Miksi kaikki tahtoo olla ylistyskuoroi/bändei

Alue: Musiikki ja viihde

13.10.2008 klo 9:05

skywalker
Käyttäjä

Heitän tähän tällaisen avauksen kun olen sitä itse aika ajoin ihmetellyt.
Mites tän alkais? Vaikka toteamalla että monet hyvät omintakeiset ja omia
biisejä tehneet bändit / porukat on alkanut vetää samaa ylistysmusaa
ja unohtaneet mistä ne on alunperin aloittaneet.

Esimerkkinä se, että kaikki suomalaiset kuorot ja ryhmät vetää nykyään
samoja kososhillsongbiisejä eikä missään kuulla tuoretta materiaalia.(Provo)

Petrasta tuli ylistysbändi ennen loppumistaan ja nyt IIGuys jatkaa samaa.
Audio Adrenalinet, Wsmithit...Oslon Gospelkuoro liikkuu samalla linjalla
kuin Hillsongsit...luettelo on loputon.

Onko Whitecross ja Newsboys ainoita jotka soittaa sitä mistä ne on aina tunnettu.

En tässä nyt kritisoi ylistysmusiikin soittamista tai laulamista sillä nautin siitä
itsekin, mutta yksipuolistuminen on näkyvissä. Kuka musiikilla enää tavoittelee
uskomattomia kun kaikki haluaa soittaa ylistysmusiikkia?

Keskustelu on auki. ja pilkkuja varmaan tullaan viilaamaan avauksestakin.
Tervetuloa.

13.10.2008 klo 9:49

Jimi
Käyttäjä

Ei mullakaan sitä ylistysmusaa vastaan ole, mutta "hillsongistuminen" eli hillsongin jatkuva apinointi ihmetyttää. Toisaalta, välillä kuulee uusia biisejä ja ne on sitten sitäkin vakuuttavampia :)

7.11.2008 klo 13:48

appleseed
Käyttäjä

Nykyään seurakunnissa esittävä musiikki on jäänyt taka-alalle. Ihmiset ei tajua, että yhtä paljon voi saada siitäkin. Kaikkialla vaan ylistetään, ylistetään, ylistetään. Se on ihanaa, mutta sitä tulee totisesti kaikkialta. Kohta ei varmaan lauleta hengellisestä laulukirjasta/virsiä/mitä ikinä. Olen itse ylistyksen vetäjä ja soitan muutamissakin kokoonpanoissa, enkä ole ehtinyt leipääntyä, mutta on se totta. Tahtoisin soittaa esittävää musaa, mutta ei. Ei ole foorumeita.

7.11.2008 klo 14:21

Roope
Valvoja

Stryper \,,/

7.11.2008 klo 16:24

tulipossu
Käyttäjä

niinpä.

Viestiä muokattu 9.11.2008 klo 1:30, muokkaaja: Jay

8.11.2008 klo 22:52

Ernesti
Käyttäjä

Aikoinaan seurakuntakulttuuri sanoi, että pitää soittaa gospelia. Nykyään kun tietyntyyppinen karismaattinen seurakuntakulttuuri tuli muotiin, niin gospel vaihtui ylistykseksi. Ei kai tässä sen kummemmasta ole kysymys kuin seurakuntakulttuurin muutoksesta ilman sen henkevämpiä juttuja.

Tuota Jimin mainitsemaa hillsongistumista minäkin olen ihmetellyt. Ensin kritisoidaan perinteisten kirkkokuntien kaavoja ja muotomenoja, irrottaudutaan niistä ja perustetaan omia meininkejä, jotka kaikki toimii saman kaavan mukaan. Logiikka?

10.11.2008 klo 19:01

Hartzi
Käyttäjä

Ernesti: Voisitko selittää, että miten ylistysmusiikki liittyy johonkin kaavoihin ja muotomenoihin?

12.11.2008 klo 23:20

Pontus
Käyttäjä

Kaikki kuullosta samalta biisiltä ja David Wilkerson jaksaa väittää että rocki on saatanan musaa ja että Jeesus ei juonut viiniä vain mehua:) Uskon että Jumala rakastaa kaikki muusiikkilajit kun tehdään se sydämmellä ja Hänen kunniaaksi.

13.11.2008 klo 0:15

Nekku2
Käyttäjä

Kaavat ylistysmusiikissa: kaikki menee aina samalla tavalla. Se mikä musta on ylistysmusiikissa huonoa, on että jos siinä aletaan hakea TUNNELMAA ja fiilistä. EI Jumala ylistäessä tarvii mitään ihme TUNNELMAA. Jumala voi olla vaikka miten lähellä vaikkei tuntisi ite mitään.

13.11.2008 klo 0:18

Erkkimon
Käyttäjä

Eniten ärsyttää nykyään nää Hillsong United -kopiot, kun musta edes Hillsong Unitedin biisit ei oo enää parin sadan soittokerran jälkeen hyvää. No on tässä jotain hienoakin; mä olen alkanut arvostaa esittävää musiikkia aivan uudella tavalla.

13.11.2008 klo 15:49

Hartzi
Käyttäjä

Nekku2: On ihmisiä, jotka hakee virsistä/normi gospelista sitä samaa fiilistä, eikä niitä ihmisiä ole todellakaan sen vähempää ku ylistyksestä fiilistä hakevia. Ihminen nyt vaan on sellanen, että se mikä ei tunnu miltään tai tuntuu pahalta, ei ole kivaa eikä sitä jaksa tehdä kovinkaan kauaa. Oli ajatus mikä tahansa siellä taustalla. Harva meistä ylistää Jumalaa sellaisella tavalla, josta ei alkuunkaan pidä.

---------------------------------------------------------------------------------
Jos tykkää jollai tavalla ylistää, niin mikä kukaan on sitä tuomitsemaan fiilisten hakemiseksi. Jos joku kokee olevansa niin pyhä, niin heittäköön sitte sen ekan kiven. Anyone?
---------------------------------------------------------------------------------

Erkkimon: Joo muaki kyl välillä ärsyttää turhat hillsongin kopiot. Varsinkin sellaset, jotka ei osaa sitä hyvin. Tosiaa vieläkin on olemassa muitakin ylistysbiisejä ku hillsongin porukan tekemät/kuuluisaksi tuomat. Kai joku vielä muistaa sellaisen ajan? :>

13.11.2008 klo 16:29

Ernesti
Käyttäjä

Hartzi:

Ernesti: Voisitko selittää, että miten ylistysmusiikki liittyy johonkin kaavoihin ja muotomenoihin?

No se liittyy siten, että minun korvaani suunnilleen kaikki ylistysmusiikki kuulostaa samalta; itsekin puhuit tuossa edellä hillsongin kopioista. Eli käytännössä ylistysmusiikkiin on muodostonut tietynlainen vakiintunut tapa so. millä tavalla homma tavataan tehdä. Minusta tätä vakiintunutta tapaa voi aivan hyvin nimittää kaavaksi tahi muotomenoksi.

13.11.2008 klo 17:45

Daniel
Käyttäjä

Nekku2: Se mikä musta on ylistysmusiikissa huonoa, on että jos siinä aletaan hakea TUNNELMAA ja fiilistä. EI Jumala ylistäessä tarvii mitään ihme TUNNELMAA. Jumala voi olla vaikka miten lähellä vaikkei tuntisi ite mitään.

JUMALA ei tarvitse tunnelmaa tai fiilistä, mutta IHMINEN inhimillisenä olentona kylläkin. Jumala on aina lähellä, mutta sitä ei välttämättä pysty tuntemaan huonon fiiliksen (=synnin) takia. Pahat ajatukset, synti ja pelko vaivaavat mieltä, ei pystytä keskittymään Jumalaan. Ylistyksen tarkoituksena olisi rikkoa tällaiset muurit ja avata todellinen yhteys Kaikkivaltiaaseen.

Olet oikeassa, että ylistyksen tarkoitus ei ole hakea tunnelmaa. Ylistyksen tarkoitus on avata yhteys Jumalaan ja ylistää Häntä, joka on sen arvoinen. Usein tämän toiminnan sivutuotteena tosin syntyy sanoinkuvaamattoman mahtava TUNNELMA, fiilis, mikä ei sinänsä ole lainkaan huono juttu :)

13.11.2008 klo 17:59

Daniel
Käyttäjä

Aloitukseen vielä: Onko se huono juttu jos ylistysmusiikkia esitetään paljon ja uusia bändejä perustetaan? Sehän on vallan mahtavaa!

Täytyy muistaa että ovat ne laulajat ja soittajatkin ihmisiä. Eivät hekään jaksa samoja vanhoja biisejä samalla kaavalla loputtomiin vetää. Lopulta kun huomataan, että kaikki kuulostavat samalta ja ihmiset kyllästyvät siihen, tulee pian kilpajuoksu siitä kuka pystyy soittamaan omaperäisintä ja uusinta ylistysmusiikkia. Nyt vain on Hillsongin aika. Älä huoli, kyllä niitä uusia lauluja tehdään.

13.11.2008 klo 22:47

Hartzi
Käyttäjä

Ernesti: Kysymys ei mun mielestä ole todellakaan mistään muusta kun ohimenevästä muoti-ilmiöstä. Niitä tulee ja menee. Aika radikaalia alkaa puhumaan kaavasta tai muotimenosta. Eihä sitäkää voi sanoo kaavaksi jos joku uus hyvä biisi soi radiossa monta kertaa päivässä viikkojen ajan. Sillon taotaan kun rauta on kuumaa.

Niin ja ne hillsongit kopiot ärsyttää siksi, että kun selkeesti näkee, että yritetään olla ku joku hillsong vaikkei ollenkaa osata.

14.11.2008 klo 0:15

Nekku2
Käyttäjä

Mutta musta olis kyl oikeesti sairaan kivaa ku ois ERILAISIA pändejä ylistääs. Folkkia ja reggaeta kaipaisin. ERILAISTA. Nykyään kaikki perusmusa kuulostaa muutenki samalta: rummut, basso, piano tai syna ja basso ja sitten ei ku antaa mennä. Eikä siinä mitään huonoa ole mutta ku erilainenki on kivaa ja vaihtelu virkistää. :)

14.11.2008 klo 1:17

Ernesti
Käyttäjä

Eihä sitäkää voi sanoo kaavaksi jos joku uus hyvä biisi soi radiossa monta kertaa päivässä viikkojen ajan.

Eipä voi ei, mutta sitä voi, jos radiossa ei soi kuin sen yhden hyvän biisin tyylisiä biisejä. Ja minun nähdäkseni nimenomaan tästä on ylistysmeiningeissä kysymys: kaikki ylistysmusiikki on suunnilleen samanlaista. Jokku Scandinavian Metal Praisen tyyppiset vähän erilaista musiikkia vääntävät pumput ovat lähinnä poikkeus.

14.11.2008 klo 19:45

Juan Pablo Gomez Esteban
Käyttäjä

Miksi kaikki tahtoo olla ylistyskuoroi/bändei

Niin karua kun se onkin, niin jossain vaiheessa gospel-yhtyekin on niin suosittu, ettei kertakaikkiaan voi tehdä muuta kuin pyytää rahaa keikkailusta. Kun kerran sitä rahaa väkisin alkaa tulemaan, niin miksei saman tien maksimoisi sitä rahan määrää, soittamalla sitä musiikkia jolle on eniten tilausta piireissä.

Itseasiassa samasta syystä moni rokkibändi rupeaa tanssiorkesteriksi.

16.11.2008 klo 14:47

Atte
Käyttäjä

Usein tämän toiminnan sivutuotteena tosin syntyy sanoinkuvaamattoman mahtava TUNNELMA, fiilis, mikä ei sinänsä ole lainkaan huono juttu :)

Usein tästä itse tunnelmasta vain tulee se syy, mittari, jolla mitataan suhdetta Jumalaan. Ymmärrän Nekun pointin.

16.11.2008 klo 16:25

ebsuli
Käyttäjä

Esittävää musaa mun mielestä kaivattais gospel-saralla ja itse siitä olen jo pidempään haaveillut mutta mistä löytää bändi :/