yleinen puhumiskeskustelu!

Alue: Yleinen keskustelu

2.9.2009 klo 14:50

luomumummo
Käyttäjä

Aika outoa kun täällä ei voi edes keskustella toisten kanssa ja antaa vinkkejä erilaisista asioista.Mutta sitten on pilvin pimein kaikenlaista hömppää kopioitu sivutolkulla. Tuskin nuo yllä olevat viestit ovat turhia. Täältä voisi kyllä poistaa kokonaisia keskusteluketjuja jotka ovat minun mielestäni turhia.
Tämä alkaa tuntua jo vainolta.

2.9.2009 klo 15:28

Maryel
Käyttäjä

Ai sekö on vainoa, että sinultakin vaaditaan sääntöjen noudattamista? No jopas nyt. Ei tässä kukaan ole kieltänyt keskustelemasta tai antamasta vinkkejä ja neuvoja, mutta copypastet ovat vain häiritseviä, kun niitä on monta viestiä viestin perään. On vaikea seurata keskustelua silloin.

2.9.2009 klo 15:36

oceansoul
Käyttäjä

Täällähän on lähinnä valitettu siitä, että varsinkin sinä pasteat tekstejä aiheesta kuin aiheesta älyttömiä määriä, joka on KIELLETTYÄ KENELTÄ TAHANSA. Olennaisimpia kohtia voi toki lainata, kunhan viestistä käy ilmi, mikä on lainausta ja mikä omaa tekstiä, mutta ei tosiaan enempää.

Henk.koht. vähän kyllä se ärsyttää, että keskustelette täällä keskenänne esim. tuntemistanne ihmisistä ja jostain vanhoista jutuista. Tällaisista yleensä keskustellaan muualla (vaikka ircissä, mesessä, skypellä, jne.) kuin julkisella foorumilla, jossa kaikkien olisi saatava keskusteluun osallistua.
Olisiko järkeä, että pyytäisin tänne siskoni/äitini/jonkun muun, jonka kanssa sitten lähinnä kahdestaan juttelisimme (niin, ettette te edes tietäisi, mistä juttelemme)? En nyt viittaa tällä tuohon hirsimökkihommaan, vaan jo aiempiin. Kuinka "N teki sitä ja muistaks, kuinka T sanoi silleen, ja mikä ihme sairaus sillä A:lla oli".

2.9.2009 klo 15:47

Tyydo
Käyttäjä

Joo, ei ole kyse mistään vainosta, vaan noista mitä Maryel ja oceansoul hyvin yllä kiteytti.

luomumommon puolustukseksi sanoisin silti, että jos ei ole intenetin keskustelupalstoilla ollut 12-vuotiaasta saakka, niin jotkut muodollisuudet ei tietenkään edes voi alkuun olla hallussa, joten sen voisivat muut ottaa huomioon ja olla kärsivällisiä sekä vaivautua selittämään miksi joku asia on väärin, kuten tuossa yllä hienosti tehtiinkin. Silti olis hyvä, että kaikki säilyttäis ystävällisen "äänenpainon" näissä keskusteluissa vaikka jostain oltaisiinkin eri mieltä.

Viestiä muokattu 2.9.2009 klo 15:48, muokkaaja: Tyydo

2.9.2009 klo 16:03

luomumummo
Käyttäjä

Minä en ole tietääkseni mainunnut kenenkään nimiä keskustelussa, joten ei voida syyttää että olisin paljastanut mitään henkilökohtaista kenestääkään ihmisestä. Ja se että tunnen mitä tunnen ja sanon sen eikaiketi ole kiellettyä. Miksi jotkut saa kopioida sivutolkulla kaikenlaista soopaa ja siihen ei puututa? Samat säännöt kaikille. Mut jos se tuntuu siltä että minun ei tulisi täällä olla niin voinhan mennä vaikka uskonnon uhrit foorumille tai jonnekkin muualle.

2.9.2009 klo 16:11

Tyydo
Käyttäjä

Kyse on siitä, että jotain henkilökohtaisia keskusteluja jotka ei liity muihin täällä tai joihin muut ei voi edes kommentoida kun ne koskee teidän välisiä asioita ei olisi hyvä käydä täällä, kun ne voi käydä puhelimessa tai sähköpostin kautta. Ne ei ole tarkoitettu julkisiksi jutuiksi, kun ne on teidän välisiä ja te ette niihin edes odota kommenttia - tämä on vähän sama asia kuin että ei saa kuiskia toisten seurassa.

Ja toinen juttu on toi, että ennen kuin kirjoittaa kommentin, niin kannattaa miettiä onko enemmän sanottavaa ja kirjoittaa kaikki samaan kirjoitukseen, ettei tarvitse kirjoittaa kolmea tai neljää erillistä kirjoitusta putkeen.

Tämä palaute ihan rakkauden hengessä.

Viestiä muokattu 2.9.2009 klo 16:12, muokkaaja: Tyydo

2.9.2009 klo 16:17

Yoki
suljettu käyttäjätili

Just just... Mitähän sitä sitten saa kirjoittaa esim minä tähän yleiseen keskusteluketjuun? Jos siis kirjoitan mitä kuuluu niin se ei käy? Eli siis tuota hmm.. Mitäs mitäs? Taitaa olla yks paskan hailee kuvitella että tänne voisi kirjoittaa asioista, jotka mielellä on kun se ottaa ja ärsyttää ihmisiä 8-) kyllä on taas joo...

2.9.2009 klo 16:21

Maryel
Käyttäjä

Ei kukaan sanonut, ettei saa kirjoittaa mitä kuuluu. Vaan jotenkin on turhaa tääkllä puhua asioista, jotka on vain teidän ja luomummon välisiä. Asioita, jotka nyt ei vaan muille kuulu edes. Eikö niistä voisi puhua puhelimessa tai jossain muualla ei-julkisesti?

2.9.2009 klo 16:21

welzu
Päävalvoja

Aika outoa kun täällä ei voi edes keskustella toisten kanssa ja antaa vinkkejä erilaisista asioista.

Vainoepäilyt ovat turhia. Olen tässä jo pariin otteeseen viitannut Radikaali.netin sääntöihin (http://www.radikaali.net/foorumi/saannot) ja jopa tekijänoikeuslakiin. Eli keskustelu on sallittua, enkä sellaiseen ole puuttunut. Sen sijaan foorumin käyttäminen henkilökohtaisten viestien (olet jokusen kerran ilmaissut kopioivasi tekstejä juuri Yokille ja Muusaskalle, voisit saman tiedon välittää heille täysin laillisesti vaikkapa sähköpostin välityksellä, jolloin et häiritsisi foorumia ja rikkoisi sen sääntöjä) välittämiseen on kiellettyä. Kiellettyä on myös yletön toisten sivustojen kopioiminen, jota usein teet jopa ilmoittamatta lähdesivustoa. Niissä tapauksissa rikot sekä Radikaalin sääntöjä että tekijänoikeuslakia, joka kyllä sallii pienet lainaukset ja viittaukset, mutta ei sen laajuista lainaamista, mitä sinä harrastat.

Miksi jotkut saa kopioida sivutolkulla kaikenlaista soopaa ja siihen ei puututa? Samat säännöt kaikille.

Säännöt ovat samat kaikille. Itse olen poistellut toistenkin käyttäjien viestejä, jotka rikkovat tuota lainauskieltoa ja tulen vastaisuudessakin toimimaan niin aina, kun sellaista huomaan tapahtuneen.

2.9.2009 klo 16:23

luomumummo
Käyttäjä

Kuinka sitten muut voivat puuttua toisten henkilökohtaiseen yksityiselämään?

2.9.2009 klo 16:24

Maryel
Käyttäjä

No helposti, koska tunnutte kertovan täällä kaiken yksityiselämäänne liittyvän..

Viestiä muokattu 2.9.2009 klo 16:24, muokkaaja: Maryel

2.9.2009 klo 16:27

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Saana, kiva ku kuuluu hyvää :-)

ulkoilma kieltämättä kiehtoisi minuakin.. Etenki ku syksy alkaa pikkuhiljaa hiipimään. Olisi ihana kävellä ulkona syksyisellä ilmalla <3
haaveessa olisi villahameen virkkaaminen syksyksi :-)

ps. Maryel, minulle nämä mistä täällä puhutaan on hyvin pinnallisia asioita :-D tietäisit vaan mitä on kun mietitään syvällisiä ja yksityisempiä asioita :-)

Viestiä muokattu 2.9.2009 klo 16:28, muokkaaja: Muusaska

2.9.2009 klo 16:28

welzu
Päävalvoja

Kuinka sitten muut voivat puuttua toisten henkilökohtaiseen yksityiselämään?

Nyt en ymmärrä kysymystä enkä miten se liittyy siihen, että kopioit toisia nettisivuja foorumille.

2.9.2009 klo 16:30

luomumummo
Käyttäjä

No helposti, koska tunnutte kertovan täällä kaiken yksityiselämäänne liittyvän..
Nyt en ymmärrä kysymystä enkä miten se liittyy siihen, että kopioit toisia nettisivuja foorumille.

Vastasin Tuohon Maryelin viestiin.

2.9.2009 klo 16:32

Maryel
Käyttäjä

Ehkä kannattaisikin harkita vähän tarkemmin mitä kertoo yksityiselämästään, jos ei halua ihmisten siihen puuttuvan tai kommentoivan sitä.

2.9.2009 klo 16:37

luomumummo
Käyttäjä

Ehkä kannattaisikin harkita vähän tarkemmin mitä kertoo yksityiselämästään, jos ei halua ihmisten siihen puuttuvan tai kommentoivan sitä.

En puhunut itsestäni.

2.9.2009 klo 16:38

luomumummo
Käyttäjä

Sen sijaan foorumin käyttäminen henkilökohtaisten viestien (

Ei säännöissä tuo ole kiellettyä. Ei siellä ainakaan lue niin.

2.9.2009 klo 16:54

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Voi minuakin ärsyttää aika monikin asia. Täällä radikaalissa sekä ihan oikeassa elämässä mutta koskaan ei ihminen saa maailmaa juuri sellaiseksi kuin sen itse haluaa, koska on niin monenlaisia ihmisiä. Jos jokin ärsyttää niin sitä kai kannattaa vältellä niin paljon kuin vain pystyy. Tähän lopputulokseen olen ainakin itse tullut.

2.9.2009 klo 17:00

welzu
Päävalvoja

Ei säännöissä tuo ole kiellettyä. Ei siellä ainakaan lue niin.

Olet ihan oikeassa, siellä ei ole sellaista suoraa kieltoa. Jossakin määrin se on ihan sallittua ja järkevääkin, mutta ei laajemmassa määrin. Oma jyrkempi lausuntoni on sääntöjen tulkintaa esimerkiksi kohdasta, jossa kehoitetaan mm. pysymään keskustelun aiheessa. On joitakin keskusteluja, jotka on avattu ihan puhtaasti esimerkiksi kahden keskustelijan väliseen kommunikointiin (tosin sellaiselle on yleensä jokin painava syy). Erityisesti haluaisin kiinnittää huomiota yhteen sääntöjen kohtaan:
Pidä maalaisjärki pelissä niin kaikilla on hauskempaa.

2.9.2009 klo 17:09

luomumummo
Käyttäjä

Voi minuakin ärsyttää aika monikin asia. Täällä radikaalissa sekä ihan oikeassa elämässä mutta koskaan ei ihminen saa maailmaa juuri sellaiseksi kuin sen itse haluaa, koska on niin monenlaisia ihmisiä. Jos jokin ärsyttää niin sitä kai kannattaa vältellä niin paljon kuin vain pystyy. Tähän lopputulokseen olen ainakin itse tullut.

Kyllä , olen samaa mieltä.Itseäni ärsyttää vielä tuo jalan P kun toi varpaanväli on auki ja tulehdus on levinnyt varpaaseen ja jalkapöytään. Ei voi oikein lähtä käveleekkään ulos. Se taas yrittää sitä Ruusua. Lääkäriin en mene ennenkuin on pakko, kun se määrää antibiootteja ja olen niille allerginen.

Viestiä muokattu 2.9.2009 klo 17:10, muokkaaja: luomumummo

2.9.2009 klo 17:56

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Toi maalaisjärki on sinänsä mielenkiintoinen juttu että mitä se tarkoittaa ku täällä saa ihan rauhassa huoritella yms. Mutta sitten hirvee haloo ku luomumummo keskustelee ja postailee? Missä on menty vikaan..

Poistetaan tikut ja jätetään hirret..

2.9.2009 klo 18:30

Yoki
suljettu käyttäjätili

Heh.. O_* Ihan ensin näemmä ärsytti luomumummo, kun copypastesi keskusteluun jotain.. Sitten yhtäkkiä huomataankin, että ärsyttää myös se, että me keskustellaan omista asioista... Hmm yleinen alue lienee ihan ok paikka puhua yleensä asioista, jotka mielellä on? Vai? Ok. Noh.. Sitten selviääkin yhtäkkiä taas, että periaatteessa niin saakin tehdä ainakin sääntöjen puitteissa, mutta kuitenkaan sitten ei? Mitenkäs tämä paradoksi syntyi? :)

Kun nyt siis sattuu harmillisesti (jopa meidän itsemme mielestä harmillisesti) olemaan niin, että elämä mitä eletään on niin sairaan kummallisella tavalla niin sairaan outoa ja vähintäänkin hankalaa ja jopa meistä itsestämme aivan käsittämättömän vaikeaa ymmärtää, niin se täyttää kertakaikkiaan mielen eikä sitä osaa mistään muusta kunnolla edes puhua, koska ei tule juuri muuta mietittyä, eli aika oletettavaa, että näistä puhumme. Njoo kyl kyl...

Sinänsä sääli, että kuvittelin tämän ns "uskovien" palstan olevan mahdollisesti sellainen paikka, jonne voi kirjoittaa siitä mitä kokee, mutta en nyt sitten enää tiedä onko se niin.

Pisti myös silmään, että oceanssss kirjoitti, että mitäs jos hän kutsuu joitain sukulaisia jne tänne ja he puhuvat mistä puhuvat.. No siinähän kutsuu! Eikös tämä ole ihan avoin palsta? Sitäpaitsi kukaan meistä ei ole toisiamme tänne kutsunut.

Hmm mites tuo kun pitäisi pysyä keskustelun aiheessa, niin yleinen puhumiskeskustelu on vähän kimurantti sen suhteen, etenkin kun aloitusviesti antaa ymmärtää, että kaikkea maan ja taivaan väliltä :) maalaisjärki on aika suhteellinen käsite muuten, ainakin mun mielestä. Mut jees eikaitsiinä :)

Viestiä muokattu 2.9.2009 klo 18:41, muokkaaja: Yoki

2.9.2009 klo 18:45

welzu
Päävalvoja

Heh.. O_* Ihan ensin näemmä ärsytti luomumummo, kun copypastesi keskusteluun jotain.. Sitten yhtäkkiä huomataankin, että ärsyttää myös se, että me keskustellaan omista asioista... Hmm yleinen alue lienee ihan ok paikka puhua yleensä asioista, jotka mielellä on? Vai? Ok. Noh.. Sitten selviääkin yhtäkkiä taas, että periaatteessa niin saakin tehdä ainakin sääntöjen puitteissa, mutta kuitenkaan sitten ei? Mitenkäs tämä paradoksi syntyi? :)

Ongelma luomumummon viesteissä ei ole se, että hän keskustelee kanssanne, vaan se, että hän kopioi toisia sivuja foorumille, mikä ei ole sallittua. Omia kuulumisia saa kertoa ja voi myös kohdistaa viestinsä juuri tietylle. Sekään ei ole kiellettyä, että omin sanoin referoi jollekin toiselle keskustelijalle jonkun toisen sivun sisältöä tai pistää linkin sellaiselle. Eli kerrataan vielä: Radikaali.netin foorumille ei saa kopioida ylettömiä määriä materiaalia toisilta sivustoilta. Sen kieltää sekä foorumin säännöt että tekijänoikeuslaki.
Lyhyet, asialliset lainaukset ovat sallittuja, mutta silloinkin täytyy selkeästi ilmaista, mistä lainaus on otettu ja viestistä pitäisi käydä myös ilmi, miksi on lainattu (eli lainaus ei voi olla viestin ainoa sisältö).

2.9.2009 klo 18:54

Yoki
suljettu käyttäjätili

^ kiitos selvennyksestä :)

2.9.2009 klo 18:56

Maryel
Käyttäjä

Voi nyt elämänkevät...

2.9.2009 klo 18:59

Yoki
suljettu käyttäjätili

^ Syksy on kyl mukavampi :)

2.9.2009 klo 21:24

luomumummo
Käyttäjä

MInäpä pistin jalkani koetukselle ja kävin sienimetsässä.Parempi jalka soosina kuin pää. Sain hieman ihania karvalaukkuja. Teen niistä sienisalaattia. Kuinkas moni on käynyt tänä syksynä sienessä ja tunnistatteko jotain syötäviä sieniä? Luonnosta saa niin hyvää ja ilmaista ruokaa.

2.9.2009 klo 21:30

Saana
Käyttäjä

Minä en valitettavasti tunnista sieniä enkä toisaalta edes uskaltaisi lähteä poimimaankaan niitä kaupunkialueelta, sillä sienet ovat ilmeisesti pahimpia imemään saasteita ja myrkkyjä itseensä. Vanhemmat ovat onneksi olleet marjassa, joten saan heidän keräämistään herkuista luultavasti nauttia talven mittaan. Itse olin töissä koko kesän, joten en ole päässyt edes maalla käymään.

2.9.2009 klo 22:08

luomumummo
Käyttäjä

Minä en valitettavasti tunnista sieniä enkä toisaalta edes uskaltaisi lähteä poimimaankaan niitä kaupunkialueelta, sillä sienet ovat ilmeisesti pahimpia imemään saasteita ja myrkkyjä itseensä. Vanhemmat ovat onneksi olleet marjassa, joten saan heidän keräämistään herkuista luultavasti nauttia talven mittaan. Itse olin töissä koko kesän, joten en ole päässyt edes maalla käymään.

Niin kaupunkialueella on paljon saastetta mm. lyijyä joten ei sieltä kannata kerätä sieniä eikä marjojakaan. Minä asun 15 km kaupungista ja kävin tuosta mieheni vanhempien kotitilan metsästä keräilee sieniä. Ikävää ettet päässyt maalle koko kesänä, kyllä luonnonrauhassa mieli lepää. Itse olen asunut suurimman osan elämästäni maalla järvenrannalla. Lapsuuden kotinikin oli maalla järvenrannalla. Lapsuuden kotipaikkani oli noin 3 km päässä nykyisestä kodistani.Siinä on nykyään Grillikioski.
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.mecaclub.net/etusivu/ka...
Tuossa on keräämiäni sieniä karvarousku eli karvalaukku

Viestiä muokattu 2.9.2009 klo 22:11, muokkaaja: luomumummo

2.9.2009 klo 22:35

goldencat82
Käyttäjä

Jos itseänsä haluaa jotenkin hauskuuttaa niin ei tarvi kuin katsoa tänne radikaaliin :D
Taidan olla vähän väsynyt...

Syssy on tullut ja se on oikeestaan aika kaunista ja jollain tapaa surullista/haikeaa aikaa. Luonto kuolee pois ja sitä rataa..kunhan muutetaan, niin kaivan lyhdyt ja kynttilät esiin ja fiilistelemään!
Muutto on muuten 6.9 ensi sunnuntaina, saapa nähdä kuinka kauan menee seuraavaan muuttoon. No, laitetaan varmaan taas yksi huone varastohuoneeksi, jotta on sitten taas seuraavaa muuttoa varten tavarat jo osaksi kasassa :D

Poikani N 1v 3 kk kohta on muuten ruvennut kauheesti juttelemaan. Se matkii koko ajan kaikkea etenkin sanojen intonaatiota ja muutenkin opettelee sanoja. Se on ihanan suloisen kuuloista, kun toinen yrittää opetella puhumaan. Tänäänkin N istuskeli tuolla keittiössä ja luki kirjoja ja kauhee selitys päällä :D Oi että, jos joku tässä maailmassa on ihanaa, niin luonto ja oma poika <3