Musiikin kuuntelu ja kuulon vaurioituminen!

Alue: Musiikki ja viihde

14.10.2008 klo 19:19

Novi
Käyttäjä

Elikkäs törmäsin tälläiseen artikkeliin (HUOM. ei pitkä!):

http://www.itviikko.fi/ihmiset-ja-ura/2008/10/13/tutkimus-kova-kuulokemu...

Niille jotka eivät jaksa linkkiä katsastaa niin artikkeli koskee musiikin kuuntelusta johtuvaa kuulon vaurioitumista. Itselle oli kovaa luettavaa kun kuuntelen musiikkia päivittäin vähintään tunnin ja yleensä kovalla äänenvoimakkuudella.
Kuulon vaurioituminen ei siis tapahdu heti vaan pikkuhiljaa.

Artikkelissa sanotaan muun muassa seuraavaa:

"Mp3-soittimia viisi tuntia viikossa kovalla äänenvoimakkuudella käyttävät altistuvat tänään julkaistavan tutkimuksen mukaan suuremmalle melulle kuin mikä sallitaan meluisimmassa tehtaassa.

Jotkut soittimet tuottavat enimmillään yhtä voimakkaan melun kuin läheltä nouseva lentokone, International Herald Tribune siteeraa tutkimusta. "

"EU-elimen raportissa viitataan aiempaan tutkimukseen, jossa suositetaan korkeintaan tunnin kuuntelua päivässä ja äänenvoimakkuuden pitämistä korkeintaan 60 prosentissa normaaleilla kuulokkeilla. Nappikuulokkeiden tapauksessa ääntä pitäisi alentaa vieläkin enemmän."

Aijjaijaijai, sit on tämä toinen artikkeli koskien samaa asiaa mutta käsittellen korvanappeja:

http://www.itviikko.fi/muu/2005/12/20/mp3-soittimien-korvanapit-voivat-a...

"Audiologi Dean Garstecki Northwestern-yliopistosta sanoo, että kasvavalla joukolla nuoria on samanlaisia kuulovaikeuksia kuin ikääntyneillä ihmisillä.

-mp3-käyttäjät kuuntelevat musiikkia usein 110-120 desibelin voimakkuudella. Tällainen melu voi aiheuttaa kuulovaurioita jo tunnin kuuntelun jälkeen. Huonolaatuiset nappikuulokkeet voivat lisätä voimakkuutta 6-9 desibelillä, koska ne asetetaan suoraan korvaan.

- Kun voimakkuutta lasketaan, musiikkia voi kuunnella turvallisesti pitempään, hän sanoi vnunet.comille. Vastaavasti hyvälaatuiset kuulokkeet auttavat asiaa."

Siis ajattelin pistää tän tiedoksi niille jotka kuuntelee musiikkia ämppäreillä
enemmän tai vähemmän. Itse ainakin meinaan tehda asialle jotain ku ois kiva kuunnella musaa sitten vanhempanakin :)

(en tiedä kuuluuko tämä terveys-osioon mutta..)

15.10.2008 klo 0:00

nuori_jellona
Käyttäjä

Äänipuolen ammattikoulutuksen saaneena hirvittää joskus bussissa tms, kun joku kuuntelee napeilla niin lujaa, että käytävän toistelta puolelta voi erottaa biisin. Tiedostakaa, ihmiset rakkaat, mahdollisen taustahälyn olemassaolo. Vaikkapa kaupungilla arkipäivänä kävellessä taustahäly kasvaa nopeasti 90 desibeliin, jolloin ääntä eristämättömillä korvanapeilla joutuu tuuttaamaan todella lujaa. Itse en enää kuuntele mitään meluisissa ympäristöissä. Joskus pienempänä tuli henkilöautossa istuessa popitettua korvalappustereoilla musiikkia ajomelun yli ja päänsärynhän siitä vain yleensä sai.

15.10.2008 klo 0:09

Jay
Valvoja

Itellä on soinut korvat, johtuen mm. just kannettavan soittimen liian kovaa kuuntelusta, ja voin sanoa et se ei kyllä ainakaan helpota esim. nukkumista!

Jumalan armosta, eivät enää soi.

Komppaan, että älkää ihmeessä hukuttako kaupunkimelua musiikin alle. Käytännön vinkki: säädä ääni jo kotona sopivaksi, äläkä säädä kaupungilla enää, niin ei mee liian kovalle!

15.10.2008 klo 3:27

Novi
Käyttäjä

Ite oon huomannu et tuohon taustamölyyn auttaa ns."tulppakuulokkeet" jotka toimii samalla korvatulppina ja eristää kohtuu hyvin. Jos taustahälyssä normikuulokkeilla (ei napit) joutuu pistää voluumin melkein täysille niin tulpilla voi kuunnella PUOLET hiljempaa ja silti kuuluu mukavasti.
Tosin niissä ääni tulee suoraan korvakäytävään (ne siis tunketaan korvaan) ja ne on ainoot kuulokkeet joitten kanssa oon oikeesti pelänny kuuloni puolesta :(

15.10.2008 klo 16:29

haidi
Käyttäjä

Jjjjjeee, lisää töitä viittomakielentulkeille! :P

15.10.2008 klo 17:12

dzam
Ylläpitäjä

nuori_jellona: Äänipuolen ammattikoulutuksen saaneena sun luulisi tietävän myös, että kuulokkeet ovat erilaisia. Ts. toiset päästävät ääntä läpi yllättävän kovalla myös vierellä istuvalle, kun toiset taas eivät päästä oikein mitään läpi.

Mutta joo, kyllä itsekin tulee kuunneltua välillä ihan liian kovaa musiikkia ja varsinkin nappikuulokkeilla kuunnellessa kuulon vaurioituminen on paljon helpompaa kuin "kunnon kuulokkeilla".

18.10.2008 klo 9:14

Kiwi
Käyttäjä

Täällä on bussipysäkkien valotauluissa semmoisia isoja korvia, joihin voi laittaa oman kuulokkeensa ja valo sitten näyttää joko vihreää, keltaista tai punaista sen mukaan onko voimakkuus sopiva vai liian kova. Kiva idea, mutta kuulit kiivipojat ei ainakaan kehtaisi moista laitetta koittaa kaiken kansan nähden :).

18.10.2008 klo 11:46

Atte
Käyttäjä

Sellaiset taustamelua blokkaavat kuulokkeet, jotka kuitenkin antavat tiettyjen äänien kuten esim kaverin puheen tulla läpi normaalisi, olisivat kätevät. Pattereillahan mokomat toimii ja suhkoht tyyriitä ovat mutta varmaan hyviä. Itse olen käyttänyt ns tulppakuulokkeina Koss Sparkplugeja kunnes johto meni rikki. Hyvät oli esim kypärän sisällä kun ajeli moottoripyörällä samaa aikaan.

18.10.2008 klo 12:39

Merope
Tunnus poistettu

Äänipuolen ammattikoulutuksen saaneena hirvittää joskus bussissa tms, kun joku kuuntelee napeilla niin lujaa, että käytävän toistelta puolelta voi erottaa biisin.

Minua on myös hirvittänyt se aina, vaikken mikään äänipuolen ammattilainen olekaan. Yritän itse aina kuunnella niin hiljaisella kuin mahdollista (vaikka väkisinkin joutuu kaupungin melussa ja julkisissa sitä volaa nostamaan) ja käytän aina keikoilla ja festareilla korvatulppia.

18.10.2008 klo 19:58

boromir
Käyttäjä

Pakko mussuttaa: tuskin on väliä mihin muotoon musiikki on tallennettu. Buahahaa

19.10.2008 klo 1:06

Novi
Käyttäjä

Pakko mussuttaa: tuskin on väliä mihin muotoon musiikki on tallennettu. Buahahaa

Et varmaan tarkoittanu formaatteja mut oon huomannu et mitä korkealaatusta wav musaa voi kuunnella kovemmalla kuin pakattua mp3.muodossa olevaa musaa