Uskovaisten kielikuvat ja fraasit

Alue: Uskonelämä ja rukousaiheet

22.9.2008 klo 15:28

Kieku
Käyttäjä

Keskustelussa Oletko uskovainen? (http://www.radikaali.net/foorumi/aihe/847) tuli jo jonkin verran keskustelua fraasista "Raamattu on Jumalan Sanaa" ja ylipäätään siitä mitä tarkoittaa "Jumalan Sana".

Mitä muita tuollaisia fraaseja/kielikuvia tulee mieleen, jotka eivät ole aivan yksiselkoisia, mutta kuulostavat kovin hienoilta? Mitä merkityksiä niillä voi olla?

En ole pitkään aikaan käynyt seurakunnassa joten en muista noita kovinkaan paljoa, mutta muistan kyllä, että omasta ihan turhanpäiväisestäkin puheesta saattoi saada oikein hienon kuuloisen, jos asiat sanoi jonkinlaisella Raamattuslangilla.

22.9.2008 klo 16:05

tulipossu
Käyttäjä

Joo se on tosi rasittavaa. Ei just nytkyllä tuu mitää mielee esimerkkejä mutta esim. jotku opetukset on nii täynnä sitä ihanaa kaanankieltä että ei niitä kuuntelee erkkikää.

22.9.2008 klo 16:23

anci
Käyttäjä

Mun mielestä Raamatun fraasit on hyviä, mutta uskovaisten fraasit eivät ole, esim. "mennä ristin juurelle, avaa sydämesi Jeesukselle, pyydä Jeesusta tulemaan sydämeesi jne."

Kyllä kun Raamattua lukee niin sieltä jää mieleen sanontoja ja sanoja, eikä se ole mielestäni pahasta, jos vain osaa avata niiten merkityksen ihmiselle, joka ei ole vielä perehtynyt Jumalan sanaan. Jumalan sana on hienon kuuloista :)

22.9.2008 klo 22:42

Mikey84
Käyttäjä

Juu, tuo kaanaankieli on kyllä vihoviimeistä. Meidän uskovaisten pitäisi tehdä parannus ja opetella puhumaan yksinkertaista suomea.

Toinen minkä välillä itse panen saarnoissa merkille on tämä: "niin kuin naiselle siellä Sykarin kaivolla, niin meillekin..." Tässä voi helposti joku asiaan perehtymätön alkaa miettiä: "häh, mikä nainen? Mikä ihmeen Sykarin kaivo?"

23.9.2008 klo 3:16

Kiwi
Käyttäjä

Mua rasittaa eniten ne pienet sanat ja ilmaisut joita hoetaan jatkuvasti. Esim. "Herra tänä päivänä Herra oikeen nyt kohtaa Herra meitä". Yhh!

23.9.2008 klo 9:46

matkamies
Käyttäjä

Jaa no meneehän nuo jossain seuroissa, mutta se ottaa päähän kun on sellaisiakin ihmisiä jotka käyttävät kaanaankieltä ihan peruskeskusteluissa. Siinä tippuu kärryiltä kymmenessä minuutissa.

23.9.2008 klo 9:48

Kaapo
Käyttäjä

Onhan noita aikamoinen määrä. Esimerkkejä muutamia mainitakseni:

Antaa elämä Jeesukselle
Itsensä kieltäminen
Tarttua lihan käsivarteen
Olla lihallinen
Elää väärässä rauhassa
Kokea hengessä
Kokea vastustusta
Tarttua alttarin sarviin
Palata Egyptin lihapatojen ääreen
Olla kylmällä/pienellä paikalla
Olla voitelussa
Ottaa kiinni pienet ketut
Olla Halleluja-kukkulalla
Olla armon kerjäläinen
Kuulla Jumalan sydämenlyönnit
Olla alatien kulkija
Olla maan matonen
Rukousten maljan täyttyminen
Taivas on kuin vaskea/kuparia
Talloa käärmeen päätä
Tässä iltahetkessä
Antaa itsensä eläväksi uhriksi
Pienen pojan eväät
Golgatan keskimmäisellä ristillä
Halpa armo
Maahan vuotaneessa sovintoveressä
Rauhaa! (tervehdys)
Päärlyportit
Palava/väkevä veli/sisar

23.9.2008 klo 13:23

Kiwi
Käyttäjä

Kerran kyllä nauratti kun olin ollut kokouksessa jossa oli puhumassa Veli Yin (vai mitens se kirjoitetaan) ja sitten menin Makuuniin ja yhdessä karkkilaatikossa luki VÄKEVÄT KIINALAISET.

23.9.2008 klo 13:29

Kieku
Käyttäjä

Huh! Tuossa Kaapon listassa on iso osa ihan uusia minulle ja vaikka osan tajuaa, joidenkin Raamatunkohtien kautta, niin osa on ihan outoja. Noita jos kuulisi ihan tosissaan käytettävän, niin voisi olla aika huulipyöreenä tai vaihtoehtoisesti naurattaa.

23.9.2008 klo 14:23

leena
Käyttäjä

Tossa listassa oli kyllä osa aivan outoja mulle. Sitten taas toisaalta, osa noista ei mun mielestä ollu ees mitenkään kauheita. Ehkä oon vaan tyhmä ja niin kyseisen kielen läpäisemä.. Mut mitä vikaa on sanoa, että tässä iltahetkessä? Ja kyl kai nyt kaikki suomalaiset ainaki ymmärtää, mitä tarkotetaan Golgatan keskimmäisellä ristillä? Ei sitä nyt tietenkään ihan normipuheessa voi käyttää, mutta vaik saarnassa...Ja kyllä kai kaikki tietää, mitä on olla maan matonen?

Mutta mitä ihmettä tarkoittaa tarttua alttarin sarviin? outoa.

23.9.2008 klo 14:35

tulipossu
Käyttäjä

Kokea hengessä -- noin voi aina sanoa ku mennee hermot johonki asiaan :D koen hengessä että tämän täytyy nyt muuttua

Viestiä muokattu 24.9.2008 klo 21:01, muokkaaja: Atte

23.9.2008 klo 14:49

anci
Käyttäjä

Mutta mitä ihmettä tarkoittaa tarttua alttarin sarviin? outoa.

Alttari oli ikään kuin turvapaikka ja sen sarviin tarttumalla oli koskematon.

Lue 1. Kun. 1:50 ja siitä eteenpäin.

23.9.2008 klo 15:06

Novi
Käyttäjä

Kerran kyllä nauratti kun olin ollut kokouksessa jossa oli puhumassa Veli Yin (vai mitens se kirjoitetaan) ja sitten menin Makuuniin ja yhdessä karkkilaatikossa luki VÄKEVÄT KIINALAISET.

Lol.
Tämä fraasi itsestä kuulostaa jotenkin typerältä kun kaikki on niin väkevää, väkevät puhujat yms.

23.9.2008 klo 21:05

pete_p
Käyttäjä

Itseäni on mietityttänyt että viittako tuo "väkevä" nyt sitten asian sisältöön vai puhujan henk. koht. ominaisuuksiin (kuten karisma) tai tapaan esittää asia. Useimpia puhujia, joita olen "väkeviksi" kuullut kutsuttavan, olen pitänyt lähinnä karismaattisina persoonina..

24.9.2008 klo 12:57

nuori_jellona
Käyttäjä

Itseäni on mietityttänyt että viittako tuo "väkevä" nyt sitten asian sisältöön vai puhujan henk. koht. ominaisuuksiin (kuten karisma) tai tapaan esittää asia.

Mä olen ymmärtänyt sen liittyvät desibeleihin.

24.9.2008 klo 15:49

Ernesti
Käyttäjä

:-D

25.9.2008 klo 9:06

freeman
Käyttäjä

Onpas hyvä aihe, itsellänikin nousee karvat pystyyn kaikista näistä fraaseista. Pahin ikinä on "tutkimattomia ovat Jumalan tiet". Eli suomeksi sanottuna pieleen meni, kukaan ei tiedä mistään mitään. Koetetaan vaan luottaa että tästä on jotain hyötyä.

Uskovat ovat superoptimisteja.

25.9.2008 klo 20:25

jaakkokultanen
Käyttäjä

Periaatteessa helpolta kuulostavia, mutta konkreettisesti vaikea hahmottaa mihin heittäydytään ja miten otetaan....

-Ota vaan vastaan.
-Heittäydy armon varaan.

25.9.2008 klo 21:38

nuori_jellona
Käyttäjä

-Ota vaan vastaan.

Tämä on kyllä klassinen...seuraavat puoli tuntia saarnamies kehoittaa kuulijoita aktiivisuuteen "vaan vastaanottamisessa" ja kansahan tsemppaa hikinorot ohimoilla valuen yrittäen ottaa vastaan. Kylläpä oli Henki taas voimallisesti läsnä.

26.9.2008 klo 7:37

freeman
Käyttäjä

Tuota en itsekään koskaan oppinut, eikös se vastaanottaminen tarkoita yleensä sitä että toinen osapuoli tekee työn? Joskus vuosia sitten yritin itsekin ottaa niin pirusti vastaan, mutta kun ei.

1.10.2008 klo 20:33

Jimi
Käyttäjä

"uskomme huippukivi/kulmakivi" -suomalainen rakennuskulttuuri on varmasti kaikilla hallussa?
"karitsan verellä pesty" -eläimen veri? pesuaineenako?
Miten tämä aihe voi minuakin huvittaa, kun jossain joku kokee oikeita vaikeuksia ymmärtää mistä on kyse? Emt.

6.10.2008 klo 18:55

Mikey84
Käyttäjä

Tässä asiassa muuten kannattaa ottaa oppia David Wilkersonista. Kuunnelkaas joskus hänen saarnojaan. Ei yhtään monimutkaisia kielikuvia tai fraaseja, vaan selkeää tekstiä....

19.10.2008 klo 20:08

Mikey84
Käyttäjä

"Tulkaa tänne alttarille ja vuodattakaa sydämenne Herralle"...

22.10.2008 klo 16:31

annie
Käyttäjä

Jeesuksen veren sively sydämessä,
Veren suoja

22.10.2008 klo 20:56

jar1552
Käyttäjä

Tuokaa syntinne ristin juurelle

23.10.2008 klo 18:32

jar1552
Käyttäjä

Sanalaskut 4:18. Mutta vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka.
Tää on yksi parhaista kielikuvista jota käytetään raamatusta.

24.10.2008 klo 23:59

Kieku
Käyttäjä

Lähikirkossa olis "sydänverellä kirjoitettu messu". Pitäisi kai mennä kuuntelemaan millainen se on. (Ellen lukenut jotain vanhoja mainoksia.)

28.10.2008 klo 15:13

aamu
Käyttäjä

"Syvyys huutaa syvyydelle"

Otaksun että tässä on tarkoitus viitata psalmin kohtaan (Ps.42:8) "Sinun koskiesi pauhussa syvyys syvyydelle huutaa, kaikki sinun kuohusi ja aaltosi käyvät minun ylitseni"

Mutta mitä sillä oikein tarkoitetaan uskovien välisessä kanssakäymisessä? Saatetaan esim. sanoa jostain tilanteesta tai kohtaamisesta että "siinä syvyys huusi syvyydelle". Ei ymmärrä.

28.10.2008 klo 15:31

Nekku2
Käyttäjä

aamu, ehkä pari tyyppiä on ollu tosi syvällisiä ja sitte ne on huudellu toisilleen..

28.10.2008 klo 15:40

Paratiisi
Käyttäjä

Kaikki Jeesuksen veri sitä ja tätä -jutut, puistattaa.