yleinen puhumiskeskustelu!

Alue: Yleinen keskustelu

30.11.2009 klo 14:10

luomumummo
Käyttäjä

Onko kellään matala-motivaatio-oireyhtymää tällä hetkellä ? Mulla on. Koulu ei kerta kaikkiaan jaksa kiinnostaa. Oon rukoillut, yrittänyt pakottaa itteni kirjan ääreen lukemaan, mutta mikään maailman voima ei tunnu auttavan asiaan. Hyviä vinkkejä kelleen miten sais vähän selkärankaa noihin lukutouhuihin ? Kaikki lukihäiriöiset muisti-pätkii-koko-ajan- ihmiset: teiltän kokemuksia/tapoja erityisesti kaivataan ! Saa toki normitkin huonomuistiset ihmiset heitellä myös hyviä vinkkejä :)

Itselläni oli kauppaopistossa opiskelessani ky. ongelmia kun juuri noi toimistorotan aineet olivat kuin tervanjuontia. Pakotin itseäni vain lukemaan ja luinkin hampaat irvessä kun ei olisi kiinnostanut pätkääkään.Hyviä numeroita sain silti.
Puutarhuriksi taas lukiessa minä oikein ahmin tietoa ja se oli niin mielenkiintoista ja olisin halunut vain oppia vielä enemmän ja enemmän. On tässä alkanut pikkuhiljaa tuntumaan siltä että voisi vaikka jatkaa jotenkin ky. alan opiskelua.

Viestiä muokattu 30.11.2009 klo 14:10, muokkaaja: luomumummo

30.11.2009 klo 21:30

karuskaja
Käyttäjä

luomumummo: Itselläni oli kauppaopistossa opiskelessani ky. ongelmia kun juuri noi toimistorotan aineet olivat kuin tervanjuontia. Pakotin itseäni vain lukemaan ja luinkin hampaat irvessä kun ei olisi kiinnostanut pätkääkään.

-:DD, kuulostaa niin tutulta.

30.11.2009 klo 21:41

goldencat82
Käyttäjä

Kiitos Muusis kun laitat niitä astmalääkkeitä. Mä en pystynyt jumpassa enää kunnolla hengittämään ja meinasin oksentaa mahalaukun sisällön pihalle..täytyy vissiin nyt tyytyä rauhalliseen tahtiin ja salitreeniin, kun kaikki hapot nousee pomppiessa ylös. Ilmeisesti Jumala haluaa mun rauhoittavan tahtia, kun on niin kauhee stressi ja maha ihan tuskassa. Kahvi saa nyt jäädä tauolle, kunnes refluksi on taas parempana. Mä en näköjään kestä olla ollenkaan ilman noita lääkkeitä.

Tuntuu tosi kurjalta muutenkin, rahat on ihan finaalissa ja mun pitäis saada töitä, haluaisin pari pv viikossa tehdä jotain mulle mielekästä, mutta en voi laittaa Nooaa mihkään täällä. Jos asuisin Kajaanissa, niin mummi sais Nooan hoitoonsa pariksi pv viikkoon ja sais siitä rahaakin, mutta mutta...Mä haluaisin niin tehdä jotain hengellistä julistustyötä! Katottiin yks dokkari siitä kuinka U2 Bono laulaa ja sit se vielä tekee hyviä asioita. Voi että, mäkin haluun!
Nyt sit toi Mary Kay-juttu (kosmetiikkasarja), jota oon myynyt, sekin soppari purkautui, kun en oo tehny tilausta piiitkiin aikoihin. Ehkä se oli Jumalan tahto, kun se vaan rasitti mua ja vei mun rahat.

Kaiken kukkuraksi kuulin, että yhden tutun perhe on hajonnut. Niille on tullu avioero ja nainen on muuttanut lasten kanssa erilleen ja asuu nyt jonkun uuden miehen kanssa. Uskomatonta, miten saatana rikkoo uskovaisen perheen, joka ei ole sitä enää :( Ei voi kuin rukoilla...

30.11.2009 klo 22:09

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^juu, varmaan jo huomenna saat postia :-) pitäs tulla postilaatikkoon jos teillä sellainen on. Jospa se siitä lähtis.. Tää elämä vähän parempaan suuntaan. Mäkään en o juonu kahvia mut siitä syystä et oon aika herkkä kofeiinille.. Teetäkään ei kauheesti voi. Max 1-2kuppia päivässä. Kofeiinitonta aion hankkia jossain vaiheessa.

Ollu täälläki aika rankka päivä.. Nyt ku ei tilttaa henki altisteista niin tulee päänsärky. Tänään lähes koko päivän pömpeli ulvonu punaisella ja sen mukainen on välillä olokin ollut. Nyt tuntuu tosiaan nuo oireet olevan hieman erilaisia.. Tai aika paljonkin erilaisia. Se on mielenkiintoista se. Pitääpi varmaan meikäläisen kohta panadol linjalle lähtee tai sit jotain luonnonjuttuu.. Hmm.. Jaahas. Niin ja sit on ollut sellaista oloa niinku ois jotain myrkkyvierotusoireita.. Vaikea selittää, mutta siis.. Niin. Myrkkyvieroitusoire on aika hyvä sana kuvaamaan oloa. Päänsärkyä, hermosto jotain en tiedä mitä.. Unettomuutta. Jopa minulla maailman pahimmalla unisialla on ollut unettomuutta! Todella hermostunutta unta ja unen laatu ihan Tötterötöö! Ihan siis ku nukkuis vieroitusoireissa.. Sit kylmähikikohtauksia.. Hmm.. Tämä on mielenkiintoista..

30.11.2009 klo 23:47

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Kuulkaas tytöt ja pojat! Meillä taitaa olla sellainen kesy tai ei ihan niinkään kesy sisäilmaongelma *virnistys*

no siis.. Katsokaas kun meidän ilmanpuhdistin huutaa lähes tulkoon aamusta iltaan joko saastunutta ilmaa erittäin saastunutta ilmaa.. Ja juttelin tänään erään henkilön kanssa.. Niin niillä se on useimmiten monta päivää putkeen sensori päällä hyvällä ilmanlaadulla! Niin, niin.. Ja sit pieni koe. Ilmanputsari oli jo jotain tunnin huutanu erittäin saastunutta ja avasin ikkunan! Lähes välittömästi tippui punaisesta lilaan eli vähemmän saastuneeseen.. Sit lopulta hyvään ja sit ikkuna kii niin johan alkoi ulvoa!
Meillä taitaa kuulkaa nyt olla meidän vain neljä vuotta vanhassa asunnossa sisäilmaongelma! Ei kukaan haluaisi majoittaa mua? Hankin kohta aikaisemmin linkittämäni naamarin ja otan hatkat täältä!

30.11.2009 klo 23:54

luomumummo
Käyttäjä

^ No johan on merkillistä. Mitä kummaa siellä oikein on? Täytyykö teidän hommata uusi testi sinne?

30.11.2009 klo 23:58

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^tänne pitää tehdä myrkyllisyystutkimus. Jos näin on, se selittäisi miksi ilmanpuhtauden hieman parannettua alkaa tulemaan "myrkkyjen vieroitusoireita"..

Ja se selittäisi myös sen miksi kesällä tapahtuva nokkosrokko reaktioni helpotti silminnähden aina ikkunan avatessa..

Kuka haluaisi majoittaa meidät..?

Viestiä muokattu 30.11.2009 klo 23:59, muokkaaja: Muusaska

1.12.2009 klo 0:10

luomumummo
Käyttäjä

^ Mitä kummaa siellä voisi olla? Tuleeko se naapurista? Onko naapureilla tapahtunut jotain, vai missä?

1.12.2009 klo 1:09

Muusaska
suljettu käyttäjätili

En tiedä. Mutta arvatkaas mitä muuta kivaa! No minä ensimmäistä kertaa kun ei ollut mitään muuta vähänkään sopivaa tiskiainetta saatavilla, sanoin Yokille että tuo sitä hajusteetonta allergiaystävällistä fairya. No ei siinä mitään.. Mutta minä en haistanut sitä! Tähän mennessä olen välttänyt suurimmilta katastrofeilta haistamalla tuotetta koska jos se ei toimi, se yleensä heti turvottaa kasvot. No minä jotenkin sokeana luotin sen toimivuuteen ja söin haarukalla ja lautasella mitkä sillä oli tiskattu valkosipulia ja voi järkytys! Oikein kunnon nielun turvotus! Olen siis taas kortisonikuurilla. Ensin luulin että se johtuu sisäilmasta mutta edes parvekkeen oven avaaminen ei auttanut joten tajusin että mitään muuta uutta ei ole kuin se että söin justiinsa fairylla pestyillä astioilla. Nyt voisin kyllä jo vähän motkottaa tuonne allergialiitolle..

1.12.2009 klo 1:13

luomumummo
Käyttäjä

Se teidän tshurouvan mysteerikin taitaa selvitä jos hän yrittää peittää pahaa hajua asunnossa ns. raikastimilla.

1.12.2009 klo 1:22

luomumummo
Käyttäjä

Ensin luulin että se johtuu sisäilmasta mutta edes parvekkeen oven avaaminen ei auttanut joten tajusin että mitään muuta uutta ei ole kuin se että söin justiinsa fairylla pestyillä astioilla. Nyt voisin kyllä jo vähän motkottaa tuonne allergialiitolle..

Ei kai ne ala uudestaan tökkii nuo ruokajutut? Teillä taitaa olla oikein kosteusongelma siellä kämpässä, tai paremminkin myrkkyongelma.

1.12.2009 klo 1:23

luomumummo
Käyttäjä

peskää etikkavedellä niitä astioita muusaska.

1.12.2009 klo 1:47

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^ei mama ruokajutut, vaan rakkaat kemikaalimme.. Noi tiskiaineet on ihan hirveätä kuraa.
Syön joka päivä valkosipulia ja se auttaa oireisiin. Paitsi tällä kertaa kun astiat oli pesty fairylla.. Hohhoi. Joo.. Ruokasoodaakin ajattelin etikan lisäksi kokeilla "tiskiaineeksi". Ne olisi ainakin huomattavasti turvallisempia vaihtoehtoja.
Ruokien katoamisesta minulla sinänsä ei ole pelkoa. Koska lupaus on lupaus. Se mitä annetaan ei poissa oteta jos niin luvataan. Minulla on vieläkin lista tallella jos oikein pahasti alkaa tökkiä niin sinne voi aina palata :-) mutta tosiaan.. En tiedä mikä tämä sisäilmaongelma on, kun täällä nimenomaan oireisiin auttaa tietyt ruoka-aineet. Tosin kuin niis muissa asunnoissa hyvä ku mitään pystyi edes syömään.. Mutta katsotaan :-) ei hätä ole tämännäköinen! Voinhan aina hankkia naamarin ja muuttaa parvekkeelle 8-)

1.12.2009 klo 1:52

luomumummo
Käyttäjä

^Pitääkös teidän taas alkaa katselee uutta kämppää?
Vai voisiko sen ongelman korjata?

Viestiä muokattu 1.12.2009 klo 1:52, muokkaaja: luomumummo

1.12.2009 klo 1:55

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^ei voi tietää vielä :-) tutkitaan ensin vähän mahdollisesti jne. ja katsellaan sit.. Sisäilmaongelmiakin taitaa olla aika monenlaisia.. Hmm.. Mut nyt nukkumaan! Hyviä öitä <3

1.12.2009 klo 1:57

luomumummo
Käyttäjä

^ Hyvää yötä muusaska ja yoki.

1.12.2009 klo 7:19

Maryel
Käyttäjä

Niin, se ilmanpuhdistinhan vain kierrättää sitä asunnossa jo olevaa ilmaa ja poistaa siitä esim pölyä ja allergeenejä. Tottakai se ilmanlaatu huononee asunnossa, jos ei koskaan tuuleta. Eikö tämä nyt ole jo itsestäänselvyys? o.O Ja se puhdistinkin on suositeltavaa puhdistaa joskus, säännöllisin aikavälein.

1.12.2009 klo 8:24

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^meillä on keskusilmastointi joka kyllä huolehtii "puhtaan" ilman tulemisesta ilman jatkuvaa tuuletustakin. Ja siitä on filtterit vaihdettu kesän jälkeen. Ja ilmanpuhdistinta ei kuulu alkaa kolmen päivän jälkeen puhdistamaan.

Edit. Tällainen meillä on http://www.ironsec.fi/webmarket/product_info.php/cPath/811_827/products_...

Viestiä muokattu 1.12.2009 klo 8:31, muokkaaja: Muusaska

1.12.2009 klo 8:35

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Mutta siis joo.. Täytyy tänään ku ei eilen taaskaan pystyny tuota makuuhuonetta siivoo loppuun, niin tänään siivotaan. Toivottavasti. roudataan kukat keittiöön ja katotaan tunnistaako se vielä senki jälkeen sieltä bakteereita/viruksia. Meinaan jos tunnistaa, niin minä kyllä tiedän mikä saattaa aiheuttaa bakteereita.. Mutta, mutta.. Katsotaan. Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma :-)

1.12.2009 klo 9:02

Yoki
suljettu käyttäjätili

Maryel. On olemassa ilmanpuhdistimia ja sitten on ilmanpuhdistimia. Ilmanpuhdistinhan ei vain kierrätä sisäilmaa ja puhdista/poista siitä esim allergeenejä ja pölyä, kuten tuosta Muusaskan laittamasta linkistä kunnollisen puhdistimen tietoihin käy hyvin ilmi.

Jos on päivänselvää, että huoneilma muuttuu tuollaiseksi ilman tuuletusta, etenkin asunnossa, jossa on nykyaikainen ilmanvaihtojärjestelmä, eli poisto sekä paluu ja tämä on vielä suodatettu ja suodattimet vaihdettu, niin kysymys on jostain ongelmasta. Suodatettu ja tehokas ilmanvaihto on suunniteltu minenomaan energiansäästön kannalta optimaaliseksi, jolloin tuuletusta ei ole tarpeen tehdä. Asut Maryel ilmeisesti vanhemmassa rakennuksessa, jossa on joko puutteellinen ilmanvaihto tai sitten erilaisella metodilla toimiva, kuten paineeseen perustuvalla metodilla toimiva ilmanvaihto. Tässä tapauksessa tuuletus on paikallaan raikkaan ilman takaamiseksi.

Yleensäottaen asunnon ilman ei pitäisi muuttua tunkkaiseksi. Kannattaa ottaa vakavasti, jos tunkkaisuus on erityisen vahvaa. Kyse voi olla ongelmasta.

1.12.2009 klo 10:09

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Jaahas.. Tänään olisi sitten tiskirumba uusilla "tehokkailla" aineilla.. Pitää pestä kaikki mitä eilen Yoki fairilla pesi.. Saas nähä miten ne fairyn jämät irtoo.. Talvella ku meillä kävi hasardi ja käytettiin väärää konetiskiainetta, jouduttiin kolme neljä kertaa pesee astiat.. Tosin sillon oltiin keretty niitä jo muutama päivä pestä ennen ku tajuttiin et kukaan ei kestä sitä pesuainetta.. Tässä mietin et viinalla vois saada aika hyvin irrotettua.. Hmm.. Voipa olla että olen nyt hieman epäekologinen ja Yoki tuo kaupasta kertakäyttösetin. Saa sit rauhassa nuita putsata eikä tarvii kauheessa nälässä jynssätä et saa ruokaa.. Kermaperunat vois saada helposti tehtyä foliovuokaan.. Hmm..

1.12.2009 klo 12:13

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Jaa.. Pienen tiedustelun jälkeen selvisi että näissä asunnoissa on ollut kosteusvaurioita.. Nyt vaan sit pitäs selvittää että missä kaikissa.. Yksi epäily meillä on mutta katsotaan..

Edit. Menipä muuten justiinsa yks perunapussi roskiin ku haisi niin homeelta :-D se on taas toi oskun perunamaa mikä pistettiin jo talvella banniin mut nyt ei jotenki vaan olla muistettu kattoo mistä ne perunat on tullu. Mut tosta hajusta ei voinut erehtyä. Arvasin heti että se oli oskun perunamaa :-D

Viestiä muokattu 1.12.2009 klo 12:17, muokkaaja: Muusaska

1.12.2009 klo 14:39

luomumummo
Käyttäjä

Ukko sanoi että ne on voitu jättää tiivistämättä ne ilmanvaihtohormiston putket tai jotain ja sit sinne on kondensoitunut vettä.

1.12.2009 klo 15:10

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^joo se voi olla. Terveystarkastaja sano et eka pitää putsata nuo röörit tai siis vaatii isännöitsijää putsaa ja korjaamaan pari selvää mokaa.

Kauhee tiskivuori eikä kukaan kehtaa alkaa tiskaa ku on vaan soodaa ja etikkaa :-D hohhoi.. Ja kertakäyttölusikoissa oli sellainen katku ettei niitä hyvällä tahollaankaan suuhunsa laittaisi. Hoh hoi :-D jos sitä nukkuis siihen asti ku on jo niin kova nälkä et on pakko mennä yrittää soodalla tekee tuolle tiskivuorelle jotain.. En ole ihan heti mitään uutta tiskiainetta hetkeen kokeilemassa ku ne kaikki melkeen näyttäis olevan hirveetä myrkkyä.. Hoh hoi :-D niin ja ne meiän perunatki meni roskiin. No, huomenna ne viedään takas kauppaan ja kai niille joku syyni tehään. Hoh hoi :-D

1.12.2009 klo 15:28

slslsl
Käyttäjä

Muusaskalta haluaisin kysyä, missä hinnoissa mahtaa käyttämänne lisäaineeton tupakka pyöriä? Ajattelin, josko tästä jaksaisi raahautua ostamaan, mutta tämänhetkinen rahaintilanne ei anna myöden hirveästi.

1.12.2009 klo 16:44

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^6,90 euroa maksaa sellainen 35g toppa. Jos haluat voin lähettää sulle muutaman sätkän postissa niin saisit maistaa mitä tykkäät :-D

1.12.2009 klo 22:59

slslsl
Käyttäjä

No, ehdin jo ostaa pussillisen. Aika ytyä tavaraa ainakin tuo keltaisessa pakkauksessa majaileva. Ikään kuin aamusavuja polttelisi, eikä tee heti mieli ottaa uusiksi.

1.12.2009 klo 23:26

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Sul on aikalailla tismalleen samanlainen ensikokemus kun meilläkin :-D meillä on kans tuollainen keltainen toppa. Siitä se voi varmaan johtuakin et on menny nykyään niin paljon vähemmän tupakkaa.. Joskus tulee tosin vieläkin se "tapatupakointi" esiin, mut se onnistuu niin paljon huonommin kun heti parin savun jälkeen huomaa et tää on ihan turha rööki et tästä tulee vaan huono olo jos liikaa polttaa.. Sit jää koko sätkä polttamatta :-)

2.12.2009 klo 8:31

Yoki
suljettu käyttäjätili

paatuneena tupakkamiehenä kun käärin ensimmäisen manitousätkän ja pääsin polttamaan sen puoleenväliin, niin huomasin, että se on kyllä aivan toisenlaista tavaraa mitä askitupakka. Maku on eri haju on eri savun väri on eri ja vaikutus on eri. Oma tupakan kulutus kyllä väheni tuon additive freen kanssa selvästi, kuten myös tämä "riippuvuus" muuttui aivan toisenlaiseksi. Enää ei ole niitä täriseviä nikkiksiä, mitä askitupakan kanssa oli.. Todella pisti miettimään, että mitä ihmeen kuraa noissa askitupakoissa on.

Viimeyönä 2 kertaan tuo ilmanpuhdistin herätti... Heitti punaiselle ja alkoi puhaltamaan aivan täysiä! Mitähän ihmeen altisteita se haistoi... Kummastuttaa kyllä, että noin epäpuhtaaksi on selvinnyt tämä meidän sisäilma.

Tänään soitan isännöitsijälle ja kerron mitä tänne pitää tehdä. Ilmastoinnin puhdistus, suodattimien vaihto ja säätö, sekä kylpyhuoneen ilmastointihormiston luukku olisi hyvä jo viimein saada paikalleen, nyt kun siinä on vain reikä 8-) olen sen vetänyt muovipussilla ja foliolla umpeen, kun eivät toistuvista huomautuksista sitä korjanneet. Ilmastoinnin sisäänotto pitää tarkistaa, että se on asianmukaisesti eristetty ja samalla sieltä näkeekin, että onko vähääkään kondensiovettä valunut minnekään ja että onko se aiheuttanut jotain kasvustoa jossain.

2.12.2009 klo 8:32

Yoki
suljettu käyttäjätili

Tuplademoni iski :-P

Viestiä muokattu 2.12.2009 klo 8:33, muokkaaja: Yoki