Kristittyjen vainot Intiassa
Alue: Ilmoitustaulu
|
22.9.2008 klo 23:27 |
Sain seuraavanlaisen viestin: Kiireellinen rukouspyyntö: Rukoilkaa Intian kristittyjen puolesta. Buddhalaisäärikiihkoilijat polttivat viime yönä 20 kirkkoa ja suunnittelevat tuhoavansa 200 kirkkoa lisää Orissassa. He suunnittelevat myös tappavansa 200 pastoria seuraavan 24 tunnin aikana. Kaikki kristityt piileskelevät metsissä. Rukoile ja välitä rukouspyyntöä eteenpäin kaikille esirukoilijoille, jotka tiedät, että voimme huutaa Jumalan puoleen! Pastori Steve, Dubai - UAE |
|
23.9.2008 klo 9:01 |
Mäkin olen saanut ton saman, ja tuttuni on Intiassa lähteystyössä, rukousta tarvitaan! |
|
23.9.2008 klo 10:23 |
Itsekin sain saman viestin ja mietin, että paljonkohan tuossa on "värikynää" mukana? 200 kirkkoa ja 200 pastoria? Ei sillä, olipa kyseessä vaikka vain yksikin kirkko tai yksi pastori, aihetta on rukoiluun, mutta mietin vain, että miksi näitä juttuja pitää paisutella? Jotta porukka rukoilisi enemmän? Enkä nyt siis väitä, että kyseinen juttu on paisuteltu, mutta näitä on tullut ennenkin ja niissä nuo luvut ovat aika omaa luokkaansa. |
|
23.9.2008 klo 13:26 |
Niin no, intialaisessa kylässä asuu helposti viisi miljoonaa ihmistä :). Mutta juu, en mäkään tiedä mikä siellä on todellinen tilanne, varmaa on se että intian muslimit, hindut, buddhalaiset, kristityt ja ties mitkä ovat jo aika kauan "tulleet huonosti toimeen keskenään". |
|
23.9.2008 klo 14:07 |
Tohon määrään arvioisin, että Intiassahan vissiin noi seurakunnat lienee lähinnä pienyhteisöjä, siis että on pikku seurakunta, jossa on parikymmentä ihmistä ja niillä piskuinen kirkko ja pastori (kirkkohan ei ole välttämättä mikään iso, erottuva rakennus kuin kotimaassamme). Ja kun ottaa huomioon että alueella on kuitenkin muistaakseni ainakin kymmeniä tuhansia kristittyjä ja jos he tosiaan ovat jakautuneet seurakuntiin arvioimallani tavalla, niin eivät nuo luvut enää niin outoja ole. |
|
23.9.2008 klo 21:33 |
Mä sain kyseisen viestin jo viime keväänä, ja nyt uudestaan. En muista, oliko sanasta sanaan sama, mutta ääribuddhalaiset, paikannimi Orissa ja metsiin pakeneminen mainittiin molemmissa. Ei silti hullumpi idea rukoilla Intian kristittyjen puolesta. Vaikka tarina olisikin väritetty tai jo toisella kierroksella, harvemmin rukouksesta mitään haittaa on. Kyllä vainottu seurakunta apua ja esirukouksia tarvitsee jatkuvasti. |
|
23.9.2008 klo 22:00 |
Juttelin juuri erään intialaisen ystäväni kanssa ja hän kertoi, että terrori-iskut ovat leviämässä ympäri Intiaa. He jopa harkitsevat YK:n paikalle kutsumista, koska ovat uskonnollisena vähemmistönä voimattomia puolustamaan kirkkojaan ja itseään. |
|
24.9.2008 klo 0:40 |
Itsekin sain saman viestin ja mietin, että paljonkohan tuossa on "värikynää" mukana? 200 kirkkoa ja 200 pastoria? Ei sillä, olipa kyseessä vaikka vain yksikin kirkko tai yksi pastori, aihetta on rukoiluun, mutta mietin vain, että miksi näitä juttuja pitää paisutella? Jotta porukka rukoilisi enemmän? Enkä nyt siis väitä, että kyseinen juttu on paisuteltu, mutta näitä on tullut ennenkin ja niissä nuo luvut ovat aika omaa luokkaansa. "Kaikki ennen tätä on olleet on paisuteltuja, mutta tämä ei oo tietenkään ole." Mun mielestä tää on vakava ja tärkeä asia. Viestiä muokattu 24.9.2008 klo 13:17, muokkaaja: Jay |
|
24.9.2008 klo 20:42 |
Mun mielestä tää on vakava ja tärkeä asia. Niin? En mielestäni ole ollut eri mieltä, kunhan pohdiskelen. Sen verran harrastan lähdekritiikkiä, että on sitä ketjutekstareita hulluimmistakin jutuista lähetetty mukamas tosina. |
|
24.9.2008 klo 21:20 |
Mä oon saanut kaksi erilaista versiota tuosta viestistä. Toisessa nämä kiihkoilijat ovat buddhalaisia ja toisessa islamilaisia. Ei sillä, täytyy heidän puolestansa rukoilla, olivat sitten mitä tahansa ja niiden kristittyjenkin puolesta. |
|
25.9.2008 klo 11:53 |
Totuus on kuitenki se, että kristittyjä vainotaan kaiken aikaa. Meidän on sitä jokseenkin vaikea muistaa täällä Suomessa (, jossa uskosta ei uskalleta puhua sen takia, että se on noloa?). Mä ainakin ite henkilökohtaisesti ihan liian vähän rukoilen vainottujen kristittyjen puolesta. Ja sinänsä ei kai niin väliä oo, että onko tuo kyseinen viesti vanha, keksitty tms. Itelleki tuli semmonen olo, että joo oon saanu saman viestin keväällä ja empä jaksa lähettää eteenpäin. Hävettää se, että ajattelin kuitata asian olankohautuksella. Mä en voi sitä tietää, onko tilanne siellä just tollanen tällä hetkellä...ja ihan kamalaa, jos on, enkä edes voi muutamaa senttiä antaa sen hyväksi, että useampi rukoilisi niiden vainottujen puolesta. Mä kuulin, että Intiassa on tapana vainota kristittyjä joka vuosi näihin aikoihin. En tiedä miksi. Ett voihan toi viesti hyvinkin pitää paikkansa. |
|
25.9.2008 klo 12:53 |
Mä kuulin, että Intiassa on tapana vainota kristittyjä joka vuosi näihin aikoihin. Vuosittainen Vainotkaa kristittyjä-juhla? |
|
25.9.2008 klo 17:18 |
Päivän Kotimaa kertoo sivulla 7 kristittyihin kohdistuvista vainoista Intiassa. Kotimaan mukaan kristittyihin kohdistuva väkivalta on pahinta 50 vuoteen ja leviää uusille alueille. Nationalistinen hindupuolue BJP kampanjoi kristittyjä vastaan ja jotkut Intiassa toimivat järjestöt kiihottavat suoraan väkivaltaan sekä kirkkojen ja kotien tuhoamiseen. Esimerkiksi Bajrang Dal-ryhmittymä järjesti viimeviikolla yli 20 kirkon tuhoamisen Intian Karnatakassa. |
|
25.9.2008 klo 17:20 |
Elikkäs ei se rukous Intialaisten kristittyjen puolesta aivan hukkaan mene. |
|
25.9.2008 klo 21:30 |
^ Onko joku tässä ketjussa sanonut olevansa sitä mieltä, että rukous menisi hukkaan? Jumala kyllä voi käyttää rukousta vaikka sitä ei olisikaan höystetty sataprosenttisen varmoilla faktoilla. Ehkä lähdekritiikille voisi omankin ketjun perustaa sen sijaan että sitä pohtisi tämän nimenomaisen asian yhteydessä, mutta ei tässä nyt kukaan sentään rukouksen voimaa vähättele. Ellen sitten ole ymmärtänyt jonkun sanomisia väärin. |
|
25.9.2008 klo 22:29 |
^ Väitinkö jonkun vähätelleen rukouksen voimaa? Totesin vain ettei rukous mene hukkaan. Kannattaa lukea se viesti ajatuksella ettei tarvitse vetää heti herneitä nenään;) Mitä tulee lähdekritiikkiin niin ainakin itse arvostan oikeaa tietoa enemmän kuin jotain 5 vuotta vanhoja kiertokirjeitä joissa faktat voivat olla mitä ovat. |
|
26.9.2008 klo 9:40 |
Itse aloituksen asiaan puuttumatta kehoitan teitä varovaisuuteen tulkinoissanne. |
|
26.9.2008 klo 23:18 |
Jännä juttu, että tällainen keskustelu ei oikein herätä mielenkiintoa täällä. Tämä menee suosituimmuudessa aika monen keskustelun alle. Noh, kyllä itsekin olisin voinut rukoilla enemmän. Muutenkin elämä tuntuu menevän vähän omia ratojansa mulla. Halausin elää enemmän Jumalalle, mutta en oikein ymmärrä, et mitä mun pitäis tehdä ja miten... |
|
27.9.2008 klo 17:43 |
rock: Lähinnä halusin kritisoida ylipäänsä tuota ajatusta rukouksen "hukkaan menosta". Minun mielestäni kun rukous ei yksinkertaisesti voi mennä hukkaan, kun se menee Jumalalle. Ja mitä tulee lähdekritiikkiin niin tarkoitin täsmälleen samaa kuin sinä. Luen kyllä aina viestit ajatuksella, mutta kun olemme toisillemme tuntemattomia ihmisiä ja näemme toisistamme vain kirjoitetun tekstin, on enemmän kuin todennäköistä että väärinymmärryksiä tapahtuu. Olisiko viestini vaikuttanut vähemmän hyökkäävältä (kuten se reaktiostasi päätellen ainakin jossain määrin taisi vaikuttaa) jos olisin lisännyt siihen vaikkapa hymiön? |
|
30.9.2008 klo 17:03 |
Totuus on kuitenki se, että kristittyjä vainotaan kaiken aikaa. Meidän on sitä jokseenkin vaikea muistaa täällä Suomessa (, jossa uskosta ei uskalleta puhua sen takia, että se on noloa?).Hohhoijjaa, toi saa miut aina NIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN VIHASEKSI. Kun se EI saisi noin olla !!!! :(((( |