Migreeni

Alue: Terveys

8.3.2009 klo 10:43

Muusaska
suljettu käyttäjätili

En ainakaan näin äkkiä löytäny tästä keskustelua. Mitäs, onkos täällä kellään ja millaset lääkkeet siihen? Mulla jo ties kuin monetta päivää migreeni kohtaus ja kaiken maailman panadolit auttaa vaan hetken siihen särkyyn. Pitäs kai oikeesti mennä lääkäriin tän kanssa.. Rasittavinta on tää pahoinvointi ja se ku ei pysty tekee oikeen mitään. Heti ku nousee niin jysäri pahenee. Mies tos soitti päivystykseen ja siel ne antais jotain lihakseen jos sinne menis. Hui ku pelottaa! Mitä lie ihania sivuoireita niissäkin ja sopiikohan ne edes mulle.. Siis allergiaa aattelin. Jospa mulle löytys joku toimiva lääke.. Mitä lääkkeitä suosittelette??

8.3.2009 klo 10:53

oceansoul
Käyttäjä

Mulla on ollut kerran elämäni aikana migreenikohtaus (joskus ala-asteella). Lääkärissä sain reseptin Miranax-kipulääkkeeseen, mutta turhaan tuli niitä ostettua, kun ei uudestaan oo koskaan tullut..

Kyllä kannattaa tosiaan lääkärille mennä. Itse en ainakaan kestänyt yhtään valoa, enkä muutenkaan pystynyt mitään tekemään.

8.3.2009 klo 10:54

Maryel
Käyttäjä

Mulla on migreeni, auraton kaiken lisäksi ja myös esioireeton eli en koskaan tiedä millon se tulee ennen ku se on jo tullut. Mulla migreeniin liittyy myös väsymystä ja pahoinvointia ja hakeudun hämärään tai pimeään sillon, joskus oon ihan oksentanutkin ja sillon migreenikohtaus on loppunut kuin seinään. Kokeilin yhtä migreenilääkettä, joka ei sitten toiminutkaan ja kerroin tämän lääkärille joka sitten jostain syystä vaan kirjotti uudelleen reseptin samaa lääkettä. En nyt muista mikä se oli, mutta migreenilääkkeet on todella kalliita. Itse otan vaan buranaa, 2x400 mg auttaa mulla hyvin. Jos migreenejä on usein, ni kannattaa harkita estolääkitystäkin. Mutta kyllä ehdottomasti kannattaa mennä lääkäriin, jos on noin pahat kohtaukset, jotka kestää päiviä.

Viestiä muokattu 8.3.2009 klo 10:55, muokkaaja: Maryel

8.3.2009 klo 12:58

Aycea
Käyttäjä

Auraton, epätyypillinen migreeni, joka tuli onnettomuuden seurauksena. Tosin olen niin onnellisessa tilanteessa, että pystyin jättämään estolääkityksen pois vuosi sitten ja kohtauksia ei juurikaan ole tullut tämän vuoden aikana. Ne menevät yleensä samalla kaavalla; illalla ei nukkumaan mennessä tiedä mitään kohtauksen alkamisesta ja herään pään halkeamiseen aamuyöstä.

Estolääkityksenä käytin beetasalpaajia. Kohtauslääkkeistä testasin useita versioita ja lopulta jäi käyttöön sumatriptaani. Ja joo, onhan ne kalliita. Kallein kohtauslääke maksoi minulla 13e/nappi. Mutta sitä maksaa mitä tahansa saadakseen sen kivun loppumaan. Minulla kun oli ajanjakso, jolloin kohtaus laukesi suunnilleen kerran vuorokaudessa. Normaalit käsikauppasärkylääkkeet ovat kuin kalkkitabuja söisi, ei mitään vaikutusta kohtauksessa. Kasisatasta buranaa kun otan normaalisti dysmenorreaan.

Minulla saattaa myös niskahartiapäänsärky muuttua migreenikohtaukseksi, jos en pidä varaani eli niska-hartioiden aluetta pidän erityisen hyvin kunnossa.

8.3.2009 klo 13:39

welzu
Päävalvoja

Mulla on aurallinen, mutta kivuton migreeni. Ei niitä kohtauksia nyt hirveän usein tule, vaikka viime syksystä lähtien on tahti vähän kasvanut (stressiä tms.). Yleensä siis näen vain jonkin aikaa valoilmiöitä ja se on siinä. Välillä jää pieni jomotus päähän. Mutta olen ihan tyytyväinen siitä, että ei satu.

8.3.2009 klo 14:06

Paratiisi
Käyttäjä

Sumatriptaanit käytössä täälläkin, nykyään onneksi harvemmin ja harvemmin. Kalliita ovat, mutta rinnakkaislääkkeen hinta ei ole niin paha. Mulle tulee noista aika heikko ja huono olo, mutta yleensä olen siitä vain iloinen, koska yhdistän sen hervottoman kivun loppumiseen.

Mun kroppa tottuu lääkkeisiin tosi nopeasti eli sumatriptaanitkaan ei toimi, jos niitä kovin usein joutuu ottamaan. Siksi olen saanut toiseksi lääkkeeksi Maxalt Rapitabin, mikä on siitä kiva, ettei siitä tule mulle juurikaan sivuoireita. Mutta se on sitten taas ihan törkeän kallis lääke.

8.1.2011 klo 22:02

Muusaska
suljettu käyttäjätili

En ole vieläkään hankkinut migreenilääkitystä tai sen estolääkitystä, eli paramaxilla/panadolilla menen. Luin jostain käypähoitosuosituksesta että Q10 nimistä ravintolisää voisi käyttää migreeninestohoitoon. Testasinkin sitä itseasiassa. En kyllä osaa sanoa vaikutuksista, kun en jaksanut syödä joka päivä säännöllisesti ja nyt on mennyt jo joitain viikkoja ilman, mutta toisaalta, ei kyllä ole nyt migreeniäkään ollut... Yhdessä vaiheessa se migreeni räjähti ja melkein joka päivä monta päivää viikossa oli ettei kestäny valoja, mut nyt kai se on helpottanut.. En tiedä, jos tulee vielä häiritsevänä (eli monena päivänä viikossa) kokeilen ton Q10:n vielä kerran. Siihen asti mennään taas paramaxilla mikäli tarve vaatii :)

8.1.2011 klo 23:17

Lihahyyteloe
Käyttäjä

En tiedä kuinka erilaisia migreenejä on, mutta itsellä kipu lievittyy pieneksi jomotukseksi kun malttaa makoilla täysin liikkumatta aloillaan. Pienikin liike tuo kivun heti takaisin. Valitettavasti pahoinvointi yleensä ajaa jossakin vaiheessa vessaan huokailemaan pönttöön, jolloin tuska on kyllä sietämätöntä. Sitten pitää taas leikkiä kuollutta kymmenisen minuuttia odottaen että kipu lievittyy.

Migreenilääkkeitä minullekin on tyrkytetty, mutta en ole niitä käyttänyt. Buranasta yms. tulehduskipulääkkeistä ei ole mitään apua vaikka niitä ottaisi useamman.

Kohtauksia minulla tulee yleensä vain keväisin viikon, parin mittaisena jaksona sekä myös toisinaan jonkin stressaavan/jännittävän tilanteen lauettua vähän kuin palkkioksi.

9.1.2011 klo 1:32

Kiiwi
Käyttäjä

Suosittelen erittäin lämpimästi ainakin kokeilemaan kohtauslääkkeitä - mulla, kuten ilmeisesti useimmilla potilailla, ne vievät vartissa kokonaan pois kivun ja pahoinvoinnin. Ovat nykyään aika edullisia, ja mulle riittää puolikaskin 50 mg sumatriptaanista (12 kpl maksaa viitisen euroa - yhdeksän vuotta sitten kun sairastuin, pillerit olivat 10 euroa kappale).

Ilman kohtauslääkkeitä olisin työkyvytön, sillä kohtauksia tulee 2-4 viikossa. Kaikki estolääkkeet sun muut on kokeiltu, ja hiilariton ruokavalio, nukkuminen ja muuten terveelliset elämäntavat ovat auttaneet vain ihan hitusen verran. Tällä hetkellä käyn akupunktiossa, joka on vähentänyt kohtauksia mutta ei poistanut niitä. Kaikki on kuvattu ja kaikki on kunnossa, joten taidan vain olla yksi onnekkaista, joilla on krooninen migreeni ihan näin perussairautena. Vois sitä pahempaakin olla, joten eteenpäin sano sairas lumessa :).

12.1.2011 klo 2:48

Rozemarie
Käyttäjä

Pöö.
Ite aloin kärsiä migreenistä 11-vuotiaana, onneksi kohtauksia tuli niin harvoin (1-2 kuukauden välein) että se ei varsinaisesti elämää haitannut, mutta rajujahan nuo olivat. Aurallisia kohtauksia olen eläessäni saanut vain 1-5 kpl ja viimeisimmästä sellaisesta on aikaa varmasti yli 7 vuotta. Vajaa vuosi sitten eli 13 migreenivuoden jälkeen menin vihdoin lääkäriin kun kohtaukset alkoi olla sitä luokkaa, että se oksennusrefelksi jäi päälle eikä loppunut kuten aiemmin. Ainahan mun migreenikohtaukset on armollisesti lauenneet siihen oksenteluun ja sitten kunnon unet päälle. Reilu vuosi sitten jouduin käymään ensiavussa sairaalassa (en sentään tippaan joutunut mutta pahoinvointi ja kipupiikki kankkuun) että helitti se 10 tunnin kohtaus kun olin jo mahanesteitä yökkinyt monta tuntia pihalle. Sain lekurilta aluksi kokeiluun kohtauslääkkeen Maxalt rapitab (aika arvokas 3 kpl maksaa 30e) mutta on toistaiseksi toiminut mulla. :)