Miten suhde on muuttanut sinua?

Alue: Nuoruus ja seurustelu

14.11.2008 klo 17:36

Lucil
Käyttäjä

Seurustelusuhde/avoliitto/avioliitto vaikuttaa jokaisen elämään aika reilusti, joten turha sitä alustaa sen enempää. Miten täällä foorumilla on ihmisiin vaikuttanut seurustelu?
Niin entiset- kuin nykyisetkin suhteet, miten ne ovat teitä muuttaneet?

Ensimmäinen suhde oli itselläni lähinnä oppimista kantapään kautta, että mikä kannattaa ja mikä ei, ja miten paljon asioita voi antaa anteeksi.
Kyseessä siis perus teinisuhde, molemmilla eka seurustelukumppani kyseessä, ja meno oli sitä yli-ihkuttamista, tappelemista ja loppua kohden sitten aikamoista valehtelemista.
Siinä ainakin oppi, että valehteleminen on aika lailla satavarma tapa pilata suhde, vaikka sitä kuinka yritti antaa kaikkea anteeksi, niin kyllä luottamus nakertui aina vain ohuemmaksi ja lopussa melkein sai kysellä "puhutko nyt oikeasti totta vai mitä teet?"
Entisen kanssa ei enää olla väleissä, sillä keskustelu johtaa lähes poikkeuksetta riitelyyn.

Toinen suhde sitten taas on ihan oma lukunsa. Välimatka on kauhean pitkä, eikä toista voi mitenkään tarkkailla kokoajan. Täytyy vain jaksaa luottaa toiseen, mikä edellisen suhteen jälkeen tuntui lähes mahdottomalta ajatukselta, ei sitä koskaan voi olla täysin varma toisen rehellisyydestä. Kuitenkin sitä vain uskaltaa luottaa nyt, sekä toiseen että siihen, että on itse tarpeeksi viehättävä ja mielenkiintoinen, ettei välimatka sitä faktaa poista.
Suhteen alusta myös tuli mukaan itsetunnon kohotus, ensimmäisen suhteen jälkeen jäi olo että suhteissa ei ole järkeä, eikä kukaan enää tahdo minua.
Nyt kun on joku, joka jaksaa kertoa että olen kaunis ja ihana. Ero on melkoisen valtaisa, tuli juteltua nätin ja hoikan kaverin kanssa, joka tunnusti ettei uskalla olla uimapuvussa muiden ihmisten edessä koska pelkää arvioivia katseita. Itselläni ei ole läheskään yhtä hyvässä kunnossa kroppa kun tällä, mutta kaveri vain sanoi "No sä oletkin niin itsevarma ja luotat itseesi." Näin homma ei todellakaan ollut vielä n. vuosi sitten, mutta nyt voin rehellisesti sanoa tuntevani itseni vähintään hyvännäköiseksi/söpöksi.

14.11.2008 klo 18:14

oceansoul
Käyttäjä

Noh, ensimmäinen suhde meneillään. Takana reilu pari vuotta seurustelua, josta ollaan nyt muutamia kuukausia asuttu avoliitossa. Eka seurustelusuhde molemmille, mutta en koe tämän olevan mikään ns. perusteinisuhde, vaan ihan pitkälle tulevaisuutta ollaan mietitty.. :) Toki sitä "yli-ihkutusta" (jos nyt arvaan oikein, mitä tarkoittaa) oli aluksi hieman, mutta sehän nyt kuuluu rakastumiseen! Paljoa ei kyllä olla tapeltu, mitä nyt joskus vähän toisillemme kiukutellaan. =)

Mutta miten suhde on muuttanut mua... Ainakin tosiaan itsetunto on kohonnut roimasti. Ja oon oppinut itsestäni enemmän (ei nyt jaksa selittää tarkemmin, mutta juu). Kaikkea sellaista, positiivista. En enää istu koneella liikaa jms. ;) ja elämä on paljon mukavempaa.

14.11.2008 klo 18:53

Paradigma
Käyttäjä

Minut suhde on muuttanut lähinnä ylistressaantuneeksi käskyttäjäksi, kun toiselta puuttuu oma-aloitteisuus täysin. Saapi nähdä, miten pitkään tällaista jaksaa vielä jatkaa.

15.11.2008 klo 12:04

marish
Käyttäjä

Eka suhteeni oli juuri samanlainen kuin Lucililla. Olin silloin nuori ja muutenkin hukassa niin eihän siinä myllerryksessä seurustelu ollut helppoa. Toisen suhteeni aloitin 19-vuotiaana. 8 kk seurustelun jälkeen muutettiin yhteen ja 11 kk seurustelun jälkeen kihlauduttiin. Nykyisessä suhteessani olen oppinut olemaan rennompi. Ennen stressasin kaikesta, siis ihan kaikesta. Nykyään vitsaillaan keskenämme ja osaan nauraa myös itselleni. Vastakohdat täydentää toisiaan (?) ja mieki voin muuttua stressaavasta itseenipäin kääntyvästä neidosta ulospäinsuuntautuneeksi ja rennoksi. Näin se käy.

15.11.2008 klo 15:13

Aycea
Käyttäjä

Eka suhde oli hyvin hyvin pitkitetty, ei varmasti olisi kestänyt kymmenesosaakaan, ellei toisen intti olisi pamahtanut samaksi ajaksi, todellisia tunteita kun ei alkuihastumisen lisäksi syttynyt. Suhde päättyi intin loppumiseen. Olin tuolloin 20-vuotias. Opin sen, että tarvitsen rinnalleni voimakastahtoisemman ihmisen, joka ei anna jyrätä yli. Löysin myös itsestäni pikkumaisia tunnetiloja ja jouduin käsittelemään niitä, mikä oli vain hyvä asia.

Kuutisen vuotta sitten törmäsin sitten Tuohon Yhteen. Olen oppinut näiden vuosien aikana avautumaan ja näyttämään tunteeni, riitelemään kypsemmin, suhtautumaan itseeni rennommin, ottamaan vastuuta toisesta ja ennen kaikkea olen oppinut hellittämään ja suostumaan hoidettavaksi. Minä olen kontrollifriikki ja vaikken yritäkään suhteen sisäisiä asioita hallita vaan muita elämänalueita, olen oppinut siinäkin hellittämään ja ajattelemaan, ettei kaikessa voi tai tarvitse haluta olla paras. Olen oppinut olemaan myös kärsivällinen, mutta niinhän sitä sanotaan, että hitaasti hyvä tulee. Vaikka myönnetään, että olisin halunnut itse naimisiin paljon aiemmin, on vain sen kertaluokan päätös, ettei voi järjestää sanelupolitiikkaa.

Ja pitää muistaa aina välillä ihkuilla! Ja sanoa aaaaaargh kun sille tuntuu.

16.11.2008 klo 13:27

aamu
Käyttäjä

Mulla tuli myös ekana mieleen kärsivällisyys, toisen huomioon ottaminen, joustaminen, anteeksiantaminen ja -pyytäminen. Rentoutta olen minäkin oppinut mieheltäni,se on yksi niistä piirteistä joihin hänessä ihastuin (ja jota minulta ajoittain puuttuu). Tähän liittyen olen myös rohkaistunut kokeilemaan omia rajojani ja astumaan ulos mukavuusvyöhykkeeltä, jolla niin tiiviisti ja mielelläni viihdyn. Olen muotoillut sen niin, että mieheni, joka on suuri seikkailija, tukee minussa asuvaa pientä seikkailijaa uskaltamaan enemmän. :)

Mieheni kanssa meillä on samanlainen huumorintaju, tekee hyvää minunkaltaiselleni stressaajalle nauraa välillä, myös omalle itselleni.

Olen myös oppinut olemaan pyytelemättä olemassaoloani anteeksi, olen oppinut pitämään puoleni, olen oppinut että olen ihana ja arvokas tällaisena.

16.11.2008 klo 15:47

Atte
Käyttäjä

Eka suhde oli mitä oli. Ehkä vähän teinisuhde myös. Typeriä riitoja typeristä aiheista, mustasukkaisuutta ja muutenkin aika epäkypsää toimintaa. Mutta kasvattava kokemus kuitenkin. Kasvoin kokonaisena ihmisenä tuon suhteen aikana paljon. Hyvä irtiotto siitä omasta teiniydestä, ehkäpä myös osittain siksi, että itse oli välillä pakkokin ottaa sitä vanhemman ja aikuisen roolia, ettei mene ihan överiksi homma.

Nykyinen suhde on kaikin puolin parempi. Anteeksiantoa ja pyytämistä tässä joutuu eniten opettelemaan ja onhan sitä opittu lisää. Ehkäpä myös tätä äijäkuorta riisutaan koko ajan enemmän pois ja tilalle on tulosa hitaasti jotain romanttisempaakin versiota Atesta, mikä on kyllä hyvä asia =)

En nyt tähän hätään tämän syvällisempää settiä saanut aikaan.

16.11.2008 klo 17:39

Natan
Käyttäjä

Tottahan se on. että jokaiselta ihmiseltä voi oppia jotain ja kyllä seurustelusuhteet kannattaa ottaa oppimisen kannalta. Voin oikeastaan yhtyä edellisiin teksteihin, että kyllä sitä on vaan pitänyt opetella ottamaan se toinen huomioon ja on sitä itsekin siinä muokkantunut. Pahimpia särmiä on pyöristelty ja siinä samalla on kypsynyt toisen vierellä. Jos nyt jotain exactia pitää sanoa, niin itse olen kyllä joutunut vähän luopumaan sellaisesta määräilemisestä ja on mun kova pää ehkä vään pehmentynyt:P Nykyään ei tartte enää olla mustis ja voi antaa sen toisen elää omaa elämään sä ilman, että mun tarvitsee sitoa häntä itseeni.

16.11.2008 klo 17:47

Tias
Käyttäjä

Mä olin oikea pikku kuoreenkäpertyjäkovis, ennen kuin tapasin oikean pojan :D Ollaan nyt oltu yhdessä vähän yli 2 vuotta. Mua tuo poika on muuttanut aika paljon, ehkä pelottavan paljon. Tai ehkei muuttanut, mutta kaivanut esiin sen, mikä oli siellä kuoressa. Lähimmät kaverit kiusoittelee, että musta on tullut tän pojan myötä oikea pikkuherkkis :D jes. Vähän vielä kirpaisee myöntää.

Tällä hetkellä opettelen ottamaan enemmän vastuuta ja sellaista, mikä suhteeseen kuuluu. Meistä kahdesta mä oon se skidimpi jonka tarvii vielä oppia kaikenlaista. Ihan perusasioita lähinnä. Oikeastaan, kasvaa :)

Koen siis kyl muuttuneeni tosi paljon... Mutta toisaalta muuttumiseen voi olla paljon muitakin syitä, aloinhan seurustella ollessani 18. Eikös tuossa parinkympin rajalla tapahdu muutenkin ihmisessä kaikenlaista herkästi, kun muuttaa kotoa ja niin edespäin.

16.11.2008 klo 21:16

puutu
Käyttäjä

"Ehkäpä myös tätä äijäkuorta riisutaan koko ajan enemmän pois "

Hyvä Atte :)

16.11.2008 klo 21:51

Maryel
Käyttäjä

Kärsivällisyyttä on tullut enemmän ja kykyä nähdä omat positiiviset puolensa ja muutenkin itsensä aivan eri valossa kuin ennen.

17.11.2008 klo 8:40

freeman
Käyttäjä

Ensimmäiset suhteet olivat sen verran huuruisia, etten pystyisi niihin palaamaan vaikka haluaisinkin.

Mutta nykyinen suhde on tehnyt yhtä hyvää ja kahta kaunista. Tärkeimpänä asiana koen sen, että olen oppinut ilmaisemaan itseäni paremmin muille ihmisille. On yllättävän helppoa luetella vikalistoja - kommunikaation puutteesta aina mielikuvituksettomuuteen toisesta ihmisestä, mutta kestää yllättävän kauan huomata omansa.

Todella iso asia itselleni oli myös ymmärtää se, että viha ja riiteleminen ovat yksi välittämisen mittari.

17.11.2008 klo 17:15

Nonni
Käyttäjä

Itsetuntemus on kasvanut kovasti, sekä hyvässä että pahassa. :) Erityisesti on oppinut tuntemaan itseään naisena ja seksuaalisena olentona. Myös käsitys parisuhteesta on muuttunut ja syventynyt. Nyt ymmärtää paremmin sekä omia että toisen tarpeita, ja tietää vähän paremmin, mitä itse toivoo suhteelta ja minkälaisiin asioihin haluaisi panostaa. Itselleni kasvun paikkoja ovat olleet (ja ovat) esim. toisen huomioiminen ja erilaisuuden hyväksyntä.

17.11.2008 klo 23:24

neutraalialkio
Käyttäjä

Nöyryyttä, kun on joutunut kohtaamaan ne omat huonotkin puolensa.

Pitkämielisyyttä. Takana on kohta täys kymppi avioliittoa ja siihen mahtuu myös hyvin vaikeita aikoja.

Hermot ovat pidentyneet. Etenkin lasten kasvatus on tehokas hermojen venyttäjä. Työelämässä ei enää mikään saa nuppiani kiehumaan. Kaikki tuntuu keveältä, kun on tarpeeksi kuunnellut kolmen lapsen tappelua henkilöauton takapenkillä pitkillä automatkoilla.