Mikä konstituoi avioliiton ja mikä se on?

Alue: Avioliitto ja perhe

17.11.2008 klo 22:23

voittaja
Tunnus poistettu

Kristityt varmaankin ovat yhtä mieltä siitä, että seksi avioliiton ulkopuolella on väärin. Mutta mikä sitten on avioliitto? Alkaako avioliitto siitä, kun pappi sanoo "aamen"? Jos napataan kadulta satunnaisesti kaksi toisilleen tuntematonta ihmistä, mies ja nainen, ja kävelytetään heidät alttarille ja annetaan papin lausua muutama sana, minkä jälkeen vihittävät sanovat "tahdon", onko kyseessä aviolitto? Näitä kahta ihmistä ei yhdistä toisiinsa mikään muu kuin "tahdon" ja "aamen". Juridisestihan se varmasti on aviolitto, koska juridisesti avioliitto on vain sopimus, jolla on tiettyjä juridisia seuraamuksia. Mutta uskonnollisesti avioliitto on varmasti jotain muuta. Mitä se on? Mikä on kristillinen avioliitto?

Ennen aikaan yhdyntä oli avioliiton täytäntöönpano. Yhdynnälläkin piti olla todistaja (he seisoivat hääyönä aviohuoneen oven takana).

Onko siis niin, että jos vaikkapa minä panen tyttöystävääni, olen hänen kanssaan faktisesti aviossa, ainakin jos oletetaan, etten harrasta syrjähyppyjä?

Ei kai kirkollinen vihikimys ole muuta kuin suhteen julkistamista seurakunnan ja Jumalan edessä. Mutta jos vaikkapa minä en salaa ihmisiltä suhdettani tyttöystävääni ja kun Jumalalta en edes voi salata sitä, millä perusteella meidän suhteemme ei olisi de facto avioliitto?

Keskustelua, kiitos.

17.11.2008 klo 23:45

neutraalialkio
Käyttäjä

Vihkiminen on suhteen julkinen virallistaminen seurakunnan ja Jumalan edessä. Samalla suhteelle pyydetään Jumalan ja seurakunnan siunausta. Avioliitto on myös sopimus rakastaa puolisoaan Jumalan ja seurakunnan edessä niin hyvinä kuin huonoina hetkinä.

17.11.2008 klo 23:49

neutraalialkio
Käyttäjä

Eli sinun tapauksessasi suhteeltanne puuttuu tuo virallinen julkinen lupaus Jumalan ja seurakunnan edessä. Toisekseen pyyntö Jumalalta ja seurakunnalta siunata liittoanne.

Sitten voi kysyä, että mitä tuo edellinen painaa. Joillekin se painaa enemmän ja joillekin se ei merkitse mitään.

18.11.2008 klo 7:50

oceansoul
Käyttäjä

Miksi se pitää virallisesti luvata muiden edessä? Miksei riitä se, että puolisot itse ovat sen toisilleen luvanneet? :)

18.11.2008 klo 14:59

pete_p
Käyttäjä

Voisin veikata syyksi VT:ssa ja UT:ssa esiintyvää kahden tai kolmen todistajan vaatimusta todistusasioissa. Jos taas ei ole ulkopuolisia todistajia, siinä tapauksessa kukaan ei voi todistaa mitään tapahtuneen, on vain puolisoiden sana. Siis ihan juridiselta kannaltakin.

19.11.2008 klo 8:28

voittaja
Tunnus poistettu

Ei tää nyt oikeen ota tuulta alleen.

19.11.2008 klo 10:13

Atte
Käyttäjä

Valitettavasti ei. Itsekin olen samaa asiaa miettinyt. Olisi hauska nähdä "viisaampien" tulkintoja asiasta.

19.11.2008 klo 12:35

slslsl
Käyttäjä

Jumalalla on kiire, tarttee papin toimia assarina.

19.11.2008 klo 14:53

japs
Käyttäjä

Minun mielestani avioliitto on voimassa siita hetkesta lahtien, kun se maistraatissa allekirjoitetaan. Kun ihminen vihitaan kirkossa, niin papilla on laillinen oikeus patevoittaa avioliitto. Taten avioliitto on voimassa siita hetkesta alkaen, kun puolisot ovat sanoneet tahdon JA pappi on julistanut heidat aviopuolisoiksi. Toki maistraattiin papereiden perille saattaminen vie jonkin aikaa, mutta avioliitto patevoitetty kuitenkin laillisesti. Ja avioliitolle on aina kaksi todistajaa vihittaessakin.

Mielestani avioliitto oli jo juutalaisuudessa yhteiskunnallinen instituutio. Ja heillakin se oli osaltaan laillinen juttu, koska mainitaan esim. "Mies antakoon vaimolle erokirjan", mika viittaa forenssiseen kaytantoon avioliitossa.

19.11.2008 klo 23:29

Atte
Käyttäjä

Jumalalla on kiire, tarttee papin toimia assarina.

Oho.

Niin kait se on, että siihen kuuluu niin hengellinen kuin virallinenkin (=julkinen) puoli. Avioliittoa ei synny jos me nyt vaan sovitaan, että ollaan naimisissa.

20.11.2008 klo 6:45

Maryel
Käyttäjä

Sehän on täysin kulttuurikysymys. Esim. eräät pohjois-amerikan alkuperäiskansat käsittivät avioliiton niin, että nainen ja mies muuttaa yhteen ja ovat sitten yhdessä eli naimisissa nykykäsityksen mukaan.

20.11.2008 klo 10:21

slslsl
Käyttäjä

Kumpi on tärkeämpi, hengellinen vai virallinen puoli? Vai ovatko ne yhtä tärkeitä, miksi?

Entä jos jossakin kristittyjä vainoavassa maassa olisi kristittyjen välinen juridinen avioliitto kielletty? Onko se voi voi naimisen kannalta, vai sallitaanko poikkeukset tässä tapauksessa?

20.11.2008 klo 12:16

Atte
Käyttäjä

^ Hyvä hyvä =) Juuri tällaisia ääriesimerkkejä koitin eilen hetkisen aikaa vääntää, mutta en saanut aikaiseksi. Nämä ovat mielenkiintoisia. Itse näkisin asian näin, että mainitsemassasi esimerkissä koittaisin saada käsiini kristityn papin, joka vihkisi, mutta jos kaikki ovat jo kuolleet tms niin ainakin todistajat ottaa kun lupaudun mieheksi vaimolleni tms. Ainakin jollain tasolla tehdä siitä julkinen.

21.11.2008 klo 10:05

japs
Käyttäjä

Mä oon aina ajatellut avioliiton lähinnä juridiseksi. Ainakaan Raamatussa ei anneta mitään esimerkkiä jostain hengellisestä toimituksesta, joka pitäisi tehdä avioliittoa varten. Avioliitto kuitenkin esiintyy Raamatussa, koska siellä puhutaan hääjuhlista jne. Mut eikö ne voisi mennä naimisiin sen maan lain mukaan ilman, että mainostaisivat olevansa kristittyjä?

Eikö sulhanen maksanut vanhassa liitosta morsiamesta jonkun rahamäärän morsiamen vanhemmille? Musta se kuullostaa aika juridiselta jutulta tietyssä mielessä. Tai että avioliittoon kuului, joku tuollainen toimitus. ;D

Mut varmaan avioliitostakin on 20 eri oppia kirkoista ja seurakunnista riippuen...

21.11.2008 klo 11:28

Anskutin
Käyttäjä

Silloin kun kaksi ihmistä ovat ympäröivän yhteiskunnan mielestä naimisissa, he ovat sitä myös Jumalan silmissä. Ei sille amerikkalaiselle intiaaniheimolle tarvitse lanseerata mitään vihkiseremoniaa, eikä kaikissa maissa voi myöskään tarkistaa asiaa mistään reksiteristä. Suomessa kuitenkin on tapana osoittaa sitoutuminen virallisella vihkimisellä. Hyväksyn avoliiton silloin, kun syystä tai toisesta avioliitto on mahdoton - esimerkiksi silloin, jos valtio vaatii avioituvia tunnustautumaan ateisteiksi tai jotain sinne päin. Tai vaikka "sekarotuista" paria ei suostuta vihkimään. Onhan näitä tilanteita, mutta harvinaisia poikkeuksia, jotka eivät koske nyky-Suomea.

21.11.2008 klo 12:05

pete_p
Käyttäjä

Silloin kun kaksi ihmistä ovat ympäröivän yhteiskunnan mielestä naimisissa, he ovat sitä myös Jumalan silmissä

Entäs sitten homot ja lapsimorsiamet? Kyllähän nuokin voidaan hyväksyä ympäröivässä yhteiskunnassa. Onko esim. homoparien "avio"liitto sitten avioliitto vai ei, tai hyväksyykö Jumala jonkun keski-ikäisen äijän ja 10-vuotiaan lapsen liiiton?

21.11.2008 klo 12:57

Anskutin
Käyttäjä

Tarkoitin kyllä ihan samanikäistä heteroparia. Viittasin lähinnä Maryelin kommenttiin siitä, että jotkut alkuperäiskansat solmivat avioliiton muuttamalla yhteen.

21.11.2008 klo 13:03

pete_p
Käyttäjä

Okei, toi selvensi asiaa

22.11.2008 klo 4:01

voittaja
Tunnus poistettu

Oletteko siis sitä mieltä, että kristillisellä avioliitolla ei ole mitään omaa substanssia? Kuulostaa aika älyttömältä. Tässä olikin jo puhetta poikkeustapauksista. Olettakaamme yhteiskunta, jossa luovutaan lainsäädännön tasolla kokonaan avioliitosta. Lakkaako kristillinen avioliitto silloin? Mahdotonta. Eikö pikemminkin seurakunta ole se yhteisö, joka kristillistä avioliittoa määrittää?

22.11.2008 klo 13:29

japs
Käyttäjä

Jos aletaan määrittelemään substanssi Raamatun pohjalta, niin ei taida olla sitten montaakaan avioliittoa kohta. Esim. kuinka moni on maksanut morsiamesta sen morsiamenhinnan, joka vanhassa liitossa maksettiin? Ja kuinka moni on viettänyt häitä (tai edes oikeesti tietää kuinka tulisi viettää) niin kuin Jeesuksen aikana, tai esim Kaanaan häissä?

22.11.2008 klo 13:31

japs
Käyttäjä

okei, no tuolla mun maininnalla ei ollut nyt mitään tekemistä substanssin kanssa.. pahoittelen virheellistä sanojen käyttöä ;D mutta tajusitte varmaan pointin, mitä haen.

24.11.2008 klo 22:03

voittaja
Tunnus poistettu

Minun viestini on poistettu. :(