Miksi metalli tai hevimusa ei sovi uskovalle?
Alue: Musiikki ja viihde
|
23.7.2010 klo 22:18 |
Hevariuskovien ja perinteisten uskovien välillä on jonkinlainen juova aika usein. Ei oikein olla samalla aaltopituudella. Hmm, tiedän kyllä millaista ryhmää tarkoitat mutta usko pois, siinä ei ole vielä kaikki. Et ole tainnut koskaan tavata niitä, joiden lähes arkipäivää on sielujen voittaminen, jotka tuntee raamattua ja joiden sanoissa on vaan sitä jotakin poweria, totuutta ja viisautta. Ja jotka elävät uskoaan todeksi. Toivon, ettet todellakaan rajoita ymmärrystäsi näiden tietämiesi varaan. Itse pidän musiikkityylinä heavystä monien muiden tyylien joukossa ja jollain tapaa olen saanut heavystä ja rokahtavasta juuri eniten - nimenomaan sellaisten bändien musiikista, joilla on sanoma hallussa. Huomaan kuitenkin saman musiikkityylin sisällä hyvin paljon eroja niiden "hengellisyydessä". Aivan kuten normaalissa esim. popissakin. Nämä erityisen rakentavina kokemani bändit eivät missään nimessä esimerkiksi tartuta agressiivista fiilistä vaan aikaansaavat kiitollisuutta, ja voittajafiilistä, että Jeesus on Herra :) Aika hyvä lopputulos minusta. (En lukenut ketjua kovin pitkälle, vain muutaman viimeisen viestin. Toivottavasti se ei loista viestissäni saman kertaamisena ja jaaritteluna:) |
|
24.7.2010 klo 10:27 |
Itse en heavymusasta juuri diggaile, mutta entisenä muusikkona tunnen monia hyvin syvästi uskossa olevia ja Hengen johdattamia soittajia, muusikoita ja säveltäjiä heavyn saralta. Tämän vuoksi en mitenkään voi allekirjoittaa suorilta heavyn olevan vain perkeleestä. Itse taas tunnen ex-hevareita ja ex-rokkareita, jotka hylkäsivät hevin ja rokin uskoontultuaan, itseni mukaanlukien. Se oli vain itsestään selvyys, ettei hevi kuulu Jeesuksen seuraajalle ja palvelijalle. Jokainen bändi pitäisi varmaan katsoa yksityiskohtaisesti, mutta yleisesti lähes kaikista maallisista hevibändeistä löytyy jonkin asteista okkultimia ja satanismia tai anti-kristillisyyttä. Varmaan tahatonta. Black metallista ei varmaan kannata alkaa puhua, koska se genre on täysin omistautunut satanismille. Mutta vaikkapa Iron Maiden. Sen jäsenet ovat tavallisia perheen isiä ja teksteistä päätellen lukeneita ihmisiä. Bruce Dickinson on lyhyissä hiuksissa aivan normaalin näköinen ihminen. Eivät he ole mitään pahoja ihmisiä. He ovat sanoneet olevansa agnostikkoja (eli lyhyesti "eivät usko elleivät näe"). Heidän musiikkinsa on heviksi aika rauhallista ja hyvin melodista ja taidokasta. Mutta sitten kansitaide sekä lavarakennelmat tai lyriikat. No ne ovat sellaista millä ei mielestäni uskovan pidä itseään ruokkia. Oli ruoassa enemmän tai vähemmän myrkkyä en itse sitä ainakaan halua syödä. Onhan näitä Mortificationia ja Believeriäkin ollut samoilla kiertueilla Morbid Angelin kanssa. Siinä on puolensa. Ristiriitaa mielestäni joissain määrin se aiheuttaa. En itse menisi sellaiseen kokoukseen, jossa puhuu noitapastori ja helluntaipastori. Sama vähän, etten menisi Morbid Angelia ja Mortificationia katsomaan samalle keikalle. (Jos joku ei tiedä niin Morbid Angel on avoimen satanistinen death metal bändi ja Mortification on kristillisistä asioista laulava bändi. Äkkiä kuunneltuna ei alaan perehtymätön ehkä tee eroa bändien musiikista.) Kyllähän Jumala voi pelastaa, jonkun ihmisen noillakin keikoilla, jonkun välispiikkauksen kautta, mutten usko että joka keikalla tapahtuisuu aina mitään massaherätystä. Mainitsemasi lieveilmiöt moshaus ja stagediving ja pitti eivät ole olleet mukana ainakaan minun näkemilläni Hengellisillä heavykeikoilla. Immortal metal feastissa sellaista oli, stagedivingiä lukuunottamatta. |
|
24.7.2010 klo 10:35 |
Hmm, tiedän kyllä millaista ryhmää tarkoitat mutta usko pois, siinä ei ole vielä kaikki. Et ole tainnut koskaan tavata niitä, joiden lähes arkipäivää on sielujen voittaminen, jotka tuntee raamattua ja joiden sanoissa on vaan sitä jotakin poweria, totuutta ja viisautta. Ja jotka elävät uskoaan todeksi. Toivon, ettet todellakaan rajoita ymmärrystäsi näiden tietämiesi varaan. Kyllä olen tavannut, mutta he eivät ole olleet hevareita. Sori vaan. Täytyy myös sanoa, etten ole koskaan kuullut, että hevareiden keskuudessa olisi mitään massaherätystä tapahtunut tai että uskoontulon vuoksi olisivat kristillisten hevilevyjen myynti radikaalisti kasvanut. Ehkä niitä ei myydä sitten massoittain Epesillä tai Swamp musicissa tai sitten ei ole tarjolla niin paljon matskua. Ehkä se ei itsessään ihmistä kadotukseen vie, jos hän kuuntelee kristillistä heviä, mutta mielestäni uskova ei tarvitse sellaista musiikkia tai elämäntyyliä. Mielestäni on terveellisempää kuunnella niitä virsiä kuin heviä, vaikka jokunen virsi olisikin joskus ollut kapakkalaulu. Onhan sekin todettu, että kasvit kotona voivat paremmin kun niille soitetaan jotain klassista kuin heviä :D |
|
24.7.2010 klo 19:13 |
Miksi rajoittaa musiiikin "tarpeellisuus" yhteen genreen? Eiköhän jokaisen uskovan elämäntyyli ole ennen kaikkea olla Jeesuksen seuraaja kuin hevari, punkkari, poppari tai humppari. Me olemme luovia. Se on lahja. Ja kyllä, vaikkei ristokallio sitä uskokaan, on todellakin olemassa hevareita, joiden arkipäivää on voittaa sieluja, jotka tuntevat Raamattua jne. |
|
24.7.2010 klo 19:24 |
Ja kyllä, vaikkei ristokallio sitä uskokaan, on todellakin olemassa hevareita, joiden arkipäivää on voittaa sieluja, jotka tuntevat Raamattua jne. Sori, mutta tuo kuulostaa vähän sokeroidulta sankaritarinalta. En usko, että hevariuskovat ovat suurimpia sielujenvoittajia. |
|
24.7.2010 klo 19:36 |
En väittänytkään, että he ovat parempia. Tai ehkä osa. Ja arvaa mitä? Saat olla mitä mieltä olet "sokeroidusta sankaritarinasta". Mieleni tekisi kirjoittaa takaisin jotain pisteliästä, mutta antaa olla. |
|
25.7.2010 klo 2:58 |
En sano omaa mielipidettäni tähän, vaikka olenkin entinen heavymusiikin ystävä. (= Lucifer oli ylistyksen johtaja taivaassa, joten hän pystyy manipuloimaan ihmisiä musiikin kautta. Pelkät sanat tai musiikki tyyli ei tee musiikista hengellistä, vaikka taustalla olisikin suuri uskovien soitto armeija. Aito ylistys, rukous, palvonta, missä PyhäHenki vaikuttaa, on todella voimakasta, Jumalan täyteistä musiikkia. Kuitenkin Jumala käyttää myös ei uskovia artisteja näissä asioissa. Keskustelun aloitus varmasti lähinnä tarkoittaa raskaan musiikin asennetta. "kaikki muu on sontaa, hevillä siitä selviää" (= Voitte lukea ihan vapaasti rivien välistä ja pahoittelen, jos tämä aiheuttaa pientä tunteen purkauksia, joten koitan sen tuoda loukkaamatta ketään kovin pahasti. Raskaan musiikin alueella monasti mennään ns. sielullisuuteen. Pakko näyttää uskottavalta, kenties julisteiden ym on oltava "pelottavia", jotta uskottavuus "ihmisten" silmissä näyttäisi aidolta "true hero" meiningiltä (= Tietysti jos ois laimeaa musiikkia ja ei yhtään meininkiä, kuinka moni jaksaisi sitä seurata, ei varmaan kovinkaan moni ? Moni soittaja/ artisti on kuitenkin tosissaan siitä, että he haluavat viedä evankeliumia omalla tavallaan eteen päin ja Jumala käyttää myös heitä. Monasti näissä "näyttävissä" musiikki tyyleissä tuntuu kunnian pyynti menevän itse esittäjille. Oma asenne Jumala suhteessa näissäkin vaikuttaa. Pahoittelen jos tämä loukkasi jotain. Tarkoitus ei ole loukata eikä hakea "minä tiedän, minä olen oikeassa" asennetta, Tämä on ihan vain huomiota herättänyt asia ns.entisenä Raskaan metallin harrastajana. Ydin asia: Cheers all (= |
|
25.7.2010 klo 10:23 |
Ja arvaa mitä? Saat olla mitä mieltä olet "sokeroidusta sankaritarinasta". Mieleni tekisi kirjoittaa takaisin jotain pisteliästä, mutta antaa olla. Olen kuullut niin monta kertaa tarinoita ihmeparanemisista ja suurista herätyksistä, mutta kun on todellisuutta katsonut, niin mitään herätystä ei ole ollutkaan. Kerran puhuttiin, että on herätys meneillään kotikaupungissani, mutta itse huomasin, että moraalittomampaan suuntaan oli maailman ihmiset menossa. On totta, että hevareidenkin joukosta löytyy niitä palavia uskovia. Yksilöitä kaikki olemme. Eikä kyse ole siitä, onko hevi pelastus/kadotus-kysymys, vaan siitä sopiiko loppujen lopuksi hevi uskovalle. Mielestäni se ei ole tarpeellista musiikkia, sillä sitä oudoksuvat aika monet uskovat. Asetetaan uusi näkökulma: Sopiiko hevimusa jokaiseen seurakunnan kokoukseen? |
|
25.7.2010 klo 11:03 |
Kerran puhuttiin, että Niinhän ne maailman ihmiset ovatkin menossa tuohon suuntaan. Mielestäni se ei Tarpeellista syystä, että monet oudoksuvat sitä? Sekö määrittelee tarpeellisen? Toinen seikka tuli mieleeni, onko tämä "monet" maailmanlaajuinen ilmiö, vai suomalainen uskovien ilmiö? Mikä musiikkityyli sitten mahdollisesti on sellainen, jota ei missään oudoksuta lainkaan, edes vähän? Asetetaan uusi näkökulma: Mikä ylipäänsä sopii jokaiseen seurakunnan kokoukseen? Ei oikein mielestäni loppuun saakka pohdittu kysymys. |
|
25.7.2010 klo 11:43 |
Ristokallio: Mielestäni se ei Minä: Tarpeellista syystä, että monet Pyydän anteeksi virhettäni. Piti sanomani näin: Tarpeetonta syystä, että monet |
|
25.7.2010 klo 13:37 |
Tarpeetonta syystä, että monet Se on aika hyvä mittari. Monesti on tullut siihen törmättyä, että joku maailman ihminen sanoon näin: "sekin sanoo olevansa uskova, mutta kuuntelee silti rokkia" sellaiseen sävyyn, että uskossa oloa epäillään. Minullekin eräs maailman ihminen uskoni alkutaipaleella sanoi, että on vähän ristiriitaista ja kaksi asiaa jotka eivät kuulu yhteen, koska pöydälläni oli hevi levyjä ja Raamattu. Huomasin, ettei puheeni Jeesuksesta ja uskosta vakuuttaneet häntä, koska hän näki ilmiselvän ristiriidan. Monet entiset soittokaverinikin, siis maailmassa olevia, pitivät itsestään selvyytenä, etten enää ikinä tule heviä soittaman koska uskoon tulin. |
|
25.7.2010 klo 13:45 |
ristokallio ; Minullekin eräs maailman ihminen uskoni alkutaipaleella sanoi, että on vähän ristiriitaista ja kaksi asiaa jotka eivät kuulu yhteen, koska pöydälläni oli hevi levyjä ja Raamattu. Huomasin, ettei puheeni Jeesuksesta ja uskosta vakuuttaneet häntä, koska hän näki ilmiselvän ristiriidan. Teit virheen, kun et selventänyt asiaa kyseiselle "maailman ihmiselle" ... hänellä näet oli virheellinen ja pinnallinen käsitys siitä, mitä on olla uskossa ... niin kuin kaikilla maallisilla ihmisillä. Kyseisessä asiassa ei ole mitään ristiriitaa, vaan kyse on virheellisestä käsityksestä. ristokallio ; Monet entiset soittokaverinikin, siis maailmassa olevia, pitivät itsestään selvyytenä, etten enää ikinä tule heviä soittaman koska uskoon tulin.. Virheellinen käsitys tämäkin, koska edelleen heviä voi käyttää ylistys-musiikkina aivan kuten mitä tahansa musiikkityyliä. |
|
26.7.2010 klo 9:54 |
Virheellinen käsitys tämäkin, koska edelleen heviä voi käyttää ylistys-musiikkina aivan kuten mitä tahansa musiikkityyliä. Se on virheellinen käsitys sinulle. Kuka määrittelee mikä on kenellekään oikein tai väärin? |
|
26.7.2010 klo 10:33 |
Mielestäni Voiko mikään musiikki tätä tehdä? |
|
26.7.2010 klo 10:42 |
Voiko mikään musiikki tätä tehdä? Voi. |
|
26.7.2010 klo 11:55 |
Edelleenkään ei ole kunnon perusteluja, vaan porukka puhuu "Koska minä en tykkää tästä ja minä koen näin". Vaikka sää kokisit mitä, niin se ei tarkoita, että se olis kaikille ongelma. |
|
26.7.2010 klo 12:32 |
Sun asenne tökkii joka kerta ja pahasti! |
|
26.7.2010 klo 13:39 |
KokoDino: Edelleenkään ei ole kunnon perusteluja, vaan porukka puhuu "Koska minä en tykkää tästä ja minä koen näin". Vaikka sää kokisit mitä, niin se ei tarkoita, että se olis kaikille ongelma. Neo ja pari muuta tuolla aikaisempaa ovat mielestäni hyvin perustelleet asiaa hyvin. Tuskin mikään perustelu on "kunnon", sillä luulen, että mielipiteet on aikalailla lukkoon lyötyjä. KokoDinolle voisin vääntää rautalangaste, että kaikki keskustelevat asiasta musta tuntuu pohjalta. Mitä tarkoitat että jokin on ongelma? Ei tässä ole kenelläkään ongelmaa. Hevimusa ei mielestäni sovi uskovalle. Piste. Olen kokenut asian näin ja olen varma mielipiteestäni niinkuin Raamattu kehoittaa olemaan varmoja mielipiteistään. Kyse ei ole pelastus- tai kadotusasiasta. Jochanan: Sun asenne tökkii joka kerta ja pahasti! Öö, kenen? |
|
26.7.2010 klo 13:48 |
ristokallio ; Neo ja pari muuta tuolla aikaisempaa ovat mielestäni hyvin perustelleet asiaa hyvin. Neon epäloogiset kommentit olivat sisäisesti ristiriitaisia kuin niistä myös hänelle huomautettiin sivulta 9 lähtien (mm. Jeren & Jimin toimesta) ... kannattaa lukea esim. sivu 10: http://www.radikaali.net/foorumi/aihe/131/10 ristokallio ; Hevimusa ei mielestäni sovi uskovalle. Piste. Uskomuksesi on virheellinen, eikä sillä ole mitään Raamatullista pohjaa. Joten sinun tulisi sanoa, että hevimusa ei mielestäsi sovi sinulle ... muutoin sorrut samaan virheelliseen yleistämiseen/stereotypiasointiin niin kuin mainitsemasi Neo.Viestiä muokattu 26.7.2010 klo 14:00, muokkaaja: Sir JoN |
|
26.7.2010 klo 14:03 |
Neon epäloogiset kommentit olivat sisäisesti ristiriitaisia kuin niistä myös hänelle huomautettiin sivulta 9 lähtien ... kannattaa lukea esim. sivu 10. Olet väärässä. Ne ovat sinun mielestäsi epäloogisia, koska ne eivät sovi sinun mielipiteeseesi. Uskomuksesi on virheellinen, eikä sillä ole mitään Raamatullista pohjaa. Joten sinun tulisi sanoa, että hevimusa ei mielestäsi sovi sinulle ... muutoin sorrut samaan virheelliseen yleistämiseen/stereotypiasointiin niin kuin mainitsemasi Neo. Sinun uskomuksesi on virheellinen, jolla ei ole mitään Raamatullista pohjaa. Sinun tulisi lukea minun viestini uudestaan ja yrittää ymmärtää mitä tarkoittaa, kun sanon, että MIELESTÄNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Enköhän ole jokaiseen viestiin kirjoitaanut, että: MIELESTÄNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MIELESTÄNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MIELESTÄNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!MIELESTÄNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MIELESTÄNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MIELESTÄNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Minun puolestani sinä saat kuunnella heviä vaikka tuomiopäivään asti. Itse mielummin kuuntelen virsiä, hengellisiä lauluja ja vaikka helluntaihumppaa kuin hevi, mikä ei MIELESTÄNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MIELESTÄNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MIELESTÄNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!MIELESTÄNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! sovi uskovalle. Sinun mielipiteesi ei ole yhtään sen oikeampi kuin kenenkään muunkaan. Sinun mielestäsi hevimusa sopii uskovalle, mikä on mielestäni epäraamatullista, koska MIELESTÄNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hevimusa kuulostaa helvetin melulta ja kadotuksen ääniltä. Viestiä muokattu 26.7.2010 klo 14:04, muokkaaja: ristokallio |
|
26.7.2010 klo 14:12 |
ristokallio: ... mikä on mielestäni epäraamatullista, koska MIELESTÄNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hevimusa kuulostaa helvetin melulta ja kadotuksen ääniltä. Millä perusteella se on mielestäsi epäRaamatullista, jos Raamattu ei mainitse kyseisestä asiasta mitään? Mihin perustat väitteesi helvetin melun & kadotusten äänten inkarnoitumisesta kaikkeen metallimusiikkiin? Mistä hatusta olet vetänyt tuollaisen mielipiteesi? Edelleen musiikkityyli eli ns. Genre ei määrittele sitä, mikä on Hengellistä ja mikä ei ... vaan nimenomaan biisien sanoma. Joten edelleen kyllä, hengellinen hevi sopii aivan yhtä hyvin uskovalle, kuin lutherin virret ... ainut ero näillä kahdella on se, miten lyriikat esitetään ja miltä se ulkoisesti kuulostaa; ja se, ettet pidä siitä, miltä hevi ulkoisesti kuulostaa, ei mitenkään tee hevistä mainitsemiasi asioita. ristokallio: Minun puolestani sinä saat kuunnella heviä vaikka tuomiopäivään asti. En minä kuuntele heviä, vaan konemusiikkia.Viestiä muokattu 26.7.2010 klo 14:19, muokkaaja: Sir JoN |
|
26.7.2010 klo 14:21 |
Millä perusteella? Mihin perustat väitteesi helvetin melun & kadotusten äänten inkarnoitumisesta kaikkeen metallimusiikkiin? Mistä hatusta olet vetänyt tuollaisen mielipiteesi? Sillä perusteella, että se kuulostaa siltä, koska minun mielestäni se kuulostaa siltä. Olenhan vuosia sitä kuunnellut ja siitäkin "addiktiosta" vapautunut. Hevimusassa ei kuulu Jumalan pyhyys mielestäni. En minä kuuntele heviä, vaan konemusiikkia. DangerHardcoreTeam -Virus kokoelmilla monet biisit olivat paljon kovempia ja aggressiivisempia kuin kovimmat deathmetal-biisit. Tästäkin musasta Jeesus vapautti minut. |
|
26.7.2010 klo 14:27 |
ristokallio ; Sillä perusteella, että se kuulostaa siltä, koska minun mielestäni se kuulostaa siltä. Eli siis jos minun mielestäni sinun kommenttiesi sävy kuulostaa helvetin melulta ja kadotuksen ääniltä, niin ne myös ovat sitä? Ymmärrät kai, että mikäli joku asia kuulostaa joltakin, se ei liity mitenkään ko. asian moraaliseen arvoon. Jos sinä et tykkää siitä, miltä hevi kuulostaa, se ei tarkoita sitä, että hevi olisi moraalisesti pahaa ... kyse on vain siitä, että sinä tykkäät suklaasta ja minä mansikasta; eikä siinä ole mitään väärää, että minä tykkään mansikasta tai että sinä tykkäät suklaasta. ristokallio ; Hevimusassa ei kuulu Jumalan pyhyys mielestäni. Millä perusteella? Se, ettet sinä jostain kumman syystä satu tykkäämään hevimusiikista, ei vie hevimusiikilta Jumalan pyhyyttä ... jotkut tuntevat hevimusassa Jumalan pyhyyttä, jotkut eivät. Jos et tunne hevimusassa Jumalan pyhyyttä, se ei tarkoita, etteikö sitä siinä ollenkaan olisi.Viestiä muokattu 26.7.2010 klo 14:29, muokkaaja: Sir JoN |
|
26.7.2010 klo 14:40 |
kyse on vain siitä, että sinä tykkäät suklaasta ja minä mansikasta; eikä siinä ole mitään väärää, että minä tykkään mansikasta tai että sinä tykkäät suklaasta. Noilla asioilla ei ole mitään loogista yhtäläisyyttä. Olisit ottanut mansikan kanssa vertailuksi vaikka koskisen korvalääkkeen. Millä perusteella? Se, ettet sinä jostain kumman syystä satu tykkäämään hevimusiikista, ei vie hevimusiikilta Jumalan pyhyyttä ... jotkut tuntevat hevimusassa Jumalan pyhyyttä, jotkut eivät. Jos et tunne hevimusassa Jumalan pyhyyttä, se ei tarkoita, etteikö sitä siinä ollenkaan olisi. Sillä perusteella, etten koe mitään Jumalan pyhyyttä hevimusassa (ilmeisesti tarkoitat kristillistä heviä). Sori vaan, mutta seuraavat videot eivät vain vastaa käsitystäni Pyhän Hengen inspiroimasta musiikista, vaikka lyriikat olisivat kuinka hengellistä tahansa |
|
26.7.2010 klo 15:20 |
ristokallio: Sillä perusteella, etten koe mitään Jumalan pyhyyttä hevimusassa (ilmeisesti tarkoitat kristillistä heviä). Jos et tunne hevimusassa Jumalan pyhyyttä, se ei tarkoita, etteikö sitä siinä ollenkaan olisi. ristokallio: Sori vaan, mutta seuraavat videot eivät vain vastaa käsitystäni Pyhän Hengen inspiroimasta musiikista ... Etkö ole tullut ajatelleeksi, että sinulla saattaa silloin olla virheellinen käsitys Pyhän Hengen inspiroimasta musiikista? Missä niin lukee, ettei hevi voi olla Pyhän Hengen inspiroimaa? ristokallio: Kutsu minua vaan tiukkapipoiseksi, mutta noissa ei mielestäni ole Jumalan pyhyyttä koettavissa. Et sinä ole tiukkapipoinen, vaan olet ko. asiassa yksinkertaisesti väärässä ... sillä väitteelläsi ei ole mitään konkreettista pohjaa, sillä "mutu" ei ole todiste.Viestiä muokattu 26.7.2010 klo 15:28, muokkaaja: Sir JoN |
|
26.7.2010 klo 17:55 |
Sir JoN, Dont feed the troll! |
|
26.7.2010 klo 18:37 |
Jos et tunne hevimusassa Jumalan pyhyyttä, se ei tarkoita, etteikö sitä siinä ollenkaan olisi. Olisi kiva tietää miten Jumalan pyhyys tulee esille noissa tuomissa esimerkeissäni esim. Etkö ole tullut ajatelleeksi, että sinulla saattaa silloin olla virheellinen käsitys Pyhän Hengen inspiroimasta musiikista? Oletko itse? Jos sinun mielestäsi heviä voi kuunnella uskova, niin se on sinun mielipiteesi. Minulla on oma näkemykseni, joka ei ole yhtään sen enempää väärä kuin omasi. Missä niin lukee, ettei hevi voi olla Pyhän Hengen inspiroimaa? Missä taas lukee, että se on? Et sinä ole tiukkapipoinen, vaan olet ko. asiassa yksinkertaisesti väärässä ... sillä väitteelläsi ei ole mitään konkreettista pohjaa, sillä "mutu" ei ole todiste. En ole yhtään sen enempää väärässä kuin sinäkään. Väitteilläni on vahva pohja ja sen perustuu myös uskovien ihmisten mielipiteisiin asiasta. Itse tunnen suuremman määrän uskovia, joiden mielestä hevimusa ei sovi uskoville. Määrä ei sinänsä ole mikään todiste. RaKaStAn: Sir JoN, Dont feed the troll! Ovatko kaikki, jotka eivät hyväksy hevimusaa uskovalle sopivaksi trolleja? Ei keskusteluja noin käydä, että trollikortteja heilutetaan, jos näkemykset eivät kohtaa. |
|
26.7.2010 klo 19:19 |
^Jos soitetaan vaikkapa Jumalan kämmenellä-virsi hevisovituksella, niin onko se uskovaiselle sopimaton esitys? |
|
26.7.2010 klo 21:46 |
Näin olen sen todennut ja olen entinen hevari. Olen kuullut samantapaisia kommentteja tanssimusiikkikulttuurissa ja tansseissa käyneiden suusta. Että he eivät uskoon tultuaan enää ole kokeneet oloaan mukavaksi musiikkityylillisesti samantyyppisen hengellisen musiikin parissa. Että se musiikki saa voimaan pahoin. Mietin vain, että jos on itse entinen hevari, niin saattaahan uskoontultuaan sekin vaikuttaa, että haluaa tehdä selkeän pesäeron kyseiseen musiikkiin eikä tunnu hyvältä kuunnella edes niitä kristillisiä. Eri lähtökohta voi siis olla niillä, jotka eivät vaikkapa ole syvällä hevikulttuurissa. Tällä ei missään nimessä ole tarkoitus viedä painoarvoa sanomisiltasi, että kaikki menisi tuon piikkiin. Mietin vain. Mielestäni se ei ole sopiva kysymys, että sopiiko hevi jokaiseen seurakunnan kokoukseen. Ei voi olettaa, että vain ne asiat ovat rakentavia jotka sopivat jokaisen makuun. |
|
26.7.2010 klo 23:49 |
Onpa kammottava keskustelu. |