Joulun vietto
Alue: Yleinen keskustelu
|
10.11.2008 klo 23:16 |
"Meeee käymmee joulun vieeettohonn..." Entä parisuhteelliset ja perheelliset, millainen teidän joulunviettoporukkanne on? t. pikkutonttu |
|
10.11.2008 klo 23:24 |
En mä oikein ole jouluihmisiä. Lahjoja en halua mutta lapselle se on varmaan tärkeää. Paha juttu kun joulu on miehelle tosi tärkeä lahjoineen päivineen.Ei ole halua laittaa joulua tähän vuokra-asuntoon, omaan kotiin sitten. Oli hieman negatiivinen viesti mutta joulu ja kulutus hysteriä saa mut masentuneeksi. Joulun todellinen sanoma on hautautunut piparien alle. |
|
10.11.2008 klo 23:28 |
Tänä vuonna vietä jouluaaton ja joulupäivän yksin Jyväskylässä töiden takia. Suon lapsellisille vapaapäivät. Olen ollut vaihtelevasti näin opiskeluiällä jouluaattoa joko kotikotona tai sitten opiskelupaikkakunnalla yksin. Joko töiden tai joulukirkkojen ensiapupäivystysten takia. Meillä on ollut miehen kanssa niin kauan kuin yhdessä olemme olleet se käytäntö, että molemmat olemme oman perheen parissa joulunpyhät. Sitten myöhemmin - jos ja kun - on omaa jälkikasvua, emme liikahda minnekään vaan isovanhemmat voivat halutessaan itse liikahtaa meille. Vanhempien kotien välillä kun on 500km välimatkaa, niin minua ei ainakaan kiinnosta viettää pyhiä autossa istuen matkalla jostakin jonnekin enkä halua lähteä siihen rumbaan, että olemme vuorovuosina jomman kumman vanhemmilla. Olen nähnyt siitä käytännöstä niin paljon mielipahaa vaikka vuorottaista onkin, etten halua edes testata sitä omalla kohdalla käytännössä. Koiratkin tuuppaan tänä vuonna aiemmin maalle joulunviettoon (ja vahtimaan kinkun paistamista, neljällä koiralla on kiinteä katsekontakti hellaan yöllä :D). Näillä näkymin olen ainakin aaton aamupäivän töissä, sen jälkeen aion linnoittautua töllön ääreen ja käydä illalla perinteisellä kävelyllä. Rauhallista kulkea, kun on rauhallista ja joka puolella jouluvaloja ja kynttilöitä. Tapanina pääsenkin ilmeisesti jo liikahtamaan kohti Kuopiota ja pääsen nautiskelemaan rääppeistä :) Tapoja...hmm. Minä en pikkuveljeni kanssa syö joulukinkkua oikeastaan yhtään, meille tärkeä perinne on savustaa oma joululohi. Aattoon tottakai kuuluu Joulupukin kuuman linjan katseleminen ja Lumiukon odottaminen. Ja minulle pitää olla oma vihreä kuula -rasia, jonka lähestyminen saa murinaa aikaan ;) Lahjoja meillä ei ole kotikotona vaihdettu enää sen jälkeen, kun pikkuveljestä tuli täysi-ikäinen. Yhteisellä päätöksellä päätimme, että aloitetaan taas sitten, kun tulee uutta sukupolvea perheeseen. |
|
11.11.2008 klo 1:01 |
Vaikea sanoa tästä joulusta paljoa, sillä tämä on ensimmäinen jouluni vaimoni kanssa. Tulevana jouluna sitten nähdään, miten se menee. Olen kuitenkin laiska tai ainakin lepoa aina kaipaava, joten en viitsisi nähdä vaivaa monenlaisessa näpertelyssä vaan mieluummin ottaisin rennosti. Todennäköisesti ainakin käymme vanhempieni luona joulupöydässä, jossa koko perheemme on perinteisesti kokoontunut jouluisin. |
|
11.11.2008 klo 8:15 |
No ei kyllä vois paljon vähempää tuntua jouluiselta: yli kakskytviis mittarissa ja jonkinasteinen auringonpistos päässä :). Tää onkin tässä maassa ainoa huono puoli, tykkään joulusta, kaamoksesta, kynttilöistä, lumesta, Fazerista, joulurauhan julistuksesta, pipareista, lanttulaatikosta ja kunnon savukalkkunasta niin paljon, että joulun vietto täällä harmittaa. En tiedä yhtään mitä teen, kaverit on varmasti omien perheidensä kanssa rannalla ja grillaamassa... Ehkä vietän koko päivän (eli yön) skypessä porukoiden kanssa :). Kun sais joulukalenterin edes, mutta kun ei niin ei... *teatraalinen huokaus käsi otsalla* |
|
11.11.2008 klo 9:16 |
Eipä oo ite tullut kauheasti vietettyä. Kajaaniin mennään miehen vanhempien luokse jouluksi, ne kaiketi viettää jotenkin joulua, itseä ei nyt niin kiinnosta, mutta kai se on ihan jees kuitenkin. |
|
11.11.2008 klo 11:56 |
Perheen kanssa se tulee viettettyä. Käymme yhdessä koko perhe joulukirkossa, mistä pikkuveljeni jaksaa joka joulu marista niin että äidiltä menee hermot. Ja lopputulos on aina sama: veli istuu kiltisti kirkonpenkissä. Nykyisellään minäkin osallistun veljen kirkkoon patistamiseen jouluisin. Kirkosta tullessa onkin sitten lahjojen vuoro : ) |
|
11.11.2008 klo 13:34 |
ooh! Joulu on ihana! Meillä on semmonen tapa, että mennään äitille ja siälle aamupalalle, koska siskon perhe tulee kanssa. Ja joskus valitettavan harvoin veljen perhekin tulee, sillon jos ne sattuu tulemaan pääkaupunkiseudulle silloin. Sit ilta ollaan oman perheen kanssa, että äiti ja isikin saa omaa rauhaa. Ja ei mulle tuu joulufiilis, jos en saa pikkuhousuja lahjaksi. :-D Viestiä muokattu 11.11.2008 klo 13:34, muokkaaja: Rukoilijasirkka |
|
11.11.2008 klo 14:36 |
Mä lähden Roomaan ja sieltä hiukan pohjoisemmas jouluksi. Käyn paikallisessa kirkossa, ostan jotain hyvää viiniä, juustoa, kinkkua ja leipää ja nautin niistä ihmisten kanssa. |
|
11.11.2008 klo 21:22 |
Luultavasti mennään perinteisellä perhejoululla :) Parasta on tunnelma, ruoka ja se, että saa viettää aikaa perheenjäsenten kanssa. |
|
11.11.2008 klo 21:54 |
Me ei vielä tiedetä tästä tulevasta joulusta, mutta saattaapi kuitenkin mennä niin että vietetään ihan omalla perheellä käytännön syistä. Toinen vaihtoehto on mennä Rovaniemelle sukuloimaan. Rovaniemi tosin kuulostaa melko ihanteelliselta joulunviettopaikalta, ja valkoinen joulukin olisi taatumpi kuin täällä keski-suomessa. Tykkään joulusta tosi paljon. Joulussa parasta on oman joulun laitto, eli koti nätiksi ja kynttiläinen tunnelma. Ja vähintään yhtä hyvä juttu on kinkku. Aito kuusi, sanomattakin selvää. Ja lahjat tietenkin jaetaan, edelleen aikuisenakin. Oon tottunut viettämään joulua ydinperheellä, en niinkään isossa sukulaisporukassa. Joulussa oikeastaan kaikki on kivaa, ainut mitä inhoan on jouluhössötys. Ite otan asiat aika rennolla kädellä ja ahdistaa jos on kauhea kiire ja hössötys. Sen voi välttää kun viettää oman joulun... vaikka ei kyllä lapsuudenkodissakaan sitä hössötystä ole. Mutta aina sitä on enemmän, mitä enemmän porukkaa on järjestelemässä/höösäämässä. Seurusteluaikana vietettiin joulu omien vanhempien luona, eli erilleen. Aviovuosina ollaan oltu yleensä ihan kahdestaan, mutta myös jomman kumman perheen luona. Kahdestaan joulun vietto on joistakin omituinen ajatus, mutta musta se on ollut hienoa ja varsinkin alussa oli tarve jotenkin rakennella omaa pesää ja omia tapoja. Ollaan tehty meidän näköinen joulu ja otettu ne perinteet molemmilta, mistä ollaan tykätty. Ja luotu omat perinteet päälle. Ja ennen kaikkea saa itse laittaa kodin. Ne on hyviä puolia omassa joulussa. Joulu tulee kuitenkin joka vuosi uudelleen, että silleen en pidä erityisen tärkeänä tehdä kaikkea samalla tavalla aina. Uusia viettotapojahan voi kokeilla ja todeta sitten, että ensi vuonna toisin, jos siltä tuntuu. |
|
11.11.2008 klo 23:38 |
Viimeksi tänään puhuttiin siitä, että vietettäisiin ensi vuonna yksi joulu kaksistaan ennen harkitun perheenlisäysrupeaman aloittamista. Jospa sitä testaisi vaikka jossakin lämpimässä loikoillen. Meillä dominoivan isänäidin takia jouluaatot vietettiin heillä eikä kaikista aatoista ole jäänyt täysin hyvä kuva mieleen, koska siihen dominointiin liittyi lisänä kauhea perfektionismi. Minäkään en vuosiin ole jaksanut sitä hössötystä ja voivoivoivoi-minuuttiaikataulutusta. Kotikotona on ollut rauhallista niinä vuosina, kun aaton olen aikuisiällä kotona viettänyt. Puuroa ja kuusenkoristelua aamusta, sitten ulkoilua koirain kanssa samalla kun vahtii kalan savustumista, saunomista, ruokailua pitkän kaavan mukaan ja suklaarasioiden avaamista. Ei ole tarvinnut lähteä minnekään, ei välittää aikatauluista. Yksi jouluperinne unohtui mainita aiemmin. Käymme kuuntelemassa joko Kaupunginkirkossa tai Vanhassa pappilassa joululauluja. Useampana vuonna meidät on voinut bongata kuuntelemasta Körttiopiskelijoiden kuoroa. Tänä vuonna kuoro esiintyy 13.12. Kaupunginkirkossa, joten seuraan saa liittyä jos kiinnostaa :) |
|
16.11.2008 klo 11:53 |
Lapsuuden joulut meni ydinperheen kesken, eli minäkään en niin perusta sukuloimisesta jouluna. Miehen kanssa seurusteluaikana oltiin joulut omilla porukoillamme, eka avioparijoulu kaverien kanssa ja nyt viime joulu kaksistaan. Se oli niin kivaa, että taidetaanpa ottaa tavaksi :) Meille olennaisia juttuja joulussa on joulukinkku ja -lohi, joulurauhan julistus, joulukirkko ja piparit/joulutortut (ei-missään-järjestyksessä). Minä myös tykkään kuunnella joululauluja, ja yleensä ostankin joka joulu jonkun jouluisen cd:n. Lahjoja me ei yleensä ostella, ellei sitten päätetä yhdessä että tarvitaan jotain uutta ja sitten ostetaan sellaiset joulun alla toisillemme "lahjaksi". Jouluun olennaisesti kuuluu myös aikataulun vapaus. Pitää olla tilaa ex tempore -jutuille. Joulun odotukseni alkaa joulukuun alussa, jolloin laitan jouluvalot ikkunoihin ja pihapuuhun. Joulun alkupäivien traditio siskojen kanssa on lähteä risteilylle tyttöporukalla. Yleensä se suuntautuu Tukholmaan, jossa on Skansenilla joulumarkkinat, mutta vaihtoehtona on myös Tallinna (ja joulumarkkinat sitten siellä). Meillä on kanssa matkaa sekä anoppiloihin että lapsuudenkoteihin (300-800 km), joten joulumatkustussouviin ei ole haluttu lähteä. Joskus uudesta vuodesta loppiaiseen on jommassa kummassa paikassa vierailtu. Joulun ei tarvitse aina olla samanlainen, tosin on joitakin juttuja jotka "täytyy" olla. On kuitenkin viljelty monenlaisia vaihtoehtoja joskus toteutettavaksi ulkomaille lähdöstä joulunpyhien vaellusreissuun. |
|
16.11.2008 klo 12:19 |
kaupallis/pakanallinen juhlahan se on. |
|
16.11.2008 klo 15:14 |
Minusta joulu on aivan ihana aika. Ajattelin tässä pari päivää sitten. Varsinkin täällä pohjolassa, ku on kylmä ja pimee talvi, pari kuukautta. Niin vaikk ei sitä silleen 100% tiiä että juuri oliko se just 24/12 päivä kun Jeesus syntyi. Niin ihaninta on kuitenkin että meillä on yks päivä jolloin saamme viettää että Jeesus tuli. Ja miten ihanaa saada viettää se pimeimissä ajassa. JEesus tuli itse tänne meidän valoks. Ja juu mä on joulun rakastaja siks juuri Jeesuksen takia. En ostele hirveenä joululahjoja. Tämä vuosi ehkä vaan tule ostettu 1 lahja. Mutta sen sijaan mulla on kynttilöitä ja tykkään koristella vähän, tehdä koko JOulukuu semmoiseks juhlalliseks ajaks. Kynttilöitä pimeässä ajassa piristää, ja hienot valot riipustettu jonnekin. En liiottele kans koristelun kans, ei oo väärä musta jos joku sen tekee, musta on yhtä kiva saada pitää pari kynttilää, niitä 4 kynnttilää ennen joulu for example. Hyväää Marraskuuta, JOulukuuta, tammikuuta ja helmikuuta kaikille!!! |
|
16.11.2008 klo 18:02 |
missä kiwi olet??? |
|
16.11.2008 klo 21:16 |
"kaupallis/pakanallinen juhlahan se on. On pojalla puurot ja vellit sekaisin. Oikeampaa olisi sanoa, että TV:stä tulee pakanallista ohjelmaa, mutta joulu sentään on hyvä. Joulu on tasan niin kaupallinen kuin haluat sen olevan. Älä mene kauppaan, jos haluat välttää kaiken kaupallisen. Housussas on pakanallinen juhla. Vietä joulua Jeesuksen syntymän muistoksi, niin suuntasi on oikea. |
|
16.11.2008 klo 22:16 |
Kiwi on ainakin vuoden tauolla Uudessa-Seelannissa. Kattoo sitten palaisiko ensi vuonna opintojen pariin, ni sitten saisi suomalaisen joulunkin taas. |
|
16.11.2008 klo 22:19 |
Kyllä se on fakta, että alunperin joulu on ollut pakanallinen juhla ja on sitä edelleenkin, vaikka siihen onkin sotkettu kristinuskoa. Mutta se pakanallisuus näkyy edelleenkin, esim tonttuina, joulupukkina ja joulukuusena sun muina asioina. Samaten pääsiäisessä pakanuus näkyy noitina ja kaikenmaailman tipuina. Joulu ei ole kristillinen juhla, imho, Raamatussa ei moista kehoiteta edes viettämään, minusta onkin hieman kornia yrittää tehdä pakanallisesta juhlasta kristillistä ja pitää samalla kiinni pakanallisista perinteistä. |
|
17.11.2008 klo 12:35 |
Riippuu missä kontekstissa pakanallinen. Kyllä kait kristityillä oli joitain ajoituksia Jeesuksen syntymisestä noihin aikoihin. Mutta jos ajatellaan pakanallisesti, niin talvipäivän seisaus oli auringon syntymäpäivä, joka oli sitten helppo yhdistää Kristuksen, maailman valon, syntymään. minusta onkin hieman kornia yrittää tehdä pakanallisesta juhlasta kristillistä ja pitää samalla kiinni pakanallisista perinteistä. Se onkin selviytyjien strategia, läpi kristinuskon historian ;) |
|
17.11.2008 klo 15:17 |
"Kyllä kait kristityillä oli joitain ajoituksia Jeesuksen syntymisestä noihin aikoihin." Ei Jeesus kyllä jouluna ole syntynyt. |
|
17.11.2008 klo 16:31 |
Siis arvauksia, mutta mua ei kiinnosta niiden totuusarvo |
|
17.11.2008 klo 20:50 |
Joulu on tasan niin kaupallinen kuin haluat sen olevan. Älä mene kauppaan, jos haluat välttää kaiken kaupallisen. Housussas on pakanallinen juhla. Vietä joulua Jeesuksen syntymän muistoksi, niin suuntasi on oikea. Empäs olisi koskaan uskonut pääseväni komppailemaan Markuskalan viestejä. |
|
23.11.2008 klo 17:07 |
Wuhuu, taitaakin Rovaniemi kutsua joulun viettoon :) |