yleinen puhumiskeskustelu!

Alue: Yleinen keskustelu

17.11.2009 klo 20:40

luomumummo
Käyttäjä

^mitä kylillä?

Näitä terveyteen liittyviä asioita. Ai niin muuten verikokeitten vastaukset olivat normaalit. Verenpaine on hieman koholla.Astmahoitajan aika menee ensvuoden puolelle kun on vähän hiljasempaa.

17.11.2009 klo 20:51

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^hieno homma.

Mä oon tänään ilman kortisonia ja eilen olin vaan laskuannoksella ettei lisämunuaiset poksu. Mun pitää olla viisi päivää syömättä kortsuja ku maanantaina aika iho- allergiapolille. 10mg saan ottaa jos tuntuu et ei lisämunkit kestä.. Hyvin onneksi lähteny ja savut ollu nyt vaan pari tuntia kerralla et ei päivää putkeen niin helpommin menee. Täytyy viel rukoilla etenki viikonlopun suhteen et ei tuu savuja eikä muita hajuja et selviää sinne..
Luin muuten vihdoinkin noi laput läpi :-D tai Yoki luki mulle.. Mul ois vissiin mahis saada jotain taksilappuja jos en kykene julkisilla menee sinne lääkäriin. Mut noo.. Enköhän mä itseni sinne bussiin survo :-) silläkin uhalla et sinne tulee joku parfyymivuori ja joudun joko lähtee bussista pois tai ottaa kortisonia.. Ja jos otan kortisonia niin testit peruuntuu.. Mut toivotaan parasta :-)

17.11.2009 klo 21:33

luomumummo
Käyttäjä

muusaska soita sinne lääkäriin ja kysy saisitko taxi-lapun, se ei tule maksaa niin paljon ja sun ei tarvi olla sika,-hajuste, ym. ihmisten kanssa niin paljon tekemisessä.

17.11.2009 klo 21:39

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^niin.. Mut en mä tiiä :-) mä aion ottaa Yokin ja pojanki mukaan sinne niin helpompi mennä kimpassa bussilla.. Ikäänkuin :-)

mä hommaan sit vasta taksilapun ku olen oikeasti jo ihan vammanen :-D tai siis.. Kyl te tiiätte mitä mä tarkoitan. Tulee liika vammanen olo jos menee taksilla lääkäriin. Elän niin kauan normaalisti ku se vaan on mahdollista 8-) niin no.. Normaalisti ja normaalisti :-D mut siis, en hevillä ala täysin vammaiseksi heittäytyy :-)

17.11.2009 klo 21:46

luomumummo
Käyttäjä

Muusaska enhän minäkään ole vammainen mutta menin silti tänään taxilla. Olisi ollut vielä 3 km kävelemistä ja en olis kunnolla kerennyt ja sato vielä ihanaa märkää räntääkin, joten laskin + ja - ja taxi voitti.

18.11.2009 klo 19:54

luomumummo
Käyttäjä

Usean kihlaaminen onnistuu Suomessa

Somaliyksinhuoltajista 40 prosenttia on edelleen naimisissa. Tarkkaa syytä tällekään ilmiölle ei tiedetä, mutta yhtenä selittävänä tekijänä pidetään moniavioisuutta.

Somaliassa miehellä saa olla neljä vaimoa. Suomessa tämä onnistuu, jos yksi suhde on rekisteröity virallisesti ja uudet vaimot on naitu islamilaisen lain mukaan.
Somaliäideistä suuri osa yksin lastensa kanssa
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/11/somaliaideista_suuri_osa_yksin_las...

18.11.2009 klo 22:21

JamesBond007
Käyttäjä

Tänään nauhoitettiin 11 demoa kahdessa tunnissa - repikää siitä.
:)

19.11.2009 klo 10:41

Yoki
suljettu käyttäjätili

^ Hyvä aika! Ei tainnu olla ihan 16 raitasta bändikamaa :)

19.11.2009 klo 10:54

JamesBond007
Käyttäjä

No ei ollut ei :)

Meillä on tällainen garage-bändi ja ennen ollaan luovasti kasetille soitettu jonkun stereomankan mikin kautta yhdessä - nyt kaveri hankki tällaisen:

http://www.grandmas.com/shop/images/zoom_h4n-angle.jpg

niin tuo äänenlaatu on jo aika juhlaa tuolla - ja vedettiin kitaraa ja rumpuja vaan ja samalle raidalle... :F

mutta kuitenkin on jotenkin hieno fiilis kun saa edes jotain aikaiseksi - nyt pitäis viilata noita vähän ja nauhoittaa ne kunnolla, toi laulajapuoli on vaan hemmetin hankalaa, kun kehno laulu pilaa hyvänkin sävellyksen :/

19.11.2009 klo 10:55

Yoki
suljettu käyttäjätili

Niin on.

19.11.2009 klo 11:00

Yoki
suljettu käyttäjätili

Tuohan on james vallan hauskan näköinen laite! Oikein stereovehje :) kyllähän tuolla jo demontynkää purkittaa!

19.11.2009 klo 11:00

slslsl
Käyttäjä

Mä haluisin midi-koskettimet. Olis tosi hauskaa.

Jos jollakulla on myydä, niin voi vinkata. Kälyset kelpaa, kuhan on.

19.11.2009 klo 11:05

Yoki
suljettu käyttäjätili

^ ne ei muute kauhean paljon maksa! Siis ihan pelkkä midi koskettimisto ilman mitään muuta. Muistaakseni aikoinaan ite ostin jonkun välttävän 30-40e

19.11.2009 klo 11:11

slslsl
Käyttäjä

Uutenako vain 30-40e? No sitten varmaan vois... Ei tuu mihinkään kovin professionaaliin käyttöön.

19.11.2009 klo 11:44

Yoki
suljettu käyttäjätili

^ Joo uutena ostin. Siinä ei ollut mitään ylimääräistä. Usb, midi liitännät ja sitten verkkolaitteelle myös. Virran otti joko usbn kautta tai muuntajan kautta, muuntaja ei kuulunut hintaan :) ihan toimiva oli siihen käyttöön mihin sen hankin.

19.11.2009 klo 12:31

Muusaska
suljettu käyttäjätili

joopajoo.. Joopajoo.. Ei mulla oikeesti muuta sanottavaa nyt ole :-D mut silti pitää sanoa jotain.. Joopajoo :-)

19.11.2009 klo 15:39

JamesBond007
Käyttäjä

Mitä se tarkoittaa kun jos pidän nenästä kiinni ja puhallan niin vain tuo toinen korva reagoi siihen?

19.11.2009 klo 16:57

luomumummo
Käyttäjä

http://fi.wikipedia.org/wiki/Modafiniili
Armeijakäyttö

Ranskan muukalaislegioona on käyttänyt modafiniilia. Ison-Britannian puolustusministeriö on myös tehnyt tutkimuksia modafiniilin käytöstä. Yhdysvaltain armeija on myös tutkinut modafiniilin mahdollisuutta korvata nykyisin käytössä olevat amfetamiinijohdannaiset.
Modafiniili on stimulantti, joka lisää vireyttä ja poistaa unentarpeen.
Modafiniilin tarkkaa toimintatapaa ei osata vielä selittää, mutta ilmeisesti se vaikuttaa vain otsalohkoon, jossa on ihmisten vuorokausirytmiä säätelevään ajastimeen liittyviä rakenteita. Modafiniililla voidaan pysäyttää ns. ihmisen biologinen kello, ja kun aine lakkaa vaikuttamasta, vuorokausirytmi palaa ennalleen eikä univajetta tarvitse korvata, toisin kuin monien amfetamiinijohdannaisten tapauksissa.

Modafiniilin on todettu vähentävän päiväväsymystä ja parantavan keskittymiskykyä. Yhdysvaltain armeijan testeissä modafiniilia saaneet ovat selvinneet nukkumatta neljä vuorokautta, ilman henkisen suorituskyvyn heikkenemistä. Maailman Antidopingtoimisto WADA on luokitellut modafiniilin kielletyksi piristeeksi.
Muusaska ja yoki mitä mieltä olette tuosta lääkkeestä?

19.11.2009 klo 18:16

Olyphant
Käyttäjä

^Jos itse olisin sotilaana sodassa, ottaisin kyseisen lääkken ilomielin (okei ehkä vähä huono sanavalinta mut enivei) vastaan. Jo armeijassa yöunet jäi välillä niin lyhyeksi, että kyseinen lääke olis sodassa ehkä jopa hengenpelastaja monissa tilanteissa..

19.11.2009 klo 20:09

luomumummo
Käyttäjä

Kuinka on sit mahdollista että sitä voidaan määrätä myöskin tavalliselle pulliaiselle?

19.11.2009 klo 20:50

Ada
Käyttäjä

Oli pakko rekisteröityä, kun näin tuon moda-jutun.

Ensinnäkin, se on erityislupalääke, eli ei helposti saatavilla. Toisekseen, sellaisen normaalin annoskoon hinta per 3kk on about 400e. Ennen kuin lääkemaksukatto menee täyteen.

Toisekseen, sitä voidaan määrätä tavallisille pulliaisille, tai paremminkin tällaisille sekopäille sairastajille, koska se otetaan kerran päivässä = ei yöunien menetystä. Armeijakäytössä tuo annostellaan ihan eri tavalla, tätä tietoa ei edes kukaan tiedä, monenko tunnin välein tuo lääke pitäisi ottaa jotta sillä aivan oikeasti voisi valvoa.

Niin ja noita erityislupalääkkeitähän ei kovin helpolla saa. Vaikka kuuluukin niihin harvoihin erityislupiin, joihin ei tarvitse vielä sitä punaista 'huumerespaa' seuraksi. Tällä hetkellä kai on määrätty enimmäkseen kroonisiin väsymysoireyhtymiin, ADHD:hen, MS-potilaiden fatiikkiin että masentuneille, joille mikään muu ei enää ole auttanut. Ja alunperin lääke on kehitetty ihan narkoleptikoille.

19.11.2009 klo 20:59

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Perehdyn tohon modafiiniin kuhan saan vähän oireita pois.. Sairasta sentään tein puolikuolemaa kauppareissulla! Huh! Yritin etsiä pitkähihaista paitaa ku tarviin maanantaina.. Voi sitä tuskaa! Mistään ei voi etsiä ku jonku hyllyn väliin menee niin naama turpoo, ääni lähtee, henkee ahdistaa ja kauhea käsittelyaineiden löyhkä :S aikuisten luomu osasto oli mitäänsanomaton.. Lasten ei ollut myöskään hyvä.. Ja lopulta päädyin paitaan missä luki "turvallinen tekstiili".. Ja sekään ei ole mikään hyvännäköinen mutta siedettävä.. Mutta senkään toimivuudesta ei ole tietoa ku se pitää ensin pestä.. luomutki pitää pestä ja silti ne meinaa kutittaa et saa nähdä miten käy.. Kyllä on menny vaikeeksi :-/ nyt kutittaa vähän joka puolelta ja lärvi on mitä on jne. Mut jospa se tästä.. Vihaan kaupassa käyntiä! Nyt en mene kyllä taas pariin viikkoon..

19.11.2009 klo 21:01

luomumummo
Käyttäjä

Ok. Ada olisiko sinulla muuta tietoa lääkkeestä ja sen vaikutuksesta ja onko sillä sivuoireita?
Nuorin tyttäreni joka sairastaa MS-tautia niin hänelle luultavasti määrätään tuota lääkettä fatiikkiin.

19.11.2009 klo 21:40

Ada
Käyttäjä

Tietoa on kyllä joo. Sekä omaa että äitini kautta.

Helpottaa väsymystä, tai vähintään vähentää sitä sen vaikutusajan, 12-14h. Aloittaessa voi olla kk tai kaksi vähän aikaa rytmi hukassa, mutta se on normaalia stimulanteille. Sivuvaikutuksia en juuri ole huomannut eikä niistä ole äitinikään valittanut. En tiedä onko ms-puolen foorumilla (en nyt muista nimeltä yhtäkkiä) aiheesta keskustelua, adhd-aikuisten foorumi taas on nyt kumossa sivuston siirron takia, siellä keskustelua riittää.

Itse syön 2, äitini yhtä tai kahta tablettia, eli vaikutus pysyy vuosien saatossa, vaikka äitini on tainnut olla ensimmäisiä tässä maassa jolle tuota lääkettä aikanaan erityisluvalla kirjoitettiin. Ja syömme ihan eri sairausnimikkeisiin :)

Voi auttaa myös kiputiloihin, väsymys/uupumusoireiden lisäksi. Sekä ahdistus ja masennusoireistoihin. Mutta tosiaan, tämä ei ole ensimmäinen lääke mitä yleensä suostuvat kokeilemaan, vaan yleensä viimeisten joukossa ellei sitten ole juuri MS tai ADHD potilas. Ja mitä olen kuunnellut, MS potilaistakin valikoidaan kenelle tätä lääkettä annetaan, sillä jos ei osaa silti olla oireidensa mukaisesti, vaikka lääke auttaisi jaksamaan, lääkettä ei saa. Syynä oireistojen nopeampi paheneminen itsensä ylirasittamisen takia. Ja ADHD:ista tämä ei auta kuin vain osalle yksinään, osa syö toista lääkettä, stimulanttia tai muuta, rinnalla.

19.11.2009 klo 22:16

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Naamani tekee kuolemaa.. Kirvelee, kihelmöi ja on ihan sika ärtsynä :S ärsyttää.. Tuuttaiskohan eloconia naamaan.. Ei taida olla kovin hyvä idea. Huoh..
Kuhan vaan selviäisi tämän viikon ja viikonlopun ilman kortisonia niin pääsisi maanantaina testeihin :-/

19.11.2009 klo 22:33

luomumummo
Käyttäjä

Ok Ada. Katsotaan miten se alkaa toimimaan tyttärelläni joka nukkuu koko ajan kun on niin väsynyt.

19.11.2009 klo 22:34

luomumummo
Käyttäjä

Naamani tekee kuolemaa.. Kirvelee, kihelmöi ja on ihan sika ärtsynä :S ärsyttää.. Tuuttaiskohan eloconia naamaan.. Ei taida olla kovin hyvä idea. Huoh..
Kuhan vaan selviäisi tämän viikon ja viikonlopun ilman kortisonia niin pääsisi maanantaina testeihin :-/

Auttaisko kylmä vesi.

19.11.2009 klo 23:50

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Lääkitsen oireitani antioksidanttisella omenasiiderillä! Tämä siitä syystä, että en voi ottaa kortisonia koska muuten maanantain allergiatestit peruuntuu.. Eli, voin olla tänään pienessä hiprakassa :-) mutta ei se mitään, sillä maksa-arvoni ovat hoitajan mukaan todella hyvät :-)

19.11.2009 klo 23:53

luomumummo
Käyttäjä

Mullakin on maksa-arvot hyvät. Tuli verikokeissa ilmi. Mä pääsen vasta ensvuoden puolella astmahoitajalle kun tää possutauti on ohi.

20.11.2009 klo 0:06

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^hyvä juttu.
Ja nyt on päälle vedetty ihan sika antioksidanttiset chili, valkosipuli, sipuli soosit! Oli se kyllä hyvää ja ihan sairaan ärmäkkää :O
rohkeat voivat kysyä Yokilta reseptiä!