ja pidän neuvoa teitä vastaan. Kääntykää siis kukin pahalta tieltänne ja parantakaa vaelluksenne ja tekonne.
26:13 Parantakaa siis nyt vaelluksenne ja tekonne ja kuulkaa Herran, teidän Jumalanne, ääntä, niin Herra katuu sitä onnettomuutta, jolla hän on teitä uhannut.
30:13 Ei kukaan aja sinun asiaasi; sinun haavaasi ei paranneta, se ei kasva umpeen.
30:17 Sillä minä kasvatan umpeen sinun haavasi ja parannan sinut saamistasi iskuista, sanoo Herra, sinut, Siion, jolla on nimenä 'hyljätty', 'se, josta ei kukaan välitä.'
33:6 Katso, minä kasvatan umpeen ja lääkitsen sen haavat, ja minä parannan heidät ja avaan heille rauhan ja totuuden runsauden.
35:15 Ja minä olen lähettänyt teidän tykönne kaikki palvelijani, profeetat, varhaisesta alkaen, sanoen: Kääntykää kukin pahalta tieltänne ja parantakaa tekonne, älkää seuratko muita jumalia älkääkä niitä palvelko, niin te saatte asua siinä maassa, jonka minä olen antanut teille ja teidän isillenne; mutta te ette ole kallistaneet korvaanne, ette ole kuulleet minua.
51:8 Äkisti on Baabel kaatunut ja murskaantunut. Valittakaa hänen tähtensä! Hakekaa balsamia hänen kipuunsa, ehkä hän paranee.
51:9 'Me olemme koettaneet parantaa Baabelia, mutta ei hän ole parantunut. Jättäkää hänet ja menkäämme pois, kukin omaan maahansa; sillä hänen tuomionsa ulottuu taivaaseen asti, kohoaa pilviin saakka.

Valitusvirret:
2:13 Minkä sinulle mainitsisin, mihin vertaisin sinua, tytär Jerusalem? Minkä asettaisin rinnallesi lohduttaakseni sinua, neitsyt, tytär Siion? Sillä suuri niinkuin meri on sinun sortumisesi; kuka voi sinut parantaa?

Hesekiel:
30:21 "Ihmislapsi, minä olen murskannut faraon, Egyptin kuninkaan, käsivarren, ja katso, sitä ei sidota, ei parannella, ei panna kääreeseen, että se sidottuna vahvistuisi tarttuaksensa miekkaan.
34:4 ette ole vahvistaneet heikkoja, ette ole parantaneet sairaita, sitoneet haavoittuneita, tuoneet takaisin eksyneitä, etsineet kadonneita, vaan te olette vallinneet niitä tylysti ja väkivaltaisesti.
47:8 Ja hän sanoi minulle: "Nämä vedet juoksevat itäiselle alueelle, virtaavat alas Aromaahan ja tulevat mereen; niiden jouduttua mereen vesi siinä paranee.
47:9 Ja kaikki elolliset, kaikki, jotka liikkuvat, virkoavat elämään kaikkialla, mihin tämä kaksoisvirta tulee. Ja kaloja on oleva hyvin paljon; sillä kun nämä vedet sinne tulevat ja vesi paranee, niin kaikki virkoaa elämään, minne vain virta tulee.
47:11 Sen rämeet ja lätäköt eivät parane: ne jätetään suolan valtaan.
47:12 Mutta virran varrella, sen molemmilla rannoilla, kasvaa kaikkinaisia hedelmäpuita. Niistä eivät lakastu lehdet eivätkä lopu hedelmät: joka kuukausi ne kantavat tuoreet hedelmät, sillä niitten vedet juoksevat pyhäköstä, ja niitten hedelmät ovat ravitsevaiset ja niitten lehdet parantavaiset.

Hoosea:
5:13 Mutta kun Efraim näki sairautensa ja Juuda paiseensa, meni Efraim Assuriin, lähetti sanan sotaiselle kuninkaalle; mutta tämä ei voinut teitä parantaa, ei tehdä terveeksi teidän paisettanne.
6:1 Tulkaa, palatkaamme Herran tykö, sillä hän on raadellut meitä, ja parantaa meidät, hän on lyönyt meitä, ja sitoo meidät.
7:1 Kun minä Israelia parannan, silloin tulevat julki Efraimin rikokset ja Samarian pahuudet; sillä he harjoittavat petosta, varas tunkeutuu sisään, ja rosvojoukko ryöstää ulkona.
11:3 Minä opetin Efraimin kävelemään. - Hän otti heidät käsivarsillensa. - Mutta he eivät ymmärtäneet, että minä heidät paransin.
14:5 Minä parannan teidän luopumuksenne, omasta halustani minä teitä rakastan; sillä minun vihani on kääntynyt hänestä pois.

Miika:
1:9 Sillä parantumaton on sen haava; se ulottuu Juudaan asti, se käy minun kansani porttiin saakka, aina Jerusalemiin saakka.
2:10 Nouskaa ja menkää pois: ei tässä ole leposijaa saastutuksen tähden, joka on saanut aikaan turmion, parantumattoman turmion.

Naahum:
3:19 Auttamaton on sinun perikatosi, parantumaton sinun haavasi. Kaikki, jotka kuulevat sanoman sinusta, paukuttavat sinulle käsiänsä. Sillä ketä ei olisi yhäti kohdannut sinun pahuutesi?

Sakarja:
11:16 Sillä katso, minä olen herättävä maahan paimenen: hukkaantuneista hän ei pidä huolta, hajaantunutta hän ei etsi, ruhjoutunutta hän ei paranna, pystyssäpysyvää hän ei tue; mutta hän syö lihavien lihaa ja halkaisee niiden sorkat.

Malakia:
4:2 Mutta teille, jotka minun nimeäni pelkäätte, on koittava vanhurskauden aurinko ja parantuminen sen siipien alla, ja te käytte ulos ja hypitte kuin syöttövasikat

Matteuksen evankeliumi:
3:2 ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."
3:8 Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
4:17 Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."
4:23 Ja hän kierteli kautta koko Galilean ja opetti heidän synagoogissaan ja saarnasi valtakunnan evankeliumia ja paransi kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta, mitä kansassa oli.
4:24 Ja maine hänestä levisi koko Syyriaan, ja hänen luoksensa tuotiin kaikki sairastavaiset, monenlaisten tautien ja vaivojen rasittamat, riivatut, kuunvaihetautiset ja halvatut; ja hän paransi heidät.
8:7 Hän sanoi hänelle: "Minä tulen ja parannan hänet."
8:8 Mutta sadanpäämies vastasi ja sanoi: "Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit minun kattoni alle; vaan sano ainoastaan sana, niin minun palvelijani paranee.
8:13 Ja Jeesus sanoi sadanpäämiehelle: "Mene. Niinkuin sinä uskot, niin sinulle tapahtukoon." Ja palvelija parani sillä hetkellä.
8:16 Mutta illan tultua tuotiin hänen tykönsä monta riivattua. Ja hän ajoi henget ulos sanalla, ja kaikki sairaat hän paransi;
9:12 Mutta kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
9:35 Ja Jeesus vaelsi kaikki kaupungit ja kylät ja opetti heidän synagoogissaan ja saarnasi valtakunnan evankeliumia ja paransi kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta.
10:1 Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista opetuslastaan ja antoi heille vallan ajaa ulos saastaisia henkiä ja parantaa kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta.
10:8 Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.
11:20 Sitten hän rupesi nuhtelemaan niitä kaupunkeja, joissa useimmat hänen voimalliset tekonsa olivat tapahtuneet, siitä, etteivät ne olleet tehneet parannusta:
11:21 "Voi sinua, Korasin! Voi sinua, Beetsaida! Sillä jos ne voimalliset teot, jotka ovat tapahtuneet teissä, olisivat tapahtuneet Tyyrossa ja Siidonissa, niin nämä jo aikaa sitten olisivat säkissä ja tuhassa tehneet parannuksen.
12:10 Ja katso, siellä oli mies, jonka käsi oli kuivettunut. Niin he kysyivät häneltä sanoen: "Onko luvallista sapattina parantaa?" voidaksensa nostaa syytteen häntä vastaan.
12:15 Mutta kun Jeesus huomasi sen, väistyi hän sieltä pois. Ja monet seurasivat häntä, ja hän paransi heidät kaikki,
12:22 Silloin tuotiin hänen tykönsä riivattu mies, joka oli sokea ja mykkä, ja hän paransi hänet, niin että mykkä puhui ja näki.
12:41 Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi; sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä on enempi kuin Joonas.
13:15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.'
14:14 Ja astuessaan maihin Jeesus näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, ja hän paransi heidän sairaansa.
14:36 Ja he pyysivät häneltä, että vain saisivat koskea hänen vaippansa tupsuun; ja kaikki, jotka koskivat, paranivat.
15:30 Ja hänen tykönsä tuli paljon kansaa, ja he toivat mukanaan rampoja, raajarikkoja, sokeita, mykkiä ja paljon muita, ja laskivat heidät hänen jalkojensa juureen; ja hän paransi heidät,
17:16 Ja minä toin hänet sinun opetuslastesi tykö, mutta he eivät voineet häntä parantaa."
19:2 Ja suuri kansan paljous seurasi häntä, ja hän paransi heitä siellä.
21:14 Ja hänen tykönsä pyhäkössä tuli sokeita ja rampoja, ja hän paransi heidät.

Markuksen evankeliumi:
1:4 niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.
1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi."
1:34 Ja hän paransi monta, jotka sairastivat moninaisia tauteja, ja paljon riivaajia hän ajoi ulos eikä sallinut riivaajien puhua, koska ne tunsivat hänet.
2:17 Sen kuullessaan Jeesus sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."
3:2 Ja voidakseen nostaa syytteen häntä vastaan he pitivät häntä silmällä, parantaisiko hän miehen sapattina.
3:10 sillä hän paransi monta, jonka tähden kaikki, joilla oli vaivoja, tunkeutuivat hänen päälleen koskettaaksensa häntä.
5:29 Ja heti hänen verensä lähde kuivui, ja hän tunsi ruumiissansa, että oli parantunut vaivastaan.
6:5 Ja hän ei voinut siellä tehdä mitään voimallista tekoa, paitsi että paransi joitakuita sairaita panemalla kätensä heidän päälleen.
6:12 Niin he lähtivät ja saarnasivat, että oli tehtävä parannus.
6:13 Ja he ajoivat ulos monta riivaajaa ja voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät.
8:25 Sitten hän taas pani kätensä hänen silmilleen; ja nyt mies näki tarkkaan ja oli parantunut ja näki kaikki aivan selvästi.

Luukkaan evankeliumi:
3:3 Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi,
3:8 Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä, älkääkä ruvetko sanomaan mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham', sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
4:23 Niin hän sanoi heille: "Kaiketi aiotte sanoa minulle tämän sananlaskun: 'Parantaja, paranna itsesi'; 'tee täälläkin, kotikaupungissasi, niitä suuria tekoja, joita olemme kuulleet tapahtuneen Kapernaumissa.'"
4:40 Auringon laskiessa kaikki, joilla oli sairaita, mikä missäkin taudissa, veivät ne hänen tykönsä. Ja hän pani kätensä heidän itsekunkin päälle ja paransi heidät.
5:15 Mutta sanoma hänestä levisi vielä enemmän; ja paljon kansaa kokoontui kuulemaan häntä ja parantuakseen vaivoistansa.
5:17 Ja eräänä päivänä, kun hän opetti, istui siinä fariseuksia ja lainopettajia, joita oli tullut kaikista Galilean ja Juudean kylistä ja Jerusalemista; ja Herran voima vaikutti, niin että hän paransi sairaat.
5:31 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
5:32 En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen."
6:7 Ja keksiäkseen jotakin, mistä häntä syyttäisivät, kirjanoppineet ja fariseukset pitivät häntä silmällä, parantaisiko hän sapattina.
6:17 Ja hän astui alas heidän kanssaan ja seisahtui lakealle paikalle; ja siellä oli suuri joukko hänen opetuslapsiaan ja paljon kansaa kaikesta Juudeasta ja Jerusalemista ja Tyyron ja Siidonin rantamaasta. Nämä olivat saapuneet kuulemaan häntä ja parantuakseen taudeistansa.6:19 Ja kaikki kansa tahtoi päästä koskettamaan häntä, koska hänestä lähti voima, joka paransi kaikki. 10:9 ja parantakaa sairaat siellä ja sanokaa heille: 'Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.Apt 4:30 ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta." Apt 5:16 Myöskin kaupungeista Jerusalemin ympäriltä tuli paljon kansaa, ja he toivat sairaita ja saastaisten henkien vaivaamia, ja ne kaikki tulivat parannetuiksi.
10:38 te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa.28:8 Ja Publiuksen isä makasi sairaana kuumeessa ja punataudissa; ja Paavali meni hänen luoksensa, rukoili ja pani kätensä hänen päälleen ja paransi hänet.
28:9 Kun tämä oli tapahtunut, tulivat muutkin sairaat, mitä saarella oli, ja heidät parannettiin. Jaakobin kirje:
5:16 Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.
Jesaja:
53:5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
1.Pietarin kirje:
2:24 joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut."

Raamatussa Jesajan kirjassa myös sanotaan että Hän kantoi meidän sairautemme ristin puulle!!

Uskon kuitenkin ett monesti se on vaan rukouksen puute ett me lopetetaan liian äkkiä rukoileminen eikä Jumala voi puhua sitten ett miks tämä ihminen ei mahdollisesti parane jne...Jos teil on lähimmäinen sairaana niin paastotkaa pitkä paasto esim 21 päivää vedellä ja rukoilkaa tän sairaan puolesta ja tulkaa sitten sanomaan jos Jumala ei ole parantanut :)

Perustelkaa Raamatulla miksi parantuminen ei olisi Jumalan tahto!! Raamatussa on monesti kohtia että parantakaa sairaat eikä siinäkään tehdä eroa kenenkään välill.Jeesus itse sanoi että parantakaa sairaat.ei hän sanonut että jättäkää osa sairaaks sillä se on minun tahtoni!

Yks hyvä vertaus on se ettei kukaan vanhempi halua että lapsi sairastaa jotain hengen vaarallista tautia tai jotain muuta keskimääräistä kuumetta kovempaa tai ettei kukaan vanhempi haluais lastansa opettaa sairauden kautta. Miksi sitten Jumala haluaisi?

20.5.2008 klo 11:23

Jedidja87
Käyttäjä

Tuli vähän liikaa raamatun kohtia...

20.5.2008 klo 11:27

Jedidja87
Käyttäjä

Vieläkään en kiellä lääkärille menemistä tai lääkkeiden ottamista mutta suosittelen myös rukousta oman sairauden puolesta että Jumala voi ne parantaa.

Maalaisjärkeä voi käyttää!!

23.5.2008 klo 15:08

Jedidja87
Käyttäjä

Kuunnelkaahan mitä Todd Bentley opettaa parantamisesta...

http://www.youtube.com/watch?v=Ece6L0UvfFs

En vaan löydä siittä puheesta mitään joka ei olisi epäraamatullista...

23.5.2008 klo 15:36

Lucil
Käyttäjä

Vitsi onkin siinä, että masennus sairautena sisältää juurikin tämän aivojen kemiaongelman, ja on siis hieman eri asia mitä masentuneisuus. Kyllähän masentuneisuus varmaan paraneekin pikaisella rukouksella, mutta masennus nyt taitaa painia vähän eri sarjassa.

23.5.2008 klo 22:44

oo
Käyttäjä

Musta tuntuu että uskoa/uskontoa ei kannattaisi sotkea masennukseen (kts. http://fi.wikipedia.org/wiki/Masennus) millään tavalla. Esim. jos ihminen saa kuvan että masennus johtuu synnistä etc., voi (mahdollinen) paranemisprosessi häiriintyä tai keskeytyä. Masennukseen liittyy muutenkin vakavaa syyllisyydentuntoa, joten en näkisi mitään järkeä lisätä tätä ylimääräisellä "synnintunnolla".

25.5.2008 klo 9:12

Jedidja87
Käyttäjä

Ei usko Jeesukseen ole mikään uskonto vaan elävä suhde!!! Jeesus on oikeasti vastaus masennukseenkin koska ei turhaan sanota raamatussa että ilo herrassa on meidän väkevyytemme tai iloitkaa AINA herrassa,vieläkin minä sanon iloitkaa!Uskossaan kasvaneiden uskovien tunnusmerkkinä on ilo,rauha ja lepo joka ei riipu olosuhteista! Kun uskovan elämä syvenee ja etsii todella Herran kasvoja niin että herra kohtaa niin yksi uskovan tunnus

1.Piet 4:
13 vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita.

1.Tess
5:16 Olkaa aina iloiset.

Gal
5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.

Fil
2:18 samoin iloitkaa tekin, ja iloitkaa minun kanssani!
3:1 Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi.
4:4 Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!

2.Kor
6:10 murheellisina, mutta aina iloisina, köyhinä, mutta kuitenkin monia rikkaiksi tekevinä, mitään omistamatta, mutta kuitenkin omistaen kaiken.
13:11 Lopuksi, veljet, iloitkaa, tulkaa täydellisiksi, ottakaa vastaan kehoituksia, olkaa yhtä mieltä, eläkää sovussa, niin rakkauden ja rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.
Room
12:12 Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät.
12:15 Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.
14:17 sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. 15:13 Mutta toivon Jumala täyttäköön teidät kaikella ilolla ja rauhalla uskossa, niin että teillä olisi runsas toivo Pyhän Hengen voiman kautta.

Ja monesti noissa aiemmissa raamatun kohdissa on suoraan sanottuna käskymuoto,ILOITKAA! Ihminen ei voi itsessään iloita mutta Herrassa voi niinkuin sana sanoo :). Itsekkin voin iloita herrasa vaikka välil masentaa,olen huomannu sen kun olen lähtenyt etsimään Jumalan kasvoja niin Jumala on täyttänyt sen jälkeen ilolla ja rauhalla.Masennus on lähtenyt pois..Läheine nsuhde Jumalan kanssa pitää masennuksen loitolla :)!!!

Oo ja muut:
Ei kyll Raamatussa lue ett hei pitäkää Jeesus erossa teidän masennuksestanne vai lukeeko ? :)
Raamatun sana on oltava pohja meidän elämässämme myös masennuksen suhteen...Ette perustele Raamatulla siis Jumalan sanalla sitä että pitäis välttää uskonnon liittämistä masennukseen...Jumalan sana ratkaisee ! Ei ihmisten mielipiteet!
Lucil
Kyllä Jumala voi sen aivojen kemiallisenkin ongelman parantaa rukouksella! Se mikä ihmiselle on mahdotonta on JUMALALLE MAHDOLLISTA!

Filippiläiskirje:
4:13 Kaikki minä voin hänessä, joka minua vahvistaa

Pitää myös muistaa että kaikki ongelmat mitä tässä maailmassa on niin johtuvat siittä että IHMINEN LANKESI SYNTIIN! Synti on saanut nää asiat aikaan.Psykologit ei usko siihen eikä tiedosta sitä.On psykologiassa joitakin hyviä juttuja mutta on aika paljon huonojakin.Jumalan sanalla pitää erottaa myös kaikki idealogiat,teoriat tai toimintamallit mitä psykologiassa on..

http://www.saarna.net/saarna.php?id=610

Tässä on väkevä todistus miten Jumala on eheyttänyt tätä naista!

Kyllä masennus voi johtua synnistäkin mutta niin ei AINA ole! On monia asioita mistä masennus voi johtua.Jumalalla on vastaus niihinkin!

26.5.2008 klo 1:05

Atte
Käyttäjä

Ja se Jumalan vastaus on se ammattiapu =)

26.5.2008 klo 6:03

Cerium
Käyttäjä

Jedidja87: Metsään menee että rytisee, mutta masennus on SAIRAUS. Pahinta on tuollainen "otat vain itseäsi niskasta kiinni" tai "oot tehny jotain syntiä, että masennus tuli"-puheet masentuneelle. Siinä ei auta vaikka kuinka yrittää toista piristää raamatunpaikoilla: "iloitkaa aina". Mutta laitetaan tämä vaikka nuoruuden piikkiin...

26.5.2008 klo 11:29

Jedidja87
Käyttäjä

En kyllä näe Ceriumillakaan yhtään Raamatun jakeita tekstissään ;D!!! En ole puhunut,enkä väittänytkään että masennus olisi sairaus vaan voi olla ihan masennus johon sisältää itsetuhoisia ajatuksia ja niin pois päin..

Enkä ole väittynyt sitäkään että kaikki masennus johtuisi synnistä.Se on sinun oma johtopäätöksesi jonka olet saanut tekstissä..

Mutta ne Raamatun paikat ovat todellisuutta meidän elämässämme.Ei Jumala meiltä täällä maanpäällä mahdottomia vaadi jos sanoo että olkaa aina iloiset :)!!! Täytyy muistaa että kaiken minä voin hänessä joka minua vahvistaa.Lue Fil 4:13!! Hänessä siis me voimme olla iloiset.

En ole edelleenkään kieltänyt ammatti apua mutta tiedän monia uskovia jotka eivät ole saaneet mitään apua esimerkiksi psykologeilta. Nappi naamaan ja menoks taitaa olla psykologien tunnuslause :D!!! Itsekkään psykologeilla istuneena en ole saanut apua.Kuitenkin olen huomannut että uskova viisas sielunhoitaja on paljon parempi kuin psykologi koska ei uskon asioita voi erottaa mielen terveydestä. Ihminen on henki,sielu,ruumis ja kaikki asiat vaikuttaa kaikkeen. Uskovat sielunhoitajat ymmärtää paljon syvemmin asioita kun psykologit jotka eivät usko Jumalan parantavaan voimaan tai ihmisten syntisyyteen. Suosittelen USKOVIA psykologeja ja sielunhoitajia joille Jeesus Kristus on ykkös asia :) ja he on rakastuneita Kristukseen.

1.Kor 2:
10. Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
11. Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
12. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13. ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
16. Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.

Ei jumalattomat psykologit tiedä että ihminen on osaksi henki.Kuinka jumalattomat psykologit voi tietää syvällä tasolla mitä ihmsessä on niinkuin tämä jae tässä opettaa. 14 jakeessa kuvaa hyvin miten Jumalattomat psykologit pitävät uskon asioita hullutuksena! Jakeessa 15 niin ei psykologit voi ymmärtää uskovaa ihmistä koska uskovan asioita pitää myös osata tutkia hengellisesti ja ottamalla myös huomioon henkimaailman vaikutukset ihmisen elämään...Henkimaailman vaikutus ihmisen elämään voi olla yksi monista syistä masennukseen,en väitä että aina olisi siittä kysymys.

Olen saanut paljon apua uskovilta viisailta sielunhoitajilta.He ovat saaneet tiedonsanoja ja profetioita ja jotenkin Jumala on heitä armottanut monella muulla lahjalla. Nämä on kuitenkin Jumalan antamia välineitä myös sielunhoito työhön. Armolahjojakin voi niissä käyttää :)!!! Ei jumalattomasta psykologista voi puhua samana päivänä samaan kollegaan jonka sydämessä asuu Jeesus Kristus tai sitten sielunhoitajaan ja heidän sydämensä vielä palaa Jeesukselle!!

Vaikka Jumala vois kokonaan poistaa masennuksen ja sen masennuksen joka johtuu kemiallisesta tasapainosta. Masennus ei ole sairaus joka johtuu aina kemiallisesta tasapainosta aivoissa.Kyllä se voi johtua nimenomaan muistakin asioista.Elämän kokemuksita yms!

26.5.2008 klo 11:31

Jedidja87
Käyttäjä

Korjaan tuota ekaa lausetta ett olen sitä mieltä että masennus on sekä sairaus, että myös monien tapahtuneiden asioiden summa elämässä.

26.5.2008 klo 11:32

Jedidja87
Käyttäjä

Ja on siinä monia muitakin tekijöitä esim.henkimaailma...

26.5.2008 klo 11:33

Jedidja87
Käyttäjä

Kuitenkin toiset ihmiset ei paranna täysin ihmistä vaan JUMALA ON SE JOKA PARANTAA TÄYSIN IHMISEN HAAVOISTA psyykkeen alueella.

26.5.2008 klo 11:41

Maryel
Käyttäjä

Itse kyllä tiedän ihmisiä, jotka ovat parantuneet masennuksesta ilman Jumalaa. Ja useimmat uskovaiset tuttavani, joilla on jotain masennusta tai vastaavaa, ovat menneet vain huonompaan kuntoon, kun hakevat apua rukousjonoista eivätkä ammattiauttajilta.

26.5.2008 klo 11:59

Jedidja87
Käyttäjä

Sielunhoitajia on monenlaisia uskovissa..Käyttävätkö nämä ihmiset mieliala lääkkeitä säännöllisesti ?

26.5.2008 klo 12:01

Maryel
Käyttäjä

Jotkut käyttävät, jotkut taas eivät. Ja sekin on jännä juttu, että tiedän enemmän masentuneita (tai muista mielenterveydellisistä ongelmista kärsiviä) uskovaisia kuin ei-uskovaisia.

26.5.2008 klo 13:01

anci
Käyttäjä

No saattaa olla, että masentuneita ihmisiä on eikkareidenkin joukossa paljon enemmän kuin näyttää. He eivät vain uskalla myöntää ja näyttää sitä, koska tämän maailman pinnallisuus armotonta. Uskovaisilla masentuneilla on ainakin kirkkauden toivo Jumalassa.

26.5.2008 klo 13:01

anci
Käyttäjä

korjaus: on armotonta

26.5.2008 klo 13:03

Maryel
Käyttäjä

anci, itse ainakin olen huomannut, että ei-uskovaisten piirissä saa olla enemmän ihminen ja heikko kuin uskovaisten piireissä. Omat kokemukseni "maailmasta" ovat enemmän positiivisia kuin negatiivisia ja aivan lähes päinvastaisia kuin millaiseksi "maailma" uskovaisten piirissä kuvaillaan.