yleinen puhumiskeskustelu!
Alue: Yleinen keskustelu
|
1.10.2009 klo 19:08 |
Oi! Isäsi on varmasti ollut mielissään :-) joo.. Täytyy nyt jotenki yrittää takoa päähän et lääkäriin, mut no hätä.. Selitys voi (kai?) olla ihan yksinkertainenkin. No, soitan huomenna sen lääkärin soitto/käyntiajan.. Jospa mä vaan hieman ylireagoisin.. Se olisi hyvä se. Tulee vaan niin outo olo kun ei oikeastaan koskaan ennen ole ollut nuin monta arvoa verikokeissa pielessä.. |
|
1.10.2009 klo 20:51 |
trombosyyttiaggregaatio verihiutaleiden yhteen kasautuminen verihiutale, thrombocytus, trombosyytti luuytimen jättisoluista kuroutumalla syntyneitä tumattomia soluja, jotka osallistuvat mm. verenvuotojen tyrehtymiseen ja veren hyytymiseen Täysi verenkuva on perusverenkuvan isoveli. Sitä käytetään tilanteissa joissa halutaan tarkempi selko veren solujen tilanteesta. Yleisimpiä syitä tutkimuksen tilaamiseen ovat mm. anemiaselvitykset, erilaisten verenkuvan muutosten selvittelyt, tiettyjen tulehdussairauksien selvittely sekä pahanlaatuisten verisairauksien selvittely. Täysi verenkuva eroaa perusverenkuvasta siitä että siinä missä perusverenkuvassa annetaan veren eri solulinjoista yksittäinen arvo ja esim. leukosyyteistä vain kokonaislukumäärä, täydessä verenkuvassa mm. leukosyytit eritellään kaikki omiin ryhmiinsä. Perusverenkuva B-PVK Lyhenne/Selite/Viitearvo Perusverenkuva on luultavasti yleisin laboratoriotutkimus mitä lääketieteessä tehdään. Se auttaa hyvin useiden eri sairauksien diagnosoinnissa ja seulonnassa. Eniten hyötyä perusverenkuvasta on tulehduksia ja anemioita selvitettäessä. Tulehduksissa (etenkin bakteerin aiheuttamissa) veren valkosolujen määrä tyypillisesti nousee. Anemioissa veren hemoglobiinin määrä laskee ja samalla ns. punasoluindeksit eli MCV, MCH sekä MCHC voivat muuttua. Indeksit auttavat selvittämään anemian syytä tarkemmin. |
|
1.10.2009 klo 21:18 |
Mitkä kaikki arvot sulla oli pielessä muut kuin trombot? |
|
1.10.2009 klo 21:25 |
http://www.poliklinikka.fi/?page=8059749&id=7367546 |
|
1.10.2009 klo 21:26 |
Pistä ne arvot, onko ne sulla siellä? |
|
1.10.2009 klo 21:42 |
Ja sit toiseksi Muusis laita kaikki oireet mitä sulla nyt on ollu... |
|
1.10.2009 klo 21:51 |
Tässä tämän päiväiset arvot. Ne pari kuukautta otetut arvot olivat myös pielessä, mutta osittain eri tavalla.. B-Hb 109 (normi 117-155) B-HKR 0,35 (normi 0,35-0,46) tämä näyttää testeissä tähteä vaikka voisi ikäänkuin juuri olla viitearvoissa..? E-MCV 81 (normi 82-98) E-MCH 26 (normi 27-33) E-MCHC 315 (normi 320-355) B-Trom 473 (normi 150-360) ja sit noin pari kuukautta sitten otetuissa verikokeissa nämä taas oli pielessä! B-Hb 99 (normi 117-155) B-HKR 0,29 (normi 0,35-0,46) B-Eryt 3,7 (normi 3,9-5,2) E-MCV 79 (normi 82-98) tämä arvo on myös nyt parantunut hieman. Mutta arvo E-MCH on huonotunut viime kerrasta koska silloin se oli 27 ja nyt 26. Myös E-MCHC on huonontunut viime kerrasta koska viimeksi se oli viitearvojen sisällä eli 341 ja nyt se oli 315. fB-Leuk oli viimeksi koholla eli 15,1 ja tänään se oli normeissa eli 6,8. (normi 3,4-8,2) B-Trom 466 ja nyt se oli tosiaan hieman noussut eli se oli nyt 473. Ja CRP oli viimeksi ok ja nyt sitä ei edes otettu mutta siinä tuskin mitään onkaan. |
|
1.10.2009 klo 22:01 |
Tuplat Viestiä muokattu 1.10.2009 klo 22:03, muokkaaja: Muusaska |
|
1.10.2009 klo 22:01 |
Tossa ne sit oli. Ja tosiaan jännä et molemmissa kokeissa oli kuusi arvoa merkitty tähdellä eli ikäänkuin kuusi arvoa vähän pielessä, mutta silti pari arvoa oli muuttunut että toisessa kokeessa oli toiset arvot vähän pielessä o_O oireitahan mul on näitä perusjuttuja.. Kramppeja, kouristuksia/pakkoliikkeitä?, näköhäiriöitä, migreeniä, pahoinvointia, allergia tyyliset oireet nyt tiedättekin.. Kylmä/kuumakohtaukset, tokkuraisuus, huimaus, hengästyminen, palantunne kurkussa, turvotusta.. Ihottumaa ja voi voi.. niin ja aika ajoin iskee ne iho/lihassäryt niin ettei pysty koskee itseänsä.. Eikä peseytymään ilman että sattuis. Mut ne on vaan kerran kuussa about niin ei se mitään haittaa :-D Viestiä muokattu 1.10.2009 klo 22:09, muokkaaja: Muusaska |
|
1.10.2009 klo 22:14 |
En huolestuisi. Muut arvot ovat melkein viitearvojen rajoilla eli ei sen enempää nousua kuin laskuakaan. Leukkarit ei oo koholla, mikä on hyvä merkki. Kertoo siitä, ettei elimistö taistele mitään vastaan. Jos olisi tulehdus, syöpä tms. niin leukkarit pitäisi mun mielestä olla koholla. Ilmeisesti Laskoa ei oo otettu, se näyttäisi pidemmän ajan tulehdusarvon, mutta tuskin siinä nyt mitään on..kai. Näin siskon diagnoosina sulla on anemia ja se vaikuttaa noihin muihin arvoihin, mutta syy anemiaan, sitä haluaisin vielä selvittää...ja siis millaisesta anemiasta on kyse. |
|
1.10.2009 klo 22:18 |
^jos oikein netistä tajusin niin mulla olisi jokin mikrosyytti anemia? Vai miten se nyt menikään.. Ja jos lyhyen katsauksen jälkeen yhtään ymmärsin, niin se useimmiten johtuisi tulehduksesta..? Eli siis hmm.. Hmm.. |
|
1.10.2009 klo 22:23 |
Mikrosyyttisessä anemiassa pitäisi E-MCV:n olla matalampi. |
|
1.10.2009 klo 22:26 |
^kuin matala sen pitäisi olla? Ku nuissa otetuissa se on alle viitearvojen. |
|
1.10.2009 klo 22:28 |
Eihän se ole kuin 1 pykälän alempi, pitäisi olla jo jotain 60 tms. |
|
1.10.2009 klo 22:28 |
Tuplat Viestiä muokattu 1.10.2009 klo 22:31, muokkaaja: goldencat82 |
|
1.10.2009 klo 22:34 |
^Kato tää http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Anemiat |
|
1.10.2009 klo 22:37 |
Eli en todellakaan huolestuisi noista arvoista, ne on niin lähellä viitearvoja ja viitearvotkin ovat vain viitearvoja. Trombot voivat olla koholla monista eri syistä. |
|
1.10.2009 klo 22:46 |
Katsoin myös sen ja nuo sun arvot ei ole ollenkaan niin pahoja kuin luulin. Kilpparihäiriöönkin voi liittyä kohonneet trombosyytit...joten ihan rauhassa vaan. |
|
1.10.2009 klo 22:48 |
^niin.. Tää lähellä viitearvoja on mulle vaan sen verran tuttu käsite kun noissa tsekeissä olen jos miltäkin saralta ollut, että esim yhden-kahden pykälän heitto esim. Kilpirauhassairauksissa luokitellaan jo lääkitystä vaativaksi. Itselläni tosin vajislääkityksen aloitettua oli pompannut arvot jo melkein 400mut kuitenkin. Mietin sitä vaan kun ne viitearvot on kuitenkin laitettu et jostainhan se aina kertoo jos yhtäkkiä ilman ikäänkuin mitään syytä ne ei olekaan viitearvoissa? Ja vielä jos moni niistä arvoista ei ole viitearvoissa? Hmm.. Jos olisin lääkäri, määräisin itse itselleni tältä siunaaman sekunnilta ensin reumaaltistuksen ja sen jälkeen pääkuvat ja tsekkailisin vielä pari muuta veriarvoa.. Mutta kun en ole lääkäri niin jään vaan odottelemaan ja varaan huomenna ehkä soittoajan :-) mut kiva että testini eivät ole niin pahat mitä itse tähtien määrästä olisin voinut kuvitella :-D |
|
1.10.2009 klo 23:00 |
Niin tai siis tarkoitan, ettei nuo veriarvot mun mielestä viittaa mihinkään pahempaan. Mä just tässä mietin, että mitä ne tähdet tarkoittaa, olikohan se niin, että ne just on siinä rajoilla, en muista...mutta mä haluaisin saada kans pari lisätutkimusta. Millainen se kouristus on ja missä? |
|
1.10.2009 klo 23:09 |
Toi migreeni ja epileptiset oireet on sitten taas ihan eri juttu. Migreenissä on näköhäiriöitä, kaameita päänsärkyjä, jopa tuntopuutoksia, pahoinvointia jne jne. Krampit viittaisi magnesiumin puutteeseen. Kylmä/kuumakohtaukset, tokkuraisuus, huimaus, hengästyminen viittaa anemiaan, mulla oli noita raskauden aikana ja hemppa oli 109, ihan samanlaisia oireita ja noita ihme kylmä/kuumakohtauksia. Mun mielestä ei ole syytä epäillä reumaa noilla oireilla. Kilpparithan sulla nyt muutenkin on ihan sekaisin, eihän se mitään uutta ole? Kouristukset ylipäätään on sit taas neurologisiin juttuihin liittyvää, mutta en nyt niistäkään lähtis vielä arvailemaan mitään ja onhan sulla se epilepsia-tausta? Voi vitsit, miksi mä en lähteny lukemaan lääkäriksi, mä olen tässä niin hyvä :D Viestiä muokattu 1.10.2009 klo 23:12, muokkaaja: goldencat82 |
|
1.10.2009 klo 23:09 |
Tuplat Viestiä muokattu 1.10.2009 klo 23:09, muokkaaja: goldencat82 |
|
1.10.2009 klo 23:12 |
Ne tähdet tarkoittaa sitä että arvot ei ole viitearvojen sisällä. Se näyttää aina tähteä oli ne sitten vähän tai paljon viitearvojen ulkopuolella. Mulla tulee kouristus ympäri kroppaa niin että melkein kaikki paikat kouristelee. Jalat, kädet, selkä ja jopa ne lihakset mitä itse on edes vaikea liikuttaa. Ja sit se kestää ja kestää ja se on kyllä yhtä helvettiä :-/ |
|
1.10.2009 klo 23:15 |
Joo, itse tuota reumaa mietin oikeastaan ainoastaan sen takia et se sopisi nuihin veriarvoihin ja aika ajoin tuleviin lihas/ihosärkyihin.. Viestiä muokattu 1.10.2009 klo 23:16, muokkaaja: Muusaska |
|
1.10.2009 klo 23:16 |
Kuulostaa oudolta tuo kouristus, mutta se ei kyllä liity veriarvoihin tai reumaan, mutta saletisti sulta puuttuu jotain tärkeitä ravintoaineita. Magnesiumia heti ensimmäiseksi ja muutkin vitamiinit ja hivenaineet kuntoon! Ja rautaa....mutta odottele nyt sitä soittoaikaa kuitenkin eka ennen kun alat yksinäsi rautaa popsimaan. |
|
1.10.2009 klo 23:18 |
Jos minä nukkuisin jollain vitsin vessapaperipatjalla niin voisin minäkin olla aika kipee.. Onko sulla lämmönnousua? Ehkä kuitenkin otattaisin ne reumakokeet... Viestiä muokattu 1.10.2009 klo 23:24, muokkaaja: goldencat82 |
|
1.10.2009 klo 23:24 |
Mulla tulee kouristus ympäri kroppaa niin että melkein kaikki paikat kouristelee. Jalat, kädet, selkä ja jopa ne lihakset mitä itse on edes vaikea liikuttaa. Ja sit se kestää ja kestää ja se on kyllä yhtä helvettiä :-/ Sun pitää mainita tuo lääkärille, koska sinullahan on lapsena diagnisoitu perinnöllinen epilepsia. Meillä ei suvussa ole periytyvää epilepsiaa mutta en tiedä onko isäs puolelta. |
|
1.10.2009 klo 23:29 |
Muusaska laitatko sen tilinumeron mun sähköpostiin. |
|
1.10.2009 klo 23:36 |
Mutta, Don´t worry Muusis! Oo ihan rauhassa, kyllä se selviää. Reuma ja epilepsiakin on hoidettavissa, vaikka kyllä epäilen vain tuota heikkoa ruokavaliota ja kaikkea muuta myrkkypotaskaa. Joka tapauksessa olisi hyvä jos joku lääkäri selvittäisi ihan täsmällisesti kaiken, niin ettei tarttis enää epäillä turhia vaan pistää kaikki myrkkyjen piikkiin tms. |
|
2.10.2009 klo 1:24 |
muusaska Jeesus antaa sinulle sitä kaikkein parhainta ja arvokkainta; silkkiä . Hän käärii sinut silkkiin koska Hän on luonutkin sen , se on puhtainta , kauneinta ja arvokkainta kangasta mitä tässä pahassa maailmassa vielä on. Hän on pelastanut sinut jo kohdussani koska alati rukoilin häneltä että hän ei antaisi sinun kuolla, koska pelkäsin niin kovasti puolestasi. Sinulle tuli sairauksia mutta Hän pitää huolen siitä ettet kuole, sillä olet hänen lapsensa. Jeesuus tulee myöskin jo täällä ajassa parantamaan sinun sairautesi jos pysyt vain hänen lapsenaan, tiedän sen koska uskon että lopunaikana tulee tapahtumaan ihmeparantumisia raamattu kertoo siitä, sitä ennen tulee valtaisa herätys ja sen yhteydessä tulee tapahtumaan ihmeparanemisia. |