ongelmia ongelmia
|
16.10.2008 klo 23:30 |
niin, siis kirjoittelin täällä aiemmin aktiivisemmin, mutta olen nyt vähän aikaa ollut pois. Joku saattaa muistaakin kun aloitin keskustelun ateistin kanssa seurustelemisesta. Ja tämä sama aihe jatkuu siinä mielessä, että seurustelen edelleen miehen kanssa, joka on ateisti. Mies on aivan ihana ja niin edelleen, ja olemme puhuneet tästä eroavaisuudesta paljon. Molemmille se on ollut ihan ok. Mutta mutta, mä oon huomannut viime aikoina uskoni hiipuvan. Siis olen aina ollut todella kriittinen ja kyseenalaistanut paljon, mutta nyt olen huomannut että ajatteluuni on tullut se perusperiaate: miten voit TODISTAA, että Jeesus pelasti ihmiset? Mitä mä teen? Siis tää poikaystävä on NIIN ihana. Tosin en kyllä hänen kanssaan kirkkohäitä ikinä saa (enkä muuten senkään takia että olen eronnut itsekin kirkosta) mutta jotenkin silti tämä asia niin paljon ahdistaa. |
|
16.10.2008 klo 23:37 |
huomasinpa muuten, että aloitukseni meni ehkä HIEMAN väärän otsikon alle. Pahoittelen=) |
|
17.10.2008 klo 0:06 |
Noh, uskosi siis on hiipumassa sen perusteella, mitä ateisti-poikaystäväsi sepustaa Jumalan epätodennäköisyydestä tms.? Eikös samalla periaatteella uskosi ole ollut vahva sen myötä, mitä uskovaiset ystäväsi / papit ovat sanoneet? Mielestäni tässä tilanteessa ei kukaan voi sanoa, kumpi puhe vaikuttaa huonolla ja kumpi hyvällä tavalla. Ennemmin kantsii pyrkiä ajattelemaan itse (mikä on aika vaikeaa, koska aniharva ajatus on oikeasti täydellisesti yksilön oma - mutta se onkin jo toinen juttu se). |
|
17.10.2008 klo 0:11 |
"Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? Voivatko Kristus ja Beliar olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko? Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: -- Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani. Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias" (2. Kor. 6:14-18). |
|
17.10.2008 klo 8:09 |
Mutta mutta, mä oon huomannut viime aikoina uskoni hiipuvan. Siis olen aina ollut todella kriittinen ja kyseenalaistanut paljon, mutta nyt olen huomannut että ajatteluuni on tullut se perusperiaate: miten voit TODISTAA, että Jeesus pelasti ihmiset? Moi Emppis82, Voisitko vastata muutamaan kysymykseen aiheesta? Merkittävää on myös se, oletko koskaan oikeasti regeneroitunut, eli onko sinussa syntynyt hengellinen elämä luottaessasi Jeesuksen työhön ristillä sinun puolestasi, vai oletko edelleen vain luonnollinen ihminen, joka nyt vain sattuu uskomaan johonkin jumaluuteen. Osaisitko arvioida tätä? Itse olen siinä suhteessa Augustinolainen, että uskon, että Augustinuksen väite "Crede, ut intelligas" (=Usko, jotta voit ymmärtää) pitää paikkaansa. Toisin sanoen, jos lähtökohtanasi on Jumalasta riippumaton, autonominen ihmismieli, joka sitten todisteilla vakuutettaisiin Jumalasta ja Jeesuksesta, niin et voi tulla vakuuttuneeksi Jeesuksen pelastustyöstä. Lähtökohta on väärä, koska ihminen on riippuvainen Jumalasta (uskoi siihen tai ei). Eli ensin pitää uskoa ja luottaa jumalaan, vasta sitten voi vakuuttua asiasta. Tämä ei kuitenkaan ole siinä mielessä sokeaa uskoa, etteikö uskolle olisi perusteita. Uskolle löytyy todella hyvät perusteet alkaen esimerkiksi siitä, että ilman uskoa sinulla ei ole perustetta millekkään tiedolle, ei logiikalle, ei moraalille, ei aistien luotettavuudelle yms. t.Sami |
|
17.10.2008 klo 13:22 |
Tämä on kyllä tärkeä pointti. Jos ihminen ei ikinä ole syntynyt uudesti Jumalan Hengestä niin hänellä on varmasti taipumusta olla kriittinen Jumala kohtaan. Itseasiassa luonnollinen ihminen vihaa Raamatun Jumalaa, Jahvea. Tämä oppi on melkein unohdettu nykypäivänä. Tämä on todella hyvä saarna ja auttaa arvioimaan oletko todella ikinä tuntenut Jumalaa Tässä toinen hyvä saarna uudestisyntymästä, regeneraatiosta. |
|
17.10.2008 klo 13:57 |
emppis82, johtuuko se nyt sitten poikaystävästäsi vai sinusta tai jostain elämässäsi tapahtuneesta asiasta? Usein tuntuu, että helpoin ratkasu on syyttää ei-uskovaista seurustelukumppania, jos ei keksi itsestään tai elämästään muuta syytä tai perustelua omalle uskon kriisilleen tai mikä se nyt onkaan. |
|
17.10.2008 klo 18:52 |
Lue kylväjävertaus ja mieti mitä se tarkoittaa. Ala etsiä Jumalaa kaikesta sydämestäs niin löydät Hänet. "Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään." (Joh. 12:25). Jeesus rakastaa sua. |
|
17.10.2008 klo 22:50 |
Mitä mä teen? Siis tää poikaystävä on NIIN ihana. Tosin en kyllä hänen kanssaan kirkkohäitä ikinä saa (enkä muuten senkään takia että olen eronnut itsekin kirkosta) mutta jotenkin silti tämä asia niin paljon ahdistaa. Uskon kyllä poikaystäväsi on sinulle todella rakas.. Mietin jos suhde alkaa olla koko ajan tai välillä oman uskon ja Jumalan etsimistä, suhde Jumalaan voi käydä raskaaksi. Jotkut sanovat, että poika tai miesystävä voi tulla uskoon vuosienkin jälkeen, se vaan vaatii kovaa rukousta ja uskoa. Kirjoitit ettet pääse poikaystäväsi kanssa kirkkohäihin, harmi se monen naisen unelma, miehet vain eivät ole valmiita ottamaan sitä askelta. Siunausta elämääsi;) Viestiä muokattu 18.10.2008 klo 2:02, muokkaaja: dzam |
|
27.10.2008 klo 23:46 |
Tutun kuullone stoori... ite seurustelin ateistin kanssa 2vuotta.. kunnes meillä meni poikki. ja oon tyytyväinen , että näin kävi koska koin kauheeta tuskaa tän ihmisen puolesta kokosen ajan ku oltiin yhdessä. Kuitenkin nyt koen suurta helpotusta siitä, et oon päässyt siitä irti ja uskon, et se oli ihan Jumalan tahto. En tiedä mikä on Jumalan tahto sinun kohdallasi, mut .. uskon, et Jumala tulee näyttämään mitä siun pitää tehä. :) Jos haluut enemmän jakaa kokemuksia, niin oon käytettävissä. :) SIUNAUSTA !! |
|
27.10.2008 klo 23:49 |
.. Niinja vielä semmonen, et .. mieti kuitenkin sitä et mikä on siun elämässä ykkönen. Kuuntele sydäntäsi. Kaipaatko Jumalaa... voi että ois kyl hienoo vaihella kokemuksia ja jutella enempi! :) |