yleinen puhumiskeskustelu!

Alue: Yleinen keskustelu

23.10.2009 klo 22:16

luomumummo
Käyttäjä

http://www.satuhassi.net/index.php?option=com_content&view=article&id=97...
Puhetta on jo ollut mutta...
http://www.satuhassi.net/index.php?option=com_content&view=article&id=42...
Uusia tietoja tai epäilyjä kemikaalien terveysriskeistä tulee koko ajan. Muovin pehmentimenä käytetyistä ftalaateista väitetään usein, ettemme altistu niille vaarallisessa määrin. Ftalaateilla saattaa kuitenkin olla yhteys vuosikymmeniä jatkuneeseen miesten sperman laadun heikkenemiseen. Tanskalaisen professori Tina Jensenin mukaan miehillä, joiden spermassa on erityisen vähän eläviä siittiöitä, ftalaattipitoisuudet virtsassa ovat korkeampia kuin muilla. Suomalaisen professori Jorma Toppilan mukaan raskaana olevat naisen elimistössä eräät ftalaatit vaikuttavat poikasikiöiden kivesten kehitykseen ja myöhempään siittiötuotantoon.

Kun olen viime kuukausina opiskellut kemikaaliasioita, vastaani no tullut todella hämmästyttäviä asioita. Monissa yleisesti käytetyissä parfyymeissä on aineita, joiden tiedetään häiritsevän hormonitoimintaamme. Onko tämä ihan oikeasti tarpeen? PFC-aineita, joista valmistetaan teflonia ja gore-texia, pidettiin aikanaan harmittomina. Niitä havaittiin ympäristössä ensi kertaa 1970-luvulla ja pitoisuudet ovat kasvaneet sen jälkeen, myös Itämeressä. Niitä on löydetty kalojen ja villieläinten sisäelimistä. Myös näiden aineiden epäillään häiritsevän hormonitoimintaa. Ymmärrän vielä sen, että näitä aineita käytetään teflonpannuissa tai polkupyörien voiteluaineissa. Senkin voin vielä juuri ja juuri käsittää, että näitä aineita on mokkakenkien suojasuihkeissa, joskin päätin, etten enää ikinä osta mokkakenkiä. Mutta sitä en voi käsittää, että näitä aineita pannaan jopa shampoohon.

On siis korkea aika saada parempi selko teollisten kemikaalien ympäristövaikutuksista ja siitä, mikä kemikaali olisi turvallisin vaihtoehto kuhunkin käyttötarkoitukseen. Komission ehdotus, jonka mukaan teollisuuden tulisi toimittaa tietty perustietopaketti kaikista kemikaaleista, joita tuotetaan tai tuodaan yli tonni vuodessa, on mielestäni hyvin kohtuullinen. Valitettavasti parlamentti vesitti uudistusta kemianteollisuuden vaatimusten suuntaan. Aineet joiden vuosimäärät ovat 1-10 tonnia, vaaditaan testattavaksi käytännössä vain silloin, jos ne ennestään tiedetään terveydelle haitallisiksi. Edes kaikkia kuluttajatuotteissa käytettäviä kemikaaleja ei testata.

Euroopan parlamentti siis ampui isoja reikiä siihen siivilään, jolla seulotaan esille vaaralliset kemikaalit. Mutta onneksi parlamentti myös tiukensi järjestelmää, jolla vaarallisimmiksi osoitetut aineet poistetaan käytöstä.

Satu Hassi
Euroopan parlamentin ympäristövaliokunnan puheenjohtaja

Lisää tietoa aiheesta näistä osoitteista:

http://www.ilmasto.org

Viestiä muokattu 23.10.2009 klo 22:20, muokkaaja: luomumummo

23.10.2009 klo 22:26

Maryel
Käyttäjä

Tuossa taidetaan puhua nyt ihan muusta, kuin esimerkiksi huuhteluaineissa tai muissa vastaavissa käytetyistä hajuaineista.

23.10.2009 klo 23:12

luomumummo
Käyttäjä

http://yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-918.html?genre=terve...
Ilman turhia kemikaaleja pärjää varmasti. Turhakkeita ovat esim. antibakteeriset pesu- ja puhdistusaineet, ikkunanpesuaineet,
huuhteluaineet, löylyaromit, maalinpoistoaineet, kotipuutarhan torjunta-aineet ja WC-raikastimet.

23.10.2009 klo 23:13

Maryel
Käyttäjä

Niin kuin aiemmin sanoin, tuskin tuotteiden eri ominaisuuksia ja erilaistamismahdollisuuksia ruvetaan rajoittamaan vain äärimmäisten allergikkojen oireiden vuoksi. Suurin osa allergikoista ei reagoi noin voimakkaasti pesuaineisiin, suurimmalle osalle riittävät ihan tavan väri- ja hajuaineettomat pesuaineet. Joku raja tässäkin mielestäni oltava.

24.10.2009 klo 0:32

luomumummo
Käyttäjä

En usko että tässä muusaskan ja yokin tapauksessa on kysymys allergiasta , vaan ihan jostain muusta.

24.10.2009 klo 0:43

luomumummo
Käyttäjä

En tiedä mutta minulla on vain vähän sellainen tunne, että kun noi kemikaalit vaikuttaa noin suuresti eri sairauksien syntyyn, niin uskon että niitä aletaan pikku hiljaa poistamaan eri tuotteista ja kehitellään turvallisempia tuotteita, ja vaihtoehtoisia tuotteita kehitellään koko ajan. En vain ymmärrä sitä miksi vielä nykyajan ihmiset käyttää esim, huuhteluaineita kun jo silloin kun minun lapseni olivat pieniä niin neuvolassa jo valistettiin ettei niitä olis hyvä käyttää.

24.10.2009 klo 0:59

luomumummo
Käyttäjä

http://www.martat.fi/keskustelu/keskustelunurkka/?x33061=33567
Mitähän sitä oikein uskaltaa enää käyttää?
http://www.allegrosuomi.com/
pitäsiköhän tuota kokeilla ja tilata.
Oulu
0400-680 607
Tmi Edukas Leena ja Simo Karjalainen
Kirkkotie 3 Kempele 90400
Kotiinkuljetus Oulun läänin alueella
Kävisikö tuo teillekkin joskus. Muusaska.
MIKSI KONE HAISEE?
A. Yleisin syy on, että koneeseen kertyy kuvissa näkyvää zeoliittimoskaa jossa muhivat bakteerit aiheuttavat homeenhajua.
Haju häviää kun koneen pesee Allegron mukana saatavalla Koneenpuhdistusaineella. Allegron vakiokäyttäjän ei tarvitse pestä konettaan uudelleen. Se pysyy puhtaan ja hajuttomana niin kauan kuin käyttää Allegroa
http://www.allegrosuomi.com/kuvia.html
http://www.allegrosuomi.com/lausunnot.php

Viestiä muokattu 24.10.2009 klo 1:26, muokkaaja: luomumummo

24.10.2009 klo 9:11

Yoki
suljettu käyttäjätili

Niin... Meidän tilannehan on lähinnä tällainen pahimman skenaarion mukaan äärimmilleen viety esimerkki siitä, miten ihminen alkaa reagoimaan jos saa itseensä tarpeeksi kemiallisia ja/tai biologisia altisteita. Keho alkaa reagoimaan hyvin ennalta-arvaamattomalla tavalla, joskus lievemmin ja joskus hyvinkin massiivisin reaktioin.

Nuo talaatit muuten ovat täysin huomioitava riskitekijä ja niitä onneksi on jo vähän tutkittu ja pyritty vähentämään, mutta se vähentäminen on aika hidasta ja vaivalloista näköjään. Otetaan vaikka esimerkiksi sellainen, että uusissa rakennuksissa vesijohtoverkot vedetään muoviputkilla, niin käyttö kuin lämmityskin. Mitä muovi tekee lämmetessään? Siitä irtoaa molekyylejä, esim juuri talaatteja.

Minäkään en usko, että meidänkaltaisten hyperreaktiivisten ihmisten vuoksi koko yhteiskunta tai sanotaanko mielummin kemianteollisuus muuttaisi yhtään mitään. Pitää tapahtua suuria tutkimusläpimurtoja ja niiden tulee kiistattomasti osoittaa näiden kaikenlaisten aineiden haitallisuus ja kyky pienilläkin pitoisuuksilla sekä yhteisvaikutuksilla aiheuttaa terveysriskejä. Kyllähän näistä on puhuttu ja näitä tutkittu, mutta kokonaiskuva on vielä vähän rikkonainen. Ja kokoajan tulee lisää uusia tuotteita.

Suurin ongelma minusta on se, että ihmisten annetaan asua asunnoissa, joissa on mikrobiongelmia, nämä ovat niitä vaarallisimpia altisteita, jotka johtavat tämäntyyppisiin hyperreaktiivisiin tapauksiin kuin myös kuolemiin. Tämän asian jos saisi edes jotenkin hoitoon. Tiedän, että suomessa tulee räjähtämään järkyttävä määrä näistä johtuvia sairauksia käsiin aivan lähivuosina, on jo nyt liikaakin faktaa tapahtuneista ja tiedetään monien sairauksien yhteys näihin altisteisiin. Asialle vaan ei tehdä mitään, muuta kun uutta maalia päälle... Kuolemantapauksia on jo ja tulee lisää. Vakavia invalidisoivia sairauksia, yliherkkyyksiä, lääketieteellisesti selittämättömiä reaktioita jne... Valitettavasti näin. Ei meillä ollut oikeastaan mitään ongelmaa kemikaalien suhteen ennen näiden kosteusvauriomikrobien altisteiden hengittelyä.

24.10.2009 klo 11:52

oceansoul
Käyttäjä

"Ilman turhia kemikaaleja pärjää varmasti. Turhakkeita ovat esim. antibakteeriset pesu- ja puhdistusaineet, ikkunanpesuaineet, huuhteluaineet, löylyaromit, maalinpoistoaineet, kotipuutarhan torjunta-aineet ja WC-raikastimet."

Varmasti ilman "turhakkeita" pärjää, mutta mun mielestä on ihan kiva käyttää muita kuin täysin hajusteettomia huuhteluaineita ja löylytuoksut on mukavia <3

24.10.2009 klo 12:00

Yoki
suljettu käyttäjätili

Onhan ne varmaan kivoja jos eivät aiheuta esim sairaalareissuja tai viikon kortisonikuuria :-P

24.10.2009 klo 12:26

oceansoul
Käyttäjä

Eiköhän se ole jo tullut selväksi, mitä teille niistä aiheutuu. :)
Se on ikävää, mutta en mä sen takia halua niistä luopua, että jotkut tosi harvat saa niistä tuollaisia oireita.

edit: Tietysti mustakin olisi kivaa, jos kukaan ei koskaan tupakoisi mun lähellä, koska en voi sietää tupakan hajua.. Enkä myöskään tykkää, jos ihmiset laittaa itsensä niin täyteen hajuvettä, että haisee puolen kilometrin päähän, mutta en mä voi mennä rajoittamaan ko. asioita.

Viestiä muokattu 24.10.2009 klo 12:29, muokkaaja: oceansoul

24.10.2009 klo 12:41

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^aivan. Toistaiseksi vielä jokainen vastaa itse omasta terveydestään noiden asioiden suhteen. Kun niihin ei ole tullut samanlaista syyniä kun moniin muihin asioihin mitä tarkkaillaan että ei olisi liikaa ihmisille haitallisia aineita.
Mutta, mutta..
Makukysymys. Osittain.

Tuli tässä myös mieleen että onhan niitä luonnon aitojakin tuoksuja. Itse uskon että pystyisin käyttämään esim. Saunatuoksuna jotain luonnon eteeristä öljyä. Tosin en ole testannut, mutta uskoisin koska siedän yllättävän hyvin luonnon tuoksuja mitkä eivät ole tehty synteettisesti.

Mutta jokainen katsokoot minkä kokee omalle terveydelle haitalliseksi ja minkä ei. Mutta.. Olisi ihan kiva saada pahasti allergisille esim. Omia kouluja ja omia linja-autovuoroja. Tai jotain sellaista mikä helpottaisi normaalia arkielämää. Etäopiskelu ehkä.. Mutta mulla tuppaa olee se ongelma et tajuan paljon paremmin asiat ku joku opettaa. Etänä meinaa mennä mulla vähän överiksi :S iltalukio on siitä parempi ku siellä on niin vähän ihmisiä verrattuna ihan peruspäiväopetukseen.. Jää enemmän valinnan varaa paikankin suhteen. Hmm..

24.10.2009 klo 21:53

luomumummo
Käyttäjä

Kesäaika päättyy ja kelloja siirretään ensi yönä tunti taaksepäin. Eli huomenna saa nukkua tunnin pitempään, jos haluu nukkua.

24.10.2009 klo 22:18

Anskutin
Käyttäjä

Antibakteeriset pesuaineet ovat kyllä ihan oikeasti haitallisia, nimittäin niiden liikakäyttö (kuin myös antibioottien) aiheuttaa resistenttien bakteerikantojen lisääntymistä. Kaikki resistenssigeenit kulkevat bakteereilla samassa "paketissa" ja ne kaikki siirtyvät toiselle, jopa eri lajin yksilölle kerralla. Yletön antibakteerisuus on lähinnä haitallista ja nämä tuotteet ovatkin paikallaan lähinnä sairaaloissa ym.

Edit. Mulle taas ei sovi luonnon tuoksut kovin hyvin, kun ne kasvien yhdisteet aiheuttavat samoja oireita kuin itse kasvi. Ruusu on pahin. Mutta monet synteettisemmät tuoksuaineet sopivat.

Viestiä muokattu 24.10.2009 klo 22:19, muokkaaja: Anskutin

24.10.2009 klo 22:20

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Luomumummo :-) olin muute suihkussa ku soitit. Ja Yoki nukahti jo. Sil oli vähä raskas päivä..

Hmm.. Hmm.. Kamelinkarvaa virkattu tänään. pottuja keitetty tänään. Suihkussa käyty. Rukoiltu. Ja kaikenlaista.. Hellaongelma taitaa olla ratkaistu. Jos olen oikeilla jäljillä, niin niille kaikille levyille pitää tehdä kunnon kuumennussessio ilman kattiloita niin palaa ne haihtuvat molekyylit tai mitkä lie oireiden aiheuttajat. Että näin. Kiitos vaan tuonne yläkertaan.. Että tämäkin asia selvisi :-)

hmm.. Hmm..

Edit. Ai sul on Anskutin just toisinpäin nuiden tuoksujen kanssa. Niin just. Ikävää se tuokin on. Onko sulla muuten kuin paljon allergioita?

Viestiä muokattu 24.10.2009 klo 22:26, muokkaaja: Muusaska

24.10.2009 klo 22:33

Anskutin
Käyttäjä

Muusaska, huomasin että olit aiemmalla sivulla puhunut Singulair lääkkeestä. Miksi vastustat sitä? Se on ollut todellinen Jumalan lahja allergioihini, söin sitä vuosia ja sinä aikana allergiat lähtivät helpottamaan. Kannattaa ehdottomasti kokeilla mikäli ei ole jotain muuta perusteltua syytä miksi se ei oikeasti käy.

Edit. Joo mulla on tuoksut osittain toisinpäin. Ehkä siksi että reaktioni on allerginen eikä sinänsä vain kemikaaliin liittyvä. Nuorempana sain samanlaisia oireita banaanin tuoksusta kuin itse banaanista, eli jo ilmassa leijuva molekyyli laukaisi reaktion. Synteettiset tuoksuaineet eivät yleensä aiheuta allergiaa kun se molekyyli ei ole mistään allergiakasvista peräisin. Mulla on ihan kiitettävä määrä allergioita, en viitsi niitä kaikkia tässä luetella koska yhtä hyvin voisin luetella henkilötunnuksen... niin monet ihmiset tunnistaisi mut siitä. Vehnä, ohra ja ruis rajoittaa elämää eniten, sitten on soija ja monia kasviksia varsinkin tuoreina. Myös siitepöly- ja eläinjuttuja on.

Viestiä muokattu 24.10.2009 klo 22:36, muokkaaja: Anskutin

24.10.2009 klo 22:50

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^niin tuosta singulairista. No, oikeastaan vastustan sitä vaan siksi ku mulla ei taho mikään synteettinen lääke kunnolla toimia :-) mutta hyvä jos siitä on sinulle apua. Mulla ei toimi edes antihistamiinit. Ne lievittää ehkä hetkeksi oireita mutta niiden sivuvaikutuksena saan ihan kamalan olon plus että lähes poikkeuksetta saan kaupan päälle virtsatieinfektion. Lamaa virtsarakon toimintaa ilmeisesti tarpeeksi käynnistämään mulle sen tulehduksen.

Niin.. Eli siis en uskalla sitä singulairia kokeilla, enkä muitakaan lääkkeitä ellei tule pakottavaa tarvetta. Tyyliin ole hengenlähtö lähellä. Liian monta sairaalakeikkaa tullu nuista lääkkeistä että on tullu vähän jarrua lääkkeiden kokeiluun.. Sit ku tuntuu et yks oikein kunnon allerginen multireaktio saattaa räjäyttää mulla koko pankin käsiin. Eli ihan ku se tekis jonku dominoilmiön ja veis aina muitakin juttuja mukanaan. Mulla olisi ollu tässä pari kertaa tarvetta joilleki lääkkeille.. Esim. Sille mikä madaltaa sykettä. Onko se nyt beetasalpaaja vai mikä? Mut tuolla etelänpäässä ne jätti antamatta just tuon allergiavaaran takia. Täällä ollu vähä huonoo ku ei ole ollu mun papereita. Tosin hetki sitten ne sai ne ja nyt mulla ois ihopolin allergiapuolelle aika. Hmm..

24.10.2009 klo 23:09

luomumummo
Käyttäjä

http://www.aijaa.com/v.php?i=5136890.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=5136893.jpg
Tein tänään tälläistä Kurkumavalkosipulimuusia ja uunissa kermalohta
muusaska. Voisit sinäkin kokeilla. Kuorit perunat ja valkosipulin kynnet + tavallista sipulia ja laitat kiehuu kylmään veteen johon olet laittanut suolat. Laita keittämisen aikana kurkumaa noin 2-3 tl. Sittenkun perunat ovat kypsiä niin kaada vesi pois ja nuiji perunasurvimella ja laita voinokareita ja kermaa tai maitoa ja suolaa. Hyvää ja terveellistä. Jos haluat et valkosipulimaistuu enempi voit laittaa hieman raakaa murskattua valkosipulia lisää muusiin.

Viestiä muokattu 24.10.2009 klo 23:14, muokkaaja: luomumummo

24.10.2009 klo 23:20

luomumummo
Käyttäjä

Luomumummo :-) olin muute suihkussa ku soitit. Ja Yoki nukahti jo. Sil oli vähä raskas päivä..

Hmm.. Hmm.. Kamelinkarvaa virkattu tänään. pottuja keitetty tänään. Suihkussa käyty. Rukoiltu. Ja kaikenlaista.. Hellaongelma taitaa olla ratkaistu.

Kiitos Jumalalle! Kiva että hella alkaa toimia taas. Mikä yokilla on? Onko ollut kovia kipuja tänään ja altistuksia?

25.10.2009 klo 0:28

hillsong
Käyttäjä

Huomasin Muusaska , että sinulla on 26.10 synttärit.
Onnittelen jo tässä vaiheessa, koska muistan :)
Joten hyvää aikaista syntymäpäivää sinulle Muusaska! :)

25.10.2009 klo 0:43

luomumummo
Käyttäjä

^niin tuosta singulairista.

Minun äidilleni se ei jostain syystä sovi ja hän saa siitä pahoja sivuoireita.

25.10.2009 klo 0:43

Yoki
suljettu käyttäjätili

Luomumummo.. Joo ollu vähän heikossa kunnossa tässä. Ei hätää kuitenkaan. Kaiketi altisteita jne ja sit tätä kun on jatkunut aikasta pitkään niin ei oikein aina tahdo jaksaa, mutta kyllä se tästä. Hetken olin tuossa makuulla ja nukahtelin. On tää tällaista joo...

25.10.2009 klo 2:14

luomumummo
Käyttäjä

Luomumummo.. Joo ollu vähän heikossa kunnossa tässä. Ei hätää kuitenkaan. Kaiketi altisteita jne ja sit tätä kun on jatkunut aikasta pitkään niin ei oikein aina tahdo jaksaa, mutta kyllä se tästä. Hetken olin tuossa makuulla ja nukahtelin. On tää tällaista joo...

Yoki sinä olet Jumalalle todella arvokas ja muusaska myös.Lohdutukseksi voisin sanoa että Ei Jumala sallisi näin paljon teitä koeteltavan ellei hän todellakin näkisi että ne koetukset kasvattavat teitä kokemaan vielä jotakin suurempaa koetusta, jota Jumalan valitut tulevat kokemaan. Uskon että täälläkin radissa on muitakin Jumalan silmäteriä.

25.10.2009 klo 8:04

Muusaska
suljettu käyttäjätili

hillsong, kiitos :-)

25.10.2009 klo 10:13

ghettoRouva
Käyttäjä

Kesäaika päättyy ja kelloja siirretään ensi yönä tunti taaksepäin. Eli huomenna saa nukkua tunnin pitempään, jos haluu nukkua.

Paitsi jos on pieniä lapsia, niin sitten herätään tuntia aikasemmin, kuin mitä muiden kellot näyttää :)

25.10.2009 klo 10:20

Yoki
suljettu käyttäjätili

^meillä kävi tosi jännästi ku poika nukkui oikeesti tunnin pidempään kuin normaalisti :-D se varmaan tiesi että nyt siirretään kelloja :-) no tuskin.. Mut oli vaan jännä.

T. Muusaska

Viestiä muokattu 25.10.2009 klo 10:21, muokkaaja: Yoki

25.10.2009 klo 14:45

luomumummo
Käyttäjä

Minä olen tänään imuroinut ja luutunnut ja ukko siivoaa työauton tavarakoppia, kait sen jalka on jo jonkin verran parantunut. Me herättiin taas tänään normaalia aikasempaan kun ei nukuttanut.

25.10.2009 klo 14:49

luomumummo
Käyttäjä

Muusaska systeris tuli kylään.

25.10.2009 klo 23:45

Yoki
suljettu käyttäjätili

Tulipas tuossa kevyt reaktio.. Vissiin maitotuotteista tms o_O jokseenkin alkoi ärsyttämään aivan sairaasti.. Tässäkohtaa voisin kiroilla. Nukahdin hetkeksi siihen hmm... Mieltäylentävään olotilaan.. Nyt sitten ihmettelen tässä että kuis unta saisi... Voi peräkartio!

26.10.2009 klo 0:00

luomumummo
Käyttäjä

yoki, tuliko sulle vain kivut vai muutakin?Kuhan ei menis vain siihen kaalipuuro-linjalle. Maidosta kaseiini.

Viestiä muokattu 26.10.2009 klo 0:01, muokkaaja: luomumummo