Nettiselaimet

Alue: Media ja tekniikka

30.9.2008 klo 21:02

Jay
Valvoja

Eli simppelisti vaan, mitä nettiselainta käytät ja miksi?

Veikkaisin että suosittuusjärjestys on ehkä tälläinen:
1. Firefox
2. Internet Explorer
3. Opera
4. Safari

Tosin tälläsiä kyselyjä vääristää se, et yleensä esim. Firefoxin käyttäjät (kuten minä) vastaavat tälläsiin kyselyihin aktiivisemmin kuin esim. Internet Explorerin käyttäjät. :D Mutta katsotaan miten käy. :)

Jokerina saa kertoa erityisesti myös kokemuksia Google Chromesta (itse en oo ko. selainta vielä käyttänyt).

Viestiä muokattu 30.9.2008 klo 21:03, muokkaaja: Jay

30.9.2008 klo 21:32

stedo
Käyttäjä

Hyvä pointti..

Firefox 3.0.3, mm. siksi että..
-välilehdet ennen ie:tä -> tuttu ja turvallinen
-siihen saa runsaasti rutiineja helpottavia lisäpalikoita
-sen väitetään olevan tietoturvallisempi
-Adblock!!

30.9.2008 klo 22:15

dzam
Ylläpitäjä

Safari.

Chrome on ihan jees. Nopea, simppeli ja kiva käyttää.

radikaali.netin kävijöistä muuten sen verran, että Firefoxia käyttää 62,60%, IE:tä 27,24%, Safaria 5,26% ja Operaa 3,37%, joten järjestyksesi on jotakuinkin kohdillaan. :)

1.10.2008 klo 12:25

Atte
Käyttäjä

Eli jos oletetaan, että suurin osa kävijöistä on kristittyjä, voidaan todeta, että Jeesuskin käyttäisi Firefoxia? ;) Firefrox, selain kristityille.

1.10.2008 klo 13:38

Sir JoN
Käyttäjä

Firefox 2.0.0.17 ... ja miksi; koska 3.0.3 ei toimi minun koneellani. Jostain syystä se kaatuilee kun vaikkapa Youtubessa painaa suoraan jotain videota, tai foorumeilla "lähetä" / "muokkaa" nappulaa ... hauskinta siinä kuitenkin on se, että mikäli aukaisee ko. sivut välilehtiin, niin ei mitään ongelmaa.

1.10.2008 klo 17:45

oceansoul
Käyttäjä

;o

Firefox 3 se täälläkin. (Adblock mukaisa kyllä!)

1.10.2008 klo 20:35

Novi
Käyttäjä

radikaali.netin kävijöistä muuten sen verran, että Firefoxia käyttää 62,60%, IE:tä 27,24%, Safaria 5,26% ja Operaa 3,37%, joten järjestyksesi on jotakuinkin kohdillaan. :)

Valvojat näkevät mitä selaimia käytetään mutta tavalliset käyttäjät eivät pysty edes muokkaamaan viestejään :

1.10.2008 klo 23:31

84shadow84
Käyttäjä

Opera 9.52 , Firefox x64 (beta versio minefield), chrome, joskus kun aivan pakko niin ie :P

1.10.2008 klo 23:44

sjh
Käyttäjä

Opera 9.52 käytän pääasiassa sen takia, että se on ehkä monipuolisin, jos ei lasketa lisäosia, mutta käytän myös Firefoxia. Chromea kokeilin, mutta poistin sen... IE:hen en koske enään, kun ei ole edes pakko!

2.10.2008 klo 0:00

dzam
Ylläpitäjä

Valvojat eivät näe, mitä selaimia käytetään, mutta mun mielestä on ihan oikeutettua, että minä sivuston kehitysvastaavana ne näen...:)

3.10.2008 klo 11:47

Titta
Käyttäjä

Opera 9.52. Poistin Firefoxin koneeltani vuosien käytön jälkeen. Ja miksikö? Siksi, että kolmen uusimman päivityksen jälkeen se mokoma hävitti tallennetut salasanat. Neljättä kertaa en jäänyt odottelemaan. Tämän Operan kanssa ei ole ollut mitään hämminkiä.

3.10.2008 klo 14:53

achterlicht
Käyttäjä

Minun koneella ei onnistu edes firefoxin asentaminenkaan.

Kaikista muista ohjelmista poiketen, firefoxin asennus vaatii pms-salasanan, josta ei minulla ole mitään hajua. Oli sitten mikä vain ff-versio, sama bugi. Toinen hauskuus onkin, etten muista tätä bugia kenenkään muun koneella olleen.

Jopa win98 asensi firefoxin mutkitta, ei tämä. No, eipähän sitten mennä valtavirran mukana tässäkään asiassa :D
Ensiksi tämä palsta itki sitä, että "käytössäsi on auttamatta vanhentunut selain - IE7" ja piti ladata safari. No nyt on safarikin, mutta IE7 toimii vallan mainiosti, joten käytetään tätä sitten.

3.10.2008 klo 15:08

oceansoul
Käyttäjä

Minulla ei kyllä koskaan ole mitään ongelmia ollut Firefoxin kanssa. Ei Windows-aikana eikä nyt Ubuntussakaan. Ikävää kyllä, jos salasanat häviää noin. =(

IE7 on vaan huono. =D Sekava ja plää. Mutta mikäs siinä, jos tykkää...

7.10.2008 klo 12:53

huono_ihminen
Käyttäjä

Käytin ennen Operaa, mutta se kulutti hirveästi muistia (Rosettan takia kuulemma, ei ole vielä universalia versiota tullut) ja sai koneen kaatuilemaan. Vaihdoin Firefoxiin kun huomasin että siihen saa paljon lisäosia, jotka tekevät siitä lähes samanlaisen kuin Operasta. Esim. Adblock Plus, All-in-One Sidebar, Fission, Istuntojenhallinta, LastTab, pastego. Etenkin ilman Aio Sidebaria en olisi Foxiin vaihtanut.
Lisäksi tähänkin saa ulkoasun joka saa selaimen näyttämään yhtä nätiltä ja siistiltä kuin Safari, ja lisäosia joihin olen rakastunut: oikuluvun sanakirjat, Brief, Fast Video Download, Tab Control, Wikipedia Lookup Extension.
Safari on vähän turhan yksinkertainen, uusimmasta IE:stä en tiedä (sitä ei kaiketi macille edes saa), siinä on kuulemma jopa välilehdet nykyään.

7.10.2008 klo 12:57

huono_ihminen
Käyttäjä

Hmmm, nyt kun googlen selainta käyttävä ei enää annakaan kaikkien tekstiensä oikeuksia googlelle, sitä voisi kokeillakin: http://www.digitoday.fi/tietoturva/2008/09/04/chrome-antaa-oikeudet-taka...

7.10.2008 klo 20:40

weetzie
Käyttäjä

Safaria käytän. Joskus jotkut sivu ei pelitä sillä, niin käytän Firefoxia. Jos ei pelitä sittenkään, niin saa olla pelittämättä, minen jaksa... :D

13.10.2008 klo 18:30

Jimi
Käyttäjä

Firefox jyllää mulla. Hiirielkeet on asennettu, ei muuta.
Rakastan sitä ominaisuutta, että kun lykkää tietyn tyyppiset kirjanmerkit tossa yläpalkissa olevaan kansioon, ni klikkaamalla keskinapilla sitä kansiota saa avattua kaikki kansiossa oleilevat kirjanmerkit laakista omiin välilehtiinsä. En vaan pärjää ilman enää. Ja tämä on yksi ominaisuus, joka chromesta puuttuu tällä hetkellä.

14.10.2008 klo 11:36

Maryel
Käyttäjä

Firefox 3.0.3

Imho parhain selain, ei tietenkään täydellinen, mutta omaan käyttööni paras.

14.10.2008 klo 20:07

valonlapsi12
Käyttäjä

Firefox 3.0.3
Vuosi sitten taisin vielä käyttää IE:tä enkä kai ollut ees kuullut firefoxista :DD. Ja sit yks kaveri sano mulle että mitään IE:tä tueta ja sai vakuutettua mut sen paremmuudesta ja nyt sanon itse että ei mitään IE:tä! :D
Safaria joskus kokeilin mutta ei ollut mua varten.

14.10.2008 klo 20:08

valonlapsi12
Käyttäjä

Siis vakuutettua mut firefoxin paremmuudesta :D missä se muokkaustoiminto viipyy?

23.10.2008 klo 14:22

Mendicus
Käyttäjä

Käytän Internet Exploreria, koska yleensä nettisivujen toimivuus varmistetaan ainakin IE:llä, mistä johtuu se, että IE:llä yleensä nettisivut toimivat (riippumatta siitä, noudattaako IE hyvin W3C:n www-standardeja vai ei). Lisäksi IE:tä on helppo käyttää, sen Suosikit/Favorites toimivat, sen fontit ovat kivannäköiset, sitä käyttäessä ei tarvitse asentaa ylimääräisiä ohjelmia (tosin olen asentanut muitakin testatakseni omia html-koodauksiani muillakin selaimilla).

23.10.2008 klo 14:26

dzam
Ylläpitäjä

Mendicus: Kyllä ne sivut silti 80% tapauksista toimii paremmin esimerkiksi Firefoxilla tai Safarilla, niitä kun käytetään oikeasti näyttämään sivu siinä vaiheessa, kun sivua tehdään.

Esimerkiksi radikaali.net on koostettu täysin ja vain ja ainoastaan Safaria katselemalla, sitten on korjattu kasa IE7-bugeja ja esimerkiksi IE6 on jätetty huomiotta kokonaan - kunhan perusominaisuudet toimivat jotenkuten. IE7:ltakin silti jää pois iso kasa pienen pieniä kikkoja jne.

23.10.2008 klo 20:19

marika_
Käyttäjä

Internet Exploreria käytän.

24.10.2008 klo 0:50

Mendicus
Käyttäjä

Operassa taisi olla ongelmia ainakin dokumentin sisäisten linkkien ja indeksien CSS-asettelujen kanssa, vaikka ihan W3C:n standardien mukaan olen pyrkinyt koodini kirjoittamaan, joten eipä oikein Operan toiminta vakuuttanut.

24.10.2008 klo 10:08

Jay
Valvoja

Vaikka muut selaimet onkin periaatteessa fiksumpia, nii nettisivuja tehdessä, Internet Exploreria on aivan mahdotonta ohittaa. Ohessa Net Applicationsin globaali statistiikka (kvartaali 3/2008).

72.22% Internet Explorer
19.48% Firefox
6.39% Safari
0.71% Opera
0.26% Chrome

Tilastossa oli myös Netscape ja Mozilla, mutta niiden lukuja en sisällyttänyt nyt tähän.

Viestiä muokattu 24.10.2008 klo 10:12, muokkaaja: Jay

27.10.2008 klo 15:13

sielun silmin
Käyttäjä

Firefox 3.0.3 on enimmäkseen käytössä.
Parasta nettiselainta ei ole vielä valmistettu vaan se on tekeillä =))

27.10.2008 klo 16:16

Miya
Käyttäjä

Mä oon jo pitkään käyttäny Firefoxia (mutta ei mitäääään hajua mikä versio tää niinku on :D )
ja mun mielestä tää on ainaki paaaaljon parempi ku IE, muita en oo hirveästi kokeillu, paitsi Operaa joskus kaverin koneella enkä siitäkää hirveesti tykänny.

27.10.2008 klo 18:18

oceansoul
Käyttäjä

(Version nyt näkee sieltä Ohje-valikosta -> Tietoja Mozilla Firefoxista...)

30.10.2008 klo 12:50

sielun silmin
Käyttäjä

Firefox vuotaa kuin seula!!!

• vaihtaa takaisin Explorer selajaan...*

30.10.2008 klo 14:01

Kiwi
Käyttäjä

Firefox on tänään ihan outo. Miksköhän?