yleinen puhumiskeskustelu!
Alue: Yleinen keskustelu
|
20.11.2009 klo 0:29 |
Pef-arvot on onneksi pysyneet ihan siedettävinä. Tai eivät ole pysyneet, vaan olen saanut ne oireen tappo seteillä siedettäviksi altistus päivän jälkeen. Kylpyhuone on edelleen yksi helvetti.. Mutta siis.. Vain 10alle "perus ok" arvon eli ihan hyvä tämän altistuksen jälkeen.. Ku viime aikoina ne on saattanu tämän tyylisen altistuksen jälkeen tehdä täydellisen romahduksen. pantoteenihappo pitää kyllä ehdottomasti tänään vielä ottaa! On taas unohtunu ottaa sitä joka päivä. Huono, huono homma.. Sit vasta muistaa ku on oireita eli liian myöhään :-/ no, jospa minä nyt muistaisin! Sen ku ottaa niin lähes joka kerta nousee Pef-arvot melkein välittömästi! Uskomaton aine :-) |
|
20.11.2009 klo 10:23 |
Kunnon keitto taas alakerran rouvalla. Suuri mysteeri alkaa olemaan hiljalleen tuo, että mitä hän siellä oikein ilmaan suihkuttelee o_O Raikastin on luultava syy, koska pidän hieman mahdottomana sitä, mutta vain hieman, että joku voisi käyttää niin paljon hajustetta itseensä läikytettynä/kaadettuna, että se aiheuttaisi tämänkaltaisia oireita. Kehittyneenä kemikaalikuonona pystyn analysoimaan myös, mikäli hän on lähdössä kaupungille vähän enemmän laittoa vaativaan liikuskeluun, tai että heille on tulossa vieraita, joiden vastaanottaminen vaatii pientä ehostusta. Tällöin aistin raikastinkemikaalin lisäksi jokseenkin väkevän hiuslakan ja parfyymin hyökkäyksen huippuun virittyneessä kemikaalikuonossani :) Tällä ominaisuudellahan teen jo kohta rahaa! Tsuuh vaan kaikille! |
|
20.11.2009 klo 11:47 |
Jos mä laitan postin kautta tulemaan teillekin muutaman raikastimen?? Mä varmaan printtaisin sellaisen "taloyhtiön virallisen" printin, jossa ohjeistettaisiin käyttämään wc-raikastimia yms. hajusteita sisältäviä tuotteita maltillisesti johtuen taloyhtiön ilmastoinnin erikoispiirteistä, jonka vuoksi ilmanvaihtoputkisto kuljettaa hajuja toisten koteihin kohtuuttomasti - sitten se vaan sujautetaan postiluukusta ja tsägällä noi alkaa kohtuullisemmiksi. Viestiä muokattu 20.11.2009 klo 11:48, muokkaaja: JamesBond007 |
|
20.11.2009 klo 12:36 |
James :-D en taida tällä kertaa ottaa ilmanraikastin tarjousta vastaan ;-) mut toi sun printtausidea on hyvä :-) kohta pitäisi tästä lähtä muussit pistää tulille.. Selvisin eilisen ilman kortisonia ja nyt pidän peukkuja et viikonloppuki menis suht ok.. Tänään on muuten taas pirkkoradio. Varmaan kuunnellaan sitä illalla. Mulla tossa ollu nyt tuollaisia ekologisia pesuaineita ja näyttäisi siltä että ne toimii missä on kasvipohjainen alkoholi, mutta ne missä lukee vaan alkoholi, eivät toimi.. Eli ilmeisesti siinä on joku denaturointi aine mitä en kestä ja se haisee kemikaalilta.. Mutta, hyvä jos edes joku lähtee toimimaan! 80%varmuudella toimisi nyt ole hyvä hajusteeton pyykinpesuaine. |
|
20.11.2009 klo 16:17 |
Ghettorouva: Mä asun Tampereella ja me ollaan vasta muutettu tänne, joten eipä tässä oikein ole ketään. Kerhoissa ollaan käyty, mutta sieltä ei oo löytynyt ketään potentiaalista ja nyt sitten kerhotkin on possutaudin takia karanteenissa. Kelpaisi todellakin seura! Tää viikko on möllötetty täysin sisätiloissa, että homehtuu..alkaa turhauttamaan! Mä en tajua miten te Yoki ja Muusaska kestätte kun teillä ei ole mitään sosiaalista elämää, vai onko? Mä en kestä edes viikkoa, kun mies ei oo kovin sosiaalista laatua. Pää räjähtää! Mä tarttisin kyllä nyt niin jotain Yokin huumoria tähän päivään, saa aina nauramaan ja muutenkin..ei tää elämä oo mitään, jos ei voi jakaa sitä kenenkään kanssa. Turhauttavaa! |
|
20.11.2009 klo 16:58 |
Miten voikaan olla niin vaikeaa ottaa valokuvia koirasta. Heti, kun kameran nappaa esille niin jo ollaan tunkemassa nenää siihen kiinni. Heh, sain siis vain erilaisia nenäkuvia otuksesta. Viestiä muokattu 20.11.2009 klo 16:59, muokkaaja: Retiisi |
|
21.11.2009 klo 0:41 |
Goldencat! Hyvänen aika soita meille! Jos sulle iskee tylsyys tai yksinäisyys tai turhauma tai mikä vaan, niin puhelin käteen ja soittamaan Yokin ja Muusaskan luuriin :) kiitos sanoistasi muuten, ne piristi kovasti! Hyvä jos mun kunnallisesta huumorista on joskus iloa jollekulle :) voimia ja siunausta teille sinne! T, kemikaalikuono, Muusaska ja Sirre 8-) |
|
21.11.2009 klo 10:12 |
Tuo "kunnallisesta" piti olla kummallisesta :) |
|
21.11.2009 klo 14:17 |
Kunnalliset systeemit on hyvin usein myös kummallisia :-) |
|
21.11.2009 klo 14:24 |
^:-) pitäs kohta taas lähtä potun kuorintaan.. Olin ajatellut tehdä lohkoperunoita ja kastiketta. Vähän päätä särkee ku kaikki pesee pyykkiä, mutta mutta.. Ei onneksi vielä pahasti. Ilman kortisonia olen menny, paitsi lisämunuaisten tukiannosta 10mg mut se ei haittaa niitä testejä. Eli aika lupaavalta näyttää sen suhteen että pääsen maanantaina sinne. Hyvä juttu. Mun "turvallinen tekstiili" nallepuh kuvioiset rintaliivit :-D hih.. On nyt pesty kahteen kertaan. Illalla kai pitäis alkaa kokeilee toimiiko ne.. Paitaa ei ole vielä pesty kertaakaan.. Se paita on muuten harmaa ja siinä on mikkihiiren kuva 8-) mulla menee lujaa :-D mut ei siel ollu mitään muuta mitä ois voinu edes harkita :-D |
|
21.11.2009 klo 19:25 |
Minulla nenä vuotaa ja on flunssainen olo. Täytyy lähteä kohta ukon kanssa pesulle. |
|
22.11.2009 klo 14:26 |
Nyt tekee kyl jo tiukkaa.. Pitäis olla ilman kortisonia mut naapuri ei anna yhtään armoo! :O hohhoi.. Mun saundi kuulostaa siltä ku oisin vetäny putkeen kolme askia kessua ja viskipullon.. Eikä nyt tuu hiivasta ku se on menny valkosipulilla kuriin. Huoh.. Ja sit taas tuolta kaulalta vasemmalta puolelta on joku systeemi turvonnu nuista myrkyistä.. Sattuu ku nielaseeki.. Miten se voiki turvota nuista moskista.. sain täytettyä vihdoin ja viimein ne laput mitä sinne pitää olla täytetty. Eli mitä allergioita on, mitä lääkityksiä jne. Sairasta sentään, siitä tuli niin pitkä lista että piti ottaa lisää paperia :-D kirjoitin listan mitä tuotteita ehdottomasti välttelen. Niitä on kala siis järvikalat ainaki, pähkinät, manteli, karmiini. Niihin en koske pitkällä tikullakaan. Sit oli lista mitä käytän rajoitetusti eli välttelen liikakäyttöä ja sit oli lista mitä käytän ilman rajoituksia. Ompa sekavaa :-D mut on se.. Ja listoista jäi vielä uupumaan lukematon määrä ruoka-aineita joita ei osaa listata mihinkään koska niiden allergiamomentista ei ole mitään tietoa ku niitä ei ole testattu millään tavalla. Ei testeissä eikä syömällä.. Kuten raparperi, lakka ja maailmastahan löytyy vaikka ja mitä :-) lääkeallergioita en edes jaksanut luetella. Kirjoitin vaan et melkein kaikki antibiotit, melkein kaikki ne ja ne jne.. Eihän hullukaan voi niitten kaikkia nimiä muistaa :O |
|
22.11.2009 klo 15:38 |
Ei sairasta, miten tästä päivästä selviää hengissä ilman kortisonia o_O koko naama tuntuu siltä ku siinä ois yks iso palovamma ja vessassa käyminen on suoranaista itsemurhaa! :O ei sairasta.. Vielä pitäs tehdä huomispäivälleki ruuat ku ei tiiä kuin kauan siellä menee niin ois hyvä jos kotona ois ruuat valmiina. Muussin ajattelin tehä ku se on helpoin ja poika tykkää.. Itselle ja ukolle kyl haaveilin sellaisesta laatikosta missä ois paprikaa ja kermaa ja tommosta mut saa nähä jaksanko tehä.. Paprikaa tekis mieli. Ukko jopa osti luomupaprikaa mut yllättäen se muovi siinä päällä haisee jollekin hajusteelle *vihainen ilme* katsotaan miten on itse paprikoiden laita kun sen muovin poistaa siitä päältä.. |
|
22.11.2009 klo 16:19 |
Voi hele.. Sanonko mikä.. Näyttäisi siltä että toi "turvallinen tekstiili"kään ei toimi.. Nyt ollu yks pesu paidalla. Ei toivoakaan laittaa päälle.. Se siitä "turvallisesta tekstiilistä". Olisi pitänyt sittenkin ostaa ruma mutta turvallisempi luomupuuvillateltta.. |
|
22.11.2009 klo 16:40 |
Laitoin kuluttajavirastoon ilmoituksen vaarallisesta tuotteesta. Onhan se vaarallinen jos siinä lukee turvallinen tekstiili eikä se sitä ole! Hirveetä kusetusta. Edit. Pitäskö tehä valitus että kaupassa myydään niin myrkyllistä moskaa et se tulee naapurinkin sisäilmaan ja aiheuttaa ties ja mitä! Hmm.. Pitäs melkein ostaa yksi huuhteluainepaketti tai vastaava ja katsoa mitä myrkkyjä se pitää sisällään.. Heti ku löytyisi yksikin tutkitusti myrkyllinen aine niin tekis valituksen! Ei mulla yhtään ole pinna kireällä eipä varmaan :-D Viestiä muokattu 22.11.2009 klo 16:53, muokkaaja: Muusaska |
|
22.11.2009 klo 21:31 |
Tuplat Viestiä muokattu 22.11.2009 klo 21:32, muokkaaja: Yoki |
|
22.11.2009 klo 21:31 |
rintsikoista ei saatu toimivia.. Vielä on paita kuivumassa että sen toimivuuden näkee huomenna, mut vähän epäilen ku se on samalta firmalta. Eli menen sit taas t-paidassa ja palelen. Tosi.. Kiva. T. Muusaska |
|
23.11.2009 klo 13:27 |
No niin! Teitä kaikkia varmaan kiinnostaa miten mun päivä meni :-) eheh. Ja sitten. Minulle ei tehty lapputestejä. Syystä että lääkäri oli sitä mieltä että reaktioni ovat niin nopeita ja lapputestit lähinnä kuvaavat viivästynyttä reaktiota tai jotain sellaista. No, mulla oli pussi mukana omia vaatteita joista tulee tätä perus hengitystie, naaman turpoamis, kurkku yms. Oireita. Ja niissä on taatusti tuhat kertaa enemmän kemikaaleja ku siinä pyyhkeessä tai tyynyssä joista tuli se järkky nokkosrokko ja turvotusoireet. No, niistä vaatteista tehtiin prick-testit eli jotain kulmaa liotettiin jossain soosissa ja testattiin. Kuusi testauskohdetta ja ei näy paukamaa. Eli ei perusallergiaa. Eli ei tuu sitä histamiinia vai mikä se nyt on.. Eli, eli? Se ei ole allerginen reaktio vaikka oireet on hyvin lähellä perusallergista reaktiota. Mikä se sit on? Lääkäri iski mulle vaan lapun hajusteyliherkkyydestä ja sano että sen syntymekanismia ei tunneta. Ja tän lapun mukaan kyseessä olisi keskushermoston poikkeavan voimakas reaktiotapa hajuärsykkeisiin. Mutta mä en ite henk. Kohtaisesti ehkä täysin usko siihenkään.. Kyl se varmaan osittain voi olla niin, mut mun henk.kohtainen epäilyn kohde on jonkin sortin tulehdusreaktio. Ku silloha ku mul lähti vaatteet, peitot yms. Niin silloha siitä tuli se järkky "allerginen reaktio" ja hemoglobiini romahti ja leukosyytit kohos. Eli pakkohan sen silloin on olla tulehdusreaktio? Eikö.. |
|
23.11.2009 klo 14:00 |
Sun pitäis Muusaska päästä jonkun dr. Housen ratkottavaksi :S Mä asun Tampereella ja me ollaan vasta muutettu tänne, joten eipä tässä oikein ole ketään. Kerhoissa ollaan käyty, mutta sieltä ei oo löytynyt ketään potentiaalista ja nyt sitten kerhotkin on possutaudin takia karanteenissa. Kelpaisi todellakin seura! Tää viikko on möllötetty täysin sisätiloissa, että homehtuu..alkaa turhauttamaan! No uskon, että turhauttaa. Harmi, onhan tässä meidän välillä matkaa, olin kyllä ihan tosissani treffailusta. Pitäis tehdä jotain päiväretkiä :) Millon ne kerhot taas jatkuu, vai onko toistaiseksi? Ne varmaan vähän kuitenkin auttaa tylsyyteen. edit. tai Housen ratkaistavaksi, se on kai parempi sana, eikös ratkominen oo enemmän semmosta kun ratkotaan joku auki, vaikka ompelet :o Viestiä muokattu 23.11.2009 klo 14:01, muokkaaja: ghettoRouva |
|
23.11.2009 klo 14:15 |
Ghetto, joo :-D niin pitäisi päästä! Vaikka sit ratkottavaksi tai ratkaistavaksi :-) en kyl tiedä mitä sitä.. Ehkä mä koitan varata tohon terveysasemalle ajan lääkärille ku nyt mun papereissa lukee kuitenkin edes että ohjattu ottamaan yhteyttä terveysasemaan koska monet ärsykkeet aiheuttavat hengitystieoireita eli eikö se tarkoita sitä että mulla voisi olla sittenkin mahis saada lähete sinne keuhkopolille missä ois se lääkäri kenelle olen lähetettä jo puoli ikuisuutta ruinannut 8-) :-D |
|
23.11.2009 klo 14:39 |
Ai niin.. Sieltä kajaanistakin tuli paperit. Sillon ku mulla oli suussa se kasvusto, ne ei ollu ottanu multa mitään muuta ku hiivatestin :-( harmittaa.. Se oli ollu kahdella plussalla. Mutta harmittaa että ne ei ollu ottanu mitään sieni/bakteeriviljelyä.. Ehkä mun kannattaisi pyytää sellainen lääkäriltä.. Ehkä.. Mitäs luulette? Koska siellä oli myös joku muu hiivatesti otettu mikä oli ollut negatiivinen ja itseasiassa taidan muistaa sen.. Järkyttävä kurkkukipu aamusta iltaan mut sillon mä taisin asua siinä sika homeisessa kämpässä.. Hmm.. Mut toi hiiva on aika helppo nakki, periaatteessa. Mut ku tää mun suu.. En tiedä. Mulla on yksi ajatus mutta taidan ajatella sen päiväunien jälkeen loppuun.. Ärsyttää et pitää ite ajatella joka asia. Ois helppo ku sais lääkäriltä valmiit vastaukset eikä silleen et ite sanoo melkein labrakokeista lähtien mitä multa pitäis ottaa.. Tosin nuo viimeiset labrakokeet kyl lekuri ite päätti mut kuitenki.. Joo.. Kyl te varmaan ymmärrätte :-D |
|
23.11.2009 klo 15:11 |
No NYT mä se tajusin! Nyt nukkumaan.. |
|
23.11.2009 klo 19:57 |
Tulipa nukuttua :-) myrkkyasunto = myrkyt = mm. Valinomysiini = hermomyrkky = hermoston vauriot = haju/kemikaaliyliherkkyys = keskushermoston poikkeavan voimakas reaktiotapa ärsykkeisiin = reaktio = tulehdus eli siis.. Miksi tuossa lapussa lukee että tähän ei ole olemassa täsmälääkettä? Ku jos kyse on keskushermoston ikäänkuin yliaktiivisesta/vääränlaisesta reaktiosta, niin eikö sitä just silloin auta jos käyttää keskushermostoa lamaavia tuotteita? Kuten alkoholi? Tai etenkin alkoholi joka sisältää humalaa joka sekin lamauttaa keskushermostoa? Olisiko siinä syy miksi parhaiten oireisiin auttaa erittäin vahvasti humaloitu olut..? Eikö tämä ole jo aika selvä juttu :-D |
|
23.11.2009 klo 20:26 |
Mun on vaikea uskoa etteikö joku olisi vähintäänkin niin kunnianhimoinen, että ottaisi tuon teidän arvoituksen ratkaistavaksi. Tuohan on niin erikoinen juttu, että miten voi olla että kukaan ei siihen kunnolla perehdy. Tästä kommentista oli taas apua 8) Mutta kun ei mahdu mun päähän. Vai ettekö oo vaan vielä kohdannut tarpeeks monta lääkäriä. |
|
23.11.2009 klo 20:50 |
En sano tätä mitenkään pahalla, mutta eihän kukaan lääkäri ole mikään äärettömän tiedon tietopankki, mun käsittääkseni useissakin eri sairauksissa voi olla hyvin samanlaisia oireita, joten diagnoosin tekeminen voi olla todella vaikeaa ja aikaavievää. Ihmisiä ne lääkäritkin on, vaikkei se nyt varmaan yhtään lohduta tietenkään potilaan asemassa olevaa, vaan ehkä tääkin pitäis joskus muistaa. |
|
23.11.2009 klo 21:14 |
Maryel, joo totta tuokin. Tää on varmaan just sellainen juttu että siihen taitaa mennä aika paljon aikaa ennenkuin siihen joku tolkku saadaan.. Toi kemikaali/hajuhommakin on niin uusi juttu että ihme että se lääkäri edes tuon verran tiesi. Onneksi siis en ole ennakkotapaus sen suhteen niin on paljon helpompaa :-D ghettorouva, joo.. Ehkä me ei olla vaan vielä löydetty sitä oikeata lääkäriä.. Olisi hyvä jos se löytyisi julkiselta puolelta, koska Yokilla ei ole mitään vakuutusta.. Se yksi lääkäri.. Jos mä vaan saisin sen lähetteen.. Nyt mun varmaan pitää skarpata ja viedä toi Pef-seuranta terveysasemalle että sais ne perustutkimukset päätökseen mikä sitten taas avaisi hyvällä tuurilla ovia enemmän tuonne keskussairaalan puolelle. Hmm.. Nyt syömään. |
|
23.11.2009 klo 21:54 |
Taitaa kaikki keskushermostoon vaikuttavat vähänkin tehoavat aineet olla joko laittomia, tuota alkoholia lukuunottamatta. Loput onkin sitten reseptillä kemikaaleina. Mutta eikö tuokin tieto jo helpota, että tietää oireiden johtuvan hermoston viallisesta toiminnasta? Ettei ihan kaikelle ole todellisuudessa allerginen, vaan hermosto vain oirehtii väärin? Ihan kuin olisi ristiallergioita, eihän nekään aina testeissä suoraan näy. Ehkä kannattaisi etsiä ennemminkin keskushermoston tai hermoston ylipäätään toimintaa edistävää tai tasapainoittavaa luonnontuotetta, kun noita lamaavia. Niistä kun lailliset taitaa olla sitten jo todella mietoja, eli apua ei tulisi niistä juuri mitään. Ehkä sitä elimistön omaa toipumiskykyä voisi edes yrittää auttaa, vaikka hidastahan se on? |
|
23.11.2009 klo 23:19 |
Ada, joo ihan hyvä pointti sulla! |
|
24.11.2009 klo 0:51 |
http://personal.fimnet.fi/laakari/hannu.tapiovaara/allerginen_sienisinui... http://www.infektiofoorumi.fi/mikrobiopas/2.html Viestiä muokattu 24.11.2009 klo 0:59, muokkaaja: luomumummo |
|
24.11.2009 klo 1:12 |
Ruoka- ja ympäristöallergioiden on todettu liittyvän moniin terveydellisiin ongelmiin, jotka vaikuttavat lähes kaikkialla kehossa, vaivat saattavat olla lieviä ruuansulatusongelmia ja suolistotulehduksia tai vaikea-asteisempia, kuten keliakia, niveltulehdukset ja krooniset infektiot. Allergiat on myös yhdistetty moniin keskushermoston häiriötiloihin, kuten depressioon, ahdistukseen ja krooniseen väsymykseen (CFS-syndrooma). Ruoka-aineallergiat aktivoivat immuunisysteemiä syntetisoimaan ja vapauttamaan soluista reaktiivisia kemikaaleja, kuten histamiinia, sytokiineja, lymfokiineja ja interferoneja. Nämä hormoninkaltaiset aineet vaikuttavat tehokkaasti solujen fysiologiaan, aiheuttaen pitkäaikaisia muutoksia immuuni-, sisäeritys- ja hermostojärjestelmään. Koska myös kehoon tulleet myrkyt pystyvät aikaansaamaan samantapaisia reaktioita, ruoka-aineallergiat ja kehon myrkytystilat ovat kliinisessä mielessä hyvin samankaltaisia. Hankittu immuniteetti Hankitulla immuniteettilla on kehossa erittäin tehokas ja spesifi kyky eliminoida vieraita antigeeneja, kuten patogeeneja bakteereja, viruksia, toksiineja jne. Hankittu immuniteetti jaetaan kahteen osaan. 1) Humoraalinen eli B-soluimmuniteetti, jonka tehtävänä on vasta-aineiden valmistaminen. 2) Soluvälitteinen immuniteetti eli T-solu-immuniteetti, joka synnyttää aktiivisia lymfosyyttejä, jotka eri tavoin osallistuvat vieraiden mikrobien ja solurakenteiden tuhoamiseen. Kaikki ruuan aiheuttamat epämiellyttävät tuntemukset eivät ole allergiaa Laktoosi-intoleranssi on hyvin tunnettu esimerkki tilanteesta, jossa maitotuotteet aiheuttavat vatsan turpoilua ja löysiä ulosteita vaikka kyse ei ole allergiasta vaan siitä ettei maidon sokeri, laktoosi pilkkoudu suolistossa. Huono ruuansulatus, ennenkaikkea hapoton maha ja haiman alentunut ruuansulatusnesteiden tuotanto aikaansaavat sen, että ruuan mukana tulleet pieneliöt (bakteerit ja hiivat) pääsevät lisääntymään suolistossa aikaansaaden kaasunmuodostusta ja siten kivuliaita suolikouristuksia ruokailun jälkeen, pahiten tästä kärsivät potilaat, joilla vaiva kehittyy todelliseksi ohutsuolen bakteeriylikasvuksi. Ravinnon sisältämät farmakologiset aineet, esim. kahvin kofeiini, suklaan teobromiini ja teen teofylliini voivat aikaansaada sydämen tykyttelyä ym. epämiellyttäviä tuntemuksia, vaikka taaskaan ei ole kyse allergiasta. Merkittävä ei-immunologisia ruokareaktioita (vasta-aineita ei muodostu) aiheuttava ryhmä aineita ovat biogeeniset amiinit (histamiini, tyramiini, tryptamiini, serotoniini ja fenyylietyyliamiini). Ne aiheuttavat tavallisimmin mahakipuja, päänsärkyä, ripulia ja ihottumia. Oireet alkavat yleensä nopeasti alle tunnin kuluttua ruoka-aineen nauttimisesta ja saattavat kestää useita tunteja. Tyypillisimpiä biogeenisia amiineja sisältäviä ruokia ovat juustot, tomaatti, viinit, banaani, saksanpähkinä, anjovis, makrilli ja suklaa. Lisäksi esimerkiksi mansikka, tomaatti ja sitrushedelmät voivat vapauttaa syöttösoluista yliherkkyyttä aiheuttavaa histamiinia. Farmakologiset aineet vaikuttavat voimakkaimmin, jos maksan toiminta (detoksifikaatiokyky) on alentunut. Insuliinitasapainon häiriöissä voi aterian jälkeen tulla kylmä hiki ja heikotusta liian alas laskeneen verensokerin seurauksena. Kun hoitava terveydenhoidon ammattihenkilö saa riittävästi esitietoja ruokaan liittyvien tuntemuksien luonteesta ja tutkittavan henkilön muusta terveydentilasta, hän osaa parhaiten päättää mikä tutkimus luotettavimmin selvittää ruokailuun liittyvän vaivan laadun. |