Kauhajoella kilahti
Alue: Yleinen keskustelu
|
27.9.2008 klo 13:51 |
Tuossahan on se harhakäsitys, että jotenkin parempi kuin muut. Mutta hänhän on jo kurjien tasolla, koska hän mielessään jo vihaa toisia ihmisiä. Tiesitkös, että hetkittäinen vihantunne on täysin inhimillistä ja normaalia? Jokainen meistä tuntee vihaa joskus, on täysin eri asia se, miten sen antaa vaikuttaa itseensä ja tekoihinsa. Edelleen väitän tuntevani välillä syvää inhoa ja kuvotusta sitä kohtaan, mitä ihmiset tekevät, mutta en pidä sitä ajatusta kokoajan mielessäni. Ei se inho hallitse minua, en minä sitä ajattele kuin korkeintaan joskus kun seuraan uutisia. Vihata saa, ja pitääkin, mutta sen vihan ei saa antaa muuttua ihmistä tuhoavaksi. Tämä "paremmuudentunne" tulkitaan jotenkin aina kauhean negatiivisesti, sellaiseksi narsistiseksi "ah kun olen hienompi ihminen kuin nuo saastat", mutta yksinkertaisuudessaan se tarkoittaa vain sitä, että en halua nähdä itseäni samanlaisena kuin inhoamani ihmiset. Se ei ehkä takaa sitä, että olen ihmisyksilönä heitä parempi, mutta joidenkin tekojen kohdalla voin rehellisesti väittää toimivani paljon paremmin mitä he. |
|
27.9.2008 klo 14:19 |
En voi tietenkään kenenkään puolesta puhua, mutta esimerkiksi moni kristitty täällä on saattanut ateistien kanssa väitellessä, keskustelun yllyttyä riitaisaksi, olla hetken jopa ihan ihan pikkasen hyvillään siitä, että väittelykumppani on matkalla kadotukseen. Voin toki olla väärässäkin, mutta pidän tätä silti aika todennäköisenä. Ensimmäinen tunnustava saa palkinnon. |
|
27.9.2008 klo 14:20 |
Eikö sinulla ole muka ole koskaan ollut ajatusta tappaa toista ihmistä? Voisin sanoa, että valehtelet... Ihan täysin rehellinen vastaus: Olen inhonnut montaa ihmistä elämäni aikana, joitakin jopa todella vihannut, mutta EN KOSKAAN ole halunnut tappaa ketään. Ja tätä sanoaessani ei tarvitse edes valehdella. |
|
27.9.2008 klo 14:21 |
Tiesitkös, että hetkittäinen vihantunne on täysin inhimillistä ja normaalia? Valitettavasti se on normaalia syntiselle luonnollemme.
Sinä ikään kuin valehtelet itsellesi etkä uskalla kohdata pahuuttasi. Me voimme jotain yksittäisiä tapauksia joissa olemme tehneet paremmin muut kuin ihmiset, mutta kun vertaamme itseämme Kristukseen, niin kaikki meidän vanhurskaat tekomme todella ovat kuin likainen vaate. Jos sinulla olisi kymmenen tuhatta hyvää tekoa ja yksi synti tililläsi niin olisit syyllinen Jumalan edessä. Mutta meillä ei edes ole tuota kymmentä tuhatta vanhuskasta tekoa ja meidän synnit ovat ilman määrää, puhumattakaan sydämen synneistä. Jumala hyväksyy vain Jeesuksen vanhurskauden. |
|
27.9.2008 klo 14:23 |
En usko. |
|
27.9.2008 klo 14:26 |
Jeesuskin suuttui usein. Voisi jopa sanoa, että hän vihasi fariseuksia ja lainoppineita. Heille hän myös varasi paikan ikuisessa helvetissä, se kun oli hänelle mahdollista. Voisi sanoa, että Jeesus on tehnyt miljoonia kertoja enemmän pahaa ihmisille kuin Matti Saari tai Pekka-Eric Auvinen. Hän on heidän laillaan käyttänyt mahdollisuuden, joka hänellä on: mahdollisuus tuhota ihminen. |
|
27.9.2008 klo 14:45 |
Suuttuminen ja vihastuminen ovat täysin luonnollisia tunteita ja jos lähdetään kieltämään ihmiseltä nämä tuntemukset mennään aika pahasti metsään eikä siitä seuraa mitään hyvää kenellekään. On täysin tekopyhää teeskennellä, että rakastaisi kaikkia ihmisiä, kun kukaan ei yksinkertaisesti pysty siihen. En nyt tarkoita sitä, että pitäisi avoimesti vihata ketään, mutta kyllä suuttua ja vihastua saa ja pitääkin, jos siihen on aihetta. |
|
27.9.2008 klo 14:59 |
anci, voisitko jättää nuo toiseen keskustelijaan keskittyvät kommentit pois. Ja muutenkin tämä menee jo hieman ohi aiheen. Tämän sanon siis ihan sivustaseuraajana ja toiveena, en valvojana. =) |
|
27.9.2008 klo 15:06 |
Selvä. |
|
27.9.2008 klo 15:11 |
Voisi sanoa, että Jeesus on tehnyt miljoonia kertoja enemmän pahaa ihmisille kuin Matti Saari tai Pekka-Eric Auvinen. Hän on heidän laillaan käyttänyt mahdollisuuden, joka hänellä on: mahdollisuus tuhota ihminen. Niin mutta oikeudenmukaisella Jumalalla on oikeus tuomita paha ihminen, ei se ole pahuutta, vaan oikeudenmukaisuutta. Edelleen Jumala on Raamatun mukaan ainoa vanhurskas tuomari. |
|
27.9.2008 klo 16:13 |
slslsl ; Voisi sanoa, että Jeesus on tehnyt miljoonia kertoja enemmän pahaa ihmisille kuin Matti Saari tai Pekka-Eric Auvinen. Mikäli tarkoitat Jeesusta Kristusta, Jumalan ainoaa Poikaa, niin ei todellakaan pidä paikkaansa. |
|
27.9.2008 klo 16:21 |
Mutta mitä tuohon vihastumiseen tulee, niin itse en suuttunut/vihastunut Matti Saareen tai Pekka-Eric Auviseen ... vaan pikemminkin heidän tapaansa toteuttaa omat suunnitelmansa väkivallalla. Oman pasifistisen elämänkatsomukseni johdosta tunsin pikemminkin sääliä ... ja pettymystä siitä, etteivät he nähneet mitään muuta mahdollisuutta, kuin väkivallan käytön, omissa suunnitelmissaan. |
|
27.9.2008 klo 17:59 |
Ei pidä unohtaa että Raamatun mukaan toisen ihmisen vihaaminen, halveksiminen ja haukkuminen on murhaan verrattava synti. "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: "älä tapa". Se joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. Mutta minä sanon teille: jokainen joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö!' on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se joka sanoo: 'sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen." (Matt.5: 21-22) |
|
27.9.2008 klo 18:10 |
En usko. Sun kans on äärimmäisen hankala keskustella, koska sun päällimmäinen tarkoitus on vain osoittaa mun olevan joku mielipuoli ihan vain sen takia, etten usko sun jumalaan. Se tuntuu toisinaan aika kurjalta, toisinaan säälin sua todella paljon. |
|
30.9.2008 klo 22:48 |
Valitettavasti- kyllä se niin vaan on, että väkivaltaviihde vaikuttaa. Ihan hassu joka väittää, ettei... Eihän ihminen itse omaa "muuttumistaan" huomaa kovin helposti, vaan ympäristö huomaa jos osaa tutkia. http://www.suomenkuvalehti.fi/etusivu/uutiset-ja-politiikka/kotimaa/psyk... Psykologi: Tietokonepelien yleistyminen lisäsi aggressiivista käyttäytymistä |
|
30.9.2008 klo 23:01 |
Ei vihastuminen ja vihan tunne itsessään ole syntiä. Sitä voi seurata syntinen teko, tai sitten ei. "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli..." (Ef. 4:26) |
|
1.10.2008 klo 2:03 |
Miks meillä kaikki kaunis tahtoo kuolta Tuli vaan mieleen. |
|
1.10.2008 klo 9:37 |
En minä yritä osoitttaa sinua mielipuoleksi, vaan herätttä sinut pohtimaan, että millä pohjalla oma eettisyytesi ja maailmankatsomuksesi on. Pyydän anteeksi töykeyttäni... |
|
1.10.2008 klo 12:14 |
Miks meillä kaikki kaunis tahtoo kuolta Tän on pakko olla Yrjänän käsialaa. |
|
1.10.2008 klo 12:35 |
[OT] Tän on pakko olla Yrjänän käsialaa. No vähänpä Aki-setää tunnet :D Tuosta voisi miltei loukkaantua. http://www.lyricsbox.com/taikakuu-lyrics-lapin-kesa-bf8gz4l.html [/OT] |
|
1.10.2008 klo 12:46 |
^ Mikä ihmeen Taikakuu? :) Eikös tuo ole alunperin Leinon Einon kynästä? |
|
1.10.2008 klo 12:58 |
Juu, Eino tuon on kirjoittanut, ja ei voi muuta sanoa kuin että naulan kantaan osui. |
|
1.10.2008 klo 13:06 |
Mikä ihmeen Taikakuu? :) Eikös tuo ole alunperin Leinon Einon kynästä? Pastesinkin vain ekat lyriikat jotka Google tarjosi, elkee ampuko :P Kyllä Eino tiesi mitä kirjoitti. |
|
1.10.2008 klo 14:24 |
On vastaus vain yksi: Lapin suvi. Nuo kaksi edellä mainittua ja nämä tässä olevat ovat tuon runon kymmenestä säkeistöstä ne raastavimmat. Niin totta joka sana. Sen verran syvällä mun geeneissä on suomalainen melankolisuus että nää säkeet jysähtää joka kerta.. |
|
1.10.2008 klo 15:19 |
Jotenkin minusta on alkanut tuntumaan että edes psykologiset häiriöt eivät selitä Kauhajokea, Jokelaa tai Myyrmannia, saati Columbinea. Taustalla on pakko olla jollain lailla erittäin vahvasti voimistunut yksilöitymisen tarve. Mistä tämä sikiää, sitä sopii arvailla. En kyllä lähtisi syyttämään ensimmäisenä yhteiskuntaa tai ympäristöä. Itsekään en ole koskaan toivonut kenekään kuolemaa, vaikka olen ollut vihainen. |
|
4.10.2008 klo 11:12 |
Lisäyksenä tuohon, joku tutkija pohti haastattelussa että tällasten tapausten vikana voidaan pitää myös koulujen laitostumista, jossa yksilöä ei sinänsä huomata. Kehitys on johtunut siitä että kouluja on kehitetty opettajien tarpeiden mukaan. Muistaakseni muuten jossakin koulussa, ala-asteella oppilaat itse saivat suunnitella oman lukujärjestyksensä ja homma toimi loistavasti. |
|
4.10.2008 klo 13:28 |
Lisäyksenä tuohon, joku tutkija pohti haastattelussa että tällasten tapausten vikana voidaan pitää myös koulujen laitostumista, jossa yksilöä ei sinänsä huomata. Kehitys on johtunut siitä että kouluja on kehitetty opettajien tarpeiden mukaan. Tottahan tuo, että koulussa yksilöt usein hukkuu massan joukkoon. En kuitenkaan ihan väittäisi, että koulujen laitostuminen johtuisi vain siitä, että kouluja kehitettäisiin opettajien tarpeiden mukaan. On vähän ironista, että poliitikot yhtäkkiä puhuvat hirveästi yhteisöllisyyden tarpeesta, kun samalla koulujen toimintaa on ajettu alas. Luokkakoot ovat usein liian suuria, kouluja lakkautetaan ja oppilaat joutuvat joskus siirtymään sinne tänne. Lasten- ja nuorten mielenterveystyö ei toimi , moni opettaja varmati ohjaisi oppilaansa hoitoon, mutta hoitopaikkoja ei ole. |
|
7.10.2008 klo 18:58 |
Ite olin kilometrin päässä sijaitsevalla lukiolla sillon ku tää välikohtaus sattu.. Ei siinä sinänsä mitään pelottavaa ollu, koska tiesin, ettei se hullu tuu pääsemään sinne asti ilman, että poliisit ehtii puuttua siihen ja estää sen toimintaa.. Tai no oli siinä siinä mielessä jotaki pelottavaakin, että pelkäsin koko ajan koululla olevien kavereitteni hengen puolesta. Onneksi ei kuitenkaa menehtyny ketään tuttua.. |
|
7.10.2008 klo 19:36 |
Itse olen Turun seudulta ja kyllä oli kamalaa kuulla keskellä koulupäivää tapahtuneesta. Tv oli täysillä ja kaikki oli keskittynyt uutisiin. Minua vaan harmitti tämä jälkipuinti koulussamme. Me ei puhuttu juuri mitään koko aiheesta, vaan jos haluaa puhua, niin menee kuraattorille tai terkkarille, muuten jatketaan normaalisti! Me olemme ihmisiä!! Emme mitään robotteja, joilla ei ole tunteita. Vaikka tuttuja ei olisi ollutkaan Kauhajoella, niin se koskettaa varmasti koko Suomea! |
|
8.10.2008 klo 13:19 |
oikeesti tää maailma tarvii Jeesusta. nyt ei auta muutaku rukoilla. vaikka tapahtumasta, onki jo pari viikkoa, tätä ei pysty unohtaa. |