yleinen puhumiskeskustelu!

Alue: Yleinen keskustelu

8.12.2009 klo 3:00

TeofilusTeofilus
Käyttäjä

Television Big Brotherissa nuoret kertovat asioita, joista 1950-luvulla tai vielä 1990-luvullakaan ei kehdattu puhua edes parhaille ystäville. TV:ssä harrastetaan seksiä ja juodaan viinaa, eikä siitä tunneta edes häpeää.

Onko Suomeen syntynyt Iso-Britannian ja Yhdysvaltain tapaan kirjoja lukematon, sivistykseltään sekä moraaliltaan alhainen luokka? Ja mistä se on tullut? Vai onko tämäkin vain samantyyppistä moraalipaniikkia kuin on aina ollut uusia asioita ja sukupolvia kohtaan?

8.12.2009 klo 5:32

Karpalokuu
Käyttäjä

Miten se, etta tietyista asioista puhutaan avoimesti liittyy sivistykseen? Moraaliin ehka, mutta se nyt muuttuu loyhempaan suuntaan koko ajan.
sivistykseen se sen sijaan ei liity ollenkaan. Ihan hyvin yliopiston ketun professorit ja ties mitka oppineet voivat puhua samantasoista kakkaa ja kuksia keta sattuu telkkarissa... ei se ole sivistyksesta kiinni ollenkaan.

Hur. Omas taas kotoisa olo olla vanhassauudessaperheessa (asuin siis tuolla jo silloin, kun ensimmainen hostmamani oli matkoilla).
hamstereita oli jo ikava, ja toiset kiipeili ihan innoissaan kasiin halittaviksi. Ja siella oli kolme uutta poikastakin! sopolaisia.

8.12.2009 klo 11:45

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Luomumummo, täytyy katsella noita!

Ei ollu muuten yhtään hyvä idea juoda sillo yks päivä puoltatoista litraa kokista.. Mut ku se auttaa tiettyihin oireisiin mutta olisitte nähneet mun suun aamulla ku heräsin o_O en muistakaan koska viimeksi olisi ollut niin paksut peitteet kielessä.. Ja sit yritin eilen alkaa syömään valkosipulia niin ne sääpetin kynnet oli alkanu itämään! *murr*

jees.. Eipä tässä siis ihmeempiä..

8.12.2009 klo 14:31

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Tänään vois vetää vähän karpalomehua tohon kieleen.. Ja onhan siinä vitamiinejakin. kyrvähtääköhän mun kastike uunissa ku en jaksa mennä kattoo sitä.. Toivottavasti ei :-P mut ku palelee (taas vaihteex) niin täällä peiton alla on hyvä olla.. Tosin uunikin vois lämmittää.. Hmm.. Hmm..

8.12.2009 klo 14:36

KokoDino
Käyttäjä

Kangasala on köyhä paikka. Joudun lähtee Tampereelle asti ostamaan ps 2 scart johtoa :(

8.12.2009 klo 15:10

luomumummo
Käyttäjä

Ei täälläkään ole mitään kauppoja, että keskustaan pitää mennä, mutta ei se tahtia hidasta ja kaikkeen tottuu. Onpahan ainakin puhdasta ilmaa, rauhallisuutta ja kaunista luontoa ympärillä, en vaihtaisi kaupungin hälinään ym. naapureista ei ole haittaa; voi vaikka panna radioin yöllä täysille, pesukoneet päälle jne.

8.12.2009 klo 15:28

Karpalokuu
Käyttäjä

Miehet on tyhmia ja lemppaaminen kivuliasta.

8.12.2009 klo 15:51

Retiisi
Käyttäjä

Taas yksi uneton yö takana. Alkaa väsymys olemaan aika ylivoimainen, mutta kun uni ei tule, niin se ei tule.

8.12.2009 klo 21:57

luomumummo
Käyttäjä

Muusaska laitoin reseptiketjuun punaviinikastikkeen ohjeen, siihen ei tarvitse panna jauhoja.

9.12.2009 klo 16:09

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^kiitos. Täytyy testata joku päivä!

Jeespox.. pitäsiköhä alkaa opettelee ruottia.. Enpä tiiä. Enpä taia ku ne kirjat varmaan lemuu ku rankkitynnyrit. Hmm.. Hmm..

Ruokaa pitäs tehä kuha napero rauhottuu päiväunille.. Tosin, mulleki alkais pikkuhiljaa ne päiväunet maistuu mut niin maistuis myös ruokakin. Jaahas jaahas..

Tulee muute aikasta hyvä pesutulos ku pesee hiukset kookossaippualla ja sit päälle etikkahuuhtelu. Jees.. Eipä mulla siis ihmeempiä. Kuhan tarinoin :-)

9.12.2009 klo 17:21

Saana
Käyttäjä

Onko teillä muuten cd-soitinta? Tuli nimittäin tuosta ruotsista mieleen, että silloin kun minun piti lukea kirjoituksiin, harjoittelin englantia ja ruotsia nimenomaan kuuntelemalla äänikirjoja (ja neuloin samalla). Oli muuten todella hauskaa opiskelua. Muutenkin kirjastoissa on nykyään ilmeisesti aika paljon hyviä äänikirjoja suomeksikin, jos ei pysty itse lukemaan.

Mä olen yhä solmussa tulevaisuudensuunnitelmieni, työtilanteeni ja rakkauselämäni suhteen, mutta kuitenkin olen aika rauhallinen. En tiedä, onko kyse luottamuksen saavuttamisesta vai toivon menettämisestä. Joka tapauksessa on hyvä, etten masentunutkaan, vaikka syksyllä tuntui, että niin saattaisi käydä.

Mutta missä on jouluinto? Katoaako se vain välttämättä lapsuuden mukana? Mitenkäs teillä, arvon radikaalit?

9.12.2009 klo 17:31

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^hyvä idea! Meillä ei ole cd-soitinta, mutta meillä on sellaisia vempaimia mihin saa tietokoneelta ladattua juttuja jos vaikka Yoki kävis jossain lataa.. Meillä on sellainen zen. Sekö sen nimi nyt oli :-D

täällä ei oikein ole jouluintoa ei sitten minkäänlaista.. :-/ tää on ankea joulu.. Mutta, mutta. Kerrankos sitä viettää vähän huonomman joulun. Ehkä sit ensi vuonna parempi :-)

Viestiä muokattu 9.12.2009 klo 17:32, muokkaaja: Muusaska

10.12.2009 klo 19:15

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Huomenna uusi yritys lomakkeen tulostamisessa. Yoki yritti käydä kirjastossa tulostaa mut just meidän tuurilla siel meni tulostin sököksi. Samalla kartoitetaan hieman pojan herkkyystasoja kun on ollut havaittavissa jonkin sortin elektroniikka allergiaa.. Vaikea sanoa mistä täysin on kyse, mut täytyy vähän selvittää..

Ollaan alettu jo vähän tekee kartoitusta varastossa ja asunnossa.. Et mitä laitetaan minnekin ja pienen pientä pakkailuintoa on myös ollut ilmoilla, vaikka asunnosta ei ole vielä tietoakaan. Joka tapauksessa johonkin korpeen tästä varmaan lähetään.. Jossain vaiheessa. Ehkä kuukauden päästä, ehkä vasta puolen vuoden päästä.. Vaikea sanoa. Riippuu niin siitä miten saadaan asiat järjestettyä. Tai miten ne järjestyy.. Semmosta.

Väsyttää sikana. Tein tänään karjalanpaistia ja muutenki touhunnu koko päivän. Pesin pyykkiäkin. Mm. Pojan luomuvaatteita. Se oli jopa kivaa ku oli jotain sellasta mitä mäki pystyn pesee. Mut joo.. Poika jätti päiväunet välistä ja meni nyt yöunille. Ehkä mäki meen loikoilee..

Viestiä muokattu 10.12.2009 klo 19:16, muokkaaja: Muusaska

10.12.2009 klo 22:33

luomumummo
Käyttäjä

Tänään tuli hoidettua pää sisältä ja päältä. Eli ensin hammaslääkärissä paikattiin 3 reikää ja siitä sitten karvarille kutrien leikkaus ja käherrys, siinäpä se aika mukavasti vierähtikin kun lopuksi vielä ruokakaupassa piti käydä hakamassa hieman murua rinnan alle.

11.12.2009 klo 0:26

luomumummo
Käyttäjä

Kävin tänään vakiokampaajallani jolla olen käynyt varmaan 20-30 vuotta eli ihan nuorena tyttönä ekakerran ja mielenkiintoista ja jopa häkellyttävää oli se että kampaajani alkoi keskustella kanssani uskon asioista ja hän jopa tiesi mihin seurakuntaan kuulun vaikka en sitä ole omasta mielestäni koskaan maininnut. Hän kysyi ihan ekaksi että hän haluaisi tietää sen kuinka minä olen selvinnyt kaikesta niistä vaikeista ja raskaista kokemuksista mitä elämässäni on ollut että mikä on ollut se voima mikä on auttanut minua. Olin vähän aikaa ihan sanaton ja sitten kerroin, siitä kun ensimmäinen mieheni kuoli syöpään ja jäin 1- vuotiaan tyttäreni kanssa kahdestaan suuren surun murtamaksi ja masennuin niin paljon että halusin tappaa itseni ja että kuinka löysin Jumalan ja tulin uskoon jonka voimalla olen jaksanut selvitä elämässäni aina uusista ja raskaista menetyksistä. Juttelimme paljon uskon asioista ja varsinkin siitä kuinka Jumalan lapsia on kaikissa seurakunnissa ja mitä hyvää ja kaunista löytyy jokaisesta ihmisestä ja seurakunnasta. Minulle oli jotenkin yllättävää että hän ei alkanut lainkaan mitään käännytys tai muuta vastaava, vaan me pystyimme keskustelemaan ihan kaikista asioista ja eri seurakunnista ja siitä millaisia hyviä kokemuksia ja asioita niissä on kuin myöskin ihmisistä esim. työntekijöistä jne. Minä en edes kysynyt mihin seurakuntaan hän kuuluu, koska se ei tullut edes mieleenikään , eikä sillä ollut mitään merkitystä koska se rakkaus Jumalaan ja hyvien asoiden tekemiseen lähimmäiselle jne. oli kaikkein tärkein keskustelussamme. Minusta tuntui kokoajan kuin olisimme olleet samaa Jumalan seurakuntaa niinkuin uskovaisten lasten kuuluisikin olla ja tulee olemaankin vain yksi seurakunta joka on Jumalan seurakunta, sillä ei ole muuta nimeä ainakaan raamatussa anettu.

11.12.2009 klo 0:51

Erika
Käyttäjä

Yleensä pyrin välttämään turhaa tunteilua kun kirjoitan nettiin, mutta nyt en taia kyetä.

Tapasin tänään asematunnelissa jonkun oikein oikein innokkaan evankelistan. Hän yritti kovasti antaa käteeni jotain pelastuslappusta, johon totesin, että kiitos, oon jo uskossa.
Hän kysyi: "Oletko käynyt upotuskasteella?" Vastasin, että en. En mitenkään provosoivasti, ihan tavallisesti vaan. Saattaa olla että sanoin, (en oikeesti muista) etten aio ees mennä. Ehkäpä hän jotenkin loukkaantui siitä, koska keskustelu ainakin hänen puoleltaan muuttui huomattavan tunnepitoiseksi. "Sinun pitää tehdä parannus". "Jos olet oikea totuuden etsijä, niin kyllä sinä vielä käyt upotuskasteella." "Jos Jumala sanoo sinulle, että sinun pitää mennä kasteelle, niin menetkö?" Okei, ei hän ehkä ihan sanasta sanaan noin sanonut, mutta täysin noita ajatuksia. Odottelinkin siinä jo sitä, että missäs vaiheessa ilmoitetaan etten mene taivaaseen ensinkään. Ehkä jotenkin kierosti harmikseni hän ei kuitenkaan lähettänyt minua helvettiin asti. Totesi vain, ettei voi tietää pelastunko. Jeejee. Oikeesti ärsyttää nuo ihimiset joille on ulukoa opetettu tietyt kohat Raamatusta. Ymmärrän kyllä, että monet uskovat ajattelevat että Raamattu opettaa upotuskastetta, mutta mielestäni ei ole kenenkään edun mukaista, että osa kristityistä tuputtaa omaa oikeaa oppiaan esim. asematunnelissa (tai mihin Pyhä Henki heidät on omasta mielestään sitten lähettänytkään). Minua ei ärsytä traktaattien jakeleminen eikä julkinen evankeliointi, vaan tyyli, jolla sitä usein ainakin Helsingissä tehdään. Niin surullista kuin se onkin, välillä tuntuu ihan siltä, ettei halua kuulua sellaisten uskovien kanssa samaan porukkaan. Ihan hävettää. Sekä se, että jotkut kehtaavat toimia niin röyhkeästi (jos minua ahistaa/ärsyttää niin entä ne jotka ei ensinkään usko) että se, ettei tekis mieli tunnustaa millään tavalla kuuluvansa samaan ryhmään.

Viestiä muokattu 11.12.2009 klo 0:52, muokkaaja: Erika

11.12.2009 klo 1:57

luomumummo
Käyttäjä

^Olen samaa mieltä että tuo käyttäytyminen on todellakin ahdistavaa ja kertoo siitä että ei osata oikealla tavalla lähestyä ihmisiä kuin pitäisi. Evankeliumia julistettaessa on rakkaus se kaiken A ja O , eikä tuomion henki. Raamattu sanoo ihan selvästi ettei kaste yksitään pelasta tai pelkät teot tai usko. Luulen että uskossa tarkoitetaan näennäistä uskoa muttei sydämen uskoa. jos on sydämen usko niin teot ovat seurausta uskosta ja ne ovat Jumalan tekoja ei ihmisen. Esim. Sydämen uskossa olevalle ihmiselle ei mikään asia ole ylitsepääsemätön koska se voima ja rakkaus annetaan ylhäältä jos ei ole sydämen uskoa on ihan turha kuvitella että tekemällä vain omassa voimassaan tekoja voisi pelastua. Ihminen voi tehdä hyvä tekojakin omissakin voimissaan mutta jossain vaiheessa hän uupuu eikä jaksa ja siksi on tärkeintä etsiä Jumalan rakkautta elämäänsä ja rukoilla sen asian puolesta että Jumala saisi kokonaan asua ihmisen sydämessä ja että hän saisi toimia ihmisessä. Jokainen voi jakaa traktaatteja kun muistaa vain sen asian että tärkein sanoma mitä hänen tulee julistaa on se että hän sanoo kaikille ihmisille, että Jumala rakastaa sinua ja hän on kuollut sinun puolestasi että hän voisi tarjota sinulle ikuisen elämän.

11.12.2009 klo 2:07

nuori_jellona
Käyttäjä

Minua ei ärsytä traktaattien jakeleminen eikä julkinen evankeliointi, vaan tyyli, jolla sitä usein ainakin Helsingissä tehdään. Niin surullista kuin se onkin, välillä tuntuu ihan siltä, ettei halua kuulua sellaisten uskovien kanssa samaan porukkaan. Ihan hävettää. Sekä se, että jotkut kehtaavat toimia niin röyhkeästi (jos minua ahistaa/ärsyttää niin entä ne jotka ei ensinkään usko) että se, ettei tekis mieli tunnustaa millään tavalla kuuluvansa samaan ryhmään.

Valitettavasti tätä ruskeaksi pythoniksikin kutsuttua hapatusta on liikkeellä. Niin erikoiselta kuin se äkkiä tuntuukin, kuvailemasi kaltaisen käyttäytymisen taustalta löytyy aina luottamus vanhurskauttamiseen teoista - sama vanha piru, joka on jäytänyt kristillistä kirkkoa sen perustamisesta asti. Ei oman syntisyytensä läpitunkemalla ihmisellä, joka on päässyt herkuttelemaan anteeksiannolla Jeesuksen tähden, ole tarvetta toisten aggressiiviseen moukarointiin. Ihmisten kohtaamisen tyylikään kun ei ole irrallaan oppiperustuksesta, jolle yksilön suhde Jumalaan rakentuu.

11.12.2009 klo 3:43

Kousuke
Käyttäjä

Hyvin kirjoitettu nuori_jellona.

12.12.2009 klo 1:14

luomumummo
Käyttäjä

http://www.aijaa.com/v.php?i=5407326.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=5407327.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=5407330.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=5407331.jpg

Äitini antoi minulle Ison ja kalliin kuvaraamatun jonka ostin joskus isälleni 70- vuotis syntymäpäivä lahjaksi. Isäni on kuollut noin 2 vuotta takaperin ja äitini halusi antaa sen jo nyt minulle ettei se joudu väärälle henkilölle ja hän sanoi että antaisin joskus jollekkin tyttärelleni perinnöksi.

13.12.2009 klo 0:04

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Hurr! Ulkona alkaa olee jo aika kylmä ilma.. Etenkin mulla kun olen aikamoinen vilukissa :-P vaikka mul oli kauppareissulla luomupuuvilla housut ja luomupuuvilla legginsit, silti meinas koipia palella. Talvi ei tän suhteen ole ihan mun juttu.. Seuraavaksi vois kokeilla laittaa noitten lisäksi vielä silkkikalsarit väliin jos sit lämmittäis enemmän. Ja yks pitkähihainen ei myöskään meinaa riittää. No, mulla kävi mässi! Löysin tarjouksesta lasten luomupuuvillaisen poolopaidan. Maksoi vaan kuusi euroa! Kyl ton pitäs mennä mun päälle ku mul on joku lasten t-paita oliko se nyt kokoa 152 ja toi poolo on 164 eli pari kokoa vielä isompi. Siitä tuliki mieleen et Yoki sais käydä haistelee lasten osaston pikkuhousuja, oisko niissä inhimillinen käsittelyaine tilanne :-D kuulostaa pervolta, mutta täytyyhän se tietää ennen kuin ostaa :-D tosin, kaupassa menee aika helposti nokka jumiin niiden tuoksujen keskellä, mut kyl ne rajuimmat sielläkin haistaa.

Hmm.. Hmm.. Nukkumaan vois alkaa kohta menee :-)

luomumummo, toi oli se tosi magee kuvaraamattu!

Viestiä muokattu 13.12.2009 klo 0:05, muokkaaja: Muusaska

13.12.2009 klo 0:22

luomumummo
Käyttäjä

Niin se onkin, kallein maallinen aarre jos puhutaan tavaroista.
Oletkos kokeillut mitään toppahousuja , toimisiko ne . Muuten täällä kenkäkaupassa on ainakin lasten huopatossuja ja en ole 100% varma onko pohjalliset kumia.

13.12.2009 klo 0:32

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^wau! Mitä kokoja siellä lasten puolella on? Ei se kumi siel pohjassa ehkä niin paljoa haittais.. Ku se on onneksi aika kaukana hengitysteistä. Ellei se sit ihan kamalasti haise mut tuskin kai se..

Edit. Epäilen ettei mulle toimivia toppahousuja ihan löytyisi.. Mut no, tarpeeksi vaan kalsareita alle niin kyllä se siitä :-)

Viestiä muokattu 13.12.2009 klo 0:34, muokkaaja: Muusaska

13.12.2009 klo 0:40

luomumummo
Käyttäjä

Täytyy katsoa , Siellä oli ainakin sinisiä aika isojakin kokoja ikkunassa, mutta sisällä en ole käynyt. Ikkunassa oli ainakin punaisia ja harmaita ja sinisiä huopikkaita. Katson ensiviikolla jos päästään systeris kanssa jouluostoksille, vaikka edes pienille. Ne tossut oli jotain 35e luokkaa ikkunassa olevat.

13.12.2009 klo 1:21

goldencat82
Käyttäjä

Me haettiin tänään kuusi ja koristeltiin se ja muutenkin laitettiin vielä lisää joulukoristeita. Ostin myöskin Amarylliksen, sypressin ja hyasinttiasetelman. Nyt kuuntelen Jouluradiota ja väsäilen erittäin yksinkertaisia joulukortteja. Ihanaa, joulutunnelmaa <3 Vielä vähän yli viikko ja päästään viettämään joulua mummilaan!

Mites Yoki ja Muusis, haluatteko lahjat rahana ja Sirre kans? Kun ei teille oikein uskalla ostaa mitään..

13.12.2009 klo 1:21

goldencat82
Käyttäjä

Ja mitä Luomumummo ja ukki haluaa muuten lahjaksi, lahjatoiveita siis?

13.12.2009 klo 2:49

luomumummo
Käyttäjä

Paras lahja mitä voidaan saada kun saatais teidät rakkaat lapset terveiksi ja joskus saatais viettää yhdessä joulu. Onhan meillä niitä yhteisiä rakkaita ja lahjarikkaitakin jouluja takanapäin, mutta ehkä joskus saamme ne joulut takaisin. Jos välttämättä haluat jotain ostaa niin miulle niitä adidaksen tai vastaavia tennissukkia kun kaikissa entisissä on reikiä ja ukille lentosukat koko 42 tai flanellipaita.Minun jalan koko on 37 ja ukille saa olla ison kokoinen paita ehkä jopa XL tai L, mutta isompi on parempi, vaikka ukki onkin nyt laiharilla.

Viestiä muokattu 13.12.2009 klo 3:03, muokkaaja: luomumummo

13.12.2009 klo 10:34

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Goldencat82, vaikka joo :-)

mä tässä heräilen. Nukuin tosi huonosti o_O hmm.. Outoo et nukkuu huonommin vaikka kaiken järjen mukaan mun ois pitäny nukkua paremmin ku kävin ulkonaki touhuu ja kävelee :-D mulla menee aina kaikki ihan äinpäin!

Hmm.. Ylös kai sitä pitäs nousta. *haukotus*

edit. Ei vaan pitäs tuplata magnesiumin syönti vähintään niinä päivinä ku liikkuu paljon. Meinaa muuten heti iskee levotonta jalkaa ja jonku sortin kramppia ja niitten kanssa ei nuku sit kyllä erkkikään.. :-D

Viestiä muokattu 13.12.2009 klo 10:59, muokkaaja: Muusaska