Seksuaalinen hyväksikäyttö uskovien parissa

Alue: Yleinen keskustelu

19.11.2008 klo 16:50

JamesBond007
Käyttäjä

Luin tuossa juuri MTV3:n sivuilta artikkelin "Hyväksikäyttö puhuttaa helluntailaisia"

"Ristin voitto -lehdessä nostetaan esille helluntailaispiirien seksuaaliset hyväksikäyttötapaukset ja niiden käsittely yhteisössä. Seurakunnissa kouluttajana toimiva evankelista ja projektityöntekijä Pirkko Muhonen kertoo tavanneensa runsaasti hyväksikäytöstä kertovia uhreja helluntailaispiireissä.

Muhosen mukaan monet kertovat, ettei hyväksikäytöstä ole voitu puhua omassa seurakunnassa ja uhreja on jopa syyllistetty siitä. Julkisuudessa kerrotut tapaukset ovat Muhosen mukaan ”jäävuoren huippu”.

Viime toukokuussa helluntaiseurakunnan kuoronjohtaja sai puolentoista vuoden vankeustuomion oman lapsensa seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Elokuussa Helsingin käräjäoikeus langetti helluntaiseurakunnan evankelistana aiemmin toimineelle miehelle viiden vuoden vankeustuomion. Syynä oli lapsen törkeä seksuaalinen hyväksikäyttö. "

Lähde: MTV3.fi

Olen ensinnäkin sitä mieltä, että uskovista kirjoitetaan negatiivisessa mielessä lähestulkoon aina, eli helluntailaisten parissa tapahtuvista hyvistä asioista ei mainita, mutta skandaalit nostetaan esiin kyllä isoin otsikoin.. ja pahimmassa tapauksessa vielä yleistetään koko porukkaan.

Toiseksi olen sitä mieltä, että asia on vakava ja asiaa täytyy pystyä voida käsittelemään. Haluan lähinnä keskustelua omista kokemuksista aiheeen tiimoilta sekä pohdiskelua siitä, mikä tähän olisi voinut näissä tapauksissa mahdollisesti johtaa.

Itse olen pelkistetysti uskovana sitä mieltä, että syntinä tämäkin johtuu siitä, että uskovat eivät elä Jumalan yhteydessä, vaan oman voimansa varassa lain kautta. Suurin osa uskovista on lakihenkisiä ja eivät sisällytä elämään Kristuksessa voimaa rakastaa ja tehdä hyvää - konkreettista muutosta ihmisen luonteessa siis.

Mitä mieltä te olette?

19.11.2008 klo 16:57

Maryel
Käyttäjä

Minusta on todella väärin, että uhrejä syyllistetään tapahtuneesta ja hyväksikäyttäjät saavat "anteeksi" ja jatkavat tehtävissään samalla tavalla kuin ennenkin. Miksi näin? Miksi uhri on se, joka joutuu lähtemään seurakunnasta pois (useimmiten käytännössä käy näin, koska hyväksikäyttäjä saa jäädä) ja miksi hyväksikäyttäjä saa jäädä?

19.11.2008 klo 17:48

skereettu
Käyttäjä

Ilman omakohtaista kokemusta tai edes kuulopuheita ei ole oikein mitään kättä pidempää millä kommentoida. Maryel, mistä sinun mielipiteesi (hyväksikäyttäjä jää, uhri lähtee) on peräisin?

Olen keskustelun aloittajan kanssa kevyesti erimieltä uskovien synnintekemisen syistä. En usko, että edes tosissaan-palavasti-aikuisten-oikeasti uskossa oleminen peittää (tai tappaa) ainakaan omaa syntistä luontoani ja tällä olemuksella on seurauksensa. Kuitenkaan oma syntisyys ei oikeuta tekemään syntiä. Ehkä meillä on eri näkemykset pyhityksestä.

19.11.2008 klo 17:56

Maryel
Käyttäjä

Koska hyväksikäyttäjä saa jäädä seurakuntaan, useinkin varmasti uhri kokee sen ahdistavaksi ja lähtee pois. Kuka nyt ei kokisi sitä ahdistavaksi? Jos itse olisin töissä jossain ja työpaikalla saisi jatkaa töissä joku, joka olisi raiskannut minut, hyvin todennäköisesti hakeutuisin pois siitä työpaikasta. Näin varmasti tekisi kuka tahansa muukin seksuaalista väkivaltaa kokenut ihminen. Siksi sanoin, että uhri lähtee, hyväksikäyttäjä jää. Mm. Tapio Sopanen on sanonut, että hyväksikäyttäjät saavat jäädä koska Jumala on heille jo anteeksi antanut. Kuka seksuaalista hyväksikäyttöä kokenut uhri haluaa käydä seurakunnassa, jossa kaikki lakaistaan maton alle, hänestä tehdään syyllinen ja hyväksikäyttäjän annetaan jatkaa toimintaansa, koska Jumala on antanut anteeksi?

19.11.2008 klo 17:58

Maryel
Käyttäjä

Enkä nyt sano, etteikö pitäisi antaa anteeksi, mutta jotenkin minusta tuo on todella kohtuutonta.

20.11.2008 klo 17:53

Mias
Käyttäjä

http://www.ristinvoitto.fi/sisalto/uutiset/kirkoissa_epailyt_ohjataan_vi...
Sanoisin että Tiittainen puhuu asiaa! Ihan turha jauhaa mistään lankeemuksista ja hairahduksista ja siitä kun me ollaan syntisiä ja voi voi kun tälle ei voi mitään. Seksuaalinen hyväksikäyttö on RIKOS josta tulee rangaista tekijäänsä. Suomen lainsäädäntö on valitettavan lepsu tässä asiassa. Juuri kukaan ei täällä joudu vankilaan seksuaalirikoksista. Uhrille jää todennäköisimmin elinikäiset traumat jo itse teosta.. saati sitten siitä että tekoa puolustellaan jollain "kaikkihan me syntiä tehdään ja onneksi Jumala armahtaa" jutuilla. Vaikka Jumala armahtaa niin teoista on kannettava vastuu.

Ja mitä lehtijuttuihin tulee niin ketä uutisissa nyt hyvässä valossa tuotaisiin julkisuuteen eihän se ole mikään uutiskynnyksen ylittävä asia että valtakunnassa kaikki hyvin. En minä ainakaan siitä loukkaannu pätkääkään jos uskovaisista tulee julki tuollaisia asioita mielestäni se on vaan oikeus ja kohtuus että vihdoin näistä uskalletaan puhua julkisesti. Ehkä joku muukin hyväksikäytetty uskaltaa vihdoin kertoa omista kokemuksistaan.