Kasvissyöjä/vegaani

Alue: Terveys

4.2.2010 klo 21:12

cloud86
Käyttäjä

Kiitos cranberrymoon :)

4.2.2010 klo 21:20

Kousuke
Käyttäjä

joku vege tyttö oli pakottanut koiransakkin vegeksi...

Juu näitä vegekoiria on, etenkin Amerikan maalla, sikäli kun kuulemani pitää paikkaansa. Voisinkin ottaa selkoa paremmin asiasta.

5.2.2010 klo 17:13

cloud86
Käyttäjä

Otappa vain. Kamalaa moinen. Ei se musti millään ruoholla pärjää. Sitä syö pupu ja musti tykkää pupuista xD

5.2.2010 klo 22:49

Aycea
Käyttäjä

Olen samaa mieltä cloudin kanssa. Vaikka koira sillä vegeruokavaliolla pärjäisikin, niin ei se optimaalisinta ole. Itse kasvissyöjänä ollessani (n. 12 vuotta) syötin kuitenkin koirille lihaa enkä tuntenut siitä huonoa omaatuntoa millään tavalla. Minä olen ottanut eläimen, joten siitä tulee sen fysiologialle ominaisella tavalla huolehtia. Teurasjätteitä, riistaa yms. löytyy ja tiedän joidenkin vegetaristien etsivät lemmikeilleen luomulihaa ja dyykattuja lihatuotteita.

Koiran ruuansulatuselimistö on erilainen kuin ihmisellä, joten ainakaan suoraan ei kannata lähteä omaa vegaani/vegetaristi-ruokavaliota koiralle tarjoamaan.

Jotkut vegaanit perustelevat koiran syöttämistä kasvisruokavaliolla sillä, että koiranruokabisneksessä käytetään eläinkokeita. Totta, mutta sitä nappulaa ja teollista koiranruokaa ei ole pakko sesselle tarjota. Meillä koirat ovat kiinteän ruuan tarjoamisesta alkaen raakaravinnolla. Jos minä en syö päivittäin eineksiä, miksi syöttäisin niitä koirillenikaan ja sellaisina pidän koiran kuivamuonaa. Vaatiihan se toki vähän enemmän perehtymistä kuin pussista kuppiin rapistelu, mutta alun jälkeen sujuu rutiinilla eikä vie aikaa juuri paljoa enempää.

12.2.2010 klo 22:53

hillsong
Käyttäjä

Mä ostin tofua :)

..Enkä tiiä, mitä tekisin sillä..

Viestiä muokattu 12.2.2010 klo 22:54, muokkaaja: hillsong

13.2.2010 klo 0:02

Aycea
Käyttäjä

Mä ostin tofua

Tää ei yhtään lohduta, mutten ikinä oppinut laittamaan siedettävää tofua :D

Onko se maustamatonta vai maustettua? Jos maustamatonta, kannattaa marinoida se, itsessään se ei ole oikein minkään makuinen.

13.2.2010 klo 17:58

hillsong
Käyttäjä

Maustamatonta tofua ostin, että voisin just kokeilla jotenki sitä maustaa, mutta hmm, en osaa käyttää muutenkaan mausteita... Olettaen että siihen pitäs tunkea jotain mausteita.
Ehkä mä etin netistä jonku tofu-reseptin... Ja syön itse sen ruuan, ettei käy vahinkoja muille ;)

17.3.2010 klo 14:34

Aya
Käyttäjä

Yo!
Itse päätin ryhtyä harkinnan jälkeen kokovaltaiseksi kasvissyöjäksi eli vegaaniksi. Maito ja pähkinäjogurtti ovat aina kuuluneet rakkauteni kohteisiin, joten niiden hylkääminen on vaikeaa. Mutta eettisillä, sekä terveydellisillä syillä, jotka tähän päätökseeni johtivat on huomattavasti enemmän painoarvoa, kuin maidon ryyppiskelyllä >: D

Joka tapauksessa.. Pohdiskelin tässä, miten vegaanin laihdutus tapahtuu..? Kuten me kaikki teidämme, että liiallisesti käytettynä kaikki lihottaa, mutta usein esiin nostetaan pasta, riisi, makarooni ja leipä, erikoisen lihottavina (,herkut ovat tietenkin itsestäänselvyys). Tai yleensähän monissa dieteissä (vaikka olisivatkin huuhaa-muotidiettejä) korostetaan ''hiilareiden'' huomattavaa karsimista, tai kokonaan pois jättämistä.
Kyseinen väittämä ei voi olla pelkkää potaskaa, koska eräs äitini ystävätär oli laihduttanut 6 kiloa kuukaudessa, pelkästään jättämällä perunan, riisin, leivän ja herkut pois. Tummaa makaronia hän söi kaksi kertaa viikossa hieman. Lisäksi hän söi tietenkin paljon lihaa. Vaikka proteiinin runsas saanti yhdistettynä oikeanlaiseen liikuntaan kasvattaakin lihaksia, mikä kiihydttää aineenvaihduntaa, lihassa on silti eläinpitoista, ''kovaa'' rasvaa. Kyseessä ei ollut mikään 5 kiloa salaattia ja yksi kanapala-dietti, joten hiilihydraattien pois jättämisellä oli pakko olla osansa asiassa.

Yleistin nyt laiskuuttani leivän, perunan, riisin, pastan jne. ''hiilihydraateiksi'', vaikka käytännössä kaikki ruoka on ''hiilareita'', mutta uskon kaikkien ymmärtävän, mitä yritän sanoa, joten en vaivaudu selittämään asiaa liian pitkäjänteisesti.
Ongelmanani on siis se, että syömässäni kasvisruoassa ei saa olla hirveästi hiilareita. Lisäksi minua kiinnostaisi tietää, vaikuttaako kasvisruoan syöminen laihtumisvauhtiin, jos vaikuttaa millä lailla? Tavoitteenani olisi laihtua näin alkuun sellaiset 15 kiloa vähän yli kahdessa kuukaudessa kuukaudessa.. Ehkä tyhmää, mutta haluan saada jotain haastetta, enkä mitään 1 kilo puolessa vuodessa (radikaali esimerkki). Lopullisena tavoitteenani on saada 23 kiloa pois heinäkuuhun mennessä, sillä edessä on eräs tapahtuma, jonne haluan mennä timmissä kunnossa.

En kokenut tarpeelliseksi aloittaa uutta ketjua, tästä joten toivottavasti ei haittaa. Ymmärrän kyllä jos joku ajattelee: ''luoja mikä idiotti kakara siellä taas valittaa''. Tottahan tuo varmaan onkin, mutta jokaisellahan näitä samoja ongelmia on.. En yritä saada aikaan mitään hillitöntä ''fit now''-keskustelua saati tuohduttaa ihmisiä. Siksi toivonkin, että jos joku ystävällinen vastaa viestiini, ei tee tästä liian isoa numeroa. Tokihan näitä fit-foorumeita on, mutta bongasin nyt randomisti tämän foorumin.

~~Waiting for answers Ò3Ò

17.3.2010 klo 21:42

Karpalokuu
Käyttäjä

Kasvisruoan syominen ei vaikuta laihtumisvauhtiin. laihtuminenhan on nain tiivistettyna vain saatu energia - kulutettu energia. Kasvisruoastakin energiaa voi saada vahan tai paljon.

Karppaushan (siis vahahiilihydraattinen ruokavalio/laihduttaminen) perustuu kehon ketoositilaan, joka saavutetaan syomalla hyvin vahan hiilihydraatteja.
Jos hiilareita haluaa laskea, varmana kannattaa ensin skipata pullaviljat, ja lisata proteiinin ja hyvien rasvojen saantia.
Vegena hyvaa rasvaa saa helpolla esim. kookosoljysta, hamppuoljysta, siemenista (seesaminsiemenet esim. joista saa myos kivasti kalsiumia)... Nuita erikoisempia oljyja saa vaikkapa ekolosta, jolla on myos nettikauppa.
Rasvoja ei kannata missaan nimessa lahtea laihdutttaessa pelkaamaan. Kookosoljylla esimerkiksi on tutkimuksissa todettu olevan laihduttavia vaikutuksia, ja jotkut jopa suosittelevat nauttimaan kookosoljya ennen jokaista ateriaa.
Proteiinia tuollaiseen ruokavalioon kuuluu paljon. Hyvin proteiinia lahtee esim. tofusta, muusta soijasta, ja pavuista, joissa tosin on niissakin tietenkin hiilareita.
Mutta ei onneksi kovin paljoa.
vahahiilarisia kasviksia ovat esim. parsakaali. Muita en nyt muista, mutta esim. finelin sivuilla
voi helposti laskea ruoan hiilaripitoisuuden (sielta loytyy sellainen ruokakori juttu jolla voi laskea ruokansa hiilaripitoisuuden ja rasvapitoisuuden sun muut oleellisuudet).

Rasvalla on se kiva puoli, etta se , samoin kuin proteiinit, pitavat verensokerin piiiitkaan tasaisena, joten kamalia nalka-ja vasymys huippuja ja laskuja ei niin tule.

oikeuttalaimille.net/foorumi-palstalla on useampikin keskustelu aiheesta vegaani laihduttaa ja veganismi ja karppaus.

18.3.2010 klo 23:36

Aya
Käyttäjä

Kiitos vastauksesta!

19.3.2010 klo 2:14

Kiwi
Käyttäjä

Eläinrasva ei tapa - sitä ihmiskunta on syönyt aina Nooasta alkaen ;). Kovetettu kasvirasva sen sijaan tappaa, ja tästä tuli juuri tutkimustietoakin. Myös voista tuli tutkimus, jonka mukaan se vaikuttaa positiivisemmin kuin itse oliiviöljy. Etsin linkit kunhan olen liikkeellä ihmisten aikaan :).

Mun karppaus koostuu alle 100 g hiilareista ja yli 100 g rasvasta / pv. Proteiinia sit joku 80 grammaa yleensä, saa mennä satasenkin kieppeille. Kiloklubi.fi on ilmainen ja helppokäyttöinen sivusto noiden laskemiseen, siellä kun on aikalailla jokaisen suomessa saatavilla olevan raaka-aineen ja tuotteen tiedot valmiiksi tietokannassa.

15 kiloa kahdessa kuukaudessa on aivan epärealistinen tavoite, näin ihan suoraan sanottuna. Ja vaikka lähtisikin tuo määrä, ei se lähde terveellisellä tavalla, vaan vararenkaiden lisäksi myös lihaksista. 0,5-1 kg viikossa on semmoinen tahti että kehosi pysyy mukana. Liikunnaksi aerobista ja lihaksia ylläpitävää. Ja ehdottoman tärkeää on syödä riittävästi, alle 1500 kcal ei riitä minkäänkokoiselle ihmiselle, ei edes pienelle naiselle. Tuosta vähempi jumittaa kehoa ja ennemmin tai myöhemmin iskee ruoanhimo. Tässäkin tuo Kiloklubi on loistava apu.

Tärkeintä olisi löytää syömistapa jota voi jatkaa lopunelämäänsä. Vain siten voi päästä pysyviin tuloksiin. Tsemppiä matkaan :).

19.3.2010 klo 10:09

slslsl
Käyttäjä

"Eläinrasva ei tapa" on aika paradoksaalinen väite, koska eläinrasvaa saadakseen on aika usein tapettava... Ei tosin itse, mikä on sääli, koska siten ehkä eläinrasvaa ei mutusteltaisi ihan niin merkittävissä määrin.

Vaikka kasvissyöjien onkin todettu keskimäärin elävän lihaa syöviä pidempään, terveyssyyt tuskin ovat päällimmäisenä mielessä kasvissyöjäksi/vegaaniksi ryhtyessä.

19.3.2010 klo 12:44

Kiwi
Käyttäjä

Oikeen tikahdun täällä :).

20.3.2010 klo 22:53

Aya
Käyttäjä

Kiwi: Mihin tikahdut? Toivon, ettet minun viestiini, sillä en missään nimessä pilaile tämän asian suhteen.

20.3.2010 klo 22:55

raakel
Käyttäjä

Aya, luulen että Kiwi tarkoitti ylempää kommenttia aiheesta "Eläinrasva ei tapa".

20.3.2010 klo 23:22

Kiwi
Käyttäjä

Juu siis tuo todella nokkela "kyllä eläinrasva jotain tappaa" -kommentti sai hersyvät naurut täältä. Tai sitten ei...

Aya sinä sen sijaan olet muuten hyvällä tiellä - kuten tuossa pitemmässä viestissä sanoinkin jo - mutta tuo pudotustavoite on epärealistinen eikä noin paljon voi laihduttaa noin nopeasti ilman että lähtee lihaksista.

Viestiä muokattu 20.3.2010 klo 23:25, muokkaaja: Kiwi

27.3.2010 klo 13:43

Huokaus
Käyttäjä

Eräs mies tuli lihatiskille kaupaan ja sanoi tuli lihanhimot!!

18.6.2010 klo 18:50

JFreak316
Käyttäjä

Etkö tiedä, että sitä kantaa mitä otat nälkää ja diggaat syödä lihaa, tykkäät varmaan syödä sademetsää sillä lihatuotannossa, myös suomalaisessa joulukinkussa on käytetty sian ruokana soijaa, josta menee vaan 10% lihaksi, loput 90% menee sian hengitykseen, joten se on kannattavaa..Lihan jatkuva kysyntä tuhoaa sademetsiä sillä tarvitaan lisää sademetsää lihan tuotantoon.
Eli johtopäätös lihansyönnistä on, että se lisää maailmaan nälänhätää ja tuhoaa myös ainutlaatuisia metsiä ja eliölajeja. Lisäksi vielä laitetaan eläimen huonokohtelu.

Ja sitten kasvissyöjät haluavat välttää tämän.. Syömällä soijaa? Kuskauttamalla sitä Suomeen lentokoneilla sademetsistä?

18.6.2010 klo 21:02

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Minusta on sitten tullut vähän joka paikan "höylääjä".. Olen aika-ajoin kunnon lihan syöjä ja vastapainoksi tälle aika-ajoin vegaani. Kummassakin näyttää olevan omat hyvät puolensa. Nyt olen taas vegaani, koska huomasin sen poistavan päivissä ihan järkyttävän määrän nesteturvotusta ja täysin silmin nähden! Ehkä sitten talvella on luvassa taas kunnon nesteen keräys kuuri piffeillä 8-)

20.6.2010 klo 2:33

TKallio
Käyttäjä

Ja sitten kasvissyöjät haluavat välttää tämän.. Syömällä soijaa? Kuskauttamalla sitä Suomeen lentokoneilla sademetsistä?

Kyllä, vaikka haluaisit ajatella sen noin niin kasvissyönti on silti aivan selkeästi ekologisempaa kuin lihansyönti.

T

20.6.2010 klo 15:50

JFreak316
Käyttäjä

=) Onhan se tutkittua. Kunhan trollaan. =)