Yrittäjyys
Alue: Yleinen keskustelu
|
18.11.2008 klo 14:01 |
Oletko koskaan ajatellut perustaa yritystä, tai oletko jo peräti tehnyt sen? Miten se ylipäätään tapahtuu? Mitä pitää tietää byrokratian ja verotuksen yms. kiemuroista? Kuka voi auttaa näissä asioissa? Onko maailma täynnä rahanahneita verenimijöitä valmiina tuhoamaan nuoren ja kokemattoman yrittäjän? Ja jos olet perustanut tai aiot perustaa tai haaveilet yrityksen perustamisesta: mitä myisit ja missä ja miten? Yksin vai kaverin kanssa? Oliko riittävästi kysymyksiä? :) Mua on jo pitkään kiehtonut ajatus yrittämisestä. Juu juu, pitkiä päiviä eikä koskaan lomaa eikä varsinkaan rahaa (ainakaan ensimmäisinä vuosina). Mutta silti. Joku masokisti minussakin asuu. Haluaisin myydä itse suunnittelemiani ja valmistamiani koruja, paitoja, laukkuja, lahjatavaroita ja muuta semmoista, sekä erikoisia kirjoja (kuten FOUND-kirjat). Kaupassa työskentely on erittäin mieluista puuhaa, saati sitten jos saisin itse valita tuotteet, sisustaa liikkeen ja muutenkin päättää sen asioista! Tarvitsisin myös verstaan luutöiden tekemiseen, porasta kun lähtee liikaa ääntä kerrostalon kannalta... Äh, kerrankin maalla asumisesta olisi hyötyä! Enivei, verkkokauppa lienee nykypäivänä helpoin ensiaskel tähän maailmaan? Miten semmoinen pistetään pystyyn? Emmätiiä. Päähän sattuu jo pelkkä asian ajattelu. Mutta ehkä vielä joskus :)? |
|
18.11.2008 klo 17:51 |
"Enivei, verkkokauppa lienee nykypäivänä helpoin ensiaskel tähän maailmaan? Miten semmoinen pistetään pystyyn?" Hankit kotisivutilaa ja domainin, ja palkkaat vaikka mieheni (=suomeksi jonkun nördin) tekemään koodaamishommat. ;) Netistä löytyy ilmaisiakin, vapaan lähdekoodin verkkokauppaohjelmistoja (esim. zen cart), ettei mitään kallista kannata ostaa. Onhan niitä sellaisia palvelujakin (esim. omaverkkokauppa.fi), millä saa luotua helposti, mutta maksaa vain älyttömästi enemmän.. Näin lyhyesti, kun en itsekään ole asiaan tutustunut. =) |
|
18.11.2008 klo 18:50 |
Olen ajatellut vakavasti Franchising-yrittäjyyttä mieheni kanssa. :-) |
|
18.11.2008 klo 21:09 |
Aina välillä asiakkaat kyselevät, että perustaisinko yrityksen, mutta vastaan yleensä, että en. Teen siis kuvituksia, sarjakuvia ja suunnitteluhommia friikkuna freelancerverokortilla. Käytännössä olen siis yrittäjä, vaikka mulla ei mitään yritysmuotoa olekaan pystytettynä. |
|
18.11.2008 klo 22:54 |
Jos haluat perustaa yrityksen, niin kyllä yhteiskunta neuvoo ja auttaa sinua monella tapaa. Tietoa löytyy käsitykseni mukaan TE-keskuksesta, elinkeinoasiamieheltä, työvoimatoimistosta jne. Parasta olis, jos yrityksen voi aloittaa pikkuhiljaa oman toimen ohessa ilman suuria investointeja. Esim. eräs tuttuni teki yrityskeikkoja aluksi iltaisin työn ohessa ja vähensi pikkuhiljaa leipätyötään ja lisäsi yrittäjyyttä, kunes yritys alkoi tuottaa niin paljon että pystyi irtisanomaan itsensä vanhasta työpaikastaan. Kannattaa tutustua yrittäjiin ja kysyä heiltä. Naisyrittäjillä on hyviä verkostoja ja he ovat auliita jakamaan tietoa kanssasisaruksilleen. |
|
18.11.2008 klo 22:56 |
Minä olen haaveillut useasti -kahvilan perustamisesta Oikeassa elämässä teen töitä turvallisesti virkamiehenä! |
|
19.11.2008 klo 1:31 |
Joo, tolleen mäkin oon sen ajatellut, että just jollain verkkokaupalla olisi hyvä aloittaa, ni ei tartte panikoida liiketilan löytämisestä ja vuokraamisesta ja ties mistä maksuista ja kuluista. Ja sitten jos joskus kävisi niin että designini ottaisi tuulta alleen ja korujani ostaisivat muutkin kuin sukulaiset ja radilaiset :) ja niitä näkyisi tyyliin tulevaisuuden Sinkkuelämää-sarjassa --- sitten voisi harkita sitä ihan oikeaa kauppaakin. Ja oikeastaan, niin kauan kuin leipää tulisi muualta, jokaisen myydyn tavaran hinnasta voisi laittaa ainakin osan säästöön sitä kauppaa varten... Hmmm hmmm. Jatketaan suunnittelua! Nimi on sentään ollut tiedossa jo pari vuotta ;). |
|
19.11.2008 klo 3:19 |
Muutama lisäkysymys muuten (en nyt heti löytänyt Googlella mitään järkevää): - Maksaako toiminimen hakeminen? |
|
24.11.2008 klo 12:19 |
Upeaa huomata, että täältä löytyy yrittäjyydestä kiinnostuneita ihmisiä. Rahantarve riippuu yritysmuodosta esim. yksityistä osakeyhtiötä perustaessa rahaa täytyy olla varattuna 2500 euroa (julkista osayhtiötä perustettaessa peräti 30 000 euroa) ja investoinneista, kassassakin olisi hyvä olla varaa ja ensimmäisille kuukausille olisi hyvä olla varattuna rahaa jolla yritys pyörii, kun voittoa liiketoiminta ei vielä tuota. Eri yritysmuodoille on omat lakinsa joita ja toiminimestä ei tarvitse maksaa, mutta sinulla täytyy olla vähintään 3 erilaista nimi vaihtoehtoa, kun ilmoitat yritystäsi yritysrekisteriin. Siltä varalta, että joku vaihtoehdoista on jo käytössä. Verkkokaupoissa isona miinuksena ovat fyysisen tuotteen puuttuminen ja jos tuoteetteesi loppuu varastosta kiukkuiset asiakkaat joutuvat odottelemaan tuotettaan pahimmillaan monta viikkoa. Verkkokaupoille on kuitenkin kysyntää ja tulevaisuudessa melkein jokainen internetin käyttäjä on asioinut verkkokaupassa. Nuoria ja kokemattoamia yrittäjiä neuvovat sekä rahoittavat mm. Finnvera, TE-keskukset jne. |
|
28.11.2008 klo 11:44 |
Liike-elämän ja yrittäjyyden linkkejä löytyy osoitteesta http://pp.kpnet.fi/jarih/fi/linkit.html Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä YTJ osoitteessa http://www.ytj.fi/ on erittäin tärkeä kuten Verohallintokin osoitteessa http://www.vero.fi/ . Valtion säädöstietopankki Finlex tulee myös varmasti tutuksi osoitteessa http://www.finlex.fi/fi/ Yrityksen perustamisoppaita ja rahoitusoppaita saa paperille painettuna Uusyrityskeskuksista sekä Työvoima- ja elinkeinokeskuksista. Uusyrityskeskuksista saa ilmaista neuvontaakin. Uusyrityskeskusten kanssa täytyy myös suunnitella liiketoimintasuunnitelma kannattavuuslaskelmineen, jotta Työvoimatoimisto mahdollisesti myöntäisi starttirahan, joka ei ole yrityksen rahaa, vaan yrittäjälle alkuvaiheessa maksettavaa henkilökohtaista veronalaista tuloa toimeentulon varmistamiseksi. Vakuutusoppaita saa vakuutusyhtiöistä, kuten if, Fennia, Pohjola... Nykyisin Nordeakin antaa vakuutuksia. Työvoimatoimiston starttiraha-esite: http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esit... |
|
28.11.2008 klo 18:31 |
Kyllä se taitaa olla niin, että se yrittäjyys periytyy ;) Olin lähes vannonut etten ikuna rupee yrittäjäksi itse... mutta mutta.. nyt 35-vuotiaana taidankin perustaa sen oman :D Ideoita ois vaikka muille jakaa, mutta aloittelen pienestä ja katotaan mihin sitten on resursseja. Mutta nuoremmille kyllä haluan sanoa rohkaisun sanan, että ÄLKÄÄ KOSKAAN luopuko unelmistanne! Jos huonosti käy, niin ne voivat jopa toteutua ;) |
|
28.11.2008 klo 19:49 |
Minäkin ajattelin nuorempana nähtyäni vanhempieni yrittäjyyttä, etten ikinä ryhdy yrittäjäksi, mutta nyt 37-vuotiaana haaveilen omasta yrityksestä, jatkuvasti mietin liikeideoita jne. Isoja riskejä en halua ottaa, sillä olisi raskasta elää koko loppuelämä velkavankeudessa. |
|
1.12.2008 klo 20:55 |
Nonnih, tää täti pisti tuulemaan :D Toiminimi on nyt sitten haettu ja y-tunnus saatu. Maksoi 65 euroa koska ilmoitin myös kaupparekisteriin, jotta saan nimeni patentoitua. Toiminimen kyllä olisi voinut hakea tässä vaiheessa ilmaiseksikin... Nyt odotellaan sitten että asuntohommat järjestyy ja pääsen aloittamaan tositoimet! Jännittää ja olen innoissani :) |
|
2.12.2008 klo 18:00 |
Mulla 4 firmaa, jotka kaikki Virossa (ei myyntivoiton veroa). Voi toimia myös Suomessa 6 kk kalenterivuodessa samalla tilaajalla ja yhteensä 9 kk kalenterivuoden aiakana ilman ko.veroa Viron ja Suomen välisen verosopimuksen vuoksi (vaatii 0-verokortin). Alana työvoiman vuokraus, jossa pääsee alkuun käytännösssä ilman pääomaa ja jos hyvät tilaajat, niin katteeet kohdillaan. |