Kasvissyöjä/vegaani
Alue: Terveys
|
23.12.2008 klo 21:39 |
Ajattelin kysellä miten on radissa kasvissyönnin laita tai mitä mieltä muutenkin on asiasta. Itse olen semivegetaristi. Mietin jo vegaaniutta, mutta silloin kun minulla on siihen varaa. Itse päädyin siihen lähinnä elämänkatsomuksellisista syistä ja siinä että en hyväksy tehotuotantoa ja eläinten huonoa kohtelua. Joten keskustelu auki! |
|
23.12.2008 klo 22:24 |
Pyrin olemaan syömättä tehomaataloudessa eläneitä eläimiä, ja niiden maitoa ja munia. Eli syön vain luomua, riistaa, hevosta, tms. Voisin syödä/maistaa myös sellaisia eläimiä joita kohtaan en osaa tuntea sääliä, esim. etanoita. Nahka on paheeni. |
|
24.12.2008 klo 15:18 |
Liha on tehty syötäväksi ja eläimet on tehty hyödykkeiksi, olipa se sitten ruuan, vaatetuksen tai ihan vain seuran muodossa. Tietenkin hyvin pitää kohdella, mutta eipä niillä ihmisarvoa kuitenkaan ole. Turha rääkkäys pois. Kiinalaisilla on tästä hieno esimerkki video, jota en aio tähän linkittää sen takia ettei muilta mene yöunet. Että meillä Suomessa asiat on noiden suhteen vielä hyvin. |
|
24.12.2008 klo 16:30 |
12 vuotta olin laktovege, sittemmin ruokavalioon on tullut mukaan myös riista ja kanalinnut. Edelleen tulee painotettua enemmän kasvisruokaan, koska en ymmärrä, miksi ihmisen pitäisi joka ainoalla ateriallaan saada lihaa jossakin muodossa. Ei ole mitään syytä, miksi en voisi jatkaa puhtaalla kasvislinjalla edelleenkin, liha vain jotenkin lipsahti mukaan. En kauheasti menettäisi, vaikka liha jäisi uudelleen poiskin. Kotikotona ollaan aina haettu kananmunat pientuottajan tilalta, jossa kanat ovat päivisin ulkona kukon paimentamina. Riistalihaa saadaan kyläläisiltä vaihtokauppaperiaatteella. Kalaa en ole koskaan välittänyt syödä, lohta näin jouluisin mutta siihenpä se sitten jää. Maitotuotteista pidän niin paljon, etten ala kritisoimaan naudanlihaa syöviä, koska oman kulutustottumukseni takia ylläpidän sivutuotteena lihantuotantoa. Ja Suomessa asiat hyvin...nojuu, riippuu mitä tapausta katsoo. Lainsäädäntö eläinrääkkäystapauksissa on ainakin yhä täysin lapsenkengissään. Pikkaisen sakkoa ja soosoo päälle, kun tappaa navetallisen lehmiä nälkään ja eläinrääkkäystapauksissa langetettuja eläintenpitokieltoja ei käytännössä valvota :P Puhumattakaan siitä, miten kivikautinen koirakulttuuri meillä on keskieurooppalaisten maiden käytäntöihin verrattuna. Summa summarum: suosin kasvispainotteista ruokaa ja suosittelen sitä muillekin. Kunhan nyt ei reagoitaisi kuitenkaan kaikkeen samalla tavalla kuin britit...http://www.theargus.co.uk/news/3997779.Reindeer_on_menu/ |
|
24.12.2008 klo 19:09 |
Tietenkin hyvin pitää kohdella, mutta eipä niillä ihmisarvoa kuitenkaan ole. Turha rääkkäys pois. Kiinalaisilla on tästä hieno esimerkki video, jota en aio tähän linkittää sen takia ettei muilta mene yöunet. Että meillä Suomessa asiat on noiden suhteen vielä hyvin. On eläimilläkin tunteet. Minusta on sangen erikoista verrata Suomea Kiinaan. No ei Kiinassa sen paremmin ole ihmisilläkään oikeuksia, joten samaa massaa... (No nyt poikkean alkuperäisestä aiheesta. ) |
|
24.12.2008 klo 20:07 |
Kuitenkaan en pidä, että Suomessa tehotuotanto eläimillä olisi kaikki hyvin. Jokainen tehotuotannolla syöty liha on kannanotto sen huonon kohtelun puolesta, vaikka alkuperäinen tarkoitus olisi "Liha on tarkoitettu syötäväksi" No jaa. Itse en ainakaan ota sillä kantaa mihinkään, että syön mahdollisella tehotuotannolla tuotettua lihaa, muuhun kuin siihen, että on nälkä ja diggaan syödä lihaa. Niin yksinkertaista se on. "Jotta ruuan alkuperää ei välttämättä tarvitse miettiä". Lisäksi samalla otetaan aina palainen sademetsää lautaiselle ja voi pysähtyä miettimään ottaisiko sen luomuvaihtoehdon. Sademetsää? Öööh..? On eläimilläkin tunteet. Minusta on sangen erikoista verrata Suomea Kiinaan.ON tunteet juu, mutta nyt hieman kärjistän. Kuinka moni eläin oikeasti haluaa tulla syödyksi? Tietysti tätä lienee vähän vaikea mitata, koska kommunikaatio ei oikein toimi. Mutta siis pointti on, että jos niitä tunteita kunnioitetaan liikaa, kohta niitä ei enää saa syödä, koska ne ei halua tulla syödyksi. :P Joten se raja johonkin ja mielestäni se menee siinä, kärsiikö eläin kohtuuttomasti sen elämänsä aikana jonka ainoa tarkoitus on kuolla ja tulla mun lautaselle. |
|
24.12.2008 klo 22:55 |
Sademetsää? Öööh..? Etkö tiedä, että sitä kantaa mitä otat nälkää ja diggaat syödä lihaa, tykkäät varmaan syödä sademetsää sillä lihatuotannossa, myös suomalaisessa joulukinkussa on käytetty sian ruokana soijaa, josta menee vaan 10% lihaksi, loput 90% menee sian hengitykseen, joten se on kannattavaa..Lihan jatkuva kysyntä tuhoaa sademetsiä sillä tarvitaan lisää sademetsää lihan tuotantoon. |
|
25.12.2008 klo 0:15 |
^ Heitäs joku linkki missä kerrotaan, että kuinka paljon nimenomaan tuon soijan jota käytetään lihatuotannossa, takia tuhoutuu sademetsää? |
|
25.12.2008 klo 0:17 |
Niin ja noille väitteille voi tietysti antaa ihan lähteitäkin. Ja suhtaudun skeptisesti saitteihin tyyliin "olemme kettutytöt, oikeutta lehmille joiden luonnollinen koti on suomen metsissä". |
|
25.12.2008 klo 11:34 |
Soijaahan ne kasvissyöjät nimenomaan popsii ;-) Itse olen onnellisesti sekasyöjä, johtuen siitä että olen soijalle ja pavuille allerginen joten en kasviperäisistä elintarvikkeista saisi riittävästi proteiineja. Siksi tämä lihansyöjien mollaaminen tuntuu vähän pahalta. Kasvisruoka ei yksinkertaisesti olisi minulle terveellinen vaihtoehto. Tosin pidän enemmän linnusta kuin nisäkkäästä. |
|
25.12.2008 klo 13:59 |
^ Heitäs joku linkki missä kerrotaan, että kuinka paljon nimenomaan tuon soijan jota käytetään lihatuotannossa, takia tuhoutuu sademetsää? Yleensä väitteeni pysyvät totuudessa, luulin että ihmiset tietävät tarpeeksi siitä mitä laittavat suuhunsa, mutta näköjään ihmiset luulevat, että suomessa tuotettu sianlihan rehu olisi tuotettu suomessa. |
|
25.12.2008 klo 14:23 |
että suomessa tuotettu sianlihan rehu olisi tuotettu suomessa. Huomaatko tässä jotain outoa? Tuo linkkisi ei itsessään taas sisällä mitään lähteitä siihen mistä nuo tiedot on kaivettu. Vähän sama kuin minä perustelisin omaa kommenttiani jonkun toisen lähteettömällä kommentilla. Ei hätää kuitenkaan, tsekkasin asiasta hieman wikipediasta. ;) Edelleenkään et kuitenkaan vastaa siihen, että mikä on Suomen eli siis meidän osuus tuosta sademetsien tuhoamisesta? Käsittääkseni Atria vasta viime vuonna suunnitteli geenimuunneltun soijan tuomista maahan, että haukutaanko tässä nyt vähän väärää puuta? Toisekseen, rehu on nyt tänä vuonna kallistunut niin järkyttävän paljon, että en yhtään ihmettele, että tuollaiseen toimintaan lähdetään. |
|
25.12.2008 klo 14:24 |
Ja jos olet vegetaristi, hankitko omat proteiinisi soijasta? Jos hankit, miten omatuntosi sen sallii? Siis tämä yleisesti vegetaristeille, ei babaille. |
|
25.12.2008 klo 18:40 |
^ Atte: Suomenluonnon suojelu liiton lähteisiin luottaisin enemmän kuin sinun wikipediaan. (Wikipedia ei ole luotettava lähde, sen sijaan Suomenluonnon suojelu liitto on virallinen liitto ja niiden sivuilla ei julkaista mitä vain tulee mieleen ) |
|
25.12.2008 klo 19:31 |
|
25.12.2008 klo 23:27 |
Käsittääkseni Atria vasta viime vuonna suunnitteli geenimuunneltun soijan tuomista maahan, että haukutaanko tässä nyt vähän väärää puuta? Ei kyse ole pelkästään geenimuunnellusta soijasta vaan soijarehusta ylipäänsä. Karu fakta kuitenkin on, että kärpäsenkakan verran maailmalla tuotetusta soijasta päätyy suoraan ihmisravinnoksi eli puhutaan ihan prosenteista ja siitäkin tuotetaan suurin osa soijaöljyksi. Melkeinpä voisi puhua sivutuotteesta ihmisravinnoksi käytetyn soijan osalta. Suomessakin esim. sianrehun osalta valtaosa on tuontirehua. Ja perustelen lähteillä tarkemmin, kunhan keksin mikä ihme tahmoo nettiä. Mikään sivu ei tahdo aueta kunnolla, joten lähteiden heittäminenkin on nyt vähän jumissa :P |
|
25.12.2008 klo 23:59 |
Joten kasvissyöjät voivat syödä geenimuunettoman soijansa hyvällä omatunnolla, jos verrataan teoraseläimiin ja tuontirehuun. |
|
27.12.2008 klo 3:09 |
Kasvissyönti on lihansyöntiä ekologisempi ja terveellisempi vaihtoehto. Eli jos joskus päätän pelastaa maailman, teen sen ryhtymällä kasvissyöjäksi. Palasin kuitenkin liharuokaan muutamasta syystä, joista tärkein on se, että liha on vain ihan pahuksen hyvää. |
|
27.12.2008 klo 13:58 |
Itse asiassa soija on yhtä helppokäsitellä kuin jauhelihaa. Pitää vain maustaa soija oikean makuiseksi. |
|
28.12.2008 klo 23:00 |
En ole tietääkseni vastuussa siitä, mitä kaupoissa saa myydä. Kaikkea, missä on hintalappu ja lain suoma lupa myydä ja ostaa, voi huoletta pistää suuhunsa. Vaikka nyt kuitenkin olen kaikkiruokainen, pidän silti kasvisruoasta. Liha ei myöskään minulle maistu kauhean hyvin, siitä on vain helpompi _mielestäni_ valmistaa ruokaa kuin kasvisjutuista. Kalasta sen sijaan en kykenisi luopumaan kauhean helposti. Mainittakoon myös vielä, että rankkaan eläinten arvon niiden söpöyden perusteella. Sikaa syön mieluummin kuin poroa ja lemmikkieläimiä (varsinkaan kissaa) en suuhuni panisi mistään hinnasta. |
|
28.12.2008 klo 23:03 |
Ei kyse ole söpöydestä vaan kulttuurista. Esimerkiksi kiinassa koiraa syödään ja Intiassa ei missään nimessä syödä nautaa. |
|
28.12.2008 klo 23:55 |
Musta olis mielenkiintoista maistaa miltä joku perinteisen lemmikkieläimen liha maistuisi. |
|
28.12.2008 klo 23:58 |
mikä estää sua matkustamasta kiinaan tai muihin aasian maihin jossa kissoja ja koiria syödään |
|
29.12.2008 klo 0:26 |
Yhym, miksi noin hyökkäävä viesti? Ei tuo minulle niin tärkeää että säästäisin vuosia rahaa moiseen, enkä edes varmaan uskaltaisi matkustaa yksin maahan minkä kieltä en puhu. Sitä paitsi minulla ei ole mitään takeita siitä, että Kiinassa ko. eläimet teurastettaisiin mahdollisimman kivuttomasti nopeasti. Itse asiassa epäilen suuresti että niin tehtäisiin, Kiinassa kun ihmisoikeudetkaan eivät erityisemmin loista, niin tuskimpa he eläimiä sen paremmin kohtelisivat. |
|
29.12.2008 klo 3:26 |
Voin vakuuttaa että eivät kohtelekaan. Mutta olihan se ihan jänskä kokemus olla lihakojulla, kun ainoa tapa selvittää minkä eläimen lihaa mikäkin oli oli katsoa jalan päästä löytyvää asiaa: kavio, sorkka vai tassu. Mä en Kiinassa lihaa syönyt (en ole punaista lihaa syönyt vuoden 2001 jälkeen, enkä tule syömäänkään) mutta siis tiimille piti hankkia ruokaa. |
|
29.12.2008 klo 12:18 |
Punasta lihaahan ei tulis syödä kuin pari kertaa viikossa, loput sitten kanaa tai kalaa ja joskus tekis varmaan hyvä syödä ihan pelkkää kasvisruokaakin. Ei se liha ole välttämättömyys jokaisella aterialla. Itse syön aika paljolti kanaa ja muuta valkosta lihaa. |
|
29.12.2008 klo 14:04 |
Terveydellisesti katsottuna "valkoinen" liha on "punaista" terveellisempää (ellei sitten karppaa), mutta eettisesti katsottuna broilereilla on kaikista huonoimmat elinolot. |
|
29.12.2008 klo 14:43 |
Itse kyllä laitan oman terveyteni broilerien elinolojen edelle, enkä varmasti ole ainoa. Jos ihmiset ei söisi lihaa, niin niitä lihaksi kasvatettavia eläimiä ei edes kasvatettaisi, koska ei olisi tarvetta niiden lihalle. |
|
29.12.2008 klo 22:37 |
Jos ihmiset ei söisi lihaa, niin niitä lihaksi kasvatettavia eläimiä ei edes kasvatettaisi, koska ei olisi tarvetta niiden lihalle.Ihmisellä on oikeus kasvattaa ja syödä eläimiä, jos he kunnioittaisivat näitä tarpeeksi ja tarjoaisivat hyvät elinolosuhteet näille. Muu on välinpitämättömyyttä ja itsekkyyttä, ja ne ovat niitä asioita, mistä kaikki maailman pahuus nousee. Kyllä, minä luokittelen tehomaatalouden pahaksi. |
|
17.1.2009 klo 10:56 |
Tääl ollaan nykyään koko perhe vegaaneja =) johtunee mun järkystä maito ja nauta allergiasta.. Tosin possua kestäisin hajun puolesta kokata mut muulla perheellä on alkanu menee maha lihasta sekasin. Käytössä on siis soijamaidot ja soijarouheet :) kananmunia kukaan meistä ei o aikoihin sietänytkään. |