Uskovan käynti baareissa

Alue: Musiikki ja viihde

15.10.2008 klo 22:56

hillsong
Käyttäjä

Mitä mieltä olette, saako uskova (uudestisyntynyt kristitty) lähteä baariin?
Itse täytin vasta 18v , ja olen aina olllut kielteinen baarin lähdön suhteen, mutta kun 18v synttärit lopulta tuli, niin houkutus baareihin tuli.. Vielä en ole lähtenyt, tavallaan ajattelen että saatana koittaa sillä tavalla vallata minua.
mutta mitä mieltä olette?

15.10.2008 klo 23:19

Jay
Valvoja

Kysymykseesi ei oo "kyllä" tai "ei" -vastausta, mutta kehottaisin kysymään itseltäsi
a) miksi haluat baariin ja
b) mitä sellaista hyvää uskon sen tuovan mielestäsi elämääsi, jota et Jeesuksen luota löydä?

Kiitos.

Viestiä muokattu 15.10.2008 klo 23:23, muokkaaja: Jay

16.10.2008 klo 0:06

boromir
Käyttäjä

Curiosity killed the cat
Baarista ei välttämättä kannata automaattisesti tehdä uskon kynnyskysymystä.
Ryyppäily ja huoraaminen on asia erikseen

16.10.2008 klo 0:23

Jimi
Käyttäjä

Menkää uskovien kanssa porukalla.

16.10.2008 klo 8:30

Maryel
Käyttäjä

Miksipä ei? Baarissa voi juoda alkoholitontakin eikä se mikään kauhea synnin pesäke oikeasti ole. :) Ihmiset, suurin osa, menee sinne viettämään aikaa kavereiden kanssa. Toki on niitäkin jotka lähtee vaan vetämään pään täyteen, mutta ei niistä välittää. Paras aika mennä baariin on iltapäivästä-alkuillasta, jos haluaa välttää niitä kännissä olevia ihmisiä.

16.10.2008 klo 9:05

hillsong
Käyttäjä

Kysymykseesi ei oo "kyllä" tai "ei" -vastausta, mutta kehottaisin kysymään itseltäsi
a) miksi haluat baariin ja
b) mitä sellaista hyvää uskon sen tuovan mielestäsi elämääsi, jota et Jeesuksen luota löydä?

kiitos näistä kysymyksistä ! :) totta kyllä, että miksi edes haluan mennä baariin.
Mutta oiskohan a-kysymykseen tarpeeksi hyvä vastaus, että haluan nähdä millaista siellä on.. Hmm.

Viestiä muokattu 16.10.2008 klo 10:23, muokkaaja: dzam

16.10.2008 klo 9:47

Jay
Valvoja

Mites b-kohta?

16.10.2008 klo 9:51

Kiwi
Käyttäjä

Olin baarissa viimeksi lauantaina, mutta täytyy huomauttaa että täällä meno on erilaista kuin Suomessa. Ihmiset juovat paljon hillitymmin, eikä meidänkään seurueessa kukaan ollut änkyräkännissä (britti joi tietty eniten mutta sillä on toleranssiakin :D). Oli oikein kiva ilta, tutustuin uusiin ihmisiin joista yhden kanssa juteltiin Jumalastakin, join hyvää piña coladaa ja nautin elämästä. Tämän sanottuani totean että on ihmisiä joille varmastikaan ei tee hyvää oleskella baariympäristössä eli ihan itse pitää kunkin nämä asian tykönään ratkaista. Nih.

16.10.2008 klo 10:57

anci
Käyttäjä

Älä mene.

16.10.2008 klo 11:07

Roope
Valvoja

Jimiä komppaan. Ja voi sinne muutenkin mennä istumaan iltaa ja oleskelemaan, mä ainakin tykkään. Yks ainoista paikoista joissa suomalaiset on sosiaalisia ._.

16.10.2008 klo 11:50

Maryel
Käyttäjä

anci, ajattelitko että kehoituksesi on validi ilman perusteluita?

16.10.2008 klo 12:10

Torres
Käyttäjä

Kaivan nyt sitten verta nenästäni, mutta miksi baariin pitäisi mennä juomaan alkoholittomia juomia? Onko alkoholi jotenkin kokonaan pannassa meiltä kristityiltä? Näyttäkää minulle Raamatusta mies, joka kieltää alkoholin ja minä näytän hänessä miehen, joka nautti alkoholia _joka_ _ikisellä_ _aterialla_. Sosiaalinen juominen Raamatun juutalaisessa tapakulttuurissa ei ollut niinkään tapa kuin pakko - ja kukaan ei nyt sitten provosoidu kuvittelemaan tätä kehottuksena vetää perskänni.

Ainahan baariin voi mennä istumaan, ja riippuen siitä, millaisessa paikassa käy, niin ei porukka nyt niin änkyräkännissä aina ole. Tietysti on oikeita juottoloita/pikkutunneille asti olevia yökerhoja ja jotain opiskelijavetoisia paikkoja, minne ei välttämättä kannata edes vaivautua. Hiukan tasokkaammassa paikassa on oikeasti mahdollisuus kokoontua isommallakin porukalla puimaan pikkutunneille asti syntyjä syviä, tai vaikka teologiaa. Säästyypä samalla solukämppiksen hermot, kun kämppä ei ole täynnä ihmisiä.

Tässäkin aiheessa käy toteen, mistä Paavali huomauttaa Rooman seurakunnalle luvussa 14. Tässä luvussa on tosin alun alkujaan kyse lihan syömisestä. Taka-ajatuksena, ettei juutalaiskristitty voinut olla varma, onko liha puhdasta, vai onko sitä käytetty epäjumalien palvonnassa.
Jos joku meistä kokee voivansa hyvällä omallatunnolla ja syntiin ajautumatta juoda alkoholia ja nauttii siitä, ei sitä tarvitse tuomita. Jos joku kokee alkoholin itselleen pahaksi, ei meidän muiden ole oikeutta häntä tuomita. Jokainen meistä palvelee ja kumartaa samaa Jumalaa ja elämme hänen kunniakseen. Kuitenkin kahden erilaisen ihmisen on vältettävä tilanteita, joissa toisen usko joutuu vaaraan. Joka juo, ei pakota juomatonta baariin. Joka ei juo, ei pakota juovaa luopumaan tavastaan "koska hän on huonompi kristitty".

Mutta lopuksi. Meillä on valmiiksi aivan riittävästi ongelmia alkoholin kanssa. Ystävästä saa pitää huolta ja vahtia, ettei tipasta tule tapa.

16.10.2008 klo 15:15

slslsl
Käyttäjä

Jos ei itse koe alkoholinkäyttöä ongelmaksi, olettaen ettei se sitä objektiivisesti katsottunakaan ole, en näe mitään väärää käydä baarissa. Kuten yllä todettiin, Jeesuskin joi alkoholia.

Ei vaadi myöskään kauhean montaa kurssia teologian opintoja ymmärtääkseen, mikä meininki oli Kaanaan häissä ennen ja varsinkin jälkeen ihmeteon.

16.10.2008 klo 15:24

Maryel
Käyttäjä

Torres, olet oikeassa. Kyllä uskovainenkin voi ja saa juoda alkoholia.

16.10.2008 klo 17:03

Markuskala
Jäähyllä

Baarit ovat helvetin esikartanoita.

16.10.2008 klo 17:19

Maryel
Käyttäjä

Perusteluita?

16.10.2008 klo 17:43

Atte
Käyttäjä

Jos on trolli, ei tarvitse perusteluita.

16.10.2008 klo 21:06

ileviticus
Käyttäjä

Aika samoilla linjoilla Torresin kanssa. Ja ymmärrän hyvin sinua hillsong, että pohdit tuota asiaa, sillä olen itsekkin paljon miettinyt sitä. Suomessa on kristittyjen keskuudessa melko alkoholikielteinen kulttuuri ja monesti alkoholin juominen ja varsinkin baareissa käyminen ajatellaan negatiivisena asiana ja sitä paheksutaan.
Omia silmiäni avasi hyvin se, kun muinoin asuin Lontoossa ja kuuluin Hillsong Londoniin ja oman asuin alueeni soluryhmään. Soluni kokoontui joka toinen viikko jonkun henkilön kotona jossa luettiin raamattua jne, perus solu meininkiä. Joka toinen viikko soluni taas kävi baarissa istumassa iltaa. Myös alkoholijuomia nautittiin yhteisissä tapahtumissa kuten piknikeillä jne. Alkoholijuomien nauttiminen ja baarissa käyminen kuuluu suuresti brittiläiseen kulttuuriin niin uskottomien kuin uskovien piireissä.
Jonten jos hillsong sinusta tuntuu että haluat baarissa käydä, koe itsesi vapaaksi ja mene;) Jos se ahdistaa tai stressaa, älä mene. Näin olen ainakin itse kokenut asian toimivaksi. Tietenkin pitää muistaa myös, ettei teoillaan loukkaa toisia uskovia:)

16.10.2008 klo 23:01

Markuskala
Jäähyllä

Jos on trolli, ei tarvitse perusteluita.

"Autuaita olette te, kun teitä Ihmisen Pojan tähden vihataan ja herjataan, kun ihmiset erottavat teidät keskuudestaan ja inhoavat teidän nimeännekin" (Luuk. 6:22).

16.10.2008 klo 23:08

Jimi
Käyttäjä

Jos on trolli, voi myös ottaa aivan kaiken henkilökohtaisena loukkauksena.
Markuskala, käyt uskonsotia veljiesi kanssa. Jos käyttäydyt noin ystäviä kohtaan niin mitä saavatkaan tuta viholliset?

16.10.2008 klo 23:32

achterlicht
Käyttäjä

"Baarit ovat helvetin esikartanoita"
"perustelut?"

Miten ois (VUOSIEN) kokemus?

16.10.2008 klo 23:52

Markuskala
Jäähyllä

niin.

17.10.2008 klo 0:06

Markuskala
Jäähyllä

"Jumalan armahtavaan laupeuteen vedoten kehotan teitä, veljet: Antakaa koko elämänne pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa järjellisellä tavalla. Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä" (Room. 12:1-2).

17.10.2008 klo 0:07

slslsl
Käyttäjä

Eli jos alkoholi olis paheksuttua, pitäs ryypätä?

17.10.2008 klo 0:12

Jimi
Käyttäjä

Absolutismi voidaan perustella "heikommasta veljestä" puhuvilla kohdilla, mutta niistäkin tulee ehkä jossain vaiheessa menneisyyttä. Nehän ovat nimittäin suoraan riippuvaisia siitä, minkälainen alkoholikulttuuri Suomessa on. Jos juomatavat muuttuvat, niin muuttuu sääntökin.
Alkoholistin viettely on synti, alkoholin ottaminen ei.

17.10.2008 klo 11:25

jar1552
Käyttäjä

Minusta on oma asia jos menee baariin. Kysymys minkä takia sinne menee? Istumaan iltaa, juomaan alkoholijuomia tai katsomaan jotain bändiä. Viimeisimmästä minulle ja vaimollani on huonoja kokemuksia. Kauhea meteli porukka ryyppää ja bändiä ei kuule ollenkaan. Siinä ei ole kyllä mitään mieltä. Parempaa on kuunnella bändiä kotikaiuttimista tai konserttisalissa.
Suomalaisilla on vain tyyli mennä baariin ryyppäämään, on tietysti hiljaisempiakin paikkoja mihin voi mennä, missä porukka ei ole ympäripäissään. Voihan siellä käydä katsomassa mikä on meininki. En minä kuitenkaan suosittele siellä koko ajan käymistä. On jollain tavalla vastuutonta suositella sitä nuorelle uskovalle vain omien tuntemusten ja kokemusten kautta. Jollekin se voi olla lankeemisen paikka kannattaa mennä porukalla.

17.10.2008 klo 19:23

Mias
Käyttäjä

Nää on aikalailla henkilökohtaisia juttuja. Ei kenelläkään mielestäni ole oikeutta sanoa toiselle että et saa mennä baariin. Anniskeluoikeudetko baarista tekevät syntisen :O? Itse menen baariin jos siellä on hyvä keikka tai jos se on muuten vaan lepposa paikka missä voi keskustella ihmisten kanssa ja viettää iltaa. Tanssibaareissa en käy. Se taas ei liity uskooni mitenkään, pää ei vaan kestä mitään Sedulameininkiä. Niin ja itse en juuri käytä alkoholia. Humalassa en ole ollut koskaan. Eiköhän jokainen aikuinen osaa tehdä itse päätöksensä siitä missä viettää iltojaan.

19.10.2008 klo 0:41

Novi
Käyttäjä

Miksipä ei? Baarissa voi juoda alkoholitontakin eikä se mikään kauhea synnin pesäke oikeasti ole. :) Ihmiset, suurin osa, menee sinne viettämään aikaa kavereiden kanssa. Toki on niitäkin jotka lähtee vaan vetämään pään täyteen, mutta ei niistä välittää. Paras aika mennä baariin on iltapäivästä-alkuillasta, jos haluaa välttää niitä kännissä olevia ihmisiä.
Menkää uskovien kanssa porukalla.

Quoted for truth

19.10.2008 klo 0:47

Novi
Käyttäjä

Okei, itse en käy baareissa viikonloppusin myöhään jos jengi menee sinne tarkoituksenaan vetää perseet. Mutta muuten musta on jees et uskovaisena voi mennä ihmisten keskellä ihan vaan uskovaisena, edustamaan Jeesusta. Parempi sekin kuin jäädä kotiin nysväämään, ei ne eikkarit muuten ota selvää mistä uskonelämästä on kyse jossei niiden kanssa tutustu ja vietä aikaa, baari on siihen ihan hyvä paikka kunhan kenenkään tarkoituksena ei ole juoda kännejä. Muuten voi tulla itselle kiusaus enkä ainakaan itse jaksa olla baarissa jos ihmiset/kaverit vaan juo ja humaltuu pikkuhiljaa, siitä tulee vaan paha olo.

19.10.2008 klo 0:51

Novi
Käyttäjä

Ärsyttää vaan ku me suomalaiset ollaan niin mielikuvituksettomia alkoholin kanssa että sanasta "baari" on tullut eräänlainen synonyymi sanalle "räkälä"
Väittäisin että monessa muussa maassa juomiskulttuuri on paljon hillitympää että ne baarit on kristityillekin enemmän varteenotettavia paikkoja seurustella ja viettää aikaa ihmisten kanssa.