Kyborgi

Alue: Yleinen keskustelu

7.5.2008 klo 12:46

patajan
Käyttäjä

Keskustelua aiheesta kyborgi, eli biologisesta organismista, johon on yhdistetty teknologiaa. Eli vaikka ihminen + kone. Lääketieteessä ja teknologiassa tämä on erittäin tuttua ja monelle tämä aihe on tuttu mikrosiru-keskustelun kautta. Eli onko se eettisesti oikein, pedon merkki, tms...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kyborgi

7.5.2008 klo 15:26

Rukoilijasirkka
Valvoja

Kaikki nettiriippuvaiset on melkoisia kyborgeja, melkein naama kasvanut koneeseen kiinni.

7.5.2008 klo 19:51

patajan
Käyttäjä

Heh, totta :D

19.5.2008 klo 18:16

Jimi
Käyttäjä

Itseäni ärsyttää tämä sana, sillä sitä on kovin vaikea pakkosuomentaa etymologisen perun tms. mukaan. :)
Kokeilla aina voi: "hallita/hallinto/ohjata/tieto-" Κυβερνήτης + "väline/työkalu" οργανισμός = hallikalu, ohjainotus, ohjausväli, tieto-organismi, tieväl, haltyö. Nää on kaikki ihan kamalia :D
Itse asiaan: Eettinen ongelma tässä aiheessa voisi olla vaikka se, että miten paljon ihmisestä voidaan korvata kone-osilla. Itselleni tulee mieleen lähinnä aivojen sisällön sijoittaminen tietopankkeihin ja prosessorien taa. Vastausta mulla ei ole, koska en tunne kyseisiä tekniikoita riittävän hyvin. Voiko se edes toteutua missään vaiheessa? Voidaanko ihminen (henki l. sisin) siirtää koneeseen?

12.6.2008 klo 17:43

patajan
Käyttäjä

Minä itse vierastan koneen yhdistämistä ihmiseen. Vierastan jo sitä, että ihmisellä on kaiken maailman koneita ja teknologiaa käytössä. Mihin on kadonnut se ihmisen ja luonnon välinen yhteys???

12.6.2008 klo 20:07

Hazu
Käyttäjä

Itseäni ärsyttää tämä sana, sillä sitä on kovin vaikea pakkosuomentaa etymologisen perun tms. mukaan. :)
Kokeilla aina voi: "hallita/hallinto/ohjata/tieto-" Κυβερνήτης + "väline/työkalu" οργανισμός = hallikalu, ohjainotus, ohjausväli, tieto-organismi, tieväl, haltyö. Nää on kaikki ihan kamalia :D

Miten olisi tietokalu? :D

17.6.2008 klo 17:20

patajan
Käyttäjä

Tietokalu kuulostaa mukavammalta :D

17.6.2008 klo 17:40

ronettaja
Käyttäjä

Millainen yhteys ihmisellä ja luonnolla pitäisi olla?

17.6.2008 klo 20:58

patajan
Käyttäjä

Kaupungeissa liian vähän luontoa, kaikki liian teollistettua, pakattua tms...

18.6.2008 klo 12:19

ronettaja
Käyttäjä

Itse lähtisin siitä, että jokaisella ihmisellä on oikeus omaan kehoonsa. Jos joku haluaa kyborgiksi, niin se on hänen asiansa. Asian pitäisi kuitenkin toimia vapaan tahdon pohjalta ja kyborgiksi haluavan tulisi olla kykenevä päätös tekemään.

18.6.2008 klo 22:14

patajan
Käyttäjä

Kyllä, olen samaa mieltä, että jokaisella on vapaa tahto. Näinhän meidän Herramme Jeesus Kristus on säätänyt. Toisaalta, on paljon sokeita, joita ehkä on syytä herätellä....?!