Kun tyttöystävä ei ole uskossa?
Alue: Nuoruus ja seurustelu
|
10.10.2008 klo 23:00 |
eli, ihastuin yhteen täkäläiseen tyttöön, ja tulin pyytäneeksi häntä leffaan kanssani. Hän suostui. kiitos kaikille vastauksista! |
|
11.10.2008 klo 0:00 |
Joo, sun täytyypi jutella uskosta hänelle ja pyytää hänet mukaan seurakuntaan mukaan. Pian hän alkaa huomata kuinka paljon parempaa on olla uskossa ja kun hän saa positiivisen kuvan uskosta ja toisista uskovaisista niin hänen sydämensä on avoimempi hyvään ratkaisuun. Tietysti ei sovi unohtaa rukousta tyttösi puolesta. Tsemppiä :) |
|
11.10.2008 klo 1:21 |
Oo rohkeesti oma ittes, älä peittele uskoas vaan kerro siitä tälle tytölle. Pyydä häntä mukaan hengellisiin juttuihin nuorteniltoihin yms. Näin se saa kuvan siitä et usko on sulle tärkee asia ja Jumala menee kaiken muun edelle. Jos tyttöä häiritsee sun usko ni en itse ainakaa jatkas suhdetta. Cheers |
|
11.10.2008 klo 2:21 |
niin unohtu vielä sanoa et kristityn suhteen kannalta on parempi jos molemmat osapuolet on uskossa, tähän kannattaa pyrkiä mut edelleen tutustu kunnolla siihen tyttöön johon oot ihastunu ja ota asioista itse selvää ;) |
|
11.10.2008 klo 9:25 |
Sanoisin, että on epäviisasta aloittaa seurustelusuhde ei-uskovaisen kanssa, sillä Sanakin siitä varoittaa..
2. Kor 6:14 |
|
11.10.2008 klo 10:33 |
Mulla on kans vähän samanlainen tilanne, eli oon ihastunut ei-uskovaan poikaan ja luulen, että tunne on molemminpuolinen. Ja oon paljon miettinyt just sitä että onko uskovan hyvä seurustella ei-uskovan kanssa, ja rukoillut, enkä ole vielä mitään vastausta löytänyt. |
|
11.10.2008 klo 12:42 |
Sanoisin, että on epäviisasta aloittaa seurustelusuhde ei-uskovaisen kanssa, sillä Sanakin siitä varoittaa.. Käsittääkseni tällä paikalle ei tarkoiteta ihmissuhteita, mutta anyways... Olen sitä mieltä, että tutustu tyttöön kunnolla ja niin kuin joku jo sanoikin, ole oma itsesti äläkä peittele uskoasi, jotta tyttökin saa sinusta "oikean" kuvan. Olen myös sitä mieltä, että parempi olisi uskova kumppani, mutta ei se väärinkään ole. |
|
11.10.2008 klo 12:52 |
Sanonpa vaan, että se on ihan huuhaata se, ettäkö ei-uskovainen seurustelukumppani olisi syy siihen että uskovaisen usko heikkenee ja mahdollisesti luopioituu. Kyllä se on enemmän itsestä kiinni miten paljon antaa sen vaikuttaa. Eikä kukaan yksittäinen ihminen voi toisen uskoa viedä pois tosta vaan. Yleensä jos näin on käynyt, on käynyt siksi, että uskovaisella on ollut jokin kriisi jo ennen seurustelun alkua ja epäilyksiä jolloinka syyt löytyy muualta kuin siitä ei-uskovaisesta seurustelukumppanista. Itse sanoisin, että go for it, kokeile miten se toimii käytännössä. Jos ei niin, sitten on kuitenkin parempi, että otit selvää kuin se että et edes yritä seurustelua hänen kanssaan. Sitä yleensä tuppaa ihmiset katumaan sellasia asioita kuitenkin. |
|
11.10.2008 klo 13:21 |
kiitos näistä tähänastisista vastauksista TODELLA paljon! mä oon nyt jo reilun viikon rukoillukki sen tytön puolesta, ja sen, että uskaltasin kertoo kaikista näist uskon asioista. jos tuntuu siltä, ettei tyttöä ala uskon asiat kiinnostaa, ja antaa mun valita sen ja Jumalan väliltä, niin kyllä mä sen jälkimmäisen valitsen.. Olette ihania, kiitos näistä! ja siunausta <3 |
|
11.10.2008 klo 13:38 |
Yksi mikä myös pitää muistaa on se, ettei kerro liikaa uskon asioistansa. Jos puhuu vain niistä, niin ei välttämättä tarvitse edes ihmetellä, jos tyttöä ei ne kiinnostakaan. En tajua tätä uskovaisten "valitse tytön tai jumalan väliltä"-juttua, koska kumpikaan ei sulje toista pois. Voi olla uskossa ja seurustella ei-uskovaisen kanssa ja harva ei-uskovainen (joka on valmis seurustelemaan uskovaisen kanssa) laittaa uskovaisen siihen tilanteeseen, että joutuisi valitsemaan. Ne, jotka näin tekisivät, eivät edes alun alkaenkaan halua seurustella uskovaisen kanssa. |
|
11.10.2008 klo 14:16 |
Huono seura hyvät tavat turmelee... Eli tässähän ollaan sen vanhan syntikysymyksen äärellä. Jos toinen ei elä pyhää elämää niin asettaa toisen lankeamisen vaaraan ja lisäksi puuttuu Hengen yhteys. |
|
11.10.2008 klo 14:18 |
"Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? Voivatko Kristus ja Beliar* olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko? Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: -- Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani. Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias" (2. Kor. 6:14-18). |
|
11.10.2008 klo 14:29 |
Huono seura hyvät tavat turmelee... Eli tässähän ollaan sen vanhan syntikysymyksen äärellä. Jos toinen ei elä pyhää elämää niin asettaa toisen lankeamisen vaaraan ja lisäksi puuttuu Hengen yhteys. Ei ei-uskovaisen seura ole automaattisesti huonoa seuraa. On monia ei-uskovaisia, jotka eivät esim. kiroile tai käytä päihteitä ollenkaan. Pitäisikö uskovaisten sitten vain olla keskenänsä, eikö heillä saisi olla ei-uskovaisia edes kavereina? Ja aika heikko pitää olla uskon, jos kavereiden seura pystyy sitä heikentämään tai sitten uskovaisella itsellään on heikko luonne, jos ei osaa pitää kiinni omasta vakaumuksestaan senkään vertaa. |
|
11.10.2008 klo 14:29 |
Eikä omista lankeamuksista voi aina syyttää muita ihmisiä. Itsestä se on enemmän kiinni. |
|
11.10.2008 klo 16:46 |
Tärkeintä nyt on se, että voithan toista aina pyytää näihin uskovaisten rientoihin, mutta jos tätä ei kiinnosta niin sitten ei kiinnosta. Molempien pitäisi kunnioittaa toistensa maailmankatsomusta, joten omasta mielestäni nämä "minä vai jumala" kysymykset ovat täysin typeriä ja kertovat nyt viimeistään että touhussa ei ole mitään järkeä. |
|
11.10.2008 klo 17:25 |
On monia ei-uskovaisia, jotka eivät esim. kiroile tai käytä päihteitä ollenkaan. Pitäisikö uskovaisten sitten vain olla keskenänsä, eikö heillä saisi olla ei-uskovaisia edes kavereina? Ja aika heikko pitää olla uskon, jos kavereiden seura pystyy sitä heikentämään tai sitten uskovaisella itsellään on heikko luonne, jos ei osaa pitää kiinni omasta vakaumuksestaan senkään vertaa. .. ja on uskovaisia, jotka päihteitä käyttävät sekä kiroilevat. ja ei tää sellanen suhde ole, että mä uskoni menettäisin.. mutta katsotaan nyt mitä tästä tulee. |
|
11.10.2008 klo 17:38 |
Molempien pitäisi kunnioittaa toistensa maailmankatsomusta, joten omasta mielestäni nämä "minä vai jumala" kysymykset ovat täysin typeriä ja kertovat nyt viimeistään että touhussa ei ole mitään järkeä. mutta jos suhde menee pidemmälle, niin mitä sitten.. jos itselle on kuitenki tärkeää se, että se kenen kanssa seison alttarilla, kun pappi sanoo aamen, on uskovainen.. |
|
11.10.2008 klo 17:50 |
jos itselle on kuitenki tärkeää se, että se kenen kanssa seison alttarilla, kun pappi sanoo aamen, on uskovainen.. Jos loppujen lopuksi tämä on se mitä haluat, niin minusta on aika turhaa tuhlata aikaa suhteeseen, jolla ei loppujen lopuksi ole tulevaisuutta, ellei sitten se tyttö paukahda uskoon. |
|
11.10.2008 klo 18:34 |
Ymmärrän, että asia jonka kanssa kipuilet on vaikea. Jos kestävää suhdetta ajattelit rakentaa on tärkeää, että molemmilla on pohjalla yhteiset arvot. Muista, että ketään ei voi väkisin käännyttää. Aina parisuhteen alussa sitä ajattelee, että kyllä mä sen toisen vielä muutan, mutta se on väärä ajatusmalli. Suhde ei saa perustua sille, että yrittää tehdä toisesta jotain muuta kuin mitä se on. Pitää oppia sietämään toisen virheitä ja jos ne on jotain sellaisia mitä sä et todellakaan tulevalta aviopuolisoltas halua, niin sitten ei auta muu kuin ero. Älä kituuta pitkään tuhoon tuomitussa suhteessa, koska se tulee vaan satuttamaan kaikkia enemmän sitten kun se kariutuu. Rukoilla tietenkin aina voi. Jumalalle mikään ei ole mahdotonta. |
|
11.10.2008 klo 21:11 |
mutta jos suhde menee pidemmälle, niin mitä sitten.. jos itselle on kuitenki tärkeää se, että se kenen kanssa seison alttarilla, kun pappi sanoo aamen, on uskovainen.. Suosittelen itseäsi katsomaan, että kun puhut uskostasi ja sen merkityksestä, niin älä mielellään anna kuvaa että painostat. Sen voi helposti tulkita hieman painostavaksi jos toinen lähtee linjalle "en voi olla kanssasi jos et käänny uskoon." Kokemuksesta sitä tietää, että ihminen on valmis vaikka mihin suhteen takia, mutta jos toiselle ei vaan usko sovi niin on se aika mielettömän ikävän tuntuinen ajatus että "tuo ei rakasta minua jos en tee näin." |
|
12.10.2008 klo 2:03 |
Sanonpa vaan, että se on ihan huuhaata se, ettäkö ei-uskovainen seurustelukumppani olisi syy siihen että uskovaisen usko heikkenee ja mahdollisesti luopioituu. Kyllä se on enemmän itsestä kiinni miten paljon antaa sen vaikuttaa. |
|
12.10.2008 klo 2:04 |
Mitä hittoa tapahtu?? :O |
|
12.10.2008 klo 2:06 |
Mulla on kans vähän samanlainen tilanne, eli oon ihastunut ei-uskovaan poikaan ja luulen, että tunne on molemminpuolinen. Ja oon paljon miettinyt just sitä että onko uskovan hyvä seurustella ei-uskovan kanssa, ja rukoillut, enkä ole vielä mitään vastausta löytänyt. Kannattaa miettiä omalta kannalta, kuinka tärkeää SULLE on että sun seurustelukumppani mahd. aviopuoliso on uskossa |
|
12.10.2008 klo 2:07 |
Yksi mikä myös pitää muistaa on se, ettei kerro liikaa uskon asioistansa. Jos puhuu vain niistä, niin ei välttämättä tarvitse edes ihmetellä, jos tyttöä ei ne kiinnostakaan. En tajua tätä uskovaisten "valitse tytön tai jumalan väliltä"-juttua, koska kumpikaan ei sulje toista pois. Voi olla uskossa ja seurustella ei-uskovaisen kanssa ja harva ei-uskovainen (joka on valmis seurustelemaan uskovaisen kanssa) laittaa uskovaisen siihen tilanteeseen, että joutuisi valitsemaan. Ne, jotka näin tekisivät, eivät edes alun alkaenkaan halua seurustella uskovaisen kanssa. Word up, ei kannata painostaa |
|
12.10.2008 klo 12:06 |
kiitos munkin puolesta kaikille vastauksista :) tätä asiaa tulee varmasti mietittyä vielä pitkään, mutta näistä oli apua. |
|
12.10.2008 klo 12:15 |
Mitä tulee uskon heikentymiseen, on se hyvinkin mahdollista. Tosin oma uskoni heikentyy sitä mukaa, mitä enemmän hengaan nimenomaan uskovien seurassa, mutta tietty tämä (tai tuo) voi olla poikkeustapaus. Toisaalta usko voi jopa vahvistua, saadessaan uusia eväitä keskusteluista asiaan niin paljon perehtymättömän, mutta avoimin mielin siihen suhtautuvan kanssa. Tietty olettaen että tämä "eikkari" on messissä avoimin mielin, eikä kumppani ole Dawkinsin sukua. Kuten sanottua, väärä tie on lähteä muuttamaan ihmistä millään tavoin haluamakseen, oli kyse sitten uskonasioista tai vaikkapa ulkonäöstäkin. Sitä joko alkaa jonkun kaa silleen kun se on tai ei ala. |
|
12.10.2008 klo 17:41 |
well, tämän tytön äiti on Diakonissa. Luulen, että uskonasiat ei oo kovin kaukana.. pitää vaan puhua, ja rukoilla. :) |
|
12.10.2008 klo 20:23 |
well, tämän tytön äiti on Diakonissa. Luulen, että uskonasiat ei oo kovin kaukana.. pitää vaan puhua, ja rukoilla. :) Isoisäni oli rovasti mutta eikkarihan sitä tässä ollaan. |
|
12.10.2008 klo 23:54 |
well, tämän tytön äiti on Diakonissa. Luulen, että uskonasiat ei oo kovin kaukana.. pitää vaan puhua, ja rukoilla. :) Kaveri totes hyvin näistä asioista, ku pyrkii vaan mahollisimman lähelle jumalaa ni kaikki muu tulee ku itestää, kyllä, myöskin se täydellinen muija jos niin on tarkotus |
|
13.10.2008 klo 14:56 |
...eikkarihan sitä tässä ollaan. eikkari? |