yleinen puhumiskeskustelu!

Alue: Yleinen keskustelu

9.11.2009 klo 21:00

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Siis ajatelkaa nyt hyvät ihmiset!
Mä olen vaatetus- ja neulealan artesaani ja viittä vaille stylisti. Siis opinnot jäi puolta vuotta vajaa kesken kun poika syntyi, mutta siis.. Olen siinäkin oikeasti lahjakas. Niin lahjakas että olen jopa päässyt teatteriesitykseen maskeerajaksi. Eli olin siellä joka sovitun näytöksen aikana siinä kiireessä ja hulinassa ja hyvin onnistui. Viimeisillä kerroilla tosin mua korvattiin pari kertaa ku oli raskaus jo aika niinku siinä vaiheessa että.. :-D
mutta siis.. Ja sit Yoki! Se on muusikko ja hiton hyvä siinä mitä tekee! Se on tehny yhdeksän levyä joista pari on sinkkuja. Ja on menestynyt alallaan. Ja nyt tämä helvetin elämäntilanne!! Ihan oikeasti! Miettikää nyt o_O me oltiin suunniteltu kaikki valmiiksi kuinka me hyödynnetään toistemme lahjoja. Mä teen Yokille keikkavaatteet, stailaan, osaan käyttää nopeasti ja suht hyvin kuvankäsittelyohjelmaa eli oisin tehny myös levyn kannet.. Sit mun öljyvärimaalauksista ja Yokin musasta ois saanu hetkessä taidenäyttelyn mitä me suunniteltiin PITKÄÄN!! Ja arvatkaa mitä? Taulut on roskissa, kaikki vaatteiden tekovälineet on roskissa, myöskin kaikki musakamat, levyt ja lista on loputon! Ja ei siinä vielä mitään.. Mutta terveys! Siis se, että vaikka ne kamat sais, mitään ei voisi enää tehdä o_O allergiat ja yliherkkyydet estävät kaiken käyttämisen mitä tarvittaisiin edes normaaliin elämään! Ja tätä vartenko ihminen on opiskellut ja tehnyt töitä, valvonut öitä, miettinyt, yrittänyt, onnistunut jne. Jne..? Että yksi ainut myrkkyasunto tulee ja kaikki heitetään roskakoriin..? Kiitti helvetisti! Mulle riitti.

Viestiä muokattu 9.11.2009 klo 21:03, muokkaaja: Muusaska

9.11.2009 klo 21:59

Muusaska
suljettu käyttäjätili

No, mitäs nyt sanotte? Häääh..? Jaska tsägä? No niin viisaat uskovaiset.. Huhuu!! Kuuleeko elämä, Kuuleeko taivas.. Tähtivyö.. .. ..

9.11.2009 klo 22:05

Saana
Käyttäjä

Mä en tiedä, miksi. Mä en enää edes uskalla väittää, että kaikella olisi tarkoitus. Mun piti tulla valittamaan tänne sitä, että asunnostani on löytynyt kosteusvaurio ja tänne tulee varmasti remontti, jota pakoon joudun lähtemään, mutta pientähän tämä tosiaan on.

9.11.2009 klo 22:11

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^no ei tuo ole Saana pientä! Millainen se kosteusvaurio on ja missä se on? Voi että.. Hirveesti voimia!

9.11.2009 klo 22:18

Saana
Käyttäjä

Se on yhden seinän alareunassa. Toisella puolella on kylpyhuone, joten jostakin sieltä putkista vesi varmaan tihkuu. Itse huomasin pari päivää sitten, että maali kupristelee lähes lattian rajassa. Ei tule usein siellä ryömittyä, joten en tiedä, kuinka kauan tätä on voinut jatkua. Isäni kävi täällä tänään ja repi irti lattialistan, jonka alla oli kosteutta enemmänkin. Vielä on vaikea sanoa, kuinka laaja alue on vaurioitunut ja mistä vesi ylipäänsä tulee, mutta huomenna onneksi tulee isännöitsijä ja remonttimies tarkistamaan asiaa. Pidän sormia ristissä, jotta vaurio olisi vain näkyvällä alueella.

9.11.2009 klo 22:28

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^niin just. Tuota.. Onko sulla itselläsi oireita siinä asunnossa? Entä minä vuonna se asunto on valmistunut? Entä millainen kylpyhuone on? Siis onko laatoitus vai mikä ratkaisu. Hirvee kysely mulla.. Sori.

9.11.2009 klo 22:37

Saana
Käyttäjä

Aina saa kysellä, kun toinen alkaa itse kertoa. :) Mä en itse asiassa tiedä tämän valmistusvuotta. Ei tämä nyt ihan uusimpia taloja ole mutta tuskin mikään ikivanhakaan. En ole ainakaan huomannut mitään erityisiä oireita. Olen asunut tässä reilut puolitoista vuotta, enkä usko sairastelleeni sinä aikana tavallista enempää. Mitä nyt oli melko pitkäkestoinen flunssa viime talvena, mutta silloin olin muutenkin aika stressaantunut. Kylpyhuoneessa tosiaan on ihan laatoitus, eikä siellä ainakaan vaikuta olevan ylimääräistä kosteutta, vaan vaurio on ainakin näillä näkymin viereisen huoneen puolella. Vahvin veikkaus tällä hetkellä on tihkuva putki.

9.11.2009 klo 22:52

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Niin just. No tuo kuulostaa jo ihan hyvältä :) pidetään peukkuja pystyssä että se vaurio olisi vaan pieni ja suht harmiton :-)

10.11.2009 klo 8:24

Yoki
suljettu käyttäjätili

Joo tsemppiä Saana! Mä toivon myös ettei tuo vuoto ole pitkään tihkunut ja kastellut rakenteita. Kerro ihmeessä uutisia sitten tänne!

Huomaa että tuli eilen vähän saatua altisteita, kun on tosi ikävä olo :-/ vaikuttaa unen laatuun entisestään ja aiheuttaa hermostollisia ongelmia. Tosi tympeää! Ei paljon tarvitse, niin alkaa heti keho sekoamaan.

10.11.2009 klo 9:15

JamesBond007
Käyttäjä

Muuten onhan noita kosteusvaurioita vaikka kuinka ympäri suomen varmaan joka viidennessä asunnossa tms. ainakin jossain vaiheessa. Mä mietin vaan, että olisko noi teidän oireet johtuneet jostain poikkeuksellisista olosuhteista, jos siellä oli vaikka jotain tiettyä materiaalia joka kiihdytti homekasvustoa tai jotain liimaa josta kosteuden yhteydessä syntyi kamaluutta tms.. kun eihän kaikki saa pahoja oireita vaikka asuiskin vähän homeisessa talossa.

10.11.2009 klo 9:17

goldencat82
Käyttäjä

Näin jotain unta siitä, että Yoki pyysi mua tuomaan heille ruokaa ja mä olin jossain koulussa missä mun piti tehdä perunamuussia, johon tulee jauhelihaa, maksaa ja jotain muuta. Ja sitten kysyin voinko korvata maksan pekonilla, kun ei syö maksaa. Sit mun piti kuitenkin tehdä ohjeen mukaan se ja kuitenkin viedä se Yokille ja Muusaskalle ja se piti taas olla eri lailla valmistettu. Ihme unia sitä näkee :D

10.11.2009 klo 9:26

Yoki
suljettu käyttäjätili

^ =D

10.11.2009 klo 9:41

Yoki
suljettu käyttäjätili

James, tuota joo kun kysehän ei ole vain pelkästä homeesta, vaan myös sädesienistä eli streptomyces bakteereista, eli siis aktinobakteereista.

Pienestä materiaalinäytteestä löydettiin homesieniä ja sädesientä. Irtaimiston pölystä otetusta näytteestä analysoitiin pölyn sisältämien kemiallisten ja biologisten altisteiden (toksisten aineiden) kykyä tuottaa soluvaurioita. Aktinobakteeri streptomyces griseus aineenvaihduntatuote esim on valinomysiini, joka on karua kamaa. Yhtälailla kivaa kamaa ovat kereulidi ja amylosiini.

Ei tarkkaa tietoa mitä kaikkea siellä asunnolla oli, mutta oireet viittaavat ainakin näihin. Pitoisuudet oli pahimmat mitä on mitattu. Eli 3.125 mikrogrammaa millilitrassa riitti tappamaan puolet soluista, joten vahvat myrkyt on olleet kyseessä. Näitä kun hengittelee 8kk niin pakko on tapahtuakin vähän omituisia asioita.

Kaiken lisäksi yläkerrasta tuli 2 kertaan asuinaikana vettä meille ja julkisivuremontin aikana käytettiin kivoja liuottimia ja maaleja. Kivat kombinaatiot. Yhteisvaikutuksia homesienten toksisilla päästöillä ja näillä sädesienten päästöillä käsittääkseni on vielä lisäksi. Sitten vielä se mistä puhuit, eli materiaalien vaikutus, niin se on täysin mahdollinen. Formaldehydi, pvc mattojen päästöt, liimat, tasoitteet, etenkin tasoitteiden sisältämät orgaaniset ainesosat kuten, kananmuna, kaseiini etc. Ja mitähän näille tapahtuu bakteerien niitä hajoittaessa? Cool!

10.11.2009 klo 9:47

Yoki
suljettu käyttäjätili

Ja siis muistutettakoon, että yksittäinen vesivahinko on korjattavissa ja kuivattavissa hyvinkin pitkälle! Tämäntyyppinen kauhutilanne mitä meillä oli, niin johtui useista vesivahingoista, joita ei oltu korjattu oikeaoppisesti. Oli ilmeisesti jätetty kuivaamatta kunnolla ja pistetty vaan uutta tasoitetta ja liimat ja matot. Paikoitellen oli ollut 3 lattiamattoa päällekkäin, siis pvc kokolattiamatto oli kyseessä... Eli aika ronskisti on jotkut vähän tehneet remonttia joskus :-P

10.11.2009 klo 10:28

JamesBond007
Käyttäjä

^ Olisit ottanut purkkiin vähän tota kamaa - voisit myydä sitä nyt hyvään hintaan vaikka Pohjois-Koreaan biologiseksi aseeksi.

10.11.2009 klo 10:54

Yoki
suljettu käyttäjätili

^ Joo hyvä idea :-P
Itseasiassa mulla on sitä! Voin lähettää joululahjaksi, mikäli joku haluaa 8-)

10.11.2009 klo 14:43

Saana
Käyttäjä

Joo, ongelmahan näissä vanhoissa asunnoissa on se, ettei voi tietää, millaisia vaurioita on aikaisemmin ollut, kuka niitä on korjaillut ja miten, koska mitään ei ole kirjattu ylös. Täällä käytiin tänään tarkistamassa asiaa ja todennäköisesti suhteellisen pienellä remontilla selvitään. Kosteus on onneksi levinnyt vain pienelle alueelle. Täälläkin on ennen minun muuttoani ollut samassa kohden kuin nyt merkkejä aikaisemmasta kosteusvauriosta, mutta siihen ei ole reagoitu, koska se on silloin ollut täysin kuivunut. Mutta tosiaan Yokin ja Muusaskan asunnossa on kysymys todella harvinaisen välinpitämättömästä remontoinnista.

10.11.2009 klo 15:19

JamesBond007
Käyttäjä

Apua mun iglussa on kosteusvaurio.

terveisin Eskimo

:F

10.11.2009 klo 19:48

slslsl
Käyttäjä

Kävipä hassusti elämässäni, nimittäin kännykkäni otti ja hajosi lopullisesti. Nyt en voi mennä nukkumaan, koska se oli myös ainoa herätyskelloni, ja lisäksi tietokonetta täytyy pitää koko ajan päällä (tai sitten televisiota, joka on huonompi vaihtoehto), kun ei ole muuta kelloakaan.

Nyt täytyy huomenna ostaa kännykkä, ja vieläpä halpa sellainen, kun rahaakin tulee vasta ens viikolla. Hauskaa!

PS. Käykö S-kauppojen lahjakortit jossain kaupassa, josta on hyvä ostaa kännykkä? Mulla on niitä neljänkympin edestä.

10.11.2009 klo 19:53

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Nyt on pakko valittaa.. Mä olen aivan puun ja kuoren välissä. Kirjoitin just lääkärille kirjeen että jos se voisi kirjoittaa lääkärin todistuksen/suosituksen ilmanpuhdistinta varten. Ainakin dokumenttia mun kohdalta ois.. Ois perussairauksia joille ilmanpuhdistin ois hyvä ja ois muutenkin tosi laaja allergiatausta, etenkin nyt ku niillä on mun espoon ja helsingin allergiasairaalan paperitkin. Toivotaan et onnistuu! Ihan tosi, mä elän täydessä helvetissä.. Joka päivä järkyttävä määrä oireita kaikenlaisia etenkin kurkku ja hengitystie ja migreeni ja ja ja ja.. Ja nää naapurin pyykkipäivät ja savupäivät on suoranaista itsemurhaa.. Tietäisittepä oikeesti.. No, en tähän hätään keksinyt muuta kuin sen kirjeen kirjoittamisen lääkärille. Yoki vie sen huomenna terveysasemalle. Siinä on nyt mun tämän hetkinen toivo. Sossu on näyttäny lähestulkoon jo vihreätä valoa sen ilmanpuhdistimen suhteen jos vaan saa lääkärin todistuksen. Ja meitä varten ois jo yksi todella kallis ilmanpuhdistin käsitelty sillä tavalla että se itse ilmanpuhdistin ei tekisi oireita, mikä tulee esteeksi näissä halvemmissa ilmanpuhdistimissa jotka jo itsessään saattavat aiheuttaa sellaisia päästöjä sisäilmaan jotka tällaisille superyliherkille saattavat tehdä oireita.

Nyt oikeesti kaikki kädet ristiin tai mä en tiedä enää kohta mitä tehdä :-/

10.11.2009 klo 20:01

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Ps. Olen kokeillut kaikkea. Olen kokeillut jopa tekeekö tupakka oireita ja se ei tee. Olen testannut tämän olemalla toosi pitkään polttamatta. Ja huomasin todella oudon seikan.. Tietyn tyylisessä keuhkoputken kuristusoireessa mitä mm. Astmalääke aiheutti, punaisen nortin polttaminen helpotti hengitystä. Ihan tosi! Mut tässä tullaan luultavasti siihen ku suurin osa mun henkitiltistä on keuhkoputken kuristumista. Jotkut esim. Väärä villa taas voivat tehdä perusastma oiretta missä Pefarvot laskee roimasti. Mutta.. Näissä kuristus jutuissa Pefarvot laskee vasta siinä vaiheessa ku tuntuu et joku kuristaa keuhkoputken niin sata nolla et kylmänhiki valuu ku yrittää hengittää eikä saa happea.. Karseeta :-/ ja tätä, tätä nimenomaan tekevät astmalääkkeiden lisäksi rakkaiden naapureiden kemikaalit sekä tehtaiden lemut. Sen lisäksi että ne ensin tietty turvottavat kasvot jalkapalloksi ja nielun siihen suuntaan että kortisonipurkki näyttäisi välillä olevan ainut hengissäselviämismahdollisuus.. Onko tämä sitä oikeata elämää? Kysympä vaan..

10.11.2009 klo 20:33

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Välillä mä kyllä ihmettelen sitä minkä takia uskovaiset oikein nussimalla nussii jotain tupakkaa mutta eivät tajua että ympärillä on tuhat kertaa pahempia myrkkyjä! Ja nämä tekopyhät *piste,piste* vielä käyttävät näitä myrkkyjä? Haloo! Koska se järki oikein lähti?!

10.11.2009 klo 20:35

Saana
Käyttäjä

^Onko sillä oikeasti jotakin tekemistä uskovaisuuden kanssa?

10.11.2009 klo 20:36

slslsl
Käyttäjä

Onko sillä oikeasti jotakin tekemistä uskovaisuuden kanssa?

Tupakan vastustaminen on aika katsomuksista vapaa uskonto itsessään, vaikken näin tupakoitsijana olekaan aineen puolustajien kanssa juuri samaa mieltä. Ainut, mikä mua rassaa, on syyllistäminen. Ihan kuin olisin 12-veenä tajunnut, että tähän jää koukkuun aika pahasti...

10.11.2009 klo 20:43

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Saana, niin no.. En osaa sanoa muuta kuin sen, että mun piireissä uskovaiset ovat olleet ainoita tupakkaan "tuijottelijoita". Tosin, tässä voi varmasti olla aika paljon eroja riippuen siitä minkälaisissa piireissä on kasvanut ja minkälaista porukkaa ympärillä on. Hmm.. Luulisin.

10.11.2009 klo 20:44

Saana
Käyttäjä

^^Niinpä kai. Tupakan vastustaminen on kai myös kulttuurinen normi sillä tavoin, että on hyväksyttävämpää vastustaa tupakkaa kuin puolustaa sitä. Vai olisikohan vielä kuitenkin niin, että kaikista "normaaleinta" (hyväksytyintä) on sekä vastustamattomuus että puolustamattomuus? Vaikea sanoa. Yleensähän kuitenkin on niin, että niin monen lähipiirissä on tupakoitsijoita, ettei sitä ilkeä ruveta suu vaahdossa vastustamaankaan. Koska addiktioita ja riippuvuuksia nykyään pidetään diagnosoitavina tiloina, syyllistäminenkin oikeastaan on kiellettyä. Joidenkin mielestä. Tässä kohdin "oikeat" näkemykset kokevat ehkä suurimman yhteentörmäyksen. Joka tapauksessa omalta osaltaan (koulujen) terveyskasvatus on saanut aikaan sen, että vastustava asenne on meille opetettujen tietojen valossa "järkevä". Kysymys on opituista asioista. Meille voitaisiin opettaa toisinkin.

Viestiä muokattu 10.11.2009 klo 20:44, muokkaaja: Saana

10.11.2009 klo 20:45

Maryel
Käyttäjä

Ehkä se osittain johtuu siitä, että tupakointi on vapaaehtoista, voi olla siis tupakoimatta, mutta esim niitä ympärillä olevia myrkkyjä.. niitä on vaikea välttää. Ja tupakka on myös päihde, myrkyt ei, pääsääntösesti. Kristinuskossa on aika perinteisesti vastustettu kaikkia riippuvuutta aiheuttavia päihteitä.

10.11.2009 klo 20:47

Saana
Käyttäjä

Saana, niin no.. En osaa sanoa muuta kuin sen, että mun piireissä uskovaiset ovat olleet ainoita tupakkaan "tuijottelijoita".

Joo, kyllä minä uskonkin, että se on totta. Luultavasti jos prosentteja alettaisiin laskea, niin saataisiin pian selville, että yksi kristinuskon ulottuvuuksista tai uskonasioista on tupakoinnin vastustaminen. Ne on näitä uskonnon kulttuurisia lisäkkeitä.

muoks. Ei pidä käsittää väärin, itsekään en ole mitenkään tupakkamyönteinen, vaikka en tahdokaan ketään syyllistää. Sanotaan vaikka monien homorakastajien sanoin: vihaan tupakkaa, mutta rakastan tupakoitsijoita. ;)

Viestiä muokattu 10.11.2009 klo 20:49, muokkaaja: Saana

10.11.2009 klo 20:49

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Vielä täytyy tästä röökin poltosta sanoa että ku mulla ei edes ole sellaista varsinaista koukku, koukku ongelmaa. Olen tehnyt monta kertaa niin että polttanut tyyliin yksi tai kaksi tupakkaa päivässä eikä se ole tuntunut sen kummemmalta. Mä meen muutenki röökin ja oikeastaan kaiken suhteen sen mukaan mitä kroppa sanoo ja mikä on fiilis. Mulle ei tule nikotiinintuskia nykyään vaikka polttaisin vaan yksi tai pari röökiä päivässä. Voi johtua myös siitä, että poltan muutenkin tosi vähän. Ja tämä taas johtuu siitä, että haluan optimoida kaiken kehooni tulevat aineet niin että hyöty suhde olisi suurempi kuin haitta suhde. Ja tämä pätee kaikkeen. Ruoka-aineista lähtien. Mun kroppa on niin herkkä että on helppo optimoida oikeat annokset. Lääkkeissä tämä pätee myös. Se lääkemäärä mikä toisella ei välttämättä tunnu missään, saattaa vaikutukseltaan mulla vastata sitä jos toinen ottaisi sen vähintään nelinkertaisena. Hmm.. Olenkin joskus miettinyt että olenkohan mahdollisesti sellainen nopea metaboloija..? Sekö se nimi nyt oli.. Täytyy tarkistaa. Mut siis kuitenkin..

10.11.2009 klo 20:55

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Ps. Saana :-D minä en vihaa homoutta. En ole vielä ainakaan toistaiseksi oppinut uskontaipaleellani sitä taitoa :-D ehkä mussa on sit uskovaisena joku vika o_O
ei mussa mittään vikkaa, vikkaa oo.. o_O eipä varmaan joo.. :-D