Teodikean ongelma
|
5.8.2008 klo 2:51 |
Onhan tuo Pasi hienosti filosofoinut, vaan Raamatun ulkopuolinen selityshän tuo kuitenkin on. Kuten sinunkin kyhäelmäsi? |
|
5.8.2008 klo 8:21 |
Sitä en kiistä, vega. Kommenttini syy on se, että Sir JoNista Pasi Turusen ajatuksien osalta luulen päinvastaista. |
|
5.8.2008 klo 11:38 |
Varjo ; Kerro nyt toki se oma syntikäsityksesi, joka estää luontoa tekemästä syntiä. Synti voidaan määritellä kahdella eri tavalla, niin että koko synnin kirjo tulee näistä määritelmistä näkyviin; 1. Synti on mielen alueen ja ajatusten kapinointia sekä vihollisuutta Jumalaa ja hänen tahtoaan vastaan. 2. Synti on väärämielistä pahan tekemistä. Nämä määritelmät pitävät sisällään väärämieliset pahat himot ja pahat ajatukset, jotka ovat Raamatun ilmoituksen mukaan syntiä, sekä väärämieliset pahat sanat, teot ja laiminlyönnit. [2Moos 20:17; Room 7:7-14; Mar 7:20-23; Matt 12:33-37] Jotta voidaan tehdä syntiä, täytyy kyetä ajattelemaan selkeästi ja valita synnin tekeminen. |
|
5.8.2008 klo 17:13 |
Jotta voidaan tehdä syntiä, täytyy kyetä ajattelemaan selkeästi ja valita synnin tekeminen. Tuollainen määritelmä tekee synnistä hyvin vahvasti aika- ja kulttuurisidonnaisen. Minä kuvittelin sinun olevan kovin vahvastikin sellaista ajatusta vastaan. |
|
5.8.2008 klo 18:37 |
Varjo ; Tuollainen määritelmä tekee synnistä hyvin vahvasti aika- ja kulttuurisidonnaisen. Minä kuvittelin sinun olevan kovin vahvastikin sellaista ajatusta vastaan. En minä pidä Raamattua kulttuuri- ja aikasidonnaisena, joten en näe tuossa mitään ongelmaa. |
|
5.8.2008 klo 19:11 |
En minä pidä Raamattua kulttuuri- ja aikasidonnaisena, joten en näe tuossa mitään ongelmaa. Otetaan sitten helppo esimerkki jonka kanssa voit pohtia: Onko kuolemanrangaistuksen täytäntöönpano synti vai ei? |
|
5.8.2008 klo 19:35 |
Varjo ; Onko kuolemanrangaistuksen täytäntöönpano synti vai ei? On. |
|
5.8.2008 klo 20:21 |
On. Kehoittaako siis Mooseksen laki syntiin, vai onko tämä sellainen synti joka riippuu ajasta tai kulttuurista? |
|
5.8.2008 klo 21:23 |
Varjo ; Kehoittaako siis Mooseksen laki syntiin, Ei. Mooseksen lakipykälät oli ensisijaisesti kirjoitettu Israelin kansalle, joka oli Jumalan valitsema kansa. Ne olivat myös samalla Israelin kansan "yhteiskuntalaki", joka soveltui sen ajan tilanteeseen. vai onko tämä sellainen synti joka riippuu ajasta tai kulttuurista? Ei. |
|
5.8.2008 klo 21:41 |
... ja kun viittaat tuolla kysymykselläsi Mooseksen Lakiin, niin kysymyksenasettelusi on väärä; koska sinun silloin tulisi kysyä, että "Oliko kuolemanrangaistuksen täytäntöönpano syntiä vai ei". Siihen vastauksena sanoisin, että ei ollut; se oli yksin Mooseksen Lain rangaistusmuodoista. Mutta mikäli puhut tästä ajasta, eli "Onko kuolemanrangaistuksen täytäntöönpano synti vai ei", niin siihen vastaisin, että kyllä; koska emme enää elä Vanhassa Liitossa, missä kuolemanrangaistus oli vielä sallittua. |
|
5.8.2008 klo 21:42 |
Toki kyllä voidaan sanoa, että Raamatussa on aika/kulttuuri-sidonnaisia elementtejä, siitä esimerkkinä Vanhan Liiton uhri- ja puhtauslait yms. |
|
5.8.2008 klo 23:19 |
koska emme enää elä Vanhassa Liitossa, missä kuolemanrangaistus oli vielä sallittua. Eikö se ole melkoisen uhkarohkeaa väittää Jeesuksen kumonneen Mooseksen Liitosta yhtään mitään muuta kuin uhrilait (ja Paavalin kumonneen puhtauslait)? Kyllä nyt pitää sinulle heitellä takaisin kaikki "rusinapullauskovaiset" ja "liberaaliteologit" mitä olet minun silmilleni nakellut. Mikä on sinun keinosi valikoida, mitkä osat käskyistä pidät ja mitkä et? |
|
5.8.2008 klo 23:32 |
Varjo ; Eikö se ole melkoisen uhkarohkeaa väittää Jeesuksen kumonneen Mooseksen Liitosta yhtään mitään muuta kuin uhrilait (ja Paavalin kumonneen puhtauslait)? http://www.vapaasatama.net/laki.html Varjo ;Mikä on sinun keinosi valikoida, mitkä osat käskyistä pidät ja mitkä et? Raamatun sana. |
|
5.8.2008 klo 23:32 |
Suosittelen opettelemaan käsitteet "Vanha Liitto" ja "Uusi Liitto" ja mitä ne pitävät sisällään, ennenkuin jatkamme keskustelua yhtään pidemmälle. |
|
5.8.2008 klo 23:42 |
Varjo ;Mikä on sinun keinosi valikoida, mitkä osat käskyistä pidät ja mitkä et? Raamatun sana. Tuossa tapauksessa sinulle olisi varsin helppo asia näyttää ne Uuden Testamentin kohdat, jotka yksiselitteisesti kumoavat kuolemanrangaistuksen, eikö? Suosittelen opettelemaan käsitteet "Vanha Liitto" ja "Uusi Liitto" ja mitä ne pitävät sisällään, ennenkuin jatkamme keskustelua yhtään pidemmälle. Kyllä minä ymmärrän varsin hyvin, kuinka sinä ne näet, ja varmaan sinulla jonkinlainen käsitys siitäkin on, kuinka vähän minä itse vanhasta liitosta hyväksyn. Kyse on nyt kuitenkin siitä, että on asioita, jotka ovat olleet syntiä, mutta eivät ole sitä enää, samoin kuin on asioita, jotka eivät ole olleet syntiä mutta ovat sitä nyt. Vanhasta ja uudesta liitosta puhuminen kuulostaa omituiselta kiemurtelulta tuon suhteen: uskonnollinen laki on osa kulttuuria, ja kulttuurin normit määräävät eri asioita synneiksi eri aikakausina, ja riippumatta uuden ja vanhan liiton rajasta. |
|
23.12.2008 klo 18:43 |
Olen saanut Luojan armosta tietää vastauksen tähän mystiseen "teodikean" ongelmaan. Kuvitellaanpa tilanne jossa Aatami ei olisi lotkauttanut korvaa käärmeen ehdotukselle, vaan kyseenalaistamatta olisi toiminut luojan käskyjen mukaan eikä olisi syönyt hedelmää. Olisiko Aatami alkanut pohtia tässä tilanteessa, mistä käärme oli tullut, kuka sen oli luonut, miksi Jumala salli käärmeen ehdottaa moista etc etc.. Vai olisiko Aatami vain jatkanut elämää paratiisissa onnellisena rakastaen Jumalaa entistä enemmän kun nyt oli tulessa koeteltu. End of discussion |
|
23.12.2008 klo 20:30 |
Olen muuten samoilla linjoilla kanssasi murdochh mutta eikös se Eeva (Eva) ehdotanut sitä hedelmäisen "ihanan" namupalan maistamista Aatamille, eikä käärme? Käärmehän vain yllytti Eevaa syömään hedelmää ja jakamaan sen turmeltavan vaikutuksen myös miekkosensa kanssa. Ainakin tällä tavalla minä sen olen ymmärtänyt. Jepulis. Mutta en sen enempää puutu tähän keskusteluun koska en näe tarpeellisena kinastella asiasta, jonka kinastelu ei johda muuhun kuin ylpitkään sessioon tietokoneen äärellä. Hyvää Joulua! |