naisen paikka

Alue: Avioliitto ja perhe

28.11.2009 klo 14:57

macgyver
Käyttäjä

Naisen paikka on siinä miehen vieressä.
Juuri niin kuin miehen paikka on siinä naisen vieressä.
Siinä he sitten elävät Y H D E S S Ä elämänsä loppuun saakka.
Aika yksinkertaista.

28.11.2009 klo 15:00

Lucil
Käyttäjä

^Jep, naisen paikka on häntä rakastavan miehen vierellä, ei takana, edessä, päällä tai alla. :)

28.11.2009 klo 15:03

luomumummo
Käyttäjä

Naisen paikka on miehen sydämessä. Mies on tehty maan tomusta, mutta nainen on tehty miehen kylkiluusta.
1 moos.21: Niin Herra Jumala vaivutti ihmisen raskaaseen uneen, ja kun hän nukkui, otti hän yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen paikan lihalla.
22 ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka Hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo.
23 Ja mies sanoi: " Tämä on nyt luu minun luistani ja liha minun lihastani; hän kutsuttakoon miehettäreksi, sillä hän on miehestä otettu.

Viestiä muokattu 28.11.2009 klo 15:13, muokkaaja: luomumummo

28.11.2009 klo 18:21

okay
Käyttäjä

^Jep, naisen paikka on häntä rakastavan miehen vierellä, ei takana, edessä, päällä tai alla. :)

Entä onko sillä väliä, ovatko he pystyssä vai pitkällään?

29.11.2009 klo 13:14

Lucil
Käyttäjä

^vaakataso olisi aika jees.

29.11.2009 klo 23:30

slslsl
Käyttäjä

Mikä sinkkumiehille on se "nainen", jonka vieressä seistä. Tai sinkkunaisille "mies". Onko ihmemiehen kommentti tarkoitettu halventamaan yksineläjiä? Ikään kuin kääntämään veistä haavassa? Mitä hä?

30.11.2009 klo 0:49

luomumummo
Käyttäjä

slslsl Etkö sä halua naista vierellesi? Haluatko elää yksin? Jos et halua elää yksin, miksi et usko että vierelläsi on joskus nainen jota rakastat ja joka rakastaa sinua?. Uskotko Jumalaan? Jos uskot niin hän antaa sinulle puolison jos sitä häneltä pyydät. Aikaa ei voi tietää koska se tapahtuu, mutta se on varmaa että se tapahtuu jos vain uskot ja luotat siihen. Voin kertoa sinulle että edesmennyt mieheni oli rukoillut ja odottanut sitä oikeaa jo pitkän, pitkän aikaa ja sitten kun hän löysi minut niin hän sanoi että hänen rukous oli kuultu. Samoin on myöskin nykyisen mieheni rukous kuultu ja kaikki olivat sanoneet että hän jäisi ikuiseksi poikamieheksi, mutta eipä vain jäänyt. Olisi niitä muitakin tosijuttuja tästä samasta asiasta ,siis he ovat minun tuttujani joilla on ollut sama tilanne.

30.11.2009 klo 0:54

slslsl
Käyttäjä

Hä?

30.11.2009 klo 1:34

luomumummo
Käyttäjä

slslsl

Mikä sinkkumiehille on se "nainen", jonka vieressä seistä. Tai sinkkunaisille "mies". Onko ihmemiehen kommentti tarkoitettu halventamaan yksineläjiä? Ikään kuin kääntämään veistä haavassa? Mitä hä?

Oletko sä yksineläjä, vai tarkoititko jotain muita?

30.11.2009 klo 9:22

slslsl
Käyttäjä

Minä tarkoitin sitä, mitä tuossa tekstissä lukee. Että mikäli naisen paikka on miehen vierellä ja päinvastoin, mikä paikka on varattu sinkuille...?

En minä itsestäni puhunut, vaan yleisesti.

30.11.2009 klo 12:58

cAP5
Valvoja

Sinkuille on varattu se tavallinen ihmisen paikka.

2.12.2009 klo 3:05

luomumummo
Käyttäjä

Usein käy että sinkut löytävät toisen sinkun tai lesken tai eronneen ja karanneen ja sit niiden paikka on toisen ihmisen sydämessä ja on sit sellaisia sinkkuja jotka haluu olla aina sinkkuja, niin heidän paikkansa voi olla maailmassa olevien monien ihmisten, lasten , vanhusten ym. sydämissä.

Viestiä muokattu 2.12.2009 klo 3:06, muokkaaja: luomumummo

22.1.2010 klo 21:55

TyhjäSointu
Käyttäjä

Itse tykkään Raamatun mukaisesta perhehierargiasta. Jumala on ylinnä, perheen pää on mies ja mies vastaa naisen teoista Jumalalle :D Mut juu. Kyl semmonen... tietynlainen tasa-arvo on musta ok. Molempien pitää kunnioittaa toista ja rakastaa toista enemmän ku mitään muuta (tietty Jumalaa ei nyt tässä lasketa uskon ja Jeesuksen kanssa). Musta kotityöt yms... ok - myönnän etten osaa tehdä ruokaa ja olen uusavuton mut kyl se jotenki tuntuu et se itellä kuuluis omiin hommiin jos olisin avioliitossa. Samoin siivous - sitäpaitti huomasin että se on ihan kivaa ku sen vaan alottaa.

Mies saaki mun puolesta tehdä ne tekniikkapuolen jutut xD Niistä mää en tajuu hölkäsenpöläystä joten ehkä parempi etten koske :D

22.1.2010 klo 22:23

oceansoul
Käyttäjä

"perhehierargiasta"

• hierarkia ;(

"Musta kotityöt yms... ok - myönnän etten osaa tehdä ruokaa ja olen uusavuton mut kyl se jotenki tuntuu et se itellä kuuluis omiin hommiin jos olisin avioliitossa. Samoin siivous -- "

Miks kotityöt pitäis jakaa jotenkin niin, että perinteiset naisten hommat naisille ja miesten miehille? Niin usein on, mutta miksi pitäisi olla... Jos mies on parempi laittamaan ruokaa ja tykkäiskin vielä sen tekemisestä, niin hyvin voisi sen homma olla. Näin esimerkkinä.

Uusavuttomuudesta pääsee, kun opettelee laittamaan ruokaa ja tekemään muita kotitöitä.

Enkä nyt tarkoita, että sinulla olisi näin ollut, mutta sanon yleisesti..
Mua ärsyttää perheet, joissa lasten ei anneta tehdä ruokaa / ei koskaan käsketä tekemään ruokaa tai muita kotihommia. Onks se sitten ihme, jos oikeasti jotkut nuoret on todella uusavuttomia (hyvä kun perunat osaa keittää; oikeasti olen meinaan tämmöisenkin tavannut).. Vanhempien tehtävä olis kuitenkin nämäkin hommat lapsille opettaa, vaikka koulussakin jotain kotitaloustunteja vähän on.
Ite oon kyl ihan omasta tahdosta tehnyt ruokaa & leiponut jo ala-asteikäisestä lähtien, mutta jos en olisi, niin toivon mukaan olisi vanhemmat laittanut tekemään.. ainakin muita hommia piti tehdä, että kaipa.

Viestiä muokattu 22.1.2010 klo 22:25, muokkaaja: oceansoul

22.1.2010 klo 22:48

arco_iris
Käyttäjä

^^ Luulenpa, että mieli voi muuttua, kun tulet rättiväsyneenä töistä kotiin kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen, ja mies vain rojahtaa sohvalle ja kysyy, että mitä ruokaa ja etkö oo siivonnu :D

Jos molemmat käyvät töissä, niin miksi kotityöt kaatuvat silti ainoastaan naisen niskaan? En ymmärrä.

22.1.2010 klo 23:06

oceansoul
Käyttäjä

^ Nii-in.

23.1.2010 klo 0:28

Isabella
Käyttäjä

Miks kotityöt pitäis jakaa jotenkin niin, että perinteiset naisten hommat naisille ja miesten miehille? Niin usein on, mutta miksi pitäisi olla... Jos mies on parempi laittamaan ruokaa ja tykkäiskin vielä sen tekemisestä, niin hyvin voisi sen homma olla. Näin esimerkkinä.

Niimpä.

Olen kokenut vähän alemmuuden tunnetta siitä, että en ole ollut koskaan kiinnostunut ruuanlaitosta enkä leipomisesta. Olenko epäonnistunut naisena? Tietysti laitan ruokaa siksi, että on pakko, mutta ei se ole koskaan ollut kiinnostavaa minusta..

23.1.2010 klo 9:21

slslsl
Käyttäjä

Mies on perheen pää ja nainen perheen alapää <3

23.1.2010 klo 10:21

ArmAnt
Käyttäjä

Jos joskus joku nainen mun kanssa erehtyy, ni sen naisen paikka on sillon mun rinnalla ja me jaetaan kaikki hommat ja jutut silleen että kummallakaan ei mee yli voimavarojen. Tai näin olen ajatellut. Toki pitää ottaa huomioon, että jos oletettais hänen tekevän vaikka jotakin hoitotyötä, joka on tosi rankkaa tms (suuri osa naisten töistä Suomessa on fyysisesti tosi rankkoja) niin pitää ottaa se huomioon näissä elämäjutuissa.
Mut nää on vaan mun jotaki ajatuksia, en oo koskaan jutellut näistä kenenkään naisen kanssa joten en voi tietäää...

24.1.2010 klo 18:59

Paradigma
Käyttäjä

En voi tajuta, miksi naiset avioituvat sellaisten uusavuttomien junttimiesten kanssa, jotka jättävät suurimman osan kotihommista toisen vastuulle? Pitäisi osaamattoman miehenkin päässä jo jonkin hälytyskellon soida, jos joku muu siivoaa hänen kotinsa, pesee hänen lastensa perseet, kattaa hänen pöytänsä, korjaa hänen jälkensä ja tekee kaiken muunkin hänen puolestaan ilman palkkaa.

Jos joku mies ihan oikeasti haluaa pakottaa naisensa tekemään vielä toista duunia rankan työpäivän jälkeen, niin maksakoon siitä edes kunnolla palkkaa.

Kuinka onnellinen olenkaan siitä, että elän normaalin miehen kanssa.

24.1.2010 klo 23:25

Tikva
Käyttäjä

Jos joku mies ihan oikeasti haluaa pakottaa naisensa tekemään vielä toista duunia rankan työpäivän jälkeen, niin maksakoon siitä edes kunnolla palkkaa.

Orjatar kuule käskyni niin saat palkinnon jumalaisen nautinnooon

26.1.2010 klo 21:15

Anskutin
Käyttäjä

Jumala on ylinnä, perheen pää on mies ja mies vastaa naisen teoista Jumalalle :D

Kerropa mulle, missä Raamatun kohdassa sanotaan että mies vastaa naisen teoista Jumalalle? En ole sellaista kohtaa koskaan löytänyt ja siksi pidän tätä opinkohtaa epäraamatullisena kunnes toisin todistetaan.

myönnän etten osaa tehdä ruokaa ja olen uusavuton mut kyl se jotenki tuntuu et se itellä kuuluis omiin hommiin jos olisin avioliitossa. Samoin siivous

Tämä ei ainakaan lue Raamatussa. Kyseessä on konservatiivinen eikä raamatullinen naiskuva.

26.1.2010 klo 23:19

Isabella
Käyttäjä

Olen joskus pohtinut tätä raamatunkohtaa:

Tit. 2:3-5
3 niin myös vanhat naiset olkoot käytöksessään niinkuin pyhien sopii, ei panettelijoita, ei paljon viinin orjia, vaan hyvään neuvojia,
4 voidakseen ohjata nuoria vaimoja rakastamaan miehiänsä ja lapsiansa,
5 olemaan siveitä, puhtaita, kotinsa hoitajia , hyviä, miehilleen alamaisia, ettei Jumalan sana pilkatuksi tulisi.

Voiko ohjetta soveltaa nykypäivänä? Jos voi niin miksi nainen joutuu tekemään perheensä eteen paljon enemmän töitä kuin mies (jos palkkatöiden lisäksi on hoidettava yksin vielä kotikin)?

26.1.2010 klo 23:24

Aycea
Käyttäjä

Tämä ei ainakaan lue Raamatussa. Kyseessä on konservatiivinen eikä raamatullinen naiskuva.

4 Heidän tulee kehottaa nuoria naisia rakastamaan miestään ja lapsiaan, 5 olemaan puhtaita ja siveitä, hoitamaan hyvin kotinsa ja mukautumaan miehensä tahtoon, jottei Jumalan sana joutuisi pilkan kohteeksi. (kirje titukselle 2. luku)

Toki, minulle tuo 'hoitamaan hyvin kotinsa' ei ole sama asia kuin piian asema. Minä olen tasaveroinen kumppani. Jos toinen oikeasti haluaa puolisonsa parasta, niin sen pitäisi olla molemminpuolista "kilvoittelua" eikä itsensä passuuttamista. Todella rakastettavaa, että toinen käy töissä ja tekee kotona sitten vielä toisen työpäivän. Jep jep. (silloin, kun molemmat suhteen puoliskot käyvät töissä)

"Naisten viikoittainen kotityöaika on yhdeksän tuntia miehiä pidempi, paljastaa tuore työelämätutkimus." http://www.tekniikkatalous.fi/tyo/article44393.ece

"Pariskunnat, jotka jakavat kotityöt, ovat onnellisempia kuin ne parit, joissa toinen tuo leivän pöytään ja toinen hoitaa kodin, tutkimus todistaa. Tämän tutkimuksen mukaan kummankaan osapuolen ei tulisi ottaa harteilleen yli kuuttakymmentä prosenttia talouden töistä tiskaamisesta lastenhoitoon." http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2009122910852615_lz.shtml

Disclaimer: puhun tapauksista, joissa molemmat käyvät töissä tai opiskelevat täyspäiväisesti. On aivan eri asia, jos toinen on nimenomaan kotona kotirouvana tai kotimiehenä ja asiasta on yhteisesti sovittu. Lisäksi, jos toinen on kotona hoitamassa lapsia, niin on vain ymmärrettävää, että toinen tekee silloin enemmän kotitöitä. Aina sekään ei kerro koko totuutta enkä lähtisi syyllistämislinjalle.

Edit: Kas, ollaan Isabellan kanssa ajateltu samaa asiaa samanaikaisesti :)

Viestiä muokattu 26.1.2010 klo 23:34, muokkaaja: Aycea

27.1.2010 klo 10:24

slslsl
Käyttäjä

Ihannetilanne olisi tietysti se, että nainen käy töissä ja hoitaa kodin sekä lapset, mies taasen on kotona ja lukee Raamattua, jota nainen ei osaa.

29.1.2010 klo 7:11

OmaOmena
Käyttäjä

Kerropa mulle, missä Raamatun kohdassa sanotaan että mies vastaa naisen teoista Jumalalle? En ole sellaista kohtaa koskaan löytänyt ja siksi pidän tätä opinkohtaa epäraamatullisena kunnes toisin todistetaan.

miten ois ihan paratiisi, jossa nainen lankesi ja vietteli miehenkin syntiin, mutta jumala sanoi, että missä olet mies. aadamilla oli vastuu siis koko perheestä, vaikka molemmat mokasivat.

29.1.2010 klo 11:54

arco_iris
Käyttäjä

^ aika pitkälle menevä tulkinta. Eiköhän jokainen vastaa ihan itse Jumalalle omista teoistaan. Miten kukaan toinen edes voisi vastata jonkun muun tekemisistä?

Ja aika hauskasti siinä ensimmäinen ihminen puolusteli itseään: "toi sen hedelmän mulle antoi." ;) Kukaanhan ei pakottanut miestäkään sitä hedelmää syömään. Molemmat tekivät itse valintansa omalla kohdallaan ja söivät. Ei ollut siis minusta kumpikaan toistaan parempi siinä asiassa. Nainen sälytti syyn käärmeelle, mies naiselle.

Viestiä muokattu 29.1.2010 klo 12:10, muokkaaja: arco_iris

29.1.2010 klo 12:47

welzu
Päävalvoja

mutta jumala sanoi, että missä olet mies

Oletko varma? Hepreassa adam tarkoittaa ihmistä, joten kohdan voi yhtä hyvin koskea kumpaa vain. Kun ottaa vielä huomioon, että myös Eeva joutui vastaamaan teoistaan, ei ajatus Aadamin vastuusta perheestään saa oikein pontta.

30.1.2010 klo 14:12

OmaOmena
Käyttäjä

siis mä en osaa mitään hepreaa, mutta kyllä mä luotan, että ne raamatun kääntäjät on osanneet. tossa mun raamatussa sanotaan, että naista sanotaan miehettäreksi. ehkä se on ollut niin, että ihminen on mies ja ihmis-tär tai miehetär on sitten nainen.

ja tottakai jokainen vastaa omista synneistään, mutta toi kohta tuo mulle ainaskin mieleen, etttä miehellä on kokonaisvastuu perheestään ja hän joutuu vastaamaan siitä jumalalle. jos on joku firma jolla menee huonosti, niin kai sitä jokainen työläinen on vastuussa osin siitä, mutta vaan ne pomot vastaa siitä kokonaisuudesta.

1.2.2010 klo 21:14

TyhjäSointu
Käyttäjä

No.. mä en tiiä tosta silleen mutta miksi sitte eka sanotaan että:

Moos. 3:16 Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva."

ja sen jälkeen sitte yhtäkkiä alettais puhua ihmisistä noin yleisesti ja mies ei sais mitään tuomiota? :o Ei kuulosta reilulta :< siks seuraava tuntuis vähän järkevämmältä jos se olis niinku Adamista:

Moos. 3:17 Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vamoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi.--"

Eli maa tuli syntiseksi Aadamin lankeemuksesta :< Raukka parka. Mutta itse en nyt muista että mistäs kohtaa tuo Jumalalle vaimon teoista vastaaminen oli mutta... katsotaas jos löytyisi tässä kun etsin. Toki voin olla väärässäkin ihminen kun olen.