Aikamiespojat (ja -tytöt)

Alue: Avioliitto ja perhe

11.11.2008 klo 15:58

Kirsti
Käyttäjä

On ihan pakko tiedustella yleistä mielipidettä, kun juuri tajusin että suuressa suvussamme on yksi ihan oikea aikamiespoika. Siis kolmekymppinen jannu, joka on asuu isän ja äidin luona, työtön, ylipainoinen ja äidillään pyykit pesettävä laiskiainen. Ei tee elettäkään etsiäkseen työpaikkaa ja lähteäkseen omilleen, ja miksi lähteäkään hyvästä "hotellista"? Mitäs näille tällaisille pitäisi tehdä?

11.11.2008 klo 16:00

Rukoilijasirkka
Valvoja

Lakata passaamasta vaan. Alkaa teettää pihatöitä ja siivousta ja muita kodinjuttuja niin paljon, että tajuu muuttaa omaan kämppäänsä.

11.11.2008 klo 17:07

krutoi
Käyttäjä

No tälle "jannulle" pitää hoitaa joku skremma, joka sitten jatkaa mamman ruutua tulevaisuudessa!

11.11.2008 klo 17:19

Maryel
Käyttäjä

Tai sitten voi vaan sanoa, että nyt olisi pojan/tytön aika muuttaa jo pois vanhempiensa luota. Se vaatii vain selkärankaa.

11.11.2008 klo 20:39

voittaja
Tunnus poistettu

Miksi hän ei saisi jatkaa entistä elämänmenoaan, jos siitä ei ole harmia kenellekään? Kärsivätkö hänen vanhempansa tilanteesta? Jos kärsivät, poika täytyy kaiketi tappaa. Sillä eivät tuollaiset ihmiset koskaan selvidy omillaan tässä maialmassa. Eutanasia on ainoa vaihtoehto.

11.11.2008 klo 20:54

Maryel
Käyttäjä

Koska 30-vuotias on jo sen ikäinen, että tulisi asua jo omillaan. Jotain vikaa pitää olla sekä tuon 30-vuotiaan että vanhempien päässä jos ei kumpikaan tajua, että sen lapsen tulisi jo itsenäistyä. Kyllä sitä normaali aikuinen ihminen selviää maailmassa omillaan, jos haluaa.

11.11.2008 klo 21:01

voittaja
Tunnus poistettu

Miksi 30-vuotiaan tulisi jo asua omillaan? Miten niin sekä vanhemmilla ja 30-vuotiaalla lapsella on päässä vikaa, jos he asuvat samassa talossa?

Olet siis sitä mieltä, että normaali aikuinen ihminen selviää maailmassa omillaan, jos haluaa. Samaan aikaan olet sitä mieltä, että henkilöllä on päässä vikaa, jos hän asuu 30-vuotiaana vanhempiensa luona. Onko hän siis normaali ihminen, joka selviää maailmassa omillaan?

11.11.2008 klo 21:17

Merope
Tunnus poistettu

Miten niin sekä vanhemmilla ja 30-vuotiaalla lapsella on päässä vikaa, jos he asuvat samassa talossa?

Koska saman katon alla asumisessa ja loisimisessa on vissi ero. Mitäs sitten jos vaikka se äiti yhtäkkiä kuolla kupsahtaisi? Oho, siinä sitä kärvistellään avuttomana.

11.11.2008 klo 21:22

voittaja
Tunnus poistettu

Mitä pahaa on niin sanotussa loisimisessa, jos kaikki osapuolet siihen suostuvat? Nimittäkäämme sitä loisimisen asemesta vapaaksi elämäksi. Silloin ei kukaan pidä sitä pahana, sillä vapaushan on hyvä, samoin elämä on hyvä. Kun äiti kuolee, poika tietysti jatkaa vapaata elämäänsä isän rahoilla. Jos ja kun isäkin kuolee, poika siirtyy sisarustensa elätiksi. Jos sisaruksia ei ole, poika voi hakea työttömyystukea ja muuttaa Lappiin.

11.11.2008 klo 23:18

Maryel
Käyttäjä

Koska aikuisen ihmisen kuuluu ottaa vastuu omasta elämästään, myöskin taloudellisesti ja itsenäistyä eikä asua koko ikäänsä vanhempiensa luona ja elää heidän rahoillaan. Sellainen ihminen ei ole aikuistunut eikä itsenäistynyt, joka vain loisii vanhempiensa luona.

12.11.2008 klo 0:03

Aycea
Käyttäjä

Voi hyvä tavaton...

Jollakin on pahemman luokan fiksaatio.

Italiassa taitaa olla tapana yleisestikin, että poikamiehet asuvat mamman helmoissa naimisiin menoon saakka eikä aina niin myönteisinkään seurauksin. Naiset eivät oikein tahdo pilalle passattua, kotitöitä osaamatonta aikamiestä ja osa mammoistakin kypsyy jälkikasvuunsa :)

Ymmärrän kyllä toisaalta maaseudun kasvattina sen, että joku lapsista asuttaa yhdessä vanhempiensa kanssa maataloa, sitä en pidä peräkammariusominaisuutena.

Itse olen sanonut (näin lapsettomana ;), että lapset potkaistaan pesänlaidan yli vähintään 21-vuotiaana, minäkin olen suvussani katsellut läheltä ihan tarpeeksi näitä poikamiesloisijoita mummolan nurkissa pyörimässä. Aina saa kotiin palata tarvittaessa, siihen meidät on kotona kasvatettu, mutta se ei tarkoita täyshoidossa elelyä silti vastikkeetta.

12.11.2008 klo 0:20

voittaja
Tunnus poistettu

Koska aikuisen ihmisen kuuluu ottaa vastuu omasta elämästään

Miten niin?

12.11.2008 klo 8:17

freeman
Käyttäjä

Turkissa muuten naiset elävät yleensä vanhempiensa luona ennen kuin menevät naimisiin, jonka jälkeen miehen täytyy pitää heistä huolta.

Ihme loisimista.

12.11.2008 klo 8:49

Maryel
Käyttäjä

Markuskala, ei tarvitse vetää muita keskusteluja tähän keskusteluun. Ja jätä ne henkilökohtaisuudet muualle.

12.11.2008 klo 9:31

slslsl
Käyttäjä

Selvisi näemmä sekin, että Markus-setä loisii vanhempiensa luona...

12.11.2008 klo 10:54

Kirsti
Käyttäjä

Olen varmaan kauhean vanhanaikainen, mutta ajattelen niin että useimmilla, jos ei peräti kaikilla, on ainakin jonkinasteinen halu omaan elämään, rakkauteen (ja seksiin) sun muuhun kivaan, josta voi nauttia kun on ns. jalat oman pöydän alla. Kun katson tätä alussa mainitsemaani aikamiespoikaa, niin harmittaa jo ihan hänen omasta puolestaan, koska naisen silmillä näen, että hänen mahdollisuutensa noihin kivoihin juttuihin ovat jo aika pienet. Lisäksi näen senkin, että hänen vanhempansa eivät ole kauhean iloisia nykyisestä olotilasta, mutta heidän elämäänsä tietysti. Eikä sitä poikaa tappamaankaan voi ruveta :)

12.11.2008 klo 15:06

tulipossu
Käyttäjä

se on tulevaisuuden suunnitelmani

12.11.2008 klo 15:49

Aycea
Käyttäjä

No mutta onhan siinä vissi ero: loisimisessa ja kotona asumisessa. Jos kotona asuu osallistuen perheen töihin ja talouteen, niin eihän se ole mitään loisimista.

Ihan eri asia on odottaa täyshoitoa ja -palvelua vastikkeetta, antamatta itse mitään takaisin. Tuo naimattomien naisten asuminen kotona ei ole edes kovin harvinainen ilmiö. Jenkkilässä kasvaa evankelikaalisia naisia, jotka kotikoulun käytyään jäävät kotiin odottamaan avioliittoa välttämättä käymättä siinä välissä kouluttautumassa muualla. Oppivat siinä samalla taloudenhoitoa, joten ovat pelkästään avuksi yleensä nuorempia sisaruksia hoitaen ja opettaen.

12.11.2008 klo 16:59

Kustaa
Käyttäjä

Työttömäksi jäätyäni muutin takaisin kotiin aika monen omilla asutun vuoden jälkeen. Helpottaa taloudellisesti aika paljon kun ruokalasku ja vuokra katoaa. Tosin kotona on aina tullut laitettua ruokaa, pyykättyä siivottua ja tehtyä ns miesten töitä samalla tapaa. Äiti meinasikin, että nyt koitti laiskat ajat itselle, koska ei tarvi töistä tultuaan miettiä ruuanlaittoa ym. Tämmöistä näkökulmaa vain.

13.11.2008 klo 19:32

huono_ihminen
Käyttäjä

Musta "päässä vikaa" on aika ilkeä ilmaisu, mutta en yllättyisi lainkaan jos ko. tyyppi olisi masentunut, ja siten jaksamaton työn etsimiseen ja vastuun ottamiseen. En yllättyisi lainkaan jos hän häpeisi omaa tilannettaan, muttei silti saisi aikaiseksi mitään. Itselläni on vähän nyt sellainen tilanne, joskin olen kymmenen vuotta nuorempi. Kun se työn etsiminen tuntuu niin ylitsepääsemättömän rankalta.

13.11.2008 klo 19:47

marish
Käyttäjä

Äitini serkku, joka on roimasti yli 50-vuotias, viinaanmenevä ylipainoinen jamppa asui isänsä luona siihen asti kun tämä kuoli. Äitini serkku ei osannut laittaa ruokaa ymym, laihtui mahdottomasti ja sairastui masennukseen. Totta kai jokainen suree vanhempiensa kuoleman jälkeen, mutta tämä oli ihan jotain yli-isoa suremista... Ja kun ei tämä yli 50-vuotias mies osannut edes kokata! Kai siinä on jotain vikaa, jos isänsä luona asuu viiskymppiseksi eikä osaa laittaa ruokaa. Makoiko edes asumisestaan koskaan kun ei kerran ruokaakaan vaivautunut tekemään.

Tiedän monta 22-23-vuotiasta, jotka asuvat vanhempiensa luona, käyvät töissä ja maksavat kodin kuluista sen minkä pystyvät. Se on oikeanlainen meininki, mutta en aina osaa minäkään kaikkea ymmärtää.

13.11.2008 klo 19:51

marish
Käyttäjä

Ja piti vielä lisäämäni, että kaverini, joka on nyt 26-vuotias on ns. potkaistu pesän yli heti hänen täytettyä 18. Ja hyvin on jaloilleen päässyt. Ei osota minun mielestä minkäänlaista julmuutta. Itsekin olen jo monta vuotta haaveillut omasta kämpästä ja nyt olen vuoden asunut omillani. En valita.

14.11.2008 klo 8:09

Kiwi
Käyttäjä

Mä muutin 19-vuotiaana niin kauas kuin pippuri kasvaa, en mitenkään inhonnut vanhempieni luona asumista mutta en mä siellä kyllä olisi kauempaakaan kestänyt :).

14.11.2008 klo 10:41

Kirsti
Käyttäjä

Ymmärrän kyllä, että jos on masentunut ja voimat vähissä, niin eihän sitä paljon jaksa duunia etsiä, on se niin rankkaa hommaa ja vie voimat terveestäkin ihmisestä, kokemusta on. Mutta terveiden ihmisten kohdalla olen samoilla linjoilla kuin Marish, hus hus vaan laidan yli ja lennä omin siivin.

Kaikkein räikeimpiä tapauksia mielestäni ovat ne, jotka jumittuvat kotiin olemaan tekemättä mitään, koska Jumalalta ei tule neliväri-ilmestystä, jossa näille sankareille kerrottaisiin seuraavat siirrot juurta jaksain. Kai sitä voi vähän omaakin järkeä käyttää?

14.11.2008 klo 14:36

Merope
Tunnus poistettu

Tosin kotona on aina tullut laitettua ruokaa, pyykättyä siivottua ja tehtyä ns miesten töitä samalla tapaa. Äiti meinasikin, että nyt koitti laiskat ajat itselle, koska ei tarvi töistä tultuaan miettiä ruuanlaittoa ym.

Uuu. Yksi kokkaava mies tänne, kiitos! :D

14.11.2008 klo 21:41

Paradigma
Käyttäjä

Aika huonosti kasvatettu, jos ei kerta ole pienestä pitäen laitettu kotihommia tekemään. :O

Pihalle vain ja huolehtimaan itse itsestään.

16.11.2008 klo 21:26

Kustaa
Käyttäjä

Uuu. Yksi kokkaava mies tänne, kiitos! :D

Kannattaa vain kattoa sellainen joka ei ole hurahtanut punttitouhuihin kovin pahasti. Muuten ruuan tärkein arvo on olla terveellistä ja tietyt makroainejakaumat täyttävää eikä aina maksimaalisen herkullista:P Tämä korostuu varsinkin dietillä ollessa.

17.11.2008 klo 8:34

freeman
Käyttäjä

No mutta onhan siinä vissi ero: loisimisessa ja kotona asumisessa. Jos kotona asuu osallistuen perheen töihin ja talouteen, niin eihän se ole mitään loisimista.

Toivottavasti loisimiskommentin sarkasmi ei mennyt ihan täysin ohi kaikilta.

17.11.2008 klo 12:47

sielun silmin
Käyttäjä

Oletteko ajatelleet ketkä niitä mammanpoikia/tyttöjä kasvattaa???
En tunne yhtää joka olis sellaiseksi syntynyt!!! ..mutta voihan olla että poikkeuksia olis..
Armeijassa oli tupakaverina sellanen, siis oli. Ennen siviliin lähtöä hänestä tuli mies ja on edelleenkin mies, menestyvä yksityisyrittäjä...